Přítomno: | 184 poslanci Sněmovny lidu |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluveni poslanci:
Sněmovny lidu:
Bartončík, Bartošková, Fanta, Geci,
Kontríková, Kováč, Kubinský,
Madarász, Malina, Müller, Šabata, Štern,
Štrbová
3 poslanci rezignovali
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Klůzová, Kos, Mikule, Peklo, Pithart, Řehková
1 poslankyně rezignovala
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
Daráž, Kováč, Mede, Popély, Rusnák
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Vážené Federální
shromáždění, vážené
poslankyně a poslanci, vážení hosté,
všechny vás srdečně vítám.
Zahajuji 25. společnou schůzi Sněmovny lidu
a Sněmovny národů V. volebního období
Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky. Vítám
rovněž členy federální vlády.
Vážené poslankyně a poslanci, předsednictva
Sněmovny lidu a Sněmovny národů navrhla
na svých schůzích konat společnou
schůzi sněmoven s pořadem uvedeným
na pozvánce, kterou jste obdrželi. Zároveň
bych chtěl informovat, že příští
společná schůze sněmoven se bude konat
ve dnech 27.-29. března a bude mít na programu všechny,
tzv. politické zákony, tj. návrh zákona
o sdružování občanů, o právu
shromažďovacím, o právu petičním,
novelu tiskového zákona, návrh zákona
o nabývání a pozbývání
státního občanství a zejména
návrh zákona o názvu republiky a návrh
zákona o znaku republiky.
Jsou k tomuto návrhu předsednictev a k navrženému
programu nějaké připomínky? Místopředseda
FS pan Kučera.
Místopředseda FS B. Kučera: Pane předsedo,
pane předsedající, kolegové a kolegyně
poslanci, jménem Klubu poslanců Československé
strany socialistické doporučuji, aby na závěr
pořadu naší schůze byl zařazen
tentokrát, ale i do budoucna bod "Otázky a
podněty poslanců", abychom zbytečně
nezatěžovali projednávání ostatních
bodů četnými dotazy, které jinak poslanci
nemohou samozřejmě na půdě Federálního
shromáždění přednést.
Domnívám se, že by to byla velice racionální
forma naší práce. Děkuji vám.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji místopředsedovi
FS B. Kučerovi.
V zasedací síni je přítomno 170 poslanců
Sněmovny lidu, 62 poslanci Sněmovny národů
zvolení v České republice a 64 poslanci Sněmovny
národů zvolení ve Slovenské republice.
Nyní dám hlasovat o doplňujícím
návrhu, který přednesl místopředseda
Federálního shromáždění
poslanec Kučera.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu s tímto návrhem
souhlasí, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Jeden.)
Jeden.
Sněmovna lidu odsouhlasila doplňující
návrh místopředsedy Federálního
shromáždění poslance Kučery.
Nyní se ptám poslanců Sněmovny národů,
kdo z nich souhlasí s doplňujícím
návrhem pana místopředsedy Kučery,
nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Není.
Zdržel se někdo hlasování? (Jeden.)
Jeden.
Rovněž Sněmovna národů doplňující
návrh programu místopředsedy Federálního
shromáždění odsouhlasila.
Nyní budeme hlasovat o původním návrhu
programu. Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
národů.
Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí
s navrženým programem, nechť zvedne ruku. (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Není tomu tak.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Poslanci Sněmovny národů program dnešní
schůze schválili.
Nyní prosím poslance Sněmovny lidu, kdo souhlasí
s navrženým programem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Není tomu tak.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
I Sněmovna lidu návrh schválila.
Konstatuji, že obě sněmovny Federálního
shromáždění se usnesly podle čl.
34 odst. 2 ústavního zákona o československé
federaci na konání společné schůze
a schválily její program.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 229, SN
č. 238)
Než přistoupíme k projednávání
jednotlivých bodů schváleného programu,
chtěl bych vás informovat, že po skončení
dnešní schůze sněmoven se uskuteční
v této zasedací síni odborně politický
seminář
- k návrhu ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje Ústava Československé socialistické republiky a ústavní zákon o čs. federaci,
- k vládnímu návrhu zákona a individuálním podnikání fyzických osob a
- k vládnímu návrhu zákona o akciových
společnostech.
Výklad k návrhu ústavního zákona
přednese místopředseda Federálního
shromáždění profesor Jičínský,
výklad k dalším dvěma návrhům
podá představitel národohospodářské
rady vlády ČSSR.
Jako prvý bod schváleného pořadu projednáme
Prosím ministra národní obrany generálplukovníka
ing. Miroslava Vacka, aby návrh odůvodnil.
Ministr národní obrany ČSSR generálplukovník
M. Vacek: Vážený pane předsedo,
paní poslankyně, páni poslanci, vážení
hosté, dovolte mi v souladu s rozhodnutím federální
vlády odůvodnit návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje branný zákon
č. 92/1949 Sb., jehož úplné znění
bylo vyhlášeno pod č. 121/1978 Sb.
Chci vám, poslancům, poděkovat za mimořádný
zájem a odpovědnost, s jakou jste k projednání
návrhu novely zákona přistupovali v jednotlivých
výborech. V návaznosti na tato jednání
mi dovolte připomenout a objasnit nejdůležitější
navrhované změny.
Novelizace branného zákona, jak je vám předkládána
k projednání, řeší jen nejaktuálnější
právní vztahy, týkající se
realizace branné povinnosti občanů, zejména
pak mladé generace a respektuje přitom zásadu,
že jejich úpravou by neměla být oslabena,
takzvaná rozumná obranná dostatečnost
a bojeschopnost ozbrojených sil.
K podstatným změnám dochází
ve stanovení úkolů ozbrojených sil
v § 1 branného zákona. Cílem navrhované
úpravy je nově stanovit úkoly ozbrojených
sil a omezit jejich úlohu při udržování
bezpečnosti uvnitř státu. Ozbrojené
síly smí býti napříště
použity jen v případě přímého
násilného útoku proti ústavnímu
zřízení Československé republiky.
Dosavadní znění branného zákona
umožňovalo použití ozbrojených
sil v širokém rozsahu i k plnění úkolů
v národním hospodářství.
Vládní návrh novelizace respektuje ustanovení
mezinárodní úmluvy o povinné a nucené
práci číslo 29 a mezinárodního
paktu o občanských a politických právech
a upravuje, respektive snižuje a omezuje rozsah používání
vojáků v základní službě
k různým výpomocem v národním
hospodářství, kromě pomoci při
živelných pohromách.
V návaznosti na změny v úkolech ozbrojených
sil se upravuje odvodní a služební povinnost
žen jen na dobu mimořádných opatření,
pokud ji nepřevzaly dobrovolně, to je řešeno
v § 5 odst. 3 branného zákona. V souvislosti
se zrušením odvodní a služební
povinnosti žen v míru byl výborem pro plán
a rozpočet předložen návrh, aby i duchovní
státem uznávaných církví měli
odvodní a služební povinnost jen v době
mimořádných opatření.
Přijetí tohoto návrhu by bylo podle našeho
názoru v rozporu se všeobecnou brannou povinností,
zakotvenou v ústavě a kromě toho nebylo -
tak jak je mi známo - ani duchovními požadováno.
Možnou alternativou pro mnohé občany se však
stává civilní služba za předpokladu
schváleného příslušného
zákona.
Nově se v branném zákoně stanoví
ústavní práva a svobody vojáků
v činné službě (§ 9 branného
zákona). Tímto ustanovením je jim zaručena
svoboda projevu náboženského vyznání,
včetně účasti na náboženských
obřadech. Požadavek vstupu duchovních do vojenských
objektů za účelem náboženských
obřadů, který vyplynul z jednání
některých výborů Federálního
shromáždění, by představoval
pro armádu řešení složitých
organizačních otázek co do místa,
materiálního zabezpečení i organizace
života jednotek a útvarů. Armáda není
v současné době schopna převzít
na sebe odpovědnost za organizaci náboženských
obřadů v kasárenských objektech a
prosím, abyste tuto skutečnost posoudili. Dovolte
mi připomenout, že takovou úpravu neznala ani
armáda za první republiky. V závažných
případech, zasluhujících zvláštního
zřetele, však vstup duchovních do vojenských
objektů chceme umožňovat.
Přestože vládní návrh novely
branného zákona se znění § 24
branného zákona nedotýká, doporučení
vzešlá z jednání výborů
Federálního shromáždění,
týkající se jeho doplnění a
úpravu služební povinnosti osob zvolených
do zákonodárných sborů, včetně
funkcionářů a kandidátů na
poslanecké funkce v době volební kampaně
a odborových funkcionářů v době
stávky, lze plně akceptovat. Povolání
těchto osob na vojenská cvičení je
podle našeho názoru dostatečně upraveno
v § 39 branného zákona a v § 40 prováděcího
vládního nařízení. Odklad těchto
cvičení z důvodu výkonu jejich mandátu
či funkcí lze realizovat například
tím, že seznamy těchto osob budou včas
předávány příslušné
místní vojenské správě, případně
na osobní žádost poslance či funkcionáře.
Jednou z nejvíce diskutovaných otázek projednávaného
návrhu zákona je délka základní
služby, jak je upravena v § 27 branného zákona.
Návrh předpokládá její stanovení
v délce 18 měsíců. Absolventům
vojenských kateder vysokých škol byla vládou
ČSSR stanovena její délka na 9 měsíců.
Stalo se tak nařízením vlády ze dne
18. 1. 1990, které bylo uveřejněno pod číslem
17/1990 Sb. K této problematice bylo již ve Federálním
shromáždění mnohé řečeno.
Další zkrácení základní
služby je závislé na dvou základních
faktorech. Za prvé na snížení ozbrojených
sil a to zvláště v návaznosti na Vídeňská
odzbrojovací jednání a za druhé na
počtech branců, které je možno povolat
k výkonu základní služby. Do úvahy
při druhém faktoru je třeba vzít i
počty branců, kteří jsou a budou určováni
k náhradní službě z důvodů
rodinných a sociálních, to jest na dobu 5
měsíců. Také zvýšení
zájmu o studium na vysokých školách
přinese s sebou pravděpodobně ve svém
důsledku zřejmě velký počet
odkladů základní služby.
V neposlední řadě je zde zatím velmi
neurčitý a nepředvídatelný
počet občanů, kteří budou žádat
o civilní službu a kteří se v případě,
že jim bude vyhověno, stanou pro československou
armádu nepoužitelnými. Vznikne-li však
v budoucnu přebytek branců při dalším
snižování ozbrojených sil, nebude důvodu,
aby ministerstvo národní obrany nepředložilo
federální vládě návrh na další
zkrácení základní vojenské
služby.
Pokud jde o vojenské katedry vysokých škol,
dovolte, abych upozornil na skutečnost, že příprava
na vojenských katedrách vysokých škol
není plněním branné povinnosti a nemůže
být proto předmětem právní
úpravy branného zákona.
Dále se v předmětném návrhu
novelizace upravuje nástup základní nebo
náhradní služby po uplynutí doby odkladu
(řešeno v § 34 branného zákona)
tak, aby nástup této služby byl možný
také v roce následujícím po skončení
odkladu.
V souvislosti s tím byly vzneseny připomínky
požadující umožnění odkladu
nástupu základní vojenské služby
těm středoškolákům, kteří
nebyli přijati na vysoké školy o další
rok, aby se mohli znovu ucházet o přijetí.
Odklady odvedencům, kteří se připravují
na určité povolání, jsou povolovány
podle našeho názoru v dostatečné míře,
a to do věku 22, 24 až 28 let. Proto individuální
případy žádostí o odklad z tohoto
důvodu budou řešeny jako doposud cestou vojenských
správ.
Navrhovaná právní úprava povolovacího
režimu při cestování občanů
do ciziny a v případě vystěhování
bude v praxi znamenat zrušení povinnosti občanů
žádat orgány vojenské správy
o povolení, respektive souhlas. Přispěje
to k dalšímu zjednodušení cestování
do zahraničí v době míru a zruší
se s tím související dosud platné
administrativní normy.