Úterý 14. června 1988

Nepříznivý vývoj materiálových, ale i finančních a mzdových nákladů se projevuje v neplnění plánovaných záměrů v tvorbě zisku, přičemž je třeba zdůraznit, že v minulém roce nebyl splněn ani snížený úkol plánu. To má negativní vliv na rovnováhu finančního hospodaření podnikové sféry, kde dosáhla platební neschopnost 48 mld. Kčs (zejména v průmyslu a ve stavebnictví) a užití finančních zdrojů překročilo jejich tvorbu o 3,5 mld. Kčs. Kromě nedostatečné tvorby zdrojů zde má hlavní vliv nepříznivý vývoj v oblasti zásob, kde v odvětvích průmyslu a stavebnictví nejen že nebyl splněn plánovaný úkol ve zrychlení jejich startu, ale doba obratu zásob se zpomalila.

Organizace na nedostatek vytvářených vlastních finančních zdrojů nereagovaly úměrným snižováním svých potřeb. Naopak řada organizací nakupovala zásoby a prováděla investiční výstavbu ve větším rozsahu. U nadplánovaných zásob se to týká podniků: Kablo Kladno - 223 mil. Kčs, Kablo Bratislava - 112 mil. Kčs, Tatra Kopřivnice - 165 mil. Kčs, ZVL Kysucké Nové Město - 35 mil. Kčs, a řady dalších podle údajů Státní banky československé.

To nasvědčuje tomu, že současné hodnotové a finanční nástroje nepůsobí na změny přístupu podniků. Negativně rovněž působí skutečnost, že momentem realizace výroby nadále zůstává okamžik vyskladnění a ne přijetí finanční úhrady na běžném účtu podniku.

Soudruh ministr Žák ve svém vystoupení konstatoval, že ke zlepšení vývoje v oblasti zásob byla přijata řada opatření. Nutno říci, že zatím nebyla příliš účinná a výbory sněmoven je hodnotí jen jako dílčí operativní zásah; jsou toho názoru, že zásadní řešení musí spočívat v komplexním působení důrazných systémových opatření.

V práci výborů pro plán a rozpočet - novým pohledem na hodnocení podniků a celé hospodářské sféry je sledování úrovně jejich hospodaření, což by mělo s přechodem na nový hospodářský mechanismus získávat stále větší význam. Závažným poznatkem z minulého roku je skutečnost, že 531 organizace, tj. 27 % z celkového počtu ústředně řízených organizací, zhoršilo svou celkovou úroveň hospodaření proti předcházejícímu roku. Účinnost opatření přijatých v resortech a VHJ na základě usnesení vlády ČSSR číslo 125/1987 ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1986 tedy nebyla příliš účinná, protože u řady organizací se zhoršila rentabilita výrobních fondů, zvýšily se celkové náklady a u 40 % organizací poklesl zisk pod úroveň dosaženou v roce 1986.

V těchto výsledcích se jednotlivé resorty podílejí diferencovaně, největší problémy se koncentrují do ministerstev průmyslu ČSR a SSR a do bývalého ministerstva všeobecného strojírenství. Uvedené výsledky ukazují na nízkou úroveň řízení a plánování, zejména malou důslednost při kontrole přijímaných rozhodnutí a vyvozování patřičných závěrů. To se týká všech stupňů řízení, od centrálních orgánů přes VHJ až po podniky.

Přes tyto skutečnosti výbory konstatují, že výsledky rozvoje národního hospodářství a plnění prováděcích plánů v prvních dvou letech 8. pětiletého plánu ukazují, že ve srovnání se 7. pětiletým plánem dochází k určitému zlepšení vývoje ekonomiky na řadě úseků, že se v podstatě realizují základní záměry v konečném užití vytvářených zdrojů, zejména v osobní a společenské spotřebě a v zásadě se daří zabezpečovat i sociální program vytyčený XVII. sjezdem KSČ. Přitom však i přes řadu přijatých opatření ke zlepšení stavu a vývoje ekonomiky se zatím nedaří překonat některé negativní tendence. K největším nedostatkům a odchylkám dochází především při prosazování rozhodujících záměrů intenzifikace ekonomiky a při zabezpečování růstu její efektivnosti. To se souhrnně projevuje v neplnění plánované dynamiky růstu a objemu vytvořeného národního důchodu. Neplnění plánovaných záměrů v intenzifikaci ekonomiky je do značné míry způsobeno nedostatky v uplatňování výsledků vědeckotechnického rozvoje ve výrobě, ve zvyšování technicko-ekonomické úrovně a kvality vyráběné produkce a v inovační aktivitě.

Efektivnost výroby je ovlivněna rovněž některými odchylkami ve vývoji její struktury oproti předpokladům plánu. V souvislosti s nedostatečným zabezpečováním úkolů ve snižování energetické a materiálové náročnosti výroby a se snahou vyrovnat výpadky ve vývozu zpracovatelských odvětví vývozem výrobků na nižším stupni zpracování, je přírůstku výroby dosahováno při vyšším podílu odvětví náročných na materiálové a palivoenergetické zdroje než předpokládal plán.

Zatímco 8. pětiletý plán předpokládal, že na celkovém přírůstku hrubé průmyslové výroby v roce 1987 proti roku 1985 se bude podílet přírůstek výroby v odvětví paliv a energetiky, hutnictví, chemického průmyslu a výroby stavebních hmot cca 20 % - činil podíl těchto odvětví podle předběžných výsledků za rok 1987 cca 35 %.

K dalším odchylkám proti záměrům 8. pětiletky dochází ve vnějších ekonomických vztazích, a to jak z objektivních příčin, tak i v důsledku stále nedostatečného přizpůsobování čs. ekonomiky potřebám zahraničního obchodu. Ve vztahu k nesocialistickým s tátům nejsou plněny plánované úkoly zejména ve struktuře vývozu a v jeho efektivnosti. Roste dovozní náročnost a není plněno plánované inkaso z rozvojových zemí. V důsledku toho se zvyšuje napjatost mezi zdroji a potřebami volnoměnových prostředků.

Výpadky v tvorbě zdrojů se zatím nepřenášejí přímo do vnitřního užití a jsou ze značné části kryty z rezerv, vytvořených na úrovni národního hospodářství. Tyto možnosti jsou však omezené a je proto nanejvýš nutné v souladu se závěry 7. a 9. plenárního zasedání ÚV KSČ vycházet i ve zbývajících letech této pětiletky ze základních záměrů hospodářské politiky vytyčené XVII. sjezdem KSČ.

V současné době se rovněž vyvíjí neuspokojivě situace na vnitřním trhu, kde se ve srovnání s minulými léty zhoršilo zásobování některými druhy zboží. Vláda ČSSR přijala v květnu t. r. celý komplex opatření ke stabilizaci na vnitřním trhu včetně rozhodnutí o posílení dodávek zboží z dovozu. Naši občané toto opatření jistě uvítají, neboť by mělo přinést zpestření nabídky zboží na trhu i určité řešení situace pokud jde o nedostatkové výrobky. Jistě to přivítalo i ministerstvo financí, neboť z jeho hlediska to znamená zvýšení výnosu daně z obratu. Musíme však v této souvislosti požadovat, aby i naši výrobci, dodavatelé zboží pro vnitřní trh, plnili své úkoly, zvláště proto, že z jejich strany plán dodávek nebyl v minulém roce plněn. Jestliže musíme určité zboží dovážet proto, že někdo nesplnil své úkoly, pak celá ekonomika je ochuzena o devizové prostředky, které mohly být použity vhodnějším způsobem. Kromě toho je zřejmé, že formou nadplánovaných dovozů nemůžeme trvale řešit situaci na našem vnitřním trhu.

Soudružky a soudruzi poslanci, výbory pro plán a rozpočet obou sněmoven na květnových schůzích vedle projednávání kapitol ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1987 také podrobně projednávaly situaci v plnění volebních programů Národní fronty za období 1986-1987. Projednáváme-li dnes výsledky hospodaření státního rozpočtu, myslím, že je třeba zmínit se v této souvislosti i o jejich finančním zajištění.

Jedním z úseků, kde národní výbory dosahují již tradičně výborných výsledků, je akce "Z". Odráží se v ní bezprostředně nejen organizátorská schopnost a iniciativa národních výborů, ale také svědomitost občanů a jejich zájem řešit místní potřeby a problémy. Není pochyb o tom, že právě zásluhou akce "Z" se podařilo vyřešit mnoho vážných problémů a úzkých profilů naší společnosti s poměrně dobrou hospodárností a s poměrně velmi krátkými termíny. Z doplňkového nástroje státního plánu se akce "Z" postupně stala nezbytnou součástí tohoto plánu a princip svépomoci ustoupil v 8. pětiletém plánu poněkud do pozadí. Dokladem nového pojetí akce "Z" jsou zásady schválené vládou ČSSR v rámci přípravy volebních programů Národní fronty, které zaměřují akci "Z" na náročné úkoly ekologického charakteru, na výstavbu nemocničních zařízení pro dlouhodobě nemocné, domovů důchodců, zdravotnických středisek a středně odborných učilišť.

Vzhledem k značnému zájmu našich občanů o opatření k zlepšení životního prostředí se ptám místopředsedy vlády ČSSR a předsedy Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj s. Obziny: "Jak jsou využívány finanční prostředky a plněny úkoly vytyčené XVII. sjezdem KSČ a 8. pětiletým plánem v oblasti ekologie a jaký je výhled do konce této pětiletky? "

Zaměření investiční části akce "Z" v 8. pětiletce přináší zvýšené nároky i na finanční účast při její realizaci. Podíl finančních nákladů na celkové hodnotě díla může nyní činit 80 % na kraj (předtím 70 %), u některých staveb výjimečně 90 % i více. Přitom je známo, že i po zahrnutí akce "Z" do státního plánu je její financování prováděno i nadále z doplňkových zdrojů národních výborů a u vybraných staveb v případě mimořádně naléhavé potřeby také podílovou účastí státního rozpočtu.

Ve výborech obou sněmoven byl vysloven námět, aby banka poskytovala na nákup stavebního materiálu (cement, vápno atd.) již před zahájením výstavby v akci "Z" finanční prostředky, neboť zejména v zimním období je příhodná doba k těmto nákupům.

Vzhledem k napjaté situaci ve státních rozpočtech musí národní výbory zaměřit svoji pozornost na další tvorbu doplňkových zdrojů, které představují především fond rezerv a rozvoje, sdružené prostředky, doplňkové příjmy a úvěr. Jak ukazují výsledky hospodaření národních výborů za rok 1987, začínají se příznivě vyvíjet sdružené prostředky. Kladně se zde projevuje zvýšená pravomoc národních výborů při zajišťování komplexního sociálního a ekonomického rozvoje jimi spravovaných území. Vydatná možnost rozšíření doplňkových zdrojů se ukazuje i na úseku doplňkových příjmů - např. důsledným odprodejem různých objektů budovaných v akcích "Z" hospodářským organizacím a družstvům. Národní výbory na Slovensku z tohoto titulu vyinkasovaly navíc v roce 1987 téměř jednu miliardu Kčs.

Při plnění těchto úkolů objektivně narůstá postavení Národní fronty v našem politickém, společenském, ale i hospodářském životě. Tuto skutečnost významu Národní fronty a volebních programů ocenila i studijní delegace komisí pro plán a rozpočet Nejvyššího sovětu SSSR, která v únoru letošního roku u nás jednala s našimi výbory. Sovětští poslanci projevili velký zájem o akci "Z" - zejména o její politickou motivaci z hlediska uplatňování socialistické demokracie, efektivnosti jejího uskutečňování a způsobu jejího financování.

Závěrem ke státnímu závěrečnému účtu chci zdůraznit, že prvořadou pozornost v průběhu 8. pětiletky je nutné soustředit na posilování rovnovážnosti ve všech oblastech ekonomiky a tomu podřídit i dynamiku růstu národního hospodářství tak, aby nevytvářela napětí v ekonomice a naopak, aby přispívala k postupnému odstraňování poruch v dodavatelsko-odběratelských vztazích, nerovnováhy v platební bilanci a k odstraňování nedostatků na vnitřním trhu a na tomto základě současně vytvářet i nezbytné podmínky pro postupné zavádění nového hospodářského mechanismu.

Dále chci zdůraznit, že výbory sněmoven plně podporují rozšíření programu hospodárnosti v 8. pětiletce schváleného vládou ČSSR tak, jak to zde uvedl soudruh ministr Žák.

Soudružky a soudruzi poslanci, souhrn státního závěrečného účtu československé federace a vládní návrh usnesení, kterým Federální shromáždění schvaluje státní závěrečný účet za rok 1987, byl ve výborech sněmoven projednán. Byly k němu kritické, ale konstruktivní připomínky tak, jak jsem i já, jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu, ve své zprávě uvedl. Po projednání a připomínkách vyslovily výbory svůj souhlas. Očekávají, že vláda ČSSR bude z celkového hodnocení a připomínek výborů ve své práci vycházet.

Doporučuji proto Sněmovně lidu vládní návrh usnesení, kterým Federální shromáždění Československé socialistické republiky schvaluje státní závěrečný účet československé federace za rok 1987, schválit.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Hůlovi. Slovo má společný zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec Josef Csémi.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Csémi: Vážený súdruh generálny tajomník, vážený súdruh prezident, vážený súdruh predseda, súdružky a súdruhovia poslanci. Vývoj súčasnej medzinárodnej situácie a najmä neustále se zvyšujúci význam hospodárskej a technickej vyspelosti ekonomických a politických zoskupení potvrdzuje, že stanovenie náročných úloh na XVII. zjazde KSČ si vynútila nielen vnútorná potreba našej spoločnosti pri zabezpečovaní ďalšieho sociálno-ekonomického rozvoja, ale aj medzinárodnopolitické a ekonomické súvislosti.

Dnešné prerokúvanie štátneho záverečného účtu je preto príležitosťou ku zhodnoteniu, do akej miery sa darí plniť tieto zámery. Z priebehu prerokúvania jednotlivých kapitol štátneho rozpočtu v príslušných výboroch Snemovne ľudu a Snemovne národov vyplýva, že sa výbory sústredili na tri rozhodujúce oblasti:

1. na tvorbu zdrojov najmä z hľadiska dosahovanej efektívnosti,

2. na hospodárnosť pri vynaložení rozpočtových prostriedkov,

3. na vytváranie podmienok v sústave riadenia pre splnenie úloh 8. päťročnice a pre prípravu a úspešný priebeh 9. päťročnice.

V centre pozornosti poslancov boli najmä otázky prestavby hospodárskeho mechanizmu a ďalšieho prehlbenia socialistickej demokracie v živote našej spoločnosti.

Z rokovania výborov vyplýva jednoznačný názor. Prestavba sama o sebe sa nesmie stať iba formálnym cieľom, ale nástrojom k dosiahnutiu vyššej úrovne uspokojovania potrieb nášho ľudu po hmotnej a duševnej stránke. Musí sa zaistiť vyšší stupeň sebarealizácie ľudí, musí sa upevniť vo vedomí ľudí istota, že socializmus je tu pre ľudí a nie naopak. Táto základná politická motivácia angažovanosti a iniciatívy pracujúcich bola doposiaľ nedostatočne využívaná. Taktiež akékoľvek reformy alebo reorganizácie "na oko" pôsobia politicky silne demobilizačne. Poslanci preto upozornili, že konkrétny postup vlády pri prestavbe hospodárskeho mechanizmu musí mať na zreteli predovšetkým tieto spoločensko-politické aspekty.

Dôveru ľudí a ich politické presvedčenie nemožno nadekretovať, ani vynútiť ani tým najlepším uznesením. Nemôžeme sa sťažovať, že uznesení máme málo. No veľká časť z nich má jedno spoločné negatívum. Je to nízky, alebo nijaký stupeň ich realizačnej schopnosti a účinnosti. Niekedy pristupujeme veľmi všeobecne a anonymne, inokedy zasa príliš podrobne až puntičkársky. Ukazuje sa potreba čo najskôr sa tohto nedostatku zbaviť.

Prestavba teda aj pre nás znamená hľadanie nových účinnejších metód politickej a poslaneckej práce tak tu vo Federálnom zhromaždení, ako aj v našich volebných obvodoch. Táto snaha a úsilie sa odrazili aj v rokovaniach výborov pri prerokúvaní príslušných kapitol štátneho záverečného účtu. Stále vo väčšej miere sa v uzneseniach poukazuje na konkrétne nedostatky a adresne sa odporúčajú cesty k ich odstráneniu.

Súdružky a súdruhovia, otázky vedecko-technického rozvoja a jeho uplatnenie v praxi prenikajú do rokovania takmer všetkých výborov snemovní. Úprimne povedané, stojíme pred nimi s veľkými rozpakmi. A to nielen my, poslanci. Dovoľ te mi, aby som pripomenul názor predsedu vlády súdruha Štrougala, ktorý v tejto súvislosti zaujal v programovom vyhlásení, citujem: "Členovia vlády zodpovední za riadenie procesov uplatňovania vedecko-technického rozvoja si musia položiť otázku, čo vlastne urobili pre pokrok v tejto oblasti" koniec citátu. Zistené poznatky výborov stále zretelnejšie poukazujú na nedostatočné vyžadovanie disciplíny voči výrobnej sfére, predovšetkým zo strany centra.

K rovnakému záveru dospeli výbory pre kultúru a výchovu, keď zistili, že vážnou brzdou urýchlenia rozvoja vedy je nedostatok potrebných vedeckých prístrojov a automatizačnej techniky. Napríklad Československá akadémia vied predložila 43 často unikátnych prístrojov na výrobné využitie, ale ich výroba nebola, napriek mnohým rokovaniam vedenia akadémie vied s príslušnými ministrami, zabezpečená. Aj branné a bezpečnostné výbory museli konštatovať, že sa nedarí zabezpečovať úlohy spojené s rozvojom vojenskej vedy a techniky u civilných riešiteľov a výrobcov. Podobná nedisciplinovanosť - a možno priamo povedať neoprávnené obohacovania a poškodzovanie socialistickej spoločnosti - spočíva v opakovane zisťovanom nadhodnocovaní nákladov vo finančne náročnejších investíciách, ako sú vybrané integračné akcie, výstavba palivovoenergetického komplexu a pod. Ak previerka Výboru ľudovej kontroly preukáže možnosť zníženia nákladov pri výstavbe Krivorožského kombinátu o 25 % z pôvodných celkových nákladov nejde už o nedbalosť. Výbory pre plán a rozpočet preto odporučili vyvodzovať závery a dôsledky priamo u príslušných rezortných ministrov.

Pri prerokúvaní kapitoly Štátnej plánovacej komisie sa výbory pre plán a rozpočet podrobne zoznámili s názorom komisie na problém s realizáciou zákona o 8. päťročnom pláne. Stanovisko, ktoré výbory v tejto súvislosti zaujali, je celkom jednoznačné. Napriek doterajšiemu neplneniu kvalitatívnych zámerov plánu nemožno z úloh 8. päťročnice nič zľavovať. Vláda má dostatok priestoru k tomu, aby mobilizovala umrtvené a inak nevyužité zdroje. Ide najmä o zásoby, vyrobené fondy, využitie investičných prostriedkov a pod. Ak by stanovené ciele 8. päťročnice neboli splnené, nie je to vinou ich nereálnosti. Výbory sa preto rozhodli požiadať Štátnu plánovaciu komisiu, aby v príprave podkladov pre rokovania výborov o plnení plánu v roku 1988 bola celkom konkrétne uvedená zodpovednosť za neplnenie rozpísaných úloh zo strany rezortov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP