Úterý 19. prosince 1989

Jinak také já jsem byla požádána několika stovkami svých voličů, jednotlivců i kolektivů z Prahy 10, abych podpořila veřejnou volbu prezidenta republiky do konce tohoto roku, ještě lépe do vánoc, s Václavem Havlem jako jediným kandidátem. I já osobně se za přání svých voličů upřímně stavím. Děkuji vám za pozornost.

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni Bartoškové. Uděluji slovo poslanci Trefnému, připraví se poslanec Blažek.

Poslanec SL O. Trefný: Pane předsedo, vážené Federální shromáždění, vážení hosté, v souvislosti s programovým prohlášením vlády bych chtěl říci, že moji spoluobčané na severu Čech právem očekávají, že dojde k zásadnímu řešení ekologické problematiky v této lokalitě. Nechci situaci dále rozvádět, velmi pečlivě o ní hovořil poslanec Peklo.

Z tohoto místa jsem 14. listopadu hovořil téměř půl hodiny k vážným problémům v péči o zdravotní stav našich lidí. Řekl jsem zde řadu kritických a vážných připomínek k úrovni péče a celou řadu dalších problémů, bohužel žádná z těchto mých kritických připomínek nebyla v tisku vůbec publikována. Žádám proto federální vládu, aby se s obsahem mého vystoupení ze 14. listopadu podrobně seznámila a aby ve spolupráci s národními vládami situaci na tomto úseku neodkladně řešila.

Na závěr chci říci, že i já patřím mezi poslance, kteří dostali během včerejška a dneška řadu dopisů a telegramů od voličů, já konkrétně z Ústí nad Labem. Všichni shodně žádají, aby volby byly do konce roku a jediným kandidátem, kterého navrhují je pan Václav Havel.

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Trefnému, uděluji slovo poslanci Blažkovi, připraví se poslanec Tichý.

Poslanec SL O. Blažek: Vážený pane předsedo Federálního shromáždění, na základě požadavku předsedy upouštím od první části svého vystoupení, kde jsem chtěl podtrhnout nutnost posuzovat dnes předložené vládní prohlášení i na základě negativních, ale i pozitivních zkušeností spojených s programy vlád, které jsme v tomto funkčním období projednávali. Prohlášení a program současné vlády národního porozumění jak je nám dnes předložen jejím předsedou Mariánem Čalfou k posouzení je předkládán ve zcela odlišných politických podmínkách, než tomu bylo u předchozích vládních programů, které na jedné straně dávají možnost vládě formulovat daleko rozhodněji úkoly přestavby bez vlivu jedné politické síly. Jeho úspěchem však na druhé straně bude plně záviset na politickém klimatu v celé ekonomické sféře, na schopnosti všech politických sil, ale i politických aktivit, přenést politickou činnost do oblasti politického systému a umožnit ekonomice, aby se v podmínkách prohlubující se samosprávy důsledně řídila ekonomickými zákony tržního hospodářství ovlivňovaného státem a jeho strukturami. Nedůslednost v této oblasti, snaha nahradit jednu politickou sílu druhou, realizaci programu vlády neprospěje. Bude proto na všech politických silách odpovědnost, ale i příležitost prokázat, jak to s přestavbou myslí, jak to myslí s touto vládou národního porozumění, jaké politické klima pro její realizaci vytvoří. I v této části plně podporuji prohlášení vlády.

Jako poslanci jsme postaveni před náročný úkol ve velmi bouřlivé atmosféře - bez přípravy posoudit vládní program, formulovat své připomínky a dát mu podporu. Ale ona to vláda neměla zřejmě o nic jednodušší - v tak krátké době tento vládní program předložit.

Nelze pojmout ve vystoupení celý obsah prohlášení vlády. Omezím se proto jen na tu část, která se dotýká mého volebního obvodu. Plně podporuji tu část vládního prohlášení, která se týká legislativního programu a upevnění státnosti, uklidnění rozbouřeného politického klimatu. Jestliže něco tato země potřebuje v tomto období, je to především odpovídající klima pro svůj další rozvoj. I voliči mého obvodu žádají o urychlenou normalizaci, především volbou prezidenta ještě v tomto roce. Je to i můj názor a jsem přesvědčen, že tuto svoji funkci Federální shromáždění splní.

Nové vládě však nelze upřít ani snahu a odhodlání řešit v tomto vládním programu nedostatky předchozí, především pokud jde o základní podmínky, kterými jsou zavedení tržního hospodářství a daleko rozhodnější zabezpečení změny struktur československé ekonomiky.

Postrádám však v předloženém návrhu mechanismus - mimo přípravy státního rozpočtu, jak je uvedeno ve vládním prohlášení který bude snižovat nebezpečí nárůstu inflace a vzniku nezaměstnanosti, které se může - nebudou-li vytvořena v jednotném ekonomickém centru potřebná opatření - výrazně dotknout rozhodující části mého volebního obvodu, který tvoří především pracovníci dolů a hutí. Považuji za svou povinnost znovu jako již mnohokrát před tím připomenout naši povinnost nepřipustit, aby otázky sociálních jistot pracujících těchto odvětví byly podceněny, jak již o tom hovořil poslanec Kmeť. Není vinou pracujících v dolech a hutích, jak se vyvíjela struktura československé ekonomiky. Myslím si, že zvláště v atmosféře bouřlivého rozvoje vlasteneckých citů, ve všech sociálních i věkových vrstvách společnosti, v období různých verbálních prohlášení nebude na škodu připomenout - a to bez jakéhokoli pathosu - že to byly vždy právě pracovní kolektivy na šachtách a v hutích, které v nejsložitějších obdobích své vlastenectví prokazovaly statečnou prací a jejími výsledky.

K tomuto projevu vlastenectví při řešení všech nejsložitějších situací dávali nejen práci, ale i své zdraví a často i život. Bylo tomu tak vždy, kdy se na ně společnost obrátila. Byli to pracovníci šachet, kteří nastavovali pracovní dobu v období, kdy se jiným zkracovala, a ekvivalent za vykonanou práci se zdaleka nevyrovnal vloženému úsilí, zdraví, ale i nerovnosti v životních podmínkách ve srovnání s ostatními společenskými strukturami.

Vím, že je jaksi nemoderní v tomto období hovořit o závazcích společnosti k této fyzicky i lidsky namáhavé a odpovědné práci. Je naopak jistým paradoxem, že první dopady nové ekonomiky se nutně projeví právě na pracujících těchto odvětví. Chtěl bych připomenout dluh této společnosti i k tomuto povolání. Připomínám to proto, aby tento dluh nezaniknul ve volání jiných sociálních struktur. Byl bych rád, aby mé vystoupení nebylo chápáno jako volání po zpomalení strukturálních přeměn ekonomiky. Naopak, myslím si, že tyto mohou mimo jiné omezit potřebu této fyzicky namáhavé práce a současně řešit šetření surovinových i energetických zdrojů, kterými naše vlast neoplývá.

Chci zdůraznit, že mé stanovisko není tendenční. Snažil jsem se některé změny docílit při projednávání celé řady otázek na půdě Federálního shromáždění. Jen namátkou připomenu původní zákon o zvláštním příspěvku horníkům, nový horní zákon, zákon o státním podniku, nový hospodářský zákoník atd.

Mám proto vedle podpory předloženého vládního prohlášení tyto dotazy a požadavky:

1. Na předsedu či místopředsedu vlády - jaká opatření vedle novelizovaného zákona o zvláštním příspěvku horníkům jsou připravována ve smyslu i diskuse poslance Kmetě?

2. Jak se vypořádá vláda s přísliby předcházející vlády, pokud jde o řešení v oblasti postižené hornickou činností, jejíž důsledky dopadají druhotně na zhoršování životních podmínek samotných horníků a jejich rodin?

Požaduji:

1. Aby byla Federálnímu shromáždění předložena opatření, která povedou k vytvoření sociálních jistot, včetně konečného rozhodnutí o výstavbě nového koksárenského závodu ve Stonavě - ve smyslu interpelace poslance Michalského na minulém zasedání sněmoven. Pozastavení nepovažuji za dostatečné. Výstavba probíhá již 14 let, další otálení přináší ekonomické i politické ztráty. Rychlé rozhodnutí o jiném využití by mohlo napomoci při vytvoření lepších podmínek pro případnou rekvalifikaci pracujících v hornictví.

2. Zahrnout celou oblast Karvinska a Bohumínska do ekologicky silně postižených oblastí s cílem programově řízenou státní politikou řešit nahromaděné problémy. Přenesení odpovědnosti na bedra národních výborů bez zvýšené účinnosti podnikatelských organizací na řešení důsledků jejich činnosti je neodpovědné. Myslím si, že tyto regionální problémy nebude schopen řešit ani nový zákon, o kterém je uvažováno. Děkuji za udělení slova.

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Blažkovi. Uděluji slovo poslanci Tichému, připraví se poslanec Češka.

Poslanec SL R. Tichý: Vážené Federální shromáždění, úvodem dávám plnou podporu vládě a jejímu programovému prohlášení. Avšak žádám, aby vzala v úvahu návrh, jenž hodlám předložit.

Dovolte, abych se věnoval jedné závažné otázce - problematice československého zdravotnictví, a to vzhledem ke stavu dnešního zdravotnictví, a to tak, aby byl zaveden příslušnou vyhláškou dodatkový lineární odvod pro zdravotnictví, který by byl soustřeďován buď v krajích nebo republikách, a to ve výši minimálně 1-2 % ze zisku od všech podniků, družstev a ostatních ekonomických subjektů s tím, aby podle možností u podniků s devizovými majetkovými účty byla polovina tohoto odvodu ze zisku odváděna v devizách. Účelem takto získaných finančních prostředků by měly být možnosti dodatkových finančních zdrojů pro zajištění a budování např. diagnostických center k doplnění nejdůležitější zdravotnické techniky včetně zajištění naléhavých potřeb přední linie zdravotnictví, vybavení nemocnic, ústavů sociálního zabezpečení atd.

Dovolte krátce odůvodnění. Ať budou vyčleněny jakékoli zdroje na zajištění rozvoje zdravotnictví ze státního rozpočtu nebo deblokací, nebude tato ekonomika v nejbližší době schopna vyřešit všechny základní potřeby zdravotnictví. Za druhé - nemocnost u podniků se projevuje v průměrné výši cca 4 % a myslím, že tímto opatřením se vytvoří i morální vztah mezi podniky a zaměstnanci pro rozšíření této odpovědnosti, účinnějšího zajištění zdraví pracujících a tím k zajištění vyšších ekonomických přínosů podnikových subjektů. U zaměstnanců nemocných je to naopak zkrácení vyšetřovacího času, zkrácení vlastní délky nemocnosti, zkrácení rehabilitačních lhůt, zvýraznění prevence atd.

3. Dnes na podporu tohoto mého návrhu svědčí fakt, že řada podniků dobrovolně předává velké částky zdravotnictví, například na onkologické programy apod., a to i v zahraničních měnách.

Tento návrh předkládám s vědomím nového prosazování a realizace zásadních ekonomických a hospodářských vztahů, jejich změn a prosím o zvážení tohoto návrhu nebo jej prosím upravit ve prospěch zdravotnictví, například možností účinnějších právních norem pro sdružování prostředků hospodářských organizací a pro doplňkové potřeby zdravotnictví.

Závěrem mi dovolte, abych vyjádřil podporu návrhu, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, avšak s tím, aby prezident byl nejpozději zvolen v závěru roku 1989. Podporuji tedy stanovisko předsedy federální vlády, přednesené v závěru programového prohlášení, a to s odůvodněním, že tradicí v tomto státě přece je, aby novoroční projev přednesl prezident.

Dovolte mi, abych předal soustředěné návrhy z mého volebního obvodu, jež obsahují tisíce podpisů jak na podporu včasné volby prezidenta, tak na podporu kandidatury spisovatele Václava Havla na úřad prezidenta ČSSR. Tato stanoviska podporují jednoznačně stanovisko mé, stanovisko poslankyně Frýbortové i závěry Klubu poslanců Československé strany lidové v této otázce. (Potlesk na galerii.)

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Tichému. Uděluji slovo poslanci Češkovi. Připraví se poslankyně Božena Kocinová.

Poslanec SL Z. Češka: Pane předsedo, vážené Federální shromáždění, vládní prohlášení přichází s bohatým legislativním programem, zejména jde o ochranu základních lidských práv, zaručených mj. příslušnými mezinárodními pakty, ale také pokud jde o právní řešení řady ekonomických a jiných otázek. S tímto legislativním programem, jehož realizace si ovšem vyžádá hodně práce, je třeba vyslovit souhlas.

Chceme být právním státem v plném smyslu toho slova. Znamená to, že chceme respektovat svrchovanost ústavy a zákonů. Musí to ovšem být dobrá ústava a dobré zákony, jen tak je naši občané přijmou za své.

Nepochybuji o tom, že vláda si je toho dobře vědoma a že v tomto smyslu bude připravovat příslušné vládní návrhy. Odpovědnost za kvalitu ústavy a za kvalitu zákonů nese ovšem nejen vláda, ale především též Federální shromáždění, které je schvaluje. Jménem ústavně právních výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů mohu prohlásit, že tuto svou odpovědnost známe a že ve spolupráci s vládou se budeme snažit o co nejkvalitnější právní řád.

Právní stát, ve kterém je občanům dovoleno všechno, co není zákonem výslovně zakázáno a naopak státním orgánům je dovoleno pouze to, co je jim výslovně přikázáno, se musí ovšem vyznačovat taktéž potřebnou právní kulturou. S tímto postulátem by nebyla v souladu jakási ústavní nouze, která by spočívala v příliš dlouhé době neobsazení úřadu prezidenta republiky. Proto se stejně tak, jak je to obsaženo v prohlášení vlády, předneseném jejím předsedou dr. Mariánem Čalfou, připojuji k tomu, aby Federální shromáždění zvolilo prezidenta republiky ještě do konce roku, a aby volba byla provedena veřejným hlasováním, jak to vyplývá ostatně i z návrhu ústavního zákona, který dnes ještě budeme projednávat.

Nikdy během výkonu mého poslaneckého mandátu se mi nedostalo od mých voličů tolika doporučení, co uplatnit a jak hlasovat ve Federálním shromáždění, jako v této době. Jsou to také tisíce podpisů, jak o tom hovořil poslanec Tichý. Mám je k dispozici, jsou tam i podpisy studentů a prakticky všechny jsou umístěny pod jednotným a jednoznačným návrhem, aby prezidentem republiky byl zvolen Václav Havel. (Potlesk na galerii.)

Na závěr doporučuji Federálnímu shromáždění, aby předložené vládní prohlášení schválilo a vyslovilo tak vládě důvěru.

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Češkovi. Uděluji slovo poslankyni Kocinové. Připraví se poslankyně Pekařová.

Poslankyně SN B. Kocinová: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, já už vlastně nemám co říci. Poslanci přede mnou už vznesli připomínku, kterou jsem tu chtěla říci já. Jedná se o projednání návrhu zákona o zvláštním přídavku horníkům v případě jejich uvolnění v souvislosti s útlumovými programy, které nabývají platnost už od 1. 1. 1990. K tomuto dni se předpokládala platnost vyhlášky federálního ministerstva práce a sociálních věcí o mzdovém vyrovnání uvolněných pracovníků, jejich rekvalifikaci a hmotném zabezpečení pracovníků před nástupem do zaměstnání.

Při řešení problémů uvolňovaných a přeřazovaných horníků bude mít tato vyhláška nepochybně mimořádný význam pro hmotné zabezpečení všech pracovníků, kteří v souvislosti se strukturálními změnami budou opouštět nebo měnit svá pracovní místa. Do 1. 1. 1990 nechybí mnoho dní. Mám dotaz na pana ministra práce a sociálních věcí, v jakém stavu je příprava této vyhlášky, jestli od 1. 1. 1990 platí, případně jak míní vláda tuto závažnou sociální otázku řešit.

V této souvislosti se ptám, zda vláda vůbec předpokládá nezaměstnanost a jestliže ano, jak jí nyní čelit, jaké nástroje a prostředky použít k hmotnému zabezpečení pracovníků, kteří se ne vlastní vinou ocitnou v situaci, kdy nebudou moci uplatnit své ústavní právo na práci? Jaká opatření míní v této souvislosti udělat vláda v případě, kdy absolventi středních a vysokých škol nebudou pracovně zařazeni?

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni Kocinové. Uděluji slovo poslankyni Pekařové. Připraví se poslanec Chňoupek.

Poslankyně SL J. Pekařová: Pane předsedo, vážené Federální shromáždění, vážení hosté, plně podporuji programové prohlášení federální vlády. Mám dva dotazy. K problematice našeho školství - je potěšitelné, že vláda počítá s vyššími finančními prostředky pro rozvoj školství. Dovoluji si opakovat otázku, kterou jsem položila na 15. schůzi obou sněmoven Federálního shromáždění před měsícem místopředsedovi vlády ČSSR Františku Pitrovi, protože jeho odpověď poslance výboru pro kulturu a výchovu obou sněmoven plně neuspokojila. Otázka zní: Jakým způsobem bude naše stavebnictví zabezpečovat potřebnou rekonstrukci a modernizaci základních a středních škol, zda je možné, aby se modernizaci vysokých škol (zejména pražských, ale nejen těch, jako příklad uvádím akademii múzických umění v Brně) mohlo podílet i velké stavebnictví? Ministerstvo školství totiž nedisponuje žádnými stavebními kapacitami. Problémy však mají i národní výbory disponující organizacemi malého stavebnictví.

Chci zdůraznit, že při řešení materiálně technických problémů školství nevystačíme jen s finančními prostředky. Opakovaně poslanci poukazují na skutečnost, že je třeba zabezpečit potřebné kapacity. Bez odezvy.

Nevyžaduji na tento dotaz odpověď hned, ale v souladu s jednacím řádem FS do 30 dnů případně písemně.

Druhý dotaz se týká legislativního programu vlády. Před několika dny proběhla v tisku zpráva, že prokuratura SSR se bude zabývat případem Babinský, který poprávu vzrušil naši veřejnost. Mnoho poctivých lidí mělo plno otázek, na které se jim nedostalo vyčerpávajících odpovědí. Dovídáme se o připravovaném dořešení a objektivizaci celé události. Považujeme to za naprosto nezbytné. Mám proto otázku na prvního místopředsedu vlády pana Čarnogurského, kde se v současné době nachází pan Babinský, co s ním je a jaký je jeho zdravotní stav? Rovněž nevyžaduji případně odpověď ihned, ale do 30 dnů. Děkuji za pozornost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP