Úterý 19. prosince 1989

První místopředseda vlády ČSSR J. Čarnogurský: Pani poslankyňa Pekařová sa ma pýtala, kde sa v súčasnej dobe nachádza Stanislav Babinský, čo s ním je a aký je jeho súčasný zdravotný stav. Poznám stav tohto prípadu ku dňu 8. 12., tzn. pred 11 dňami. Ten deň, 8. 12., sa uskutočnilo rokovanie na pôde SNR, viacstranné, ktorého som sa zúčastnil ako člen delegácie Verejnosti proti násiliu. Delegácia Verejnosti proti násiliu vzniesla otázku na osud Stanislava Babinského. Dostali sme informáciu, že vykonáva trest vo väznici v Leopoldove, ktorý mu bol uložený Krajským súdom v Bratislave a Najvyšším súdom SSR. Jeho zdravotný stav mal byť údajne pod pravidelnou lekárskou kontrolou. My sme mali predtým informácie z rodinného kruhu odsúdeného, že má zdravotné problémy. Zo strany slovenskej vlády sme dostali prísľub, že jeho zdravotný stav bude prekontrolovaný.

Akékoľvek rozhodnutie v prípade Stanislava Babinského je možné uskutočniť len spôsobmi uvedenými v trestnom poriadku a k týmto rozhodnutiam majú výlučnú kompetenciu slovenské justičné orgány. Federálna vláda nemá žiadny vplyv na akékoľvek rozhodnutie v tomto prípade. Toľko k prípadu Babinský.

Ako mne adresovaný chápem podnet, aby sa základné politické zákony, ktoré sa pripravujú, konzultovali v súčinnosti s občianskymi iniciatívami. Pokladám to za samozrejmú požiadavku. Prvé kolo posudzovania týchto zákonov sa uskutoční v piatok tento týždeň v Poradnom zbore legislatívneho odboru Predsedníctva vlády. Na tento poradný zbor (práve dnes som podpisoval pozvánky) sú pozývané politické strany, Občianske fórum, Verejnosť proti násiliu a základné vedecké pracoviská. Pokiaľ by niektorá iná organizácia, ktorá snáď nebola pozvaná, mala záujem poslať svojho zástupcu, nech sa týmto cíti pozvaná - v piatok na Úrade predsedníctva vlády.

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji prvnímu místopředsedovi vlády panu Čarnogurskému za odpověď na otázku poslankyně Pekařové. O slovo se přihlásil ministr práce a sociálních věcí pan Miller. Uděluji mu slovo.

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR P. Miller: Vážené poslankyně, vážení poslanci, řada poslanců vystoupila s dotazem, v jakém stádiu příprav je vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí k zabezpečování uvolňovaných pracovníků.

Vážené Federální shromáždění, dnes jsem tuto vyhlášku podepsal a bude platit od 1. 1. 1990. Týká se hmotného zabezpečení uvolňovaných pracovníků, tedy zejména horníků. Uvolnění pracovníci budou hmotně zabezpečeni při přechodu na jinou práci po dobu 3 měsíců do výše 100 %, dalších 3 měsíců 80 % proti původnímu výdělku. Ti, kteří se budou rekvalifikovat na jiné povolání, budou dostávat 100 % mzdového vyrovnání až po dobu jednoho roku. Před několika dny jsem předložil Federálnímu shromáždění návrh zákona o zvláštním příspěvku horníkům. Tento zákon byl schválen a bude platit od 1. 1. 1990. Ještě bych připomněl, že zvláštní příspěvek horníkům bude ve výši 1500,- až 1900,- Kčs podle profese a délky vybraných zaměstnání vyplácen až po dobu 46 měsíců a dosáhne až 87 400,- Kčs.

Ještě bych chtěl říci, že v průběhu r. 1990 se bude projednávat návrh zákona o usměrňování zaměstnanosti, kde budou stanoveny povinnosti podnikům v péči o pracovníky, včetně jejich přemísťování na jiné pracoviště. Bude posílena i pozice odborů pracovních sil národních výborů, ale zvažuje se i námět na vytvoření sítě zprostředkovatelen práce, které budou aktivně pomáhat informační, poradenskou a zprostředkovatelskou činností obyvatelstvu, které by pak nahradily odbory pracovních sil ONV.

K vystoupení pana poslance Štafy k problematice ekonomického nájmu. V současné době zvažujeme možnost řešení. Celá tato záležitost bude řešena komplexně v rámci připravovaného návrhu bytového zákona, který spadá do kompetence celé řady ústředních orgánů, například federálního ministerstva financí, ministerstva vnitra a životního prostředí, Federálního cenového úřadu, federálního ministerstva práce a sociálních věcí atd. Federální ministerstvo práce a sociálních věcí bude hledat všechny reálné možnosti ke zmírnění sociálních dopadů na ty skupiny obyvatel a jejich rodiny, které jsou sociálně slabé, například mladé rodiny, důchodce, invalidy apod.

K vystoupení poslankyně Bartoškové. Dovoluji si navrhnout, že vytvoříme ve spolupráci s občanskými iniciativami pracovní skupinu, která posoudí návrh paní poslankyně. Část z nich lze řešit již v rámci dnes platného právního stavu. Pro ostatní případy budeme hledat nová právní řešení tak, aby rehabilitace osob uvedených ve vystoupení paní poslankyně Bartoškové byla úplná a sociálně spravedlivá.

Při minulém zasedání Federálního shromáždění jsem byl dotázán poslancem Štixem na osobní důchody. Slíbil jsem odpověď vypracovat pro toto zasedání. Vážené poslankyně a poslanci, v současné době se na nás obrací spoluobčané s oprávněnou kritikou přiznávání osobních důchodů zejména v případech, kdy jde o občany, kteří svou předchozí pracovní a veřejnou činností způsobili politickou, mravní i ekonomickou stagnaci naší společnosti. Jsme připraveni a chceme tuto problematiku spravedlivě vyřešit a odstranit tak všechny neopodstatněné a neoprávněné výhody, které byly postupem doby do systému přiznávání osobních důchodů zaneseny. Ukazuje se však, že jde o složitější problematiku, která se týká především zhruba 2300 příplatků přiznaných neoprávněně na základě Souboru sociálních opatření pro politické pracovníky a některé další členy aparátu KSČ ze státních prostředků. Dále jde o dalších zhruba 16 500 osobních důchodů přiznaných příslušnou vládní komisí, z nichž určitou část je nutné v zájmu spravedlnosti z hlediska jejich výše znovu posoudit.

Vedle těchto skupin osobních důchodů byly v letech 1985-88 provedeny jednorázové úpravy při příležitosti 40. výročí osvobození a 40. výročí únorových událostí. V těchto případech šlo o důchody, které nedosahovaly výše 1400, - Kčs, resp. 1750,- Kčs měsíčně a zvýšení bylo přiznáváno v rozpětí 100-300 Kčs měsíčně.

Nyní je těchto důchodů vypláceno zhruba 18 000. Již tento přehled ukazuje, že objektivní posouzení osobních důchodů nelze provést během několika dnů. V prvé řadě rozhodneme o uvedených důchodech přiznaných na základě Souboru sociálních opatření. Z ostatních osobních důchodů budou nejprve řešeny osobní důchody přiznané v minulém období ústavním činitelům a poté i ostatní osobní důchody a důchody z nich odvozené.

Chceme budovat právní stát, a proto usilujeme o to, aby i požitky příslušející ústavním činitelům včetně osobních důchodů byly upraveny výlučně zákonem.

Při této příležitosti bych vás chtěl zároveň informovat, že vytvoříme odbornou skupinu, která posoudí možnosti odškodnění občanů v sociálním zabezpečení za nejkřiklavější sociální újmy a křivdy v období normalizace. Je připraven podrobný materiál a návrhy řešení na čtvrteční zasedání federální vlády, včetně návrhu termínu řešení. Chci ještě říci, že naše ministerstvo se nebude vyhýbat žádnému veřejnému řešení otázek, které naše obyvatele zajímají, a proto je připraven návrh na čtvrteční zasedání federální vlády na zveřejnění platů a požitků členů vlády. Říkáme, že jsme vládou národního porozumění, neměly by tedy být mezi vládou a lidem žádné otázky, na které by nebylo možno odpovědět. Jedině tak společně zabráníme vytváření různých fám. (Potlesk.)

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji ministru práce a sociálních věcí ČSSR panu Millerovi za zodpovězení otázek. O slovo se přihlásil místopředseda vlády ČSSR František Reichel.

Místopředseda vlády ČSSR F. Reichel: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych odpověděl alespoň stručně na dva okruhy otázek, to je na soubor otázek k životnímu prostředí a na otázku vědeckovýzkumné základny. Samozřejmě, obě tyto otázky vyžadují komplexní a podrobné zpracování. V současné době je možno uvést pouze základní směry a myšlenky.

Především k ekologii: Je jasné, v jaké situaci se nacházíme, je to jasné, jak nám zde, tak především našim občanům. Ekologickou situaci bude nutno řešit na jedné straně jako celek, to znamená vyrovnat se se všemi problémy, které tu již byly a které jsou nedořešeny, i s těmi, které jsou v počátečním stadiu řešení, ale i s těmi, které jsou před námi a možná i s těmi, o kterých ještě nevíme.

Na druhé straně bude nutné řešit ekologické problémy i z hlediska regionálního tak, jak to tady zcela oprávněně zaznělo. To znamená, že k řešení ekologických problémů v těchto dvou vazbách musíme přistoupit v těchto dvou směrech, a tady je jediná možná cesta, a to cesta spolupráce. Jedná se o spolupráci počínající Federálním shromážděním přes federální vládu, přes obě národní vlády, přes všechny resorty, podniky až k jednotlivcům. Samozřejmě se jedná i o spolupráci se zahraničím. Jedná se tedy o komplexnost problematiky; vím, že toto slovo bylo zprofanováno, ale tady, v případě životního prostředí dovoluji si ho použít.

Chtěl bych říci, že také v ekologii obdobně jako v jiných oblastech i v těchto případech tak, jak o tom hovořil místopředseda vlády Komárek, půjde o otázku decentralizace. Budeme muset řešit tyto problémy jak centrálně na úrovni všech nejvyšších orgánů, tak i v jednotlivých místech a v jednotlivých obcích, na jednotlivých pracovištích. Půjde o výraznou decentralizaci řešení ve všech sférách a samozřejmě o řešení již v počátečním iniciálním stádiu, to znamená už ve vývoji a výzkumu. Myslím, že takovým konkrétním příkladem může být zavedení a rozšíření biotechnologií, snižování energetické náročnosti, ale také otázka ekologických investic a modernizace výrobních procesů při přísném respektování požadavků ochrany životního prostředí. V tom bude třeba využít i mezinárodní spolupráce, jak o tom zde již bylo hovořeno.

Za jednu z nejpodstatnějších otázek je třeba považovat změnu v myšlení a rozhodování, a to ve všech složkách od vlády až po jednotlivé národní výbory a jednotlivce; je třeba si uvědomit, že odpovědnost za životní prostředí máme všichni. Značný význam má i spolupráce s hromadnými sdělovacími prostředky a se školami, protože velmi závažné problémy je nutno řešit především ve výchově všech občanů k odpovědnosti za stav životního prostředí. Jedná se i o otázky úspor a další. Dáváme v úvahu, zda jsou v naší budoucí ekonomice potřebné instituce jako jsou krajské výbory, krajské správy apod. Myslím, že tato závažná ekologická problematika bude vyžadovat, abychom přišli před vás, poslance, znovu.

K vědeckovýzkumné základně bych chtěl říci toto: Víte, že byl připraven materiál pro vládu, týkající se zásad organizace a hospodaření této základny. Na základě změněného politického a ekonomického klimatu je třeba přistoupit k jeho přepracování. I zde si musíme uvědomit, že základní principy vědeckotechnické politiky musí navazovat na současné i budoucí potřeby společnosti, zejména ekonomické sféry. Musíme usilovat o to, aby vše co zatím bylo pouze proklamováno, skutečně bylo zařazeno do současné technické a ekonomická politiky. A to v komplexním pojetí, to znamená od základního výzkumu přes výzkum aplikovaný až po jeho praktické uvedení do výrobní a spotřebitelské sféry.

Dalším důležitým momentem a kvalitativním zvratem musí být i v této oblasti otevření se světu. Musíme být přístupní komplexně mezinárodní směně myšlenek. Současně pak využívat českých rukou, inspirovaných přemýšlivou hlavou. Myslím, že v uplynulém období byl i dostatek případů a příkladů, kdy mnoho našich myšlenek buď odešlo i s jejich autory do zahraničí anebo byly využity v zahraničí, protože na to u nás nebyly podmínky. Je to jeden z dalších významných a myšlenkových zdrojů pro příští období. I v této oblasti musíme udělat ještě další krok. Umožnit naší mladší a mladé generaci to, co bylo dříve obvyklé a co třeba velice propagoval zakladatel tohoto státu T. G. Masaryk, aby naše mládež, naši vědci mohli do světa, aby si mohli ověřit své myšlenky ve světové konkurenci. V tomto směru myslím, že bude třeba postupovat i novými způsoby, otvírají se nám i nové možnosti. Jestliže se nám hlásí třeba i naši krajané ze zahraničí, myslím, že bude možné uvažovat i o takových věcech, jako je např. na památku našeho prvního prezidenta zřídit masarykovskou nadaci, která by vytvořila určitý fond. Z tohoto fondu pak umožnit naší mládeži, našim studentům poznání světa; obohaceni o tyto poznatky by pak přišli a budovali naše hospodářství v příštím tisíciletí. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji místopředsedovi vlády panu Reichlovi za odpovědi na otázky. Nyní žádám předsedu Státní banky československé pana Potáče, aby odpověděl na dotaz poslance Zamazala.

Předseda SBČs poslanec SL S. Potáč: Vážené poslankyně, vážení poslanci, velice stručně. Dotaz, který jsem dostal, zajímá většinu našich občanů. Zkušenosti, které máme s uvolněním cestování do Rakouska, nás však nutí, abychom pečlivě zvažovali další systém, který nemůžeme přijmout na příští rok, ale i na budoucí léta. Proto se v současné době posuzuje celý komplex otázek, které s tím souvisí, kurzová otázka, finanční dopady, ekonomické možnosti, technické problémy, a musím říci, že i určité spekulativní přístupy některých našich občanů. My musíme respektovat dvě hlediska: touhu lidí cestovat, což odpovídá našim mezinárodním závazkům, ale současně musíme respektovat ekonomické možnosti. Musím otevřeně říci, že na turistiku si musíme vydělat turistikou. Nejsou žádné jiné zdroje. Nemůžeme je vzít z oblasti vnitřního trhu, ani ze zdravotnictví, ani z jiných oblastí. A zde stojíme před tím, co bychom očekávali, že výkonnost naší ekonomiky se natolik zvýší, že vyprodukuje dostatek devizových prostředků i na tuto oblast, aby naši turisté mohli jezdit do zahraničí v takovém vybavení, v takovém rozsahu, aby důstojně reprezentovali naší socialistickou vlast. Na závěr: Já současně se přihlašuji k tomu, aby volby prezidenta byly co nejdříve, nejpozději do konce roku. Jsem komunista, zůstanu jím, respektuji politické reality a budu volit za prezidenta toho, koho si přeje většina lidí, to je pana Havla. (Potlesk.)

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji předsedovi Státní banky československé panu Potáčovi.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, je někdo nespokojen s odpovědí? Vím, že se nedalo na všechny otázky úplně odpovědět. Poslanec Michalski.

Poslanec SL K. Michalski: Vážené Federální shromáždění, jen velmi stručně bych chtěl upozornit pana ministra Dienstbiera, že jsem tu nepoložil otázku, ale interpelaci, a to je trochu rozdíl, a chtěl bych, aby dle článku § 63 odst. 1 zákona o jednacím řádu mi bylo odpovězeno písemně prostřednictvím předsednictva Federálního shromáždění.

Jinak panu ministrovi děkuji za tu informaci, je vidět, že cosi se už v této oblasti děje, a věřím, že moji voliči nebudou muset dlouho čekat na kladné vyřešení tohoto problému. Děkuji.

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Michalskému. O slovo se přihlásil ministr cen a mezd ČSSR pan Dvořák.

Ministr vlády ČSSR J. Dvořák: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, poslanec Mráz mně položil dvě konkrétní otázky. Dovolte mi na ně stručně odpovědět.

První otázka se týkala toho, proč se rozkolísala rentabilita v cenách, které vstoupily v platnost k 1. 1. 1989. Odpověď je stručná: Do cen byla založena k tomuto datu 4,5 % rentabilita z výrobních fondů jako jednotná míra zisku. Je pravdou, že výsledky jsou rozdílné. Některé podniky i odvětví jsou ztrátové, některé mají nadprůměrnou rentabilitu, až na 10 % z výrobních fondů.

Důvody jsou následující: je to především vlastní zpracování cen, především ocenění materiálových vstupů. Dále je to dodržení či nedodržení plánovaného vývoje nákladů. Dále je to změna struktury výroby, vývozu a jeho efektivnosti v roce 1989 proti roku 1986.

Tyto skutečnosti vláda posoudila a schválila některé úpravy velkoobchodních cen formou korekcí a dokončení přestavby velkoobchodních cen v oblasti tarifu nákladní dopravy, spojů, dále snížení obchodních přirážek a srážek podniků zahraničního obchodu. Mezi korekcemi velkoobchodních cen je to i úprava velkoobchodních cen stavebních prací, která vstoupí v platnost k 1. 1. 1990, a to tak, že do těchto nových cen byla započtena 7 % rentabilita z výrobních fondů, což představuje absolutní zvýšení velkoobchodních cen ve výši 5,8 mld. Kčs. Tím by měla být plně zabezpečena rentabilita v tomto odvětví.

Zároveň chci podotknout, že v organizacích na Slovensku byla v letošním roce docilována podstatně nižší rentabilita než v českých zemích. Jako jediný důvod uvádím to, že tam je podstatně nižší produktivita práce než v ČSR. Tolik k dvěma otázkám.

Zároveň bych chtěl vyslovit i své přesvědčení, protože jsem i poslancem Federálního shromáždění, abych ve shodě s přáním voličů volebního obvodu č. 40 Sněmovny národů, tj. Chrudimsko a část Pardubicka, vyjádřil přání těch voličů - a je jich většina - abych podpořil, že volba prezidenta naší Československé socialistické republiky musí být učiněna do konce letošního roku, a to veřejným hlasováním a zároveň vyslovil i přesvědčení, že jediným vhodným a správným kandidátem je pan Havel. I já to podporuji a stavím se za to. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji ministru Federálního cenového úřadu panu Dvořákovi.

O slovo se přihlásil místopředseda vlády ČSSR pověřený řízením ministerstva zemědělství a výživy pan Burský, aby odpověděl na otázky poslance Zamazala. Uděluji mu slovo.

Místopředseda vlády ČSSR pověřený řízením ministerstva zemědělství a výživy O. Burský: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, poslanec Zamazal vznesl otázku, jakým způsobem bude příštím roce hospodařeno s jadrnými krmivy. V nezměněné formě jako v letošním roce, ale vláda bude vytvářet maximální tlak, aby krmné směsi byly v předepsané kvalitě, aby odpovídaly recepturám, aby byla garance užitkovosti u zvířat, ať už ve výkrmu nebo v mléčné užitkovosti u dojnic.

Budeme však usilovat o určité změny, ale v každém případě v roce 1991 počítáme s tzv. "volným trhem" obilí, takže pak to bude pro JZD a socialistické zemědělské závody obecně jiná situace.

Druhá otázka zněla, zda je pěstování a zpracování cukrovky a vývoz cukru efektivní. Můžeme říci, že za stávajících světových cen není. Ročně se doplácí na vývoz cukru asi 1 mld. Kčs, ovšem je to vývoz, vlastně reexport kubánského cukru. Do budoucna je počítáno s tím, že s postupnou intenzifikací bude část ploch, na kterých v současné době pěstujeme cukrovou řepu, využita pro jiné plodiny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP