Úterý 14. června 1988

Ministr financí ČSSR J. Žák: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, soudruh poslanec Belko položil otázku, jak se změny ve výrobně technické a oběhové základně dotknou státního rozpočtu. Chci říci tolik, že základním záměrem těchto změn mimo jiné je přechod na dvoustupňové řízení, tj. zrušení středního článku. Některé VHJ budou postupně převedeny na státní podniky, ale to bude zřejmě jejich menší část. Vlivem zrušení VHJ tedy dojde v určitém rozsahu ke snížení nákladů u nově vzniklých podniků, které nebudou muset finančně přispívat na fungování středního článku. Jestliže počet pracovníků středního článku se blíží zhruba počtu 35 tis. lidí a jen mzdové náklady představují téměř 1,6 mld. Kčs, pak by tyto úspory v nákladech podniku měly v souhrnu představovat stovky miliónů korun, a to i přesto, že některá zařízení dnešních VHJ zůstanou zachována (jako jsou např. výpočetní střediska či učňovské školství apod.). Nižší náklady se rovnají vyššímu zisku, a tím jsou i vyšší odvody do státního rozpočtu. Naproti tomu vedle finančního efektu budeme mít starosti s delimitací finančních plánů na nové státní podniky.

Státní plánovací komise spolu s federálním ministerstvem financí vypracovaly směrnici, která řeší možné varianty organizačních změn a jejich důsledky. Je stanoven postup pro delimitaci úkolů finančního plánu tak, aby byly zachovány úkoly 8. pětiletého plánu. Znamená to, že organizační změny se nemohou dotknout stanovených úkolů státního plánu ani státního rozpočtu.

Dovolte mi poznámku k otázce soudružky poslankyně Vitézové, zda budou mít podniky dost peněz na výchovu učňů. Výdaje na výchovu učňů jsou hrazeny z nákladů podniku, nikoliv ze zisku, tudíž závislost výchovy učňovského dorostu na konečném hospodaření podniku není bezprostřední. Tyto náklady dosahují v souhrnu za celou republiku více než 5,5 mld. Kčs. Pokud jde o výchovu dospělých, rovněž jsou náklady hrazeny z nákladů podniku a přesahují 1 mld. Kčs. Tyto výdaje jsou součástí tzv. podnikové společenské spotřeby a rok od roku se zvyšují, a to dosti výrazně.

Samozřejmě, úkolem každého podniku je starat se o výchovu učňů. Je to především úkolem podniku. Z tohoto hlediska v oblasti financování jsou podmínky - podle mého názoru - vytvořeny příznivé. Ano, v některých případech dochází k problémům. Tyto otázky potom řeší centrální orgány, ale v diskusi musí jít o konkrétní případ, nikoliv o všeobecný problém, který vzniká. Je pravda, že i v této oblasti požadavky přesahují naše možnosti, jak je tomu v jiných oblastech. I v daném případě musíme přihlížet k našim skutečným, reálným možnostem.

To je všechno, děkuji.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi ministrovi Žákovi. Dávam slovo súdruhovi prvému podpredsedovi vlády Rohlíčkovi.

První místopředseda vlády ČSSR R. Rohlíček: Vážený súdruh generálny tajomník, vážený súdruh prezident, vážený súdruh predseda, súdružky a súdruhovia poslanci, určitú casť otázok už zodpovedal minister súdruh Žák. Chcel by som zodpovedať na zostávajúcu časť.

Rezorty nemôžu mať už dnes pripravený rozpis dočasného prerozdeľovania ani odpisov, ani iných prípadných finančných zdrojov, pretože nie je definitívne ani odsúhlasená prestavba, skratkou povedané, na podnikovej základne ani nie sú zakončené práce na nových cenníkoch v súvislosti s prestavbou veľkoobchodných cien.

Vládny výbor však prerokoval s náležitým časovým predstihom systémový materiál k tejto problematike, schválil zásady tohto postupu s tým, že Federálne ministerstvo financií v spolupráci so Štátnou plánovacou komisiou a Štátnou bankou predložia vláde ČSSR v septembri tohto roku príslušný materiál a návrh riešení s cieľom postupne vyrovnávať podmienky v súlade so smernicami, ktoré schválila vláda i Predsedníctvo Ústredného výboru KSČ o komplexnej prestavbe hospodárskeho mechanizmu v ČSSR.

Až potom je možné na túto otázku dať jednoznačnú odpoveď vo vzťahu k výrobnej základni.

Poznámka poslanca Bezecného je oprávnená. V priebehu prác a prerokúvania návrhov jednotlivých starých ministerstiev, ale i existujúcich ministerstiev vo vládnom výbore sme mali sústavne mnoho práce a dôrazne požadujeme, aby predovšetkým oblasť individuálnych návrhov jednotlivých podnikov bola veľmi konkrétne a demokraticky prerokovaná s jednotlivými podnikmi, s celým ich predstaviteľským zborom, tak s vedením podniku po štátnej línii, ako aj so straníckou a odborovou organizáciou a pod.

Treba sa stotožniť i s tým, na čo upozornil súdruh poslanec, že táto činnosť má z hľadiska práce jednotlivých ústredných orgánov celý rad medzier a máme na stole mnoho individuálnych návrhov, ktoré neboli so zreteľom na závažnú argumentáciu v nich obsiahnuté, náležite prerokované. Tieto podniky sa i dnes vracajú k týmto návrhom a požadujú prerokovanie v najbližších dňoch vládou i Predsedníctvom Ústredného výboru KSČ. Je zrejmé, že táto úloha prerokovať meritórne a vzájomne si všetko vysvetliť zostáva ako vážna a politická úloha pre všetkých účastníkov celého procesu prestavby.

Zásady prestavby, schválené Predsedníctvom ÚV KSČ i vládou, rátajú so zásadným zjednodušením kontrolného systému. Treba sa sústrediť najmä na plnenie záväzných výstupov úloh štátneho päťročného plánu, hospodárne využívanie dotácií a ďalších účelovo poskytovaných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, ale takisto využívanie úverov.

V tejto súvislosti sa musia zdokonaliť i metódy, obsah i počet kontrol, vykonávaných i Výborom ľudovej kontroly. To vôbec nič nemení na tom, aby kontrolné orgány pokračovali vo svojej náročnosti pri výkone svojej kontrolnej činnosti. V tejto súvislosti sa musí tiež zvýšiť úloha finančnej kontroly vykonávanej jednotlivýmí ministerstvami financií a ich príslušnými orgánmi, predovšetkým finančnými správami. Celý dokument prestavby predpokladá okrem štátnej kontroly riešiť nenávratne poskytovanie prostriedkov v podobe dotácií orgánmi financií a úverové prostriedkybankami, ktoré budú tieto úverové zdroje podnikovej sfére poskytovať v súlade s platnými pravidlami úverovej a bankovej politiky a v súlade s úverovým a emisným plánom.

Bola tiež založená úloha vybudovania pružnej a dostupnej banky informácií, jej vnútorného prepojenia medzi bankami informácií jednotlivých ústredných orgánov a takisto i vo vzťahu k podnikovej sfére.

Poslanci, ktorí vystúpili v dnešnej rozprave, potvrdzujú obsah i priebeh rokovaní v jednotlivých pracovných orgánoch Federálneho zhromaždenia, predovšetkým v príslušných výboroch. Tieto pracovné diskusie prejavili vysoký stupeň vzájomnej súčinnosti, vzájomného porozumenia. Podarilo sa predložiť Federálnemu zhromaždeniu jednomyseľne odsúhlasený návrh tak, ako to potvrdzuje i dnešná diskusia.

Chcel by som ešte raz poďakovať v mene vlády ČSSR za prácu, ktorú súdruhovia poslanci v tejto oblasti vykonali.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Rohlíčkovi.

Žiada si slovo spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu? (Nežádá.)

Žiada o slovo spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov? (Nežádá.)

Súdružky a súdruhovia poslanci, ktorí ste dali otázky, ste spokojní s odpoveďami? (Ano.)

Súdružky a súdruhovia poslanci, pristúpime k hlasovaniu.

Pri schválení tohto zákona platí podľa článku 42 odsek 2 pism. m) zákona o československej federácii zákaz majorizácie. To znamená, že v Snemovni národov budú hlasovať oddelene poslanci zvolení v ČSR a oddelene poslanci zvolení v SSR.

V zasadacej sále je prítomných 175 poslancov Snemovne ľudu, 62 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a 72 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socíalistickej republike.

Obe snemovne sú uznášania schopné.

Najskôr prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Poslanci Snemovne národov zvolení v Českej social stickej republike zákon schválili.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Takisto poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike zákon schválili.

Konštatujem, že zákon o štátnom podniku Snemovňa národov schválila.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Takisto poslanci Snemovne ľudu zákon schválili.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socíalistickej republíky schválilo zákon o štátnom podniku.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 44, SL č. 78, SN č. 87.)

Súdružky a súdruhovia poslanci, týmto sme program dnešného dňa vyčerpali.

Zajtrajšie rokovanie bude viesť podpredseda Federálneho zhromaždenia a predseda Snemovne národov súdruh Ján Janík.

Zajtra budeme v rokovaní pokračovať o 9 hodine.

(Schůze přerušena v 16.30 hodin.)






Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP