Středa 15. června 1988

Ve vyspělých zemích jsou relace opačné. Ceny výrobků stimulují k jejich rychlé obměně, naopak ceny služeb, vzhledem ke vstupu drahé pracovní síly a zakázkovému řemeslnému charakteru práce, jsou relativně vysoké.

Jsou zde však i další příčiny. Značné finanční náklady vyvolává i nedostatek různých materiálů, náhradních dílů strojů a zařízení. Aby bylo možno služby vůbec provozovat, organizace i za cenu vysokých nákladů jezdí po republice a tyto nezbytné potřeby shánějí.

Zlepšení efektivnosti a samofinancování v oblasti služeb může výrazně napomoci rozšíření nových organizačních forem, zejména ekonomického pronájmu a zvláštní zapojení. Bude třeba též rozčlenit poskytované služby na dvě skupiny: na služby, kde lze uplatnit ekonomické ceny a na skupinu služeb se sociálním charakterem, kde by měly být ceny i nadále subvencované.

V řešení problémů služeb předpokládáme také vznik řady nových, malých družstev. Pro tato a další družstva je však nutno ze strany centra vytvářet podmínky k minimalizaci administrativy. Znamená to nevyžadovat zbytečná hlášení a výkazy, nevyžadovat různé samostatné technicko-hospodářské funkce jako požární technik, bezpečnostní technik, pracovník pro civilní obranu a zvláštní úkoly apod.; ponechat na vůli družstva, zda potřebuje právníka, referenta kádrové práce a další technickohospodářské pracovníky, neomezovat nákup v maloobchodě atd. Za dosud existujících požadavků na administrativu je podle našich zkušeností nereálné počítat se zakládáním a hlavně společensky žádoucím fungováním malých družstev, která, jak se právem očekává, by ve službách měla sehrát významnou úlohu.

Hospodaření družstev též značně zatěžuje dosavadní systém přípravy mládeže pro dělnická povolání. Jsem toho názoru, že náklady spojené s teoretickou výukou a desetiletou povinnou školní docházkou v první etapě její přípravy by měl jako v minulosti hradit státní rozpočet. V souvislosti se snahou po samofinancování se v poslední době množí případy, že družstva učně nepřijímají, ačkoliv je mají možnost získat a velmi by je potřebovala. A je už nyní řada oborů, kde je riziko, že nová dělnická generace nebude v žádoucím rozsahu připravena. Problematika přípravy na dělnická povolání ukazuje potřebu komplexně se zabývat touto otázkou a proto se zmiňuji pouze o nákladech na jejich přípravu. Že jde o závažný problém, zde bylo jíž v rozpravě konstatováno.

Závěrem mi dovolte vyslovit uspokojení nad tím, že do § 69 se vkládá ustanovení, které v podstatě umožňuje svazu a ÚRD v dohodě s příslušnými státními orgány vydávat v nezbytném rozsahu do roku 1990 závazné směrnice týkající se plánování, financování a hospodaření družstevních organizací. Tímto opatřením bude umožněno svazům realizovat přechod družstva na samofinancování a zejména zajistit bezezbytku splnění náročných úkolů 8. pětiletého plánu.

Soudružky a soudruzi poslanci, považoval jsem za nutné zmínit se o některých otázkách, které v souvislosti s novou úpravou činnosti výrobního družstevnictví vznikají. V každém případě oceňuji, že předložený návrh zákona o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví vymezuje působnosti jednotlivých skupin družstev, upevňuje jejich postavení v národním hospodářství a dává jim i odpovídající jistoty. Proto jej doporučuji ke schválení s vědomím, že se stane významnou a rozhodující zákonnou normou pro jejích další rozvoj.

Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi Šutkovi. Slovo má poslanec Lubomír Fanta.

Poslanec SL L. Fanta: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, zákon o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví tvoří úzkou jednotu s dalšími dvěma včera a dnes přijatými zákony, totiž zákonem o státním podniku a zákonem o zemědělském družstevnictví. Tyto zákony je třeba chápat jako jedny z důležitých právních norem realizace přestavby hospodářského mechanismu, jako meze, ve kterých se budou při plnění svých hospodářských a celospolečenských úkolů podniky a družstva pohybovat.

Do nových ekonomických podmínek vstupují i spotřební družstva. V minulosti i v současnosti spotřební družstva prokázala své místo v systému obchodních organizací.

Tím, že spotřební družstva ve své obchodní síti realizují prakticky veškerý sortiment zboží na našem vnitřním trhu, nalezla uplatnění, a to velmi vyhledávané, i na sídlištích velkých měst, kde jedna prodejna smíšeného zboží spotřebních družstev poskytuje ty služby, které by jinak musely realizovat prodejny i více organizací státního obchodu.

Nelze přehlížet ani služby veřejného stravování. Tyto jsou poskytovány nejen ve velkých a výstavných závodech, ale především v menších a malých venkovských provozovnách, které jsou většinou jedinými sály na vesnici, ve kterých je možno pořádat schůze, společenské akce, ve kterých se mnohdy scházejí zájemci o tělesnou výchovu ke svým cvičením apod. A právě nutnost péče o stavebně technický stav objektů, ve kterých se prodejny a pohostinské provozovny nacházejí, daleko překračuje možnosti, kterými spotřební družstva v této oblasti disponují.

Velice významnou část činnosti spotřebních družstev tvoří jejich doplňková výroba. Řada z nás jistě z vlastní zkušenosti potvrdí, jak stálý zájem u spotřebitelů je o různé masné a uzenářské družstevní výrobky, o výrobu studené kuchyně a jiné speciality, vyráběné ve spotřebních družstvech.

Síť výkupen spotřebních družstev v produkčních oblastech je vítaným zdrojem surovin pro zpracovatelské závody, kterým dodává vykoupený včelí med, ovoce, zeleninu, lesní a divoce rostoucí plody. Spotřební družstva rovněž vykupují rukodělné výrobky, jako košťata, hrábě, koše a celou řadu tolik chybějících a velice žádaných výrobků. V podmínkách daných novým zákonem o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví prokáží spotřební družstva, že pojmy jako "podnikavost, uspokojování potřeb občanů a socialistické společnosti, samostatnost" jsou kategorie členům, funkcionářům a pracovníkům známé. Ovšem nepochybně dostávají v nových podmínkách novou podobu. Zejména při zajišťování fondů zboží budou muset pracovníci spotřebních družstev nyní vynaložit mnohem větší úsilí a projevit mnohem větší obchodní zdatnost než v minulosti, kdy v mnoha případech jen rozdělovali pro jednotlivé prodejny ty objemy zboží, jehož dodávky zajistil nadřízený orgán. Zcela nové úkoly jsou postaveny pro plánovače, kteří při sestavování plánů družstva již nadále nebudou rozepisovat ukazatele stanovené nadřízeným orgánem.

Soudružky a soudruzi poslanci, do veřejné diskuse k předloženému návrhu zákona o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví se aktivně zapojili i členové Československé strany socialistické. Jednak na členských schůzích základních organizací a schůzích orgánů strany vyjadřovali své názory a připomínky, jednak celá řada písemných stanovisek došla do redakce našeho tiskového orgánu Svobodné slovo. Předsednictvo ústředního výboru strany ustavilo pracovní komisi, která tyto připomínky posoudila a na svých jednáních, při velmi podrobném prostudování návrhu zákona, formulovala stranické stanovisko, které následně, spolu se stranickými stanovisky k návrhu zákona o státním podniku a návrhu zákona o zemědělském družstevnictví, byly předloženy příslušným orgánům. Především jsme navrhovali, aby v textu zákona bylo výslovně zakotveno, že družstva slouží a přednostně uspokojují potřeby především občanů a občanům jsou odpovědna za porušení svých závazků. Toto stanovisko dnes nalezlo svoji formu v ustanovení § 2 odst. 1, § 9 odst. 4 a § 13. Upozornili jsme, že rovněž již v zákoně by mělo být uvedeno kdo, který orgán jmenuje likvidátory, kteří řeší likvidaci družstva při jeho zrušení. Nyní je v § 12 odst. 5 uvedeno, že likvidátora jmenuje svaz družstev. Řada dalších připomínek ve stranickém stanovisku nalezla své místo v konečném znění předloženého vládního návrhu zákona o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví.

Soudružky a soudruzi poslanci, před spotřebními družstvy stojí nelehké období. Období, ve kterém musí nalézt tu nejvhodnější formu své hospodářské činnosti. Dojde nepochybně k celé řadě svízelných situací, zejména v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů, a to nejen při zajišťování zboží, ale dále na úseku dodávek stavebních prací, v oblasti materiálně technického zásobování apod. Projeví se nepochybně i celá řada chybných kroků a rozhodnutí. Ale jedno lze říci s jistotou. Spotřební družstva i nadále budou sloužit svým členům a ostatním spotřebitelům, budou i nadále poskytovat obchodní služby v úzké spolupráci s národními výbory. Budou i nadále působit jako aktivní složka Národní fronty, i nadále se budou podílet na rozvoji naší socialistické společnosti.

Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi Fantovi, ktorý bol posledný z písomne prihlásených rečníkov. Hlási sa ešte niekto z poslancov do rozpravy? (Nehlásí.) Nehlási. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.

Žiada o záverečné slovo minister poľnohospodárstva a výživy ČSSR súdruh Toman? (Nežádá.) Nežiada. Ďakujem.

Žiada o slovo spoločný spravodajca výborov Snemovne národov? (Nežádá.) Nežiada. Ďakujem.

Žiada o slovo spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne ľudu? (Nežádá.) Nežiada Ďakujem.

Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.

V zasadacej sále je prítomných 177 poslancov Snemovne ľudu, 64 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a 68 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike. Obidve snemovne sú uznášania schopné.

Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Poslanci Snemovne ľudu zákon o bytovom, spotrebnom a výrobnom družstevníctve schválili.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto pro ti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Takisto poslanci Snemovne národov zákon schválili.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o bytovom, spotrebnom a výrobnom družstevníctve.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 47, SL č. 81, SN č. 90.)

Súdružky a súdruhovia poslanci, prerušujem teraz naše rokovanie. Odpoludňajšie rokovanie bude viesť podpredseda Federálneho zhromaždenia súdruh Bohuslav Kučera.

V rokovaní budeme pokračovať o 13.00 hodine.

(Jednání přerušeno v 11.35 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13 hodin.)

(Řízení schůze převzal místopředseda Federálního shromáždění B. Kučera.)

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Vážené Federální shromáždění, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, budeme pokračovat v přerušeném jednání.

Na pořadu máme

7

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje hospodářský zákoník (tisk 68), společnou zprávu výborů Sněmovny lidu a společnou zprávu výborů Sněmovny národů (tisk 82).

Vládní návrh zákona odůvodní ministr vlády Československé socialistické republiky soudruh Marián Čalfa.

Prosím, aby se ujal slova.

Ministr vlády ČSSR M. Čalfa: Vážený súdruh generálny tajomník Komunistickej strany Československa, vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené Federálne zhromaždenie, federálna vláda predkladá na prerokovanie a schválenie návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Hospodársky zákonník.

I keď ide o čiastkovú novelu a zrejme i na prechodné obdobie zhruba budúcich dvoch rokov, ide o návrh zákona, ktorý má zásadný spoločensko-ekonomický význam. Nemusím vari ani zdôrazňovať, že predložený návrh novely Hospodárskeho zákonníka predstavuje jednu zo základných zákonných noriem, prostredníctvom ktorých sa realizuje právne zabezpečenie komplexnej prestavby hospodárskeho mechanizmu.

Novela Hospodárskeho zákonníka patrí do prvej väčšej skupiny zákonných noriem, ktoré majú už s účinnosťou od 1. júla tohto roku uskutočňovať základné zámery prestavby hospodárskeho mechanizmu a strategickej línie urýchlenia a intenzifikácie sociálno-ekonomického rozvoja ČSSR, vytýčené XVII. zjazdom Komunistickej strany Československa a ďalej konkretizované najmä v záveroch 7. a 9. zasadnutia Ústredného výboru Komunistickej strany Československa.

Medzi zákonnými predpismi, ktoré regulujú náš hospodársky život, má Hospodársky zákonník kľúčové postavenie. Počas štvrťstoročia jeho platnosti sa niekoľkokrát novelizoval, pretože bolo potrebné ho doplňať a meniť v úzkej súvislosti s vývojovým procesmi v našej socialistickej ekonomike. V právnej úprave, obsiahnutej v Hospodárskom zákonníku, sa vždy zrkadlil daný stupeň ekonomického rozvoja spoločnosti a daná sústava riadenia národného hospodárstva. Nie inak to bude i tentokrát.

V súvislosti s prebiehajúcou prestavbou a v nadväznosti na súčasne prerokovávané a už schválené návrhy zákonov o štátnom podniku a o poľnohospodárskom a tzv. "nepoľnohospodárskom" družstevníctve, vyvstala potreba zmeniť a doplniť i doteraz platný Hospodársky zákonník.

O aké zmeny v podstate ide? Hospodársky zákonník v zásade upravuje dve sféry vzťahov v národnom hospodárstve. Sú to jednak vertikálne vzťahy hospodárskeho riadenia od ústredných orgánov hospodárskeho riadenia až po podniky a družstvá ako základné riadené články - to na jednej strane.

Na druhej strane upravuje horizontálne vzťahy hospodárskej spolupráce medzi jednotlivými základnými článkami národného hospodárstva - podnikmi, družstvami a inými socialistickými organizáciami.

Základné, najširšie kooperačné vzťahy medzi týmito základnými článkami sa prejavujú v tak veľmi kritizovaných dodávateľskoodberateľských vzťahoch. Dodávateľsko-odberateľské vzťahy samé od seba však za nič nemôžu. Sú odrazom veľkého komplexu hospodárskych otázok a premie tajú sa v nich prakticky všetky prednosti i nedostatky existujúcej sústavy riadenia a hospodárenia.

Návrh novely Hospodárskeho zákonníka predstavuje nevyhnutný a dôležitý krok na ceste od administratívno-direktívnej sústavy riadenia národného hospodárstva a od doterajšieho systému extenzívneho hospodárenia podnikov a družstiev k intenzívnemu spôsobu hospod árenia a k ekonomickej sústave plánovitého riadenia, k ekonomickej vo vlastnom zmysle slova.

To znamená, že v novele Hospodárskeho zákonníka sa usilujeme o to, aby sa v našej ekonomike vytvorila - pomocou ďalších základných zákonných noriem o štátnych podnikoch a družstvách taká sústava, ktorá poskytne podnikom a družstvám patričný priestor pre ich hospodársku samostatnosť a zodpovednosť, pre rozvoj socialistickej podnikavosti na základe úplného chozrasčotu, samofinancovania a socialistickej samosprávy, a to vo vzájemných vzťahoch medzi podnikmi a družstvami i vo vzťahoch k centru.

Vychádzame z faktu, že podniky a družstvá nevyrábajú tovar a neposkytujú služby pre seba, ale realizujú výsledky svojej hospodárskej činnosti predovšetkým prostredníctvom hospodárskych zmlúv vo vzťahoch medzi dodávateľmi a odberateľmi, prípadne v ďalších hospodárskych vzťahoch. V týchto vzájomných vzťahoch hospodárskej spolupráce uplatňuje návrh novely Hospodárskeho zákonníka rad nových prvkov, v ktorých sa uskutočňujú zásady prestavby hospodárskeho mechanizmu.

Zároveň treba vidieť, že jestvujúcu nerovnováhu v našom národnom hospodárstve, prejavujúcu sa prevahou dopytu nad ponukou, nemožno odstrániť takpovediac "cez noc" a tento stav nemôže okamžite zmeniť ani novelizovaný Hospodársky zákonník. Bude to dlhodobejší proces. Na odstránenie nerovnováhy v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch a na postupné nastolenie vyrovnaných vzťahov medzi nimi môže však predložená novela, najmä v prechodnom období, významnou mierou prispieť.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP