Jinak také já jsem byla požádána
několika stovkami svých voličů, jednotlivců
i kolektivů z Prahy 10, abych podpořila veřejnou
volbu prezidenta republiky do konce tohoto roku, ještě
lépe do vánoc, s Václavem Havlem jako jediným
kandidátem. I já osobně se za přání
svých voličů upřímně
stavím. Děkuji vám za pozornost.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni
Bartoškové. Uděluji slovo poslanci Trefnému,
připraví se poslanec Blažek.
Poslanec SL O. Trefný: Pane předsedo, vážené
Federální shromáždění,
vážení hosté, v souvislosti s programovým
prohlášením vlády bych chtěl
říci, že moji spoluobčané na
severu Čech právem očekávají,
že dojde k zásadnímu řešení
ekologické problematiky v této lokalitě.
Nechci situaci dále rozvádět, velmi pečlivě
o ní hovořil poslanec Peklo.
Z tohoto místa jsem 14. listopadu hovořil téměř
půl hodiny k vážným problémům
v péči o zdravotní stav našich lidí.
Řekl jsem zde řadu kritických a vážných
připomínek k úrovni péče a
celou řadu dalších problémů,
bohužel žádná z těchto mých
kritických připomínek nebyla v tisku vůbec
publikována. Žádám proto federální
vládu, aby se s obsahem mého vystoupení ze
14. listopadu podrobně seznámila a aby ve spolupráci
s národními vládami situaci na tomto úseku
neodkladně řešila.
Na závěr chci říci, že i já
patřím mezi poslance, kteří dostali
během včerejška a dneška řadu dopisů
a telegramů od voličů, já konkrétně
z Ústí nad Labem. Všichni shodně žádají,
aby volby byly do konce roku a jediným kandidátem,
kterého navrhují je pan Václav Havel.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci
Trefnému, uděluji slovo poslanci Blažkovi,
připraví se poslanec Tichý.
Poslanec SL O. Blažek: Vážený pane
předsedo Federálního shromáždění,
na základě požadavku předsedy upouštím
od první části svého vystoupení,
kde jsem chtěl podtrhnout nutnost posuzovat dnes předložené
vládní prohlášení i na základě
negativních, ale i pozitivních zkušeností
spojených s programy vlád, které jsme v tomto
funkčním období projednávali. Prohlášení
a program současné vlády národního
porozumění jak je nám dnes předložen
jejím předsedou Mariánem Čalfou k
posouzení je předkládán ve zcela odlišných
politických podmínkách, než tomu bylo
u předchozích vládních programů,
které na jedné straně dávají
možnost vládě formulovat daleko rozhodněji
úkoly přestavby bez vlivu jedné politické
síly. Jeho úspěchem však na druhé
straně bude plně záviset na politickém
klimatu v celé ekonomické sféře, na
schopnosti všech politických sil, ale i politických
aktivit, přenést politickou činnost do oblasti
politického systému a umožnit ekonomice, aby
se v podmínkách prohlubující se samosprávy
důsledně řídila ekonomickými
zákony tržního hospodářství
ovlivňovaného státem a jeho strukturami.
Nedůslednost v této oblasti, snaha nahradit jednu
politickou sílu druhou, realizaci programu vlády
neprospěje. Bude proto na všech politických
silách odpovědnost, ale i příležitost
prokázat, jak to s přestavbou myslí, jak
to myslí s touto vládou národního
porozumění, jaké politické klima pro
její realizaci vytvoří. I v této části
plně podporuji prohlášení vlády.
Jako poslanci jsme postaveni před náročný
úkol ve velmi bouřlivé atmosféře
- bez přípravy posoudit vládní program,
formulovat své připomínky a dát mu
podporu. Ale ona to vláda neměla zřejmě
o nic jednodušší - v tak krátké
době tento vládní program předložit.
Nelze pojmout ve vystoupení celý obsah prohlášení
vlády. Omezím se proto jen na tu část,
která se dotýká mého volebního
obvodu. Plně podporuji tu část vládního
prohlášení, která se týká
legislativního programu a upevnění státnosti,
uklidnění rozbouřeného politického
klimatu. Jestliže něco tato země potřebuje
v tomto období, je to především odpovídající
klima pro svůj další rozvoj. I voliči
mého obvodu žádají o urychlenou normalizaci,
především volbou prezidenta ještě
v tomto roce. Je to i můj názor a jsem přesvědčen,
že tuto svoji funkci Federální shromáždění
splní.
Nové vládě však nelze upřít
ani snahu a odhodlání řešit v tomto
vládním programu nedostatky předchozí,
především pokud jde o základní
podmínky, kterými jsou zavedení tržního
hospodářství a daleko rozhodnější
zabezpečení změny struktur československé
ekonomiky.
Postrádám však v předloženém
návrhu mechanismus - mimo přípravy státního
rozpočtu, jak je uvedeno ve vládním prohlášení
který bude snižovat nebezpečí nárůstu
inflace a vzniku nezaměstnanosti, které se může
- nebudou-li vytvořena v jednotném ekonomickém
centru potřebná opatření - výrazně
dotknout rozhodující části mého
volebního obvodu, který tvoří především
pracovníci dolů a hutí. Považuji za
svou povinnost znovu jako již mnohokrát před
tím připomenout naši povinnost nepřipustit,
aby otázky sociálních jistot pracujících
těchto odvětví byly podceněny, jak
již o tom hovořil poslanec Kmeť. Není
vinou pracujících v dolech a hutích, jak
se vyvíjela struktura československé ekonomiky.
Myslím si, že zvláště v atmosféře
bouřlivého rozvoje vlasteneckých citů,
ve všech sociálních i věkových
vrstvách společnosti, v období různých
verbálních prohlášení nebude
na škodu připomenout - a to bez jakéhokoli
pathosu - že to byly vždy právě pracovní
kolektivy na šachtách a v hutích, které
v nejsložitějších obdobích své
vlastenectví prokazovaly statečnou prací
a jejími výsledky.
K tomuto projevu vlastenectví při řešení
všech nejsložitějších situací
dávali nejen práci, ale i své zdraví
a často i život. Bylo tomu tak vždy, kdy se na
ně společnost obrátila. Byli to pracovníci
šachet, kteří nastavovali pracovní dobu
v období, kdy se jiným zkracovala, a ekvivalent
za vykonanou práci se zdaleka nevyrovnal vloženému
úsilí, zdraví, ale i nerovnosti v životních
podmínkách ve srovnání s ostatními
společenskými strukturami.
Vím, že je jaksi nemoderní v tomto období
hovořit o závazcích společnosti k
této fyzicky i lidsky namáhavé a odpovědné
práci. Je naopak jistým paradoxem, že první
dopady nové ekonomiky se nutně projeví právě
na pracujících těchto odvětví.
Chtěl bych připomenout dluh této společnosti
i k tomuto povolání. Připomínám
to proto, aby tento dluh nezaniknul ve volání jiných
sociálních struktur. Byl bych rád, aby mé
vystoupení nebylo chápáno jako volání
po zpomalení strukturálních přeměn
ekonomiky. Naopak, myslím si, že tyto mohou mimo jiné
omezit potřebu této fyzicky namáhavé
práce a současně řešit šetření
surovinových i energetických zdrojů, kterými
naše vlast neoplývá.
Chci zdůraznit, že mé stanovisko není
tendenční. Snažil jsem se některé
změny docílit při projednávání
celé řady otázek na půdě Federálního
shromáždění. Jen namátkou připomenu
původní zákon o zvláštním
příspěvku horníkům, nový
horní zákon, zákon o státním
podniku, nový hospodářský zákoník
atd.
Mám proto vedle podpory předloženého
vládního prohlášení tyto dotazy
a požadavky:
1. Na předsedu či místopředsedu vlády
- jaká opatření vedle novelizovaného
zákona o zvláštním příspěvku
horníkům jsou připravována ve smyslu
i diskuse poslance Kmetě?
2. Jak se vypořádá vláda s přísliby
předcházející vlády, pokud
jde o řešení v oblasti postižené
hornickou činností, jejíž důsledky
dopadají druhotně na zhoršování
životních podmínek samotných horníků
a jejich rodin?
Požaduji:
1. Aby byla Federálnímu shromáždění
předložena opatření, která povedou
k vytvoření sociálních jistot, včetně
konečného rozhodnutí o výstavbě
nového koksárenského závodu ve Stonavě
- ve smyslu interpelace poslance Michalského na minulém
zasedání sněmoven. Pozastavení nepovažuji
za dostatečné. Výstavba probíhá
již 14 let, další otálení přináší
ekonomické i politické ztráty. Rychlé
rozhodnutí o jiném využití by mohlo
napomoci při vytvoření lepších
podmínek pro případnou rekvalifikaci pracujících
v hornictví.
2. Zahrnout celou oblast Karvinska a Bohumínska do ekologicky
silně postižených oblastí s cílem
programově řízenou státní politikou
řešit nahromaděné problémy. Přenesení
odpovědnosti na bedra národních výborů
bez zvýšené účinnosti podnikatelských
organizací na řešení důsledků
jejich činnosti je neodpovědné. Myslím
si, že tyto regionální problémy nebude
schopen řešit ani nový zákon, o kterém
je uvažováno. Děkuji za udělení
slova.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci
Blažkovi. Uděluji slovo poslanci Tichému, připraví
se poslanec Češka.
Poslanec SL R. Tichý: Vážené
Federální shromáždění,
úvodem dávám plnou podporu vládě
a jejímu programovému prohlášení.
Avšak žádám, aby vzala v úvahu
návrh, jenž hodlám předložit.
Dovolte, abych se věnoval jedné závažné
otázce - problematice československého zdravotnictví,
a to vzhledem ke stavu dnešního zdravotnictví,
a to tak, aby byl zaveden příslušnou vyhláškou
dodatkový lineární odvod pro zdravotnictví,
který by byl soustřeďován buď v
krajích nebo republikách, a to ve výši
minimálně 1-2 % ze zisku od všech podniků,
družstev a ostatních ekonomických subjektů
s tím, aby podle možností u podniků
s devizovými majetkovými účty byla
polovina tohoto odvodu ze zisku odváděna v devizách.
Účelem takto získaných finančních
prostředků by měly být možnosti
dodatkových finančních zdrojů pro
zajištění a budování např.
diagnostických center k doplnění nejdůležitější
zdravotnické techniky včetně zajištění
naléhavých potřeb přední linie
zdravotnictví, vybavení nemocnic, ústavů
sociálního zabezpečení atd.
Dovolte krátce odůvodnění. Ať
budou vyčleněny jakékoli zdroje na zajištění
rozvoje zdravotnictví ze státního rozpočtu
nebo deblokací, nebude tato ekonomika v nejbližší
době schopna vyřešit všechny základní
potřeby zdravotnictví. Za druhé - nemocnost
u podniků se projevuje v průměrné
výši cca 4 % a myslím, že tímto
opatřením se vytvoří i morální
vztah mezi podniky a zaměstnanci pro rozšíření
této odpovědnosti, účinnějšího
zajištění zdraví pracujících
a tím k zajištění vyšších
ekonomických přínosů podnikových
subjektů. U zaměstnanců nemocných
je to naopak zkrácení vyšetřovacího
času, zkrácení vlastní délky
nemocnosti, zkrácení rehabilitačních
lhůt, zvýraznění prevence atd.
3. Dnes na podporu tohoto mého návrhu svědčí
fakt, že řada podniků dobrovolně předává
velké částky zdravotnictví, například
na onkologické programy apod., a to i v zahraničních
měnách.
Tento návrh předkládám s vědomím
nového prosazování a realizace zásadních
ekonomických a hospodářských vztahů,
jejich změn a prosím o zvážení
tohoto návrhu nebo jej prosím upravit ve prospěch
zdravotnictví, například možností
účinnějších právních
norem pro sdružování prostředků
hospodářských organizací a pro doplňkové
potřeby zdravotnictví.
Závěrem mi dovolte, abych vyjádřil
podporu návrhu, kterým se mění a doplňuje
ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, avšak s tím, aby prezident byl nejpozději
zvolen v závěru roku 1989. Podporuji tedy stanovisko
předsedy federální vlády, přednesené
v závěru programového prohlášení,
a to s odůvodněním, že tradicí
v tomto státě přece je, aby novoroční
projev přednesl prezident.
Dovolte mi, abych předal soustředěné
návrhy z mého volebního obvodu, jež
obsahují tisíce podpisů jak na podporu včasné
volby prezidenta, tak na podporu kandidatury spisovatele Václava
Havla na úřad prezidenta ČSSR. Tato stanoviska
podporují jednoznačně stanovisko mé,
stanovisko poslankyně Frýbortové i závěry
Klubu poslanců Československé strany lidové
v této otázce. (Potlesk na galerii.)
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci
Tichému. Uděluji slovo poslanci Češkovi.
Připraví se poslankyně Božena Kocinová.
Poslanec SL Z. Češka: Pane předsedo,
vážené Federální shromáždění,
vládní prohlášení přichází
s bohatým legislativním programem, zejména
jde o ochranu základních lidských práv,
zaručených mj. příslušnými
mezinárodními pakty, ale také pokud jde o
právní řešení řady ekonomických
a jiných otázek. S tímto legislativním
programem, jehož realizace si ovšem vyžádá
hodně práce, je třeba vyslovit souhlas.
Chceme být právním státem v plném
smyslu toho slova. Znamená to, že chceme respektovat
svrchovanost ústavy a zákonů. Musí
to ovšem být dobrá ústava a dobré
zákony, jen tak je naši občané přijmou
za své.
Nepochybuji o tom, že vláda si je toho dobře
vědoma a že v tomto smyslu bude připravovat
příslušné vládní návrhy.
Odpovědnost za kvalitu ústavy a za kvalitu zákonů
nese ovšem nejen vláda, ale především
též Federální shromáždění,
které je schvaluje. Jménem ústavně
právních výborů Sněmovny lidu
a Sněmovny národů mohu prohlásit,
že tuto svou odpovědnost známe a že ve
spolupráci s vládou se budeme snažit o co nejkvalitnější
právní řád.
Právní stát, ve kterém je občanům
dovoleno všechno, co není zákonem výslovně
zakázáno a naopak státním orgánům
je dovoleno pouze to, co je jim výslovně přikázáno,
se musí ovšem vyznačovat taktéž
potřebnou právní kulturou. S tímto
postulátem by nebyla v souladu jakási ústavní
nouze, která by spočívala v příliš
dlouhé době neobsazení úřadu
prezidenta republiky. Proto se stejně tak, jak je to obsaženo
v prohlášení vlády, předneseném
jejím předsedou dr. Mariánem Čalfou,
připojuji k tomu, aby Federální shromáždění
zvolilo prezidenta republiky ještě do konce roku,
a aby volba byla provedena veřejným hlasováním,
jak to vyplývá ostatně i z návrhu
ústavního zákona, který dnes ještě
budeme projednávat.
Nikdy během výkonu mého poslaneckého
mandátu se mi nedostalo od mých voličů
tolika doporučení, co uplatnit a jak hlasovat ve
Federálním shromáždění,
jako v této době. Jsou to také tisíce
podpisů, jak o tom hovořil poslanec Tichý.
Mám je k dispozici, jsou tam i podpisy studentů
a prakticky všechny jsou umístěny pod jednotným
a jednoznačným návrhem, aby prezidentem republiky
byl zvolen Václav Havel. (Potlesk na galerii.)
Na závěr doporučuji Federálnímu
shromáždění, aby předložené
vládní prohlášení schválilo
a vyslovilo tak vládě důvěru.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci
Češkovi. Uděluji slovo poslankyni Kocinové.
Připraví se poslankyně Pekařová.
Poslankyně SN B. Kocinová: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně
a poslanci, já už vlastně nemám co říci.
Poslanci přede mnou už vznesli připomínku,
kterou jsem tu chtěla říci já. Jedná
se o projednání návrhu zákona o zvláštním
přídavku horníkům v případě
jejich uvolnění v souvislosti s útlumovými
programy, které nabývají platnost už
od 1. 1. 1990. K tomuto dni se předpokládala platnost
vyhlášky federálního ministerstva práce
a sociálních věcí o mzdovém
vyrovnání uvolněných pracovníků,
jejich rekvalifikaci a hmotném zabezpečení
pracovníků před nástupem do zaměstnání.
Při řešení problémů uvolňovaných
a přeřazovaných horníků bude
mít tato vyhláška nepochybně mimořádný
význam pro hmotné zabezpečení všech
pracovníků, kteří v souvislosti se
strukturálními změnami budou opouštět
nebo měnit svá pracovní místa. Do
1. 1. 1990 nechybí mnoho dní. Mám dotaz na
pana ministra práce a sociálních věcí,
v jakém stavu je příprava této vyhlášky,
jestli od 1. 1. 1990 platí, případně
jak míní vláda tuto závažnou
sociální otázku řešit.
V této souvislosti se ptám, zda vláda vůbec
předpokládá nezaměstnanost a jestliže
ano, jak jí nyní čelit, jaké nástroje
a prostředky použít k hmotnému zabezpečení
pracovníků, kteří se ne vlastní
vinou ocitnou v situaci, kdy nebudou moci uplatnit své
ústavní právo na práci? Jaká
opatření míní v této souvislosti
udělat vláda v případě, kdy
absolventi středních a vysokých škol
nebudou pracovně zařazeni?
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni
Kocinové. Uděluji slovo poslankyni Pekařové.
Připraví se poslanec Chňoupek.
Poslankyně SL J. Pekařová: Pane předsedo,
vážené Federální shromáždění,
vážení hosté, plně podporuji
programové prohlášení federální
vlády. Mám dva dotazy. K problematice našeho
školství - je potěšitelné, že
vláda počítá s vyššími
finančními prostředky pro rozvoj školství.
Dovoluji si opakovat otázku, kterou jsem položila
na 15. schůzi obou sněmoven Federálního
shromáždění před měsícem
místopředsedovi vlády ČSSR Františku
Pitrovi, protože jeho odpověď poslance výboru
pro kulturu a výchovu obou sněmoven plně
neuspokojila. Otázka zní: Jakým způsobem
bude naše stavebnictví zabezpečovat potřebnou
rekonstrukci a modernizaci základních a středních
škol, zda je možné, aby se modernizaci vysokých
škol (zejména pražských, ale nejen těch,
jako příklad uvádím akademii múzických
umění v Brně) mohlo podílet i velké
stavebnictví? Ministerstvo školství totiž
nedisponuje žádnými stavebními kapacitami.
Problémy však mají i národní
výbory disponující organizacemi malého
stavebnictví.
Chci zdůraznit, že při řešení
materiálně technických problémů
školství nevystačíme jen s finančními
prostředky. Opakovaně poslanci poukazují
na skutečnost, že je třeba zabezpečit
potřebné kapacity. Bez odezvy.
Nevyžaduji na tento dotaz odpověď hned, ale v
souladu s jednacím řádem FS do 30 dnů
případně písemně.
Druhý dotaz se týká legislativního
programu vlády. Před několika dny proběhla
v tisku zpráva, že prokuratura SSR se bude zabývat
případem Babinský, který poprávu
vzrušil naši veřejnost. Mnoho poctivých
lidí mělo plno otázek, na které se
jim nedostalo vyčerpávajících odpovědí.
Dovídáme se o připravovaném dořešení
a objektivizaci celé události. Považujeme to
za naprosto nezbytné. Mám proto otázku na
prvního místopředsedu vlády pana Čarnogurského,
kde se v současné době nachází
pan Babinský, co s ním je a jaký je jeho
zdravotní stav? Rovněž nevyžaduji případně
odpověď ihned, ale do 30 dnů. Děkuji
za pozornost.