Čili tím jsou motivovány úpravy jak
ústavy, tj. ústavního zákona z roku
1960 číslo 100, Ústavy ČSSR, které
souvisí s novou povahou volebního práva i
volebního mandátu, i změna ústavního
zákona č. 143/1968 Sb.
Víte, že v rámci politických jednání
o přijetí volebního zákona bylo dosaženo
dohody v tom smyslu, že by bylo vhodné počet
poslanců Sněmovny lidu snížit o 50,
na 150, a příslušná úprava je
v ústavním zákoně uvedena, a tehdy
se vycházelo také z toho, že by v tomto ústavním
zákoně měla být provedena odpovídající
změna i pokud jde o složení národních
rad.
V duchu té logiky, o které jsem hovořil předtím,
se ústavním zákonem Federálního
shromáždění svěřuje tato
pravomoc národním radám s tím, že
národní rady vlastním ústavním
zákonem mají stanovit počet svých
poslanců. Neodpovídalo by těm vztahům,
o kterých jsem již hovořil, aby tento počet
jim stanovilo Federální shromáždění.
Já v této souvislosti chci vyslovit jenom naději,
že obě národní rady, jak Česká,
tak Slovenská, se budou cítit vázány
předchozími politickými jednáními,
protože kdyby tomu tak nebylo, myslím, že by
to ve veřejnosti vyvolalo nepříjemný
dojem.
V druhém ústavním zákoně je
zakotven princip inkompability, to znamená, že určité
funkce, určité činnosti ve státním
aparátě jsou neslučitelné s výkonem
poslaneckého mandátu. V této souvislosti
se hodně diskutovala otázka, zda je či není
slučitelná funkce člena vlády s funkcí
poslance. Názory na to byly velmi různé a
skutečně ve většině výborů
tato otázka byla předmětem velmi ostrých
diskusí a názory se značně lišily.
Návrh je takový, jaký je, to jest, že
se předpokládá, že funkce poslance je
slučitelná s funkcí ministra, respektive
obráceně, že funkce člena vlády
je slučitelná s funkcí poslance. Pro informaci
bych chtěl říci, že toto není
principiální otázka z hlediska fungování
parlamentní demokracie. Jsou různé státy
s parlamentní demokracií, parlamentní republiky,
které tuto otázku řeší různým
způsobem. Nic nevylučuje, aby na základě
zkušeností se tento vztah upravil jinak než je
řešen nyní. Ale v závěru, když
se shrnoval výsledek jednání, dospělo
se k tomu - a myslím, že je to správné
- že bychom se v této fázi neměli snažit
právními prostředky upravovat nebo regulovat
více než je účelné, že je
naopak vhodné jisté věci nechat politicko-ústavní
praxi a po jejím zhodnocení potom z toho vyvodit
závěry, zda to, či ono řešení
je vhodné, respektive zda platná úprava vyhovuje
nebo je vhodné ji měnit.
Závažným návrhem je zkrácení
volebního období, respektive stanovení volebního
období Federálního shromáždění
na 24 měsíců. Obdobně se předpokládá,
že i obě národní rady svým ústavním
zákonem stanoví toto období rovněž
na 24 měsíců. Tato otázka, jak víte,
byla předmětem různých úvah,
diskusí a k poslednímu závěru se dospělo
při nejširším jednání politických
stran a politických hnutí minulý pátek.
Po široké diskusi se dospělo k závěru,
který zde nyní formuluji, to jest, že je vhodnější
vzhledem k tomu, že politický systém v naší
republice se teprve začíná vytvářet,
že politické síly, které budou základem
nově uspořádané demokratické
Československé republiky jsou dnes teprve v počátečním
stádiu svého vývoje, že veřejnost
si ještě nezvykla na nové politické
struktury, ještě si nezvykla, že svým
způsobem základem politického života
jsou politické strany, i když samozřejmě
nechceme politickou demokracii redukovat na činnost politických
stran, ale politická demokracie přece bez nich možná
není. Po zvážení všech těchto
skutečností a zejména vzhledem k tomu, že
jedním z nejzávažnějších
úkolů nově zvolených zastupitelských
sborů bude vypracování a přijetí
nových ústav, a to jak na federální
tak na republikové úrovni a že z těchto
hledisek je tedy vhodnější, aby volební
období nebylo po celou ústavně stanovenou
dobu, ale aby bylo omezeno na 24 měsíců a
aby potom český a slovenský lid opět
prověřil komu dává a v jaké
míře svou politickou důvěru. To jsou
tedy ty nejzávažnější věci
obsažené ve dvou návrzích ústavních
zákonů.
Ještě bych řekl několik slov k vlastnímu
volebnímu zákonu. O tom, že bude zvolen systém
poměrného zastoupení byly na začátku
spory i v Občanském fóru, ale většina
se dohodla na tom, že je pro naši současnou politickou
skutečnost vhodnější systém poměrného
zastoupení a obdobné stanovisko měly i ostatní
politické strany. Čili v rámci jednání
politických sil a politických hnutí o tom,
že bude volen systém poměrného zastoupení,
byl vcelku obecný koncens. Ve veřejnosti jsou názory
mnohem diferencovanější, mluvil jsem již
o tom začátkem svého úvodního
slova. V rámci prací na vlastním volebním
zákoně se braly v úvahu různé
připomínky a návrhy a návrh zákona
byl zpracováván tak, aby řadu těchto
kritických připomínek v sobě obsahoval,
respektive, aby jeho ustanovení byla formulována
tak, že tato stanoviska honorují.
Jde zejména o systém preferenčních
hlasů, který dává možnost, aby
volič jistým způsobem ovlivňoval pořadí
i na kandidátce, čili, aby ovlivňoval výběr
nejen politické strany, ale i výběr lidí,
kteří jej budou zastupovat.
Různé otázky byly rovněž předmětem
sporů, jako je otázka počtu podpisů
pro kandidátku politické strany nebo pětiprocentní
klauzule - původně byla navržena čtyřprocentní
klauzule pro celou federaci, a po diskusi se to opravilo, že
stačí pětiprocentní klauzule pro území
jedné republiky a strana, která působí
v obou národních republikách jestliže
v jedné republice získá pětiprocentní
klauzuli, hlasy v druhé republice se jí počítají,
i když nemusí pětiprocentního počtu
dosáhnout.
V poslední době a v posledních chvílích
se stalo předmětem sporu, zda mají být
volební kraje konstruovány uměle, jak byly
původně navrženy, tj. jako volební kraje
v podstatě shodným počtem obyvatel nebo zda
mají být volební kraje totožné
s existujícím územně administrativním
uspořádáním, tj. s existujícími
kraji s tím, že území hlavního
města Prahy a Bratislavy tvoří samostatný
volební kraj. O těchto otázkách se
také hodně hovořilo a názory se lišily.
Chtěl bych říci, že jsou to takové
otázky, kde nelze jednoznačně říci,
že to nebo ono řešení je absolutně
lepší než řešení druhé.
Jsou to řešení, kde pro každé mluví
určité důvody. Jestliže tedy navrhovatelé
změnili své stanovisko od původního
návrhu a dnes doporučují, aby volební
kraje byly totožné s územními kraji,
pak je k tomu vede to, že ve veřejnosti se umělé
kraje setkaly se značnou kritikou. Po zvážení
všech těchto důvodů i vzhledem k tomu,
že budeme-li respektovat územní kraje, bude
to i z hlediska technického provedení voleb snazší,
jsme dospěli k tomu, že původní koncepci
budeme modifikovat a že v této souvislosti budeme
doporučovat, aby volební kraje se shodovaly s kraji
územními.
Bylo by samozřejmě možné hovořit
o řadě dalších momentů, dalších
věcí, které v zákoně jsou,
které i dnes možná ještě budou
vyvolávat spory. Je to myslím zbytečné.
Řada z vás jistě k této otázce
bude hovořit. Já bych jen chtěl na závěr
říci, že si skutečně myslím,
že můžeme právem tento zákon přijmout
a právem jej obhajovat před jeho kritiky jako zákon
demokratický. Je to zákon, který vytváří
vhodné právní základy i právní
formy pro politický demokratický systém u
nás, pro demokratický politický život.
Znovu bych připomněl, že teprve v praxi se
ukáže, zda se některé věci osvědčují
nebo neosvědčují. Berme tedy tento volební
zákon jako první krok k vytváření
politické demokracie v této sféře
a počítejme s tím, že budeme hodnotit
jeho zkušenosti a v průběhu 24 měsíců,
které budou následovat po volbě nových
zákonodárných orgánů budou
mít nově zvolené zastupitelské sbory
a jejich poslanci příležitost zhodnotit, v
čem se tento zákon osvědčil, kde bude
vyžadovat doplnění nebo změnu.
Doporučuji vám návrhy těchto zákonů
k přijetí.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji vám, pane profesore. Návrhy zákonů
projednaly všechny výbory. Prosím společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu pana JUDr.
PhDr. Zdeňka Masopusta, DrSc., aby přednesl zpravodajskou
zprávu.
Společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu poslanec Z. Masopust: Vážené Federální
shromáždění, dámy a pánové,
předkládají se návrhy tří
závažných zákonů, které
zde uvedl a v hlavních rysech zdůvodnil místopředseda
Federálního shromáždění
profesor Jičínský. Jsou to návrhy
zákonů, o jejichž významu pro další
vývoj v této společnosti a v tomto státě
v nejbližších měsících a
možná letech není třeba dlouze hovořit.
Jsou to zákony, které z velké části
jsou součástí komplexu toho, co bychom mohli
nazvat alespoň pracovně - politickým právem
procesním. Jsou součástí toho, co
vytváří ve svém souhrnu pravidla politické
hry. Zejména mám v této souvislosti na mysli
zákon o volbách. Z hlediska toho je třeba
k nim přistupovat. Je třeba k nim přistupovat
s vědomím, že kvalita hry závisí
daleko více na kvalitě hráčů,
kvalitě trenérů, kvalitě hřiště
a kvalitě diváků než na samotné
kvalitě pravidel, pokud ta pravidla samozřejmě
splňují určité elementární
požadavky, aby se mohla stát pravidly dobré
hry. Rád bych vyslovil přesvědčení,
jak své, tak ústavně právního
výboru, resp. výborů, které mám
ve svém zpravodajském vystoupení reprezentovat,
že tuto kvalitu předkládané návrhy
mají. Není myslím třeba zevrubně
se vracet k tomu, co tady řekl - podle mého názoru
velice přesvědčivě - profesor Jičínský.
Chtěl bych formulovat jen několik obecných
poznámek a pak se obrátit k některým
věcem problémovým.
Návrhy všech tří zákonů
- to myslím mohu s klidným svědomím
říci - byly projednány velmi zodpovědně
jak ve výborech Sněmovny lidu, tak také v
jiných orgánech, které se na jejich projednání
podílet mohly a měly, tzn. především
v obou národních radách i ve federální
vládě, která k nim zaujala pozitivní
a v souhrnu doporučující stanovisko.
Je samozřejmé, že specifickou roli v tomto
procesu projednávání návrhu musely
sehrát ústavně právní výbory.
Zase se domnívám, že můžeme s klidným
svědomím říci a vzít na vědomí,
že tuto svou úlohu na patřičné
úrovni sehrály.
Ústavně právní výbory (stejně
jako celé Federální shromáždění)
se v posledních týdnech personálně
změnily. Dnes více než třetinu členů
obou ústavně právních výborů
tvoří právníci. To je velké
pozitivum, které se nepochybně odrazilo ve zkvalitnění
rozpravy, která k návrhům proběhla.
Byla to rozprava velmi hodnotná a ve svém celku
odborně fundovaná. Že byla někdy i trochu
delší, to už je nezbytný důsledek
toho, že byla kvalifikovaná a že ji vedli právníci.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu vám tedy doporučuji, abyste přijali
předložené tři návrhy zákonů
a abyste zároveň přijali připomínky
a doplňky k nim, jak jsou obsaženy v tiscích
271, 272 a 273. Pokud jste se s těmi tisky seznámili
- a já si dovolím vyslovit přesvědčení,
že tomu tak bylo - jistě jste shledali, že velká
část těchto připomínek, lépe
řečeno těchto doplňků a námětů,
vede jak k obsahovému, tak k formálnímu zkvalitnění
všech tří předloh, které jsou
předmětem našeho jednání.
Za druhé jste jistě shledali, že žádná
z těchto připomínek nebo žádný
z navržených doplňků není v rozporu
s duchem, jímž jsou ony tři zákonné
předlohy neseny, že se tedy neprotiví té
základní filozofii, z níž se při
tvorbě těchto zákonných předloh
vycházelo.
Doporučuji proto, aby tyto připomínky a tyto
doplňky byly rovněž vzaty v potaz jako integrální
text návrhu, který se vám k projednání
(a jak doufám i ke schválení) předkládá.
Myslím, že bude přesto účelné,
abych se u některých otázek souvisejících,
zejména s návrhem zákona o volbách
do Federálního shromáždění,
poněkud zastavil i když ne na dlouho.
Jsou to otázky, které vyvolaly zvláštní
pozornost, které inspirovaly zvlášť intenzívní
diskusi a které, kdyby nebyly náležitě
vyjasněny, by se mohly stát i předmětem
rozsáhlé a v některých bodech, podle
mého názoru, i v celku zbytečné rozpravy
v této zasedací síni.
Už zde padla otázka, proč nevolí českoslovenští
občané v zahraničí. Dovolte mi, abych
se jako zpravodaj, ztotožnil s vysvětlením,
které podal profesor Jičínský. V současné
situaci nejsme sto technicky zajistit takový způsob
výkonů volebního práva československých
občanů, dlejících ve dnech voleb v
zahraničí, jaký by byl žádoucí,
tzn. korespondenční hlasování. Přitom
nepovažujeme za vhodné vracet se v novém politickém
kontextu k dosavadní praxi organizování zvláštních
volebních místností na určitých
lokalitách v zahraničí. Ta odpovídala
kontextu, kdy se nevolilo, ale manifestovalo. K této praxi
nemá jistě smysl se vracet. Jiná otázka
je, že příští volební
zákon byl udělal velice dobře, kdyby se s
touto otázkou zásadním způsobem a
na soudobé technické úrovni vypořádal.
Druhá sporná otázka souvisela s problematikou
pětiprocentní omezovací klauzule. Proč
tato klauzule byla do předlohy vtělena, není
myslím třeba zdůvodňovat. To se už
učinilo mnohokrát.
Je ovšem třeba připomenout, co samo zakotvení
této pětiprocentní klauzule vyvolalo ve svých
důsledcích. Stalo se totiž plat. formou ventilování
určitých specifických zájmů,
které podle názoru ústavně právních
výborů se samotnou problematikou voleb bezprostředně
nesouvisí, problematiky národnostní, event.
rómského etnika. Podle názorů některých
poslanců, a nezakrývám, že jich bylo
víc než málo, dosavadní volební
zákon neskýtá dostatečné záruky,
že politická reprezentace národností,
případně rómského etnika se
dostane do našeho nejvyššího zákonodárného
sboru. Dovolte, abych s tímto názorem vyslovil nesouhlas
a ten alespoň stručně zdůvodnil.
Domnívám se, a to jak coby zpravodaj, tak i jako
poslanec, že příslušníci národnostních
menšin (přesněji řečeno příslušníci
národností) , stejně jak příslušníci
rómského etnika, budou mít i v rámci
existujícího, tedy nyní předkládaného
volebního zákona dost možností si svou
politickou reprezentaci zajistit. Pochybuji, že by se našla
jediná politická strana, která by v kraji,
kde etnický problém hraje roli, nezařadila
mezi své kandidáty příslušníka
menšiny, event. příslušníka rómského
etnika, a stejně tak pochybuji, že by příslušníci
menšiny nevyužili v tomto případě
velice účelně i možností preferenčního
hlasování, aby ze svého kandidáta,
dokonce za vcelku velmi lehce realizovatelných okolností,
učinily kandidáta upřednostněného.
Na druhé straně je jistě možno říci,
že by snad byly účelné i některé
jiné mechanismy, jak oprávněné zájmy
menšin, event. rómského etnika uspokojit. Sám
dávám ke zvážení předsednictvu
Federálního shromáždění,
že by bylo účelné využít
možnost, kterou dává § 70 jednacího
řádu - totiž zřídit stálou
komisi pro problematiku národností a rómského
etnika, v níž nemusí být zdaleka jen
poslanci. Tato komise může být složena
z daleko širšího okruhu osob, k nimž budou
mít příslušníci národností,
event. rómského etnika důvěru.
Konečně mi dovolte, abych v rámci pasáže
věnované zákonu o volbách se dotkl
i problematiky volebních krajů.
Právníci znají dvě klauzule. Jedna
zní "stare decisis" - setrvati při tom,
co bylo rozhodnuto. Kdybychom v tomto duchu postupovali, lépe
řečeno, kdybychom postupovali jen v tomto duchu,
musel bych vás korektně informovat, že ústavně
právní výbory doporučily včera
téměř jednomyslně přijatým
usnesením podržet volební kraje tak, jak je
zná osnova zákona - tj. jako zvláštní
ad hoc vytvořené jednotky odlišné od
správních krajů.
Existuje ovšem i druhá klauzule, kterou znají
právníci, a ta zní "rebus sic stautibus"
- dokud se poměry nezmění. I ta má
své oprávněné místo v právnickém,
a tím spíše politickém uvažování.
Poměry se totiž mění a do určité
míry změnily. Toho jsme byli svědky v posledních
dnech, kdy se o věci jednalo u kulatého stolu.A
byli jsme toho svědky i v posledních hodinách,
kdy se v této zasedací síni i v přilehlých
kuloárech znovu začala tato problematika přetřásat.