V oblasti subsaharské Afriky máme zájem o pokračování dosavadní dělné spolupráce se Zimbabwe, Tanzánií a Zambií. Nadále budeme rozvíjet vzájemně výhodné vztahy s Nigérií, Ghanou a dalšími africkými státy.
Mezi našimi tradičními přáteli v Asii zaujímá trvalé místo Indie. Její aktivní a konstruktivní mírová politika si získala naše uznání a podporu. Návštěva indického prezidenta v ČSSR v loňském roce potvrdila dosaženou vysokou úroveň vzájemných vztahů.
Letošní návštěva předsedy vlády ČSSR v Íránu prokázala oboustranný zájem o rozvoj vztahů a dosažení vyšší úrovně hospodářské spolupráce.
Aktivizují se naše vztahy s Indonésií, Thajskem a dalšími státy ASEAN.
Se zeměmi Latinské Ameriky usilujeme o lepší využití možností, které nabízejí sílící procesy demokratizace regionu. Značného pokroku jsme dosáhli v aktivizaci styků zejména s Brazílií, Argentinou, Mexikem a Uruguayí. Dosavadní spolupráci budeme obohacovat o nové formy, jako je slibně se rozvíjející společné podnikání.
Vítáme růst autority nezúčastněných zemí a jeho aktivní přínos k řešení nejdůležitějších problémů současnosti. V OSN a na dalších mezinárodních fórech budeme podporovat úsilí o přestavbu mezinárodních hospodářských vztahů, o spravedlivé řešení problémů zadluženosti.
Očekáváme, že konference hnutí
nezúčastněných na nejvyšší
úrovni v Bělehradě přinese další
významné impulsy pro upevňování
míru a bezpečnosti ve světě.
Složité ekonomické, sociální a politické problémy řady rozvojových zemí dále komplikují regionální konflikty. Československo vždy aktivně vystupovalo za jejich spravedlivé řešení.
Nové přístupy k mezinárodním otázkám přivedly ke změnám k lepšímu při hledání cest k urovnání takových složitých problémů jako je irácko-íránský konflikt, afghánská otázka, problematika Kampučie, situace na jihu Afriky, ve střední Americe i některých dalších. I přes realismus, projevený Organizací pro osvobození Palestiny, nedošlo zatím s ohledem na stanoviska lzraele ještě k výraznějšímu postupu při řešení situace na Blízkém východě.
Vítáme a podporujeme zvýšené úsilí OSN v těchto otázkách. Svědčí o tom také naše přímá účast v jednotkách OSN v Angole a Namibii.
Soudružky a soudruzi, zde, na půdě našeho nejvyššího zákonodárného orgánu, bych chtěl zvlášť zdůraznit, jak závažnou úlohu mají v mezinárodních vztazích zahraniční styky Federálního shromáždění. Významně přispívají k rozvíjení politického dialogu, k objasňování našich a spojeneckých postojů k mezinárodním otázkám, k šíření pravdy o socialistickém Československu. Tato činnost se odvíjí nejen na dvoustranném základě, ale i po linii Meziparlamentní unie. Z hlediska prohlubování celoevropského procesu je třeba vysoce hodnotit vůbec první setkání představitelů parlamentů účastnických zemí KEBS, kterého se někteří z vás koncem m. r. aktivně zúčastnili.
Připomínky, podněty a stanoviska obou sněmoven, zahraničních výborů a ostatních orgánů Federálního shromáždění, jakož i jednotlivých poslanců, napomáhají zkvalitňovat a orientovat zahraničně politickou činnost vlády ČSSR. Jsou využívány při četných mezinárodních jednáních členů federální vlády, jejího předsedy a místopředsedů, představitelů vlád obou republik.
Obraz, který se o nás vytváří ve světě, má značný vliv na úspěšnou realizaci našich zahraničně politických záměrů, na rozšiřování hospodářské, kulturní a další spolupráce.
Vážíme si každého, kdo se znalostí a porozuměním objektivně informuje o našem životě. Ty západní sdělovací prostředky, které zkreslují naši realitu a narušují atmosféru vzájemného porozumění, jsou proti duchu i liteře dokumentů helsinského procesu.
Mezi významné úkoly naší zahraniční politiky patří objasňovat procesy přestavby a demokratizace naší společnosti, vytvářet objektivní představu o socialistickém Československu. Máme v tom ještě velké rezervy. Mnohem náročněji musíme přistupovat k našemu propagačnímu a informačnímu působení v zahraničí, více je diferencovat s ohledem na rozdílné podmínky v jednotlivých zemích. Šířeji aplikovat moderní formy a metody.
Souvisí s tím také to, jak účinně využíváme naše kulturní, školské, vědecké, zdravotnické a sportovní styky. Máme přece vynikající osobnosti, odborníky a kolektivy. Mohou vykonat mnoho pro propagaci dobrého jména naší republiky a získávat nám další přátele.
Ve vývoji vztahů na kontinentě sehrává významnou úlohu společné kulturní dědictví Evropy. Budeme usilovat o to, aby náš podíl v tomto směru odpovídal našemu postavení v evropské a světové kultuře. Máme pro to všechny předpoklady.
Můžeme se pochlubit mnohým, čím jsme přispěli a nadále přispíváme do pokladnice duchovních hodnot.
Mnoho českých a slovenských rodáků nás ve světě proslavilo. Vážíme si činnosti našich krajanů. Oceňujeme jejich úsilí o zachování národních tradic, o udržování českého a slovenského jazyka a kulturního odkazu. Hodláme aktivněji pracovat s krajanskými sdruženími, rozvíjet kontakty s těmi našimi bývalými občany, kteří si uchovali dobrý vztah ke své staré vlasti.
Chceme spolupracovat se všemi našimi přáteli ve světě. Napomáhají tomu družební styky měst, krajů, závodů, univerzit, společenských organizací, kontakty mezi mládeží, sportovci. Vítáme, že těžiště se postupně přesouvá z výměn oficiálních delegací na široké přímé styky občanů, pracujících různých profesí.
Vzájemnému porozumění mezi národy napomáhá rovněž turistika. V minulém roce k nám přijelo přes 14 miliónů zahraničních turistů. Navíc přes naši republiku tranzitovalo 9 miliónů cizinců. Přibližně 6,5 miliónů našich občanů trávilo dovolenou v zahraničí. Není to málo. Chtěli bychom však dosáhnout více. Turistika je součástí života moderní společnosti a jedním z ukazatelů životní úrovně. Pro nás je však podstatné, nakolik si pro to vytvoříme potřebné ekonomické podmínky. Pro příjezdy zahraničních hostů jsme výrazně ulehčili vízovou praxi a budeme usilovat o to, aby se recipročně zpružnila pro naše občany vízová praxe některých západních států.
Nyní mi dovolte, abych na některých faktech ukázal šíři našich zahraničních styků.
Československá socialistická republika udržuje dnes diplomatické styky se 136 státy. V zahraničí máme 89 velvyslanectví, 6 stálých misí, 14 generálních konzulátů a 2 konzuláty. Propagaci naší kultury zajišťuje též 10 kulturních středisek.
V Československu působí 69 velvyslanectví, 13 generálních konzulátů, 2 konzuláty a 1 honorární konzul. Do oblasti kulturních styků spadá 7 kulturních a informačních středisek. Jsme členy 60 vládních mezinárodních organizací. Kromě toho se podílíme na činnosti více než 1000 nevládních organizací.
Důležitým nástrojem pro uskutečňování cílů československé zahraniční politiky jsou mezinárodní smlouvy. Naše smluvní základna se v uplynulém období dále rozšířila. V současné době máme se 127 státy světa celkem 1969 dvoustranných a 886 mnohostranných smluv.
Účinnost zahraničně politického působení neměříme pochopitelně pouze kvantitativními ukazateli. Jde nám o kvalitu a také o to, aby nemalé prostředky, které do této oblasti naše společnost vkládá, byly co nejhospodárněji využívány.
Tomu má sloužit i zahájená prověrka obsazení našich zastupitelských úřadů a efektivity jejich činnosti. Ve spolupráci s federálním ministerstvem zahraničního obchodu zkoumáme rovněž možnosti slučování některých funkcí v zahraničí v zájmu racionálnějšího využívání sil a prostředků.
Chtěl bych vás v této souvislosti informovat o pokračující přestavbě naší zahraniční služby. Jejím cílem je zvýšit efektivnost, kvalitativně pozvednout styl, formy a metody práce, uplatňovat nové přístupy v naší činnosti. Na tomto procesu se podílejí všechny pracovní kolektivy ministerstva zahraničních věcí. Dokončujeme první etapu přestavby. Počet pracovníků našeho ministerstva bude snížen do 30. června t. r. ve smyslu úsporných opatření vlády ČSSR o 30 %. Intenzívně se zamýšlíme nad zlepšováním organizace, zkvalitněním řízení jak v centru, tak i na našich zastupitelských úřadech. Změnili jsme strukturu ministerstva, zmenšili počty útvarů.
Vytváříme atmosféru vyšší náročnosti pro každého jednotlivce. Nemáme jinou možnost, když chceme kvalitně a včas plnit všechny úkoly s nižším počtem pracovníků v době, kdy se oblast zahraniční politiky výrazně dynamizuje.
S tím souvisí nároky na kádrovou práci. Důstojné a vysoce kvalifikované zastupování naší vlasti v zahraničí vyžaduje důkladnou politickou, odbornou i morální připravenost lidí, jejich oddanost věci socialismu, a to na všech úsecích a úrovních.
V další etapě přestavby naší zahraniční služby se zaměříme zejména na zkvalitnění její obsahové náplně, na zvýšení koncepčnosti, plánování a prognózování zahraniční politiky. V tom spatřujeme jeden z hlavních směrů ke zvýšení úrovně a efektivnosti naší aktivity.
V souladu s novelizovaným zákonem o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy prohlubujeme koordinační úlohu našeho ministerstva. Těsněji spolupracujeme s ostatními resorty a institucemi. Zabýváme se rovněž otázkou většího zapojení společensko-vědní fronty do naší analytické i praktické činnosti.
Neodmyslitelnou součástí našich zahraničních styků je mezinárodní aktivita společenských a zájmových organizací Národní fronty. Demokratizace naší společnosti si to přímo vyžaduje. Stejně tak je třeba uspokojit stále intenzívnější zájem našich občanů o otázky zahraniční politiky. Požadavek větší otevřenosti a kvalitnější veřejné informovanosti se týká i této sféry. Proto chceme zlepšit naši spolupráci s hromadnými sdělovacími prostředky.
Proces přestavby vyžaduje, aby zahraniční služba věnovala daleko větší pozornost oblasti vnějších ekonomických vztahů. Proto ve spolupráci s federálním ministerstvem zahraničního obchodu důsledněji prosazujeme naše hospodářské a obchodní zájmy. Chceme se aktivněji podílet na efektivnějším a mnohostrannějším zapojování Československa do mezinárodní dělby práce. Na zajišťování konkrétních úkolů, vyplývajících z potřeb sociálně ekonomického a vědeckotechnického rozvoje naší země. Patří mezi ně i nutnost aktivněji zkoumat všechny aspekty spojené s navazováním či rozšiřování kontaktů se světovými finančními a měnovými institucemi. Posoudit též možnosti a účelnost rozšíření naší působnosti i v těch regionech a zemích, s nimiž jsme až dosud styky neměli nebo jsme je přerušili.
Nelze plnit tyto úkoly bez iniciativnějšího přístupu našich zastupitelských úřadů. Musí předkládat více konkrétních námětů pro všechny oblasti, kde by to mohlo pro Československo přinést politický a ekonomický efekt.
Jsme si vědomi, že přestavba naší zahraniční služby bude dlouhodobým a náročným úkolem. Bez ní však nemůžeme dosáhnout vyšší kvality a dynamiky naší zahraničně politické činnosti tak, jak to bylo zdůrazněno i ve vystoupení soudruha Miloše Jakeše na poradě vedoucích pracovníků československé zahraniční služby v prosinci m. r.
Soudružky a soudruzi, starověká moudrost praví, že člověk nemůže dvakrát vstoupit do stejné vody téže řeky. Ani historické příležitosti se neopakují. Dnes se svět ocitl na rozcestí: jedna cesta směřuje k výšinám civilizace, druhá vede do propasti sebezničení. Výjimečnost naší doby spočívá v tom, že si tuto skutečnost lidstvo začíná stále více uvědomovat. Nové myšlení nabízí východiska k budoucnosti bez jaderných zbraní, k pochopení spojitosti rozporuplného světa a všelidského charakteru globálních problémů.
Musí svádět boj se zastaralými názory a hledat správný směr k využití své dynamické síly ku prospěchu všech. Není to snadný proces.
I my, jako součást socialistického společenství, svým dílem přispíváme a musíme nadále přispívat k tomu, aby zvítězil zdravý rozum, aby válka navždy zmizela z lidských dějin. Je to i v zájmu dalšího úspěšného rozvoje naší socialistické vlasti.
Mezinárodní autorita naší republiky bude o to vyšší, oč aktivnější bude naše mírová politika, oč pevněji se bude moci opírat o solidní ekonomický potenciál, stabilní životní úroveň, vyspělou a vzdělanou společnost, tvůrčí síly lidu, jeho pracovitost. Posílení naší mezinárodní prestiže závisí na úspěšnosti celospolečenské přestavby.
Vstoupili jsme do náročného období příprav XVIII. sjezdu KSČ. Od každého z nás, ať pracuje u stroje, na poli, v kanceláři, za jednacím stolem, na kterémkoli úseku našeho vnitřního, či zahraničního života, se očekává, že své zkušenosti a znalosti věnuje společnému dílu.
I mnozí cizinci, s nimiž se setkáváme,
hovoří o naší zemi jako o perle na šatu
Evropy. Máme proč být na svou vlast hrdi.
Chraňme její krásu, zvelebujme její
bohatství, střežme její dobré
jméno ve světě! Chci vás, představitele
našeho nejvyššího zákonodárného
sboru, jemuž skládáme své účty,
ujistit, že i pracovníci zahraniční
služby učiní vše pro to, abychom v tomto
společném úsilí čestně
obstáli. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Johanesovi.
Soudružky a soudruzi, předsednictva sněmoven doporučují vytvořit komisi pro přípravu usnesení ke zprávě ministra zahraničních věcí Československé socialistické republiky.
Předsednictvo Sněmovny lidu navrhuje zvolit poslance Miroslava Bochenka, Stanislava Tomse a Juditu Gálovou.
Předsednictvo Sněmovny národů doporučuje zvolit poslance Tomáše Trávníčka, Antona Hlaváče a Jaroslava Hrbotického.
Jsou k návrhu obou předsednictev nějaké dotazy nebo připomínky? (Nebyly.) Nevidím, že by se někdo hlásil.
Podle údajů na počítači jsou obě sněmovny usnášení schopné.
Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny národů.
Kdo z vás, soudružky a soudruzi, souhlasí s návrhem svého předsednictva na složení komise? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikoliv.
Sněmovna národů schválila návrh jednomyslně.
Nyní prosím, aby se vyjádřili poslanci Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s návrhem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.
I Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Komise pro vypracování návrhu usnesení
Federálního shromáždění
ke zprávě ministra zahraničních věcí
Československé socialistické republiky byla
oběma sněmovnami schválena.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 112, SN
č. 121)
Prosím členy návrhové komise, aby se sešli v průběhu polední přestávky v místnosti č. 030 v přízemí.
Do rozpravy k projednávanému bodu se zatím písemně přihlásili tito poslanci: Václav Štáfek, Anna Salvová, Bohuslav Kučera, Stanislav Tichavský, Milán Václavík, Josef Puchmeltr, Anna Marešová, Judita Gálová a Pavel Koyš.
Zahajuji rozpravu a uděluji jako prvnímu slovo poslanci
Štáfkovi. Připraví se poslankyně
Salvová.
Poslanec SN V. Štáfek: Vážený soudruhu generální tajemníku ústředního výboru Komunistické strany Československa, vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, chtěl bych reagovat na přednesenou zprávu o československé zahraniční politice. Myslím, že mohu říci, že jak my, poslanci, tak i naši voliči, plně podporujeme pozitivní vývoj v mezinárodních vztazích, který ve svém vystoupení charakterizoval soudruh ministr Johanes. Jsme hluboce zainteresováni na tom, aby se podařily další kroky k odzbrojení a upevnění světového míru. Oceňujeme, že výrazného obratu na mezinárodní scéně bylo dosaženo především mírovou politikou Sovětského svazu a ostatních socialistických zemí. Tato politika sleduje prosazování nových vztahů, opírajících se o realitu raketo-jaderného věku, prioritu všelidských hodnot a zájmů o rostoucí vzájemnou závislost a propojenost současného světa. V jejím názoru stojí odmítnutí války i přípravy na ni jako prostředku politiky.
Na první místo klademe otázku upevňování důvěry, uvolňování a spolupráce na politickém řešení i těch nejsložitějších otázek, jakými jsou problémy odzbrojení. Imperativem doby se stal požadavek zajistit a prohlubovat evropskou a celosvětovou bezpečnost výlučně politickými prostředky. Dosavadní vývoj ukazuje, že je to cesta reálná, možná, a že je třeba po ní jít. Nesmíme však přitom podléhat pacifistickým iluzím a zapomínat na nutnost upevňovat obranyschopnost našeho státu na principech stejné bezpečnosti.
Uvítali jsme zakončení vídeňské následné schůzky Konference o evropské bezpečnosti a spolupráci přijetím komplexního obsažného dokumentu, který otevírá novou etapu rozvoje vztahů mezi evropskými státy. Jde nám o Evropu mírové spolupráce, proto budeme dbát na plnění závazků, vyplývajících z vídeňského dokumentu. Přitom však budeme také dbát, aby nebyla narušována zákonnost, vyplývající z našeho právního řádu, o což se snaží "přátelé socialismu". Čestné plnění závazků musí být samozřejmé pro všechny signatáře helsinského a vídeňského dokumentu a musí především sloužit rozšiřování důvěry, porozumění a spolupráce při respektování jednoho vůči druhému.
Bohužel, jsme svědky toho, kdy Západ v nedávných dnech s odvoláním na vídeňský dokument rozpoutal širokou protičeskoslovenskou kampaň na protest proti rozhodnému zásahu našich bezpečnostních složek proti narušitelům veřejného pořádku v Praze. Navíc tyto akce řídí zahraniční nepřátelské centrály a organizují je lidé v cizím žoldu a zkrachovaní politici. S tím naši dělníci, rolníci a socialistická inteligence nebude nikdy souhlasit. S tím také nemůže souhlasit žádný občan, který stojí na platformě socialismu a socialistického vlastenectví. Všem lidem, zvláště mladým, kteří jsou nezkušení a nerozumní a neznají cenu krve zaplacenou za naše osvobození a v boji za socialismus, je třeba vysvětlovat, ale zrádcům, kteří jdou proti socialismu a kteří to dělají vědomě, nic vysvětlovat nebudeme.
Je třeba proti nim postupovat a jednat s nimi jako se zrádci podle našich zákonů a nedovolit jim, aby měli možnost manipulovat s kýmkoli, a hlavně s mládeží, za pomoci zahraničních centrál. Vždyť se dali do služeb dokonce i těch, kteří nám v minulosti způsobili tolik hoře. Právě před 50 lety nás okupovali němečtí fašisté na základě zrady západních velmocí. A na to nelze nikdy zapomenout. Je to poučné pro všechny další generace. Třistašedesát tisíc umučených a zabitých Čechů a Slováků, z toho 25 tisíc komunistických funkcionářů, zničené hospodářství, škody za 350 mld. Kčs, Lidice, Ležáky a další vypálené vesnice po celé republice a umučení naši občané, muži, ženy, děti a starci, hromadné vraždy. Taková je pravda, a proto je třeba ji připomínat. A co je třeba si uvědomit - že podstata tehdejších rozhodnutí proti naší politice byla třídní, kapitalistická, imperialistická. Bylo to umožňování útoku hitlerovského fašismu proti Sovětskému svazu a rozpoutání strašné druhé světové války.
V současné době krajním příkladem primitivní, studenoválečnické, antikomunistické demagogie bylo například hromadné použití podvodného triku, kdy obrazová dokumentace ze slavnostní manifestace na Václavském náměstí z 27. října loňského roku byla částí západního tisku použita jako ilustrace ke zprávě o protistátním vystoupení dvou tisíc výtržníků, které zorganizovaly především Hlas Ameriky a Svobodná Evropa.
O obsahu manifestu, který přijalo na 200 tisíc pracujících, se západní sdělovací prostředky nezmínily. Tato kombinace omylu a zamlčování patří k tradičním špinavým trikům černé propagandy, které byly de facto schvalovány západními vládami jako běžné prostředky ideologické diverze.
Další akcí bylo vyprovokování
nepokojů v souvislosti s výročím nesmyslného
upálení Jana Palacha. Také jednostranné
nátlakové akce ze strany Západu rozhodně
nepřispívají k ozdravení ovzduší
ve vzájemných vztazích mezi státy,
zvláště proto, že je před námi
na evropské scéně řada jiných
závažných problémů. Prostě
ze strany Západu je o naši demokracii dojemná
starost. Horší už je to s dodržováním
demokracie u nich doma, na sebe přitom zřejmě
zapomínají. Snaží se působit
přes disidenty, tedy chartisty, radí se s nimi,
dávají jim instrukce o tom, jak to dělat,
aby náš socialismus byl jiný socialismus a
aby přestal být socialismem.