Úterý 19. prosince 1989

Třetí otázka: jaký prostor v příštím roce bude pro investiční výstavbu? V uplynulých letech bylo realizováno v zemědělsko-potravinářském komplexu ročně asi 30-32 mld. Kčs. Pro příští rok je rozpočtováno pouze 25 mld. Kčs, ale tady je nutno říci, že bude rozhodující objem finančních prostředků, které budou mít podniky k dispozici z vlastních zdrojů, a tato výše je asi 30 mld. Kčs.

Další otázka pak zněla, jakým způsobem je povolována přidružená výroba v jednotlivých zemědělských závodech. Jedná se konkrétně o vaše JZD. Sám jste uvedl, že materiály jsou na ministerstvu zemědělství a výživy ČSR, takže nemohu konkrétně odpovídat, ale slibuji, že hned zítra přešetřím v jaké situaci váš případ je.

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji místopředsedovi vlády panu Burskému za zodpovězení otázek poslance Zamazala. Ptám se, zda ještě někdo požaduje odpověď. Poslanec Andrš.

Poslanec SN L. Andrš: Nedostal jsem odpověď na otázku konání spartakiády v příštím roce.

Poslanec SN Z. Sidó: Neobdržal som odpoveď od predsedy vlády.

Poslanec SN F. Stütz: Nejsem spokojen s odpovědí pana ministra k otázce, jak se bude řešit životní prostředí v Severočeském kraji. Moje otázka vznikla na základě jednání mezi Severočeským KNV, vládou ČSR a federální vládou. S takovou odpovědí nemohu před své voliče předstoupit. Vím, že je krátká doba, proto žádám, aby mi bylo odpovězeno písemně do 30 dní. Děkuji.

Místopředseda vlády ČSSR F. Reichel: Pouze jsem odpověděl na průřezové otázky a na to za jakých parametrů chceme tuto politiku dělat. Otázek na regionální problémy bylo více. I z oblasti Bohumínska, na ty musíme odpovědět konkrétně a musíme je také přešetřit.

Poslankyně SL J. Pekařová: Připomínám požadavek písemné odpovědi do 30 dnů, jak se bude stavebnictví podílet na modernizaci a rekonstrukci základních a vysokých škol.

Ministr financí ČSSR V. Klaus: Bylo mi nadneseno, abych se vyjádřil k té konverzi zbrojní výroby a celé řadě takových věcí. To můžeme udělat písemně, i když v našem programovém prohlášení je výslovně řečeno, že vyhlašujeme pravidla pro praxi podniků a že v prvním pololetí vyřešíme otázku konverze. Sešel jsem se se zástupci ZŤS Martin a vysvětlil jsem jim, jak to bude vypadat, ale současně jsem je upozornil, že naše vláda nemůže dělat nic jiného než ochraňovat společnost jako celek, ochraňovat spotřebitele a občany a že v žádném případě nemůže ochraňovat individuální výrobce. To je přece naprosto jasný filozofický směr, který tu byl dnes několikrát zmíněn. Je úplně jasné, že vláda pomáhat bude a že podniky si hlavně a zejména musí pomoci sami. Všichni víme, že moudro, schopnost a podnikatelský duch a talent je přece skryt tam. To moudro nesídlí v ministerstvech, kde by všichni nalezli místo, kam se mají ubírat a co mají dělat. Vláda bude pomáhat, ale východisko je, že každý si to musí maximálně snažit hledat sám.

Byla tady řečena velmi krásná věta, že je teď módní říkat, že má být velmi tvrdé rozpočtové omezení pro podniky, ale že by také mělo být tvrdé rozpočtové omezení pro vládu. To je velmi hezká formulace a já jako ekonom jsem ji v minulosti také často používal. To je přesně to, a od toho jste tady vy, abyste nám tvrdé rozpočtové omezení drželi a nedovolili nám, abychom si vytiskli další peníze a abychom vzali občanům daněmi jiné peníze a podnikům odvody jiné peníze. To je na vás, abyste to udrželi. Jde o to, aby právě tak jako mají podniky a jednotlivci pevná pravidla, musí je mít i vláda. To je základní věc a s tou my souhlasíme. Hledejme obecná pravidla, kterým se všichni musí podřídit.

Musím říci, že požadavky mnoha z vás zde zazněly a mířily přesně proti tomuto. Mířily přesně na jednotlivé individuální zájmy, chtěly něco jiného než globální spravedlivé rovnocenné řešení, zdůrazňovaly velmi silně jednotlivé věci. Všechno budeme muset zvážit, ale mohl bych vyjmenovat z věcí, které tady zazněly a o nichž všichni víme, že byly podceněny, věci. které nebyly vůbec podceněny nebo věci, které byly naopak v posledním desetiletí dramaticky přeceněny. Řekne-li se, že zemědělství potřebuje investice, musím prohlásit, že zatím co investiční výstavba v Československu klesala v posledním desetiletí, tak rostla v jediném odvětví, a to je zemědělství. Podíl zemědělství na celkových investicích nepřetržitě v posledních deseti letech výrazně vzrůstá. Uvádím to jen jako příklad, že pevná pravidla si musíme dát všichni, opravdu všichni. Děkuji.

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji ministru Klausovi. Odpověď na dotaz poslankyně Pekařové, bude jak předpokládám zahrnuta do odpovědi předsedy vlády. Ptá se ještě někdo? (Ne.) Nikdo. Přeje si závěrečné slovo předseda vlády ČSSR pan Marián Čalfa?

Předseda vlády ČSSR M. Čalfa: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie, veľmi pozorne sme sledovali, ja i celá federálna vláda, priebeh diskusie. Mám dobrý dojem, že Federálne zhromaždenie vnímavo pochopilo rozdiely v činnosti vlády oproti doterajšiemu stavu, rozdiely v chápaní regulácie spoločenských procesov i v ich prístupoch k radikálnej ekonomickej reforme. Prosím, aby sme všetci pochopili, že šlo o vybrané hlavné zásady programu vlády pre budúce obdobie. Preto nebolo možné zaoberať sa všetkými oblasťami fungovania federálnej vlády. Koniec koncov, otázky poslancov na jednotlivé konkrétne oblasti to i dokazujú. Preto som sa podrobne nezaoberal ani činnosťou vlády na úseku národností, kde som dostal otázku. V prvej etape sa tieto veci riešili na úrovni republík, protože historicky u nás národnosti sa vyskytujú prevažne vždy na úrovni jednej republiky. Celková problematika bude zatiaľ zastrešená pomocným koordinačným orgánom vlády, v ktorom budú rovnocenne zastúpené všetky naše národnosti. Prosím, aby to bolo vzaté ako odpoveď na otázku poslanca Sidóa.

Pokiaľ ide o druhú otázku týkajúcu sa spartakiády, chcem veľmi krátko povedať, že zvolávateľom spartakiády sú ministerstvá školstva a telesnej výchovy republík a rad ďalších spoločenských organizácií, predovšetkým ČSTV, ale i Zväzarm, ROH, SZM a ďalší.

Mám informáciu, že do konca tohto roku sa posúdi otázka existencie spartakiády a prijme sa zodpovedajúci záver. Zatiaľ sa neodvažujeme tvrdiť ako, ako prevažuje skôr názor, aby sa uskutočnili akési telovýchovné slávnosti v obmedzenom rozsahu. Prosím, aby to bolo vzaté ako predbežná informácia. Nie je vylúčené, že dôjde po definitívnom posúdení k inému záveru.

Záverom by som chcel povedať, že federálna vláda je vo svojej funkcii 10 dní. Chcel by som zdôrazniť 10 pracovných dní. Federálna vláda od nedele minulého týždňa, kedy bola ustavená, nemala žiadny iný den než pracovný.

Chcel by som v jej mene sľúbiť, že jej programové vyhlásenie alebo jeho hlavné zásady, ktoré sme predniesli a ku ktorému ste sa vyjadrili pozitívne, budeme teraz v ďalšom období veľmi rýchle, veľmi dôsledne uvádzať do života. Domnievam sa, že sa nám to môže podariť i za vašej významnej podpory. Nepochybujem o tom, že všetci členovia federálnej vlády budú pri tom úzko spolupracovať s orgánmi Federálneho zhromaždenia, a v mene všetkých členov vlády vás prosím, aby ste nám v tejto našej činnosti podstatne pomohli. Ďakujem vám. (Potlesk.)

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji předsedovi federální vlády. Nyní prosím poslankyni Hykovou, aby přednesla návrh usnesení.

Poslankyně SN B. Hyková: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh usnesení Federálního shromáždění k dnešnímu programovému prohlášení vlády jste dostali na své stoly - tisk 225. Za celou dobu jednání návrhová komise obdržela pouze jednu písemnou připomínku k textu, kterou projednala a akceptovala v tomto znění. Týká se to odstavce, který začíná "souhlasím":

"Souhlasí s programovým prohlášením vlády Československé socialistické republiky, jeho plnění bude kontrolovat, zároveň bude napomáhat při jeho realizaci, předpokládá, že vláda bude programové prohlášení konkretizovat" - nyní nastává změna: v prvním pololetí 1990 se škrtá a závěr věty zní - "a to zejména ve státním rozpočtu na rok 1990".

Další pozměňující návrh nebyl komisi předložen. Děkuji.

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji předsedkyni návrhové komise.

Budeme nejdříve hlasovat o změně odstavce, který začíná "souhlasí", jak ho přednesla poslankyně Hyková.

V zasedací místnosti je 158 poslanců Sněmovny lidu, 55 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice a 58 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice. Obě sněmovny jsou tedy usnášení schopné.

Prosím poslance Sněmovny lidu, zda souhlasí s úpravou, jak ji přednesla poslankyně Hyková? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Poslanci Sněmovny lidu úpravu odsouhlasili.

Nyní prosím poslance Sněmovny národů, zda souhlasí s úpravou, jak ji přednesla poslankyně Hyková. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

I poslanci Sněmovny národů úpravu schválili.

Nyní nechám hlasovat o celém návrhu usnesení. Počet poslanců se nezměnil.

Kdo z poslanců Sněmovny národů zvolených v ČSR souhlasí s tím, aby usnesení bylo přijato s úpravou, jak bylo předloženo? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Poslanci Sněmovny národů zvolení v ČSR návrh usnesení schválili.

Kdo z poslanců Sněmovny národů, zvolených v SSR souhlasí s tím, aby usnesení bylo s úpravami schváleno? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Konstatuji, že poslanci Sněmovny národů návrh usnesení schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu - o celém návrhu usnesení Federálního shromáždění. Prosím, kdo je pro? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Návrh usnesení byl odsouhlasen.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 118, SL č. 178, SN č. 187)

Vážené poslankyně, vážení poslanci, konstatuji, že Sněmovna lidu a Sněmovna národů Federálního shromáždění schválily programové prohlášení vlády Československé socialistické republiky a vyslovily vládě Československé socialistické republiky důvěru. Přeji vládě hodně úspěchů v práci.

Nyní vyhlašuji 45 minutovou přestávku na večeři.

Druhý bod dnešního jednání bude řídit místopředseda Federálního shromáždění pan Kučera.

(Jednání přerušeno v 19.27 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 20.15 hodin.)

(Řízení schůze převzal místopředseda Federálního shromáždění B. Kučera.)

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení hosté, budeme pokračovat v přerušeném jednání. Prosím, abyste zaujali svá místa.

Na pořadu nyní máme

2

Návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci (tisk 224)

Jde o iniciativní návrh skupiny poslanců Federálního shromáždění. Prosím, aby tento iniciativní návrh odůvodnil předseda Sněmovny lidu pan Bartončík.

Předseda SL J. Bartončík: Vážení kolegové poslanci, vážené kolegyně poslankyně, z této tribuny se už dnes několikrát hovořilo o situaci, která vznikla abdikací bývalého prezidenta republiky i o potřebě uskutečnit novou volbu parlamentem, a to co nejdříve. Aby to byla volba důstojná, odpovídající naší tradici, je ale přece jen zapotřebí určitého času na přípravu. Vzhledem k tomu, že dosavadní lhůta pro provedení volby prezidenta ČSSR podle článku 62, odstavec 3 ústavního zákona o československé federaci se jeví jako příliš krátká pro uskutečnění potřebných konzultací politických sil, navrhuje se její prodloužení na 40 dnů, což je lhůta dohodnutá představiteli hlavních politických sil při konzultacích, včetně Občanského fóra.

Výslovně zdůrazňuji, že předkladatelé chápou tuto lhůtu jako maximální a její navržení nic nemění na přesvědčení, že je potřebné a reálné zvolit prezidenta do konce letošního roku. Je to žádoucí a možné politicky, organizačně i technicky za předpokladu našeho pochopení a respektování projevené vůle voličů.

Právě na základě četných požadavků našich voličů se dále navrhuje provést volbu veřejným hlasováním poslanců FS. Bude rovněž účelné, aby funkční období nově zvoleného prezidenta bylo omezeno na dobu určitou, a to v časové návaznosti na konání voleb a ustanovení nového Federálního shromáždění.

Jménem předkladatelů vám, vážené kolegyně a vážení kolegové, doporučuji předmětný návrh, jak je uveden v tisku 224, schválit.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji. Návrh ústavního zákona projednaly výbory ústavně právní za přítomnosti zástupců všech výborů obou sněmoven. Nejdříve prosím společnou zpravodajku výborů Sněmovny národů poslankyni Hanu Kantorovou, aby přednesla zpravodajskou zprávu.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně H. Kantorová: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně poslankyně, vážení kolegové poslanci, výbory ústavně právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů projednaly dnes návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci a vyslovili s ním souhlas. Návrh ústavního zákona zde byl dostatečně zdůvodněn poslancem Bartončíkem. Dovoluji si jen zdůraznit, že přijetím tohoto zákona není vůbec znemožněna volba prezidenta ČSSR co nejdříve, třeba i v původní zákonné lhůtě do 14 dnů od uvolnění úřadu prezidenta.

Já se jménem poslanců - členů ústavně právních výborů FS i jménem svých voličů, občanů okresu Žďár nad Sázavou za co nejkratší dobu pro volbu prezidenta přimlouvám. Nebudou-li však pro volbu prezidenta nyní nebo kdykoliv v budoucnosti vytvořeny dostatečné politické či jiné podmínky, znamená přijetí tohoto zákona, že platnou bude volba provedená kdykoliv až do doby 40 dnů od uvolnění úřadu prezidenta, a to vždy veřejným hlasováním.

Jako zpravodajka ústavně právních výborů Sněmovny národů doporučuji Sněmovně národů, aby s předloženým návrhem ústavního zákona vyslovila souhlas.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslankyni Kantorové. Slovo má společná zpravodajka výborů Sněmovny lidu poslankyně Eva Kokavcová.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně E. Kokavcová: Vážené Federálne zhromaždenie, ako spravodajkyňa Výboru ústavnoprávneho Snemovne ľudu pripájam sa k vystúpeniu poslankyne Kantorovej a odporúčam Snemovne ľudu, aby s návrhom ústavného zákona vyslovila súhlas.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji poslankyni Kokavcové. Zahájíme nyní rozpravu. Drazí kolegové a kolegyně, mám jednu procedurální otázku. Do diskuse se zatím přihlásilo asi 26 poslanců. Navrhuji, abychom se shodli na tom, aby diskusní příspěvky nebyly delší než pět minut. Jsou nějaké námitky proti tomuto návrhu? (Hlasy ze sálu: 3 minuty.) Je někdo proti určení této řečnické lhůty? Není tomu tak. Můžeme se tedy na tomto postupu shodnout.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP