Středa 14. března 1990

Navrhovaná zákonná úprava ve svém celku vytvoří příznivější podmínky pro službu občanů v ozbrojených silách a měla by posílit i úlohu a místo ozbrojených sil ve společnosti. Předpokládá se, že v této souvislosti se změnou ústavy a dalších zákonů na ní navazujících dojde i k úplné novelizaci branného zákona. Teprve po té bude ve všech souvislostech možné zohlednit i připomínky, na které zatím není reagováno a které při projednávání ve výborech Federálního shromáždění byly vzneseny. Jde i o souvislost s předpokládanou novelou zákona o některých služebních poměrech vojáků.

Ve federálním ministerstvu národní obrany jsou v současné době zahájeny práce na komplexních analýzách všech obecně závazných předpisů souvisejících s obranou státu, výkonem branné povinnosti a služebními poměry vojáků.

Závěrem mi dovolte ještě jednu poznámku. V důvodové zprávě k novele branného zákona, která vám byla předložena, byly vytrženě ze souvislostí uvedeny některé údaje, které ukazovaly na zvýšení nákladů při zkrácení základní vojenské služby. V diskusi ve výborech jsme tuto otázku osvětlili, já se ještě jednou omlouvám, že mnohé z vás zavedla zcela logicky svojí formulací na nesprávná stanoviska a prosím, aby tak, jak jsme ji ve výborech osvětlili, byla i chápána.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, žádám vás o posouzení předloženého návrhu novelizace branného zákona a o jeho schválení.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji ministru národní obrany Miroslavu Vackovi. Návrhy projednaly všechny výbory obou sněmoven kromě výborů mandátových a imunitních.

Prosím společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance Pavola Balgavého, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů poslanec SL P. Balgavý: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci. Výbor ústavnoprávny, zahraničný, branný a bezpečnostný, pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod, pre poľnohospodárstvo a výživu, kultúru a výchovu, pre sociálnu politiku a pre životné prostredie Snemovne ľudu a Snemovne národov podávajú k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a doplňuje branný zákon, tlač 283, túto spoločnú správu:

Výbory ústavnoprávny, zahraničný, branný a bezpečnostný, pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod, pre poľnohospodárstvo a výživu, pre kultúru a výchovu, pre sociálnu politiku a pre životné prostredie Snemovne ľudu a Snemovne národov prerokovali na svojich schôdzach v marci 1990 vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa branný zákon, tlač 283, a odporúčajú ho Snemovni ľudu a Snemovni národov Federálneho zhromaždenia schváliť s týmito zmenami:

V článku I:

bod 1 - v § 1 odst. 1 za slovom "zřízení" záver vety znie: "... vytváří československý stát ozbrojené síly."

bod 4 - v § 1 odst. 3 prvá veta znie: "Vojáků v činné službě smí být použito také při pohromách ohrožujících lidské životy nebo důležité hospodářské statky."

bod 5 - v § 5 odst. 3 znie: "(3) Ženám může být uložena odvodní a služební povinnost jen v době branné pohotovosti státu, pokud ji převzaly dobrovolně."

bod 6 - § 9 odst. 2 znie: "Vojákům v činné službě je zaručena svoboda projevu náboženského vyznání, včetně účasti na náboženských obřadech a umožněn vstup do vojenských objektů duchovním státem uznaných církví, pokud tomu nebrání povinnosti při výkonu služby."

bod 7 - za text tohoto hodu sa dopĺňa ďalšia veta tohto znenia: "Dosavadní odstavce 3 a 4 se přeznačí na 2 a 3."

bod 9 - v § 22 odst. 1 v texte písmena e) sa za slovo "orgánu" vkladá poznámka 1), ktorá sa vyznačí pod čiarou s týmto textom: 1) "§ 4 a 5 zákona o civilní službě."

Za bod 9 sa vkladá nový bod 10 s týmto textom: hod 10 - § 24 odst. 1: "U poslanců zákonodárných sborů se vojenská činná služba odloží, případně se jejich vojenská činná služba přeruší na dobu, po kterou jsou poslanci zákonodárných sborů. Vojenské cvičení takto zmeškané se promíjí. Ustanovení o promíjení neplatí, byl-li vyhlášen stav branné pohotovosti státu."

odstavec 2: "Odboroví funkcionáři se nepovolávají na vojenské cvičení a k výkonu vojenské základní služby po dobu trvání stávky nebo stávkové pohotovosti."

odstavec 3: "Funkcionáři politických stran a hnutí a kandidáti do zákonodárných sborů se nepovolávají na vojenská cvičení a k výkonu vojenské základní služby po dobu trvání volební kampaně až do skončení voleb."

odstavec 4: "U kandidátů do zastupitelských sborů se nástup vojenské služby odloží, popřípadě se jejich činná služba přeruší na dobu volební kampaně až do skončení voleb."

Doterajšie body 10 a 14 sa preznačujú na 11 až 15.

bod 13, ktorý sa novo označuje ako bod 14 znie: bod 14 - v § 44 odst. 1 sa slová "Ústavu a republikánskou státní formu a socialistické zřízení" nahradzujú slovami "nebo ústavní zřízení".

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Balgavému. Slovo má společný zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec generálmajor doktor Nemec.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec A. Nemec: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci. Vyslechli jsme odůvodnění vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje branný zákon, nesporně jeden z významných a aktuálních návrhů, zvláště nyní, kdy se v Evropě formuje úzká spolupráce států Západu i Východu na nových politických základech, a když z tohoto titulu pokračuje uvolňovací proces mezi národy. Tento proces vytváří mimo jiné též příznivé podmínky pro další útlum ve zbrojení a snižování výdajů na ně, a to při zabezpečení potřebného stupně ochrany státu.

Z uvedených poznatků vychází i předložený vládní návrh. Chtěl bych v této souvislosti vyjádřit souhlas s odůvodněním novely branného zákona, tak jak je zde podal pan ministr národní obrany generálplukovník Vacek. Dovolte mi vyjádřit souhlas rovněž se zpravodajskou zprávou pana poslance Balgavého, k němuž se připojuji.

Předložený vládní návrh zákona projednaly všechny výbory sněmoven, až na výbory mandátové a imunitní. I když návrh byl předložen poslancům velmi pozdě - u prvních výborů, které je projednaly prakticky těsně před jednáním - byl podroben odpovědnému posouzení. Každé navržené ustanovení bylo zvažováno ze všech možných hledisek tak, aby odpovídalo současným potřebám a současné mezinárodní i vnitrostátní politické situaci. Kromě některých drobných legislativně technických úprav byla zaměřena pozornost zvláště na některé skutečnosti, u nichž pak byly doporučeny pozměňovací návrhy promítnuté do společné zprávy výborů (tisk 299), kterou máte k dispozici.

Je třeba připomenout, že všechny návrhy na změny návrhu zákona z výborů, které se soustředily ve výborech ústavně právních, byly zváženy z hlediska věcného i právního a výsledek zapracován do uvedené společné zprávy. Mimořádnou pozornost a změny v návrhu si vyžádaly otázky, jako například, kdy lze použít vojáků v činné službě, kdy může být uložena odvodní a služební povinnost ženám, jak se vypořádat s požadavkem zaručení svobody projevu náboženského vyznání vojákům v činné službě i nemálo diskutovaným otázkám prominutí nebo odložení branné povinnosti poslancům, odborovým pracovníkům, funkcionářům politických stran a hnutí, jakož i kandidátům na poslanecké funkce.

Bohužel se musím zmínit i o jevu, který není v souladu s jednacím řádem Federálního shromáždění. V některých výborech se opět objevila praxe, že výbory doporučují, často i zásadní změnu po věcné stránce, ale její konkrétní formulaci přenechají výborům ústavně právním. Uvedená praxe výborům ústavně právním značně ztěžuje práci.

Z hlediska ústavně právního nelze návrhu vytknout nedostatky.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů jsem přesvědčen o tom, že návrh branného zákona splní požadované záměry, a proto doporučuji sněmovně tento návrh, ve znění pozměňovacích návrhů uvedených v tisku 299, schválit.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Nemcovi. Nyní přistoupíme k rozpravě. Písemně se do rozpravy přihlásili: poslanec Bakšay, poslankyně Silvanová, poslanec Ládr a poslankyně Čáslavská.

Uděluji slovo poslanci Bakšayovi, připraví se poslankyně Eva Silvanová.

Poslanec SL J. Bakšay: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci, dámy a páni, podľa § 1 odsek 1 navrhovaného branného zákona k obrane slobody a nezávislosti Československej socialistickej republiky a k ochrane jej ústavného zriadenia vytvára Československý štát ozbrojené sily. Podľa § 21 odsek 2 povinnosť k základnej náhradnej službe sú muži povinní plniť po dovŕšení veku 18 rokov, pokiaľ ju neprevzali dobrovoľne. V celom zákone nie je ani zmienka o veľkej skupine odvedencov - a to skupine vysokoškolákov. Prečo?

Na zasadnutí Výboru pre plán a rozpočet bolo predstaviteľom Federálneho ministerstva národnej obrany argumentované, že vysokoškoláci ani v minulosti neboli riešení branným zákonom, a že ich problematiku bude riešiť vládna vyhláška. Opäť sa pýtam, prečo? Má azda branný zákon riešiť len časť populácie a druhú časť populácie zase len ďalšia vyhláška? Myslím si, že nie. Branný zákon má komplexne riešiť všetkých občanov republiky, ktorých sa dotýka branná povinnosť.

Všetci dobre vieme od našich voličov, že vysokoškoláci majú jednu základnú požiadavku: aby na akademickej pôde nespočinula noha uniformovaného príslušníka. Je to plne oprávnená požiadavka, ktorú ctili aj naši otcovia či naši dedovia a ctia ju i všetky vyspelé štáty sveta.

Preto navrhujem, aby sa branný zákon doplnil nasledovne:

Do § 9 vložiť nový odsek 3 s týmto textom: "Študentom vysokých škôl sa zaručuje čistota akademickej pôdy zrušením vojenských katedier vysokých škôl."

Ďalej do § 9 vložiť nový odstavec 4 s textom: "Spôsob vykonania prípravv študentov vysokých škôl pre základnú vojenskú činnú službu v poddôstojníckej a dôstojníckej funkcii určí Federálne ministerstvo národnej obrany prostredníctvom mestských vojenských správ v mieste pôsobiska vysokej školy v súčinnosti s vojenskou komisiou študentskej únie."

A tretia úprava - § 27 odstavec 2 doplniť: "Základná služba trvá 18 mesiacov a u absolventov vojenskej prípravy študentov vysokých škôl 9 mesiacov."

Dámy a páni, pred skoro 4 mesiacmi pár stovák metrov odtiaľto tiekla krv. Nevinná krv našich študentov. Prečo tiekla? Aby sme sa konečne odkliali, aby sme boli konečne slobodní, aby sme striasli jarmo neslobody, útlaku a totality. Cestu nám ukázali naši študenti. A čo im zatiaľ vraciame my? Sedíme tu, v zákonodarnom orgáne a tíško, pasívne počúvame, že otázku vysokoškolákov bude riešiť vládna vyhláška. Nie, dámy a páni! Vysokoškolskí študenti musia mať zákonnú istotu, že vojenské katedry odídu z akademickej pôdy. Prosím, aby ste sa všetci v prípadnom hlasovaní, keď nebude návrhová komisia akceptovať tento návrh, zamysleli nad tým, komu vďačíme, že tento parlament je konečne aktívnym pracovným a slobodným parlamentom.

Dovoľte ešte jednu poznámku. V správe pána premiéra Čalfu sme sa minule dozvedeli, že sme suverénne "svetové jednotky" v počte vojakov na 100 obyvateľov a taktiež "svetoví rekordmani" v počte tankov na 100 tisíc obyvateľov. Sú to, tak povediac, smutné primáty. Práve preto žiadam, keď budem naďalej pracovať v novom parlamente, budem sa veľmi ostro zasadzovať o ďalšie výrazné skrátenie vojenskej základnej činnej služby v nadväznosti na výsledky viedenských rozhovorov.

Pre zaujímavosť vám uvádzam dĺžky brannej povinnosti štátov v našom okolí: v Západnom Nemecku je to 15 mesiacov, v Rakúsku 6 mesiacov, vo Švajčiarsku 17 týždňov a 8krát tri týždňové cvičenie, v Dánsku 9 mesiacov, v Belgicku 12 mesiacov; Veľká Británia, Írsko a Lucembursko nemajú brannú povinnosť. Sovietsky zväz 24 až 36 mesiacov podľa druhov zbraní. NDR 18-36 mesiacov podľa druhov zbraní. Poľsko 24 mesiacov, Bulharsko 24-36 mesiacov podľa druhov zbraní. Údaje sú z časopisu WUI č. 4 z roku 1989, str. 14.

Pani poslankyne, páni poslanci, snažme sa myšlienky našej nežnej revolúcie dostať v zmysle humanity, demokracie a otvárania sa svetu aj do našich kasární a myslenia nás všetkých. Snažme sa dôsledne odpolitizovať armádu, aby nikdy nebola zneužitá proti ľudu tejto republiky, ale nie metódou, že zo zástupcov veliteľov pre politickú prácu - známych politrukov - sa z noci na ráno stanú zástupcovia veliteľov pre kultúrnovýchovnú prácu, že vysokí vojenskí dôstojníci, ktorí ešte v novembri vyhlasovali tvrdosť voči živlom a v televíznych interview mávali papiermi o príjmoch pána Kňažka či iných umelcov, zostávajú i naďalej vo svojich funkciách. Chceme čistú, odbornú a, nahlas by som povedal, našu armádu. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Bakšayovi, slovo má poslankyně Eva Silvanová, připraví se poslanec Ládr.

Poslankyně SN E. Silvanová: Vážený pán predseda Federálneho zhromaždenia, poslankyne, poslanci, milí hostia, k dnešnému vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa branný zákon, dovoľte mi prispieť pohľadom mladých rodín vojakov, ktorých sa skrátenie vojenskej služby osobitne dotýka.

Už prvé januárové dni sa na mňa obraceli moje voličky z Bratislavy, ktoré majú manželov na vojne, s prosbou, aby som presadzovala zmenu branného zákona. Vyzbrojili ma argumentáciou, ktorá posudzuje branný zákon nielen z hľadiska vojenského a štátneho, ale aj z hľadiska spoločenských súvislostí s dopadom na ekonomickú a sociálnu situáciu mladých rodín vojakov. Ako členka výboru pre sociálnu politiku Snemovne národov chcem práve tento aspekt zdôrazniť. Vo všeobecne známych neutešených ekonomických a sociálnych podmienkach a citovej kríze žije väčšina mladých rodín. Je v záujme nás všetkých prispieť k zlepšeniu týchto podmienok. Z ekonomického hľadiska pre mladú rodinu výkon základnej vojenskej služby otca znamená aj zníženie príjmov pre rodinu. Keďže napríklad mesačná mzda absolventa vysokej školy v civile je okolo 1700 Kčs, ale počas vojenskej služby príspevok štátu rodine je 1050 Kčs. Tieto rodiny majú mladomanželské pôžičky, prevádzkové náklady na byt a iné výdavky, a tak skorší návrat z vojenskej služby znamená aj zlepšenie finančnej situácie tejto rodiny.

Ešte významnejší je dôsledok účasti otca na výchove a starostlivosti o novonarodené dieťa. Starostlivosť o malé dieťa je časovo i fyzicky náročná pre prakticky osamelú matku a nutnosť vytvorenia čo najhlbšieho vzťahu medzi otcom a dieťaťom už v ranom období vývoja dieťaťa je všeobecne známa.

Keď chcem pozdvihnúť citový a morálny kredit mladých rodín, tak skrátenie vojenskej služby k tomu určite prispieva. Preto mi dovoľte len poďakovať sa v mene tisícov mladých rodín, ktorým sa otcovia vrátia skôr z vojenskej služby, ministerstvu národnej obrany, ako aj federálnej vláde za predložený návrh a rada svojím hlasom prispejem k jeho schváleniu.

Předsedající první místopředseda FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni Silvanové, hovořit bude poslanec Ládr, připraví se poslankyně Čáslavská.

Poslanec SL J. Ládr: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vyjádřil stanovisko Klubu poslanců Československé strany socialistické k návrhu branného zákona a z úsporných důvodů mi dovolte, abych zároveň vyslovil i stanovisko k návrhu zákona o civilní službě.

V současné době dochází k pozitivním změnám v mezinárodních vztazích, zejména ve vývoji vojensko-politické situace. Z těchto důvodů před námi vyvstala nutnost novelizovat v rámci obsáhlé rekonstrukce našeho právního řádu branný zákon č. 121/1978 Sb., který byl důsledně uveden do souladu s mezinárodními úmluvami a mezinárodním paktem o občanských a politických právech.

Oceňujeme, že návrh novelizace branného zákona, který nám byl předložen, již počítá i s institutem náhradní civilní služby, s institutem, který má ve svých branných zákonech zakotvena takřka celá západní Evropa, s institutem, po kterém se tak naléhavě volalo.

Za zápor navrhované právní úpravy pokládáme, že civilní služba je upravena ve zvláštním zákoně. Máme za to, že mohlo prospět věci, kdyby i institut náhradní civilní služby byl začleněn do jednoho právního předpisu. V této fázi však již nechceme tuto otázku námitkovat.

Jsou zde však i závažnější problémy, na které nás upozorňuje naše Ústřední rada národně socialistické mládeže, spočívající v tom, že návrh zákona o civilní službě je upraven ve smyslu povolovacího řízení, s čímž nemůžeme souhlasit, neboť osobám, kterým jejich náboženské vyznání nebo vyznávané morální přesvědčení nedovoluje vykonávat vojenskou službu se zbraní, by možnost vykonávat náhradní civilní službu neměla být svazována povolovacím řízením. Takto je tento institut upraven v základním zákoně Spolkové republiky Německo, tedy v její ústavě, kde článek číslo 4 odst. 3 zní: "Nikdo nesmí být proti svému svědomí nucen k válečné službě se zbraní." Bližší pak upravuje spolkový řád. Na tento článek pak navazuje článek 12 téhož zákona, kde se v odstavci 2 praví následující: "Kdo z důvodu svědomí odmítá válečnou službu ve zbrani, může být povolán k náhradní službě. Délka náhradní služby nesmí překračovat délku branné služby." Bližší upravuje zákon, který nesmí omezovat svobodu rozhodování podle svědomí a musí také upravovat možnost náhradní služby, která nemá žádnou souvislost s útvary ozbrojených sil a pohraniční služby.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP