Dovolte mi k návrhu uvést několik poznámek,
zvláště z pohledu uvedených výborů.
Výbory s velkou pečlivostí a pozorností
posoudily významné změny promítnuté
v návrhu zákona v souladu se zásadami komplexní
přestavby hospodářského mechanismu,
zejména v otázkách vymezení vztahu
státu k podniku a naopak, uplatnění úplného
chozrasčotu a samofinancování, nového
pojetí a úlohy státního plánu,
vymezení pravomoci jednotlivých stupňů
samosprávy a tím i zvýšení účasti
pracujících na řízení hospodářské
organizace, jakož i vztahu státního podniku
k územním orgánům.
Výbory pozitivně hodnotily skutečnost, že
právní úprava o státním podniku
umožňuje lépe a účinněji
rozvinout iniciativu a účast pracovních kolektivů
na řízení v podnikové sféře,
ve které se rozhoduje o tvorbě materiálových
hodnot a ve spojitosti s tím i o vývoji životní
úrovně lidu. S uspokojením bylo kvitováno
i zvýšení podílu Československé
socialistické republiky na mezinárodní dělbě
práce umožněním přímých
zahraničně obchodních vztahů podniků.
Výbory posuzovaly předložený návrh
zákona s kritickou náročností, vždyť
tu jde o významnou politickoekonomickou událost,
která se uskutečňuje jednou za několik
desítek let.
Proto také bylo ve výborech upozorněno na
to, že důsledné uplatňování
dvoustupňového řízení, odbourávání
středního článku řízení
a zvýšení samostatnosti podniků v nové
formě státních podniků bude vážnou
zkouškou v době realizace přestavby. V diskusích
ve výborech bylo také připomenuto, že
aplikace zákona v praxi prověří jeho
komplexnost a naznačí další směry
ke zlepšení této právní úpravy.
Ve výborech ústavně právních
- jak uvedl první místopředseda federální
vlády soudruh Rohlíček - bylo upozorněno
na nebezpečí vážných národohospodářských
ztrát v případech, dojde-li při vzniku
státního podniku k začlenění
hospodářských organizací, které
se stanou jeho vnitřními organizačními
jednotkami, čímž dojde ke ztrátě
jejich právní subjektivity a současně
i k zániku práv k ochranným známkám,
označení původu a k obchodním jménům.
Z těchto důvodů by mohla nastat i ztráta
postavení našich výrobců na zahraničních
trzích. Proto výbory ve svém usnesení
doporučily vládě Československé
socialistické republiky a zakladatelům státních
podniků, aby při rozhodování o založení
státních podniků bylo k těmto možným
ekonomickým dopadům přihlédnuto.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, všichni
víme, v jakých mimořádných
podmínkách byly vládní návrhy
zákonů o státním podniku a spolu s
ním zákony o zemědělském a
nezemědělském družstevnictví,
jakož i další na ně navazující
zákony, připravovány.
Jak tu již zdůraznil soudruh poslanec Belko, k jejich
projednání v orgánech Federálního
shromáždění bylo třeba přijmout
některá opatření, zejména z
důvodů zkrácených termínů.
Rovněž bych ráda konstatovala, že vytvoření
pracovních komisí poslanců bylo velmi užitečné,
protože se tím vytvořila pro nás, poslance,
možnost sledovat přípravu těchto zákonů
ještě před oficiálním předložením
vládou.
Jak je vidět, nezastihlo nás předložení
vládního návrhu zákona o státním
podniku nepřipravené. Velmi bedlivě jsme
sledovali průběh přípravy návrhu
zákona, a to až do doby jeho oficiálního
předložení. Tuto skutečnost bych chtěla
konstatovat s pocitem uspokojení, protože všichni
víme, o jak důležitý právní
předpis se jedná. Tento postup projednávání
byl velmi náročný, a to jak z hlediska obsahu
zákona, tak i z hlediska časového. Pro zvládnutí
stanovených úkolů byl však nezbytný
a osvědčil se.
Jsem přesvědčena, že pro dobrou přípravu
zákona pro jeho projednání na společné
schůzi sněmoven bylo ze strany poslanců učiněno
maximum a že návrh zákona, tak jak jej dnes
projednáváme, má předpoklady pro splnění
záměrů, jimž je určen, zvláště
v obtížném přechodném období.
V závěru své zpravodajské zprávy
bych k ústavně právní stránce
vládního návrhu zákona o státním
podniku dodala, že podle článku 24 odst. 2
písm. a) ústavního zákona o československé
federaci patří do působnosti Československé
socialistické republiky jednotná úprava zřizování,
právních poměrů a způsobů
řízení hospodářských
organizací, a proto je třeba k takové právní
úpravě zákona Federálního shromáždění.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, na základě
uvedených skutečností a ve shodě se
stanoviskem společného zpravodaje výborů
Sněmovny lidu navrhuji Sněmovně národů
předložený vládní návrh
zákona o státním podniku (tisk 64) se změnami
uvedenými ve společné zprávě
výborů (tisk 78) schválit.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Hykovej.
Do rozpravy k zákonu o štátnom podniku sa zatiaľ
písomne prihlásili títo poslanci: Zavadil,
Bezecný, Křenek a Vitézová.
Teraz prerušujem naše rokovanie. Ako prvý po
prestávke vystúpi v rozprave poslanec Miroslav Zavadil.
Pokračovať v rokovaní budeme o 15.30 hodín.
(Jednání přerušeno v 15.09 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 15.30 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Súdružky a súdruhovia poslanci,
otváram rozpravu. Udeľujem slovo poslancovi Zavadilovi
a pripraví sa poslanec Jiří Bezecný.
Poslanec SN M. Zavadil: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, zákon
o státním podniku je jedním ze základních
nosných prvků nového hospodářského
mechanismu, dává právní tvář
ekonomické přestavbě. Na jeho tvorbě
se od samého počátku aktivně podílela
naše odborová organizace. Bylo shromážděno
a vyhodnoceno téměř 30 tis. připomínek
a námětů, které vzešly z diskuse
v organizacích a orgánech ROH. V naprosté
většině byla předloženému
návrhu zákona vyslovena plná podpora. Diskuse
rovněž podpořila vědomí nezastupitelnosti
poslání odborů v životě každého
pracovního kolektivu i v celé společnosti.
Veřejná, vskutku všelidová diskuse pomohla
nalézt optimální řešení,
potvrdila prohlubování socialistické demokracie
v procesu přestavby v naší společnosti.
Stala se i jedním z účinných prostředků
výchovy pracujících k novému ekonomickému
myšlení.
Je cenným poučením a prověřenou
zkušeností, že je a bude v zájmu věci
o zásadních otázkách života společnosti
jednat veřejně, organizovat diskuse, ankety, daleko
více využívat moudrosti, konkrétních
námětů a připomínek pracujících.
Předložený návrh zákona o státním
podniku vytváří předpoklady k plnějšímu
využití potenciálních možností
a předností socialismu, k zásadní
intenzifikaci hospodářského rozvoje. Podstata
i cíle zákona nemají nic společného
s tím, oč usilovaly opoziční pravicové
síly v roce 1968. V žádném případě
však nelze propadnout iluzím, že zákon
bude působit automaticky, že rázem vyřeší
naše ekonomické problémy a těžkosti.
I nadále budou o výsledcích rozhodovat lidé,
dělníci a technici, celá řídící
hospodářská a státní sféra.
Bylo by neodpovědné hovořit jen o kladech
a přednostech samostatnosti nových státních
podniků, například unášet se
vidinami snadného pronikání na trh vyspělých
kapitalistických zemí, vytváření
devizových kont atd. To jsou nepřijatelné
tendence laciné líbivosti.
Jako poslanci i funkcionáři ROH máme za povinnost
pracujícím dále objasňovat význam
a obsah zákona, upozorňovat na možné
těžkosti a konflikty, ale zejména otevřeně
všem říkat pravdu, že hospodářská
reforma vyžaduje podstatně náročnější
a kvalitnější práci od každého.
Návrh zákona nově a správně
formuluje nezbytnost socialistického podnikání.
Přiznejme si, že podnikavost nepatří
zatím k výrazným rysům našich
hospodářských pracovníků. Musíme
se jí učit všichni, projevovat daleko více
iniciativy, samostatnosti, zájmu o inovaci i více
odvahy riskovat. Přitom se nebát osvědčené
zkušenosti ze zahraničí. Nelze ovšem připustit,
aby se socialistické podnikání zaměnilo
za spekulaci, za prosazování lokálních
zájmů na úkor celé společnosti.
Stejně tak je nepřijatelný názor,
že v nových podmínkách, kdy klademe
důraz na ekonomickou motivaci, by měla ztratit na
svém významu pracovní iniciativa, socialistické
soutěžení, rozvíjení uvědomělého
vztahu k práci. Jinými slovy, že všechno
"zařídí" výhradně
ekonomické stimuly.
My, poslanci Federálního shromáždění,
funkcionáři ROH, jsme toho názoru, že
uplatnění zákona naopak vyžaduje více
iniciativy, neboť jeden z hlavních principů,
na kterém stojí ekonomická přestavba,
je další rozvoj socialistické demokracie. Jsme
si vědomi, že právě zde spočívá
velká odpovědnost naší odborové
organizace. V platnosti i nadále zůstávají
všechna práva daná IV. všeodborovým
sjezdem a zákonem č. 37 z roku 1959. Je věcí
odborových orgánů a především
ZV ROH uvedeného zákona plně využívat,
neboť zákon č. 37 odpovídá současným
podmínkám a je v souladu s předloženým
návrhem zákona o státním podniku.
V těchto dnech se završuje jednání o
ustavování státních podniků
k prvému termínu, tj. k 1. červenci 1988.
Tento významný proces vyvolává mimořádný
zájem. Jsou také vyslovovány protichůdné
názory - atomizovat i centralizovat. Projevují se
nepřijatelné resortní, územní
a osobní zájmy. Členové ROH zaujímají
k těmto nesprávným tendencím převážně
kritické postoje. Takové počínání
je v rozporu se závěry 7. a 9. zasedání
ÚV KSČ.
Rozhodujícím hlediskem ustavení podniku musí
být - jak řekl soudruh Miloš Jakeš na
městské konferenci KSČ v Praze schopnost
zdravě zabezpečovat svůj rozvoj při
plném uplatnění chozrasčotu, samofinancování
a samosprávy.
Soudružky a soudruzi, nejednou bylo řečeno
a praxe to nejlépe potvrzuje, že k rozvoji pracovní
iniciativy musí hospodářské vedení
podniků a závodů vytvářet podmínky.
Je třeba reagovat na velmi kritické připomínky
pracujících k úrovni organizace práce,
k plynulosti zásobování, dostatku materiálu
a surovin a k dalším potížím. Zákon
sám o sobě věcné problémy nevyřeší.
Proto požadujeme, aby vláda, jednotliví ministři
a ředitelé státních podniků
přijímali účinnější
opatření k nápravě.
Od toho v mnohém závisí, jak se nám
podaří splnit úkoly třetího
roku 8. pětiletky, což je ze všeho nejdůležitější.
Také zde - jako odbory - chápeme svoji spoluodpovědnost
a povinnost objasňovat základní pravdu, že
rozdělit je možné jen tolik, kolik vyrobíme.
Jak však známe z nedávného vládního
prohlášení, situace je v tomto směru
nepříznivá. Na dluh se žít nedá.
Předložený návrh zákona předpokládá,
že hlavním měřítkem hodnocení
úspěšnosti podniků bude zisk. To je
správné a nezbytné. Budeme však dbát
o to, aby zisk nebyl dosahován za každou cenu, na
úkor péče o pracující, jejich
pracovních podmínek, úrovně ochrany
a bezpečnosti při práci. Odmítáme
také některé současné projevy
podřizovat míře zisku sortiment výroby
na úkor celospolečenských zájmů.
V tomto směru budeme jako funkcionáři ROH
daleko aktivněji a ostřeji vystupovat proti všem
technokratickým tendencím a projevům byrokracie.
Jednoznačně podporujeme, aby ve státním
podniku podle návrhu zákona byly orgány socialistické
samosprávy. V uplatnění tohoto principu spatřujeme
zvýšení faktické účasti
pracujících na správě a řízení.
Socialistická samospráva není v rozporu s
posláním odborů. Nejde o vztahy konkurence
ani o vzájemné dublování. Máme
stejný cíl, ale různé přístupy
i odpovědnost za to, aby státní podnik co
nejlépe prosperoval. Vznik samosprávy ovlivní
obsah i metody činnosti odborové organizace. Po
pravdě musíme říci, že k této
otázce bylo nemálo pochybností a rozdílných
názorů. Mnohé se vyjasnilo. Rozhodující
však bude, aby samotná praxe prokázala oprávněnost
samosprávy. Proto budeme i nadále aktivně
napomáhat ustavení a činnosti samosprávy.
Jsme rovněž připraveni organizovat výměnu
zkušeností z práce těchto nových
samosprávných orgánů.
Jsme proti tomu, aby činnost samosprávy byla svazována
podrobnými směrnicemi z centra. Zde je potřebná
iniciativa, samostatnost a možnost plně využívat
vlastní podmínky a potřeby, samozřejmě
v duchu navrhovaného zákona.
Soudružky a soudruzi, v souladu s názorem většiny
členů Revolučního odborového
hnutí vyslovuji návrhu zákona o státním
podniku podporu a doporučuji jeho schválení.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancov Zavadilovi. Dávam
slovo poslancovi Bezecnému. Pripraví sa poslanec
Křenek.
Poslanec SL J. Bezecný: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, zákon o státním podniku,
který je nám, poslancům, předkládán
ke schválení, je zákonem, na kterém
se podílel snad největší počet
občanů v historii našeho státu.
Stejnou aktivitu jsme zaznamenávali i v naší
Československé straně socialistické,
kde jsme využili veřejné diskuse ke sdružení
připomínek a námětů z celé
členské základny k vypracování
stranického stanoviska, jež bylo předloženo
k zapracování do pracovní verze zákona.
I v průběhu projednávání pracovních
návrhů tohoto zákona, jakož i ostatních
zákonů, jsme uplatňovali další
připomínky našeho poslaneckého klubu.
S potěšením můžeme dnes konstatovat,
že mnohé z našich připomínek k
předkládané osnově zákona našly
své uplatnění.
Zákon je zákon, ale podívejme se na některé
problémy, které již dnes při jeho uvádění
v život mohou vzniknout. Nejprve k otázce experimentu.
Podmínky přestavby jsme zkoušeli u řady
organizací formou tzv. experimentu. Jeho výsledky
jsou nesporně velice dobré, nelze je však přeceňovat,
protože pro experiment jsme vybrali vesměs velmi dobré
podniky a VHJ. Zdá se, že tento postup je u nás
obvyklý. Vzpomínám si, jak více než
před 10 lety prováděl vlnařský
průmysl experiment v oblasti racionalizace práce
a mzdových soustav. Před jeho uplatněním
se všichni ředitelé bránili, že
s tím bude spousta práce, stálé vyhodnocování
a podobně, na což jim generální ředitel
odpověděl, že pokud je jemu známo, v
Československu na žádném experimentu
ještě nikdy nikdo neprodělal. A skutečně
v onom období rostly mzdy podniků vlnařského
průmyslu výrazně rychleji než v ostatních
textilních podnicích. Zdá se, že dosti
podobné je to i u dnes experimentujících
podniků.
Chtěl bych při té příležitosti
upozornit ještě na jednu velmi závažnou
skutečnost, která se projevuje u experimentujících
organizací, a to je snaha nadlepšovat si své
výsledky prostřednictvím vyšších
cen. Například u Restaurací formou sezónních
a podobných přirážek, u dodavatelských
organizací, např. u pivovarů, požadavkem
podílu na obchodním rozpětí a podobně.
Jistě, sezónní ceny ve veřejném
stravování mají svoje opodstatnění
tam, kde se jedná o zařízení sloužící
převážně cizincům. Ty stejně
až příliš rozmazlujeme podstatně
výhodnějšími cenami, než mají
doma, nehledě už ani na výrazné rozdíly
mezi oficiálními a neoficiálními měnovými
kursy, ale neměli bychom připustit nadlepšování
hospodářských výsledků podniků
za cenu snižování životní úrovně
našich občanů. Domnívám se proto,
že především v prvé fázi
přestavby je nutno tvrdě držet v rukou cenovou
politiku a dát podnikům jasně najevo, že
vyšší zisk, vyšší mzdy, mohou
získat jen za cenu lepší práce, lepších
hospodářských výsledků.
Další věc, ke které bych se chtěl
vyjádřit, je otázka organizační
přestavby našeho hospodářství.
Nejde ani o různé formy nátlaku, které
dnešní generální ředitelství,
ve snaze o přežití, uplatňuje vůči
podřízeným podnikům, takže není
výjimkou, že ředitel na jedné straně
podepíše žádost o státní
podnik a pár dní nato podepíše generálnímu
ředitelství, že chce zůstat pohromadě.
Ostatně dobře to charakterizují slova jednoho
ředitele, když jsem se ho ptal, zda budou samostatní,
"... to víš, teď je doba schvalování
ročních plánů, ročních
prémií, já si to přece s nimi nemůžu
rozházet, co kdyby se udrželi."
Jde mi ovšem v této souvislosti o jinou záležitost.
Jednou z hlavních věcí, která je v
žádostech o ustavení státního
podniku posuzována, je, zda podnik je či není
schopen samofinancování, zda může být
finančně soběstačný. Domnívám
se, že tato otázka by neměla být rozhodující.
Nemůžeme přece mít na jedné straně
více či méně prosperující
státní podniky a na druhé straně sdružení
vzájemně se podporujících chudých,
kteří se budou držet nad vodou s pomocí
dotací ze státního rozpočtu. Dáváme
dnes schvalovaným zákonem vládě zmocnění
k tomu, aby ještě po určitou omezenou dobu
mohla provádět redistribuce mezi podniky v oblasti
zisku i odpisů a vyřešit tak rozdílná
východiska, rozdílné možnosti, s nimiž
podniky do přestavby vstupují.
Je ovšem nutné rozepsané dodatkové odvody
i dotace stanovit předem, alespoň na období
pětiletky a zásadně je neměnit tak,
aby byla znovu nastolena plná důvěra mezi
centrální a hospodářskou sférou,
aby podniky, závody a koneckonců všichni pracující
měli jistotu, že lepší práce, lepší
výsledky, se také projeví ve vyšších
přínosech pro podnik i jednotlivce a ne, aby jim
byl nadplánový hospodářský
výsledek z podstatné části odebrán
pro krytí nedostatků v práci někoho
jiného, jak se to doposud běžně stávalo.
V této souvislosti mám otázku na prvního
místopředsedu Federální vlády
s. Rohlíčka, do jaké míry mají
jednotlivá ministerstva rozpis redistribucí na jednotlivé
státní podniky připraven, protože podniky
by měly znát podmínky, za nichž vstupují
do přestavby, již v době svého vzniku.
Domnívám se, že hlavním pro rozhodnutí
o tom, zda podnik má nebo nemá být samostatný,
by měl být stupeň vzájemné
kooperace, stupeň vzájemné provázanosti,
prostě krátce řečeno, ekonomická
výhodnost přijaté organizační
struktury. Nechápu proto, proč nemůže
být samostatným podnikem třeba závod
Škoda České Budějovice, když své
odlitky dodává kdekomu, jenom ne svému mateřskému
podniku, proč by neměl být státním
podnikem Calofrig Borovany, když má s keramikou společnou
nanejvýš základní surovinu, proč
se uvažuje o ponechání centrálního
řízení, i když pod jinou firmou, u řady
obchodních organizací, když vzájemné
vazby mezi generálním ředitelstvím
a podniky jsou ryze administrativní a spočívají
především v rozpisu fondů různých
druhů dováženého a nedostatkového
zboží, včetně uplatňování
různých preferencí. Jistě, organizační
struktura národního hospodářství
je systémem otevřeným a potřebné
změny lze uplatnit kdykoliv v příštích
letech; přesto si ale myslím, že již v
této fázi bychom měli uplatnit tu nejvhodnější,
na základě rozhodnutí centrálních
orgánů a bez přihlížení
k zájmům skupinovým a individualitám.