Středa 14. března 1990

Poslanec SL V. Klíma: Chtěl bych využít toho, jestli bude toto hlasování staženo a chtěl bych upozornit zástupce studentů, že tady tím hlasováním si na sebe ušili pěkný bič. Protože pokud vyjde zákon o vysokých školách, budou zakázány na vysokých školách katedry, z toho automaticky udělá ministerstvo národní obrany to, že neudělá přípravu vysokoškoláků na základní vojenskou službu a budou chodit na 18 měsíců na vojnu. (Potlesk.)

Poslanec SN V. Deyl: Vážení kolegové, zásadně nesouhlasím se zpochybněním prvních dvou hlasování. Toto je pouze subjektivní představa. To bylo uzavřeno, řádně spočítáno. Čili je tu názor proti názoru. Třetí hlasování, to je jiná otázka, ale první dvě hlasování jsou řádně uzavřena. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Provedeme hlasování ohledně doplňovacího návrhu č. 3 znovu.

(Faktická poznámka: Tady došlo k jistým nejasnostem. Navrhoval bych přestávku, aby se to ještě jednou projednalo. Hlasy: Ne.)

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Prosím skrutátory, aby se ujali svých funkcí. Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. K doplňku číslo 3. Kdo je pro? (Hlasy: Text.)

Prosím poslance, aby přednesl text. O faktickou poznámku se přihlásil poslanec Fišera.

Poslanec SL l. Fišera: Promiňte, že znovu vystupuji. Já tomu dost dobře nerozumím. Jestliže něco odhlasujeme, a potom někdo vystoupí, znovu něco vysvětluje - pak to vypadá, jako když opravdu nejsme schopni úvahy. Já jsem rozuměl opravdu věci tak, že vojenská příprava vysokoškoláků bude zajištěna. Tak jsem rozuměl i panu ministrovi. Potvrzuje to, jak jsem tomu rozuměl, i vysokoškolský zákon a my jsme to nějak uzavřeli. Já nechápu, jak budeme se chovat dál? Já už jsem hlasoval a znova hlasovat odmítám.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Fišerovi. Po jeho vystoupení doporučuji, aby hlasovali pouze poslanci Sněmovny národů, kde hlasování nebylo dokončeno.

Poslanec SL M. Kocáb: Možná by se to vyřešilo trochu tak: nejdříve by se mělo hlasovat o tom zda máme znovu hlasovat. (Smích v sále.)

Poslanec SL P. Bagín: Mal by som len jednu faktickú pripomienku. Nakoľko nezávidím skrutátorom, ktorí sčítajú hlasy, je tu ešte jedno technické riešenie. Vzhľadom na to, že pán predsedajúci má počítadlo pri sebe, je tu možné, aby súhlasil počet pred a po hlasovaní. Povstať, a tým pádom sa mu počítadlo zmení, takže je tu ešte táto možnosť. Ale musí mu súčet sedieť. Niekto zdvihne na chvíľu ruku a je pravda to, čo povedal predrečník. Je tu ešte táto technická možnosť.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Doporučoval bych, abychom znovu provedli hlasování ve Sněmovně národů.

(Faktická poznámka: Já bych doporučoval, aby byl přijat návrh Michala Kocába, abychom hlasovali o tom, jestli to platí, nebo jestli budeme hlasovat znova.)

Poslanec SL M. Kocáb: Chtěl bych pouze poznamenat, že my hlasujeme a jeden poslanec vystoupí a zpochybní to. To může udělat kdokoliv, ale pak ne můžeme hlasovat.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Prosím o hlasování poslance Sněmovny národů.

Kdo je pro přijetí pozměňovacího návrhu č. 3, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti? (Deset.) Deset.

Kdo se zdržel hlasování? (Padesát pět.) Padesát pět.

Vzhledem k tomu, že ve Sněmovně národů bylo deset poslanců proti a padesát pět se zdrželo hlasování, pak celkový stav poslanců v SR a ČR je 120, tedy návrh číslo 3 Sněmovna národů neodsouhlasila. Tedy návrh číslo 3, tak jak byl zde přednesen, nebyl Federálním shromážděním odsouhlasen.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, nyní přistoupíme k samotnému hlasování zákona dle společné zprávy 299 včetně promítnutí doplňků číslo 1 a 2, které zde byly předneseny.

Ve Sněmovně lidu je přítomno 177 poslanců, ve Sněmovně národů je přítomno 59 poslanců zvolených v České republice a ve Sněmovně národů je přítomno 60 poslanců zvolených ve Slovenské republice. Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny národů.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů Sněmovny národů a podle doporučení společného zpravodaje Sněmovny národů, včetně úprav dodatků číslo 1 a 2, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Třicet.) Třicet.

Poslanci Sněmovny národů zákon schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů Sněmovny lidu a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu včetně úpravy doplňků číslo 1 a 2, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Třicet pět.) Třicet pět.

Poslanci Sněmovny lidu návrh schválili.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon, kterým se mění a doplňuje branný zákon.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 144, SL č. 230, SN č. 240)

Dále máme na pořadu

2

Vládní návrh zákona o civilní službě (tisk 282) a společnou zprávu výborů Sněmovny lidu a výborů Sněmovny národů (tisk 298).

Za federální vládu odůvodní tento návrh ministr národní obrany generálplukovník Miroslav Vacek.

Ministr národní obrany ČSSR generálplukovník M. Vacek: Vážené poslankyně, vážení poslanci, než začnu, prosil bych dvě technické připomínky - prosím, abyste mi prominuli to, že za prvního místopředsedu federální vlády pana Čarnogurského toto zdůvodnění přednesu já. Vzhledem k tomu, že to mám ve slovenštině a nerad bych způsobil újmu slovenskému jazyku, tak si to budu převádět do češtiny. Dále bych prosil, aby to, že přednáším tento zákon, se kterým nemám v podstatě nic společného, aby to nebylo příčinou toho, že někteří z vás změní své dřívější postoje k tomuto návrhu.

Vážené Federální shromáždění, vláda vám předkládá návrh zákona o civilní službě. Návrh tohoto zákona je dalším krokem vlády při plnění jejího programového prohlášení a dalším krokem na cestě realizace požadavků naší veřejnosti, které zazněly v uplynulých měsících. Uzákoněním civilní služby se zařadíme po bok demokratických států, které tuto formu náhrady za vojenskou činnost službu už dávno mají ve svých právních zákonech. Nárok na vykonání civilní služby mohou uplatnit občané podléhající branné povinnosti, kterým náboženské nebo morální přesvědčení brání vykonávat vojenskou činnou službu. Tito lidé, které doposud očekávaly trestné soudy, výkon trestu ve vězení a dlouhodobé osobní diskriminace, dostanou předloženým zákonem možnost společensky stejně hodnotné civilní služby. Společenská rovnost jejich postavení oproti vojákům v činné službě se má projevit i v tom, že nemají mít neoprávněné výhody oproti vojákům v činné službě.

V průběhu tvorby tohoto zákona jsme se seznámili s obdobnou úpravou v jiných evropských státech, např. ve Spolkové republice Německo, v Belgii, ve Francii a v dalších zemích. Předložený návrh zákona všeobecně tedy přebírá model právní úpravy civilní služby v těchto státech.

Vzhledem k odlišné povaze civilní služby a vojenské činné služby, civilní služba bude trvat 1,5 násobek vojenské služby, místo které se bude vykonávat. O žádosti o výkon civilní služby budou rozhodovat komise ONV, zřízené pro tento účel. Komise budou zřízené podle zákona o národních výborech a na jejich jednání se bude vztahovat zákon o správním řízení se všemi zárukami zákonnosti takovéhoto jednání. V průběhu připomínkového řízení k tomuto zákonu opakovaně vyvstala otázka, zda komise jsou schopné zjistit a zhodnotit existenci důvodů na povolení civilní služby, neboli náboženské vyznání nebo morální přesvědčení.

