Středa 13. prosince 1989

Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona uvedeným v parlamentním tisku 191 a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Konstatuji, že poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice.

Kdo z vás souhlasí s návrhem zákona uvedeným v parlamentním tisku 191 a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice zákon schválili.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice.

Kdo z vás souhlasí s návrhem zákona uvedeným v parlamentním tisku 191, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Také poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice zákon schválili.

Konstatuji, že zákon byl Sněmovnou národů schválen. Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění ČSSR schválilo zákon, kterým se mění a doplňuje zákon č. 98 z roku 1987 Sb., o zvláštním příspěvku horníkům.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 117, SL č. 173, SN č. 179)

Nyní přistoupíme k projednání posledního bodu našeho jednání, kterým je

10

Zpráva o činnosti předsednictva Federálního shromáždění, předsednictva a výborů Sněmovny lidu a předsednictva a výborů Sněmovny národů za dobu od 16. listopadu do 11. prosince 1989 (tisk 200).

V parlamentním tisku 200 je uvedena činnost všech orgánů Federálního shromáždění od 15. schůze sněmoven v tomto roce.

Jsou k této zprávě nějaké otázky nebo připomínky? (Nejsou.) Nejsou. Konstatuji, že Federální shromáždění vzalo zprávu na vědomí.

O slovo požádal nový předseda Federálního shromáždění pan Kukrál.

Předseda FS S. Kukrál: Vážené Federální shromáždění, vážené poslankyně, vážení poslanci, chci vás seznámit s tím, že skupina poslanců mně předložila iniciativní návrh ústavního zákona o volbě prezidenta ČSSR všelidovým hlasováním, kterým se mění a doplňuje zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci ve znění pozdějších ústavních zákonů se žádostí o prominutí zásad zákona vzhledem k tomu, že to vyžaduje naléhavost ve smyslu § 34 zákona o jednacím řádu. Žádost o prominutí zásad projednám s předsedy obou sněmoven. Podle § 37 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění postoupím návrh zákona předsednictvům sněmoven, vládě ČSSR, ČNR a SNR k zaujetí stanoviska.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, od poslanců Československé strany lidové jsem rovněž obdržel iniciativní návrh úpravy ústavního zákona o některých změnách ústavy a o dalších ústavních opatřeních. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL J. Bartončík: Děkuji předsedovi Federálního shromáždění. Jenom maličkou poznámku - to jsou dvě věci, které spolu souvisí. Průvodní dopis se týkal toho předloženého návrhu.

Hlásila se o slovo poslankyně Frýbortová.

Poslankyně SN D. Frýbortová: Vážený pane předsedo, žádám o udělení slova k faktické poznámce k vystoupení předsedy FS Kukrála.

Před chvílí mě navštívila delegace mých voličů z Prahy-západ a předala mi prohlášení s žádostí o jeho přečtení. Zároveň jsem si telefonicky stačila ověřit z několika dalších míst volebního obvodu Praha-východ a z podniků obdobné stanovisko.

Okresní národní výbor Praha-západ na svém plenárním zasedání, které se konalo dnes - tj. 13. 12. se usnesl doporučit Federálnímu shromáždění prostřednictvím svého poslance, aby volby prezidenta naší republiky se konaly formou všelidového hlasování - referendem z více kandidátů.

Chtěla bych se z tohoto místa obrátit na své voliče okresu Praha-západ a Praha-východ, aby se zaktivizovali všichni občané, Občanské fórum, podniky, Národní fronta, občanské výbory tak, abych mohla dostat skutečně objektivní názor, protože po včerejším dni byli poslanci Federálního shromáždění postaveni do situace, že vlastně byli zvoleni klíčem, který není adekvátní a že v současné době zajišťujeme pouze ústavnost naší republiky do té doby, než budou moci být vypsány nové volby.

Proto se domnívám, že poslanci jsou nyní povinni přenést do Federálního shromáždění právě názory svých voličů, svých občanů a svého lidu. To je teď, v současné době, jejich povinností. (Potlesk.)

Vystupuji ohledně toho, abych mohla zastupovat svoje voliče a ne sebe, jak to máme vyvěšeno po celé cestě do Federálního shromáždění. Předpokládám, že je povinností každého poslance, aby si zajistil takový názor, aby mohl zodpovědně říci, zda budeme volit formou referenda, anebo zda nám bude dána taková pravomoc, abychom v této situaci mohli volit přímou volbou se všemi riziky, které z toho vyplývají.

Je zapotřebí, aby si všichni občané ale uvědomili, že ti, kteří to budou organizovat, kteří nám to budou předávat, musí udělat podklad, který by měl být ověřen - tzn. aby tam nebylo najmenováno 100 jmen, která neodpovídají, aby tam byla čísla "občanek", aby to bylo ověřitelné, aby poslanci mohli se skutečně postavit za to, co potřebují. (Rozruch v sále.) Je věcí občanů, jak nám napomohou k tomu, aby to bylo objektivní, jaká forma se zvolí.

Je tady rozruch, mohou se k tomu vyjádřit i ostatní. Organizačně bude záležitost zřejmě velice náročná, ale pravděpodobně je to jediná objektivní možnost, jak by měly poslanci přenést do Federálního shromáždění názor svých voličů. Doufám, že to projde jak tiskem, tak televizí, že už ta cenzura skončila.

Předsedající předseda SL J. Bartončík: Děkuji poslankyni Frýbortové. Hlásí se předseda Sněmovny národů pan Blažej.

Předseda SN A. Blažej: Vážený predseda Federálneho shromaždenia, vážené poslankyne, vážení poslanci, dovoľte mi na záver našej spoločnej schôdze oboch snemovní, aby som povedal, po dohode s predsedom Federálneho zhromaždenia, niekoľko slov o našich predstavách, ako zlepšiť prácu Federálneho zhromaždenia, ako zvýšiť autoritu poslancov i autoritu všetkých orgánov Federálneho shromaždenia v nových podmienkach politického systému. Toto rokovanie oboch snemovní ukazuje, že sme schopní, že máme predpoklady efektívne, kvalitne a tvorivo pracovať v podmienkach politického pluralizmu i v podmienkach skutočnej demokracie.

Chcem ubezpečiť občanov, našich voličov, že chceme zvýšiť autoritu tohoto najvyššieho zákonodarného orgánu. Chceme konkrétnymi opatreniami, konkrétnymi výsledkami prehĺbiť dôveru našich občanov, našich voličov. Máme vo väčšine prípadov všetky základné prostriedky plniť svoju funkciu poslancov do nových volieb, ktoré by sa mali realizovať v budúcom roku.

Chceme novým poslancom vytvoriť podmienky prechodu právneho štátu, ktorý, podľa môjho názoru, začína plniť svoju funkciu, na prechod k demokratickému právnemu štátu, čo je, pochopiteľne, zásadný rozdiel.

Ako poslanci Federálneho zhromaždenia chceme urýchliť, podporit obrodný proces. Chceme vytvoriť podmienky pre skutočnú demokraciu - teda vládu ľudu.

Najvyššia forma demokracie je teda referendum, o ktorom sa začalo hovoriť, pretože umožňuje každému občanovi priamo a bezprostredne sa podieľať na riešení otázok alebo problémov, ktoré sú predmetom referenda. Väčšina poslancov, ako uviedol predseda Federálneho zhromaždenia, už písomne potvrdila podpisom, že podporuje referendum.

Referendum vytvára podmienky pre právny, demokratický, socialistický štát. Vytvárame teda priestor i v návrhu novej Ústavy, aby sa referendum zakotvilo ako forma priameho rozhodovania ľudu o zásadných otázkach tohto štátu.

Nevylučujeme možnosť prijať novú Ústavu formou referenda. Chceme ubezpečiť, že nikto nemá úmysel taktizovať v prípade referenda na voľbu nového prezidenta. Predsa keď sme dokázali zrušiť článok 4 Ústavy o vedúcej úlohe strany a ďalšie úpravy ústavného zákona o Národnom fronte, o zrušení marxizmu-leninizmu ako štátnej ideológie za 4 dni, prečo by sme odrazu nedokázali v tomto prípade urobiť nový návrh zákona o referende za 4 dni? (Potlesk.) Nevidím v tom žiadny problém. Skutočne, pri ochote, pozitívnom záujme a pri občianskej poslaneckej zodpovednosti, ak to myslíme čestne s demokraciou, nemôžeme teda hľadať umelé bariéry, procedurálne alebo legislatívne komplikácie pre akceptovanie referenda. Ak sú problémy ekonomické, čo skutočne referendum môže vyvolať, neplánované náklady a pravdepodobne sa teda vláda môže obávať ekonomických nákladov, myslím si, že sú formy i metódy, ako riešiť i tento problém. Keď bude treba, mám konkrétny návrh. Nechcem predbiehať udalosti. Ak sú obavy technické či organizačné, tak verím, že máme schopných ľudí, ktorí zvládnu dôstojne a na adekvátnej úrovni aj voľby hlavy štátu, ako to zodpovedá kultúrnosti ľudu Československa, čo dokázal mnohokrát v konkrétnych situáciách a v ďaleko zložitejších, ako je potenciálny problém, ktorý môže vyvolať urýchlené vykonanie volieb prezidenta formou referenda.

Na podporu referenda, ja to nechcem čítať, sme dostali veľké množstvo telegramov. Nikto ich neobjednal. Ak máte záujem, prečítam aspoň jeden list od študentov (Súhlas.)

Tu sa obracajú z mestskej vysokoškolskej rady SZM Praha (Hluk v sále.) Předsedající J. Bartončík: Prosím vás, pěkně, klid.

Prečítam to v češtine: "Dovolte nám, abychom tímto způsobem reagovali na dnešní rozhodnutí Federálního shromáždění zařadit na program své společné schůze otázku procedury volby prezidenta. Doufáme, že ve shodě s poslaneckým sborem, je úřad prezidenta republiky natolik významný, že je nutno, aby k jeho obsazování bylo přistupováno s maximální odpovědností i v této době a s co nejširším uplatňováním demokratických principů." Podľa nášho názoru týmto princípom dnes zodpovedá najlepšie všeľudové hlasovanie. K jeho zdaru by iste zásadne prispela spoločná prezentácia kandidátov v televízii a rozhlase, ich verejné vystúpenie i zverejnenie programových koncepcií v podmienkach čestnej súťaže. Domnievam sa, že táto kampaň by nebola dľžkou ani obsahom takého charakteru, aby mala akýkoľvek negatívny vplyv na celkový stav našej spoločnosti. Nech sa prejaví vôľa našich národov demokratickým spôsobom už teraz, nie až v priebehu slobodných volieb. Kto má záujem, sú k dispozícii telegramy z podnikov, ústavov, inštitúcií.

Okrem problematiky referenda by som chcel, vážené poslankyne a poslanci, hovoriť o niektorých konkrétnych možnostiach zlepšenia kvality práce Federálneho zhromaždenia. Chcem ubezpečiť voličov, že pripravujeme opatrenia na skvalitnenie práce všetkých orgánov Federálneho zhromaždenia a skutočne vytvárame podmienky pre zlepšenie výkonu funkcie poslanca vo volebnom obvode. Plne si uvedomujeme, že dôveru občanov, autoritu orgánov Federálneho zhromaždenia nezvýšime žiadnym vyhlásením, žiadnymi proklamáciami a výzvami, ale konkrétnymi tvorivými činmi. Federálne zhromaždenie musí plniť, podľa nášho názoru, funkciu najvyššieho orgánu politickej moci ľudu Československa nielen de iure, ale de facto, pretože keď sme vytvorili podmienky pre nový politický systém zrušením vedúcej úlohy strany, ktorá bola zakotvená Ústavou, preberáme plnú zodpovednosť za politickú moc ako najvyšší zákonodarný orgán ČSSR. Túto politickú realitu musia rešpektovať všetky politické sily a prúdy, musí ju rešpektovať každý občan tohto štátu. Inak nemôžeme hovoriť o právnom štátu, nemôžeme hovoriť o demokracii. Aby sme túto funkciu mohli plniť v podmienkach politického pluralizmu, musíme prijať nové formy a metódy práce Federálneho zhromaždenia, jeho snemovní, Predsedníctva Federálneho zhromaždenia, predsedníctiev obidvoch snemovní, ale i novú prax práce výborov, rovnako ako vyššiu aktivitu a iniciatívu v práci jednotlivých poslancov.

Pokiaľ sa týka Predsedníctva Federálneho zhromaždenia, chcem zdôrazniť, že tento orgán sa zložením veľmi zásadne zmenil voľbami nových členov predsedníctva, v ktorom sú skutočne adekvátne zastúpené všetky politické strany, ako i poslanci bez politickej príslušnosti. Prvý raz v histórii za 40 rokov je predsedom Federálneho zhromaždenia poslanec bez politickej príslušnosti. Veľmi zásadne sa zmenilo personálne vedenie Federálneho zhromaždenia, ktoré reprezentuje 10 členov, z toho štyria sú členovia KSČ, teda žiadna polovica, dvaja z ČSS, jeden z ČSL, 1 zo strany demokratickej, jeden zo Strany slobody a jeden poslanec bez politickej príslušnosti.

Vysoké nároky na prácu Predsedníctva FZ budú vyžadovať, aby sa predsedníctvo schádzalo pravidelne jedenkrát za mesiac, a nie, ako doteraz, štyrikrát do roka. Môj osobný názor je, že členovia predsedníctva by sa mali v budúcnosti profesionálne venovať práci vo FZ. Odporúčame, aby sa vytvorili podmienky v práci predsedníctva tak, aby sa dokázali spojiť politika s vedou, to znamená, aby sme založili politiku na vede v práci všetkých orgánov FZ. Čo mám na zreteli? My musíme odstrániť subjektivizmus, empirizmus a prakticionizmus v rozhodovacom procese. 70 % subjektívnych rozhodnutí je zlých. Musíme objektivizovať naše politické rozhodnutia, ale to vyžaduje zdroj informácií. Informačný systém v rámci FZ prakticky neexistuje z hľadiska modernej vedy rozhodovacích procesov. Preto odporúčame vytvoriť pri predsedníctve ad hoc komisiu pre akčný program FZ do volieb. Za druhé, vytvoriť stále komisie expertov, komisie pre legislatívne otázky, komisiu pre spoločenskú prestavbu a komisiu pre ekonomickú prestavbu. V týchto komisiách by pracovali popri členov Predsedníctva FZ experti z pracovísk ČSAV, SAV, vysokých škôl a vybraných rezortov. Dokonca sa domnievam, že títo experti by mali byť platení, že by to mal byť skutočne intelektuálny potenciál, ktorý by mal byť k dispozícii orgánom FZ ; než rozhodne nejaký problém, musí mať objektívne kvalifikované posúdenie príslušnej komisie expertov. Môžu vznikať námietky, že to zvýši náklady na rozpočet. Myslím, že by sme sa nemali na to pozerať tak úzkoprso. Ak sa zvýšia náklady, musíme hľadať zdroje a rezervy v iných oblastiach FZ, aby sme neprekročili schválený rozpočet na budúci rok. V tejto ekonomickej situácii nechceme a nebudeme vytvárať podmienky pre to, aby sme zvyšovali rozpočet. Bolo by to nerozumné a v tejto ekonomickej situácii neprijateľné.

Rovnako tak treba nové metódy a formy uplatňovať v oblasti kontrolnej činnosti voči vláde, na úrovni Predsedníctva FZ a voči jednotlivým ministerstvám a centrálnym orgánom na úrovni jednotlivých výborov. Vzniká nová stiuácia. Skutočne kontrola vlády bude len na úrovni FZ, teda v predsedníctve a vo výboroch. Na tieto nové okolnosti treba, aby sa poslanci oveľa zodpovednejšie pripravovali.

Pretože zasadania výborov, zasadania obidvoch snemovní, zasadania klubov poslancov budú častejšie ako tomu bolo v minulosti, bude nutné vytvoriť adekvátne podmienky pre výkon funkcie poslancov. Hovoril som o niektorých otázkach na samostatnej schôdzi Snemovne národov, chcem ale tieto veci upresniť po dohode s predsedom Federálneho zhromaždenia. Obraciam sa na zamestnávateľov našich poslancov, aby vytvárali lepšie podmienky pre prácu poslancov a vychádzali im v ústrety, aby poslanci mohli skutočne reprezentovať názory, námety a pripomienky svojich voličov, ale i svojich spolupracovníkov. Zároveň je povinnosťou Federálneho zhromaždenia, aby sme požiadali o pridelenie do správv Federálneho zhromaždenia stranícky hotel Praha, alebo iný adekvátny hotel v Prahe, pre uby tovanie poslancov. Tak ako naši mimopražskí poslanci bývajú, to nie je ani v rozvojových krajinách. Nepoznám jediný prípad, kedy by parlament nemal svoju budovu, kde by poslanec nemal trvale svoju miestnosť počas celého funkčného obdobia.

My bývame v hoteloch III. a IV. kategórie dvaja, traja na jednej izbe a po každý raz v inom hoteli. Skutočne si myslím, že je to nedôstojné pre tento zákonodarný orgán, pre poslanca Federálneho zhromaždenia a rozhodne môj názor je, že to budeme musieť urýchlene vyriešiť, už v januári budúceho roku. (Potlesk.)

Vážené poslankyne, vážení poslanci, funkcia poslanca bola, je a vždy bude politickou funkciou. Väčšina z nás nie sme, ani sme nikdy neboli profesionální politickí pracovníci. Ak sme však dali svoje áno pri výbere kandidátov za poslancov a boli sme zvolení, tak sme prevzali osobnú zodpovednosť za splnenie funkcie poslanca v záujme svojich voličov, v záujme našich občanov, v záujme a ku prospechu našej Československej socialistickej republiky. Nové politické podmienky v súvislosti s politickým pluralizmom, vznikom koaličnej vlády, uplatňovaním demokracie, vytváraním podmienok pre fungovanie právneho, demokratického štátu, prípravou novej Ústavy československej federácie, potrebou urýchleného prijatia nových zákonov a novelizácie niektorých zastaralých zákonov ešte do demokratických volieb prináša skutočne neformálne, nové nároky na prácu poslancov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP