Plnou politickou vahou našeho Klubu se budeme důsledně
zasazovat o to, aby ekonomická reforma byla uskutečňována
na socialistickém základě při plném
respektování životních jistot a perspektiv
dělnické třídy a širokých
vrstev pracujících bez velkých sociálních
otřesů. Vyslovujeme podporu záměrům
vlády, směřující k vybudování
socialistického, dobře fungujícího
právního státu, kde svoboda občana
je omezena pouze jeho povinnostmi stanovenými v zákonech.
Očekáváme, že v brzké době
bude předložen k diskusi i návrh nové
Ústavy ČSSR.
Významný úkol vlády spatřujeme
rovněž v přípravě svobodných,
demokratických a tajných voleb do zákonodárných
sborů, a to ještě v roce 1990.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci
Kryllovi, diskutovat bude poslanec Vébr, připraví
se poslankyně Moltašová.
Poslanec SL K. Vébr: Vážený pane
předsedo, vážené Federální
shromáždění, dámy a pánové,
zaujímat stanovisko k nově vytvořené
vládě není jednoduché. Musíme
si totiž uvědomit, že v minulých dvou
letech jsme zde tolikrát projednávali otázky
související s plněním programového
prohlášení vlády, že zaujetí
dnešního stanoviska musí být krajně
střízlivé. Věc je komplikovaná
i faktem, že jsme vždy jednomyslně vládu
podporovali a přitom jsme dnes v situaci, že vláda,
které jsme před nedávnem vyslovili důvěru,
už vládou není.
Chtěl bych se jménem Klubu poslanců Československé
strany socialistické k této situaci vyjádřit.
Nejde mi ani tak v současné době o věcnou
stránku problému, jde o otázku politického
přístupu k vládě jako nové.
Především si myslíme, že je zapotřebí,
aby tato vláda měla kromě podpory stávajících
politických stran též podporu nových
politických seskupení, zejména Občanského
fóra a Veřejnosti proti násilí. Jsme
rádi, že nově vytvořená vláda
na základě intenzívních jednání
tuto podporu má. Jsme rovněž rádi, že
samotné Občanské fórum již dnes
přebírá politickou odpovědnost, danou
svým významem za přítomnost i budoucnost.
Politická podpora, kterou v tomto smyslu je zřejmé
nové vládě vyjádřit, samozřejmě
neznamená, že na druhé straně nebudeme
vůči vládě nanejvýš nároční
a povedeme ji k odpovědnosti. Každá vláda
v demokratické společnosti však používá
určitou dobu hájemství, tedy dobu, kdy je
jí umožněno, aby poměrně nerušeně
mohla ukázat, zda je schopna vůbec vládnout.
Tuto dobu zřejmě budeme muset vládě
rovněž poskytnout. Vláda nebude vstupovat do
lehkého období, musí především
předložit parlamentu co nejdříve návrhy
zákonů o právu shromažďovacím,
právu sdružovacím, návrh zákona
o politických stranách, musí být zakotveny
též otázky financování, musí
připravit nový, moderní tiskový zákon,
odpovídající našim závazkům
z Vídně, musí připravit novelu branného
zákona, v němž bude zrušena podřízenost
armády jakékoliv politické straně.
Bude muset pracovat i na nové koncepci úprav trestního
práva hmotného i trestního řádu
odpovídající principům humanitním
i demokratickým.
Připomínáme, že naše strana k mnohým
těmto zákonům připravila před
dávnou dobou své iniciativní návrhy
a naši poslanci, ale i funkcionáři strany se
v tomto smyslu už mnohokrát vyslovili. Vláda
bude muset rovněž vytvořit všechny podmínky
pro to, aby kromě politické reformy, která
musí být dovedena až do konce, bude zajištěna
realizace hospodářské reformy.
Naši poslanci dávno před 17. listopadem ve
výborech, ale nakonec i v samotném hlasování
na plénech při předkládání
tzv. přestavbových zákonů, vyjádřili
četné pochybnosti o tom, do jaké míry
je hospodářská reforma skutečně
bezezbytku a dokonale založena.
Dnes tyto pochybnosti zaznívají konečně
i z úst samotné vlády. To posiluje prvky
důvěry v ní. Pochybnosti samozřejmě
budou přetrvávat, nezbývá nám
však nic jiného, než vstoupit do nových
podmínek a podrobit celé národní hospodářství
i jeho jednotlivé subjekty zvýšeným
nárokům. V tomto smyslu se však domníváme,
že svoboda slova, která už fakticky není
omezována, i svoboda vědeckého bádání,
bude přispívat k poměrně rychlým
možnostem korekce nesprávných cest hospodářské
reformy.
Na adresu vlády bychom chtěli vyslovit jeden požadavek.
Souhlasíme s tím, aby všechny subjekty národního
hospodářství žily napříště
v tvrdém rozpočtovém omezení. Toto
stanovisko vyslovil bratr Fanta na schůzi FS 12. 11. tohoto
roku. Je třeba, aby žily v tak tvrdém rozpočtovém
omezení, v jakém žije každá běžná
domácnost v této zemi. Ale nesmí se to týkat
pouze podniků, musí se to týkat také
vlády. My, poslanci, musíme napříště
věnovat daleko větší pozornost tomu,
jaké prostředky vládě schválíme
a jaké nikoliv. Americký prezident je tzv. silný
prezident, ale prakticky vždy s jistotou může
očekávat, že mu kongres seškrtá
jeho návrh rozpočtu včetně poslanců
a senátorů jeho rodné strany. To jen my jsme
byli dosud tak benevolentní, ale sehrávaly zde roli
i nedostatky informačních možností,
odborných expertíz, že jsme vládě
prakticky schvalovali všechny prostředky, které
žádala. S tím musí být rozhodně
konec. To nejsou prostředky vlády, to jsou prostředky
lidu a my jsme odpovědni za to, jak s nimi bude naloženo.
Proto musíme v tomto smyslu podstatné zvýšit
svou odpovědnost.
Vztah parlamentu k vládě byl nesprávně
založen na principu podpory vládě. Stále
jsme vždy znovu a znovu nediferencovaně vládu
podporovali. I v tom, co dělala dobře, i v tom co
dělala špatně. Nepochopili jsme, že základní
povinností parlamentu vůči vládě
je vést lidi k odpovědnosti. Život nám
ukázal, jak to byl chybný postup. Nevedeme-li vládu
k odpovědnosti, my poslanci, vede ji k ní lid sám.
Nezbývá mu nic jiného, než aby bral
věci do svých rukou. Vládě nejvíce
pomůžeme tím, když podstatně a
jednoznačně zvýrazníme nadřazenost
parlamentu nad výkonnými orgány. Nesmí
být ministra, nesmí být resortu, který
by unikal naší odpovědnosti a půjdeme
do samotných zákoutí resortní činnosti
a nikdo si nesmí být tak jist, že budeme tolerovat
nepořádky. Takto budeme postupovat proto, že
víme, že nebude-li parlament parlamentem a nebude-li
vláda vystupovat jako odpovědný subjekt,
bude si lid tuto odpovědnost vynucovat sám na ulicích.
To je normální logika vývoje a není
to chyba lidu, ale naše.
Odpovídajíc těmto našim představám,
bude i Československá strana socialistická
výrazně zvyšovat svou odpovědnost jak
na půdě parlamentu, tak i mimo něj. Chceme-li,
aby Občanské fórum přebíralo
díl své politické odpovědnosti za
dnešek i za zítřek, nemůžeme se
této politické odpovědnosti zbavovat ani
my jako strana samostatná a nezávislá na
ostatních politických subjektech. Nebojíme
se nést odpovědnost ani za minulost, ale jasně
říkáme, že tato odpovědnost byla
v podstatě mylná, neboť geniálně
vytvořený systém mocenských monopolů
jedné strany prakticky vylučoval působení
jiných stran, ale řekněme si to otevřeně,
i samotných reformních komunistů. V naší
zemi nevládli ani dělníci, nevládli
dokonce ani komunisté jako celek, byla zde diktatura stranicko-byrokratického
aparátu KSČ.
Naše strana vyvozuje z této skutečnosti závažný
politický závěr. Už žádný
monopol pravdy a moci nikoho a nikdy. Samozřejmě,
že budeme chtít pracovat s každým, kdo
bude mít na této spolupráci zájem,
ale i kdybychom měli zůstat osamoceni nebudeme se
již nikdy nikomu podbízet a sehrávat roli přívěsku.
To by nám naši členové již neodpustili.
Tím je dán i náš vztah k občanským
iniciativám a zejména k Občanskému
fóru, jejichž globální cíle jsou
již dávno cíli našimi, ale kde můžeme
mít některé jiné úhly pohledu
na jejich řešení, a to dokonce často
efektivnější a praktičtější.
Může nastat situace, že v rámci předvolebního
boje nám bude vyčítána až přílišná
tolerance. My však nemůžeme postupovat jinak,
vždyť jsme jasně stranou celospolečenského
dialogu, stranou národního usmíření,
tedy stranou, která záměrně vnáší
do společnosti velkorysost, nadhled a toleranci. To ovšem
neznamená, že bychom němě přihlíželi
k nepravostem. Bránění zlu je jedním
z morálních principů, která požadoval
Tomáš Garyk Masaryk a my ho budeme plně respektovat.
Chtěl bych vás rovněž informovat, že
na dnešní schůzi Klubu, poslanci-naši
členové, vycházejíce z poznatků
stranických organizací i svých voličů
jednoznačně budou podporovat veřejné
hlasování o volbě prezidenta republiky a
podporujeme - jak jinak - kandidaturu Václava Havla.
Vážené Federální shromáždění,
patrně nyní s netrpělivostí čekáte,
zda dává náš Klub poslanců vládě
podporu nebo nikoliv, je to závažná a nejednoduchá
otázka. Uvědomme si však, že po období
neuvěřitelných prudkých a do nedávna
nepředvídaných změnách je nyní
třeba, aby nastoupilo období relativní stabilizace
a vládě by mělo být poskytnuto alespoň
100 dní, kdy bude hájena a napadána pokud
možno co nejméně. V tomto smyslu jí
dáváme podporu a měly by ji dát i
všechny ostatní politické síly. Očekáváme
však, že po této lhůtě bude vláda
schopna prokázat už první výsledky své
činnosti a že nám bude v parlamentě
podána zevrubná zpráva, kterou se vší
náročností posoudíme a vyslovíme
se i k otázce důvěry k ní.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji
poslanci Vébrovi, uděluji slovo poslankyni Moltašové,
připraví se poslanec Svěrčina.
Poslankyně SL J. Moltašová: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, v programovém prohlášení
vlády, tak jak je zde přednesl pan předseda
vlády Marián Čalfa jsem postrádala
zmínku o jakékoliv úpravě postavení
naší vědecko-výzkumné sféry.
V červnu letošního roku jsem ve svém
diskusním vystoupení zde ve Federálním
shromáždění poukázala na některé
problémy postavení a činnosti té části
vědecko-výzkumné základny, která
stojí mimo organizaci ČSAV a SAV. Protože nebyl
minulou vládou materiál, týkající
se způsobu organizace řízení a hospodaření
této oblasti schválen, považuji za nezbytné
se k této problematice znovu vrátit.
Existence vědeckovýzkumné základny,
která je významnou součástí
tvůrčího vědeckotechnického
potenciálu naší společnosti, není
podložena žádným právním
aktem. Tato skutečnost se mimo jiné projevila i
v tom, že základní právní norma
pro přestavbu - zákon o státním podniku
- nepřihlíží vůbec k její
existenci. Domnívám se, že zvláště
v současné době, kdy se začínají
do její činnosti promítat některé
změny v přístupu realizační
sféry, kdy je nanejvýš žádoucí
zvýšit účinnost její práce
a samozřejmě výrazně urychlit vědeckotechnický
pokrok, je naléhavé vymezit urychleně právní
normou úlohu a postavení vědeckovýzkumné
základny a stanovit pravidla jejího řízení
a působení.
Obracím se proto na vládu s dotazem, zda a kdy se
bude touto otázkou zabývat.
Druhý dotaz vznáším na ministra zahraničních
věcí pana Jiřího Dienstbiera. V minulém
týdnu jsem ve sdělovacích prostředcích
zaslechla informaci o zatím snad ojedinělých
požadavcích některých politiků
Německé spolkové republiky na omluvu Československa
za odsun části německé menšiny
z našeho území, k němuž došlo
v souladu se závěry Postupimské konference,
konané v létě roku 1945. Tato konference,
pokud je mi známo - přijala zásadu všeobecného
odsunu německého obyvatelstva z území
Československa, Maďarska a Polska jako jeden z výsledků
druhé světové války. Zajímá
mne tedy váš názor a postoj k tomuto zatím
- jak říkám ojedinělému požadavku.
Děkuji.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslankyni
Moltašové. Uděluji slovo poslanci Svěrčinovi,
připraví se poslanec Andrš.
Poslanec SL O. Svěrčina: Vážený
pane předsedo Federálního shromáždění,
vážené Federální shromáždění.
Federální vláda předstoupila před
Federální shromáždění
se svým vládním prohlášením
prakticky jen několik dní po svém ustavení.
Nebyl to jistě snadný úkol - v tak krátké
době a po tak významných vnitropolitických
změnách, jaké v naší zemi probíhají
- formulovat nová zásadní stanoviska k politickým,
ekonomickým i jiným otázkám.
Nikdo z nás také neočekává,
že již nyní lze předložit jasný
vládní program, aniž by byly důkladně
posouzeny a nově zhodnoceny všechny aktuální
problémy naší vnitropolitické současnosti.
Přesto - nebo právě proto - s porozuměním
oceňuji akční pohotovost s jakou vláda
přistupuje k aktuálním problémům
dneška. Tato vláda reprezentuje široké
spektrum politických sil, které jsme dříve,
bohužel, neuznávali, sil, které však zde
již dávno existovaly a působily. A každá
politika - chce-li obstát - musí nutně respektovat
politické reality.
Veřejné mínění našeho
lidu se v posledních týdnech nejen značně
zpolitizovalo, ale též zradikalizovalo. Myslím
si, že nám všem, ať stojíme na kterémkoliv
místě tohoto širokého spektra politických
sil, musí nyní jít o to, aby tento proces
probíhal plodně, aby nedocházelo k napětí,
ke zbytečným konfrontacím, které by
nás odváděly od toho hlavního, tj.
od pohybu vpřed.
A v takovém smyslu chápu, takto si já interpretuji
hlavní obsah dnešního vládního
prohlášení.
Federální vláda předstupuje před
toto Federální shromáždění
s přesvědčením, že její
prohlášení, že její politika formulovaná
v tomto prohlášení, že její složení
získá podporu našeho parlamentu. Vláda
tímto svým aktem současně uznává
de facto a de jure politickou oprávněnost a odpovědnost
Federálního shromáždění
k projednání a ke schválení jejího
prohlášení a její politiky. A já
jsem přesvědčen, že většina
poslanců Federálního shromáždění
schválí a podpoří politiku této
vlády v pevné důvěře, že
se jí podaří úspěšně
řešit a vyřešit aktuální
problémy zejména v sociální oblasti
tak, aby na naši zemi nedopadly tvrdé následky
inflace, ekonomické a politické destrukce, které
bohužel bují kolem nás v některých
našich sousedních zemích.
Nemůžeme se však odtrhnout od svého okolí,
nemůžeme změnit místo své existence
a odstěhovat se na jiný kontinent anebo dokonce
na jinou planetu. Musíme nutně počítat
s tím, že naše úsilí, že náš
akční rádius je determinován právě
tím naším zcela konkrétním postavením,
ale i konkrétním rozložením sil ve světě
a zejména v Evropě.
Většina evropských národů a zemí
vkládá velké naděje do různě
interpretovaných plánů na vytvoření
celoevropského společenství - nebo jak se
tomu teď říká - celoevropského
domu.
Budiž popravdě řečeno, že otcem
myšlenky sjednocení Evropy od Atlantiku až po
Ural nebyl nikdo jiný než vynikající
francouzský státník - generál Charles
de Gaulle. Ale to není teď rozhodující.
Podstatné pro nás nyní je, jak my, jak se
naše republika bude orientovat, jak bude korigovat a vytyčovat
nové cíle své zahraniční politiky.
Doufám, že my, poslanci, členové zahraničních
výborů Sněmovny lidu budeme mít při
nejbližší příležitosti možnost
uvítat mezi sebou ministra zahraničních věcí
pana Dienstbiera, abychom se podrobněji seznámili
s jeho představami a plány jeho resortu a abychom
i my v zahraničních výborech mohli skromně
uplatnit své připomínky a své iniciativy.
Nemám k tomu žádné pověření,
ale jsem pevně přesvědčen, že
všichni členové zahraničních
výborů, které osobně znám dlouhá
léta ze společné činnosti, uvítají
takový dialog a podpoří všechny nové
a efektivní trendy, které se naší zemi
v zahraničně politické oblasti nabízejí.
Pane předsedo, vážené Federální
shromáždění, domnívám
se, že v zahraniční politice - stejně
jako v jiných sférách - musíme nutně
navazovat na to, co bylo vykonáno, ať se nám
to líbí nebo ne. Politika, to je jako štafetový
běh. Jedna garnitura zaběhne svůj úsek
lépe nebo hůře, ale v každém
případě předává svůj
štafetový kolík té následující.
Ať kritiky na naší nedávnou nebo i delší
minulost jsou sebetvrdší, nikdo nemůže
upřít našim národům, našim
pracujícím, dělníkům, rolníkům,
naší inteligenci, umělcům a vědcům,
že svou pílí a poctivou prací dokázali
vykonat i některé dobré věci, kterým
se dostává i mezinárodního uznání.
A to platí i pro zahraniční politiku této
země.
Nechci s nikým polemizovat. Uznávám a vážím
si i jiných zcela odlišných názorů.
Tak já chápu demokratickou diskusi a - chcete-li
- i politický pluralismus. Ale v minulých dnech
bylo z vládních míst konstatováno,
že Československo - pokud jde o jeho postavení
na mezinárodní scéně - působilo
jako ledovec ve střední Evropě, že Československo
překáželo rozvoji porozumění
a evropského procesu. Jak je to s tím československým
ledovcem v mezinárodních vztazích? Nechci
teď zdržovat Federální shromáždění
podrobnostmi, to si necháme do zahraničních
výborů. Jsem však novinář, který
se plných 40 let věnoval zahraničně
politické problematice. Při mnoha mezinárodních
důležitých událostech jsem byl na blízku
- některých jsem se zúčastnil přímo,
včetně helsinské konference. Dovolte mi proto,
vážení poslanci, abych si společně
s vámi alespoň některé z těchto
akcí připomenul.
Osobnost nositele Nobelovy ceny pana Williho Brandta jistě
není třeba zde představovat. Připomínám
jen, že v Spolkové republice Německa nejdříve
ve funkci ministra zahraničních věcí
a později jako spolkový kancléř byl
tvůrcem a realizátorem tzv. východní
politiky, která znamenala normalizaci vztahů jeho
země s naší republikou. Připomínám
jeho první návštěvu a jednání
v Praze jako spolkového kancléře, ale i druhou,
mnohem pozdější návštěvu
ve funkci předsedy Sociálně demokratické
strany Německa a Socialistické internacionály.
Chci dále připomenout dlouholeté a pravidelné
konzultace a jednání našich představitelů
s bývalým rakouským spolkovým kancléřem
Bruno Kreiskim i jeho nástupcem. Nemohu nevzpomenout návštěvy,
dnes už bohužel zesnulého, významného
západoněmeckého politika, bavorského
ministerského předsedy pana Franz-Josefa Strausse,
který, pokud se nemýlím, jednal právě
zde v této budově, s naším panem místopředsedou
Bohuslavem Kučerou. Připomeňme si jednání
představitelů Federálního shromáždění
všech politických orientací a parlamentních
delegací s mnohými našimi zahraničními
partnery. Mnozí z vás jste byli přítomni.
Dále více než deset let existují pravidelné
a efektivní kontakty České národní
rady a české vlády se Zemským sněmem
a zemskou vládou Severního Porýní-Vestfálska.
Jsou zde zcela nové iniciativní kontakty předsedy
české vlády s bavorskou zemskou vládou,
i když bavorský ministerský předseda
pan Max Streibl nám v minulých dnech doporučoval
- jak už zde bylo uvedeno - abychom akceptovali bývalé
sudetské Němce za partnery a zprostředkovatele.
Ale k tomu se jistě ještě dostaneme a vysvětlíme
si svá stanoviska. Bavorsko je totiž jakýmsi
patronem sudetoněmeckého landsmanšaftu, a proto
se z Mnichova ozývají takové hlasy v domnění,
že teď je pro to vhodná doba.
V tomto výčtu zcela záměrně
poukazuji na nejdůležitější akce
a kontakty. A proto mi dovolte na závěr připomenout
z nedávné minulosti významnou návštěvu
kancléře Spolkové republiky Německa
pana Helmuta Kohla, kterého do Prahy doprovázely
desítky předních západoněmeckých
podnikatelů a hospodářských expertů.
A jistě si všichni ještě dobře
pamatujeme na vzácnou návštěvu a jednání
v Praze francouzského prezidenta pana Francoise Mitteranda,
španělského krále Carlose a dalších.
A to jsem zcela záměrně uváděl
jen nejvyšší představitele západoevropských
zemí, kteří navštívili naši
zemi.