Středa 28. února 1990

Proto vítám byť i nepatrnou, ale podstatnou zmínku ve zprávě premiéra Mariána Čalfy o vládní komisi, jejímž výsledkem práce by mělo být snížení investičních výdajů už v tomto roce a zejména v roce dalším. Když vezmeme jen závěry Výborů lidové kontroly z prověrky snižování investiční činnosti, dozvíme se, že rozvojové investice jsou realizovány i v oblasti nedostatečně využitých stávajících základních fondů, že trvá nezajištěnost odbytů, že je zjišťována nedostatečná technická a technologická úroveň připravované výroby, dochází k neprovázanosti perspektivních výrob atd.

Neúměrná rozestavěnost napadá celé stavebnictví, proniká do investiční výstavby jako celku a řetězovitě zanáší další nepředstavitelné ztráty do ostatních odvětví národního hospodářství.

V investicích nelze rozhodovat dřívějšími metodami jako například loňské moratorium, které vyznělo naopak negativně. Rozestavěnost 200 mld. Kčs se snížila pouze na 7 mld. Kčs a vyvolala tlak na přípravu nově zahajovaných staveb odhadem v rozsahu až 100 mld. Kčs. Toto částečně omezí opatření vlády o zajištěnosti finančních prostředků pro výstavbu 50 % složení vkladu o povinné úložce prostředků před zahájením stavby.

Je však k tomu ještě zapotřebí, aby vláda provedla urychleně prověrku všech investic se zaměřením, zda zahajovaná investice splňuje požadavky tržního hospodářství založeného na samofinancování bez nároku na dotace. U rozestavěných investic je nutno zvážit, zda účast státu přinese pro další rozvoj naší ekonomiky očekávané výsledky i za očekávaného pohybu cen a přizpůsobení se relacím na světovém trhu. V této souvislosti bude nutno zvážit, zda není levnější zrušit spoluúčast státu na jejich financování a tím buď stavbu zastavit nebo přenechat její financování plně podnikové sféře i za cenu změny výrobního programu.

U staveb, které jsou převážně financovány ze státních prostředků ověřit, zda tento zásah z centra přispívá k dalšímu rozvoji tržní ekonomiky anebo ji omezuje. Je také možno zvážit, zda vhodná investice by po jejím uvedení do provozu neměla být vhodnou formou privatizována. Tato individuelní prověrka by měla podstatně efektivně přispět ke snížení dotací proti částkám v nově navrhovaném státním rozpočtu.

Je nutno vzít v úvahu i další překážky v efektivitě projektování a řízení investiční výstavby, jak státními podniky, tak i soukromými společnostmi. Jde zejména o existenci doposud platné vyhlášky o dokumentaci staveb č. 5, jejích 16 příloh a 65 dalších navazujících předpisů. Všichni, kteří s investiční výstavbou přicházejí do styku, vědí přesně, co mám na mysli. Z tohoto důvodu doporučuji vládě, aby při nejbližší příležitosti byla tato vyhláška novelizována. Ovšem kvalitní novelou, ne tou, která je už rok připravovaná a zatím nepředstavuje to, co by naše investiční výstavba potřebovala.

Obdobnou brzdou modernizace se stala devalvace koruny, která zdražila dovozy vyspělých technologií o 18,6 %, s čímž původní projekty v ekonomické kalkulaci nepočítaly. Nejtíživěji to nesou podniky, u nichž byly zahraniční kontrakty již uzavřeny za pevné ceny a uskutečněný dovoz v korunovém vyjádření je pro podnik prokazatelnou ztrátou.

Obdobné důsledky má i změna velkoobchodních cen stavebních prací. Podle posledních informací se provádí Dle cenového věstníku FCÚ 3 přepočet rozpočtových nákladů staveb na nové podmínky a při zvýšení rozpočtu o více jak 4 % mají investoři možnost požádat dle usnesení vlády ČSSR č. 232 s předložením žádosti do 28. 2. 1990 o zvýšení těchto rozpočtových nákladů. Vnucuje se otázka účinnosti celého opatření bez příslušného předběžného vyhodnocení výsledků prověrek. Tím se totiž může stát, že budou opět dotovány investice, které nejsou pro další rozvoj ekonomiky nutné anebo jsou i neefektivní.

Vzhledem k tomu, že sdělení SKVTIR o úpravě souhrnných rozpočtů staveb je ze dne 21. 12. 1989, dochází naopak i k situaci, že mnozí investoři, kteří mohou mít i efektivní stavby, nestihnou tuto žádost k dnešnímu dni podat.

Samozřejmě, že řešení rozestavěnosti a celé problematiky investiční výstavby nelze postihnout v několikaminutovém vystoupení. Je na to zapotřebí odborná práce mnoha specialistů, kteří budou schopni připravit podklady pro vládní komisi tak, aby mohla udělat hodnotné závěry z prověrek.

Ten, kdo ovládne řízení a správné působení investiční výstavby a investic, včetně stavebnictví, ovládá téměř 50 % problémů ekonomiky národního hospodářství.

Je samozřejmé, že jakmile vložím korunu do investic, tak se mi ta koruna musí vracet. A tady to bude platit dvojnásob.

Chtěla bych tedy rekapitulovat. Doporučuji urychleně provést důkladnou analýzu připravovaných rozestavěných investic a vyloučit účast státu na neperspektivních, neefektivních nebo zbytečných investicích a tím donutit investory své záměry přehodnotit. Přitom není možné vyloučit, abychom byly naopak nápomocny těm investorům, kteří mají zajištěný odbyt a kteří mají kvalitní výstavbu. Odstranit závažné překážky týkající se zejména vyhlášky a dokumentaci staveb č. 5 Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj.

Dále se chci připojit ke stanovisku, které zde přednesl poslanec Téra a které se stejným způsobem dotýká i investiční výstavby ve smyslu nejistoty v dalším vývoji velkoobchodních cen a kursu československé koruny. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslankyni Frýbortovej, ďalej bude hovoriť poslanec Klíma, pripraví sa poslanec Minka.

Poslanec SL V. Klíma: Jmenuji se poslanec Klíma a zastupuji obvod 29 - Příbram, Občanské fórum.

V rychlosti bych se chtěl dotknout problematiky, týkající se hornictví, o kterém je hovořeno i v projevu pana premiéra Čalfy. Připadá mi, že veškeré postoje kolem této problematiky jsou dosti alibistické, konkrétně kolem uranového průmyslu. Už zde byla vzpomínána jaderná katastrofa, která se udála v Černobylu v roce 1986. Co tento výbuch provedl s celou naší veřejností? Lidé odmítali kupovat zeleninu, psali různé panické petice a dělali různé podpisové akce. Proč? Protože se to týkalo celé široké veřejnosti, která měla strach z radioaktivního spadu a ionizačního záření. Ale to, že v uranových dolech je tisíce horníků a ostatních zaměstnanců navazujících na doly, kteří jsou v tomto záření dnes a denně, už tak moc nikoho nepálí. Jenom nutnost odpracovat 3200 směn, což skýtá zhruba 15-17 let v podzemí, aby měl horník všechna už tak slabá sociální zabezpečení je přímo zločinem na zdraví těchto lidí. Děkuji.

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslancovi Klímovi, slovo odovzdávam poslancovi Minkovi a pripraví sa poslanec Dolník.

Poslanec SL J. Minka: Vážený pán predseda, vážené poslankyne, vážení poslanci, som Minka za občiansku iniciatívu - Verejnosť proti násiliu.

Pred odchodom predsedu federálnej vlády pána Čalfu som mu odovzdal list, v ktorom interpelujem vo veci modernizácie výroby hliníka v Závode SNP v Žiari nad Hronom. Požiadavka na modernizáciu je podmienená ekologickou situáciou v Žiarskej kotline. Chcem len v krátkosti informovať o situácii v Žiarskej kotline, aj keď pôvodne som mal pripravený dlhší príspevok.

V roku 1953 sa v Závode SNP vyrobil prvý hliník. Po niekoľkých rokoch začali v blízkom okolí vysychať stromy a čím ďalej tým viac sa prejavovali zmeny v prírode, o zmenách na ľuďoch ani nehovoriac. Najviac bola postihnutá obec Horné Opatovce, vzdialená od podniku asi 400 m. Riešenie sa našlo typické pre minulý režim, odstránili následky a nie príčiny. Obyvatelia Horných Opatoviec museli odísť a obec zanikla.

Trvalé pôsobenie fluóru a karcinogénnych exhalátov sa prejavuje na zdraví pracovníkov závodu SNP a občanov v celom okrese. Klesol priemerný vek obyvateľov, najmä u mužov, je vysoký výskyt rakovinových ochorení, vysoký výskyt chronických ochorení horných dýchacích ciest a kožných ochorení. A čo je najhoršie a neodpustiteľné minulému režimu, je to, že z chorých rodičov sa rodia choré deti s psychickými a fyzickými poruchami.

Toto je jeden z príkladov, ako sa slová z tribún zhodovali s činmi tých, ktorí tvrdili, že cieľom ich snažení je človek.

Dúfam, že federálna vláda potom zaujme stanovisko jednoznačné, pretože v Žiari nad Hronom a v Závode SNP vládne určitá neistota ohľadne budúcnosti fabriky.

Pán predseda vlády včera, okrem iného, hovoril o prechode na trhové hospodárstvo a o súkromnom podnikaní. Mám však dojem, že naši ľudia nevedia, ako podnikať, aké zákony v tomto podnikaní vládnu a ešte majú i strach začať. Väčšina si myslí, že ich cieľom je len vysoký zárobok za každú cenu.

Navrhujem, aby vláda podnietila odborníkov, aby urobili zodpovedajúcu osvetu v televízii a v tlači pre súkromných podnikateľov. Je to odôvodnené tým, že väčšinou v mojom okolí vznikajú rôzne bistrá a reštaurácie, ale nevznikajú súkromní podnikatelia v oblasti obuvníctva, klampiari a podobní, ktorí sú treba.

Podobná situácia je i v našich podnikoch. Nemáme manažérov, ktorí by vedeli podnikať a riadiť podniky. Navrhujem, aby vláda vyslala do zahraničia schopných a perspektívnych ľudí, aby sa, obrazne povedané, vyučili za manažérov.

Chcem povedať to, aby tam nešli len ľudia z ministerstiev, ale aj z podnikov. Oba spomenuté problémy sú podmienené však rýchlym prijatím zákona o podniku, zákona o súkromnom podnikaní a Zákonníka práce a s tým súvisiacimi zákonmi.

Pripravuje sa aj branný zákon. Hovorilo sa o náhradnej civilnej službe bohoslovcov. Vzhľadom na akútny nedostatok kňazov treba, aby títo boli oslobodení od činnej i náhradnej civilnej služby. Nie je ich tak veľa, aby či už v armáde alebo inde chýbali.

Navrhujem do branného zákona vložiť ďalší paragraf, podľa ktorého by k 1. aprílu boli slúžiaci bohoslovci z činnej služby vyradení do zálohy.

Na záver by som chcel reagovať na vystúpenie pani poslankyne zo strany ľudovej, ktorá vyzvala komunistickú stranu, aby venovala 520 miliónov na spaľovňu pevného odpadu. Nemôžem súhlasiť s týmto riešením, a preto navrhujem: nech Federálne zhromaždenie zriadi komisiu, ktorá vykoná inventarizáciu majetku KSČ a vykoná inventarizáciu príspevkov priamych i nepriamych zo štátneho rozpočtu za 42 rokov.

Navrhujem, aby Federálne zhromaždenie prijalo zákon, podľa ktorého by sa zoštátnil majetok KSČ, zodpovedajúci hodnote priamych a nepriamych príspevkov zo štátneho rozpočtu za posledné roky. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN J. Stank: Ďakujem poslancovi Minkovi. Ďalej vystúpi poslanec Dolník, pripraví sa poslanec Lentvorský.

Poslanec SL M. Dolník: Volebný obvod 180, Bytča, okr. Žilina, člen KSČ.

Vážený pán predseda, vážené poslankyne, poslanci, vážení hostia, poľnohospodárstvo a súvisiace odvetvia celého agrokomplexu sú už dlhší čas spoľahlivým stabilizujúcim faktorom ekonomiky celej spoločnosti. O tom svedčia i výsledky za uplynulý rok, v ktorom poľnohospodárstvo bolo jediným odvetvím, ktoré sa v podstate bezozvyšku vyrovnalo so svojimi úlohami. To všetko sú nesporne pozitívne skutočnosti, na ktorých je potrebné stavať pri prechode na trhové hospodárstvo. Preto by rozhodne nebolo správne, aby sme sa hneď na začiatku o tieto pozitíva čiastočne alebo úplne pripravili neuváženými, nekomplexnými zásahmi.

Naši ľudia sú v prevažnej miere ochotní ustúpiť na určitý čas od niektorých svojich požiadaviek, potrieb a želaní s nádejou, že opatrenia, ktoré sa chystajú, im prinesú zlepšenie ich postavenia a ich životnej úrovne.

To však v plnej miere neplatí o otázke prípadného rozkolísania rozhodujúcej životnej istoty - spoľahlivo fungujúceho trhu potravín. Akékoľvek závažnejšie výkyvy by sa nutne odrazili i v politickej stabilite a do určitej miery by negovali alebo aspoň znižovali účinnosť ďalších opatrení, realizovaných alebo pripravovaných v iných oblastiach hospodárskeho a politického života.

Z týchto hľadísk treba posudzovať aj otázku dotácií do agrokomplexu, o ktorej sa zmienil i predseda vlády pán Čalfa v programovom vyhlásení. Doterajšia diskusia o tejto otázke veľmi často skĺzava na mechanické číselné porovnávanie údajov štátneho rozpočtu bez pochopenia ekonomickej podstaty týchto dotácií. Jadro problému spočíva v tom, že na rozdiel od veľkoobchodných cien nákupné ceny poľnohospodárskych produktov nezahŕňajú úplné spoločenské náklady, uhrádzajú sa len približne zo 4/5; zhruba na 81 %. Zostatok, ktorý sa formálne označuje z hľadiska štátneho rozpočtu ako dotácia, v skutočnosti z väčšej časti dotáciou nie je. Sú to doplnkové cenové nástroje, ako príplatky k nákupným cenám, prémie a diferenciálne príplatky.

Pre krátkosť času nebudem rozvádzať jednotlivé druhy dotácií ani kladnú a zápornú daň z obratu. Ak porovnáme všetky výdavky štátneho rozpočtu na výrobu potravín s celkovými príjmami, výsledné saldo sa pohybuje okolo 0. Vzťah odvetví, zabezpečujúcich výživu ľudu k štátnemu rozpočtu je v podstate vyrovnaný.

Uvedené fakty nemajú byť argumentom proti snahám vlády zabezpečiť prebytkový protiinflačný štátny rozpočet. Aj odvetvia zabezpečujúce výživu musia tomu prispieť tým, že budú znižovať náklady na poľnohospodársku prvovýrobu. Ide o to, aby proces znižovania dotácií do tohto národohospdársky citlivého odvetvia bol úmerný a nenarušil stabilitu trhu potravín.

Druhým nemenej závažným problémom, ktorý priamo rozhoduje o zabezpečení výživy ľudu, sú otázky spojené s budúcnosťou poľnohospodárskych družstiev a štátnych majetkov, teda s budúcnosťou poľnohospodárskej veľkovýroby. Uplatnenie trhového mechanizmu predpokladá rovnosť všetkých foriem vlastníctva a rovnaké podmienky pre ich rozvoj. To je myšlienka, s ktorou možno celkom iste súhlasiť. Špecifikou poľnohospodárstva je, že veľká časť pôdy združenej na spoločné obhospodarovanie zostáva v súkromnom vlastníctve. Ide nám o to, aby pripravovaná novela zákona o poľnohospodárskom družstevníctve a zákona o užívaní pôdy a iného poľnohospodárskeho majetku na zabezpečovanie výroby, ktorá sa má prijať už v tomto roku, nedovolila pod zámienkou realizácie vlastníckych práv k pôde jej odcudzovanie z poľnohospodárskej výroby a využívanie na rôzne špekulatívne účely.

Na druhej strane treba podporiť také zmeny v pripravovanej novele, ktoré ďalej otvoria priestor pre podnikavosť a pre vznik najrozmanitejších organizačných foriem, vrátane možnosti vzniku aj iných ako poľnohospodárskych družstiev.

Záverom chcem poukázať na ekonomické dôsledky poľnohospodárskych podnikov v mojom volebnom obvode v okrese Žilina. V prvom roku uplatňovania nových ekonomických nástrojov, čo predstavuje spolu dôsledok mínus 62 mil. Kčs a vďaka pričineniu ostatnej hospodárskej činnosti sa dosiahol len polovičný plánovaný zisk proti r. 1988.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP