Přítomno: | 182 poslanci Sněmovny lidu |
64 poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice | |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Benda, Hoření, Löbl, Obžerová, Pitra, Puchmeltr, Říman, Šimek, Škoda, Václavík M., Vedra, Žákovič
6 poslanců rezignovalo
Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice:
Fojtík, Haičman, Haman, Hanus, Mevald, Slavětínský, Švestka, Štáfek, Toman
2 poslanci rezignovali
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice:
Hanes, Koyš, Nejezchleb, Zagiba
1 poslanec rezignoval
(Řízení schůze převzal a druhý
den jednání zahájil předseda Federálního
shromáždění S. Kukrál.)
Předseda FS S. Kukrál: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, vážení
hosté, zahajuji druhý den jednání
17. společné schůze Federálního
shromáždění ČSSR. V zasedacím
sále je přítomno 162 poslanci Sněmovny
lidu a 51 poslanec Sněmovny národů zvolený
v ČSR a 59 poslanců Sněmovny národů
zvolených v SSR. Obě sněmovny jsou tedy usnášení
schopné.
O slovo se přihlásil ministr financí ČSSR
Václav Klaus.
Ministr financí ČSSR V. Klaus: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, mimořádně
dynamický, politický vývoj těchto
dnů a týdnů, jehož jedním vyústěním
je rekonstrukce vlády ČSSR poněkud potlačil
do pozadí pozornost otázkám ekonomickým.
Nová vláda, která byla ustavena dne 10. prosince
1989, si je plně vědoma svých povinností
i odpovědnosti za stav a chod hospodářství
vyplývajících pro ni z ústavy. Proto
je odhodlána těmito otázkami se zabývat
se stejnou vážností jako otázkami politickými.
Považujeme za nezbytné vyzvat všechny podniky
a organizace, aby ve zbývajících dnech tohoto
roku a v nástupu do nového roku zajistili normální
chod své činnosti, nepřipustili výpadky
ve výrobě, poruchy v zásobování,
službách a tím vznik zbytečných
ztrát.
Podle pracovního programu Federálního shromáždění
mělo být nyní na pořadu projednání
návrhu zákona o státním rozpočtu
federace na rok 1990. Vláda ČSSR tuto otázku
všestranně posoudila a dospěla k závěru,
že za dané situace, vzhledem ke změnám
v jejím složení, není možné,
aby nově jmenovaní ministři a vláda
předložili státní rozpočet v
původní variantě. Jak je známo, návrh
státního rozpočtu byl už projednán
a schválen předchozí vládou společně
se státním plánem a měnovým
plánem 30. listopadu t. r. Podle názoru nově
ustavené vlády tento rozpočet nesplňuje
ani její představy o rovnovážnějším
stabilizačním a protiinflačním zaměření
rozpočtu ani působení rozpočtu ve
směru podpory žádoucí ekonomické
aktivity a naopak omezování ekonomické aktivity
nežádoucí.
Jsme si samozřejmě vědomi, že rozpočtové
hospodaření nelze zablokovat, neboť by to narušilo
financování mnoha úseků národního
hospodářství. Netvrdíme také,
že dosud vypracovaný rozpočet je ve všech
svých částech nepřijatelný.
Proto za dané situace považujeme za rozumné
navrhnout určité kompromisní řešení
otázek rozpočtového hospodaření
v části příštího roku.
Jménem vlády jsem zmocněn požádat
Federální shromáždění,
aby předložený vládní návrh
zákona o státním rozpočtu federace
na rok 1990 nyní neprojednávalo a navrhnout, aby
v souladu s příslušnými ustanoveními
zákona o rozpočtových pravidlech, rozpočtové
hospodaření v době od 1. 1. 1990 do 31. 3.
1990 zatím vycházelo z globální roční
částky předchozího návrhu státního
rozpočtu předloženého Federálnímu
shromáždění, to znamená z částky
330 mld. Kčs s tím, že na 1/4 roku bude použito
méně než 1/4 této původně
uvažované částky.
Podle našeho návrhu bude použito pouze 22,3 %
této sumy za první čtvrtletí. Přitom
to bude diferencované. Abychom zdůraznili svou odpovědnost
za sociální otázky, všechno, co se týká
sociální sféry bude profinancováno
v jedné čtvrtině celkové částky,
to znamená v rozsahu 25 %. To znamená, že všechny
výdaje na společenskou spotřebu, dávky
sociálního zabezpečení, školství,
kulturu, zdravotnictví budou čerpány maximálně
do 25 % , stejně tak dotace národních výborů.
Naopak, abychom demonstrovali zpřísnění
nebo začátek zpřísnění
tlaku do sféry hospodářské, tak dotace
hospodářským organizacím i dotace
JZD budou čerpány za 1. čtvrtletí
maximálně do částky 17 % roční
částky. Podrobnější čísla
mohu uvést.
Období prvního čtvrtletí 1990 by tedy
bylo obdobím takzvaného rozpočtového
provizoria a v souladu s odst. 3 citovaného zákona
by rozpočtové příjmy a výdaje
uskutečněné v době rozpočtového
provizoria byly zúčtovány se státním
rozpočtem federace po jeho definitivním vyhlášení,
které předpokládáme v březnu
1990. Poněvadž jde o postup v naší praxi
neobvyklý, chci uvést, že naposled bylo rozpočtové
provizorium uplatněno v roce 1967, kdy zákon o státním
rozpočtu byl tehdejším Národním
shromážděním schválen až
18. května 1967, což tehdy vyplývalo z úpravy
velkoobchodních cen k 1. 1. 1967.
Postup, který se navrhuje, vychází z těchto
hlavních důvodů:
1. Zcela zásadně se změnila společenská
a politická situace v naší zemi ve srovnání
s dobou, ve které byl vládní návrh
zákona o státním rozpočtu připravován.
Státní rozpočet nemůže na tuto
situaci nereagovat.
2. Ekonomická situace naší země charakterizovaná
zejména hlubokou nerovnováhou v řadě
oblastí ekonomiky, vyžaduje koncipovat státní
rozpočet jako protiinflační, jako rozpočet,
ve kterém musí být přihlédnuto
k potřebám radikální ekonomické
reformy pro jejíž uskutečnění
musíme již v roce 1990 učinit rozhodné
kroky. Původní návrh zákona, ve kterém
byl obsažen rozpočtový deficit, a který
byl vnitřně spjat s polovičatým postupem
v ekonomické reformě, je z těchto hledisek
zcela nepřijatelný.
3. Důvodem pro odložení projednávání
zákona o státním rozpočtu a pro uplatnění
rozpočtového provizória je i nezbytnost uvést
rozpočet do souladu s programovým prohlášením,
se kterým chce vláda předstoupit před
Federální shromáždění
v nejbližší době. Naším záměrem
je urychlit přechod k racionálně fungující
tržní ekonomice a tím způsobem postupně
vyvést ekonomiku ze stavu nerovnováhy na základních
trzích. Tomu bude třeba přizpůsobit
nejen ekonomické prostředí, v němž
se pohybují podniky, ale i celý systém řízení
ekonomiky z úrovně ekonomického centra. Jde
o široký komplex otázek, ke kterým vláda
v brzké době zaujme své stanovisko.
Již teď můžeme říci, že
musí jít zejména o řešení
otázek organizace výrobní základny,
kde se zatím nepokročilo v dosažení
potřebného stupně demonopolizace čs.
ekonomiky, což omezuje možnost vzniku naprosto nezbytného
konkurenčního ekonomického prostředí.
Dále jde o otevření naší ekonomiky
světu, o otázky regulace vývoje ekonomiky
v konkrétních podmínkách po přestavbě
velkoobchodních a nákupních cen a při
diferencované finanční situaci podniků.
S tím jsou spojeny i úvahy o urychleném zavedení
a využití nástrojů peněžního
kapitálového trhu, to je obligací, akcií
apod.
Musíme se nepochybně vrátit i k otázkám
postavení státního plánu jako jednoho
z nástrojů řízení v podmínkách
budování tržní ekonomiky. Nejde nám
o jeho zrušení, ale i jeho nové pojetí
zapadající do konceptu budování tržní
ekonomiky. Je nesporné, že tak závažné
úkoly, jako je strukturální přestavba
ekonomiky, je třeba řešit jak využíváním
ekonomických nástrojů, tak částečně
i na základě věcných rozhodnutí
ekonomického centra.
Jsme si vědomi toho, že takováto - zatím
obecně znějící prohlášení,
mohou nepříznivě působit na podniky,
na jejich chování a že v nich mohou vyvolat
pocit určité nejistoty. K tomu je nutno říci,
že základním směrem reformy zůstává
zvýšení samostatnosti podniků. Tento
směr chceme naopak ještě více zdůraznit
a úměrně tomu zdůraznit jejich odpovědnost
za svůj vlastní rozvoj, protože zboží
a služby se u nás vytvářejí v
podnicích a nikoli na chodbách ministerstev a jiných
vládních orgánů. V řízení
ekonomiky však nesmí vzniknout vakuum, a proto je
třeba některá již přijatá
opatření včetně zákonů,
které budou dnes projednávány, nechat působit.
Nelze však vyloučit, že může dojít
i k návrhům na úpravu zákonů,
které již Federální shromáždění
schválilo. Naším úkolem je řešit
tyto otázky v relativně krátké době,
neboť nejen státní rozpočet, ale i celý
mechanismus řízení a fungování
ekonomiky považujeme v určitém smyslu za provizorium.
Charakteristickým rysem nového pojetí úlohy
státního rozpočtu v ekonomice, o které
chce vláda usilovat, bude přechod od ochrany dílčích,
partikulárních zájmů jednotlivých
podniků, tedy výrobců, k ochraně zájmů
společnosti jako celku, tedy spotřebitelů.
Z tohoto hlediska vystupují do popředí zejména
tyto zásady:
Je to zásada antiinflačního působení
státního rozpočtu, jejíž důsledné
dodržování musí výrazně
působit na procesy obnovy rovnováhy československé
ekonomiky. Je to zásada postupného relativního
i absolutního snižování celkového
objemu výdajů a tím i příjmů
státního rozpočtu jako výraz poklesu
váhy státu v ekonomice. Realizace obou těchto
zásad vyžaduje mj. výrazněji snížit
celkový objem dotací ze státního rozpočtu
a právě tímto směrem budeme orientovat
svou politiku.
Předběžně lze říci, že
se toto snížení musí dotýkat
i výdajů na obranu a bezpečnost a některých
dalších neproduktivních výdajů
na státní správu a společenské
organizace i některých výdajů na společenskou
spotřebu obyvatel a zejména celého spektra
investičních i neinvestičních dotací
poskytovaných podnikům.
Zdůrazňujeme-li, že nová vláda
chce okamžitě začít prosazovat rasantní
opatření k obnově rovnováhy v ekonomice,
jsme si vědomi toho, že nejdramatičtější
situace je zejména na trhu investic a na trhu meziproduktů,
tedy v oblasti zásob. Nová pravidla finančního
hospodaření podniků spolu s novým
daňovým zákonem do značné míry
uvolňují samostatnost podniků v oblasti finančního
hospodaření i jejich celkovou podnikatelskou aktivitu.
Tato skutečnost v podmínkách měkkých
a trhem neobjektivizovaných cen při neexistenci
konkurenčního prostředí a v podmínkách
monopolní struktury trhu může nerovnovážné
tendence dále prohlubovat. Nemá-li k tomu docházet,
je třeba uplatňovat v rámci nového
státního rozpočtu tvrdou restriktivní
finanční politiku, zejména výrazně
omezit investiční a neinvestiční dotace.
Tvrdá finanční politika musí být
současně doprovázena i výraznou úvěrovou
restrikcí naší nové bankovní
soustavy.
Je známo, že v našem státním rozpočtu
včetně rozpočtu národních výborů
připadá poměrně značná
část, téměř polovina výdajů
na společenskou spotřebu pro obyvatelstvo. Chci
ubezpečit Federální shromáždění
i naše občany, že posouzení, resp. případné
přehodnocení rozpočtových výdajů
nelze chápat tak, že jde o útok na dosaženou
životní úroveň obyvatelstva a jeho sociální
jistoty. Opatření, která již byla předchozí
vládou schválena v oblasti podpory individuální
bytové výstavby, v oblasti zdravotnictví
včetně předpokládaných platových
úprav ve zdravotnictví a školství, bude
nová vláda respektovat a zajistí na ně
potřebné prostředky v rozpočtu.
Vážené poslankyně a poslanci, chtěl
bych vás požádat, abyste k posuzování
návrhů, které jsem jménem vlády
předložil, přistupovali se smyslem pro vzniklou
realitu a umožnili tak vládě, která
svoji činnost zahajuje prakticky ve zcela novém
složení, předložit Federálnímu
shromáždění nový návrh
zákona o státním rozpočtu federace
na rok 1990 v navržené době.
Jménem vlády ČSSR navrhuji, aby Federální
shromáždění přijalo usnesení,
kterým se schvaluje zavedení rozpočtového
provizória na období od 1. 1. do 31. 3. 1990 na
základě uvedených principů.
Zároveň chci ubezpečit vás i všechny
naše občany, že vláda je rozhodnuta v
souladu s probíhajícím procesem demokratizace
v životě naší společnosti otevřeně
informovat i diskutovat o všech otázkách souvisejících
s vypracováním, projednáváním
a kontrolou rozpočtového hospodaření.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji ministru
Klausovi. Vyslechli jsme informaci, že vláda ČSSR
ve smyslu § 17 zákona č. 134/70 Sb., o rozpočtových
pravidlech, hodlá hospodařit podle podmínek
rozpočtového provizória do doby, než
zpracuje nový návrh rozpočtu. Ministr Klaus
také uvedl důvody, které vedly k tomuto rozhodnutí,
i opatření, která přijala vláda
k zajištění rozpočtového hospodaření.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dříve než dám hlasovat o návrhu
vlády, kdo má dotaz, připomínku, případně
kdo se hlásí do diskuse? Uděluji slovo poslanci
Štafovi.
Poslanec SL F. Štafa: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, myslím,
že pokud se týká provizória v situaci,
kterou má nová vláda, s tím je možné
jedině souhlasit. Je to řešení obvyklé
ve světě.
Pokud se týká zaměření opatření,
které připravuje vláda k tomu, aby se zamezilo
inflaci, a aby se zvýšila rovnováha rozpočtu,
s tím je možno také jedině souhlasit.
Zarazily mě dvě věci. Myslím, že
vystoupení pana ministra bylo připraveno, a tudíž
nemohu souhlasit s formulací, že hlavním cílem
reformy je organizace. Můj názor, že hlavním
cílem reformy je přece větší
efektivnost hospodaření a naše přizpůsobení
světu; doufám, že je to jenom překlep.
Pokud se týká druhé věci, je potřeba
říci, že opatření restriktivní
v dotacích je třeba, ale jakého rozsahu?
Takového rozsahu, že ohrozíme trh potravin?
Naše JZD hospodaří tak špatně?
Pokud se týká druhé věci: my chceme
vyvolat nezaměstnanost už příští
rok? Když snížíme o 1/3 dotace fabrikám
- dnes je jedna čtvrtina závodů nesolventních
- to znamená podle mého odhadu, jak jsem to mohl
během 5 minut udělat - to bude polovina nesolventních
podniků, a to vyvolává řetězovou
reakci. To může vážně ohrozit plynulost
rozvoje hospodářství.
Já nechci, aby se stanovisko vlády měnilo,
ale chci, aby to všichni věděli.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji poslanci
Štafovi. Hlásí se ještě někdo
do rozpravy? (Nikdo.) Nikdo. Chce odpovědět ministr
Klaus?
Ministr financí ČSSR V. Klaus: Myslím,
že to první je skutečně nedorozumění.
Určitě jsem neměl v úmyslu říci,
že hlavním cílem ekonomické reformy
jsou organizační otázky. Řekl jsem,
že velkým problémem, který nám
zůstává nadále po dosud provedených
krocích, je obrovská monopolizace ekonomiky a že
je třeba se s našimi monopoly utkat, což bude
jistě velmi složité a nepříjemné.
Je úkolem usilovat o vytvoření ne tak monopolizované
ekonomiky jako dosud. Takže cílem reformy není
demonopolizace, cílem je racionálně fungující
ekonomika. To je první věc.
Druhá věc. Neřekl jsem nic ani o ohrožení
trhu potravin, ani o nezaměstnanosti, ani o jednotřetinovém
snížení dotací. Já jsem řekl,
že tam je částečně i otázka
sezónnosti, takže 17 % není třetinové
snížení dotací. Budeme skutečně
usilovat o nalezení co nejracionálnější
metody, jak mírně, postupně snižovat
dotace, budeme volit jistě smíšenou formu paušálního
snížení či selektivního, které
by umožnilo, aby všechny tyto změny probíhaly
s co nejmenšími sociálními otřesy
a s co nejmenším narušením fungování
ekonomiky.
Předseda FS S. Kukrál: Děkuji ministrovi
Klausovi.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, navrhuji, aby Federální shromáždění
Československé socialistické republiky vyslovilo
souhlas s opatřením vlády k zajištění
rozpočtového hospodaření v době
rozpočtového provizória.
Dávám hlasovat. Nejdříve budou hlasovat
poslanci Sněmovny lidu.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s předloženým
návrhem, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Zdržel se někdo hlasování? (Tři.)
Tři.
Je někdo proti? (Dva.) Dva.
Konstatuji, že Sněmovna lidu vyslovila s návrhem
souhlas.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo z poslanců Sněmovny národů s návrhem
souhlasí, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.