Úterý 19. prosince 1989

Po tomto výčtu dovolte mi, prosím, jednu otázku: Domnívá se snad někdo, že tito významní činitelé evropské politiky přijížděli do Československa jen proto, aby se seznámili s arktickou atmosférou československého ledovce? Já si to nemyslím. Já si naopak myslím, že je třeba převzít ten štafetový kolík a navázat na to cenné a hodnotné, co již v československé zahraniční politice bylo vykonáno.

Ano, bude zřejmě třeba určit některé nové akcenty v naší zahraniční politice. Určit nové priority a některé vazby aktivizovat a zesílit. Nenamlouvejme si však, že Československo bude ve světě nebo evropské politice hrát první housle. Nic takového nikdy zde nebylo a nebude.

Naše zahraniční politika byla vždy determinována vnějšími faktory světového a zejména evropského vývoje. V době, kdy mezinárodní scénu ovládala politika studené války a konfrontace, kdy se uplatňovala politika z pozice síly, jaderného deštníku, a nevím, jak se ty všechny doktríny jmenovaly, v těchto obdobích jsme se museli nutně opírat o pevná spojenectví, která zajišťovala naší malé zemi bezpečnost a mír. Dnes máme to štěstí, že úsilím dvou světových velmocí a za přispění všech mírumilovných sil ve světě, a zejména v Evropě, se prosadila nová atmosféra, atmosféra spolupráce a důvěry, atmosféra, jaká zde v Evropě nebyla nejen po druhé světové válce, ale myslím nikdy ani v celém našem dvacátém století. Usilujme tedy o to, abychom využili této jedinečné šance.

Nestačí podle mého názoru jen otevřít hranice a otevřít se světu. Je třeba se na to zde u nás doma dobře a poctivou prací připravit. V té souvislosti pokládám za nutné ocenit velkorysé gesto rakouské spolkové vlády pana kancléře Wranitzkého, jež se projevilo dočasným zrušením vstupních víz. Byl to politický akt, který statisícům našich spoluobčanů umožnil návštěvu našich rakouských sousedů a přátel. Doufám jen, že až tyto výlety spočítá ministr financí ČSSR pan inženýr Klaus, že ho z toho součtu nebude bolet hlava.

V neděli pan ministr Dienstbier našim rakouským sousedům toto gesto oplatil, což je jistě slušné a správné. Měli bychom však podle mého osobního názoru přesto velmi pečlivě dbát o to, aby se z přátelských setkání a návštěv nestaly masové nájezdy se všemi možnými negativními důsledky včetně toho, že se u nás ještě více rozbují aktivita tzv. "veksláků".

Vážený pane předsedo, vážení poslanci, dovolte mi na závěr malou, ale já si myslím důležitou poznámku, nebo lépe řečeno, konstatování. V uplynulých dvou týdnech se v našem politickém životě zrodil významný politický fenomén, jejž jsme nazvali národní porozumění. Krásně to zní, a koneckonců to dokazuje vysokou politickou kulturu všech sil, které dnes působí v tom širokém spektru etablovaných i nově vzniklých politických sil a struktur.

Apeluji na federální vládu národního porozumění, apeluji osobně na pana ministra zahraničních věcí, apeluji na nás, na všechny poslance Federálního shromáždění, abychom v tomto duchu porozumění zakládali nové trendy a akcenty naší zahraniční politiky, abychom v duchu porozumění řešili společně i ty nejsložitější vnitřní problémy, jež stojí akutně před námi, abychom v duchu vzájemného porozumění přistupovali ke všem otázkám a úkolům, jejichž vyřešení zajistí další úspěšný rozvoj naší Československé socialistické republiky.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, ti mladí lidé, kteří nás dnes při vstupu do Federálního shromáždění zdravili a věnovali nám i kytičky, důvěřují nám a očekávají od nás, že všechny aktuální problémy v tomto duchu zvládneme. A já bych je rád ujistil, že k realizaci vládního prohlášení vlády národního porozumění vynaložíme všechny své síly. Děkuji vám, pane předsedo.

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Svěrčinovi. Uděluji slovo poslanci Andršovi a připraví se poslanec Sidó.

Poslanec SN J. Andrš: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, chceme jako poslanci-lidovci jistě v plné míře podpořit vládu národního porozumění a zásady jejího programu, s kterými nás dnes seznámila. Již z předchozího jednání na minulém společném zasedání sněmoven, když jsme schvalovali rozpočtové provizórium, bylo patrné, že bude nutno se všemi finančními prostředky odpovědně hospodařit a vážit, aby nebyly zbytečně vydávány na monstrózní akce. Myslím proto, že je třeba nyní nastolit také otázku vhodnosti konání celostátní spartakiády v roce 1990, kdy se formuje politické spektrum i spektrum dalších společenských i tělovýchovných organizací. V roce, kdy soustřeďujeme všechny síly veřejnosti k přípravě svobodných a demokratických voleb, které budou bezesporu po více než čtyřiceti letech vrcholnou záležitostí roku 1990, spartakiáda by bezesporu stála mnoho finančních prostředků, které by mohly být věnovány na rozvoj tělovýchovy na sídlištích, případně na podporu obnovovaných a nově vytvářených tělovýchovných organizací a svazů. Podle názoru poslaneckého klubu Čs. strany lidové by bylo třeba otázku konání spartakiády v roce 1990 znovu odpovědně ve změněné společensko- politické situaci zvážit. Žádám proto v této otázce současné stanovisko vlády.

Dovolte mi ještě Federálnímu shromáždění sdělit, že občané mého volebního obvodu na svých shromážděních, konaných v uplynulých dnech v Ústí nad Orlicí, Rychnově nad Kněžnou, Vamberku, Tesle Lanškroun a v dalších místech mne požádali, abych tlumočil jejich vůli volit prezidenta republiky co nejdříve Federálním shromážděním veřejným hlasováním. Za jediného kandidáta na tuto funkci navrhují pana Václava Havla. (Potlesk.)

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Andršovi. Uděluji slovo poslanci Sidó.

Poslanec SN Z. Sidó: Vážené Federálne zhromaždenie, som si vedomý toho, že stručné programové vyhlásenie vlády, s ktorým súhlasím, môže obsahovať len najzávažnejšie prvky z programu. I tak, alebo práve preto, chýba zásadné a konkrétne stanovisko vlády k národnostnej otázke. Analýzy udalostí v Rumunsku, Sovietskom zväze alebo v Juhoslávii dokazujú nutnosť primeranej pozornosti tomuto fenoménu, i keď ústavným zákonom č. 144/68 Zb. o postavení národností v Československu v zmysle ktorého maďarská, ukrajinská, poľská a nemecká národnosť je štátotvorným celkom, sme predstihli veľkú časť Európy, ba možno povedať i sveta. Musím však podotknúť, že dodnes, po uplynutí 21 rokov, neboli prijaté zákony FZ, ČNR a SNR, ktorými by mohol byť spomenutý ústavný zákon zabezpečený. A ako to podotkol na našom minulom zasadaní pán poslanec Kapitola, naša ústava nekodifikuje sankcionovanie činov vedúcich k odnárodňovaniu. Pýtam sa preto predsedu vlády Dr. Čalfu, čo je príčinou, že sa vo federálnej vláde nevytvorilo ministerstvo pre národnostné záležitosti. Súdruh predseda vlády, poradný orgán nestačí. Podľa vás, ktorý najvyšší štátny výkonný orgán na úrovni federácie má kompetenciu zabezpečiť, aby národnostná politika štátu, na základe rovnoprávnosti, bola adekvátna demokratickým tradíciám našej vlasti a hlavne v súčasnom období.

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Sidoovi.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, doporučuji nyní 20 minutovou přestávku. Dříve než se rozejdete, oznamuji, že pokud budou chtít poslanci zajistit noclehy v Praze, ať se obrátí na paní Zavřelovou.

(Jednání přerušeno v 15.16 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 15.40 hodin.)

Předseda FS S. Kukrál: Vážené poslankyně a poslanci, budeme pokračovat v jednání. Prosím vás, abyste své diskusní příspěvky časově omezili. Je ještě asi 20-22 přihlášek do diskuse a federální vláda má ještě důležité jednání. Žádám vás, abyste hovořili věcně a vaše příspěvky, aby byly výstižné.

Vyzývám poslance Michalského, aby přednesl svoji interpelaci. Do diskuse se připraví poslanec Rudolf Kuljovský.

Poslanec SL K. Michalski: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, ve smyslu § 62, odst. 1-2 zákona č. 31/1989 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění ČSSR podávám interpelaci na ministra zahraničních věcí ČSSR pana Jiřího Dienstbiera. Žádám o zrušení opatření na československo-polských hranicích, přijatého v roce 1980 po zavedení výjimečného stavu v Polské lidové republice, kdy došlo ke zrušení malého pohraničního styku, což způsobuje mnoho problémů při vzájemných kontaktech rodin a občanů žijících na obou stranách hranic, hlavně v našem Severomoravském kraji a ve vojvodství Katovice a Bielsko. Voliči mého volebního obvodu poukazují na to, že v současné době mohou vycestovat do Rakouska, ale ne do bratrského Polska. Urychlené řešení této nenormální situace přispěje k upevnění tradičně dobrých přátelských vztahů s Polskou lidovou republikou. Děkuji.

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Michalskému. Uděluji slovo poslanci Kuljovskému. Připraví se poslanec Toms.

Poslanec SL R. Kuljovský: Vážené Federálne zhromaždenie, po mojom vystúpení vo Federálnom zhromaždení dňa 13. 12. 1989 sa mne osobne i ostatným poslancom po skončení schôdze dostalo pred budovou Federálneho zhromaždenia veľmi nepríjemnej odozvy od zhromaždených ľudí. Vyjadrovali nespokojnosť s našim vystúpením a nevhodnými slovami a urážkami nás napadali. Vraveli, že nevieme kam patríme, napriek tomu, že som ich upozorňoval, že vystupujem za robotnícku triedu.

I dnes chcem vystúpiť za robotnícku triedu a mám takúto otázku na pána predsedu vlády: Vo všetkých hromadných oznamovacích prostriedkoch sa väčšinou uvádza, že vysokoškolská mládež spolu s umelcami a ostatnou inteligenciou za 14 dní dosiahla kladné výsledky pri riešení nastolených problémov a požiadaviek. Veľmi málo sa však hovorí o tom, ako sa budú riešiť požiadavky samotných robotníkov pracujúcich v materiálnej výrobe. V československej televízii sa dňa 14. 12. upozorňovalo (a upozorňuje sa stále) na to, aby naši pracujúci nepožadovali zvyšovanie miezd. Zdôvodňuje a vysvetľuje sa to slabou ekonomikou. Chcem povedať, že naši pracujúci v mojom volebnom obvode, ale i v iných volebných obvodoch (dostal som list od pracujúcich zo Sušice, za ktorý ďakujem) nemajú takmer žiadne námietky proti návrhu kandidatúry na voľbu prezidenta, ale sú naďalej zvedaví a netrpezliví do akej miery a do akého obdobia sa konečne splnia ich oprávnené požiadavky. Kritizujeme minulé sľuby, ale sľuby pokračujú i v súčasnom období. Názor pracujúcich je, aby sa čo najskôr riešili neriešené problémy, hlavne v zaostalých veľkých závodoch a podnikoch, kde to bez centra skutočne nepôjde. Až potom budú môcť naši robotníci materiálnymi hodnotami udržiavať, poprípade zvyšovať životnú úroveň nášho ľudu.

Som presvedčený, nech sa to niekomu páči alebo nie, že bez našich statočných pracujúcich v materiálnej výrobe to nikto iný nedokáže.

(Poslanci tleskají.)

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Kuljovskému, uděluji slovo poslanci Tomsovi. Připraví se poslanec Peklo.

Poslanec SL S. Toms: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, vážení hosté, ministr národní obrany genplk. M. Vacek informoval na tiskové konferenci dne 15. 12. o návrhu na zkrácení vojenské základní služby na 18 měsíců a současně také o zkrácení této služby posluchačům vysokých škol. I když Federální shromáždění o tomto návrhu ještě nejednalo a neschválilo jej, byl oznámen termín 2. 1. 1990, od kdy by toto ustanovení mělo platit.

Jsem poslancem ve volebním obvodu č. 3 v Praze-Žižkově, kde zastupuji Československou stranu lidovou. V těchto dnech mě požádali mnozí voliči z mého volebního obvodu, abych se obrátil na pana ministra národní obrany s jejich požadavkem, aby toto nové opatření, totiž zkrácení vojenské základní služby, bylo uplatněno nejen vůči těm, kteří tuto službu od ledna 1990 nastoupí, ale aby stejnou možnost měli i ti vojáci, kteří v základní vojenské službě již jsou, zejména ti, kteří ji nastoupili na podzim letošního roku. Požádali mě o to ještě dříve, než tento návrh vzbudil určité napětí i mezi vojáky základní služby. Myslím, že by bylo spravedlivé, aby toto nové opatření se opravdu týkalo všech vojáků v základní službě. Za návrh, který jsem zde přednesl, se plnou vahou staví i Klub poslanců Československé strany lidové. (Potlesk na galerii.)

Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Tomsovi. Diskutovat bude poslanec Peklo, připraví se poslanec Štix.

Poslanec SN M. Peklo: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, dovolte, abych ve svém vystoupení poněkud rozvinul myšlenky z programového prohlášení vlády, týkající se tvorby a ochrany životního prostředí.

Program ekologických investic schválený vládou ČSSR, plánem na 8. pětiletku, vycházel ze skutečnosti, že nezbytnou součástí vyváženého rozvoje jednotlivých oblastí našeho státu je zabezpečení přijatelného životního prostředí, které výrazným způsobem ovlivňuje práceschopnost, spokojenost, ale i zdravotní stav obyvatelstva a v důsledku toho jeho životní úroveň. Řešení naléhavých ekologických problémů v 8. pětiletce vycházelo z celkového záměru dosáhnout do roku 2000 takového stavu u jednotlivých složek životního prostředí, který by odpovídal relativně vyhovující situaci z období 60. let.

Dosavadní vývoj v plnění státního programu ekologických investic ukazuje, že příprava a realizace ekostaveb není v investorské ani dodavatelské oblasti plněna v tom rozsahu, jak se původně předpokládalo. Projevují se všechny nedostatky typické pro investiční výstavbu znásobené navíc specifikou ekologických staveb, které mají vysokou pracnost, nadprůměrné nároky na speciální profese, nízký stupeň prefabrikace, podprůměrnou rentabilitu a v řadě případů jsou stále považovány za neefektivní investice, neboť tyto tzv. "nevýrobní" investice ovlivňují ekonomické bilance a tím i plnění ekonomických ukazatelů podniku.

Chronickým nedostatkem realizace staveb je problematika dodavatelských kapacit, a to jak z hlediska kvantity, tak i kvality. Úkoly stanovené v tomto směru vládou ČSSR o dobudování a specializaci dodavatelských kapacit nebyly důsledně splněny. Nedostatek československých dodavatelských kapacit nadále trvá a projevuje se v neplnění ekoprogramu v žádané struktuře, a to zejména v oblasti strojně technologických dodávek. Dodavatelské zabezpečení Staveb státního programu ekologických investic je jedním z hlavních problémů a často na něm ztroskotává úsilí investorů a projektantů, ale i záměry plánovacích útvarů všech stupňů.

Problematiku negativně ovlivňují i dlouhé dodací lhůty strojírenských zařízení, ale i elektrozařízení a přístrojové a měřicí techniky. Situace se dále komplikuje i tím, že některé nově ustavené státní podniky často neakceptují realizaci původně dohodnutých úkolů a přesouvají je do pozdějších let. Tyto nedostatky československých dodavatelů technologie se nepříznivě projevují i ve vztahu k zahraničním dodavatelům, kteří u nás realizují některé ze staveb státního programu. Československo má podle přijatého mezinárodního závazku snížit emise oxidu síry do roku 1993, resp. 1995 ve srovnání s rokem 1980 o 30 % , to je zhruba o 930 tisíc tun ročně. Podle cílů Státní koncepce tvorby a ochrany životního prostředí o dalších 8,7 % do roku 2000. Splnění úkolu do roku 1995 mělo být zabezpečeno realizací pěti základních Staveb státního programu o celkových rozpočtových nákladech 8,2 miliardy Kčs, a to se zahájením v letošním a příštím roce. Podle stavu přípravy těchto akcí jsou vytvářeny podmínky k zahájení v plánovaném termínu pouze u stavby odsíření na elektrárně Počerady, kde dodavatelem technologie je západoněmecká firma SHL, a to ve spolupráci se státním podnikem Škoda a Přerovské strojírny.

Nejzávažnější situace je v zabezpečení staveb odsíření elektrárny Tušimice II., druhá stavba a elektrárny Prunéřov II., první stavba, jejíž realizací má být zajištěno 56 % odsíření zajišťované v Československu do roku 1995 realizací odsiřovacích jednotek. Příprava těchto staveb je odvislá od vyřešení úkolů, jimž se na první stavbě v Tušimicích II. ověřuje sovětská magnezitová regenerační metoda odsíření, kde základní provozní soubory podle krátkodobých zkoušek vykazovaly nízkou funkční způsobilost. Příčina spočívá v tom, že se jedná o provozně nevyzkoušená zařízení sovětského dodavatele, který s ohledem na průběžné výsledky zkoušek často měnil projekt, konstrukční uzly apod. Přesto, že se zařízení zkouší od loňského listopadu, dosavadní závady neumožnily jeho uvedení do trvalého provozu. Podstata problému je v tom, že sovětský dodavatel podle uzavřeného kontraktu ověřuje nový princip odsíření bez odpovědnosti za dosažení parametrů jak z hlediska jejich úrovně, tak z hlediska termínů plnění. To má za následek zpoždění přípravy a realizace staveb Tušimice II., druhá stavba a Prunéřov II., na kterých má být tato metoda případně aplikována přibližně o dva roky, to znamená s ukončením v 10. pětiletce. Tím je přímo ohroženo splnění mezinárodního závazku Československa ke snížení množství oxidu síry vypouštěných do ovzduší. Je proto nutné urychleně vyhodnotit dosažené výsledky ověřováním této magnezitové metody, případně přehodnotit použití technologie odsíření na jednotlivých stavbách. Pokud nebudou přijata mimořádná opatření a následné realizace těchto staveb, bude zajištěno asi jen 50 % stanoveného úkolu v odsíření do roku 1995.

Můj volební obvod se nachází v oblasti nejvíce postižené exhalacemi, v tzv. pánevní oblasti Severočeského kraje, je to okres Teplice. Zde působí exhalace zejména v komplexu na výrobu elektrického proudu Tušimice - Prunéřov, ale i Ledvice a Počerady a samozřejmě s negativní působností četných kotelen a lokálních topenišť, neboť jde o oblast se značnou hustotou obydlení.

Nepříznivě zde působí na životní prostředí i okolní chemické závody, s úlety mnoha dalších, zdraví škodlivých látek.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, úmrtnost v pánevních okresech v letech 1983-1988 byla významně vyšší ve srovnání s ČSSR. V okrese Teplice úmrtnost v roce 1986 byla asi o 250 osob větší než by mělo zemřít podle skutečnosti v ČSR. Na této nepříznivé statistice se podílí zejména zvýšený výskyt nemocí srdce a cév a hlavně pak zhoubné nádory. Kupř. nádory dýchacích cest v okrese Teplice a v dalších pánevních okresech u mužů i žen jsou statisticky vysoce významně vyšší ve srovnání s ČSR, ale i s ostatními nepánevními okresy Severočeského kraje. Nález rakovinotvorných látek v ovzduší a pozitivní mutagenní aktivita v ovzduší dokazují, že jedním z faktorů, který výskyt chorob a úmrtnost ovlivňuje, je právě znečištěné ovzduší. Snad jako paradox zazní tato věta: "13. listopadu v období trvající silné inverze byla potlačena pokojná demonstrace za lepší stav ovzduší v Teplicích, a to příslušníky ministerstva vnitra a životního prostředí." Je nezbytné, aby byly vytvořeny řádné podmínky pro realizaci odsiřovacího programu, aby regulace velkých energetických zdrojů při zhoršených rozptylových podmínkách dosahovala snížení až na 50 % z 5300 MW s tím, že výrobu za energetické zdroje Severočeského kraje převezmou ostatní kraje a v případě potřeby bude elektrická energie nakupována. Je potřeba urychleně vytvářet podmínky pro slibovanou plynofikaci a tím snížení objemu spalování fosilních paliv.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP