Přítomno:
188 poslanců Sněmovny lidu
69 poslanců Sněmovny národů zvolených
v České socialistické republice
73 poslanci Sněmovny národů zvolení
ve Slovenské socialistické republice
Omluveni poslanci:
Sněmovny lidu: Benda, Biľak, Dolník,
Chňoupek, Korf, Malíková, Mottlová,
Pátek, Potáč, Rabas, Šimek, Žákovič
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice: Blahník, Kantorová,
Mevald, Poledník, Trávníček, Zíka
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice: Riško, Šarišská
(Řízení schůze převzal a druhý
den jednání zahájil místopředseda
Federálního shromáždění
a předseda Sněmovny národů J.
Janík.)
Předsedající předseda SN J. Janík:
Vážené Federálne zhromaždenie,
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, vážení
hostia, otváram druhý deň rokovania 10. spoločnej
schôdze Snemiovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia Československej socialistickej republiky.
V zasadacej sále je prítomných 178 poslancov
Snemovne ľudu, 66 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike a 69 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Obidve snemovne sú uznášania schopné.
Najskôr prerokujeme
Prosím ministra poľnohospodárstva a výživy
Československej socialistickej republiky súdruha
Miroslava Tomana, aby vládny návrh zákona
odôvodnil
Ministr zemědělství a výživy
ČSSR M. Toman: Vážený soudruhu generální
tajemníku, vážený soudruhu předsedo,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, z pověření
vlády ČSSR předkládám Federálnímu
shromáždění k projednání
a schválení návrh zákona o zemědělském
družstevnictví, který má nahradit dosavadní
úpravu obsaženou v zákoně č.
122/1975 Sb., o zemědělském družstevnictví,
ve vzorových stanovách JZD a v řadě
dalších prováděcích předpisů.
Zemědělské družstevnictví má
v naší zemi bohatou tradici. V příštím
roce uplyne 40 let od přijetí prvního zákona
o jednotných zemědělských družstvech
a současně s tím si připomeneme 40.
výročí historického IX. sjezdu KSČ,
který položil základy socialistické
přestavby zemědělství cestou tvůrčího
uplatnění Leninova družstevního plánu.
Socialistické zemědělství za historicky
krátké období přesvědčivě
dokázalo své přednosti a vytvořilo
předpoklady pro dobrou úroveň výživy
lidu. Nejednou jsme mohli pozitivně hodnotit iniciativu
řady zemědělských družstev, která
ve svých postojích a dosahovaných výsledcích,
jakož i při rozvíjení a zabezpečování
vědeckotechnického pokroku, prokázala velké
přednosti, které v sobě skrývá
zemědělské družstevnictví.
Svou úlohu v rozvoji zemědělských
družstev a společných podniků sehrál
i dosud platný zákon o zemědělském
družstevnictví. Za období jeho platnosti se
rozvinul výrobní a hospodářský
potenciál družstev, o čemž svědčí
skutečnost, že od roku 1976 se zvýšila
hrubá zemědělská produkce družstevního
sektoru o více než 26 %, to je z 58 mld. na 73 mld.
Kčs. Zemědělská družstva se na
výrobě potravin podílejí ze dvou třetin
a jejich příznivé výsledky měly
vliv i na to, že za dobu platnosti zákona, to znamená
od začátku 6. pětiletky, se zvýšila
naše soběstačnost v potravinách z 88
% na 98 %.
Dosavadní vývoj, výsledky a zkušenosti
československého zemědělství
a zemědělského družstevnictví
umožňují, abychom v procesu realizace strategie
urychlení ekonomického a sociálního
rozvoje navázali na vše pozitivní, čeho
bylo dosaženo. Naším bezprostředním
úkolem nyní je, abychom v přestavbě
hospodářského mechanismu vytvořili
v právní oblasti podmínky pro další
efektivní rozvoj zemědělské výroby,
jejíž úkoly a splnění vytyčil
XVII. sjezd KSČ a která byla rozpracována
na 7. a 9. zasedání ÚV KSČ. Předložený
návrh zákona především respektuje
obecně platné principy, jimiž se v nových
podmínkách působení hospodářského
mechanismu bude řídit rozvoj socialistických
výrobních hospodářských organizací
v celém národním hospodářství.
Je to především důsledné uplatňování
vedoucí úlohy KSČ, řídící
funkce socialistického státu, rozvoj socialistické
demokracie a demokratického centralismu, rozdělování
podle výsledků práce a přechod k ekonomickým
metodám řízení při výrazném
omezení administrativně direktivních zásahů
do činnosti zemědělských družstevních
organizací. Nový zákon o zemědělském
družstevnictví a komplexní uplatnění
hospodářského mechanismu v zemědělsko-potravinářském
komplexu jsme připravovali souběžně
a vzniklé otázky a problémy jsme řešili
v dialektické jednotě. Do přípravy
a zpracování zákona i souvztažných
opatření byl zapojen široký aktiv včetně
poslanců, členů výborů pro
zemědělství a výživu obou sněmoven
Federálního shromáždění,
České a Slovenské národní rady.
Projednávání nebylo jednoduché a diskuse
byly velmi otevřené, k některým problémovým
okruhům i rozporné, avšak velmi poučné.
Byla to příležitost objasnit si přístupy
a postoje, leccos v dalších pracech poopravit a upřesnit.
Podle mého názoru zkušenost z přípravy
tohoto návrhu zákona současně ukázala
velké možnosti ve zvyšování aktivního
podílu poslanců při přípravě
zákonných norem, což současně
vytváří předpoklady, aby poslanci
mohli ve svých poslaneckých obvodech ovlivňovat
správný výklad a realizaci zákona
a v tomto směru splnit i svou kontrolní funkcí.
Návrh zákona o zemědělském
družstevnictví bezprostředně ovlivní
hospodaření a společenské působení
1633 JZD a 326 společných podniků, spoluvytváří
pracovní a sociální podmínky pro téměř
1 milión členů JZD a 80 tis. pracovníků
společných podniků.
V návrhu zákona se dále uskutečňuje
princip, že základem činnosti družstva
je hospodaření na půdě, kterou je
povinno řádně využívat, zvelebovat
a chránit. Současně se umožňuje
rozvíjet další výrobní činnosti
zemědělských družstev nejen jako výrobců
surovin, ale umožňující v rámci
předmětu činnosti družstva zpracování
zemědělských výrobků a rozvíjení
dalších činností, které především
slouží rozvoji zemědělské výroby,
avšak i dalším společenským potřebám
včetně rozvoje služeb na vesnici. Vytváříme
tak širší prostor pro podnikání
družstev v době diverzifikace výroby a k posílení
jejich ekonomické stability tvorbou zdrojů, k urychlení
procesu intenzifikace zemědělské výroby,
jakož i podmínky pro účelné zapojení
československého zemědělského
družstevnictví do socialistické mezinárodní
spolupráce. Avšak zcela zákonitě tato
rozšířená podnikatelská činnost
zemědělských družstev a společných
podniků musí být vykonávána
za jednotných ekonomických podmínek jako
v ostatních odvětvích národního
hospodářství, která provozují
obdobnou činnost. To bude zabezpečeno ekonomickým
mechanismem, který bude uplatňován v zemědělsko-potravinářském
komplexu od 1. ledna 1989. Posílením vnitrodružstevní
demokracie se zvyšuje pravomoc členské schůze
jako nejvyššího orgánu družstva,
jakož i pravomoc všech volených orgánů.
Významné místo zaujímají též
nové pravomoci pracovních kolektivů a odpovědnost
vedoucích.
Prohloubení družstevní demokracie spatřujeme
též v tom, že všechny vnitrodružstevní
předpisy včetně stanov JZD, pracovního,
organizačního, jednacího a volebního
řádu jsou výlučně v působnosti
družstevních orgánů bez vnějších
zásahů. Základním požadavkem
však je dodržování socialistické
zákonnosti.
Všemi těmito opatřeními sledujeme, aby
se posílila odpovědnost všech volených
orgánů, pracovních kolektivů a celé
členské základny za výsledky pracovišť
a rozvoj každého družstva. Zákonem se
též poprvé upravuje postavení a základní
funkce Svazu družstevních rolníků, který
už téměř 20 let působí
jako aktivní a významná společenská
organizace sdružená v Národní frontě.
Proto zákon obsahuje ustanovení, že všechna
zásadní opatření dotýkající
se zemědělských družstev a jejich členů
budou příslušné ústřední
orgány se Svazem družstevních rolníků
projednávat. Půjde především
o projednávání návrhu závazných
právních předpisů týkajících
se otázek hospodářské politiky družstev,
důležitých práv a povinností
a pracovních vztahů členů i sociální
a kulturní péče. Návrh zákona
tak vytváří v tomto směru potřebné
podmínky pro práci Svazu, jeho součinnost
s orgány hospodářského řízení,
směřující k rozvoji zemědělského
družstevnictví a k uspokojování sociálních
potřeb třídy družstevního rolnictva.
Předložený návrh respektuje i racionální
připomínky, které vzešly z jednání
10. celostátního sjezdu JZD a především
z veřejné diskuse, která byla k tomuto zákonu
za účasti stranických orgánů
organizována v minulém roce. Šlo téměř
o 14 tis. vysoce podnětných a racionálních
připomínek a názorů, které
byly zodpovědně posouzeny a využity pro zdokonalení
návrhu. Na základě připomínek
jsou například v předmětu činnosti
družstva rozlišeny dvě základní
právní polohy: zemědělská výroba
jako povinnost a ostatní činnosti jako možnost.
Vzhledem k významnému vztahu zemědělské
výroby k tvorbě životního prostředí
a nezbytnosti zabezpečení jeho ochrany a s přihlédnutím
ke společenské odpovědnosti zemědělských
družstev za využívání přírodních
zdrojů, především půdy, byla
do návrhu zákona doplněna příslušná
část.
Velký počet připomínek směřoval
k problematice pracovních vztahů a bylo nutno ujasnit
vztah jejich úpravy k zákoníku práce.
V návrhu zákona se promítá snaha přiblížit
se k novelizovanému zákoníku práce,
který se napříště bude obecně
vztahovat pokud jde o regulaci pracovních vztahů
i na zemědělská družstva, pokud zákon
o zemědělském družstevnictví
nestanoví jinak. Dosud byl tento vztah obrácený.
Uvedl jsem jen některé příklady úprav,
které vzešly z diskuse. Řada dalších
byla využita při formulování působnosti
členské schůze, volených orgánů
družstva, otázek členství a pracovních
vztahů i dalších úseků. Družstevní
rolníci a pracující společných
podniků oceňovali, že se mohli stát
aktivními spolutvůrci svého zákona.
Vyjadřovali své odhodlání vyrovnat
se s úkoly, které před ně postavil
XVII. sjezd KSČ, i s novými podmínkami jejich
další činnosti.
Veřejná diskuse potvrdila, že většina
družstevních rolníků a pracujících
v zemědělství posuzovala návrhy s
velkými odbornými znalostmi a zkušenostmi,
že má smysl pro nové přístupy,
avšak též požaduje, aby byly řešeny
problémy a nedostatky, které rozvoj zemědělské
výroby a jejích podniků nepříznivě
ovlivňují Tato část diskusních
příspěvků nás zavazuje, abychom
jak na úrovni centrálních orgánů,
tak v podnicích zabezpečujících materiálně
technické zásobování zemědělství,
tyto kritizované nedostatky urychleně řešili.
Chtěl bych proto dnes z tohoto místa poděkovat
všem, kteří se svými připomínkami
a návrhy podíleli na přípravě
zákona, který měl opravdu širokou tvůrčí
základnu a poděkovat též poslancům
Federálního shromáždění
i skupině expertů, kteří při
projednávání ve výborech přispěli
k jeho zkvalitnění a dopracování.
Vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, zákon též výrazně zjednodušuje
rozsah platných předpisů, upravujících
a usměrňujících činnost JZD
a společných podniků. Jak je patrné
z návrhu, přijetím zákona se ruší
značný rozsah právních předpisů
různého stupně a významu. Jde o významný
příspěvek ke zjednodušení administrativní
náročnosti v řízení zemědělsko-potravinářského
komplexu.
Návrh zákona o zemědělském
družstevnictví je v souladu se záměry
a cíli přestavby hospodářského
mechanismu a v oblasti zemědělského družstevnictví
tvoří její základ. Doporučuji
proto jménem vlády ČSSR, aby byl návrh
zákona schválen v předloženém
znění se změnami uvedenými ve společné
zprávě výborů obou sněmoven
Federálního shromáždění.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN J. Janík:
Ďakujem súdruhovi ministrovi Tomanovi.
Uvedený vládny návrh zákona prerokovali
výbory ústavnoprávne, pre plán a rozpočet,
pre poľnohospodárstvo a výživu a pre sociálnu
politiku oboch snemovní.
Prosím spoločnú spravodajkyňu výborov
Snemovne národov poslankyňu Danu Kancírovú,
aby predniesla spravodajskú správu.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně D. Kancírová: Vážený
soudruhu generální tajemníku, vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté! Často slyšíme
hovořit o tom, že zemědělské
družstevnictví u nás prošlo v uplynulých
letech veliký kus cesty. Je i skutečností,
že změny na naší vesnici jsou patrně
nejviditelnějšími z těch, které
se udály v průběhu celé socialistické
výstavby naší země. V našich specifických
podmínkách byly tak naplněny teze klasiků
marxismu-leninismu o potřebě překonávání
rozdílů mezi městem a venkovem.
Třída družstevních rolníků
ideově a politicky vyspěla a tvoří
neodmyslitelnou součást našeho politického
systému. Zavedení zemědělské
velkovýroby na naší vesnici a postupné
dosahování soběstačnosti ve výrobě
potravin, na němž se zemědělské
družstevnictví významně podílí,
nám všem umožňuje jít dále,
jít cestou přestavby. Pokud by totiž nebyl
položen základ k zabezpečení výživy
lidu na odpovídající úrovni, nemohli
bychom si ani stanovit nové revoluční úkoly
v celém národním hospodářství
a v životě společnosti vůbec.
Účelem vydání nového zákona
o zemědělském družstevnictví
je vytvořit právními prostředky prostor
pro další rozvoj jednotných zemědělských
družstev, pro zvýšení podílu družstev
na procesu intenzifikace národního hospodářství
a na realizaci linie urychlení ekonomického a sociálního
rozvoje společnosti, přijaté XVII. sjezdem
Komunistické strany Československa.
Při tvorbě nové právní úpravy
zemědělského družstevnictví bylo
možné vycházet z platné právní
úpravy a využít jejích institutů
ve větší míře než při
tvorbě jiných právních předpisů
zabezpečujících přestavbu, protože
základní principy nového hospodářského
mechanismu jsou zemědělskému družstevnictví
podstatně bližší než jiným
odvětvím národního hospodářství.
Je tomu tak proto, že principy samostatnosti a samofinancování
se uplatňují v zemědělském
družstevnictví s určitými modifikacemi
už od jeho samotného počátku. Jde tedy
o další prohloubení těchto principů
a odstranění mnohdy administrativně direktivního
způsobu řízení státem, který
jejich důsledné uplatňování
v praxi mnohdy omezoval. Je možno konstatovat, že zákon
o státním podniku přejímá řadu
zásad a institutů, které platily a osvědčily
se právě v zemědělském družstevnictví.
Například působnost shromáždění
zavedená pro státní sektor teprve zákonem
o státním podniku odpovídá v podstatě
působnosti členské schůze fungující
již od vzniku družstev.
Pro zemědělské družstevnictví
je specifické, že odpadá současný
požadavek přestavby organizačních struktur
podnikové základny, poněvadž základní
výrobní organizační jednotkou byl
vždy podnik družstevního charakteru a nedocházelo
k vytváření uměle spojovaných
celků jako třeba výrobních hospodářských
jednotek v nezemědělských odvětvích.
Další požadavek přestavby - zdůraznit
pojetí pracovních kolektivů jako výrobců
- hospodářů lze naplnit na rozdíl
od státního sektoru i specifickými již
zavedenými družstevně právními
instituty.
Pokud jde o samotný legislativní proces, kladně
je třeba především hodnotit to, že
návrh byl předložen všelidové diskusi,
i tu skutečnost, že poslanci Federálního
shromáždění se zapojili již do
přípravné fáze legislativního
procesu. Byla vytvořena společná pracovní
komise poslanců výborů Sněmovny lidu
a Sněmovny národů a přizvaných
expertů, jejíž doporučení byla
zapracována do návrhu zákona ještě
před jeho předložením Federálnímu
shromáždění. Do návrhu zákona
byly zapracovány tak závažné podněty
poslanců, jako zdůraznění zemědělské
výroby jakožto zásadního předmětu
hospodářské činnosti družstev,
doplnění fondů družstev o fond kulturních
a sociálních potřeb a komisí družstev
o komisi sociální a komisi bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, tedy podněty,
které sledovaly vyvážení hospodářské
a společenské funkce družstva. Z dalších
podnětů uvedu například rozhodování
družstva o půdním fondu; rozhodování
bylo přizpůsobeno požadavkům praxe,
rovněž tak stanovené oprávnění
pracovních kolektivů.
Široce diskutovanou otázkou po několik měsíců
byla úprava členství a pracovních
vztahů. Původní navrhovaná úprava
nerespektovala specifiku členského poměru
a zaměňovala tento poměr pouze za pracovní
vztah. Nebyla zcela respektována zásada rovnosti
členů, nebylo posíleno spojení člena
a družstva tak, jak je potřebné a žádoucí.
Teprve při projednávání vládního
návrhu zákona ve výborech pro zemědělství
a výživu jakožto garančních výborů
bylo po důkladném rozboru dohodnuto provést
takovou úpravu členství a pracovních
vztahů členů družstva, která
by skutečně měla vyhovovat společenským
potřebám vývoje v zemědělských
družstvech při současném zachování
specifiky družstevního členského poměru.
Vládní návrh zákona o zemědělském
družstevnictví byl projednán ve výborech
ústavně právních, ve výborech
pro plán a rozpočet, pro sociální
politiku a pro zemědělství a výživu
Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Zároveň
byla posuzována doporučení národních
rad, které se návrhem zákona rovněž
zabývaly.
Z jednání výborů sněmoven Federálního
shromáždění vyplynuly další
požadavky na úpravu vládního návrhu
zákona, které jsou shrnuty ve společné
zprávě výborů Sněmovny lidu
a Sněmovny národů. Doporučuji, abychom
do této společné zprávy zahrnuli ještě
jednu změnu, a to v § 81, vyčlenit odstavec
5. Toto pak doporučuji schválit.
Mám za to, že právě při projednávání
návrhu zákona o zemědělském
družstevnictví se v uplynulém období
v důsledku zvýšené aktivity poslanců
podařilo z orgánů Federálního
shromáždění vytvořit skutečně
pracovní institut spojený pracovně a neformálně
jak se svými voliči a orgány v místech,
tak i s nejvyšším výkonným orgánem
státní moci, jakožto předkladatelem
v zájmu nalezení optimální právní
úpravy.
K ústavně právní stránce vládního
návrhu zákona o zemědělském
družstevnictví uvádím, že úsek
zemědělství a výživy patří
podle článku 8 odst. 1 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
ve znění pozdějších ústavních
zákonů, do společné působnosti
Československé socialistické republiky a
obou republik.
Podle článku 18 písm. c) tohoto ústavního
zákona patří jednotná právní
úprava ve věcech zemědělského
družstevnictví do působnosti Československé
socialistické republiky. Zákonodárná
pravomoc Federálního shromáždění
k vydání nového zákona o zemědělském
družstevnictví vyplývá z ustanovení
čl. 37 odst. 1 písm. b) citovaného ústavního
zákona, který zakládá zákonodárnou
pravomoc ve věcech patřících do společné
působnosti (článek 8 a články
10 až 28 a), a to v části svěřené
Československé socialistické republice, pro
Federální shromáždění.