Přítomno: | 182 poslanci Sněmovny lidu |
71 poslanec Sněmovny národů zvolený v České republice | |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Bartončík, Bartošková, Belko, Fojtík,
Kontríková, Kováč, Kubinský,
Kuljovský, Paulechová, Petrželková,
Štrbová, Téra, Turek, Zaorálek (4 poslanci
rezignovali)
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Balánová, Glac, Pithart, Slavětínský
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Ivaničová, Kováč, Muržic, Rusnák,
Šádek
Předsedající místopředseda
FS. B. Kučera: Vážené poslankyně
a poslanci, vážení hosté, všechny
vás srdečně vítám. Zahajuji
26. společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny
národů V. volebního období Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky.
Vítám mezi námi členy federální
vlády, vedené jejím předsedou panem
Mariánem Čalfou. (Potlesk.)
Vážené poslankyně a poslanci, jak jsme
se dověděli včera ze sdělovacích
prostředků, prezident republiky Václav Havel
se podrobil lehčí operaci. Myslím, že
vyjádřím názor nás všech,
jestliže řeknu, že přejeme brzké
uzdravení. (Potlesk.)
Vážené poslankyně a poslanci, předsednictva
sněmoven navrhla konat společnou schůzi sněmoven.
Pořad schůze je uveden na pozvánce. Navrhuji
pořad však doplnit o tyto body: pokud jde o Sněmovnu
lidu, návrh předložený předsednictvem
Sněmovny lidu na uvolnění poslance doc. PhDr.
Ivana Laluhy, CSc. z výboru pro kulturu a výchovu
a jeho zvolení do výboru pro sociální
politiku.
Dále návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje občanský zákoník
(tisk 322).
Návrh usnesení Federálního shromáždění
na vyslovení neplatnosti souhlasu Národního
shromáždění se Smlouvou o podmínkách
dočasného pobytu sovětských vojsk
na území Československé socialistické
republiky ze dne 16. 10. 1968 a návrh na vytvoření
smíšené parlamentní komise ke sledování
odsunu sovětských vojsk.
Konečná odpověď ministra národní
obrany ČSSR generálplukovníka ing. Miroslava
Vacka na interpelaci poslanců Federálního
shromáždění Michala Dymáčka,
Ladislava Lise a Martina Palouše.
Zároveň navrhuji změnit pořadí
projednávání navržených bodů
tak, že začneme naše jednání vládním
návrhem zákona o státním rozpočtu.
Postup projednávání by byl tento: Sněmovna
lidu by hlasovala o uvolnění poslance z výboru
pro kulturu a výchovu a zvolila ho do výboru pro
sociální politiku.
Dále by byl projednán rozpočet, 3. sdružování
občanů, 4. právo shromažďovací,
5. právo petiční, 6. periodický tisk,
7. občanský zákoník, 8. otázky
občanství, 9. letecký zákon, 10. mezinárodní
úmluva, 11. volba soudců, 12. autorský zákon,
13. název republiky, 14. státní znak, 15.-16.
neplatnost Smlouvy a odpověď na interpelaci, 17. zpráva
o činnosti Federálního shromáždění,
18. otázky a podněty poslanců.
Jsou nějaké připomínky k tomuto programu
schůze a ke konání společné
schůze? (Nebyly.) Nejsou.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
V zasedacím sále jsou přítomni 172
poslanci Sněmovny lidu, 64 poslanci Sněmovny národů
zvolení v České republice a 65 poslanců
Sněmovny národů zvolených ve Slovenské
republice.
Obě sněmovny jsou tedy usnášení
schopné.
Nejdříve prosím poslance Sněmovny
lidu.
Kdo z nich souhlasí s konáním společné
schůze sněmoven, s navrženým pořadem,
s jeho doplněním i navrženým postupem?
Prosím poslance, aby při hlasování
i v průběhu další schůze zvedli
ruku tak, aby bylo možné hlasy řádně
spočítat. Vyčkejte též dokončení
sčítání hlasů.
Kdo je tedy pro společnou schůzi sněmoven
a navržený pořad, nechť zvedne ruku ve
Sněmovně lidu. (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Sněmovna lidu návrhy schválila.
Nyní prosím o vyjádření poslance
Sněmovny národů.
Kdo z vás souhlasí s konáním společné
schůze s navrženým programem, s jeho doplněním
i s doporučeným postupem jeho projednávání,
ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Konstatuji, že i Sněmovna národů návrhy
schválila.
Konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle
čl. 34 odst. 2 ústavního zákona o
československé federaci na konání
společné schůze a schválily její
program.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 235, SN
č. 245)
Vážené kolegyně, vážení
kolegové poslanci, průběh posledních
jednání sněmoven Federálního
shromáždění jednoznačně
potvrdil zkušenost, že zákony a jiné právní
dokumenty nelze odpovědně tvořit na plenárních
zasedáních. Předseda ústavně
právního výboru Sněmovny národů
poslanec Mikule zaslal předsednictvům obou sněmoven
některé náměty v tomto směru,
které jsou v souladu se zákonem o jednacím
řádu Federálního shromáždění,
a je tedy nutno postupovat podle těchto zásad.
Za prvé. Osnovy zákonů, popřípadě
návrhy jiných právně významných
dokumentů projednávají sněmovny výlučně
jen po projednání v příslušných
výborech a s ohledem na jejich stanovisko.
Za druhé. Pozměňovací návrhy,
přednesené poslanci na zasedáních
sněmoven se přikáží k projednání
ústavně právním, případně
i dalším výborům a sněmovny o
nich jednají teprve po sdělení stanoviska
těchto výborů.
Za třetí. Způsobem uvedeným v bodu
2 se postupuje jen tehdy, jde-li o pozměňovací
návrh převážně formulační
povahy, kterým se nezasahuje do koncepce osnovy a dohodne-li
se na tom předsedající schůze s předsedy
ústavně právních výborů,
případně s dalšími funkcionáři
Federálního shromáždění.
Pokud nebudou tyto zásady přísně dodržovány,
nebude možno zajistit potřebnou kvalitu zákonů
a jiných právně významných
dokumentů. Mohlo by to mít i velmi neblahý
vliv na úroveň projednávání
osnov ve výborech.
Prosil bych vás tedy, kolegyně a kolegové,
kdybychom podle těchto principů postupovali a zároveň
pokud budou předkládány pozměňovací
návrhy, prosil bych, aby navrhovatelé je neformulovali
jenom ústně, ale zároveň je předsedajícímu
předložili i v písemné formě,
aby je před hlasováním bylo možné
přečíst a formulace byly přesné.
Tolik k této otázce.
Pan poslanec doc. PhDr. Ivan Laluha, CSc, byl členem výboru
pro kulturu a výchovu Sněmovny lidu. Předsednictvo
Sněmovny lidu doporučuje, aby bylo zrušeno
rozhodnutí o jeho volbě do výboru pro kulturu
a výchovu a aby byl zvolen do výboru pro sociální
politiku.
Jsou k tomuto návrhu nějaké dotazy ve Sněmovně
lidu? (Nikdo se nehlásil.) Nejsou.
Prosím poslance Sněmovny lidu o hlasování.
Kdo souhlasí s předneseným návrhem?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Jeden.)
Jeden.
Poslanec Ivan Laluha se stal členem výboru pro sociální
politiku Sněmovny lidu.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 248)
Přistoupíme nyní k bodu dvě našeho
programu.
Prosím federálního ministra financí
ing. Václava Klause, CSc., aby vládní návrh
odůvodnil.
Ministr financí ČSSR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
vážené poslankyně, vážení
poslanci. vláda národního porozumění
ustavená 10. prosince minulého roku, navrhla Federálnímu
shromáždění na jeho zasedání
13. prosince 1989 neprojednávat návrh zákona
o státním rozpočtu federace na rok 1990,
vypracovaný předchozí vládou a zavést
na období 1. čtvrtletí tohoto roku tak zvané
rozpočtové provizórium. Tento postup, opírající
se o zákon o rozpočtových pravidlech, byl
vámi schválen a vláda neprodleně přistoupila
k vypracování nového státního
rozpočtu na rok 1990 a příslušného
zákona, jehož návrh je předložen
k projednání na dnešní zasedání
Federálního shromáždění
a který jsem pověřen zdůvodnit.
V této souvislosti považuji za účelné
uvést několik poznámek k metodě vypracování
návrhu rozpočtu, a to z toho důvodu, že
se v některých směrech liší od
předchozí praxe. Především jsme
se opírali o analýzu vývoje československé
ekonomiky a rozpočtového hospodaření
v uplynulém, v podstatě dvacetiletém období.
Tato analýza přinesla celou řadu poznatků,
zejména pokud jde o vzájemné vztahy vývoje
ekonomiky a rozpočtového hospodaření
a o nezdravých tendencích, které se v něm
projevovaly. Její výsledky nás utvrdily v
přesvědčení, že rozpočet
na rok 1990 musí znamenat zlom v dosavadním vývoji,
především ve smyslu přechodu k protiinflačnímu
zaměření rozpočtu a ve smyslu postupného
přechodu od paternalistických přístupů
státu k podnikové sféře, k pojetí
státu jako ochránce veřejných zájmů.
Další změna spočívala v tom,
že příprava rozpočtu se stala daleko
veřejnější záležitostí
než bylo v minulosti zvykem. Objasnění základních
přístupů k vypracování nového
rozpočtu mělo širokou publicitu ve sdělovacích
prostředcích, vyvolalo diskuse a někdy i
polemiky. Tomu se však nebráníme, odpovídá
to současným tendencím ve společenském
dění a umožňuje to lépe posoudit
všechny aspekty rozpočtové politiky. Chci zdůraznit,
že přínosem v tomto směru byly i diskuse
s poslanci Federálního shromáždění.
Ve všech těchto diskusích jsme kladli hlavní
důraz na objasnění nezastupitelné
funkce státního rozpočtu, kterou musí
hrát při uskutečňování
radikální ekonomické reformy, založené
na postupném, ale současně relativně
rychlém a organizovaném přechodu k tržní
ekonomice. Tato strategie byla vysvětlena v programovém
prohlášení a v dalších dokumentech
vlády a její konkretizace je připravována
k projednávání ve vládě v první
polovině dubna. Takto pojatý státní
rozpočet tedy není izolovaným krokem, ale
je součástí celého reformního
postupu.
Východiskem pro vypracování nového
rozpočtu bylo dále kritické zhodnocení
původního návrhu rozpočtu, zejména
pokud jde o jeho výdajovou stránku. Soustředili
jsme se především na některé
neproduktivní výdaje a na dotace podnikům.
Nezbytnost jejich omezení byla jedním ze základních
poznatků, které vyplynuly z analýzy předchozího
vývoje i z dnešní situace.
Není třeba opakovat, že současný
stav národního hospodářství
je neutěšený. Hovořil o tom předseda
vlády ve své zprávě o stavu a vývoji
československé federace, kterou Federální
shromáždění projednalo 27. února.
Vývoj v uplynulém desetiletí probíhal
ve znamení zpomalování tempa ekonomického
růstu, v ekonomice se prohlubovala nerovnováha,
realitou je inflace, i když zatím poměrně
nízká. Ať se projevuje inflace jako otevřená,
skrytá, nebo potlačená, má vždy
negativní účinky na ekonomický rozvoj,
na životní úroveň i na rozdělování
vytvořeného produktu. Všechny známé
problémy ekonomiky, její stagnace, nerovnovážný
vývoj, nízká efektivnost i iracionální
cenová struktura se odrážejí ve vývoji
finančních veličin i ve státním
rozpočtu.
Minulá hospodářská politika zaháněla
státní rozpočet stále více
do schodku. Přispěla k tomu i tak zvaná přestavba
hospodářského mechanismu, v jejímž
rámci byla přijímána opatření,
která znamenala další jednostranné zatěžování
státního rozpočtu. Příkladem
byla jednorázová cenová přestavba
velkoobchodních a nákupních cen uskutečněná
k 1. lednu 1989, která znamenala výrazné
zvýšení tzv. záporné daně
z obratu, tedy v podstatě dotací na spotřebu.
Na úkor státního rozpočtu se však
neřešila jen stabilita maloobchodních cen,
ale také neefektivnost řady podniků a jejich
ztrátovost a v neposlední řadě i nepříznivý
vývoj našich ekonomických vztahů se
zahraničím.
V důsledku toho všeho rostl objem prostředků
přerozdělovaných státním rozpočtem.
Dědictví, které ve státním
rozpočtu převzala současná vláda,
bylo a je tíživé. Vztahy podniků ke
státnímu rozpočtu a k nadřízeným
orgánům byly v podstatě individualizovány
v důsledku převážně naturálně
orientovaného plánování. Rozpočet
byl odsouzen do pasívní role a uvedená individualizace
vztahů měla nepříznivý vliv
na prosperitu podniků na jejich efektivnost a iniciativu.
Samotný státní rozpočet byl málo
přehledný a tím i málo srozumitelný.
Obsahoval řadu položek skrývajících
v sobě výdaje, které k sobě vlastně
nepatřily, konkrétní příjmové
i výdajové vztahy byly utvářeny řadou
výjimek, úlev i specifických úprav.
Rozsah podkladů ke státnímu rozpočtu,
který měli k dispozici poslanci, byl omezený.
V materiálu, který je předložen dnešnímu
jednání, byl učiněn první krok
k nápravě tohoto stavu. Svědčí
o tom jak jeho struktura, tak především jeho
rozsah ve srovnání s materiály předkládanými
v minulých letech.
Velkým problémem státního rozpočtu
a tím celé československé ekonomiky
byla jeho nadměrná účast na financování
podniků formou investičních i neinvestičních
dotací. Rozsáhlý systém redistribucí
na tomto úseku negativně působil na adaptabilitu,
pružnost a efektivnost ekonomiky. Ve svém důsledku
tento systém brzdil hospodářský rozvoj,
umožňoval přežívat neefektivním
a ztrátovým podnikům na úkor prosperujících,
stal se nástrojem konzervace neefektivní a těžkopádné
struktury československé ekonomiky. Určitá
těžce udržovaná stabilita rozpočtového
hospodaření byla v posledních letech stále
více narušována rychlým růstem
výdajů na tzv. společenskou spotřebu.
Je to bolestné poznání, bolestné poznání
tím spíše, že současná úroveň
zdravotnictví, školství a dalších
oblastí ani zdaleka neodpovídá tomu, co bychom
si přáli pro své děti i vnoučata,
pro své rodiče i prarodiče. Ekonomické
údaje jsou však neúprosné. Společenská
spotřeba roste dlouhodobě výrazně
rychleji než národní důchod a spotřebovává
relativně stále větší část
státního rozpočtu.
Celý uplynulý vývoj byl současně
poznamenán vysokým objemem výdajů
na obranu, což omezovalo možnost použití
rozpočtových prostředků na jiné
účely.
Další a nikoliv poslední zátěží
státního rozpočtu jsou velké dotace
na spotřebu. Státní rozpočet kryje
rozdíly mezi hladinou velkoobchodních a maloobchodních
cen u vybraných druhů zboží nejširší
spotřeby, zejména u potravinářských
výrobků. Jen pro ilustraci bych chtěl uvést,
že objem záporné daně z obratu vzrostl
za posledních 20 let více než patnáctkrát
a že dnes představuje částku zhruba
50 mld. Kčs. Bude-li více a více dotovaných
potravin nakupováno cizinci, kterým dotace jistě
dávat nechceme, bude to více než těchto
50 mld. v letošním roce. Negativní vývojové
tendence v rozpočtu vedly k tomu, že rozpočtové
hospodaření v roce 1989 skončilo schodkem
ve výši zhruba 7 mld. Kčs. Předchozí
vládě se nepodařilo tento vývoj zvrátit,
naopak ve svém návrhu rozpočtu na rok 1990
počítala se schodkem ve výši 5 mld.
Kčs, ale fakticky byl tento návrh skrytě
schodkový v dvojnásobné výši.
Tento návrh proto nemohl být při startu do
ekonomické reformy udržitelný. Proto došlo
k přepracování rozpočtu, který
vám dnes předkládáme.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, předložený rozpočet je zásadním
krokem, jímž vláda usiluje o přerušení
kontinuity s minulými ekonomickými i sociálními
deformacemi a se starými administrativně byrokratickými
metodami řízení ekonomiky. Rozpočet
je protiinflační a má současně
transformační charakter. Po mnoha letech je v předloženém
návrhu rozpočtu přebytek příjmů
nad výdaji ve výši 5,4 mld. Kčs. Čili
v návrhu nového státního rozpočtu
na rok 1990 jde o zásadní změnu finanční
politiky vlády, kterou lze charakterizovat jako přechod
od expanzivního, vzhledem k ekonomické situaci však
inflačního působení státního
rozpočtu k finanční politice restriktivní,
respektive lze ji charakterizovat jako opouštění
politiky levných peněz.