Úterý 14. června 1988

Celkové příjmy souhrnu státních rozpočtů čs. federace, ČSR a SSR, stejně tak jako jejich výdaje dosáhly téměř 315 mld. Kčs a byly ve srovnání s plánem nižší o 3 mld. Kčs.

Příjmy státního rozpočtu čs. federace dosáhly celkem 205 mld. Kčs. Z toho bylo použito na výdaje federálně řízených orgánů a organizací 67 mld. Kčs a na dotace do státních rozpočtů republik včetně navrženého poskytnutí mimořádných dotací 138 mld. Kčs.

V této souvislosti chci poznamenat, že vzhledem ke značnému podílu dotací na krytí rozpočtových výdajů republik a jejich rozdílné výši věnují vlády problematice vztahů federálního rozpočtu k rozpočtům republik soustavnou pozornost. V roce 1987 došlo k určitému snížení těchto rozdílů mezi ČSR a SSR. Přitom k posuzování objemu dotací do rozpočtů republik je nutno přistupovat komplexně, zejména neporovnávat absolutní výši dotací pouze v relaci k počtu obyvatel bez zřetele na specifika ekonomiky na území republik, ať již jde o různou strukturu výroby, různý stupeň její finalizace, rozdílné přírodní podmínky, přepravní vzdálenosti apod. Ukazuje se však jako žádoucí, aby ministerstva financí věnovala podstatně větší pozornost objasňování a zdůvodnění vývoje základních příjmových a výdajových položek státních rozpočtů včetně redistribuce finančních prostředků v rámci celé rozpočtové soustavy při jejich projednávání v zákonodárných sborech. V tomto směru chceme zkvalitnit naši práci již v souvislostech s návrhem státního rozpočtu na příští rok.

Podrobnější hodnocení plnění jednotlivých druhů rozpočtových příjmů a výdajů v minulém roce ukazuje na některé výrazné odchylky od plánovaných záměrů, především u výnosu daně z obratu a odvodů hospodářských organizací.

Daň z obratu dosáhla celkové výše 88 mld. Kčs. Její plánovaný výnos nebyl tak splněn o 6 mld. Kčs zejména vlivem neplnění plánovaných dodávek do tržních fondů a překročení objemu dodávek výrobků s nízkou nebo zápornou daní z obratu. Takovým příkladem jsou zejména dodávky paliv, jejichž objem byl v minulém roce v důsledku dlouhé zimy výrazně překročen. Nebyly splněny ani plánované dovozy pro vnitřní trh. Poněvadž problémy v uspokojování poptávky na vnitřním trhu pokračovaly i v letošním roce, vláda se problematikou zkvalitňování vnitřního trhu zabývala a přijala řadu zásadních opatření k posílení dodávek zboží od našich výrobců i z dovozu.

Situace na vnitřním trhu a tím i inkaso daně z obratu souvisí i s malou pružností výroby, která často zanedbává inovaci výrobků, umožňující přes vyšší užitné hodnoty lepší uspokojování potřeb spotřebitelů. Někteří výrobci si pod inovací představují jen zvýšení ceny, bez toho, že by výrobek nějak podstatně zlepšili. To jsou společensky škodlivé jevy se všemi negativními dopady na spokojenost našich lidí, kterým je třeba se vší rozhodností čelit, a to nejen ze strany kontrolních orgánů, ale i organizací vnitřního obchodu.

Při celkovém objemu odvodů hospodářských organizací v rozsahu 179 mld. Kčs a dotací ve výši 62 mld. Kčs dosáhl čistý finanční přínos hospodářských organizací pro státní rozpočet téměř 117 mld. Kčs. Nejvýznamnější podíl na tvorbě těchto zdrojů měl průmysl, a to 78 mld. Kčs, stavebnictví v rozsahu více než 12 mld. Kčs. Záporné saldo vztahů hospodářských organizací zemědělskopotravinářského komplexu ke státnímu rozpočtu dosáhlo 9,3 mld. Kčs a ve srovnání s rokem 1986 se snížilo o 1,6 mld. Kčs.

Celkový objem neinvestičních dotací dosáhl 41 mld. Kčs a v zásadě odpovídal stanoveným záměrům. V souladu s uloženými úkoly byly prověřovány možnosti jejich omezení nebo zrušení. Prověrky ukázaly značnou podmíněnost poskytovaných dotací stanovenými úkoly hmotného a finančního plánu i existující soustavou cen. Proto se v minulém roce podařilo prosadit pouze dílčí opatření. Plně si uvědomujeme závažnost a složitost této problematiky a v návaznosti na výsledky komplexní přestavby velkoobchodních a nákupních cen a postupné uplatňování principů nového hospodářského mechanismu chceme, při respektování všech základních sociálně ekonomických hledisek, přistoupit k zásadnějšímu řešení tohoto významného okruhu přerozdělovacích procesů.

Celkové rozpočtové příjmy národních výborů dosáhly v minulém roce téměř 139 mld. Kčs a byly ve srovnání s plánem vyšší o více než 6 mld. Kčs. V těchto příjmech jsou zahrnuty dotace ze státních rozpočtů republik ve výši 69 mld. Kčs. Výdaje národních výborů dosáhly 137 mld. Kčs, při překročení jejich plánované výše o 4,7 mld. Kčs. Vyšší objem rozpočtů národních výborů byl umožněn vyšší tvorbou doplňkových zdrojů, které se v plném rozsahu nerozpočtují. Tyto prostředky jsou v souladu s platnými principy hmotné zainteresovanosti národních výborů hlavním zdrojem financování akce "Z" a spolu s účelovými prostředky poskytnutými ze státních rozpočtů republik umožnily ve vyšším rozsahu krýt i potřeby na úseku oprav, údržby i materiálových výdajů ve školství, zdravotnictví a kultuře.

Charakteristickým rysem státních rozpočtů i rozpočtů národních výborů je jejich stále výraznější orientace na zabezpečování sociálních a kulturních potřeb našich občanů.

Celkový objem rozpočtových výdajů na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo dosáhl v minulém roce částky téměř 192 mld. Kčs. K růstu rozpočtových výdajů pro obyvatelstvo o 7,4 mld. Kčs ve srovnání s rokem 1986 přispěla, kromě vyšších prostředků rozpočtů národních výborů a státních rozpočtů republik, i realizace I. etapy sociálních opatření vyplývajících z usnesení předsednictva ústředního výboru Komunistické strany Československa, vlády Československé socialistické republiky, předsednictva Ústřední rady odborů a předsednictva ústředního výboru Socialistického svazu mládeže z dubna minulého roku. Projevil se zde i vliv platových úprav provedených ve školství, zdravotnictví a kultuře.

Polovinu celkového objemu rozpočtových výdajů na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo tvoří dávky sociálního zabezpečení. Z této částky bylo na důchodové zabezpečení vynaloženo 56 mld. Kčs, včetně výdajů na úpravu nejnižších důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu, provedenou od 1. října loňského roku. Ve výdajích na nemocenské pojištění, které v minulém roce dosáhly 28,5 mld. Kčs, se promítla opatření uskutečněná k 1. 7. minulého roku na úseku společenské pomoci rodinám s dětmi.

S vědomím naléhavosti pokročit rychleji ve zkvalitňování zdravotní péče se trvale zvyšují neinvestiční výdaje na zdravotnictví. Oproti roku 1986 vzrostly o 5,4 % a dosáhly částky více než 29 mld. Kčs. Trvale rychle rostou zejména výdaje na léky a speciální zdravotnický materiál, které se zvýšily o 560 mil. Kčs, tj. o více než 7 % a dosáhly částky 8,3 mld. Kčs.

Neinvestiční rozpočtové prostředky na školství se ve srovnání s rokem 1986 zvýšily o 4,4 % a dosáhly celkové výše 29 mld. Kčs. Výdaje na školy v přírodě dosáhly částky 691 mil. Kčs a na program elektronizace ve školství bylo určeno 248 mil. Kčs.

Z celkového objemu neinvestičních výdajů na kulturu, které v roce 1987 dosáhly 5,7 mld. Kčs, představují více než dvě třetiny příspěvky na provoz divadel, kulturních domů a jiných kulturních zařízení. Na rekonstrukce a modernizace památkových objektů bylo v loňském roce vynaloženo 885 mil. Kčs.

Celkové rozpočtové výdaje na bytovou výstavbu a bytové hospodářství dosáhly 28 mld. Kčs. Rozpočet nebyl splněn téměř o 2 mld. Kčs vlivem neplnění plánovaných záměrů v komplexní bytové výstavbě. V minulém roce bylo dokončeno ve všech formách bytové výstavby 79 628 bytů, což je ve srovnání s plánovaným úkolem o 5621 bytů méně. Nebyl splněn ani plánovaný úkol v počtu zahájených bytů vlivem územní, projektové a investorské nepřipravenost. Prostředky na úhradu ztráty podniků bytového hospodářství činily 5,7 mld. Kčs.

Stále naléhavějším problémem, na který se upírá pozornost široké veřejnosti, je péče o životní prostředí. Základní opatření v této oblasti směřují do sféry investiční výstavby. Proto byl na základě úkolu XVII. sjezdu Komunistické strany Československa vypracován na 8. pětiletku jmenovitý program ekologických investic o objemu zhruba 17 mld. Kčs. Z prověrky zabezpečení programu ekologických investic a z vývoje v prvních dvou letech pětiletky vyplývá, že bez přijetí mimořádných opatření by nebylo možno stanovené záměry v plném rozsahu zabezpečit. V tomto směru se vláda na svém nedávném zasedání těmito otázkami zabývala a přijala odpovídající závěry.

Není pochyb o tom, že řešení ekologických problémů se ne. obejde bez změny postojů všech orgánů a organizací, které zdaleka neodpovídají naléhavosti, ba přímo životní nutnosti řešit ekologické problémy současně s rozvojem ekonomiky. Příliš jsme si zvykli měřit výsledky na tuny nebo koruny. Znečišťujeme ovzduší, vodu i půdu a zapomínáme na to, že každá koruna, kterou dnes na ekologii ušetříme, nás zítra může stát nesrovnatelně více.

Nedílnou součástí hodnocení výsledků minulého roku je posuzování výsledků hospodářské činnosti organizací. Z celkového počtu 1981 ústředně řízených organizací splnilo všechny rozhodné ukazatele plánu necelých 69 % organizací, což představuje ve srovnání s rokem 1986 jen nepatrné zlepšení. Přitom v porovnání s rokem 1986 zhoršilo celkovou úroveň hospodaření 27 % organizací.

Neméně závažným problémem je ztrátové hospodaření řady podniků. Počet ústředně řízených hospodářských organizací, jejichž hospodaření skončilo ztrátou, prakticky stagnuje. V roce 1986 hospodařilo se ztrátou 201 podniků, v roce 1987 to bylo 193 podniků. Vykázaná ztráta poklesla pouze o 100 mil. Kčs, tj. na rovných 9 mld. Kčs.

Ke snížení ztráty došlo zejména u organizací bývalého federálního ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství a organizací ministerstev průmyslu obou republik. Ke zhoršení naopak došlo u bývalého federálního ministerstva všeobecného strojírenství, kde vzrostla jak celková ztráta o 263 mil. Kčs, tak i počet ztrátových organizací..

Je třeba uvést, že z celkové ztráty u ústředně řízených organizací je téměř 60 % soustředěno v resortu federálního ministerstva paliv a energetiky, kde je i největší počet ztrátových organizací (42). Zde ztráta do značné míry souvisí se stále se zhoršujícími přírodními podmínkami těžby. Skutečnost, že ztráta podniků působící v této oblasti, vzrostla z 3,5 mld. Kčs v roce 1981 na více než 5 mld. Kčs v roce 1987, ukazuje jednoznačně na nutnost výrazněji snížit palivoenergetickou náročnost naší ekonomiky a efektivněji hospodařit i v samotném palivoenergetickém komplexu.

V rámci věcných a systémových předpokladů přestavby hospodářského mechanismu vláda uložila odvětvovým ústředním orgánům zabezpečit důsledně prověrky zejména ve ztrátových podnicích neplnících své závazky a přijmout konsolidační programy ke zjednání nápravy nejpozději do roku 1990.

Významnou úlohu při zvyšování tlaku na hospodárné využívání svěřených prostředků mají orgány finanční kontroly, které provedly v minulém roce celkem 40 687 kontrolních akcí. Doměrky a sankční odvody do státních rozpočtů a rozpočtů národních výborů dosáhly téměř 700 mil. Kčs. Obdobně jako v minulých letech byly zjišťovány případy zkreslování hospodářských výsledků fakturací neprovedených prací, fiktivního snižování stavu zásob a nadhodnocování tržeb. V řadě organizací byly zjištěny závažné nedostatky týkající se správy a ochrany národního majetku.

Soudružky a soudruzi poslanci, dosavadní vývoj v letošním roce ukazuje, že i přes určité zlepšení se i nadále projevují nepříznivé tendence v plnění úkolů státního plánu a rozpočtu. Překračování plánovaných podílů materiálových a finančních nákladů se promítá do výpadků zisku v hospodářských organizacích. To negativně ovlivňuje vývoj odvodů hospodářských organizací a vyvolává napětí v rozpočtovém hospodářství. Pokračují odchylky od plánované struktury výroby i v jejím odbytu, není plněn plán vývozu do nesocialistických zemí. Přetrvávají problémy ve vývoji zásob v průmyslu a ve stavebnictví, které ve spojení s nedostatečnou tvorbou finančních zdrojů a nerovnoměrností výroby a realizace vedou k vysoké platební neschopnosti organizací.

Překonání těchto nepříznivých tendencí a odchylek od plánovaných záměrů vyžaduje maximální úsilí vedoucích pracovníků všech stupňů i pracovních kolektivů, orgány finanční soustavy nevyjímaje. Klademe důraz i na přiměřenost výdajů ve všech oblastech výrobní i nevýrobní sféry a na účelné využívání finančních a úvěrových zdrojů.

V souvislosti s projednáváním státního závěrečného účtu vláda schválila rozšíření programu hospodárnosti v 8. pětiletce. V oblasti služebního autoprovozu se jedná o další snížení počtu služebních automobilů a řidičů v návaznosti na reorganizaci ústředních orgánů státní správy i podnikové sféry. Do konce roku 1989 budou omezeny výdaje na provoz čs. zastupitelských úřadů a obchodních oddělení o 30 %, byl vydán zákaz zahajování výstavby nových účelových výchovných a vzdělávacích zařízení (mimo resort školství), bude posouzena opodstatněnost poskytování materiálních výhod pracovníkům řídících článků v některých odvětvích.

V návaznosti na změny obsahu, organizace a metod práce ústředních orgánů bylo rozhodnuto o snížení jejich aparátu. Celkově se počet pracovníků ústředních orgánů státní správy snižuje o 30 %, v některých resortech bude toto snížení ještě výraznější. Ve federálních ústředních orgánech, v jejichž čele je člen vlády ČSSR, se sníží počet pracovníků o 2470, v ústředních orgánech ČSR o 1446 a v ústředních orgánech SSR o 1063, celkem tedy o 4979 pracovníků. Snížení počtu pracovníků v ostatních ústředních orgánech bude řešeno při stanovení jejich nových funkcí a organizační struktury. Připravuje se rovněž racionalizace činnosti účelových organizací přímo řízených ústředními orgány.

K všestrannému posilování hospodárnosti v nevýrobní sféře by měl přispět i připravovaný experiment v rozpočtových a příspěvkových organizacích. Jeho cílem je ověřit možnosti dlouhodobějšího plánování a financování těchto organizací, objektivizovat objemy jejich rozpočtů a uplatnit účinnější systém hmotné zainteresovanosti pracovních kolektivů i jednotlivců na dosahovaných výsledcích hospodaření, především na překračování plánovaných příjmů a úsporách vybraných druhů výdajů.

Připravuje se rovněž zásadní posílení vlastní příjmové základny rozpočtů zejména městských národních výborů a národních výborů ve střediskových obcích s cílem dosáhnout zvýšení jejich soběstačnosti a tím i zvýšení jejich pravomoci a odpovědnosti.

V rámci prací na novém hospodářském mechanismu se v současné etapě práce ministerstev financí koncentrují na přestavbu soustavy odvodů a daní organizací placených do státního rozpočtu. Připravuje se jak dílčí novelizace zákona o odvodech do státního rozpočtu a o důchodové dani, nový zákon o zemědělské dani, tak i komplexní úprava odvodů hospodářských organizací a důchodové daně od roku 1991. Závažným problémem je řešení vyrovnání rozdílné výchozí základny organizací, které je nezbytným předpokladem pro uplatnění jednotných ekonomických pravidel pro hospodaření budoucích státních podniků. Jedná se o rozdíly v míře opotřebení základních prostředků, ve vybavení organizací obratovými fondy a rozdílné míře jejich investiční zadluženosti. V těchto oblastech se vlivem minulého vývoje nahromadila řada problémů, které, jak se ukazuje, nelze vyřešit jednorázově, ale postupně v zásadě od počátku příští pětiletky.

Značnou pozornost věnujeme vytváření nového systému finančního hospodaření organizací v podmínkách zákona o státním podniku a v novém uspořádání výrobnětechnické základny. Usilujeme o to, aby tento systém byl co nejúčinnější, ale zároveň co nejjednodušší. Na devizově finančním úseku jsou vytvářeny systémové předpoklady pro širší rozvoj přímých vztahů mezi hospodářskými a vědeckotechnickými organizacemi členských zemí RVHP. Jde především o překonání bariér bránících využívání národních měn při vzájemném zúčtování přímých vztahů.

Značný význam pro zabezpečení přechodu k novému hospodářskému mechanismu bude mít sestavení návrhů státních rozpočtů na rok 1989 a 1990, které musí být v souladu s direktivami vlády o posílení peněžní rovnováhy vypracovány jako přebytkové.

Jsme si vědomi, že se nacházíme v etapě, kdy stávající hospodářský mechanismus je málo účinný a nový bude plně uplatněn až od roku 1991. To však nemůže vést k oslabení našeho úsilí, ale naopak je nutno mobilizovat všechny síly a prostředky k plnění každodenních úkolů. Jak zdůraznil na 9. zasedání ÚV KSČ generální tajemník ÚV KSČ s. Miloš Jakeš: "Je třeba doslova rozvinout zápas za vyšší výkonnost národního hospodářství, za dosažení úspornosti a vysoké efektivnosti výroby a zejména snižování výrobní spotřeby. Rychlejší postup v těchto směrech jistě brzdí stávající mechanismus a proto ho také měníme. Ale nelze na jeho vrub přičítat všechny problémy. Existuje nemálo subjektivních chyb, nedostatků v řídící práci a také v rozhodování, od centrálních orgánů počínaje a podnikovou sférou konče." (Konec citátu.)

Soudružky a soudruzi poslanci, v duchu vzrůstající kritické náročnosti a otevřenosti v posuzování dosahovaných výsledků byly projednávány i jednotlivé kapitoly a celý státní závěrečný účet v orgánech Federálního shromáždění. Chtěl bych touto cestou poděkovat poslancům za celou řadu kritických poznatků, podnětů a připomínek, které jsou prospěšné pro zkvalitnění naší další práce.

Jménem vlády ČSSR navrhuji, aby Federální shromáždění schválilo předložený návrh státního závěrečného účtu československé federace za rok 1987.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Žákovi. Jednotlivé kapitoly státního závěrečného účtu československé federace za rok 1987 projednaly všechny výbory obou sněmoven kromě výborů mandátových a imunitních. Prosím nyní společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance A. Hůlu, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec A. Hůla: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu prezidente, vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, z podkladových materiálů, které mají poslanci a výbory sněmoven Federálního shromáždění k dispozici ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1987, i z vystoupení ministra financí soudruha Žáka je zřejmá úzká souvislost problémů, které máme v rozvoji ekonomiky a výsledků rozpočtového hospodaření. Napětí mezi rozpočtovými příjmy a výdaji se přitom projevilo nejen v roce 1987, ale i v roce 1986. Vzniká proto otázka, jakým způsobem bude zabezpečována vyrovnanost rozpočtu ve zbývajících letech 8. pětiletky. Chci v této souvislosti připomenout, že zásada vyrovnanosti státního rozpočtu je zakotvena v zákonu o 8. pětiletém plánu.

Při projednávání státního závěrečného účtu československé federace za rok 1987 ve výborech pro plán a rozpočet jsme se podrobněji zabývali výsledky rozpočtového hospodaření a bylo konstatováno, že v tomto směru se podařilo snížit napětí v rozpočtu tím, že vláda ČSSR přijala opatření k omezení některých rozpočtových výdajů. Považujeme tento postup v dané situaci za opodstatněný. Zároveň se však domníváme, že těžiště řešení problému vyrovnanosti rozpočtu by mělo být především ve zvýšení tvorby finančních zdrojů na základě růstu efektivnosti. Považujeme za správné, že vláda soustředila pozornost resortů mimo jiné na problém ztrátovosti hospodaření podniků a na problém zhoršování výsledků hospodaření. Že nejde o okrajovou záležitost dokazují údaje, které uvedl soudruh ministr Žák.

Hodnocení výsledků resortů za první roky 8. pětiletky ukazuje nejen na značné rozdíly zejména v oblasti efektivnosti ve srovnání s původními záměry pětiletého plánu, ale dokonce na neustále se prohlubující nedostatky především v oblasti nákladů, snižování úrovně hospodaření, zásob a platební neschopnosti podniků. Snižování podílu materiálových nákladů na výkonech se neustále zpomaluje, tak jak se vyčerpávají snadněji dostupné zdroje úspor související se zjevnou nehospodárností při spotřebě materiálů, surovin a energie. Dlouhodobé zdroje úspor, které spočívají v aplikaci výsledků vědeckotechnického rozvoje ve výrobě a v prohlubování efektivní kooperace a specializace v rámci RVHP, se stále nedaří v dostatečné míře aktivizovat. To se týká i tak důležitého zdroje úspor, jakým je snižování energetické náročnosti našeho národního hospodářství. V minulém roce se náročnost ekonomiky na spotřebu palivoenergetických zdrojů dokonce zvýšila. Porovnáme-li průměrný roční úkol ve snižování energetické náročnosti tvorby hrubého národního důchodu podle 8. pětiletky, má být dosahováno 2,90 % - v roce 1986 bylo dosaženo 1,65 %, ale v loňském roce nebylo dosaženo prakticky téměř nic. To svědčí o ekonomické absenci na tomto důležitém národohospodářském úkolu - nad tím by se měli vážně zamyslet odpovědní hospodářští pracovníci i celá naše vědeckotechnická základna a již konečně něco dělat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP