Středa 15. června 1988

Zásady zákona byly v minulém roce předloženy občanům do veřejné diskuse, což vyvolalo zájem mnoha občanů o tuto oblast a významně ovlivnilo celkový návrh osnovy zákona. Poslanci sněmoven Federálního shromáždění se nejen aktivně zapojili do veřejné diskuse, ale zapojili se i při dopracování zásad do návrhu osnovy zákona v době, kdy byl zpracován v orgánech vlády. Výbory sněmoven vytvořily společnou komisi, která za účasti odborných expertů počátkem roku posoudila první návrh osnovy zákona. Doporučila 36 úprav, z nichž 32 byly zapracovány už do návrhu, který Legislativní rada předložila federální vládě ke schválení.

Po předložení vládního návrhu zákona Federálnímu shromáždění pomáhala společná komise výborů posoudit formou expertízy vládní návrh a doporučila ještě další úpravy, které dala k dispozici všem výborům. Jak se ukázalo, byla to dobrá pomoc pro práci výborů, výbory téměř všechny návrhy schválily a zakotvily do svých usnesení. Shodli jsme se na tom, že účast poslanců na přípravě návrhu zákona už při jeho tvorbě byla užitečná a efektivní. Svědčí o tom i velký počet připomínek a návrhů zahrnutých už do vládního návrhu zákona. Protože členy společné komise výborů byli zpravodajové všech výborů, kterým byl zákon přikázán k projednání, měl každý výbor nejméně dva své členy, kteří se s danou problematikou dobře seznámili a mohli dát výboru kvalifikované doporučení pro posouzení vládního návrhu zákona. To byla další neméně důležitá výhoda.

Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů bych chtěl informovat sněmovnu o některých nových závažných ustanoveních ve vládním návrhu zákona i o názorech přednesených při jednání výborů.

Ve všech výborech bylo oceněno, že tak významná oblast jakou je družstevnictví, bude jednotně upravena zákonem. Poslanci považují v současném období za správné, že zákon umožňuje podstatné rozšíření působnosti i samostatnosti družstev jako základního článku v družstevnictví. Přinesli i řadu připomínek a námětů o možnostech, jaké se pro rozvoj aktivity a iniciativy družstev v jednotlivých oblastech nacházejí. Družstva nemusí působit jenom na území toho národního výboru, kde mají sídlo, ale mohou svoji činnost rozšířit i na další území. V návrhu, který je dnes předložen k projednání - to znamená jak vládní návrh zákona tak i společná zpráva výborů - respektují záměr vytvořit prostor a plnou volnost pro vznik nových družstev.

Obsah § 49, který předpokládá vznik i jiných druhů družstev, byl všeobecně považován za progresivní opatření, které umožní další rozvoj družstevnictví i do dalších oblastí, zejména do oblastí, které zabezpečují uplatňování výsledků vědy a techniky do naší socialistické společnosti. Návrh zákona tak zahrnuje veškeré družstevnictví kromě družstevnictví zemědělského.

Diskutovali jsme také o otázkách dvoustupňového řízení družstevnictví, protože na první pohled by se zdálo, že jsou vytvořena družstva, družstevní podniky a svazy a dále Ústřední rada družstev, to znamená čtyřstupňové řízení. Avšak základním článkem družstevnictví je družstvo. Družstvo je právnickou osobou, vystupuje svým jménem a nese také odpovědnost za vztahy, které naváže. Družstvo také svou činnost samostatně provozuje na základě úplného chozrasčotu. Družstvo provádí svou činnost na základě družstevní samosprávy. To znamená, že členové družstva řídí a kontrolují činnost družstva prostřednictvím členské schůze a volených orgánů, pochopitelně musí respektovat obecně platné závazné předpisy. Rozhodovací pravomoc náleží tedy družstvu a druhým stupněm řízení je příslušný svaz.

Ve výborech byly pečlivě projednány i podmínky, které je potřeba vytvořit pro přechodné období. Z nich vyšel i návrh úpravy § 69, který je zakotven ve společné zprávě (tisk 81). Tato úprava dává pro období do roku 1990 právo svazům družstev a Ústřední radě družstev vydat závazné směrnice upravující plánování, financování a hospodaření družstevních organizací a jejich působnosti. Ovšem jenom v souladu s tímto zákonem a po dohodě s federálním ministerstvem financí, ministerstvy financí, cen a mezd České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky, Státní plánovací komisí a Českou plánovací komisí nebo Slovenskou plánovací komisí.

Ostatní úpravy uvedené ve společné zprávě výborů (tisk 81), kterou jste obdrželi, upřesňují text tak, aby ustanovení byla jednoznačná a srozumitelná.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, celková pečlivá a dlouhodobá příprava k projednání vládního návrhu zákona v orgánech Federálního shromáždění a aktivní zapojení značného počtu poslanců do této práce je i pro dnešní společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů určitou zárukou, že navrhovaný zákon bude nástrojem pro plné využití možností družstevnictví a zvýšení jeho podílu na urychlení sociálně ekonomického rozvoje Československé socialistické republiky.

Jako společný zpravodaj výborů ústavně právního, pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu a obchod, pro zemědělství a výživu, pro kulturu a výchovu a pro sociální politiku Sněmovny národů proto doporučuji sněmovně schválit vládní návrh zákona o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví (tisk 66) ve znění společné zprávy výborů (tisk 81).

Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi Haičmanovi. Slovo má spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne ľudu poslankyňa Bušíková.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně M. Bušíková: Vážený súdruh generálny tajomník, vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, vážení hostia, navrhovaný zákon o bytovom, spotrebnom a výrobnom družstevníctve je súčasťou právnych dokumentov pre prestavbu hospodárskeho mechanizmu, ako to už zdôraznil aj súdruh minister Toman vo svojom úvodnom slove. Podobne ako v zákone o štátnom podniku a v zákone o poľnohospodárskom družstevníctve, aj tu sa uplatnili základné prvky prestavby hospodárskeho mechanizmu: predovšetkým väčšia samostatnosť a zodpovednosť družstva, ako základného článku, dôsledné uplatňovanie chozrasčotu a samofinancovanie jeho činnosti, zdokonalenie socialistickej samosprávy ako výraz prehlbovania socialistickej demokracie. Našli v ňom svoje vyjadrenie aj základné prvky prechodu od administratívneho riadenia k riadeniu prostredníctvom účinných ekonomických nástrojov, pri uplatňovaní nového poňatia štátneho plánu, hospodárskeho plánu, ako aj úlohy ekonomického centra.

Zákon vychádza z predpokladu, že družstevné organizácie spolu so štátnymi podnikmi sú základným článkom národného hospodárstva a teda - spolu so štátnymi podnikmi majú zohrať rozhodujúcu úlohu v rozvoji ekonomického potenciálu spoločnosti, aj v realizácii hlavného cieľa spoločenskej výroby za socializmu, ktorým je uspokojovanie hmotných a duchovných potrieb spoločnosti. Z toho analogicky vyplýva aj postavenie družstva. Zákon výslovne vymedzuje družstvo ako samos tatnú socialistickú organizáciu, do ktorej sa združujú občania, prípadne organizácie, aby spoločnou činnosťou a spoločnými prostriedkami dosahovali lepšie uspokojovanie svojich potrieb i potrieb ostatných občanov a organizácií, a to v súlade so záujmami socialistickej spoločnosti. V návrhu zákona sa teda právne charakterizuje nielen hospodárska činnost družstva, ale aj jeho činnosť spoločenská. Družstvá majú značné úlohy v spoločenskej oblasti; okrem iného, podieľajú sa aj na tvorbe a uskutočňovaní vo§ebných programov Národného frontu.

V návrhu zákona sa výrazne posilňuje samostatnosť a zodpovednosť družstiev, čo vyplýva aj z níekoľkých ustanovení návrhu zákona. Možno, napríklad, uviesť postup družstva pri zostavovaní hospodárskeho plánu ako základného nástroja riadenia jeho činnosti alebo ustanovenia, ktoré upravuje základy finančného hospodárenia.

Zásady chozrasčotu a samofinancovania zdôrazňujú ekonomickú samostatnosť a zodpovednosť družstva a jeho vzťah k štátu.

Návrh zákona výrazným spôsobom posilňuje právnu úpravu členských vzťahov v družstvách. Na rozdiel od doterajšej situácie, keď členstvo v družstve nebolo upravené zákonom, predkladaný návrh výslovne upravuje základné práva i povinnosti člena družstva.

Zákon tiež zakotvuje sústavu orgánov v družstvách a zároveň vytvára dokonalejšie podmienky pre širšie uplatňovanie socialistickej samosprávy tým, že ucelenejšie vymedzuje postavenie a úlohy základných druhov kolektívnych a volených orgánov družstiev. Tieto zákonné ustanovenia sa budú ďalej konkretizovať v stanovách, a to podľa obsahu členstva v jednotlivých typoch družstiev.

Zákon vymedzuje povinnosti a úlohy družstva vo vedecko-technickom pokroku, v tvorbe a ochrane životného prostredia a v racionálnom využívaní prírodných zdrojov; stanoví aj úlohy vo výchovnej starostlivosti, či už sa to týka kvalifikácie členov a pracovníkov alebo prípravy mládeže na budúce povolanie. Rámcovo sa vymedzuje aj dôležitá sociálna stránka výrobných družstiev v starostlivosti o zapojovanie osôb so zmenenou pracovnou schopnosťou do pracovného procesu. Predovšetkým mám na mysli výrobné družstvá invalidov, v rámci ktorých sa pracovne zapojuje asi 30 tis. členov.

Hospodárska činnosť družstva bezpochyby značne ovplyvňuje uspokojovanie potrieb občanov v každom územnom celku. Preto sú družstvá povinné tesne spolupracovať s národnými výbormi, ktoré sú zodpovedné za komplexný a sociálny rozvoj územných obvodov. V súčasnosti je táto činnosť zakotvená v zákone o vnútornom obchode a v zákone o národných výboroch. V návrhu zákona sa rieši aj otázka postavenia, štruktúry a úloh zväzov družstiev ČSR a SSR, do ktorých sa družstvá združujú. Postavenie a pôsobnosť týchto zväzov je koncipovaná v súlade so zásadami prestavby hospodárskeho mechanizmu. To značí, predovšetkým s podstatným zvýšením samostatnosti a zodpovednosti základného článku - teda družstva, s novým poňatím úlohy ústredných orgánov a s dôsledným uplatnením dvojstupňovej sústavy riadenia. Ich hlavnou úlohou bude zamerať činnosť na koncepčnú prácu, ktorá by prispievala k rozvoju činnosti a prosperity družstiev, v súlade s prognózami hospodárskeho a sociálneho rozvoja spoločnosti. V zákone je zakotvená aj pôsobnosť a postavenie Ústrednej rady družstiev, ako vrcholnej organizácie čs. družstevníctva.

Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, vládny návrh zákona prerokovali výbory ústavnoprávne, výbory pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod, pre poľnohospodárstvo a výživu, pre kultúru a výchovu a pre sociálnu politiku Snemovne ľudu a Snemovne národov. O spôsobe a postupe pri jeho prerokúvaní, najmä v súvislosti s činnosťou pracovnej skupiny, v ktorej pracovali poslanci z gestorského výboru pre priemysel, dopravu a obchod, ako aj spravod a jcovia výborov obidvoch snemovní, hovoril predo mnou poslanec Haičman. Chcela by som len znova potvrdiť, že prerokúvaniu návrhu zákona venovali poslanci od samého počiatku veľa pozornosti aj pracovného úsilia pretože ide o problematiku nie jednoduchú.

Výbory Snemovne ľudu vyjadrili vo svojich záveroch názor, že navrhovaný zákon o bytovom, spotrebnom a výrobnom družstevníctve nadväzuje na naše dlhoročné družstevné tradície. Uskutočňovanie zásad prestavby hospodárskeho mechanizmu utvára nový priestor pre činnosť družstiev, ale kladie na ňu aj ďalšie požiadavky. Zákon predpokladá, že pri ich plnení sa bude v dialektickej jednote uplatňovať plánovitosť, socialistická podnikavosť, sociálna spravodlivosť, demokratický centralizmus, plné rešpektovanie funkcií štátu a dodržiavanie vedúcej úlohy Komunistickej strany Československa. Poslanci vo výboroch vyjadrili presvedčenie, že zákon - okrem toho, že vytvorí vhodné právne podmienky a potrebné právne záruky a istoty, prispe je aj ku stabilizácii dlhoročných perspektív nášho družstevníctva.

Odporúčam preto ako spoločná spravodajkyňa výboru ústavnoprávneho, výboru pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod, pre poľnohospodárstvo a výživu, pre kultúru a výchovu a pre sociálnu politiku, aby Snemovňa ľudu schválila vládny návrh zákona o bytovom, spotrebnom a výrobnom družstevníctve (tlač 66) so zmenami, ktoré sú uvedené v spoločnej správe výborov Snemovne ľudu (tlač 81).

Ďakujem vám za pozornosť.

Předsedající předseda SN J. Janík: Ďakujem poslankyni Bušíkovej. Písomne sa zatiaľ do rozpravy prihlásili poslanci Mikuláš Šutka a Lubomír Fanta. Prosím poslanca Šutku, aby sa ujal slova, pripraví sa poslanec Lubomír Fanta.

Poslanec SN M. Šutka: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo, vážené Federální shromáždění, soudružky a soudruzi, v průběhu veřejné diskuse k návrhu zákona o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví a také při projednávání návrhu ve výborech sněmoven Federálního shromáždění bylo nejednou hovořeno k problematice hospodaření v podmínkách činnosti družstevních organizací. Bylo to plně odůvodněné, protože výrazným rysem tohoto zákona jsou příslušná ustanovení o chozrasčotu a samofinancování družstev a družstevních podniků.

Chtěl bych se u některých problémů, které přímo se samofinancováním souvisejí a s kterými se při realizaci zákona budeme potýkat, krátce zastavit.

V 70. letech byla družstva v drtivé většině finančně soběstačná. K narušení finanční samostatnosti došlo zejména v důsledku řady cenových a dalších opatření v průběhu sedmé a osmé pětiletky. Úpravy velkoobchodních cen materiálů, surovin a náhradních dílů, růst cen paliv a energie a zvýšení příspěvku na sociální zabezpečení snížilo zisk výrobních družstev v ČSR mezi léty 1980-1985 téměř o 14 %. V důsledku toho a rovněž zvýšením daňového zatížení zisku se celkové použitelné zdroje výrobního družstevnictví snížily téměř o pětinu. Tyto dopady se nepříznivě projevily ve finanční situaci v mnoha výrobních družstvech.

Například zisk velkého pražského výrobního družstva Směr se vlivem úprav velkoobchodních cen k 1. 1. 1984 snížil z 5,5 mil. Kčs na 800 tis. Kčs a družstvo ztratilo schopnost se samofinancovat.

Proto za rozhodující předpoklad přechodu k samofinancování považuji komplexní úpravu velkoobchodních a nákupních cen k 1. 1. 1989 a zreálnění odvodů z mezd a sazby důchodové daně. V pracích na přestavbě velkoobchodních cen se však projevuje řada problémů. Nejsou známy ceny materiálů a surovin vzhledem k tomu, že zpracování příslušných ceníků časově nenavazuje na potřeby finálních výrobců. Použití cenových indexů nezaručuje vypracování kvalitních a reálných cen. Domnívám se, že po uplatnění nových cen vznikne v družstevních organizacích řada problémů, které bude třeba řešit.

Jako jeden z nich se jeví přestavba velkoobchodních cen stavebních prací prováděných takzvaným malým stavebnictvím, které zabezpečuje drobné stavební opravy a údržbu, rekonstrukci a modernizaci bytového fondu. Podle předběžné bilance negativních vlivů vzniklých zejména růstem režijních nákladů vyvolaných zvýšením odvodů z mezd ve stavebních družstvech ČSR, nastala by ve srovnání se ziskem docíleným v roce 1987 ve výši 184 mil. Kčs v příštím roce ztráta 32 mil. Kčs. Takový vývoj by znamenal odklon od společensky potřebné činnosti těchto družstev, který podle mého názoru nelze připustit.

Objektivizaci velkoobchodních cen považujeme za nezbytnou. Forma a technika jejího provedení vyvolává však již dnes některá rizika.

V praxi by mohlo dojít k tomu, že dnešní nevyvážená finanční základna družstev by se z tohoto důvodu mohla ještě dále zhoršit. Pokládám proto také za nutné, aby po vybilancování cenových rozdílů byla objektivizována finanční základna jednotlivých družstev jednak ve vztahu ke státnímu rozpočtu, jednak také mezi nimi navzájem.

Dalším problémem, na který bych chtěl upozornit, jsou nová opatření umožňující zpružnění cenové tvorby např. rozšíření tvorby cen dohodou. Očekáváme, že to povede k rychlé inovaci a obměně sortimentu výroby, k růstu módnosti a kvality zboží na trhu. Přenesení pravomoci ve tvorbě cen dohodou na družstva by přineslo i zvýšení jejich odpovědnosti za realizaci principů samofinancování. Uplatnění tvorby cen dohodou dodavatele s odběratelem však neznamená výhradně zvyšování cen, ale vytváří předpoklady ke skutečně ekonomickému chování smluvních stran.

Se samofinancováním ve výrobních družstvech je úzce spjat jejich vztah ke státnímu rozpočtu. Souběžně s přestavbou velkoobchodních cen bude novelizován zákon o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení. Odvod z mezd je navržen ve výši 50 %. Slevy na důchodové dani a na odvodu z mezd by v zájmu ekonomické stimulace rozvoje služeb a družstev invalidů měly být zachovány.

Cílem vysokého odvodu z mezd je mj. zdražit živou práci a tak ekonomicky působit na hospodářské organizace, aby přednostně zvyšovaly podíl technického rozvoje na zproduktivnění a na zefektivnění veškeré činnosti. Tato obecně platná a potřebná opatření by však při mechanickém uplatnění nepříznivě ovlivnila především lidovou uměleckou a umělecko-řemeslnou výrobu a činnosti s vysokým podílem a zhodnocováním kvalifikované lidské práce. To je všude tam, kde bude zájem na udržení a rozvoji řemesla. O tom, že řemeslníky budeme i v rozvinuté průmyslové společnosti stále potřebovat, nelze pochybovat. To ovšem neznamená, že technický rozvoj nebude. rozhodujícím činitelem zvyšování podílu výrobních družstev na tvorbě národního důchodu. Upozorňuji pouze na nutnost rozlišení charakteru poslání družstev umělecko-řemeslné výroby a státních podniků. Samofinancování a chozrasčot jsou družstvům vlastní. O snaze družstev naplnit tyto principy v hospodářské praxi svědčí rovnoměrný vývoj v plnění úkolu státního plánu i růst efektivnosti narušovaný v minulosti častými změnami ekonomických podmínek.

Samostatným a pravděpodobně i výhledově obtížným problémem zůstávají služby obyvatelstvu. V zásadě lze říci, že řada oborů služeb je již řadu let ztrátová. Tyto zkušenosti mají i podniky místního hospodářství.

Ztrátovost nebo malá rentabilnost služeb negativně ovlivňuje uplatnění systému samofinancování i chozrasčotu. Zhospodárnění služeb je a bude řešeno v rámci racionalizačních programů jednotlivých družstev. To ovšem zdaleka nestačí. Proto už dnes, ačkoliv svaz v dohodě s ministerstvem financí služby diferencovaně dotuje, je zjevný odklon některých družstev od jejich poskytování. Nemá-li tato společensky nežádoucí tendence pokračovat, musí příslušné státní orgány společně se svazy vytvořit takové ekonomické podmínky, aby se rozvoj služeb stal pro družstva přitažlivý, ekonomicky výhodný. Bude nutno k tomu využít cenové politiky, slev na důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení a počítat také s mimořádnými řešeními všude tam, kde uvedená opatření nebudou dostatečně působit.

Vedle zmíněných ekonomických stimulů je třeba se i zamyslet nad hlavními příčinami, které ztrátovost služeb vyvolávají. Výrobky dlouhodobé spotřeby jsou na našem vnitřním trhu neúměrně drahé a mnohdy nedosahují ceny odpovídající kvality. Od organizací služeb se tak vyžaduje, aby je za co nejnižší ceny opravovaly a tím po dlouhou dobu udržovaly v provozu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP