Ve výborech pro kulturu a výchovu jsme často
volali po zlepšení situace v přístrojovém
a vůbec technickém vybavení vysokých
škol, protože to je podmínka úspěšného
výzkumu na vysokých školách, a tím
i podmínka vědeckotechnického pokroku. Byla
bych ráda, kdyby v budoucnosti k tomuto požadavku
bylo přihlédnuto.
Chtěla bych dále tlumočit přání
svých voličů z Prahy 6. Jsou to studenti
z Prahy 6, z matematicko-fyzikální, stavební
a elektrofakulty a další, ale jsou to i občané
z Prahy 6, Suchdola, Břevnova a dalších obvodů,
odkud mi bylo předáno mnoho podpisových archů
a dopisů, počítačově vyhodnocených
anket atd. Všichni podepsaní si přejí
jednoznačně podpořit kandidaturu Václava
Havla do funkce prezidenta. Dala jsem jim už svůj
slib i v tom smyslu, že budu podporovat, aby volba byla co
nejdříve.
Nakonec mi ještě dovolte několik osobních
slov. Každý člověk si váží
druhého člověka pro určité
lidské hodnoty. Myslím, že naši úctu
si zaslouží zejména osobní statečnost
Václava Havla jako člověka i jako spisovatele.
Vím totiž, jak je hořký pocit být
umlčován jako spisovatel. Sama jsem to zažila
v letech 1948-1956 poté, co nakladatelství ELK dalo
do stoupy moji prvotinu "Mne soudila noc" s nálepkou
existencionalismu a naturalismu. A přece tato kniha nechtěla
nic jiného, než mluvit k mladým lidem, ale
snad měla příliš přísná
měřítka na otázku interrupce. Dávám
proto také svůj hlas Václavu Havlovi. (Potlesk.)
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni
Stýblové. Dodatečně přišla
přihláška do diskuse od poslankyně Prievozníkové.
Dávám jí slovo.
Poslankyně SN L. Prievozniková: Vážené
Federálne zhromaždenie, ako poslankyňa Federálneho
zhromaždenia za okres Čadca dostávam v posledných
dňoch veľa telegramov od svojich voličov zo
závodov, od štrajkových výborov, Občianskeho
fóra a zástupcov vysokoškolákov, ktorí
všetci požadujú, aby sme ich požiadavky
predniesli na schôdzi Federálneho zhromaždenia
Snemovne ľudu a Snemovne národov. Prajú si
podporiť voľbu prezidenta republiky parlamentom pokiaľ
možno čo najprv a ako kandidáta podporujú
pána Havla. (Potlesk na galérii.)
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni
Prievoznikové. Vážené poslankyně,
vážení poslanci, předseda federální
vlády mě požádal o dohodu, protože
otázek a dotazů tu byla spousta. Jednotliví
ministři federální vlády, event. první
místopředseda federální vlády
k dotazům vystoupí a pokud byste s odpověďmi
nebyli spokojeni, můžete se znovu dotázat.
Žádám nejprve ministra zahraničních
věcí pana Dienstbiera, aby odpověděl
na otázky poslanců, které jsou v jeho kompetenci.
Ministr zahraničních věcí ČSSR
J. Dienstbier: Pane předsedo, dámy a pánové,
jsem rád, že se v této rozpravě mluvilo
také několikrát o zahraniční
politice, protože to dokazuje, že jsme si všichni
vědomi významu, jaký má zahraniční
politika pro naši zemi. Vítám také návrh,
abych se sešel se zahraničními výbory
parlamentu, kde si můžeme některé otázky
vyjasnit.
Kdybych měl odpovědět na všechny otázky,
které tu byly předneseny, musel bych pravděpodobně
udělat celé nové a dlouhé programové
prohlášení. Jistě chápete, že
po týdnu v úřadu nejsme ještě
na něco takového připraveni. Bude nám
ještě nějakou chvíli trvat, než
budeme moci precizovat a analyzovat všechny otázky,
se kterými se setkáváme a vytvořit
příslušné návrhy.
Zmíním se proto jen o konkrétních
otázkách, které tu padly. Poslanec Michalski
se ptal na zrušení malého pohraničního
styku s Polskem. Myslím, že to mohu říci
zatím tak, že základním politickým
rozhodnutím je odstraňovat všechny překážky
ve vztazích, a to i překážky s Polskem.
Byl tady před několika dny tajemník polského
ministerstva zahraničních věcí pan
Kulski a při jednáních s ním jsme
se dohodli, že bude vytvořena komise, která
posoudí všechny možnosti, jak co nejrychleji
dospět k řešení. Je to samozřejmě
otázka především ekonomická.
Ministerstvo financí intenzívně pracuje na
ekonomických předpokladech, které by umožnily
co nejrychleji odstranit překážky ve vztazích
s Polskem.
Pokud jde o projev pana poslance Svěrčiny - pan
poslanec Svěrčina má rád některé
metafóry a některé rád nemá.
Líbí se mu "štafetové kolíky"
a nelíbí se mu "ledovec". Přitom
hovořil o mnohých mezinárodních stycích,
které tady byly i v posledních 20 letech. K tomu
bych ale chtěl říci jen to, že porovná-li
počet zahraničních návštěv
v Československu s počtem a významem návštěv
například v Maďarsku a v Polsku, dojde k zcela
jednoznačnému závěru. Chci k tomu
ještě dodat, že tu jistě bylo mnoho zájmu
o zlepšení mezinárodních vztahů.
Dokonce musím říci i to, že ministerstvo
zahraničních věcí v dobách
minulých připravovalo nejrůznější
návrhy, které mu nebyly schváleny. Některé
věci nemohlo prosadit. Nejzásadnější
věcí bylo, že mnoho pozitivních snah
bylo zcela mařeno těmi, kteří při
vědomí odpovědnosti za destrukci československé
společnosti a 20 let zaostávání naší
země, ve snaze zachránit své mocenské
pozice, které přijali z rukou brežněvova
reakčního vedení, zaváděli
antidemokratickou politiku perzekucí a nakonec surovostí
proti našemu lidu v letošním roce, a tím
znemožňovali, abychom navázali daleko lepší
vztahy se světem. To se nyní mění
a mění se to se stejnou rychlostí, s jakou
došlo k této pokojné revoluci v Československu.
Řekl jsem, že československá politika
se mění z brzdy rozvoje spolupráce v aktivního
činitele evropského a helsinského procesu
a myslím, že je to formulace poměrně
přesná.
Dále tu byla otázka, týkající
se prohlášení pana Štrejbla a našeho
poměru k odsunu sudetských Němců a
k těmto záležitostem. Nemyslím si, že
pan Štrejbl zvolil vhodný okamžik, aby požadoval
na vládě, která byla v té době
v úřadě pouze tři dny, aby se již
vyjadřovala k této otázce. Je to otázka
velice složitá, přesuny obyvatelstva jsou známy
z celých dějin a jak víme, dochází
k nim dokonce i v těchto měsících.
Chci stručně říci pouze to, že
v neděli jsem se dohodl s panem ministrem Mookem o vytvoření
komise historiků, která by zkoumala tyto otázky
a definitivně je uzavřela. Rovněž se
chci dohodnout s panem ministrem Genschrem, který mne pozval
k setkání na čs.-německých
hranicích na vytvoření komise historiků
a právníků, která by posoudila všechny
otázky týkající se těchto záležitostí.
Je však třeba konstatovat, že, a to chci konstatovat
už dnes, tak jako se Němci snaží a v mnohém
už uspěli se přiznat k nacionálně
socialistickému bezpráví na našich národech,
je naší morální povinností, vyjádřit
se také k tomu, co se dělo nevinným německým
ženám a dětem v roce 1945 v oblastech Znojma
a jižně od Brna a v mnohých oblastech jiných.
Myslím, že je to naše morální povinnost,
protože jen tak se můžeme zbavit tohoto dědictví
a skutečně s čistým stolem přistupovat
k obnově a zlepšování styků mezi
našimi národy.
To je zatím všechno, pokud budete mít nějaké
otázky další, pak za několik týdnů
přijdeme s větším koncepčním
prohlášením, pak o tom můžeme diskutovat.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji ministru
zahraničních věcí panu Dienstbierovi.
Nyní bych vyzval prvního místopředsedu
federální vlády pana Komárka, aby
reagoval na okruh otázek spadajících do jeho
působnosti.
První místopředseda vlády ČSSR
V. Komárek: Vážené Federální
shromáždění, k ekonomické problematice
v programu vlády bylo položeno velké množství
otázek. Myslím, že by nebylo moudré
chtít odpovídat na jednu po druhé. Využili
bychom vaší laskavosti a práva na jednotlivé
otázky odpovědět do 30 dnů. Považoval
bych za seriózní odpovědět na podstatu
těchto otázek, protože chápu jejich
oprávněnost i obavy i některá nedorozumění,
která se za nimi mohou skrývat.
Základní okruh těchto otázek se zcela
pochopitelně točil kolem pólů sociálních
jistot našeho obyvatelstva, tedy kolem problémů
zaměstnanosti, inflace anebo naopak stability měny,
stability úspor a sociálního postavení
důchodců.
Je to přirozené, jsou to velmi vážné
otázky a je třeba na ně seriózně
odpovědět. Stejně tak druhý okruh
otázek, které zde byly mnohokrát vysloveny,
se týkal velmi vážných problémů
ekologických, které znepokojují oprávněně
širokou veřejnost, a na které si musíme
také odpovědět. Konečně třetí
principiální okruh otázek se týkal
přechodu k tržnímu mechanismu v naší
ekonomice, k problémům, které jsou skryty
za tímto přechodem, pokud jde o některé
období jeho docílení a možných
rizik anebo naopak možných výsledků
a úspěchů. Jestli byste dovolili, já
bych především soustředil pozornost
k těmto třem okruhům otázek a pokusil
bych se v jejich rámci zahrnout i navazující
konkrétní otázky v pozicích zaměstnanosti
nebo některých aglomeracích apod.
Prosil bych o porozumění také v tom, že
jestliže bych na více než tříhodinovou
rozpravu převážně k hospodářským
problémům chtěl odpovídat asi do 10
minut, abyste byli tak laskavi a prominuli, jestliže v odpovědích
dojde k některým lakonickým vyjádřením
a možným zkratům, protože není
možné se vším zabývat zevrubně
tak, jak by věci zasloužily.
Vycházím v programu vlády z určité
analýzy situace československé ekonomiky,
jejího výchozího stavu, problémů,
možností a vztahů se světem. Nebudu
touto otázkou zdržovat tím spíš,
že u nás byla určitá inflace analýz.
Vy sami jste zde zaslechli v posledních měsících
celou sérii hospodářských analýz,
víme, že analýza koneckonců je vždycky
subjektivní a závisí od tvůrců
této analýzy. Nechci tuto otázku nějakým
způsobem povyšovat. Nicméně bych chtěl
upozornit, že ze všech poznatků nám vychází,
že situace československé ekonomiky je poměrně
vážná, že má celou řadu
otevřených problémů, které
nelze dále prodlužovat. Situace je charakterizována
tím, že máme obrovskou frontu průmyslu,
především s hypertrofií s předimenzováním
těžkého průmyslu a že tato šíře
průmyslu a s ním spojených dalších
výrob nebo výrobních odvětví
je taková, že dnes ji již nestačíme
investičně reprodukovat. Všichni cítíme,
že není investic už dnes na modernizaci zpracovatelského
průmyslu, poměrně v havarijním stavu
je dlouhodobě textilní, zpracovatelský nebo
lehký průmysl, ve špatném stavu je klasický
potravinářský průmysl jako cukrovary,
lihovary, tradiční úseky potravinářského
průmyslu, ale je třeba objektivně říci,
že když mluvíme o hypertrofii těžkého
průmyslu, že ve velice špatném stavu je
technická základna černé metalurgie
v celé řadě oblastí, že ve špatném
stavu je technická základna celých oblastí
strojírenského průmyslu. Bylo by možno
hovořit až o havarijním stavu železniční
dopravy na celé řadě úseků
nebo infarktovém stavu - chcete-li a bylo by možno
hovořit o celé řadě dalších
problémů.
Je nesporné, že nejsme schopni v této situaci
tento průmysl investičně rozvíjet
a daleko méně už modernizovat, protože
pokud máme vlastní prostředky na investice,
tak daleko méně máme na dovezení špičkové
techniky, od které koneckonců tato modernizace a
nové technologie závisí. Tím je podvázána
celá možnost investičního růstu
do nevýrobní sféry a do infrastruktury, kde
se skutečně nakupil obrovský dluh v devastaci
bytového fondu, v devastaci fondu veřejných
budov, ale i celé řady dalších prvků
osídlení a kde tento dluh se postupně spojoval
s akumulací ekologických problémů,
které se stávají už dnešní
fází explozivní.
Současně probíhá proces narůstání
materiálové a energetické náročnosti
této ekonomiky. Naše výroba je stále
více hladová nejen po investicích, ale po
energii, materiálech a rostou vůbec výrobní
náklady. Pamatujete si období, kdy výrobní
náklady třeba osobního automobilu se pohybovaly
na 15 000 a dnes jsou na 40 000 apod. A to není jenom,
jak my někdy mírně říkáme,
celková inflace, která se pohybuje, ale je to také
soustavné zdražování výroby,
soustavné zdražování investic, kdy dnešní
náklady na jednotku instalovaného výkonu
v elektrárnách nebo na jednotku kapacity v cementárnách,
v panelárnách, všeho, co se dá srovnat,
jsou trojnásobné, pětinásobné,
někdy desetinásobné než na počátku
šedesátých let. Čili tato ekonomika,
která se široce rozmáchla, naráží
dnes na slepou uličku v investicích, v ekologii,
v nákladech, v dovozech a není schopna se dále
normálně reprodukovat. Je jen možnost buď
zkoušet tento vývoj prodlužovat s neblahými
důsledky, protože je třeba vidět, že
už deset let stagnují reálné mzdy v
Československu, a samozřejmě další
deklinace, které probíhají v životním
prostředí a v nadržení problémů
zaostávání ve vědeckotechnickém
rozvoji a jiné. Čili buď dále tento
vývoj se snažit nějakým způsobem
prodlužovat a smířit se, že se dostáváme
na pokraj krize ekonomiky s dalekosáhlými důsledky,
nebo se pokoušet o havarijní řešení
tím, že budeme demontovat některé velké
problémy, třeba ekologii, že alespoň
přejdeme na plyn při existujících
parních elektrárnách, třeba v českém
rajónu, ale to za podmínky dnešní spotřeby
200 GJ na obyvatele, když nesnížíme tuto
spotřebu a při dnešním zatížení
dovozní bilance už 25 % na dovoz energie, jestli to
budeme řešit dalšími dovozy, tak to zase
znamená zatížit nebo podvázat jiné
možnosti, to znamená vyloučit domácí
uhlí, to znamená propustit havíře,
a to znamená pomalu po takové spirále, zužující
se spirále, demontovat některé problémy,
ale dostávat se do havarijních stavů v zaměstnanosti
a v životní úrovni.
Vláda volila po pečlivých úvahách
a celé řadě dlouhých diskusí,
které předcházely na našich vědeckých
pracovištích, předcházely v kolektivech
mnoha závodů a na školách už celá
léta, na základě těchto diskusí
i zvažování mezinárodních zkušeností
třetí cestu ofenzívního řešení.
Je to cesta velmi náročná, to znamená,
jít cestou, která se bude snažit využít
potenciálů, které Československo má
a nevyužívá, zejména potenciálů
lidské kvalifikace, ale i průmyslového a
infrastrukturního zemědělského zázemí,
i když je takto oslabeno, tak, abychom se orientovali postupně
na cestu k hospodářské prosperitě.
To je podle našeho názoru jediná cesta k zabezpečení
sociálních jistot obyvatelstva. Pouze prosperující,
bohatnoucí ekonomika je schopna lidem zajistit solidní
životní úroveň a kvalitu života,
jinak bychom vyráběli iluze.
Ovšem tato cesta znamená skutečně od
základu změnit systém hospodaření,
od základu změnit chování hospodářských
subjektů. Čili naše orientace na moderní
tržní ekonomiku, to není apriori nějaká
subjektivní vůle politického rozhodování.
To je prostě jediná možná cesta v dané
situaci, jak rozrazit bludný kruh dosavadního takového
přežívajícího chování
našich podniků, jak tedy vést k tomu, aby hospodářské
subjekty zásadně změnily své postoje,
aby jejich důchody závisely pouze od toho, co si
skutečně vydělají, a aby růst
důchodů byl vždy spojen s růstem nabídky
pro obyvatelstvo nebo pro vývoz a nemohlo docházet
k další nerovnováze, k nerovnováze mezi
důchody a nabídkou.
Čili zde je orientace podle našich rozborů
jednoznačným strategickým východiskem.
Není to tedy žádný experiment, není
to tedy žádná avantýra. Je to pečlivé
hodnocení celé naší situace, je to jediné
východisko prověřené moderní
historií, která za posledních padesát
let ukázala, že pouze dobře fungující
tržní ekonomika má šanci na trvalou dlouhodobou
prosperitu hospodářství.
Samozřejmě to znamená, jak program vlády
ukazuje, jít velmi energicky, ale také velmi rychle
cestou decentralizace a demonopolizace. Je třeba otevřeně
říci, že to, co se připravilo z titulu
ekonomické reformy, se v tomto smyslu vůbec nedařilo.
Podle našeho názoru to byla jednosměrná
ulice, uvolnění prostoru pro podniky s tím,
že se ale udržuje jejich monopol, udržuje se vysoká
agregovaná poptávka právě tohoto přesycení,
materiálového, investičního hladu
v ekonomice a tedy nové uvolněné podniky,
které si drží svůj dodavatelský
monopol, jdou do vysoké poptávky a mají všechny
předpoklady roztáčet inflační
spirálu cen nahoru.
Stav je nesmírně zarážející.
Jestliže jsme před touto tzv. reformou měli
ve strojírenství zhruba přes 400 podniků,
tak teď, po této reformě, máme asi 246
podniků s průměrným stavem 5 tisíc
dělníků na podnik. V textilním průmyslu,
kde dnes třeba dominují ve světě nebo
velkou úlohu hrají Italové s průměrnou
velikostí textilních podniků okolo 50, 100
lidí, my máme 8 státních podniků
s průměrnou velikostí 5 tisíc lidí
na jeden textilní podnik.
My jsme v oboru paliv z nějakých 115 státních
podniků před reformou nebo podniků před
touto reformou vytvořili 19, právní subjektivitu
ztratilo 100 podniků a průměrný podnik
má dnes výrobně asi 26 tisíc lidí
v tomto resortu.
V resortu spojů dokonce 20 podniků ztratilo svoji
právní subjektivitu a vytvořil se gigant
pražských pošt a spojů, který má
asi 85 tisíc zaměstnanců. Samozřejmě
toto proběhlo v celém zpracovatelském průmyslu.
Tam, kde dnes ve světě běží drobné
podniky s jejich ohromnou pružností decentralizace,
despecializace s tím, že jim pomáhá
počítačová technika, že se uvolňuje
tvořivost lidí, jejich rozum, že nastupuje
zdravá konkurence, my jsme volili z titulu reformy úplně
opačnou cestu nové další koncentrace,
nové další monopolizace s uvolněním
prostoru podniků bez konkurence, bez tlaku na podniky apod.
Nám tedy vychází, že nemá-li
tento další vývoj dopadnout na dělný
lid, nemá-li dopadnout na široké masy, tak
musí tvrdě dopadat na výrobce, musí
je postihovat ekonomickým tlakem, protože nemůžeme
spotřebovávat třikrát tolik paliva
co jiné země, okolní země, tedy žádné
anomálie, Švýcarsko, Rakousko, Francie apod.
Nemůžeme beztrestně používat třikrát
nebo čtyřikrát tolik černých
kovů, cementu a my nemůžeme ten cement zasypávat
do takových akcí, jako je Nagymaros, ke kterému
se dnes možná nikdo už nebude hlásit,
přestože to stojí 15 mld. Kčs nebo i
více, je to obrovský spotřebitel především
cementu.
Je zde tedy mnoho problémů, proč volíme
takovouto hospodářskou politiku a jsme optimisté,
protože se domníváme, že otevírání
trhu, otevírání konkurence, přivede
ke změně chování podniků, musí
vést k větší úspornosti a povede
také ke konkurenceschopnosti naší ekonomiky,
kdy její otevírání může
velice rychle přenést zlepšování
situace v národním hospodářství.
My dnes máme velice omezený vývoz. Vyvážíme
asi 1200 dolarů na člověka proti 6, 8, 10-ti
tisícům dolarů ve srovnatelných zemích
jako je Belgie, Holandsko, Švédsko, přitom
ale 80 % tohoto vývozu jde do socialistických zemí.
Náš reálný vývoz ve skutečně
tvrdých měnách, který by nám
zajistil dovoz kvalitního spotřebního zboží
na vnitřní trh a dovoz kvality techniky na modernizaci
průmyslu je mizivý a je na úrovni rozvojových
zemí - řadově 300-400 dolarů na člověka.
Máme možnost teoreticky jít velmi rychle nahoru
s těmito vývozy, protože v zrcadle dovozu západních
zemí jsou naše vývozy promilemi a hrají
tedy nepatrnou úlohu na jejich trzích. Přitom
situace s naším vývojem posledních týdnů
se ve světě mění, nám se otevírají
možnosti zapojení na mezinárodní trhy
západní Evropy a je tedy možnost velmi rychle
obchod liberalizovat. Nám nejde o to de jure vstupovat
do těchto či jiných integrací - přirozeně
bychom chtěli, ale závisí to na mnoha složitých
vztazích s mnoha partnery, ale jde o to, měnit situaci
de facto, liberalizovat zahraniční obchod, zbavit
se všech kontingentů, celních přehrad
a jiných bariér, které omezují naše
vývozy do těchto zemí, které nám
otevřou vývozní možnosti a které
umožní, aby naše podniky, které zatím
pracují s obrovským stupněm autarkie - vezměte
např. automobil nebo jiné věci, které
vyrábíme od prvního šroubku do poslední
součástky my sami a stáváme se tak
ve světě kuriozitou - se ponořily do mezinárodní
dělby práce, kooperovaly jak výrobně,
tak technicky a tím, aniž by rostla celková
výroba, aby rostl obrat zahraničního obchodu,
sortiment a mohly by se tak zvyšovat určité
rozumné dávky dovozu jak pro obohacení vnitřního
trhu, tak modernizačního procesu, aniž bychom
šli na nějaké dobrodružné půjčky.