Komise podle našeho názoru jsou pro to způsobilé. Právo a právní řízení má dávné zkušenosti se zjišťováním i subjektivních stránek lidské osobnosti. Například v odvětví trestního práva subjektivní stránka skutkové podstaty je nedělitelnou součástí zjišťování v každém trestním řízení. Komise budou zjišťovat existenci důvodů oprávňujících k výkonu civilní služby na základě výpovědi občana, ucházejícího se o tuto službu, ale i na základě vnějších projevů jeho dosavadního počínání i případného členství v církvi nebo v náboženské společnosti. Ústavně právní výbor Federálního shromáždění doplnil ustanovení návrhu zákona o rozhodování komise tak, že na komisi nebo na vojenské správě bude důkazní břemeno na vyvrácení důvodů oprávňujících k výkonu civilní služby.

Vláda souhlasí s takovým určením důkazního břemene. Zařazení občanů do jednotlivých druhů civilní služby budou provádět národní výbory. Občané vykonávající civilní službu ji budou vykonávat v oblasti zdravotnictví, v jiných sociálních oblastech, při ochraně životního prostředí i v jiných všeobecně prospěšných činnostech určených vládou.

Civilní službu budou vykonávat v organizacích podle pokynů jejich vedoucích a budou podléhat disciplinární pravomoci vedoucích těchto organizací.

Návrh zákona obsahuje skutkové podstaty trestných činů osob vykonávajících civilní službu. Skutkové podstaty jsou obdobné analogickým vojenským trestným činům a analogické budou i trestní sazby.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, vláda vám předkládá návrh tohoto zákona jako první návrh tohoto druhu v našem právním systému. S uplatňováním zákona nemáme žádné zkušenosti a mohli jsme čerpat pouze z obdobných úprav v zahraničí.

Přijetí tohoto zákona bude velkým pokrokem proti současnému stavu. Mnohé naše občany uchrání od trestního stíhání, diskriminace a ponižování. Prosím, abyste měli na mysli tento aspekt předloženého návrhu zákona.

Vláda přijímala s porozuměním výhrady vůči zákonu a podněty na jejich úpravu nebo na úpravu jednotlivých ustanovení, protože výhrady a podněty chápe jako snahu o jeho zlepšení.

Návrh zákona vám však předkládáme v podobě, kterou považujeme za nejvýhodnější v současné situaci.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji ministru národní obrany ČSSR generálplukovníkovi Vackovi za zdůvodnění vládního návrhu zákona. Návrhy projednaly, obdobně jako u předcházejícího návrhu, všechny výbory obou sněmoven kromě výboru mandátového a imunitního.

Prosím společného zpravodaje výboru Sněmovny lidu, poslance Pavola Bagína, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výboru SL P. Bagín: Vážený pán predseda, pani poslankyne, kolegovia poslanci, milí hostia!

V súčasnom právnom stave, keď pre mužov platí v podstate bez výnimiek branná povinnosť, v bežnom živote vznikajú prakticky neriešiteľné situácie, ktoré sú spôsobené tým, že aj tí občania, ktorým náboženské vyznanie alebo morálne presvedčenie prekáža vo výkone vojenskej činnej služby, sú rôznymi prostriedkami, vrátane prostriedkov právnej povahy, k jej výkonu nútení. Takýto postup sa nedá označiť ako demokratický a v súčasných podmienkach prijateľný. Preto schválenie zákona o civilnej službe, podľa ktorého by títo občania mohli vykonávať namiesto vojenskej činnej služby službu náhradnú civilného zamerania, pokladám za nanajvýš potrebné.

Pokrokovosť návrhu zákona vidím aj v tom, že ani relatívne vysoko demokratický medzinárodný pakt o občianskych a politických právach nestanovuje povinnosť štátov uznať odmietnutie vojenskej služby na základe presvedčenia a z toho vyplývajúcu možnosť výkonu civilnej služby.

Náš právny poriadok sa takto po prijatí tohto zákona zaradí medzi tie právne poriadky, ktoré uvedený a nepochybne humánny inštitút budú obsahovať.

Návrh zákona bol prerokovaný vo všetkých výboroch Snemovne ľudu a Snemovne národov, okrem výborov mandátových a imunitných. Všetky výbory s ním vyslovili súhlas a súčasne odporučili uskutočniť v ňom rad zmien a doplnkov. Všetky tieto odporúčania boli podrobne prerokované vo výboroch ústavnoprávnych, a to aj s účasťou zástupcov iných výborov, vrátane zástupcu výborov hranných a bezpečnostných, ktorým je táto problematika najbližšia. Výsledkom tak dôkladného prerokovania návrhu zákona je spoločná správa výborov, ktorú máte k dispozícii.

K rokovaniu ústavnoprávnych výborov musím ešte uviesť ďalšiu skutočnosť. Poslanci týchto výborov totiž požadovali, aby bolo aplikované ustanovenie § 99 odsek 3 zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia. Ide o možnosť pri rokovaní snemovní zohľadniť názor členov výborov, odlišný od mienky väčšiny.

Viac než tretina prítomných členov ústavnoprávnych výborov totiž nevyslovila súhlas so závermi výborov k 2. ustanoveniu návrhu zákona, a preto v zmysle citovaného ustanovenia zákona o rokovacom poriadku FZ požiadala, aby snemovne boli oboznámené aj s ich stanoviskom.

Po prvé, išlo o protinávrh, aby v § 1 odsek 2 bolo vypustené slovo "pomocných". Ústavnoprávne výbory nakoniec pri hlasovaní toto vypustenie neschválili - preto ani nie je uvedené v spoločnej správe výborov, nehľadiac na to, že rad poslancov ústavnoprávnych výborov zastával iný názor. K tomu by som ešte poznamenal, že mienka tejto skupiny poslancov ústavnoprávnych výborov sa v podstate zhoduje s uzneseniami výborov pre priemysel, dopravu a obchod, výborov pre sociálnu politiku a výborov pre plán a rozpočet, ktoré odporučili, aby sa činnosti, vykonávané v civilnej službe, neoznačovali ako pomocné. Keďže sa všetky výbory týmto problémom zaoberali a motiváciu protinávrhu všetci iste dobre poznáme, nebudem tu rozoberať dôvody pre a proti označeniu prác vykonávaných v civilnej službe ako pomocných.

Po druhé, išlo o protinávrh - vynechať v § 2 v odsekoch 2 a 3 slová "so svojim vyjadrením". Na rozdiel od prvého prípadu tu ide o záležitosť, ktorá sa otvorila až pri rokovaní ústavnoprávnych výborov. V uzneseniach iných výborov tento protinávrh nebol obsiahnutý. Preto mi dovoľte aspoň stručné zdôvodnenie. Ako dôvod pre vynechanie uvedených slov sa uvádzalo, že veliteľ útvaru, aj náčelník okresnej vojenskej správy nebudú mať k dispozícii podklady na to, aby sa kompetentne vyjadrili k žiadosti. Zároveň bola vyslovená aj obava z toho, aby ich vyjadrenie neprejudikovalo rozhodnutie komisie.

Opakujem, že v týchto otázkach ústavnoprávne výbory obidva uvedené protinávrhy neschválili. Nehľadiac na to však bolo mojou povinnosťou, aby som vás informoval o mienke menšiny, ako to na základe ustanovenia zákona o rokovacom poriadku FZ požadovala.

Domnievam sa, že podstatným výsledkom prerokúvania návrhu zákona vo výboroch je prehĺbenie demokratických zásad a princípov pri rozhodovaní o civilnej službe aj v otázkach jej výkonu všade tam, kde to bolo možné. V spoločnej správe výborov sú v tomto smere obsiahnuté oproti vládnemu návrhu zákona ďalšie, a pre občana vykonávajúceho civilnú službu, užitočné podstatné zmeny, ako napríklad to, že dôvody, umožňujúce zamietnutie žiadosti budú zákonom výslovne stanovené, že občan nebude odovzdávať občiansky preukaz, zavedie sa možnosť výkonu civilnej služby z určených dôvodov a prepáčenie výkonu predĺženej doby trvania civilnej služby. Pamätám sa aj na možnosť poskytnúť dodatkovú dovolnenku, podstatne sa znižujú v návrhu zákona uvedené trestné sankcie a podobne.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP