Je potřeba posílit projekční a stavební
kapacity k realizaci teplofikačních staveb ve zdravotnictví,
ale i ve výstavbě a modernizaci bytového
fondu. Je potřeba urychleně zahájit elektrovodné
propojení komplexu elektráren v Severočeském
kraji s Německou spolkovou republikou, aby byla v době
inverzních situací možná reciproční
dodávka elektrického proudu.
Bude potřeba změnit strukturu naší ekonomiky
tak, aby byla méně náročná
na energii, ale i na suroviny. Musíme vyvinout úsilí,
abychom zharmonizovali vztah člověka a přírody,
což bude mít příznivý vliv na
zkvalitnění zdravotního stavu populace, na
zkvalitnění po travin, ale i pitné vody.
Soustředit se na prevenci škod životního
prostředí. Ekologizovat zákony a přijmout
zákon o ochraně životního prostředí
a dbát, aby jeho narušitelé byli za svou činnost
odpovědni.
Nedostatkem současného stavu řízení
a tvorby životního prostředí je jeho
roztříštěnost a tím i neschopnost
postihnout problematiku v celé šíři.
Za současného stavu není v Československu
ani jeden ústřední orgán, který
by za stav životního prostředí komplexně
odpovídal. Takový orgán by měl mít
stanovenou odpovědnost za úroveň životního
prostředí a k tomu určeny i odpovídající
pravomoci a prostředky. Dosud nebyl vytvořen účinný
systém řízení státní
ekologické politiky, jednoznačně nebyla vymezena
působnost a stanovena odpovědnost státní
správy za stav životního prostředí
a účinnost finančně ekonomických
nástrojů je nízká. Všech zkušeností
z realizace státního programu ekologických
investic bude nutno využít při tvorbě
návrhu příští pětiletky.
Zde přistupuje nový významný faktor,
který bude ovlivňovat chování nejen
znečišťovatelů životního prostředí,
ale i dodavatelů. Tímto faktorem jsou finančně
ekonomické nástroje, které by měly
vytvořit příznivé klima a orientovat
zájem znečišťovatelů životního
prostředí na realizaci nezbytných opatření
investičního, ale i neinvestičního
charakteru a všude tam, kde nebudou plněny příslušné
normy a limity přípustného znečištění.
Závěrem mně dovolte, abych vyjádřil
názor svých voličů, ale i názor
svůj, aby prezident republiky byl zvolen parlamentem v
co nejkratší době, a to tak, abychom do nového
roku vstoupili i s novým prezidentem. Děkuji za
pozornost. (Potlesk.)
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci
Peklovi. Uděluji slovo poslanci Stützovi, připraví
se poslankyně Ivaničová.
Poslanec SN F. Stütz: Vážený pane
předsedo, vážené Federální
shromáždění, můj volební
obvod se nachází v severních Čechách,
je to okres Most a severní část okresu Louny.
Jak už zde nadnesl přede mnou poslanec Peklo, je v
našich volebních obvodech řada elektráren,
jako například Únorového vítězství
Počerady, dále elektrárna Prunéřov
I a II, Tušimice I, K 2, dále jsou v mém volebním
obvodě Chemické závody Litvínov, které
jsou velikým znečišťovateli životního
prostředí v severních Čechách.
Severočeský krajský národní
výbor měl v uplynulém období řadu
jednání jak s českou vládou, tak i
s federální vládou o řešení
životního prostředí. V letošním
roce došlo mezi českou vládou a Severočeským
krajským národním výborem k jednotnému
stanovisku, jak bude životní prostředí
řešeno do roku 1995 a my, jako poslanci jak Federálního
shromáždění, tak České
národní rady jsme byli o tomto stanovisku informováni
18. listopadu t. r. v Ústí nad Labem.
Proto mám dotaz, a měl jsem dotaz na předsedu
české vlády soudruha Pitru, není tady,
tak dotaz pokládám předsedovi federální
vlády soudruhu Čalfovi, jestli se tento program
bude měnit, nebo zůstane tak, jak jsme byli informováni
Severočeským krajským národním
výborem.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci
Stützovi, uděluji slovo poslankyni Ivaničové,
připraví se poslanec Škula.
Poslankyně SN H. Ivaničová: Vážený
pán predseda, vážené poslankyne, vážení
poslanci, som poslankyňou za volebný obvod Snemovne
národov č. 126 Žiar nad Hronom. Táto
lokalita patrí v rámci Slovenska k najviac zamoreným
oblastiam exhalátmi i s najviac narušenou prírodou.
Exhaláty vznikajú hlavne pri výrobe hliníka
v závode Slovenského národného povstania
v Žiari nad Hronom. Všeobecne je známe, že
zdravotný stav obyvateľstva je horší ako
inde a tiež výskyt niektorých chorôb,
vrátane nádorových je vyšší.
Vzhľadom na tieto okolnosti nie je v okrese na potrebnej
úrovni zdravotná starostlivosť, a to z dôvodov
nedostatku stavebných kapacít a pomalého
rozširovania existujúcich zdravotníckych zariadení,
ako i z dôvodov neochoty a nezáujmu lekárov
o prácu v tomto prostredí, to potvrdzuje i skutočnosť,
že v súčasnej dobe je neobsadených viac
ako 20 lekárskych miest. Exhaláty majú i
priamy vplyv na poľnohospodársku výrobu, jej
kvalitu i ekonomiku. Myslím si preto, že moji voliči
sa právom pýtajú, prečo rekonštrukcia
tohto jediného závodu na výrobu hliníka
v republike má trvať dlhšiu dobu, ako trvala
samotná výstavba v päťdesiatych rokoch.
Kladiem za nich otázku novej vláde: Ako bude postupovať
v tomto konkrétnom prípade, lebo otázku urýchlenia
rekonštrukcie poslanci volebných obvodov Žiar
nad Hronom nekladú po prvýkrát. A ja ju znovu
kladiem za naše deti, ktoré majú tiež
právo na zdravé životné prostredie.
Ďakujem.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni
Ivaničové, uděluji slovo poslanci Škulovi,
připraví se poslanec Zamazal.
Poslanec SL J. Škula: Vážené Federálne
zhromaždenie, dovoľte mi, aby som dal do pozornosti
federálnej vlády, že udalosti dňa 17.
novembra 1989 v Prahe, ktoré zvrhli diktatúru jednej
strany, začali krvou písať nové dejiny
našich národov, dejiny slobody, demokracie, humanizmu,
dejiny bez násilia. Tieto udalosti sa hlboko a natrvalo
zapísali do novodobých dejín našich
národov, ako historický prelom, ktorého hodnota
si vyžaduje trvalé zvýraznenie i pre naše
budúce pokolenie postaviť pamätník na
miestach krvou poznamenaného priestoru na Národnej
triede.
Požadujem, aby federálna vláda tento môj
návrh posúdila a zaujala k nemu stanovisko.
Vraciam sa i k môjmu návrhu, ktorý som tu
predniesol 12. tohto mesiaca, aby po odchodu sovietskych vojsk
uvoľnené byty boli prednostne pridelované mladým
manželstvám, hlavne z radov vysokoškolákov.
Verím, že k postupnému odchodu sovietskych
vojsk dôjde v najkratšej dobe, preto vidím reálnu
možnosť, aby federálna vláda návrh
prijala a jeho realizáciou poverila národné
vlády, ktoré riadia národné výbory.
Poznamenávam, že tento môj návrh bol
kladne prijatý i širokou verejnosťou.
Dovoľte, aby som sa ešte krátko zmienil o našich
umelcoch. Dostal sa mi do rúk prehľad príjmov
niektorých našich umelcov, z ktorého vyplýva,
že sú dobre finančne zabezpečení.
V tejto súvislosti sa mi v mysli vynorila jedna otázka
- prečo sa umelci pripojili ku študentskému
hnutiu v čele revolučných premien v našej
spoločnosti, keď si vlastne žili v hojnosti a
pomery pred 17. novembrom im mohli vyhovovať. Dostal som
sa k odpovedi, že im asi nešlo a ani nejde len o peniaze,
o zištné ciele, ale o skutočnú demokraciu,
o potlačenie násilia na tele a duchu, o slobodu
národa, pre ktorú riskovali a boli ochotní
obetovať i slobodu osobnú.
Práve pre tieto humánne vlastnosti si vážim
pána Kňažka a ďalších v umeleckom
fronte, ktorí v nedemokratickej a totalitnej spoločnosti
síce netrpeli hmotne, ale duchovne o to viac.
Vyslovujem za Klub poslancov Strany slobody podporu programovému
vyhláseniu federálnej vlády, pretože
vychádza zo zásad humanizmu a preto budem preň
hlasovať a vyslovím mu dôveru.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci
Škulovi a uděluji slovo poslanci Zamazalovi.
Poslanec SL S. Zamazal: Vážený pane
předsedo, vážení poslanci, naše
zemědělství se za poslední léta
může pochlubit tím, že jako jeden z mála
resortů naplňuje alespoň kvantitativní
požadavky společnosti. Přesto jsem názoru,
že bychom mohli být ještě úspěšnější,
nebýt v minulosti řady neodborných zásahů
do výroby.
Mnoho se již změnilo. Nespokojen jsem však s
metodikou výpočtu státního nákupu
obilovin, se způsobem výpočtu krytí
potřeb živočišné výroby
jadrnými krmivy. Stav, který nastal v letošním
roce, by se neměl již opakovat. Nemohu ani souhlasit
s tím, aby zemědělské podniky nejprve
obiloviny odevzdávaly státu, a pak pro nekrytí
živočišné výroby nakupovaly jadrná
krmiva zpět za vyšší ceny.
Ptám se tedy ministra zemědělství,
zda dosud platná metodika bude použita i v příštím
roce a v dalších letech. Jsem toho názoru,
že je třeba tuto metodiku urychleně změnit
v zájmu nás všech.
Druhou otázku mám k pěstování
cukrovky a vývozu cukru. Možná, že je
dost naivní. Je pro náš stát i přes
velkou tradici efektivní vývoz cukru? Nebylo by
efektivnější, vzhledem k náročnosti
a nákladovosti pěstování cukrovky,
snížit plochy, nerekonstruovat zastaralé cukrovary
a ušetřenou půdu a finanční prostředky
využít jinak?
Třetí otázka: Blíží se
nový rok. Chtěl bych vědět, jaká
omezení či jaký prostor bude vytvořen
zemědělským podnikům pro alespoň
nejnutnější investiční výstavbu.
Čtvrtá otázka: Dosud se setkáváme
v zemědělství s omezováním
některých nezemědělských činností,
s výrokem "jen pro vlastní potřebu".
Takovéto omezení se týká např.
i projekční činnosti v zemědělských
podnicích. Máme kapacitu i chuť, máme
mnoho požadavků, ale dosáhnout rozšíření
povolení alespoň jen pro oblast národních
výborů a společenských organizací
nemůžeme. Žádost našeho JZD na rozšíření
povolení leží na ministerstvu zemědělství
a výživy ČSR již rok bez vyjádření.
Pátou otázku mám na předsedu SBČs.
Jakým způsobem budou občanům přidělovány
devizové prostředky pro soukromý výjezd
do kapitalistických států a Jugoslávie
a podle jakých kritérií?
Další otázka: V minulých dnech byly
zrušeny výjezdní doložky k cestovnímu
pasu. Jakým způsobem budou moci vycestovat příslušníci
ministerstva národní obrany a ministerstva vnitra,
zejména řadoví příslušníci?
Závěrem bych chtěl říci, že
jako snad všichni poslanci, tak i já jsem obdržel
množství stanovisek od svých voličů,
týkajících se způsobu volby, termínu
a osoby prezidenta. Požadují konat volbu v parlamentě
v co nejkratší době a jako prezidenta navrhují
pana Havla. (Potlesk.)
Chtěl bych ujistit své voliče ve volebním
obvodě č. 130 Hranice na Moravě, že
jejich přání a jejich názory jsou
pro mne závazné a budu se jimi při volbě
řídit. (Potlesk.)
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci
Zamazalovi a uděluji slovo poslanci Löblovi.
Poslanec SL K. Löbl: Vážený pane
předsedo, vážené paní a pánové
poslanci, vážení hosté, s pozorností
jsem vyslechl prohlášení pana předsedy
vlády Čalfy. Zaujaly mne jeho národohospodářské
pasáže, předpokládající
také využití vědeckotechnického
rozvoje a rozvinutí podnikatelského ducha. Třeba
konstatovat, že touto otázkou jsme se v tomto i v
minulých obdobích ve Federálním shromáždění
nejednou zabývali a vždy jsme dospěli k závěru,
že účinnost výsledků vědeckotechnického
rozvoje je nízká, že se výsledky nedostávají
do praxe a že tudíž jejich ekonomický
efekt je zcela nedostatečný a že podnikat -
až na vzácné výjimky - zatím
nedovedeme. Důvody byly jednak v malé motivaci a
odtrženosti vědeckovýzkumné základny
od potřeb praxe, jednak že v současném
ekonomickém prostředí výrobní
sféra neměla existenční nutnost a
potřebu prosazovat inovace vyšších řádů
vzhledem k uzavřenosti ekonomiky a vnitřní
monopolnosti výrobní sféry. Vládní
prohlášení naznačuje vůli vlády
tuto situaci odhodlaně změnit jednak zejména
tím, že naše ekonomika postupně přejde
na tržní mechanismus, tedy mechanismus vnitřních
konkurenčních vztahů cestou budování
soutěžní struktury výroby, jednak otevřením
se ekonomiky vůči světu.
Nástup k vytváření ekonomického
evropského domu je podmíněn přechodem
na společné principy standardů, normalizace,
stanovujících pro vzájemnou směnu
jednotné užitné, tedy i kvalitové parametry
výrobků a dodávek.
Evropská společenství k tomu již přikročila.
Intenzivně v této oblasti pracují tak, aby
v roce 1991 resp. 1992 byl dán spolehlivý základ
k evropskému ekonomickému domu. Jestliže nemáme
zůstat pozadu, je nezbytné, abychom my, jako Československo
a tedy především naše vláda, se
k pracem evropských společenství připojila
a zúčastnila se jejich úsilí tak,
aby byl vytvořen základní předpoklad
k naší plnohodnotné a účinné
účasti v prosperující evropské
ekonomice. Proto vítám dopis pana předsedy
Čalfy předsedovi Komise evropských společenství
Jacquesu Delorsovi, o němž hovoří dnešní
denní tisk.
Druhá moje poznámka směřuje k tomu,
aby i v budoucnu vláda pamatovala na skutečnost,
že ČSAV a SAV představuje potenciál
lidí s vysokou invencí a s nabídkou navázat
na nejprogresívnější poznatky vědy
ve světě. Jde zejména o kolektivy v základním
výzkumu. Věnuje jim pozornost každý
prosperující režim, neboť jsou schopny
akcelerovat jeho cíle střednědobé
i perspektivní. V naší situaci jde např.
o odvětví podporující tvorbu zdravého
životního prostředí, jeho ochranu a
upevňování zdraví obyvatel vůbec,
dále o rozvoj moderních technologií technických
i biologických a všech oblastí, které
tvoří teoretické zázemí pro
rozvoj dalších věd, jejichž pěstování
a výsledky jsou odrazem intelektu moderně řízené
společnosti.
Předpokládám, že ČSAV a SAV předloží
k programu naší vlády národního
porozumění své iniciativní návrhy
k vlastnímu účinnému přispění
k těmto cílům. Tomuto úsilí
bude nezbytné věnovat při vysoké racionalitě
i potřebné materiální prostředky.
Vláda má jedinečnou možnost vést
s československou vědeckou základnou tvůrčí
dialog k co nejefektivnějšímu zapojení
tohoto velkého intelektuálního potenciálu
k realizaci záměru vládního prohlášení.
Zároveň soudím, že by bylo marnotratné
nevyužít současné silné aktivity
studentů podporované Občanským fórem
pro poznávání nového a dát
vysokým školám plný kredit, aby na jejich
katedrách se v součinnosti s akademickými
pracovišti a technologickými ústavy ve výrobě
rozvíjela věda a technika, inovační
proces, který tak potřebujeme v soutěži
se světem.
Tímto směrem svou podporu plnění konkrétních
úkolů ve výrobě i výzkumu dají
nepochybně i kolektivy ČSVTS, zejména uplatněním
inovační politiky, a to i nových manažerských
přístupů, podnětů a techniky
ve státních podnicích a družstvech a
při rekvalifikaci lidí a rozšiřování
strukturálních změn.
A zcela na závěr, avšak věcně
na prvním místě pokud jde o důležitost
vítám, že vláda hodlá věnovat
přednostní pozornost péči o životní
prostředí, a to svou ekonomickou strategií,
jak zde bylo řečeno. Výbor Sněmovny
lidu pro životní prostředí ji chce v
tom plně podpořit a zároveň i kontrolovat.
Zároveň náš výbor začíná
dnešním dnem pracovat a počítáme
s kompetentními podněty i od nově se tvořících
politických stran a pochopitelně na prvním
místě od občanských iniciativ.
Pokud jde o mé voliče z Prahy 10, kteří
mi dali důvěru, hromadně žádají,
abych dal hlas panu Václavu Havlovi při volbě
prezidenta republiky, sděluji, že jejich přání
nezklamu. Stane se tak i v souladu s dnešním prohlášením
vlády celonárodního porozumění
i ve smyslu dnešního usnesení Klubu poslanců
ČSS. Jde o to dát plnou šanci rozvoji ekonomiky
i morálně silného Československa a
do nového roku vstoupit společně s novým
prezidentem.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci
Löblovi, uděluji slovo poslankyni Bartoškové,
připraví se poslanec Trefný.
Poslankyně SL V. Bartošková: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně
a poslanci, i já chci úvodem za sebe i Klub lidoveckých
poslanců vyjádřit důvěru nové
federální vládě, pozdravit ji, jako
vládu národního porozumění
a vyjádřit jí naší plnou podporu.
Naše strana věnuje tradičně velkou pozornost
sociální oblasti, která vždy byla, je
a bude citlivým ukazatelem úspěšnosti
každé politické linie a každého
vládního programu. Jsem členkou výboru
pro sociální politiku Sněmovny lidu a zároveň
jsem za Československou stranu lidovou i členkou
výboru Federálního shromáždění
pro dohled nad vyšetřováním události
ze 17. listopadu 1989 v Praze. Nebudu tu hovořit o práci
a výsledcích šetření této
komise, to bylo podrobně předloženo na našem
minulém zasedání. V komisi jsme mimo jiné
projednávali i bilanci zraněných a zdravotně
postižených osob z manifestace, jak nám ji
předložilo ministerstvo zdravotnictví ČSR.
Seznam s podrobnými diagnózami i prognózami
zranění se již do dnešního dne
rozrostl na téměř 150 osob. U několika
poškozených poranění, utrpěná
při zákroku na Národní třídě
17. listopadu, především mozku, páteře
a ledvin, zanechají trvalé následky. Když
jsem podávala zprávu o průběhu jednání
komise Federálního shromáždění
v Klubu poslanců Československé strany lidové,
rozhodli jsme se podat námět ministru práce
a sociálních věcí ČSSR panu
Millerovi, aby jeho resort připravil právní
podklady pro řešení případů
občanů, kteří při zásazích
17. listopadu, ale i ve všech předchozích případech
tvrdých represívních zákroků
v minulosti, utrpěli prokázanou újmu na zdraví
s trvalými následky. Těmto občanům
by se právně mělo dostat morálního
i hmotného odškodnění.
Podobně by podle našeho názoru měla
být řešena i otázka občanů,
kteří byli pro své demokratizační
úsilí a boj za svobodu a lidská práva
žalářováni a perzekuováni. Chápeme,
že prostředky na sociální zabezpečení
nebudou ani v budoucnosti neomezené, spíše
naopak. Jsme ale názoru, že ti, kteří
v uplynulých letech usilovali o návrat demokracie,
spravedlnosti a občanských práv do naší
společnosti a naší země by měli
být v sociální oblasti hodnoceni stejně
jako bojovníci za naši národní svobodu
z minulosti.