Čtvrtek 16. června 1988

V této souvislosti bych rád upozornil na mimořádnou odpovědnost všech subjektů československého zahraničního obchodu, která pro ně vyplývá z nové právní úpravy hospodářských styků se zahraničím. Stručně bychom mohli říci: čím větší samostatnost, tím větší odpovědnost. Právem se od nich očekává, že nových podmínek své činnosti využijí k dosahování co nejefektivnějších výsledků. Takových, které by byly v souladu se zájmy a potřebami celé společnosti. Důležité ovšem je, aby dosahované výsledky nebyly poměřovány jen bezprostředními, krátkodobými zájmy podniků nebo dokonce jejich jednotlivých pracovníků, nýbrž efektem, který bude zakládat pro naše zahraničně obchodní podnikání zároveň dobrou perspektivu.

Tomuto požadavku bude zřjemě nezbytné přizpůsobit kritéria, zhodnocující výsledky činnosti nejen podniků zahraničního obchodu jako celku, ale i jejich útvarů a pracovníků. Situace bude nepochybně rozdílná vzhledem k charakteristice jednotlivých komodit zahraničního obchodu. Jsou však požadavky, které mají platnost pro všechny oblasti zahraničně obchodní činnosti bez ohledu na konkrétní charakter předmětu tohoto podnikání a rovněž bez ohledu na to, jde-li o výrobky či poskytované služby. Mám na mysli zejména respektování požadavku důsledného dodržování sjednaných podmínek uzavřeného obchodu a konkrétní postupy vůči obchodním partnerům. Tento požadavek se ovšem netýká jen vlastních subjektů zahraničně obchodního podnikání, ale též výrobců samotných. Vždyť žádoucí efekt zahraničního obchodu závisí v prvé řadě od vysoké kvality výrobků i poskytovaných služeb, od vysokých technických parametrů jejich užitných hodnot, od včasného a kvalitního servisu a v neposlední řadě od schopnosti pohotového dodání tak často diskutovaných náhradních dílů.

Jde o to, aby nedocházelo k tak závažným nedostatkům v kvalitě zboží a plnění dodacích podmínek, jak o nich informuje Zpravodaj zahraničního obchodu v 3. čísle letošního ročníku. Z celé řady případů, které uvádí, cituji:

"Zákazníci z Velké Británie provedli storna svých objednávek stoprocentní vlněné a směsové tkaniny v metráži pro dámskou a pánskou konfekci na dodávky v roce 1987 a z malé části v roce 1988 v celkové hodnotě cca 493 425 Lstg. Uvedené objednávky byly stornovány z těchto důvodů: opakovaného neplnění dodávek a potvrzených dodacích lhůt, neúplného sortimentu, chronického zpožďování dodávek, ztrát, které vznikly zákazníkům, protože nemohli splnit závazky vůči svým odběratelům." V jiném případě - týká se zpožďování textilních dodávek do Finska - se konstatuje, že zákazníci jsou unaveni neustálými problémy s dodacími lhůtami a ztrácejí důvěru k československým dodavatelům. Obdobné příklady jsou uvedeny z oblasti elektrotechnického průmyslu, strojírenství i z řady dalších odvětví.

Všechny tyto skutečnosti ovšem nikterak neoslabují nároky, které nutno klást na kvalitu zahraničně obchodní činnosti, na vlastní komerční práci vývozních a dovozních organizací. Nemalý díl odpovědnosti za dosahování co nejlepších výsledků bude mít i ve svém novém postavení ministerstvo zahraničního obchodu. Od něho se očekává především zpracování promyšlené koncepce zahraničně obchodní činnosti na podkladě závěrů XVII. sjezdu Komunistické strany Československa a zasedání ústředního výboru, zejména sedmého a devátého. Právě na 9. zasedání bylo zdůrazněno, že centrální orgány - v tomto případě vláda a ministerstvo zahraničního obchodu - mají nezastupitelné místo v uplatnění zásad přestavby v zabezpečení současných i perspektivních a zejména koncepčních úkolů naší ekonomiky. V této souvislosti bych také rád poukázal na 4. zasedání ústředního výboru Československé strany socialistické, které plně podpořilo celkovou koncepci komplexní přestavby hospodářského mechanismu, a které také zdůraznilo význam zahraničního obchodu pro naše národní hospodářství.

Důležitým předpokladem i v oblasti hospodářských styků se zahraničím bude vyřešení hodnotových vztahů úpravou velkoobchodních cen i objektivizací devizových relací, aby bylo možné v jednotlivých případech posoudit skutečné ekonomické podmínky a výsledky zahraničně obchodní činnosti. Do této činnosti je nutno stále více prosazovat taková kritéria efektivnosti, která jsou založena na srovnání naší produktivity práce s produktivitou světovou, včetně toho, aby velkoobchodní a nákupní ceny ve vztahu k společensky nutným nákladům a světovým cenám lépe odrážely vývoj ve světě a úroveň efektivnosti našeho národního hospodářství.

Naplnění těchto požadavků má také význam pro rozvoj přímých vztahů mezi našimi a zahraničními výrobními podniky a nepochybně by přispělo k dalšímu podnícení zájmu na této formě hospodářské spolupráce.

Je nutno také počítat se zvýšením počtu subjektů československého zahraničního obchodu a s jejich rozrůzněním - vedle tradičních podniků zahraničního obchodu budou zde existovat subjekty další. Proto lze mít za to, že se bude zvyšovat závažnost koordinující funkce ministerstva, která je předkládanou novelou zachována. I nadále bude ovšem ministerstvo zahraničního obchodu centrem zahraničně politické aktivity vůči našim zahraničním partnerům a musí být garantem zájmů státu v této oblasti.

Soudružky a soudruzi, veškerou činnost ve sféře hospodářských styků se zahraničím je nutno orientovat k co nejúčinnějšímu zhodnocování našeho národního důchodu. Při tom je stále nutno mít na mysli, že jde nejen o dosahování co nejlepších ekonomických výsledků, nezbytných pro další úspěšný rozvoj hospodářství a zabezpečení stoupající životní úrovně, ale též o dobrou reprezentaci naší socialistické vlasti. Jsem přesvědčen, že navrhovaná zákonná úprava k naplnění těchto cílů vytvoří dobré předpoklady. Proto rovněž doporučuji její schválení.

Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL V. Vedra: Děkuji poslanci Kapitolovi. Tím byly písemné přihlášky do rozpravy vyčerpány. Ptám se vás, poslanců, jestli se ještě někdo hlásí do rozpravy. (Nehlásí.) Není tomu tak. Vyhlašuji tedy rozpravu za skončenou.

Přeje si závěrečné slovo ministr zahraničního obchodu soudruh Štěrba? (Ne.) Nepřeje.

Žádají o slovo společní zpravodajové? (Ne.) Nikoliv.

Můžeme tedy, soudružky a soudruzi, přistoupit k hlasování. Při schvalování tohoto zákona platí zákaz majorizace. Musím konstatovat, že v zasedací síni je přítomno 176 poslanců Sněmovny lidu, 64 poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice a 67 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice. Obě sněmovny jsou tedy usnášení schopné.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené v České socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice zákon schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené ve Slovenské socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění společné zprávy výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Konstatuji, že poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice taktéž zákon schválili.

Tím byl zákon Sněmovnou národů schválen.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon, kterým se mění a doplňuje zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 50, SL č. 84, SN č. 93.)

Dalším bodem pořadu je

10

Vládní návrh zákona o sociálním zabezpečení (tisk 74), společná zpráva výborů Sněmovny lidu a společná zpráva výborů Sněmovny národů (tisk 85).

Vládní návrh zákona odůvodní ministr práce a sociálních věcí Československé socialistické republiky soudruh Miloslav Boďa. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR M. Boďa: Vážený súdruh generálny tajomník, vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vážení hostia, dovoľte, aby som z poverenia Federálnej vlády odôvodnil vládny návrh zákona o sociálnom zabezpečení.

Vláda ČSSR pristúpila k príprave nového zákona o sociálnom zabezpečení s cieľom vypracovať takú komplexnú právnu úpravu, ktorá by v nadväznosti na prebiehajúcu prestavbu spoločnosti závažným spôsobom ďalej rozvinula sociálnu politiku socialistického štátu. Ako bolo zdôraznené vo vládnom vyhlásení 3. mája t. r., vláda považuje sociálne zabezpečenie za významnú súčasť sociálnej politiky, ktorá bezprostredne ovplyvňuje životnú úroveň širokých vrstiev obyvateľstva. Táto cieľová orientácia sociálneho zabezpečenia bola hlavným smerom činnosti pri prácach na príprave zákona.

Dovoľte, aby som v úvode poďakoval za prácu výborom Federálneho zhromaždenia a ocenil ich podnetný obsahový i legislatívny prínos už pri prerokovávaní zásad tohto zákona v januári a februári t. r.; to sa preukázateľne odrazilo v ďalšom skvalitnení jeho cieľov a obsahu. Významnú úlohu pri príprave zákona plnil i ÚV NF ČSSR a aktívne sa týmto otázkam venovali najmä najvyššie orgány ROH. Akokoľvek sú zámery na ďalšie zdokonalenie sociálneho zabezpečenia a životnej úrovne náročné a finančne nákladné, nehodlá vláda - sledujúc stratégiu urýchlenia sociálneho a ekonomického rozvoja - v ničom zľavovať z prijatých predsavzatí; je rozhodnutá rozvíjať sociálnu politiku ako aktívny nástroj hospodárskej prestavby, cieľavedomého podnecovania pracovnej iniciatívy ale zároveň, ako cieľ ekonomického rozvoja a nástroj uplatňovania sociálnej spravodlivosti vo všetkých vrstvách pracujúcich a obyvateľstva. V sociálnej politike sa odráža všestranná starostlivosť komunistickej strany a socialistického štátu o potreby ľudí zapojených do pracovného procesu, i osôb, ktoré sa pracovného procesu nezúčastňujú a ktoré nemôžu uspokojovať svoje potreby na základe vlastnej práce. Konkrétnym výrazom tejto politiky sociálnych istôt sú navrhované opatrenia, ktoré svojím rozsahom patria medzi najvýznamnejšie za celú históriu socialistického Čeksoslovenska. Navrhovaný zákon o sociálnom zabezpečení završuje doterajší vývoj sociálneho zákonodarstva; má nadobudnúť účinnosť dňom 1. októbra 1988, teda v deň, keď pred 40-timi rokmi vstúpil do života zákon o národnom poistení, ako jedna z vymožeností Víťazného februára. Zákon o národnom poistení sa stal dôležitým nástrojom uspokojovania potrieb ľudí. Neskoršie - na základe komplexného sociálneho programu schváleného XIV. zjazdom KSČ - boli v prvej polovici 70. rokov postupne prijaté dôležité úpravy vo všetkých oblastiach sociálnej politiky, predovšetkým v spoločenskej pomoci rodinám s deťmi; v roku 1975 bol tento program zavŕšený prijatím nového zákona o sociálnom zabezpečení.

Je nezvratnou skutočnosťou, že stranícke a vládne orgány venovali problémom dôchodcov sústavnú pozornosť. Postupne podľa výsledkov hospodárskeho vývoja, boli riešené naliehavé problémy aj v dôchodkovom zabezpečení.

Tak v rokoch 1979 a 1982 boli zvýšené všetky vyplácané dôchodky ako kompenzácia cenových úprav a v roku 1985 boli zvýšené najstaršie dôchodky. Pritom v týchto rokoch boli vždy výraznejšie zvýšené tie najnižšie dôchodky, ktoré sú jediným zdrojom príjmu. Od XIV. zjazdu KSČ sa na všetky nové opatrenia v dôchodkovom zabezpečení vynaložilo postupne 10 mld. Kčs a dnes predstavujú ročné náklady na sociálne zabezpečenie vyše 87 mld. Kčs; z toho najväčšiu položku - 64 % - tvoria výdavky na dôchodkové zabezpečenie.

Doterajšia sústava sociálneho zabezpečenia zodpovedá vo svojich základných rysoch zmenám vo vývoji socialistickej spoločnosti a radí sa počtom občanov dôchodkovo zabezpečených, rozsahom dôchodkových nárokov a ich úrovňou a široko rozvinutým komplexným systémom sociálnej starostlivosti k popredným vo svete.

Počet osôb účastných dôchodkového zabezpečenia sa od roku 1948 zdvojnásobil a zahŕňa teraz prakticky všetko ekonomicky aktívne obyvateľstvo. Počet vyplácaných dôchodkov je trojnásobný; zatiaľ čo v roku 1948 sa vyplácalo 1,3 miliónov dôchodkov, tak v súčasnej dobe sa ich vypláca takmer 4,1 miliónov. Priemerná výška dôchodku sa oproti roku 1948 zvýšila na štvornásobok. Celkové náklady na dôchodkové zabezpečenie vzrástli 16-krát. Výrazne vzrástli aj náklady na sociálnu starostlivosť. Tak napríklad počet miest v domovoch dôchodcov vzrástol trojnásobne na 77 tisíc miest.

I keď má naše sociálne zabezpečenie mnoho predností a patrí vo svetovom meradle medzi pokrokové a stabilizované, neznamená to, že netreba niektoré jeho princípy upraviť a prispôsobiť ich novým podmienkam. V sociálnej oblasti sa totiž nahromadili problémy, u ktorých, v podmienkach prestavby nášho hospodárstva ich spoločenská závažnosť a aktuálnosť, vzrástla. Týkajú sa predovšetkým výšky novopriznávaných dôchodkov vo vzťahu k príjmom dosahovaným v dobe pracovnej aktivity, výšky dôchodkov priznaných v rôznych obdobiach a udržania reálnej hodnoty dôchodkových dávok. Preto XVII. zjazd KSČ schválil rozsiahly sociálny program zameraný prednostne na riešenie týchto aktuálnych problémov. Pritom úlohy, ktoré zjazd uložil, neznamenajú len uvoľnenie značných finančných prostriedkov, ale ide o presadenie kvalitatívne nových prvkov do systému sociálneho zabezpečenia, ktoré by pozitívne a dlhodobo ovplyvňovali sociálny rozvoj.

Vyriešiť však všetko naraz v jednom termíne nie je vzhľadom na šírku problémov a finančnej náročnosti možné. Preto bolo spoločným uznesením Predsedníctva ÚV KSČ, federálnej vlády, Predsedníctva Ústrednej rady odborov a Predsedníctva Ústredného výboru Socialistického zväzu mládeže z 8. apríla 1987 k realizácii záverov XVII. zjazdu Komunistickej strany Československa v sociálnom zabezpečení stanovené, že sociálne opatrenia sa uskutočnia ako postupný proces podľa stupňa nallehavosti a podľa možností, ktoré svojími výsledkami vytvorí naša ekonomika. Na nové opatrenia v sociálnom zabezpečení bola v 8. päťročnici vyčlenená suma 8,6 mld. Kčs.

Prvá etapa opatrení bola uskutočnená v minulom roku; týkala sa jednak spoločenskej pomoci viac ako jednému miliónu mladých rodín s deťmi a jednak 450 tis. dôchodcov, u ktorých bola zbýšená hranica tých najnižších döchodkov, ktoré sú jediným zdrojom príjmu. Vynaložené náklady na spoločenskú pomoc rodinám s deťmi a úprava najnižších dôchodkov robili 1,3 mld. Kčs.

Druhú etapu opatrení predstavuje teraz predložený návrh zákona o sociálnom zabezpečení, ktorý súčasne vytvára právne predpoklady pre realizáciu tretej etapy koncom tejto päťročnice, keď sa má u nás zaviesť systém pravidelného zvyšovania už vymeraných dôchodkov; systém, ktorý by zabezpečil, aby reálna hodnota dôchodkov bola primeraná vývoju reálnych miezd.

O mimoriadnej pozornosti venovanej otázkam vyplácaných dôchodkov svedčí skutočnosť, že v rámci druhej etapy sa vynakladá na ich zvýšenie rozhodujúca časť vyčlenených prostriedkov. Preto zo sumy 4,5 mld. Kčs, ktorú si realizácia nového zákona o sociálnom zabezprčení vyžiada, bude na úpravu vyplácaných dôchodkov uvoľnených viac ako 3,7 mld. Kčs. V tretej etape sa predpokladá vynaložiť na tieto ciele ďalších 2,2 mld. Kčs. To znamená, že vo všetkých troch etapách sa na zvýšenie vyplácaných dôchodkov vynaloží bezmála 90 % prostriedkov vyčlenených na úpravy v dôchodkovom zabezpečení. Treba otvorene povedať, že značné finančné prostriedky boli na sociálne opatrenia uvoľnené v plánovanom rozsahu napriek tomu že, sa zatiaľ nedarí naplňovať zámery 8. päťročnice v hospodárskej sfére, predovšetkým v tvorbe národného dôchodku. Vždy platilo a bude platiť, že sociálny rozvoj je podmienený tvorbou nových zdrojov. Máme už skúsenosť, že bez nežiadúcich následkov sa nedá rozdeľovať viac, než bolo skutočne vytvorené. Preto vyčlenenie finančných prostriedkov na sociálne opatrenia pri nižšom tempe hospodárskeho rastu si vyžiadalo nevyhnutné zásahy v prerozdeľovacích procesoch tak, ako o tom hovoril pri prerokovaní štátnych záverečných účtov federálny minister financií súdruh Žák. K mobilizácii tvorby zdrojov môže prispieť jedine aktívny a uvedomelý prístup ľudí, ich statočná a efektívna práca. Zlepšenie hmotnej situácie našich 3,5 miliónov dôchodcov je tiež nevyhnutné spájať s dôsledným uskutočňovaním opatrení federálnej a národných vlád k stabilizácii vnútorného trhu, ktoré predpokladajú jeho posilnenie dodávkami tovarov nad plánovaný rozsah o 5 až 6 mld. Kčs ešte v tejto päťročnici.

Súdružky a súdruhovia poslanci, pre zvyšovanie tvorby národného dôchodku, rast spoločenskej produktivity práce a celkovej výkonnosti, má dnes rozhodujúci význam aktivizácia ľudí. Prebiehajúca prestavba hospodárskeho mechanizmu je priamo podmienená vysokou aktivitou a iniciatívou pracujúcich a všetkých občanov našej vlasti. Máme záujem, aby aj nové sociálne opatrenia účinne motivovali pracujúcich k lepším výsledkom práce a hospodárenia. Je nevyhnutné dať im reálnu perspektívu, že čím väčší bude ich prínos pre spoločnosť, čím efektívnejšie budú výsledky ich práce, tým väčšie budú ich sociálne nároky a istoty, tým viac sa zvýši ich životná úroveň.

Predložený návrh zákona o sociálnom zabezpečení preberá a zachováva princípy dôchodkového zabezpečenia, ktoré sa v priebehu uplynulého obdobia socialistickej výstavby u nás postupne vyvinuli a osvedčili. Ide predovšetkám o jednotnosť a všeobecnosť sústavy dôchodkového zabezpečenia, výhodnú vekovú hranicu pre odchod do starobného dôchodku, systém troch pracovných kategórií vyjadrujúcich ohodnotenie rizikovosti a namáhavosti práce, uplatňovanie sociálnych hľadísk v podmienkach a výške dávok dôchodkového zabezpečenia a účasť pracujúcich v orgánoch sociálneho zabezpečenia.

Zároveň sa však návrhom zákona utvára významný podporný nástroj pre ekonomickú prestavbu, pretože dochádza k výraznejšiemu premíetnutiu odmeny za pracovné výsledky do dôchodkového zabezpečenia. Prehĺbenie princípu odmeny za výsledky práce sa musí totiž stať dôležitým kritériom i v sociálnej oblasti. To tiež zodpovedá zásadám pripravovanej novelizácie Zákonníka práce, ktorým sa dostalo vo verejnej diskusii podpory i v záujme vyššej zainteresovanosti ľudí na práci tam, kde je to pre spoločnosť najefektívnejšie. Pracujúci, ktorí dosahujú vyššie zárobky, boli dlhšiu dobu zamestnaní a vykonávali namáhavejšie a rizikovejšie práce, majú právom nárok na vyššie dôchodky. Prežívajúce tendencie k nivelizácii sú škodlivé a musia sa i v dôchodkovom zabezpečení odstrániť. Pritom sa bude prihliadať k zabezpečeniu dostatočnej úrovne najnižších dôchodkov a k zabezpečeniu pozostalých, kde budú výrazne pôsobiť sociálne hľadiská.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP