Zdržel se někdo hlasování? (Osm.) Osm.
Je někdo proti? (Tři.) Tři.
Také Sněmovna národů vyslovila s návrhem
souhlas.
Vzhledem ke shodnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
vyslovilo souhlas s opatřením vlády k zajištění
rozpočtového hospodaření v době
rozpočtového provizoria podle § 17 zákona
č. 134/1970 Sb., o rozpočtových pravidlech.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 113, SL
č. 169, SN č. 184)
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, již třetí den trpím chronickým
zánětem zubů. Prosím, aby další
řízení Federálního shromáždění
převzal předseda Sněmovny lidu poslanec Bartončík.
Děkuji.
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SL J. Bartončík.)
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, nyní projednáme
Vládní návrh odůvodní ministr
financí Československé socialistické
republiky Václav Klaus. Prosím, pane ministře,
ujměte se slova.
Ministr financí ČSSR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
vláda Československé socialistické
republiky předložila k projednání a
schválení návrh zákona o odvodech
do státního rozpočtu, který má
nahradit zákonnou úpravu z roku 1972 změněnou
a doplněnou v minulém roce. Nová vláda
si je vědoma, že předložený návrh
zákona byl připraven v období minulém,
v období tzv. přestavby hospodářského
mechanismu.
Již jsem řekl, že je třeba přistoupit
k radikální ekonomické reformě, která
se musí hlouběji dotknout i oblasti finančních
vztahů, včetně odvodů a daní.
Vláda považuje návrh předkládaného
zákona za návrh významný a potřebný,
ale současně za návrh, který může
být v nadcházejícím období
v návaznosti na postup radikální ekonomické
reformy překonán. Vláda však vychází
z toho, že v roce 1990 nelze ponechat v platnosti dnešní
zákonnou úpravu odvodů do státního
rozpočtu, která je založena v podstatě
na individualizaci sazeb odvodů pro podniky, na vysokých
sazbách odvodů do státního rozpočtu,
na redistribuci ponechávající samofinancování
podniků jen malý prostor a na rozsáhlých
slevách z odvodů a dotací. Bylo by to zcela
proti tomu, co vyžaduje ekonomická racionalita. Nová
předložená úprava přináší
při všech svých nedostatcích řadu
pozitivních žádoucích prvků -
zejména jednotnost sazeb odvodů, nižší
odvodové zatížení zisku, odstraňuje
jakoukoliv možnost přerozdělení zdrojů
mezi podniky i mezi podniky a resorty, podniky se stávají
přímými subjekty odvodů, odvod odpisů
ze základních prostředků se stává
nevýznamným pouze u útlumových programů
aj.
Z těchto srovnání vyvozuje vláda závěr,
že je vhodné schválit předložený
návrh zákona s účinností od
1. 1. 1990 s tím, že je nutno předpokládat
i s ohledem na sestavení definitivního státního
rozpočtu za rok 1990 o provizóriu případně
s určitými úpravami, bude-li to třeba
v dalším průběhu prací na radikální
ekonomické reformě, a bude-li to nezbytné
i s úpravami zásadnějšího rázu
až po jednotnou zákonnou úpravu zdanění
organizací. Vláda je toho názoru, že
současná doba tento postup vyžaduje.
Při konstrukci navrhovaného systému bylo
sledováno i zvýšení kriteriálního
působení soustavy odvodů do státního
rozpočtu. Proto v rámci přípravy zákonné
úpravy byly podrobně zkoumány otázky
uplatnění samostatného odvodu z jmění.
V této souvislosti byly analyzovány poznatky a důsledky
z uplatňování obdobných odvodů
v ČSSR a v dalších zemích. Na základě
vyhodnocení všech poznatků a zkušeností
a předpokládaných vlivů nebyl tento
odvod zahrnut do soustavy odvodů jako samostatný
druh odvodu, a to proto, že by administrativní náročnost
spojená s jeho prováděním nebyla vyvážena
odpovídajícím ekonomickým působením.
Proto bylo původně navrhováno, aby jeho kriteriální
funkce byla uplatněna v odvodu ze zisku, a to ve formě
minimálně výše odvodů ze zisku
ve vztahu k rozsahu jmění organizace.
Po podrobném zvážení složitosti
tohoto řešení dospěla nová vláda
k závěru, aby navrhované ustanovení
§ 9 o minimální výši odvodů
ze zisku bylo ze zákona vypuštěno. Tím
se posílí i jednotné odvodové a daňové
podmínky u všech hospodářských
organizací.
Doporučuji proto, aby - pokud s tímto návrhem
vyslovíte souhlas - byla tato změna zapracována
do společné zprávy vašich výborů.
Zásadní význam má v návrhu
zákona odvod ze zisku. Musí zabezpečit zejména
funkci regulační z hlediska vymezení použitelného
zisku pro realizaci zásady samofinancování
v podnikové sféře, při zabezpečení
odpovídajících příjmů
státního rozpočtu. Současně
má stimulovat a podporovat podnikavost všech hospodářských
organizací. Pro naplnění těchto záměrů
má rozhodující význam nejen forma
tohoto odvodu, ale především výše
jeho sazby. V rámci přípravy a projednávání
návrhu tohoto zákona byla tomuto problému
věnována velká pozornost.
Byla posuzována celá řada variantních
řešení, a to jak z hlediska samotné
konstrukce odvodu ze zisku, tak výše sazeb. Zejména
byla posuzována otázka progresívních
nebo lineárních sazeb.
Po zhodnocení všech kladů a záporů
lineárních a progresívních sazeb odvodu
ze zisku byla do vládního návrhu zapracována
lineární sazba odvodu ze zisku, a to ve výši
55 % s výjimkou státních peněžních
ústavů a pojišťoven, u nichž se navrhuje
sazba ve výši 65 %. Navrhovaná výše
sazby tohoto odvodu vychází z podrobné analýzy
důsledků realizace komplexní přestavby
velkoobchodních a nákupních cen i změn
v ostatních ekonomických nástrojích.
Jde o sazbu relativně nízkou, zabezpečující
snížení odvodového zatížení
zisku. Tento návrh vychází z toho, že
ponechání zisku v podnicích má podporovat
podnikavost a ekonomickou racionalitu.
Jsme toho názoru, že se žádoucí
ekonomický tlak při tvorbě zdrojů
v podnicích nemá řešit primárně
cestou zvyšování míry odvodů
do státního rozpočtu, ale že se má
řešit především cestou omezení
rozpočtových dotací, protimonopolními
opatřeními, zdokonalováním cenové
struktury, přísnou úvěrovou politikou,
využíváním nástrojů peněžního
a kapitálového trhu a podobně.
Současně se však navrhuje v § 25 odstavec
2 zmocnění vlády ČSSR ke zvýšení
sazeb odvodu ze zisku a objemu mezd. K jeho formulaci i praktickému
uplatnění přispívá i omezení
tohoto zmocnění, navržené ve výborech
Federálního shromáždění,
to je pro rok 1990 plus mínus 10 bodů a pro rok
1991 plus mínus 5 bodů. Vláda hodlá
tohoto zmocnění využít v roce 1990 ke
zvýšení sazby odvodu ze zisku o 10 bodů.
Vyžadují to specifické podmínky roku
1990 k zabezpečení rovnováhy ve státních
i podnikových financích.
Chci vás přitom ujistit, že i při uplatnění
uvedeného zvýšení sazby odvodu ze zisku
pro rok 1990 o 10 bodů dojde v roce 1990 ve srovnání
s letošním rokem k výraznému zvýšení
použitelných zdrojů u převážné
části hospodářských organizací.
Navrhovaná právní úprava odvodů
do státního rozpočtu obsahuje vedle dvou
základních odvodů, kterými jsou odvod
ze zisku a odvod z objemu mezd také regulační
a cenové odvody. Vzhledem k tomu, že podrobnější
zdůvodnění potřeby těchto odvodů
obsahuje důvodová zpráva, nepovažuji
za účelné ji dále rozvádět,
přičemž podmínky a způsob jejich
provádění má stanovit vláda
ČSSR svým nařízením. Pro cenové
odvody zůstanou v platnosti dosud platné právní
předpisy. Souhlasím s tím, aby návrh
úpravy regulačních odvodů ve mzdové
a investiční oblasti byl upřesněn
tak, jak to doporučují výbory Federálního
shromáždění.
Závěrem mi dovolte, abych vyjádřil
názor vlády, že navrhovaná právní
úprava odvodů do státního rozpočtu
znamená zatím první krok změn na tomto
závažném úseku, že musíme
pracovat ihned na žádoucích zlepšeních,
zejména v souvislosti s vypracování návrhu
státního rozpočtu na rok 1990. V návaznosti
na přípravu radikální ekonomické
reformy je třeba urychlit práce na dlouhodobějším
a ucelenějším koncepčním řešení
celé soustavy podnikových daní, založených
na jednotnosti zdanění, na zjednodušení
daňového systému, na vyváženém
poměru různých forem zdanění
a na sblížení našeho daňového
systému se systémy uplatňovanými ve
státech s tržní ekonomikou.
Jménem vlády doporučuji, abyste vyslovili
souhlas se schválením navrhovaného zákona
o odvodech do státního rozpočtu. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji vám, pane ministře. Návrh
projednaly výbory ústavně právní,
pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu
a obchod, pro zemědělství a výživu
a výbory pro sociální politiku obou sněmoven.
Prosím společnou zpravodajku výborů
Sněmovny národů poslankyni Dagmar Frýbortovou,
aby přednesla zpravodajskou zprávu.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně D. Frýbortová: Vzhledem k
tomu, že ve výborech byl tento zákon velmi
dobře konzultován a že zde došlo k návrhu
ministra na vypuštění § 9, o čemž
také poslanci velmi diskutovali, domnívám
se, že by stačilo přerušení schůze
na pět minut, aby se mohli sejít zpravodajové
jednotlivých výborů a zapracovat do zprávy
vyjádření k tomuto § 9.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Myslím, že je to rozumný návrh.
Máte někdo jiný návrh? (Ne.) Ne. Přerušuji
jednání na deset minut.
(Jednání přerušeno v 9.05 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 9.25 hodin.)
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Prosím poslankyni D. Frýbortovou.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně D. Frýbortová: Vyslechli jsme
zprávu pana ministra Klause k zákonu o odvodech
do státního rozpočtu (tisk 174). Tomuto dnešnímu
jednání předcházela porada poslanců
zpravodajů jednotlivých výborů 23.
10., porada poslanců zpravodajů za účasti
expertů 25. 10., porada poslanců zpravodajů
15. 11. a porada, která probíhala před chvílí
a projednání ve výborech Federálního
shromáždění.
Úvodní výklad pana ministra financí
i zevrubná diskuse, která předcházela
projednání ve výborech Federálního
shromáždění, svědčí
o tom, že poslanci důkladně zvažovali
celý návrh zákona, aby nedošlo k uspěchaným
závěrům a museli ve svém obvodu ve
zkrácených termínech pracovat s návrhem
zákona se zvýšeným úsilím
a s určitými riziky.
Ve výborech nám nebylo jasné, jak bude zabezpečeno
oficiální zveřejnění pokud
jde o platnost tohoto zákona od 1. 1. 1990, když ho
má Federální shromáždění
na programu jednání dnes s možností
uplatnění změn textu zákona.
Chtěla bych proto požádat ministra financí
pana Klause, aby znovu informoval, zde z tohoto místa,
aby byli informováni i poslanci z ostatních výborů,
kde tento zákon projednáván nebyl. Jak bude
vláda v tomto směru postupovat, aby podniky měly
právní základ k novému způsobu
svého hospodaření již od začátku
účinnosti tohoto zákona. V dnešním
systému byl prakticky rozpad odvodů, neboť
už bylo tolik výjimek odklonu od obecného principu,
že v podstatě měl každý podnik
individuální finanční bilanci a cestou
dodatečných dotací a dodatkových odvodů
se prakticky likvidovala objektivit a princip jednotnosti, zásluhovosti
a spravedlivého zatížení.
Proto nová koncepce zákona říká
jednoznačně, že je snaha redistribuci na všech
úrovních potlačovat. Nebude je možno
poskytovat těm, kteří jsou pod úrovní
určitého systému hospodaření
dávat dotace a na druhé straně, abychom zabezpečovali
nějaké dodatkové odvody, které by
individuálně zatěžovaly jednotlivé
podniky.
Dalším principem je princip jednotnosti. Buď
se zavedou relativně jednotné podmínky pro
všechny, nebo budeme dělat tolik odklonů od
této obecné zásady, že vlastně
budeme dělat to samé, co jsme dělali doposud,
ale třeba v menším rozsahu. Jinak jsme nemuseli
do přestavby odvodů chodit. Podniky budou vystupovat
s různými výchozími podmínkami
pro rok 1990 a budou mít složité přechodové
problémy. Zákon jednoznačně tyto principy
zvýrazňuje.
Se základními principy a sazbami odvodů a
daní lze vyslovit souhlas. Je správné, jak
bylo uvedeno v úvodním slově pana ministra
financí, že tyto odvody a daně nelze chápat
jen jako nástroje zabezpečující příjmy
státního rozpočtu, ale je nutno požadovat,
aby navržený zákon plnil aktivní úlohu
v motivaci podnikatelské aktivity každému podniku.
Jsem toho názoru, že je nezbytné, aby podniky
měly zaručeny jednoznačně pravidla
chování působící bez výjimek.
Operativní zásahy lze přijmout jen v nejnutnějším
případě, jde-li o ochranu hospodářství
proti inflačním tendencím, které především
v přechodném období nelze podceňovat.
V této souvislosti je nutno uvítat, že navržené
zákony uplatňují kriteriální
působení daní a odvodů. Do jisté
míry se tím omezují přerozdělovací
procesy, plní se požadavek jednotnosti odvodů
a daní. Přitom se sleduje vytvoření
prostoru pro usměrňování vývoje
národního hospodářství ekonomickými
nástroji uplatňovanými vládou ČSSR.
Plnou podporu získal názor vyslovený v úvodním
slově, že ztrátovost části podniků
je nutno řešit dalšími ekonomickými
nástroji a opatřeními, ale ne diferenciací
v odvodovém systému, který musí být
jednotný.
Předložený návrh obsahuje také
některá ustanovení, která vyvolávala
dotazy a vážné obavy. Nejdiskutovanější
na předběžných poradách poslanců
ve výborech byly § 25, 15, 11 a 9.
V § 25 sazby 55 % základního odvodu ze zisku
a 50 % odvodu z mezd vláda požadovala zmocnění
ke zvýšení odvodů až o 10 bodů,
a to po celou dobu platnosti zákona a dokonce v obou případech.
To představovalo pohyblivost zhruba třetiny sazeb.
Poslanci však zdůraznili, aby u jakékoliv úpravy
byla dodržena zásada rovnosti podmínek pro
všechny podniky a časová omezenost platnosti
tohoto zmocnění.
Druhá vážnější námitka
byla k rozsahu tohoto zmocnění o uvedených
plus mínus 10 bodů. Byl by to veliký rozsah,
který by narušil podmínky dlouhodobosti hospodářských
pravidel a navíc jeho horní hranice 65 % z odvodu
ze zisku by představovala vysoký podíl odčerpání
podnikových zdrojů, využitelných pro
průmyslový výzkum a vývoj a pro rozvoj
průmyslové výroby. Jak si podniky vytvoří
dlouhodobé plány a pětileté plány,
nebylo jasno v žádném podniku, který
poslanci při individuálním průzkumu
navštívili. Tato linie vysokého odčerpání
průmyslových finančních zdrojů
postihuje mnoho dalších našich podniků
po nejednu pětiletku a má ve stáří
a úrovni výrobní technologie velmi negativní
důsledky. Je třeba přejít od této,
v podstatě omezující politiky k politice
dynamického rozvoje průmyslové výroby,
která by zabezpečila rychlý rozvoj, zejména
nedostatkového průmyslového a spotřebního
zboží a touto cestou řešila dodavatelsko-odběratelské
vztahy i výrazné zlepšení situace na
vnitřním trhu. Jak jinak řešit trvající
nedostatek ledniček, mrazniček, automatických
praček, osobních automobilů a dalších
položek než rozvojem příslušných
průmyslových výrob. Touto cestou lze pak
odčerpávat kupní sílu, stabilizovat
trh a předcházet krizovým jevům v
hospodářství i politice. Na druhé
straně škrcení průmyslového rozvoje
vede do bezvýchodiskové situace. Je pravda, že
rovnováha státního rozpočtu musí
být zajištěna, ale spíš v oblasti
rozpočtových výdajů by bylo třeba
postupovat cestou úspor a ne cestou vyhledávání
dalších zdrojů ke krytí některých
výdajů nepřiměřených
v dané situaci.
Zrovna tak nelze takto kompenzovat chyby a nedostatky vyplývající
z provedené cenové přestavby. Nelze akceptovat
argument, že tímto způsobem se odčerpávají
neúměrné finanční prostředky
podniků. Všechny tyto důvody byly na poradě
poslanců zpravodajů a ve výborech váženy
a došli jsme ke shodnému závěru. Původní
text § 25 odst. 2 a) by znamenal obcházení
parlamentu vládou ve velmi citlivé ekonomické
otázce. Domnívám se, že jde o uplatnění
kontrolní funkce parlamentu, a proto trváme na znění
v konečné formulaci obsažené ve společné
zprávě výborů, tisk č. 205.
Ještě jednou ho přečtu: § 25 -
vláda ČSSR může a) k běžnému
usměrňování vývoje ekonomiky
nařízením zvýšit nebo snížit
sazbu odvodů ze zisku a sazbu odvodu z objemu mezd pro
rok 1990 nejvýš o 10 bodů, pro rok 1991 nejvýše
o 5 bodů, případnou úpravu sazby pro
rok 1991 stanoví nejpozději do 30. září
1990.
Velice neujasněný byl § 15 vyúčtování
odvodů. Soudruh náměstek ministra financí
na expertní poradě, kde byla diskutována
výše odvodů na rozvoj území uvedl,
že vzhledem k náročnosti evidence pracujících
mimo území města, kde mají trvalé
bydliště, je záležitost velice složitá
a proměnlivá, nebude předmětem odvodů
z měst procentní podíl na komplexní
rozvoj území příslušného
národního výboru. Při expertní
poradě vystoupili zástupci ČNR s názorem,
který se ztotožnil i s poslanci Federálního
shromáždění, že ani tento zákon
neřeší zvyšování pravomoci
národních výborů, natož jejich
finanční a s tím i spojené kádrové
otázky. Byl vznesen požadavek na poslance Federálního
shromáždění a ve výborech, jak
už jsem uvedla, dospěli ke stejnému názoru,
abychom doporučili vládě ČSSR, aby
řešila otázku postavení národních
výborů komplexně ve zvláštním
zákoně.
Proto pokládám dotaz předsedovi vlády,
jak bude vláda při řešení tohoto
požadavku poslanců FS a ČNR dále postupovat?
Dalším předmětem dotazů a námitek
byl § 11, který se týká regulačních
a cenových odvodů. Také zde jsme požadovali,
aby pravidla byla stanovena tak, aby měla kriteriální
charakter a aby nedávala možnost libovolného
výkladu přerozdělovacího procesu.