(Jednání opět zahájeno v 16.15 hodin.)
Předseda FS A. Dubček: Budeme pokračovať
v rokovaní a udeľujem slovo predsedovi Snemovne ľudu
poslancovi Bartončíkovi, aby navrhol členov
výboru pre dohodovacie konanie za Snemovňu ľudu.
Předseda SL J. Bartončík: Na základě
jednání v poslaneckých klubech předkládám
nový návrh na složení dohodovací
skupiny za poslance Sněmovny lidu: Konstantin Viktorín,
Jozef Škula, Jaroslav Šabata, Jiří Ládr,
Josef Kryll, Ľudovít Kmeť, Alois Hůla,
Lubomír Fanta, Václav Benda a Josef Bartončík.
Prosím pana předsedu, aby dal o tomto návrhu
hlasovat.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem predsedovi
Snemovne ľudu pánu Bartončíkovi. Sú
pripomienky alebo pozmeňovacie návrhy? (Ne.) Nie
sú.
Kto je za? (Hlasuje se.) Ďakujem.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto. Jednomyseľne.
Udeľujem slovo predsedovi Snemovne národov poslancovi
Stankovi, aby navrhol členov výboru za Snemovňu
národov.
Předseda SN J. Stank: Vážený
pán predseda, vážené poslankyne, vážení
poslanci, za Snemovňu národov do dohodovacej komisie
po rokovaniach v kluboch navrhujem: za poslancov zvolených
v Českej socialistickej republike poslanec Jičínský,
poslankyňa Čáslavská, poslanec Doležal,
poslankyňa Hyková a poslanec Hanák.
Za poslancov zvolených v Slovenskej socialistickej republike
poslankyňa Silvanová, poslanci Stank, Blažej,
Hojnoš a Šimúth.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem predsedovi
Snemovne národov pánu Stankovi. Prosím sú
nejaké pripomienky? (Ne.) Nie sú. Hlasovať
budú poslanci Snemovne národov.
Kto je za? (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa hlasovania? (Ne.) Nie.
Návrh bol schválený.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 200, SN
č. 212)
Prosím teraz zvolených členov komisie, aby
sa odobrali do miestnosti 026. Prosím pána podpredsedu
Kukrála, aby pokračoval v rokovaní nášho
Federálneho zhromaždenia a viedol schôdzu.
(Řízení schůze převzal první
místopředseda FS S. Kukrál.)
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, mám jednu poznámku.
Lze předpokládat, že naše jednání
se poněkud protáhne. Kdo z poslanců bude
žádat nocleh, ať si jej objedná u paní
Zavřelové.
Nyní přistoupíme k projednání
dalšího bodu pořadu, kterým je
Vládní návrh odůvodní ministr
dopravy a spojů ČSSR pan František Podlena.
Ministr dopravy a spojů ČSSR F. Podlena:
Pane místopředsedo, paní poslankyně,
páni poslanci, vážení hosté,
federální vláda předložila v
březnu 1988 návrh ústavního zákona
o sloučení federálního ministerstva
dopravy a federálního ministerstva spojů
v jeden ústřední orgán: federální
ministerstvo dopravy a spojů. Potřeba sloučení
obou federálních ministerstev se ve vládním
návrhu ústavního zákona zdůvodňovala
shodnými funkcemi a úkoly obou resortů.
Federální ministerstvo dopravy a spojů se
po přijetí ústavního zákona
č. 42/1988 Sb., Federálním shromážděním
utvářelo jako jeden ústřední
orgán, v praxi však nebylo možné uskutečnit
splynutí o propojení dopravy a spojů v jednotný
hospodářský komplex z důvodů
rozdílného charakteru technicko-technologické
základny obou odvětví. Nedošlo k propojení
obou odvětví ani v řízení dopravní
a spojové sítě, či k reálným
přínosům k dopravě, spojům,
nebo uživatelům jejich služeb. V zájmu
rozvoje dopravní infrastruktury, techniky a technologie,
stanovování podmínek dopravního podnikání,
nových forem služeb a přepravních systémů
vyžaduje doprava výraznou ingerenci státu a
je velmi náročná na výkon státní
správy.
Rovněž při zajišťování
bezpečnosti dopravního provozu, koordinace činnosti
dopravního odvětví a provádění
státní dopravní poli tiky v národním
i mezinárodním měřítku je značný
vliv státní správy. Rovněž tak
funkce spojů v životě společnosti, přenos
zpráv a informací a přemísťování
zásilek ve vnitrostátním i mezinárodním
styku, kdy odvětví spolu vstupuje bezprostředně
do výrobních a nevýrobních procesů
jako součást infrastruktury společnosti,
je možno kvalitně zajišťovat pouze prostřednictvím
jednotné soustavy pošt a telekomunikací a řízení
samostatným orgánem státní správy
je zde plně zdůvodněné.
Z uvedených důvodů vláda přijala
21. prosince 1989 usnesením č. 416 návrh
ústavního zákona o změně v
soustavě federálních orgánů
a navrhuje rozdělit resort dopravy a spojů na dvě
samostatná ministerstva. Rád bych uvedl, že
návrh ústavního zákona stanoví
obecně rozdělení působnosti, kterou
právní předpisy svěřují
dosavadnímu federálnímu ministerstvu dopravy
a spojů, mezi nově vznikající federální
ministerstvo dopravy a federální ministerstvo spojů
a není proto nutné, aby byl současně
měněn i zákon č. 194/1988 Sb., o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy.
Doporučuji proto z pověření vlády,
abyste předložený vládní návrh
ústavního zákona posoudili a vyslovili s
jeho přijetím souhlas. Účinnost tohoto
zákona navrhuji od 1. února 1990. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji ministru Podlenovi. Návrh
projednaly výbory pro průmysl, dopravu a obchod
a ústavně právní výbory obou
sněmoven. Prosím společnou zpravodajku výborů
Sněmovny národů poslankyni Irenu Pažickou,
aby přednesla zpravodajskou zprávu.
Společná zpravodajka výborů poslankyně
SN I. Pažická: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, predložený vládny návrh
ústavného zákona o zmene v sústave
federálnych ústredných orgánov, v
čele ktorých je člen vlády Československej
socialistickej republiky (tlač č. 232) , prerokovali
Výbory pre priemysel, dopravu a obchod a ústavnoprávne
výbory Snemovne národov na svojich schôdzach
v 3. týždni tohto roku.
Predložený vládny návrh ústavného
zákona vyvolal na 24. spoločnej schôdzi Výborov
pre priemysel, dopravu a obchod širokú diskusiu, ktorá
vo svojej podstate smerovala k podnetom a námetom, uplatňovaným
na začiatku roku 1988 vo výboroch aj na 8. spoločnej
schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia. Organizačné zmeny týchto
rezortov, ako to ukazuje celé obdobie histórie ich
existencie, bolo sprievodným prejavom pri napĺňaní
ich funkcií. Boli obdobia, v ktorých boli obidve
odvetvia zlúčené, a opäť rozdelené.
Krátky čas existoval rezort spojov ako samostatný
aj na úrovni republík. Vždy sa našli vážne
dôvody k tomu, aby sa realizovala ich organizačná
úprava, posudzovalo sa bez ohľadu na rozhodovanie
vychádzajúce z operatívnych či koncepčných
zámerov. Ukazuje sa, že pre zlúčenie
chýbala v nedávnej dobe objektívna analýza
poslania dopravy a spojov, nerešpektovanie skúseností
Československa aj na zahraničnom poli spomínaných
odvetví.
Dnes, v súlade so zámermi novej vlády nemožno
opomenúť dôležitý pohľad na
nové postavenie rezortov, ktoré predtým fungovali
ako orgány hospodárskeho riadenia.
V súčasnej dobe, v ktorej sa má zabezpečiť
perspektívny a cieľavedomý nový vývoj,
sa toto základné postavenie vytráca a ich
postavenie im umožňuje úlohu vzťahujúcu
sa na výkon štátnej správy. Tak ako
súčasný búrlivý vývoj
a rozvoj ukazujú, v odvetví dopravy a spojov ide
o naprosto rozdielne prvky, obšírne a vzájomne
nezľúčiteľné.
Predovšetkým obdobie posledných dvoch rokov
ukázalo postupne na nové skutočnosti, ktoré
v začiatkoch nástupu do novej etapy, charakterizovanej
pojmom "prestavba", sa pri formovaní štruktúr
nedostatočne premietli.
Aj doterajší krátky vývoj ukázal
na celkom rozdielnu technologickú záležitosť
pri pohľade na dopravu, charakterizovanú prepravou
osôb a nákladov, a spoje, charakterizované
nie dopravou, ale prenosom informácií. Z tohto pohľadu
možno dnes odvodiť výrazne rozdielne podmienky,
poslanie a napĺňanie funkcií, než tie,
ktoré boli poplatné roku 1963, keď sa obidva
rezorty rozdeľovali.
Dnes prerokúvaný vládny návrh ústavného
zákona o zmene v sústave federálnych ústredných
orgánov, na čele ktorých je člen vlády,
a dotýkajúci sa Federálneho ministerstva
dopravy a spojov - jeho rozdelenia, je, ako ukazuje pohyb v celej
našej spoločnosti, podporovaný pracovníkmi
dopravy aj pracovníkmi spojov z prevádzkových
organizácií. O tom svedčí veľké
množstvo ústnych aj písomných podnetov,
odovzdaných jednotlivcami i zástupcami rôznych
občianskych iniciatív a spojov - a tiež pracovníkmi
dopravy.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, odporúčam, na základe už uvedného,
Snemovni národov, ako spoločná spravodajkyňa
ich výborov, predložený vládny návrh
ústavného zákona (parlamentná tlač
č. 232) schváliť.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni Pažické.
Slovo má společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu poslanec Adolf Freisler.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
A. Freisler: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, kolegové poslanci,
připojuji se ke zprávě poslankyně
Ireny Pažické. Doprava a spoje mají sice některé
obdobné rysy, které je formálně sbližují
a které někdy byly přeceňovány.
Avšak zřetelně jde o dvě samostatná
odvětví, a proto vládní návrh
ústavního zákona podporuji.
Návrh ústavního zákona projednaly
výbory pro průmysl, dopravu a obchod a výbory
ústavně právní a vyslovili s ním
souhlas.
Pokud jde o ústavně právní stránku
návrhu, vládní návrh ústavního
zákona je v souladu s článkem 81 odst. 2
ústavního zákona č. 143/1968 Sb.,
o čs. federaci, ve znění pozdějších
ústavních zákonů, podle kterého
se federální ministerstva zřizují
ústavním zákonem Federálního
shromáždění.
Jako společný zpravodaj doporučuji Sněmovně
lidu vládní návrh ústavního
zákona o změně v soustavě federálních
ústředních orgánů, v jejichž
čele stojí člen vlády ČSSR
(tisk 232) , schválit. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Freislerovi. Otevírám
rozpravu. Zatím se písemně přihlásil
do rozpravy poslanec Laštovička a poslankyně
Andrejová. Uděluji slovo poslanci Laštovičkovi,
připraví se poslankyně Andrejová.
Poslanec SL Z. Laštovička: Vážený
pane místopředsedo, vážené Federální
shromáždění, vážení
hosté, doprava a spoje tvoří svým
charakterem dvě samostatná odvětví,
jejichž činnost jak při řízení
dopravy, tak i spojů by neměla být slučována.
Proto obě tato odvětví většinou
pracovala a rozvíjela se samostatně, i když
v určitých obdobích tomu tak nebylo. Naposledy
došlo ke sloučení dříve samostatných
ministerstev v dubnu 1988 ústavním zákonem
č. 42 z roku 1988 Sb., o změnách v soustavě
federálních ústředních orgánů.
Mimo snížení řídícího
aparátu nebylo sloučením dosaženo žádného
konkrétního přínosu jak v dopravě,
tak spojích, ale ani národnímu hospodářství
a ostatním uživatelům těchto služeb.
Toto sloučení bylo také zpochybňováno
již od samého začátku jak odborníky
resortu dopravy, tak i spojů, ale i při projednávání
ve Federálním shromáždění
vystoupením poslanců. Nebylo to však bráno
v úvahu, protože šlo o politické rozhodnutí
předsednictva ústředního výboru
Komunistické strany Československa, dnes prokazatelně
špatné.
Je třeba také říci, že ve většině
evropských zemí jsou ministerstva dopravy a ministerstva
spojů samostatná. Otázku vhodnosti spojení
obou těchto odvětví postavil do popředí
současný demokratizační proces probíhající
v naší zemi. Proto vláda národního
porozumění již od svého prvopočátku
vědoma si nevhodnosti spojení obou těchto
ministerstev a v zájmu napravení tohoto nesprávného
politického rozhodnutí učinila příslušná
opatření k rozdělení tohoto sloučeného
resortu na dvě samostatná ministerstva.
V odvětví dopravy vystupuje tedy do popředí
urychlování rozvoje dopravní infrastruktury,
techniky, technologie, ale i nové formy služeb a samostatných
přepravních systémů na kvalitativně
daleko vyšší úrovni. To vyžaduje
samozřejmě řízení specializovaným
komplexním federálním ústředním
orgánem, který hude působit na dynamický
rozvoj dopravní soustavy a rovněž se zapojí
do činnosti mezinárodních vládních
organizací.
V oblasti spojů vystupuje do popředí nezbytnost
komplexní informatizace československé společnosti,
kvalitní uspokojování potřeb občanů
- v oblasti zřizování telefonních
stanic máme takřka 300 tisíc nevyřízených
žádostí ke konci roku 1989 - ale samozřejmě
i nový charakter národního hospodářství
si vyžádá, aby i československé
spoje byly řízeny samostatným ústředním
orgánem.
Současně bych byl rád, kdyby noví
ministři těchto resortů spolu s vládou
ČSSR přijali takový program, který
by co nejdříve dostal oba tyto resorty na patřičnou
úroveň odpovídající ne-li světovému,
tedy alespoň evropskému trendu. Na základě
požadavků voličů a cítíc
se vázán vůči voličům
- žádám ministra spojů, aby učinil
taková opatření, která by do budoucna
zamezila definitivně nezákonnému, protiústavnímu
odposlechu soukromých telefonických hovorů,
ale myslím, že odposlechu jako takovému vůbec.
Chci vyslovit přesvědčení, že
potřebná opatření, která budou
přijata, budou plně v souladu s příslušným
článkem Všeobecné deklarace lidských
práv, přijatých na zasedání
3. Valného shromáždění OSN 10.
prosince 1948.
V souladu s dohodou Klubu poslanců členů
Československé strany lidové doporučuji
Federálnímu shromáždění
přijetí ústavního zákona o
změně v soustavě federálních
ústředních orgánů, v jejichž
čele je člen vlády ČSSR. Děkuji
za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Laštovičkovi,
dávám slovo poslankyni Andrejové.
Poslankyně SN T. Andrejová: Vážené
poslankyne, vážení poslanci, vládný
návrh zákona o zmene v sústave federálnych
ústredných orgánov, tlač 232, keď
na ich čele stojí člen vlády, som
konzultovala s Okresnou správou spojov v Poprade. Jej zástupcovia
s týmto návrhom súhlasia a plne ho podporujú.
Doterajšie spoločné Ministerstvo dopravy a
spojov plne nezabezpečovalo jeho rozvoj.
Spoje si svoje úlohy vzorne plnili. Do štátneho
rozpočtu ročne odvádzali cca 7 mld. korún,
no na investície z rozpočtu sa im dostávalo
veľmi málo prostriedkov a na výstavbu nových
budov len minimum. Svedčia o tom i staré budovy,
v ktorých poskytujú služby obyvateľstvu,
dokonca jedna je až z roku 1750. Hoci sa na rekonštrukciu
ročne vyčleňovalo cca 2 milióny korún,
podmienky sa v podstate nezlepšili.
U spojov je veľmi dôležitá spojová
technika. V našej republike sa pre našu potrebu vyrába
len technika druhej generácie. Keď sa chceme
otvoriť svetu, je potrebné aj vedieť so svetom
komunikovať. Na to je potrebné vo svete už bežná
technika štvrtej generácie, pozostávajúca
zo spojovacích systémov a digitálnych ústrední.
Na to sú, samozrejme, potrebné devízové
prostriedky, ktorých v terajšej dobe je nedostatok.
Na potrebu týchto prístrojov bolo poukazované
už v minulosti. No čelní predstavitelia tvrdili,
že u nás sa s tými systémami pracovať
nebude. No dnešná situácia a predpokladaný
vývoj si použitie týchto systémov, ako
aj služieb vyžaduje. Pracovníci spojov dúfajú,
že nové ministerstvo nebude kopírovať
starú prácu ministerstva, ale bude za využitie
progresívnych prístrojov.
Rada pracovného kolektívu Správy pôšt
a telekomunikácii š. p. Bratislava, vypracovala stanovisko,
ku ktorému sa ani stará, ani nová vláda
nevyjadrila. Dovoľte mi prečítať podstatnú
časť z tohto stanoviska, ktorého kópiu
by som odovzdala predsedovi vlády osobne: