Nechceme v této fázi činit věc složitější,
avšak upozorňujeme, že budeme po svobodných
volbách trvat na tom, aby institut náhradní
civilní služby byl v zákoně zakotven
v nárokovém pojetí a nebyl svazován
povolovacím řízením. To se týká
rovněž i spravedlivého požadavku, aby
délka náhradní služby nepřekračovala
délku branné služby.
Stěžejní otázkou návrhu branného
zákona, která je v poslední době tak
často diskutována v řadách široké
veřejnosti, je otázka délky výkonu
základní vojenské služby. Vládní
návrh navrhuje zkrácení vojenské služby
z 24 na 18 měsíců. Klub poslanců Československé
strany socialistické je toho názoru, že vzhledem
k našim historickým tradicím, počtu
obyvatel našeho státu a následně pak
počtu vojáků a vzhledem k mezinárodně
politickému vývoji je toto zkrácení
nedostačující. V souladu s požadavkem
Ústřední rady národně socialistické
mládeže proto v budoucnu - nikoliv nyní budeme
požadovat, aby základní vojenská služba
byla zkrácena až na 12 měsíců.
Hovoříme-li o této problematice, nemohu se
nedotknout závažné otázky - jak už
bylo řečeno přede mnou - o depolitizaci armády.
Plně se s ní ztotožňujeme. Za neméně
důležitou otázku považujeme sledovat vnitřní
život armády. Jestliže něco vyvolávalo
odpor k armádě v minulosti a přežívá
to až do současnosti, byl to právě neutěšený
vnitřní život v jednotkách armády,
kde často docházelo u mladých mužů
ke stresovým situacím.
Výbory Federálního shromáždění,
nejen branný a bezpečnostní, ale i ostatní,
zejména výbory pro kulturu a výchovu, by
měly bedlivě sledovat lidské vztahy a vnitřní
život armády. Chtěli bychom konečně
i zdůraznit, že naše strana bude prosazovat i
požadavek národně socialistické mládeže
na postupný přechod k profesionální
nebo alespoň poloprofesionální armádě.
Je to řešení, které na jedné
straně zdůrazňuje dobrovolný charakter
branné služby, avšak na druhé straně
právě svým profesionálním charakterem
zabezpečuje, aby obrana země byla na požadované
úrovni.
Na závěr bych chtěl, jménem Klubu
poslanců Československé strany socialistické
říci, že jsme si vědomi tlaku, který
je v současné době vyvíjen na členy
naší vlády v souvislosti s ozdravováním
naší legislativy, a zvláště pak
určitého napětí, které ve veřejnosti
panuje při diskusích ohledně novelizace našeho
branného zákonodárství. Domníváme
se, že se jedná o otázky natolik důležité,
že nelze akceptovat snahy po živelnosti a umělém
urychlování běhu věcí, které
musí být nutně vykoupeny nedokonalostí
právní úpravy. Výhrady, které
jsme uvedli, považujeme za nepominutelné, ale protože
charakter zákona není v zásadním rozporu
s našimi požadavky a cíli, doporučujeme
jej kromě výše uvedených připomínek
podpořit.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Ládrovi.
Uděluji slovo poslankyni Čáslavské.
Připraví se poslanec Valko.
Poslankyně SN P. Čáslavská: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně a poslanci, milí hosté, jménem
Klubu komunistických poslanců doporučuji
předložený vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
branný zákon, ke schválení. Návrh
vychází z pozitivních změn v mezinárodních
vztazích i z mezinárodních úmluv,
které už byly uzavřeny. Reaguje na nové
zahraničně politické a vnitropolitické
momenty vývoje v ČSSR. Je třeba jejich provedení
přivítat jako pozitivní krok. Navržené
zkrácení doby trvání základní
vojenské služby i umožnění náhradní
civilní služby vychází z návrhů,
které byly připravovány už v roce 1989.
S pokračujícím procesem odzbrojování
bude potřebné v nejbližší době
se znovu vrátit k novelizaci branného zákona
a přehodnotit možnosti dalšího zkrácení
délky základní vojenské služby,
jak to bylo ve výborech poslanci doporučováno,
na 12 a 6 měsíců.
Určité pochybnosti vzbuzuje ustanovení §
9 odst. 2 a ustanovení § 9 odst. 1 novely branného
zákona, kterým se zdůrazňuje, že
po dobu výkonu vojenské služby jsou vojákům
zachována ústavní práva a svobody.
Zvláště se uvádí svoboda projevu
náboženského vyznání. I když
svobodu projevu náboženského vyznání
považujeme za velmi významnou, nejsme přesvědčeni,
že totéž neplatí o ostatních občanských
právech a svobodách. Na druhé straně
přijetím navrhované úpravy bude svoboda
projevu náboženského vyznání
zákonem limitována na rozdíl od ostatních
práv a svobod.
Úprava ústavních práv náleží
již podle svého názvu přímo do
ústavy. V branném zákoně by pak měla
být uvedena specifika uplatňování
těchto práv a svobod a případné
odchylky od obecné úpravy. Měla by být
také řešena otázka základních
ústavních svobod a jejich specifických projevů,
někdy i nutných omezení v armádě.
Jedná se o právo shromažďovací,
sdružovací, právo být volen do zastupitelských
sborů, právo petiční atd.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni Čáslavské,
uděluji slovo poslanci Valkovi. Připraví
se jako poslední přihlášený poslanec
Rudolf Battěk.
Poslanec SL E. Valko: Vážený pán
predseda, vážný pán predsedajúci,
vážené pani poslankyne, vážení
páni poslanci, zo spoločnej správy výborov,
ktorú predniesol spravodajca poslanec P. Balgavý,
vyplynulo, že v bode sedem sa doterajšie znenie mení.
Doterajšie odseky 3 a 4 sa prečíslujú
na odseky 2 a 3. Táto zmena si však vyžaduje
i ďalšiu zmenu, a to v § 11 ods. 1. Preto navrhujem,
aby sa citovaný bod 7 doplnil o nasledujúci text:
V § 11 ods. 1 sa slová ods. 4 nahradzujú ods.
3, a slová ods. 3 alebo 4 sa nahradzujú slovami
odseku 2 alebo 3. Týmto prečíslovaním
nastane súlad s prednesenou správou.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Valkovi. Uděluji
slovo poslanci Battěkovi.
Poslanec SL R. Battěk: Pane předsedo, paní
poslankyně a páni poslanci, dovolte mi stručnou
poznámku. Nebudu se vyjadřovat k žádnému
konkrétnímu bodu navrhované novely branného
zákona. Jsem sice zcela jednoznačně pro odstranění
vojenských kateder z vysokých škol, pro zavedení
náhradní vojenské služby i pro zkrácení
vojenské základní služby alespoň
na 12 měsíců, ale všechno to je pouze
výraz určité pozitivní tendence. Každá
forma autokratické vlády klade enormní důraz
na ozbrojené mocensko-represivní složky ve
svém systému. Není snad nutné zdůvodňovat
proč. Demokratický stát, v němž
tak řečený svrchovaný lid je zdrojem
veškeré moci ve státě, opírá
potřebu armády o hrozbu vnějšího
napadení a nutnost obrany. Víme ovšem jak dialektika
pojmu obrana a útok, vnější a vnitřní
nepřítel či útočník
umožňuje akcentovat tu či onu stranu pojmové
dvojice. Fakt, že prakticky všechny státy považují
za nutné udržovat armády, svědčí
o tom, že lidské dějiny se nacházejí
dosud jaksi v předcivilizačním období.
Všechny vojenské doktríny, včetně
naší, se prohlašují za obranné,
takže z pohledu svrchovaného lidu jednoho státu
je svrchovaný lid každého jiného státu
potencionálním útočníkem a
hrozbou. Všechny vojenské pakty jsou pak jen koalicemi
pro zvětšení (jak jinak) obranného potenciálu.
Z tohoto začarovaného kruhu generalit vojenských
štábů, které až dosud dokázaly
vždy přesvědčit politické vedení
o své nepostradatelnosti, nevidím prozatím
žádné východisko. Vždyť i
mezinárodní společenství, jakým
je např. OSN, by nebylo schopno za daného stavu
doporučit všeobecné odzbrojení, odzbrojení
jako cestu do pravé civilizace. Nezapomeňme totiž,
že hrozba ekologické katastrofy má svoje zdroje
především v neustálém přezbrojování
a dozbrojování armád.
Mohl bych tento svůj pacifisticky orientovaný příspěvek
rozvíjet ještě v mnoha směrech, ale
protože bych se měl vyjádřit k navrhované
novele branného zákona, konstatuji, že mě
na ní uspokojuje pouze ona pozitivní tendence, kterou
bude nutno ovšem v dalším vývoji prohlubovat.
Je to omezování výdajů na armádu
a směřovat k demilitarizaci společnosti.
Jen to je důvod, proč doporučuji schválení
navrhované novely zákona. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Battěkovi.
Dodatečně se do rozpravy přihlásil
poslanec MUDr. Muraško. Uděluji mu slovo.
Poslanec SN P. Muraško: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
při projednávání novely branného
zákona v ústavně právních výborech
jsem vyslovil myšlenku a návrh na ještě
větší zkrácení vojenské
služby. Tato novela branného zákona je projevem
toho, že v naší společnosti jsme se pevně
vydali cestou demokratizace. Já si velmi vážím
toho, že dnes tuto novelu zde projednáváme.
Myslím, že v kontextu současné politické
situace Československa i mezinárodní situace
můžeme být velkorysejší a jít
poněkud dále.
Podporuji předcházející vystoupení
v rozpravě (poslance Bakšaye). Hovořil o požadavku
na zrušení vojenských kateder. Já sám
jsem absolventem vojenské katedry a prošel jsem tedy
celou touto procedurou. Dnes jsem nabyl pevného přesvědčení,
že naše společnost se bez vojenských kateder
obejde.
Dále bych chtěl zdůraznit, že mnozí
z nás dnes dostali požadavky studentů uměleckých
směrů, kteří na nás čekali
před vchodem do budovy, kteří velmi argumentovaně
vyjádřili požadavek zrušit brannou povinnost
pro všechny absolventy středních a vysokých
uměleckých škol. Protože se jedná
o velmi nepočetnou skupinu vysokoškoláků
v Československu a protože jejich argumentace je velmi
seriózní, podporuji tento požadavek a navrhuji,
aby tento požadavek byl doplněn do projednávané
novely branného zákona.
Jsem téhož názoru, že celá problematika
vysokoškoláků by měla být obsažena
přímo v zákoně, nikoliv ve vyhlášce
nebo v dalších prováděcích předpisech.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Muraškovi.
Ještě se přihlásil poslanec Fišera
a poslanec Jansta. Uděluji nejprve slovo poslanci Fišerovi.
Poslanec SL I. Fišera: Vážený pane
předsedo, dámy a pánové, ve výboru
pro kulturu a výchovu jsme projednávali otázku,
kterou můžeme považovat v dnešní
době za velmi závažnou. Uvažovali jsme
v dlouhé diskusi, poměrně odpovědné,
o tom, zda by nebylo správné omezit právo
vojáků v činné službě
na politickou příslušnost, na členství
ve stranách.
Tento návrh jsme předložili. Ve společné
zprávě výborů jsme se s ním
nesetkali. Domnívám se, že bychom tento návrh
měli zvážit, protože by pro naši
veřejnost znamenal za prvé velké uklidnění
a za druhé by znamenal skutečně to, co všichni
potřebujeme - vytvořit z armády demokraticky
důvěryhodný nástroj obrany tohoto
státu. Děkuji vám.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Fišerovi.
Uděluji slovo poslanci Janstovi. Dodatečně
se přihlásil poslanec Glac.
Poslanec SL M. Jansta: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, chtěl bych jen drobnou poznámku k tisku
299. Navrhl bych v bodě 6 vypuštění
formulace, kde je umožnění vstupu do vojenských
objektů duchovním - vypuštění
formulace státem uznaných církví.
Věta by zněla: "... vojenských objektů
duchovním, pokud tomu nebrání povinnost při
výkonu služby."
Jde mi o to, že kategorii státem uznané církve
čs. právní řád nezná
od 31. 10. 1949, kdy byl zrušen zákon č. 68/1874.
Zákon, který jsme před nedávnem novelizovali,
kdy jsme rušili státní souhlas k výkonu
duchovenské činnosti, diskutovali jsme i o tomto
problému. Jistě si vzpomínáte, že
po delší diskusi jsme záležitost formulovali
tak, že církve, jejímž duchovním
byli uznány obdobné požitky státem ke
dni 31. 12. 1989 - proto by byl branný zákon v nesouladu
s tímto zákonem.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Janstovi. Uděluji
slovo poslednímu z přihlášených
poslanci Glacovi.
Poslanec SN J. Glac: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, problém vojenských kateder na vysokých
školách je zřejmě vážný
problém, protože se už několikrát
objevil. Dovolte mi, abych přednesl stanovisko studentů
Vysoké školy báňské v Ostravě:
"Vážený pane poslanče, my, studenti
Vysoké školy báňské v Ostravě,
se na vás obracíme se žádostí,
abyste podpořil ve Federálním shromáždění
naši snahu o zachování akademické půdy
na vysokých školách v souvislosti s existencí
vojenských kateder.
Nejpoužívanějším argumentem pracovníků
ČSLA, že příprava velitelských
kádrů na vojenských fakultách je nejúčinnější
formou, pokládáme za naprosto mylný.
Potvrzují nám to také absolventi vojenských
kateder v praxi, vojáci základní služby
i mnozí vojáci z povolání. Výuka
je především silně odtržena od
praxe. Kromě některých teoretických
znalostí jsou absolventi vojenských kateder u útvarů
zcela nepřipraveni na život ve vojenských podmínkách.
Dalším důležitým faktorem je, že
povinnost navštěvovat vojenské katedry znemožňuje
studentům využívat studijní pobyty a
stáže, které se v souvislosti s vojenskými
vysokoškolskými podmínkami určitě
budou rozvíjet. Bylo by asi škoda, kdyby pro několik
zameškaných hodin vojenské výuky nemohl
student např. pracovat na diplomové práci
na některém uznávaném ústavu
v zahraničí.
Podstatné je také to, že do ukončení
výuky na vojenské katedře a nastoupení
k útvaru uplynou jeden až tři roky vzhledem
ke studijním možnostem. To samozřejmě
silně ovlivní úroveň získaných
znalostí, a to už nechceme mluvit o tom, že úroveň
výuky je mnohdy více než pochybná. Často
se stává, že vojenský pedagog pro svou
indispozici výuku omezí na samostudium. Výsledkem
absolvování vojenské katedry pak není
připravenost k výkonu velitelské funkce,
ale potlačení svobodného cítění
mladého člověka. Vždyť se od něj
po celou dobu studia nevyžaduje tvůrčí
přístup, myšlení, logika, na druhé
straně vojenská příprava právě
tyto cenné vlastnosti potlačuje a vede jej k poslušnosti,
k absolutní podřízenosti a vyžaduje
plnění příkazů, které
často odporují zdravému rozumu.
Jsme přesvědčeni, že existence vojenských
kateder na vysokých školách je přežitek
totalizované společnosti posledních 40 let.
Hlavním záměrem předešlého
vedení bylo přetvořit nastupující
inteligenci v další ochranitele svých cílů,
k čemuž využívalo právě
akademickou půdu, jejíž princip je v naprostém
rozporu s jakýmkoli vojenským či politickým
působením. Připadá nám absurdní,
aby v naší republice, která se snaží
vrátit se mezi demokratické společnosti,
ve kterých však pojem vojenská katedra nikdo
nezná, i nadále figuruje tento přežitek
absolutní nadvlády.
Dalším požadavkem je zkrácení vojenské
prezenční služby vysokoškoláků
na dobu maximálně 6 měsíců
a vojáků základní služby na 12
měsíců. Všichni si totiž musíme
uvědomit, co ztrácí naše společnost
tím, že lidé schopní tvořit hodnoty,
ať již duchovní či hmotné, zbytečně
dlouho marní svůj čas na vojně. Čím
totiž bude delší doba mezi ukončením
studia a nástupem do praxe, tím více se sníží
efektivnost studia a vědomosti ztrácejí na
aktuálnosti. Bylo by proto vyloženě absurdní
právě v této době, kdy se snažíme
vrátit se mezi ekonomicky nejsilnější
mocnosti světa, kam jsme dříve bezesporu
patřili, takto si ničit náš duchovní
a pracovní potenciál. Tak se asi cesta na ekonomické
výsluní citelně prodlouží a to
náš už beztak těžce zkoušený
lid nepotěší. Sám prezident nás
všechny vyzval, abychom využili všechny možnosti
k posílení společného bohatství.
Myslíme si, že právě toto je jedna z
cest k našim smělým cílům. Děkujeme
vám za pochopení a věříme ve
vaši podporu ve Federálním shromáždění.
Studenti Vysoké školy báňské."
Tento dokument je podpořen 1500 podpisy a rád bych
ho předal předsednictvu.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Glacovi, který
byl posledním z přihlášených.
Dodatečně se přihlásil poslanec Bubeník.
Uděluji mu slovo.
Poslanec SL J. Bubeník: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, kolegyně, kolegové. Jsem moc
rád, že jsem vlastně jako představitel
studentů v tomto shromáždění
nemusel mluvit a upozorňovat na problémy, které
studenty pálí, jako první. Veškerá
problematika, která tady byla řečena, byla
jejím vyčerpávajícím výčtem.
Již ve výborech jsme upozorňovali na to, že
vojenské katedry jsou pozůstatek z doby minulé,
z doby totality. Pan ministr Vacek řekl, že byly zneužívány
vlastně jako politický strašák nebo
určitý nástroj k zastrašování
politicky nepohodlných studentů. Argumentoval také
tím, že přetrvávání vojenských
kateder i v této době je vyžádáno
tím, že absolventi vojenských kateder - a že
nám to ukáže i v praxi - nejsou podle předpisu
připraveni na výkon důstojnického
či poddůstojnického zařazení,
jak jim to předpis přikazuje.
Myslím, že bychom se měli opravdu rozloučit
s vojenskými katedrami, jelikož i odpověď
pana ministra ukazuje na úroveň vojenských
kateder, na styl jejich výuky, na úroveň
jejich pedagogů.
Myslím tedy, že by bylo vhodné
a) zařadit problematiku vojenských kateder do branného zákona a
b) zdůraznit, že bez vojenských kateder.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Bubeníkovi,
který byl posledním z přihlášených
do rozpravy.
Ptám se, zda chce ještě někdo z poslanců
vystoupit v rozpravě. Poslanec Balgavý.
Poslanec SL P. Balgavý: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené pani poslankyne, páni poslanci,
vážení hostia, dovoľte mi, aby som vystúpil
ako poslanec nominovaný do Federálneho zhromaždenia
Verejnosťou proti násiliu a pracujúci v Akademickom
fóre Slovenska, ktoré združuje pracovníkov
a učiteľov vysokých škôl na Slovensku.