Středa 13. prosince 1989

Připomínky, které zde zazněly, se týkají nedokonalostí dosavadního zákona, volby varianty, která byla v něm zvolena. Chtěl bych říci, že v tomto zákoně je celá řada takových věcí, o kterých zde již byla zmínka - problém úvěrů ve směru k mladým manželstvím, oblast spořitelen, stejný problém nastává u investiční banky, která poskytuje úvěry na individuální bytovou výstavbu. Vznikají problémy se základní vybaveností jednotlivých vznikajících bank, tak jak to je dnes, jak se to vybavení bude postupně při narůstání kapitálu bank měnit atd. Jsou pocity, že vybavení bank základními fondy a úvěrovými zdroji je nespravedlivé, apod.

Je tedy celá řada problémů, které v zákoně zůstávají, toho jsem si plně vědom. Myslím ale, že není možno tyto otázky vyřešit tímto dnešním zákonem. Tento zákon dělá jedinou věc, a sice tu, že ustavuje fakticky druhou polovinu našeho bankovního systému, polovinu neskonale větší a důležitější, tam se bude bankovnictví odehrávat (centrální banka bude dělat něco jiného). Otázky dořešení, dofinancování jednotlivých bank, doplnění jejich kapitálu, z jakých zdrojů, kudy, od koho, kde bude více vkladatelů, která banka potom bude chudší a která bohatší apod., jak to bude dopadat s jednotlivými úrokovými sazbami, myslím, že je otázka budoucnosti a doporučoval bych, abychom ji při řešení tohoto zákona neprobírali. Pokud Federální shromáždění bude cítit potřebu, aby se k tomu federální ministerstvo financí i SBČS v nejbližší době vyjádřily a navrhovaly, jak toto dále řešit, myslím, že jsme schopni toto okamžitě udělat. Opět si myslím, že to však není vhodné vyřešit touto formou zákona. Kdybychom vyřešili například zrovna otázku novomanželských půjček, tak nevyřešíme všechny ty další otázky, o kterých jsem se zde namátkou zmínil. To je moje odpověď.

Předsedající předseda SL J. Bartončík: Děkuji. Žádají o slovo společní zpravodajové - poslanec Passia, poslanec Hlavačka? (Ne.) Nikoliv.

Můžeme tedy přistoupit k hlasování. Při schvalování tohoto zákona platí podle článku 42 odst. 2 písm. i) zákaz majorizace. To znamená, že ve Sněmovně národů hlasují odděleně poslanci zvolení v ČSR a poslanci zvolení v SSR také odděleně.

V zasedacím sále je přítomno 150 poslanců Sněmovny lidu, 48 poslanců Sněmovny národů zvolených v ČSR a 55 poslanců Sněmovny národů zvolených v SSR. Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů Sněmovny lidu a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Čtyři.) Čtyři poslanci.

Poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené v ČSR.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů Sněmovny národů a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny národů, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Poslanci Sněmovny národů zvolení v ČSR zákon schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené v SSR.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů SN a podle doporučení společného zpravodaje výborů SN, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Jeden.) Jeden.

Také poslanci Sněmovny národů zvolení v SSR zákon schválili.

Konstatuji, že zákon byl Sněmovnou národů schválen.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že FS ČSSR schválilo zákon o bankách a spořitelnách.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 115, SL č. 171, SN č. 177)

Vážené Federální shromáždění, než přistoupíme k dalšímu pořadu, chtěl bych vás informovat, že se na mne obrátil s interpelací poslanec Sněmovny lidu Karel Michalski. Interpelaci přijímá předsednictvo sněmovny, které vůči Federálnímu shromáždění má dvojí povinnost: jednak informovat předsednictvo druhé sněmovny, v daném případě Sněmovny národů a dále seznámit s interpelací všechny poslance dané sněmovny, tedy Sněmovny lidu. Pak samozřejmě předává interpelaci předsedovi Federálního shromáždění, který ji postoupí předsedovi vlády a také interpelovanému ministrovi, v daném případě je to pan ministr Pinc.

Souhlasí poslanec Michalski s tím, abych interpelaci přečetl, přestože jsou přítomni poslanci Sněmovny národů, abychom zjednodušili řízení? (Souhlas.) Ano.

"Vážený pane předsedo, ve smyslu § 62 odst. 1 a 2 zákona č. 31/1989 Sb., o jednacím řádu FS podávám interpelaci na ministra paliv a energetiky ing. Františka Pince. Obsah interpelace: Žádám o přešetření nutnosti výstavby koksárenského závodu ve Stonavě, která - jestliže bude realizována - zhorší podstatným způsobem životní prostředí karvinského okresu, již tak dost závažně narušeného. Poškodí rovněž dobré sousedské vztahy s Polskem. Proto jménem svých voličů žádám zastavení stavby. Žádám současně o změnu právního předpisu týkajícího se práce horníků hlubinných dolů o sobotách, takzvaně upřesněných pracovních režimů, pro škodlivost na zdraví a diskriminaci pracujících v uhelném průmyslu. Poslanec Sněmovny lidu Karel Michalski."

Přijímáme interpelaci s tím, že bude následovat postup stanovený zákonem o jednacím řádu.

Dále máme na pořadu

9

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 98/1987 Sb., o zvláštním příspěvku horníkům (tisk 191).

Prosím ministra práce a sociálních věcí ČSSR pana Petra Millera, aby návrh odůvodnil.

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR P. Miller: Vážený pane předsedo Federálního shromáždění, vážené Federální shromáždění, dovolte, abych jménem federální vlády odůvodnil návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o zvláštním příspěvku horníkům. Vláda tím naplňuje jeden z velmi významných kroků, kterým se má v rámci dosažitelných možností kompenzovat sociální dopad při změnách pracovního uplatnění a zabezpečovat sociální jistoty našich horníků, kteří obětavě plnili a plní své náročné pracovní úkoly v zájmu hospodářské výstavby.

Schválené zásady přestavby hospodářského mechanismu v ČSSR předpokládají totiž provádění řady strukturálních změn spojených s omezováním neefektivních výrobních činností, rozvojem nových progresívních odvětví a racionálním využíváním energetických a surovinových zdrojů. Jedním z odvětví, kterých se tyto změny budou v následujících letech týkat, je odvětví paliv a energetiky. Vláda ČSSR již posoudila z uvedeného hlediska perspektivní úkoly čs. uranového průmyslu a rozhodla o přípravě a provádění útlumového programu těžby a úpravy uranu, činností, které byly ve značné míře dotovány ze společenských zdrojů.

Podle schváleného programu vlády by měla být postupně snižována výroba uranu, která bude v 10. pětiletce činit zhruba polovinu objemu dosaženého v 8. pětiletce včetně snížení celkového počtu pracovníků v uranovém průmyslu. Již v příštím roce se tento počet sníží o cca 2000 pracovníků, další v průběhu 9. pětiletky a 10. pětiletky. Zpracovaný program předpokládá, že část těchto pracovníků odejde po dosažení příslušného věku do starobního důchodu, výjimečně na základě vládního nařízení již dokonce od 50 let věku. Část pracovníků změní zaměstnání v souvislosti s dosažením tzv. nejvyšší přípustné expozice, kdy se pracovníkům poskytuje vedle nového výdělku, po vyčerpání příslušných pracovněprávních nároků, zvláštní příspěvek horníkům ve výši 1900 Kčs, popřípadě 1500 Kčs měsíčně, a to až do odchodu, nejdéle do 60 let věku. Konečně další část pracovníků uranového průmyslu změní zaměstnání v rámci přirozené průběžné fluktuace. Předpokládáme proto, že z uvedeného počtu téměř 8000 pracovníků tak v rámci útlumového programu odejde z uranového průmyslu jen cca 3000 pracovníků.

O snižování těžeb uhlí, popřípadě zastavení některých provozů či podniků dosud rozhodnuto nebylo. Takové opatření bude záviset na potřebách našeho národního hospodářství a obyvatelstva, na tom, zda se podaří snížit energetickou náročnost národního hospodářství a zajistit potřebný objem zemního plynu z dovozu. Obdobná situace je i v těžbě rudných a nerudných surovin. Vzhledem k tomu nelze zatím v současné době rozsah snížení těžby a tedy i snížení počtu pracovníků blíže specifikovat. Počty pracovníků uvedené v důvodové zprávě k předkládanému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o zvláštním příspěvku horníkům, jsou proto jen odhadem vycházejícím ze současných předpokladů. Musíme však být připraveni řešit složité problémy spojené s uvolňováním i těchto pracovníků, včetně jejich rekvalifikace pro jiná povolání a sociálních dopadů s tím spojených.

Uvolňování pracovníků hlubinných dolů a uranového průmyslu při realizaci útlumových programů se bude uskutečňovat na základě obecně platné úpravy uvolňování pracovníků v souvislosti s prováděním racionalizačních a organizačních opatření, obsažené zejména v § 46 odst. 1 písm. a) až c) zákoníku práce a ve vyhlášce federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 82/1988 Sb., kterou se upravuje uvolňování, umísťování a hmotné zabezpečení pracovníků v souvislosti s přestavbou národního hospodářství a ústředních orgánů. K potřebnému sociálnímu a zdravotnímu zajištění uvolňovaných pracovníků přijmou programy zabezpečující především nové pracovní příležitosti příslušné státní podniky. S ohledem na zvláštnosti výkonu hornického zaměstnání, dosažený stupeň jeho společenské preference a také značný sociální dopad spojený s uvolněním z tohoto zaměstnání, je zapotřebí přijmout i zvláštní sociální opatření nad rámec zmíněné obecné úpravy, spočívající v přiznání zvláštního příspěvku horníkům pro uvolňované pracovníky uranových, uhelných, popřípadě i jiných dolů a pro pracovníky uranových úpraven. Půjde o opatření určená pro vybraný okruh pracovníků vykonávajících náročné hornické práce v podzemí hlubinných dolů a uranových úpravnách, zařazené do I. pracovní kategorie pro účely důchodového zabezpečení.

Zavedení poskytování zvláštního příspěvku horníkům pro pracovníky uvolněné z uvedených důlních podniků a uranových úpraven při realizaci útlumových programů schválených vládou ČSSR, ČSR nebo SSR vychází z poznání, že dlouholetý výkon práce v podzemí hlubinných dolů vede komplexním působením všech negativních faktorů, zejména fyzicky náročné práce, tepelnou zátěží, vysokou prašností, vlhkostí, vibracemi či zářením k úbytku pracovních sil a k celkovému opotřebení organismu, které podstatně zhoršuje možnosti dalšího pracovního uplatnění uvolňovaných pracovníků v jiných odvětvích a dosahování srovnatelných výkonů a tedy i výdělků.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, poskytováním zvláštního příspěvku horníkům z prostředků organizací uranového průmyslu a hlubinného hornictví pracovníkům uvolňovaných při realizaci útlumových programů v těchto podnicích po zákonem stanovenou dobu se zmírní celkový nepříznivý dopad spojený se společensky potřebnou změnou zaměstnání a vytvoří i příznivé podmínky pro adaptaci pracovníka v novém zaměstnání. Nárok na tuto sociální dávku bude náležet jen pracovníkům vykonávajícím ke dni provádění útlumového programu schváleného příslušnou vládou zaměstnání I. pracovní kategorie. Navrhovaná úprava se tedy nebude vztahovat na pracovníky v ostatních zaměstnáních spadajících do II. nebo III. pracovní kategorie a nebude se vztahovat ani na pracovníky uvolňované z uvedených podniků při realizaci jiných racionalizačních opatření.

Výše zvláštního příspěvku a doba jeho poskytování bude stanovena diferencovaně s ohledem na délku a druh vykonávaného zaměstnání zakládajícího nárok na zvláštní příspěvek horníkům. Pracujícím, kteří vykonávali ke dni uvolnění zaměstnání I. pracovní kategorie v hornictví se stálým pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech, se navrhuje poskytovat příspěvek ve výši 1900,- Kčs měsíčně, jestliže byli zaměstnáni v takovém zaměstnání po dobu delší než tři roky, a bude náležet po dobu tří měsíců. Získá-li pracující celkem pět roků uvedeného zaměstnání, bude příspěvek poskytován po dobu šesti měsíců a tato doba se bude prodlužovat vždy o tři měsíce za každý odpracovaný rok uvedeného zaměstnání, nejvýše však celkem o 39 měsíců. Uvedeným pracujícím tak podle délky hornického zaměstnání bude na zvláštním příspěvku vyplaceno celkem od 5700 Kčs do 68 400 Kčs. V případě, že pracující bude ke dni uvolnění rubačem, razičem, lamačem nebo hlubičem, bude doba poskytování zvláštního příspěvku zpravidla o 10 měsíců delší a celková výše této sociální dávky tak dosáhne až 87 400 Kčs vyplacených v době 46 měsíců po skončení výplaty mzdového vyrovnání podle pracovněprávních předpisů.

Pracujícím, kteří vykonávali ke dni uvolnění jiná zaměstnání I. pracovní kategorie v hornictví pod zemí v hlubinných dolech nebo zaměstnání I. pracovní kategorie při úpravě a konečném zpracování uranové rudy, se navrhuje poskytovat zvláštní příspěvek ve výši 1500 Kčs měsíčně, jestliže byli zaměstnáni v takovém zaměstnání celkem nejméně 5 let, a to po dobu tří měsíců. Tato doba bude pak prodloužena vždy o 3 měsíce za každý další rok zaměstnání, z něhož vzniká nárok na zvláštní příspěvek horníkům, nejvýše však o 30 měsíců. Celkem tak bude vyplaceno na zvláštním příspěvku této skupině pracovníků od 4500 Kčs do 49 500 Kčs podle získané doby zaměstnání, z nichž vzniká nárok na tuto sociální dávku.

Vzhledem k tomu, že bude docházet k souběhům nároků na zvláštní příspěvky, obsahuje návrh zákona úpravu zabezpečující, aby nebyly dotčeny nároky na tuto dávku přiznané ze zdravotních důvodů a aby nedocházelo současně k neodůvodněnému kumulování sociálních příjmů v některých případech.

Právně bude přiznávání zvláštního příspěvku horníkům uvolněným při realizaci útlumových programů zajištěno předkládaným návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 98/1987 Sb., o zvláštním příspěvku horníkům. Pro nově zaváděný důvod vzniku nároku na příspěvek podle tohoto zákona bude proto platit s dílčími odchylkami právní režim stanovený tímto zákonem. Půjde zejména o přiznávání zvláštního příspěvku a jeho výplatu, vedení potřebné evidence, hlášení rozhodných skutečností, promlčení a rozhodování případných sporů soudy. Nově je i pro zvláštní příspěvek poskytovaný ze zdravotních důvodů umožněno jeho vyplacení vedle částečného invalidního důchodu, a to ve výši rozdílu mezi oběma dávkami.

Odhadované náklady na výplatu zvláštních příspěvků podle předkládané novely jsou uvedeny v důvodové zprávě, do roku 1995 se počítá s celkovou částkou cca 336 mil. Kčs, která bude vyvážena úsporou mzdových prostředků.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, vzhledem k výsledkům jednání ve výborech České národní rady, Slovenské národní rady a příslušných výborech Federálního shromáždění prosím, aby zákon byl v předloženém znění přijat. Děkuji vám.

Předsedající předseda SL J. Bartončík: Děkuji panu ministrovi. Návrh projednaly výbory ústavně právní, pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu a obchod a výbory pro sociální politiku obou sněmoven.

Prosím společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance Jaroslava Venhauera, aby přednesl společnou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Venhauer: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, jsou to právě dva roky, co jsme na půdě Federálního shromáždění schválili zákon č. 98/1987 Sb., o zvláštním příspěvku horníkům, který řešil naléhavý úkol na úseku péče o pracovníky v hornictví. Bylo to v souvislosti se zjištěním, že přes dosavadní technická, zdravotní a sociální opatření realizovaná ke zvýšení bezpečnosti a hygieny práce i nadále dochází k nepříznivému vývoji nemocí z povolání a dalších onemocnění vznikajících působením rizikových vlivů v podzemí hlubinných dolů. Dnes předkládám vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 98/1987 Sb., o zvláštním příspěvku horníkům.

Tento návrh byl projednán ve výboru ústavně právním, ve výboru pro plán a rozpočet. ve výboru pro průmysl, dopravu a obchod a ve výboru pro sociální politiku Sněmovny lidu. Novela vychází z programového vyhlášení federální vlády v části věnované strukturálním přeměnám národního hospodářství cestou zavádění útlumových programů výrob a potřebou řešit v těžebním průmyslu jejich sociální dopady.

Prvním programem je útlum těžby uranu od roku 1990, který schválila vláda Československé socialistické republiky 19. 10. 1989.

Obdobné programy útlumu těžeb jsou zvažovány pro pozdější období i v uhelném hornictví. Ukončení práce vyvolané útlumem těžeb postavila pracovní kolektivy a tisíce pracovníků před skutečnost přechodu do jiných zaměstnání. Nikdo z horníků samozřejmě nezůstane bez práce, avšak připravují se na ní rekvalifikací a adaptovat se na nové pracovní podmínky a charakter práce je pro pracovníky podzemních dolů zvláště obtížné. Uvolnění z práce z podzemí přináší ztrátu řady preferenčních výhod poskytovaných národním hospodářstvím výhradně horníkům. Právě z tohoto pohledu je třeba navrženou novelu zákona o zvláštním příspěvku horníkům pokládat vedle obecně platných předpisů o mzdovém vyrovnání za rozhodující opatření v sociální oblasti, které ulehčí přechod pracovníků z podzemních dolů a chemických úpraven uranového průmyslu do jiného zaměstnání. Umožní překlenout dobu adaptace a zmírnit dopady do životní úrovně pracovníka a jeho rodiny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP