Úterý 19. prosince 1989

My samozřejmě můžeme eskalovat nabídku na vnitřní trh decentralizačními opatřeními a demonopolizačními opatřeními ve všech úsecích, v podnikání, ve službách. Víte, jaké jsou naše možnosti v turistickém ruchu. My vždycky pokrčíme rameny, ale naše inkaso je méně než padesátinou inkasa sousední Vídně a přitom vám každý potvrdí, že Praha má svou atraktivitu turistickou podstatně vyšší. Čili nás musí tyto otázky zajímat již v letošním roce, protože na hranicích máme milióny potenciálních turistů. Nejde tedy o dlouhé prognózy. Jde o to, jestli ale jsme schopni se odrazit v letošním roce ze 150 miliónů dolarů na dvojnásobek. Ty investice zde Karel IV. již dávno udělal. Celý problém je v tom, zda-li to my zvládneme i zapojením obyvatelstva, jestli to zvládneme rychlým flexibilním řešením.

Vidíme tedy tyto otázky ne poraženecky, ale domníváme se, že před čs. ekonomikou jsou možnosti. Vím, že je i hodně skeptiků. Je zvykem mluvit vždy o hospodářství v termínech potu a slzí, být tedy velmi zdrženlivým. Chtěl bych upozornit a sami jste slyšeli hodnocení takového zkušeného politika jako je především Benito Craxi a dalších, kteří hodnotí naši situaci příznivěji než jsme ji zvyklí hodnotit my a rozhodně platí a prokázaly to všechny experimenty při změnách např. Západního Berlína z jeho politiky defenzívní na jedno z nejúspěšnějších hospodářství, dále změny samotné Itálie a Španělska, že hospodářská politika se s poraženectvím a pesimismem nedá dělat a nemůže být úspěšná. Samozřejmě optimismus sám o sobě nestačí, ale chtěl jsem jen poukázat, že pracujeme s určitými analýzami a představami, kdy tržní systém přestává být pro nás strašákem, ale stává se pro nás rozhodujícím prostředkem ke změně chování subjektů a promítá se do konečné energetické investiční náročnosti až do ekologického chování. Čili zde je asi základní tajemství věci. Takto můžeme udržet i řešení zaměstnanosti v naší ekonomice. Chtěl bych upozornit, že dnes u nás dělá 7,8 mil. lidí. A je zde řada obav ze strukturálních změn. Obavy jsou přehnané - mluví o hornících. Vláda se však o to musí starat a my musíme snížit těžbu hnědého uhlí. Katastrofa ekologie je především z toho, že musíme spalovat naše hnědé uhlí, které je navíc jedno z nejsvízelnějších na světě, pokud jde o příměsi obsahu nejen síry, ale i dalších složek. Zde je svízel s odsiřováním a jeho čištěním. Nemáme však jiné východisko, jestliže se nechceme dusit a chceme-li ekologii, musíme se rozhodnout, protože nemůžeme těžit přes 100 miliónů tun hnědého uhlí, lignit a tím zásobovat Nováky a děsit se, že nám Nováky kouří. To všechno je jeden zaokruhovaný objekt, který se musí někde rozrazit. U elektráren musíme přejít na plyn, i když na to nejsme připraveni, současně musíme řešit energetickou náročnost, ale je třeba velmi energicky v těchto směrech postupovat. Samozřejmě, že zaměstnanosti v těžbě se to dotkne, ale v tom není katastrofa. V celé oblasti paliv dělá asi 165 tisíc lidí a dotkne-li se to několika desítek tisíc lidí, pak naše hospodářství má tolik nepokrytých pracovních potřeb, že by toto nebylo problémem. Také při naší 18 % fluktuaci v hutích a v palivech, kdy několik set tisíc lidí mění zaměstnavatele, není problém přeregulování tohoto procesu a dostat se na rozumnou úroveň během pěti až sedmi let, aniž by musely být nějaké drastičtější výluky.

Problém je ale v tom, že je u nás jeden až jeden a půl miliónu lidí přezaměstnaných. Dělali jsme politiku levné pracovní síly, řešili jsme životní úroveň tím, že rostl počet důchodů na rodinu a my máme dnes zaměstnaného téměř každého člověka, každou ženu a v zaměstnanosti tolerujeme jeden milión lidí ve správě a v řízení - tomu je na všech podnicích, ústavech, ve všech článcích, kde je obrovská administrativa a my tuto zaměstnanost při ostré výkonnosti a konkurenci neudržíme. Zde je tedy obrovský problém. My se ale můžeme připravovat na seriózní řešení tohoto problému. Problém můžeme řešit prodloužením mateřských dovolených - ne, že by někdo nutil ženy, aby se vrátily ke krbu, ale aby měly možnost se věnovat výchově dětí a byly alespoň elementárně pro tuto dobu existenčně zapojeny. Můžeme udělat pohyblivé grafikony, pěti, šesti hodinové úvazky, můžeme prodloužit školní docházku, můžeme ukončit numerus clausus na vysokých školách, kde ročně bereme dvacet tisíc studentů a hlásí se jich čtyřicet tisíc. Je tedy třeba pustit některé věci, kterých není třeba se bát, a mohli bychom také alokovat jeden až jeden a půl lidí ve službách. My ale nemáme mechanismy - lidi šli dříve ze zemědělství do průmyslu, protože tam byly lepší sociální podmínky, vyšší platy, ale dnes ve službách, jak jsme je deformovali, jsou platy nízké, takže lidé počítají s něčím jiným, než co si člověk regulérně vydělá, ale na to nelze lidi orientovat. Proto musíme otevřít ventil drobných podniků, včetně soukromého vlastnictví, protože jiný mechanismus není. Lidé musí mít možnost, když budou ve službách riskovat, prodávat, musí dělat celé rodiny, večer, v noci, jak je to všude na světě, ale musí mít možnost si vydělat. Půjdou tedy do rizik, ne všichni vydělají, někteří zbankrotují, ale to je ten vývoj, musí to zkusit znovu. To se ale nedá garantovat předem, nedá se to zajišťovat státním podnikáním, ale to je balík tisíců drobných podniků a tisíců podnikatelů, které je třeba velice rychle pouštět a prostě vidět, že zde je možnost vytvoření doplnitelné nabídky a oživení našeho vnitřního trhu.

Chtěl bych jen upozornit, že tyto problémy zaměstnanosti a inflace, kde vážíme celý systém jak regulace oběživa, spíše však orientace na restrikci masy oběživa, tak na restrikci státního rozpočtu, čili že tyto otázky jsme schopni rozumně regulovat. To neznamená slibovat, že nedojde k velkým problémům, protože nejsme schopni v těchto změnách a procesech, kdy se bude ekonomika dynamizovat, oživovat, zajišťovat každému pracovní příležitost za humny, tam kde žije, za stejný plat a podobně. To znamená pohyb v bytech a jinak, aby byla zajištěna mobilita lidí. Bude nutné, aby lidé šli za prací, aby se měnili profese. Je možné zajišťovat nebo orientovat se na zajištění zaměstnanosti, na zajištění životní úrovně, ale rozhodně ne v takových podmínkách, jak se nám vulgarizovaly sociální jistoty, že v každé vesnici bude malá továrna, že všude bude všechno zajištěno, a teď nevíme kudy kam, protože všechno je také všude zakouřeno a všechno je spojeno s ohromnými převody a celou řadou složitostí.

Tam samozřejmě problémy budou, bylo by neseriozní říkat, že tu nebude pnutí v zaměstnanosti, že tu nebudou změny, že nebude pnutí i ve vztazích vývoje důchodů, mezd a že zde nepůjde mnohdy o velmi tvrdou restrikci v rozpočtu.

Měli bychom vidět především velké možnosti, které máme ve výzkumu, ve zdravotnictví a školství. Mnohdy jsme si zvykli a dodnes to přetrvává, že rozvoj těchto odvětví, a velmi významných odvětví, je derivátem kvantitativního růstu prostředků, které do nich jsou dány. Už velmi dávno jsme přestali vnímat, že kvalita výstupů v těchto oblastech se odtrhla od kvantity zdrojů, které přijímají. Přestože náklady na lůžko, náklady na jednoho žáka už jsou dnes možná troj- až pětinásobné než byly před 25 lety, tak podle mého názoru kvalita v mnoha směrech šla dolů. Devalvovala se úroveň učitelů, vysokoškolských profesorů, kde především kvalita měla být zaručena jejich znalostmi, ale mechanické rozmisťování podle nomenklatur a politického kritéria, kdy odborná zdatnost šla do pozadí, samozřejmě tento proces ovlivnilo. Nechci teď o těchto otázkách hovořit a vůbec ne dělat exkurzi do politické oblasti, chci se držet ekonomické otázky, kdy právě v ekonomice zdravotnictví i vzdělávacích systémů se nikdy nemůžeme odtrhnout od kvality. Tady je celá řada možností.

Víte, jak je dnes komplikovaný systém zdravotnictví, předpisy, kdy není možnost léčit ani krátkou nemoc, což je možné v dohodě se zaměstnavatelem, kde už jsou předem přetíženi obvodní lékaři, protože v dobách chřipky je ohromná potřeba a bez papírů není možné se léčit, čili od tohoto počínaje přes složitý systém, kde možná obnovení rodinného lékaře, který hlavní diagnostiku si nese v kufříku a má důvěru lidí, a to je synonymum, že důvěra uzdravuje, ale synonymum, které se zakládá na zkušenosti, protože důvěra pacienta v lékaře znamená strašně moc, čili řada takových věcí by nám mohla pomoci, když budeme důslední, velmi odpovědní bez jakékoliv demagogie, ale když nebudeme tolerovat nic co je spojeno s přiživováním bez ostré, tvrdé výkonnosti, když to nebudeme tolerovat, máme možnost řadu věcí velmi rychle zlepšovat, aniž bychom měli představu, že se musí stavět množství nových objektů a podobně. I zde restrikce rozpočtu musí být velmi rozumně spojována ne s nějakým kvantitativním krácením, ale s řadou vnitřních přesunů a se smyslu plnými operacemi i ve vlastním organizování systému včetně vědy, výzkumu a podobně. Přece je to mnohdy jen fasování peněz z rozpočtu, kde výsledky v mnoha vědeckých směrech dlouhodobně nejsou žádné, kde jsou ochuzeni univerzity o výzkum, kde neexistuje mnohdy žádná schopnost vědců se uživit, to všechno přece není zapotřebí. Zde je možné nést realitu s velkou etikou a ohleduplností k těmto oblastem, ale současně s velkou náročností.

Promiňte, že jsem zdržel, chtěl jsem jen upozornit, že jde v našich představách o dost promyšlený plán s tím, že se domníváme, že by měl velmi rychle dát výsledky, že v těch dřívějších dobách, kdy si lidé nechtěli vzít mnohdy odpovědnost, kdy byli v zajetí alibismu, kdy příprava jedné zákonné normy trvala dlouhé měsíce, že bychom chtěli některé věci řešit velmi rychle, aby se situace dynamizovala a měnila třeba po měsících, protože si uvědomujeme jaká je na nové vládě odpovědnost, uvědomujeme si, že nové radostné možnosti čs. lidu bez ekonomiky, která půjde dopředu, by nebyly tak sympatické, jak je dnes chceme vidět. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji za kvalifikovaný výklad prvnímu místopředsedovi federální vlády ČSSR panu Komárkovi. Nyní uděluji slovo ministru národní obrany generálplukovníkovi Vackovi, aby odpověděl na otázky poslance Zamazala a Tomse.

Ministr národní obrany ČSSR genplk. M. Vacek: Vážené Federální shromáždění, dotaz poslance Tomse byl položen v souvislosti s mnou provedenou tiskovkou v pátek minulý týden, kde jsem se zmínil o některých otázkách zkrácení vojenské základní služby.

Chtěl bych využít toho, že vystupuji před Federálním shromážděním, abych sebekriticky přiznal, že jsem možná ne úplně docenil dobu, kdy jsem vystoupil s některými údaji a popravdě jsem řekl skutečnosti, které jsou našim vojákům, kteří v současné době slouží a jichž se tyto záležitosti bohužel netýkaly v době asi méně vhodné.

Chtěl bych na svoji obhajobu říci, že jsme od prvotních údajů, které jsme zveřejnili od 28. září t. r., vždycky vysvětlovali obtížnost toho, abychom to stejně orientovali na ty vojáky základní služby, kteří slouží. V tom jsem se dopustil asi chyby.

Chtěl bych ale poslanci Tomsovi říci, že jsem neformuloval věci tak, že bych bez ohledu na to, jaké rozhodnutí přijme FS si osoboval právo stanovit délku nebo návrh na zkrácení základní vojenské služby, ale řekl jsem, že ČSLA navrhuje a bude navrhovat vládě a FS změnu branného zákona v tomto smyslu a že od 2. ledna je připravena věci realizovat, což je skutečností.

Tato skutečnost i mnou zčásti zaviněná vyústila včera a dnes v poněkud nepříznivý stav v některých útvarech ČSLA, což jsem byl nucen doložit na včerejší schůzi federální vlády. Celá složitost spočívá v tom, že nebyla pochopena nezbytnost. Dovolím si uvést některé údaje a poprosím vás, abyste nám pomohli věci, zvláště u rodičů vojáků základní služby, uvést na pravou míru. Že nebyla možnost tam zahrnout tyto vojáky způsobilo, že už samotný tento fakt je nepříznivý a chápu, že se těch vojáků může dotýkat.

Došlo však k jedné věci a zde bohužel musím konstatovat, že možná trochu méně zodpovědným jednáním některých skupin osob z civilu došlo k podněcování těchto - svým způsobem vyvolaných emocí vojáků základní služby. To se projevilo v tom, že v některých útvarech ČSLA při dodržení kázně a toho, že plně probíhal výcvik, vojáci odmítali konzumovat stravu, tedy jiným způsobem protestovali hladovkou. My jsme volili velmi mírné způsoby přesvědčování a v řadě útvarů tuto situaci vojáci základní služby pochopili.

Jinak bych vás prosil, nemohli byste si nás jako občané vážit, kdybychom v armádě dopustili některé věci, které jsou s existencí jakékoliv armády na světě neslučitelné. Možnosti tiskové konference - a to prosím neberte jako nějaké ústupky, které byly vynuceny tímto tlakem - nebyly takové, že jsem nemohl zveřejnit - a nebylo ani žádoucí, protože to bude součástí některého z mých rozkazů, který bude řešit po odsouhlasení Federálním shromážděním branného zákona, byli jsme připraveni řešit věci i ve prospěch vojáků základní služby, kteří slouží, třeba ne v takovém rozsahu. Jako příklad uvedu:

Uvažovali jsme o možnosti zkrácení o jeden až dva měsíce, ale zvláště jsme chtěli vyhovět vojákům, kteří jsou ženatí nebo mají některé jiné sociální důvody k tomu, abychom jim základní vojenskou službu zkrátili. Byli jsme připraveni započítat těm, kterým jsme nemohli vyhovět, délku toho za další dvě cvičení, která by museli vykonat jako záložníci po skončení služby.

K některým číslům, kterými nechci unavovat. Prosím vás, poslanci a poslankyně Federálního shromáždění, abyste pochopili jedno: vlastní zkrácení základní vojenské služby z 24 na 18 měsíců představuje, že tato společnost musí mít zdroje branecké populace každoročně vyšší o 26 tisíc povolanců. Jestliže víte z dostupných pramenů - a já neprozrazuji příliš velké tajemství - že ČSLA má necelých 200 tisíc vojáků - tedy propuštění dvou ročníků, které projevily nesouhlas s naším postupem, představuje k 1. dubnu a k 1. říjnu propustit po 40 tis. vojácích, za které není náhrada. Prostými počty se shodneme asi na tom, že to představuje rozpustit více než 50 % armády, ponechat v armádě tedy nejméně zkušené vojáky. Prosil bych jednu věc - je to možná zdlouhavé vysvětlení, ale zároveň si dovolím obrátit se ke všem vojákům, abychom mohli ještě mnohé z těchto skutečností vysvětlit, a říci jim blíže, jakým způsobem bychom chtěli některá opatření v jejich prospěch realizovat.

Mohla by vzniknout otázka - tak proč nesnížíte armádu? Já jsem ani od jednoho z politiků, který v současné době vystupuje, neslyšel, že by měl výhrady vůči tomu, že Československá socialistická republika by neměla být členem Varšavské smlouvy. Každý, kdo vstoupí do Varšavské smlouvy nebo NATO, bere na sebe určité závazky. Tedy i Československá socialistická republika tyto závazky má, mezi jinými i v množství - jestli volím správné slovo - kontingentu, které udržuje v určitém stupni bojové pohotovosti. To byl tedy důvod. Prosím tedy, aby poslanec Toms považoval moji odpověď snad za dostačující.

Omlouvám se, že poslanec Škula nedostal ode mne posledně odpověď na otázku, jak naložit s byty, které vlastní střední skupina sovětských vojsk. Myslím, že je to aktuální. Mnoho lidí to zajímá, a když se neodpovídá, tím více se těchto údajů dožadují. Byl jsem připraven na otázku odpovědět. Všichni si vzpomínáte, že závěr schůze obou sněmoven byl poněkud vzrušující a vůbec by do toho nezapadlo, kdybych začal vysvětlovat, jak je to s těmi byty.

Není to zcela jednoduché, a prosím o strpení, abych se nemusel k těmto otázkám vracet. Říkám, že uvedu konkrétní číslo. Musím k tomu říci následující:

Závazky na zabezpečení byty vzala na sebe vláda ČSSR ve smlouvě o podmínkách dočasného pobytu sovětských vojsk na území ČSSR, která byla ratifikována 18. října 1969. Tato smlouva je předmětem jednání naší vlády - jak naše veřejnost, i vy poslanci víte. Dosud je v platnosti. Tato smlouva v článku 3 stanoví, že ČSSR bere na sebe povinnosti se zabezpečením bytů. Dalšími vládními nařízeními bylo potom upřesněno, že byty příslušníkům sovětských ozbrojených sil se budou stavět čtyřmi základními způsoby: První způsob byl ten, že sovětská vojska si byty stavěla sama, část bytů, a na své náklady. Druhý způsob byl, že národní výbory ze zvláštní části státního plánu měly prostředky k tomu, aby tyto byty pro sovětská vojska stavěly. Třetí způsob - ČSLA opět ze zvláštní části svého plánu pomáhala stavět tyto bytovky, zvláště v prvních letech jejich pobytu. Poslední způsob - akciová společnost Strojexport na základě kontraktu mezi ministerstvem zahraničního obchodu SSSR na náklady sovětské strany tyto byty stavěla.

Bytů není málo. Podle našich údajů jich vlastní příslušníci ozbrojených sil na celém teritoriu ČSSR asi 9,5 tisíce. K tomu bych chtěl dodat následující. Kvalita bytů je různá, jak je kdo stavěl. Sovětští vojáci, naši vojáci - zpravidla úroveň nižší, s nižším komfortem, než na jaký jsou naši lidé zvyklí.

Ale co je podle mne podstatně horší? Tyto byty jsou soustředěny v lokalitách, které jsou méně výhodné pro to, aby je obývali - řekl bych normálnější lidé, než jsou vojáci, ale pochopte, že jsou to většinou okraje výcvikových prostorů, kasárenské objekty apod. Prosil bych tedy, když budeme počítat s využitím těchto bytů, abychom tyto skutečnosti brali v úvahu.

Poslední věc: ČSLA sice nemá pokryty své požadavky na bytovou výstavbu, ale jsme na tom podstatně lépe než ostatní občané. Prohlašuji, že v podstatě si nečiníme v případě odchodu sovětských vojsk nároky na tyto byty a mohou být tedy využity, jak máte jako poslanci představy.

Další otázka poslance Zamazala - jak budou vojáci v činné službě vyjíždět. Vojáci z povolání i vojáci základní služby nařízením. které jsem vydal k termínu přesně tak, jak se to týkalo ostatních občanů, tj. ke 4. 12., mají možnost v podstatě cestovat za stejných okolností. Je to představa pro některé trochu neskutečná, ale je to realita. To znamená v obecné podobě, i voják základní služby v době řádné dovolené může vycestovat do kapitalistické ciziny. Musíme přijímat některá opatření, že voják základní služby tuto skutečnost oznámí proto, aby mu velitel povolil nošení občanského oděvu, aby mohl vyjet do ciziny v občanském oděvu.

Jsou tam zatím některé drobné věci, které - věřím - ještě vyřešíme.

Totéž se týká vojáků z povolání. Je tam jedna drobnost, která zatím brání, abych nešel dále ve svém resortu, je to, že zatím zůstává v platnosti zákon o ochraně státního tajemství. Značně jsem ho však zjednodušil a beru tuto odpovědnost na sebe, a v tom, že dříve musel voják, který byl nositelem státního tajemství, žádat až náčelníka generálního štábu. Omezil jsem to na to, že požádá svého nejbližšího nadřízeného, to znamená zpravidla člověka, se kterým se denně vídá. Prosil bych, aby nebyly některé tyto omezující drobnosti opět napadány, protože je v krátké době vyřešíme.

K otázce, kdy budou zrušeny organizace KSČ v ČSLA. Vydal jsem rozkaz č. 28, kterým se činnost základních organizací KSČ v ČSLA (tj. v ústavech, zařízeních, útvarech, štábech) ruší dnem 2. ledna 1990. (Potlesk.)

Mluvil jsem nyní jako člen vlády. Došlo u mne však ke kumulaci příliš mnoha funkcí, a tak se stalo i u mne to, co sám kritizuji a co nemám rád, to znamená, že jsem zároveň představitelem moci výkonné a zároveň poslancem. Jako poslanec bych rád řekl, že jsem poslancem za volební obvod č. 22 Sněmovny národů, okres Tábor a část okresu Písek. V průběhu jednání mi došla řada petic a prohlášení. Moji voliči mě žádají, abych se na naší společné schůzi připojil k tomu, aby volba prezidenta byla provedena v co nejkratší době, ještě v měsíci prosinci a dále, aby jako kandidát byl Václav Havel a volba aby byla provedena aklamací. (Potlesk.)

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji ministru národní obrany generálu Vackovi za odpovědi.

První místopředseda federální vlády pan Čarnogurský požádal o slovo, aby odpověděl na dotaz poslankyně Pekařové.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP