A nejen to. U investičních akcí, které
podléhají rozhodování centra, mají
tyto komise i příslušné resorty zcela
jednoznačnou odpovědnost za to, že technickoekonomická
úroveň navrhovaných projektů bude
mít při uvedení do provozu potřebné
parametry.
Členové vlády odpovědní za
řízení procesů uplatňování
vědeckotechnického rozvoje, ať už v příslušné
státní komisi či v resortech, si musí
postavit otázku, co vlastně udělali pro pokrok
v této oblasti, co se změnilo k lepšímu,
kde jsme jasně postoupili kupředu. Ano, dnešní
hospodářský mechanismus dostatečně
nemotivuje podniky tímto směrem, pro mnohé
zůstává hlavním plnit plánované
ukazatele, hlavně upravené vlastní výkony
i za cenu zvýšení materiálových
nákladů, prostě vydělat si na mzdy.
Ale jaká je to úroveň řídící
práce, jaká je to úroveň uvažování
o zajištění budoucího rozvoje, když
nesledují to nejdůležitější,
a to je růst produktivity práce, růst technickoekonomické
úrovně výroby.
Z této kritiky musí odpovědní členové
vlády vyvodit v zájmu zabezpečení
úkolů 8. pětiletky konkrétní
závěry. Nemohou svalovat vinu jeden na druhého,
ale v rámci své odpovědnosti, ve vzájemné
spolupráci dosáhnout obratu v této základní
otázce.
Nedostatečný průnik vědeckotechnického
pokroku od výroby a namnoze pracovní i technologická
nekázeň, nízká úroveň
organizace a kontroly v mnoha podnicích a závodech
se promítají do celkově neuspokojivé
kvality naší produkce. Především
v tomto směru se musíme srovnávat se světem.
Ne objem, ale kvalita je dnes rozhodující na světovém
trhu. Na tento požadavek naše výroba nedokázala
dostatečně reagovat.
Podle rozhodnutí z konce roku 1986 uskutečňují
Výbory lidové kontroly v současné
době prověrky jakosti ve 40 organizacích.
Závažné nedostatky v kvalitě pak projednaly
s řediteli dalších 64 podniků. Prověrky
v rozhodující většině případů
prokazují, že je reálné zvýšit
kvalitu vlastním úsilím podniků, a
to především zlepšením organizace
výrobního procesu, důsledným dodržováním
technologické kázně a větší
pozorností předvýrobním etapám.
Nejsou to tedy ony tzv. "objektivní příčiny",
například kvalita materiálu, nástrojů,
nebo stav opotřebení strojů, ale naopak nízká
disciplína a náročnost řízení,
které jsou mnohde určujícími faktory
nižší kvality našich výrobků.
Přímé ztráty z nejakostní výroby
jsou stále vysoké a v rozhodujících
průmyslových odvětvích dosahují
ročně téměř 4 mld. Kčs.
Ještě větší důsledky však
nízká kvalita vyvolává v poklesu efektivnosti
čs. vývozu. Kontrolní orgány nadále
vylučují neúměrně vysoký
podíl produkce z exportu, a přesto nám ztráty
z reklamací rostou rychleji než objem vývozu.
Z jejich titulu činí vícenáklady na
reklamace půl mld. Kčs ročně a především
tím zpochybňujeme pověst československých
výrobků na zahraničních trzích.
Neuspokojivý postup intenzifikace se nepříznivě
promítá i do vývozní schopnosti naší
ekonomiky. I když se v zásadě daří
zabezpečovat mírný předstih obratu
zahraničního obchodu před tempem růstu
národního důchodu, nelze tento vývoj
jednoznačně označit za efektivní zejména
proto, že se ve vývozu nezvyšuje podíl
výrobků s vyšším stupněm
vkladů vědy a techniky.
Koncepce zahraničně obchodní činnosti,
kterou podle zadání 7. pléna ÚV KSČ
vláda projedná v nejbližší době,
musí jednoznačně ukázat na příčiny
nízkého zhodnocování našich výrobků
v mezinárodní směně a na reálná
a realizovatelná východiska z dnešního
nedobrého stavu.
Ve vztahu k socialistickým zemím se vývoz
v roce 1987 oproti roku 1985 zvýšil o 9,5 %.
Ve vztahu k nesocialistickým zemím je však
situace neuspokojivá. Od roku 1985 se vývoz snižuje
a plán v roce 1987 byl splněn jen na 98,1 %. Nebylo
dosaženo ani plánované efektivnosti vývozu
a navíc musíme odbyt řady našich výrobků
zajišťovat ve stále větším
rozsahu poskytováním vývozních úvěrů.
Příčiny tohoto stavu musí výrobci
hledat u sebe, v kvalitě, v technickoekonomické
úrovni svých výrobků, v nedostatečné
pružnosti a spolehlivosti dodacích lhůt a servisu.
Devizová pozice našeho státu je v zásadě
vyrovnaná. To znamená, že naše pohledávky
zhruba kryjí naše závazky. Toto na první
pohled příznivé konstatování
je však vnitřně rozporné a zakrývá
některé problémy. Především
v tom, že neuspokojivé plnění vývozu
do nesocialistických zemí a platební potíže
některých našich partnerů z rozvojových
zemí i nutnost zajistit nezbytný nadplánovaný
dovoz vedly v uplynulém období k mírnému
zvýšení naší zadluženosti
ve volných měnách oproti záměrům
8. pětiletky.
Za této situace musíme i nadále věnovat
mimořádnou a soustavnou pozornost otázkám
vývozu a zajišťování vyrovnané
platební bilance státu. Ve vztahu k zemím
Rady vzájemné hospodářské pomoci
jsme celkově v aktivní pozici.
Všechny až dosud uvedené problémy a odchylky
od sjezdové linie mají samozřejmě
i subjektivní příčiny. Spočívají
v tom, že kvalitativní stránky reprodukčního
procesu se zatím nestaly hlavním předmětem
úsilí vedoucích pracovníků
všech organizačních stupňů a
pracovních kolektivů vůbec.
Plánům některých odvětví
a řady výrobních hospodářských
jednotek chybí všestranné věcné
zajištění. Namísto zcela konkrétních
technickoorganizačních opatření, která
mají zajistit snižování materiálových
a ostatních nákladů, zůstávají
mnohde pouze u formálního rozpisu směrných
čísel. Navíc došlo i k chybným
plánovacím rozhodnutím, ke stanovení
zřejmě nereálných úkolů
v některých odvětvích.
To se projevilo zvláště v podnicích
řízených ministerstvy průmyslu České
socialistické republiky, Slovenské socialistické
republiky a bývalého ministerstva všeobecného
strojírenství. Oproti úkolu 8. pětiletky
došlo v jejich prvních dvou letech v ministerstvu
průmyslu České socialistické republiky
k nesplnění upravených vlastních výkonů
v rozsahu 9,3 mld. Kčs, u ministerstva průmyslu
Slovenské socialistické republiky to činilo
1,9 mld. Kčs a ve všeobecném strojírenství
1,5 mld. Kčs.
V souhrnu tedy tento výpadek činil 12,7 mld. Kčs.
To se pochopitelně výrazně promítá
v neuspokojivém zajištění dodávek
pro vnitřní trh a samozřejmě také
v celkovém materiálně technickém zásobování
národního hospodářství.
V důsledku toho jsme do letošního roku vstoupili
s mnohem nižší výchozí základnou,
než vytyčovala 8. pětiletka. Celá tato
záležitost má svůj počátek
v chybných rozhodnutích Státní plánovací
komise i obou plánovacích komisí národních,
stejně tak jako příslušných resortů.
Spočívala v tom, že byly stanoveny zřejmě
nereálné úkoly ve snižování
materiálových nákladů, v objemu upravených
vlastních výkonů a zisku.
V zájmu vytvoření reálné základny
pro rytmičtější výrobu a stabilizaci
pracovníků přijala federální
vláda opatření ke zreálnění
tempa snížení materiálových nákladů
a ke zvýšení dovozu pro výrobní
spotřebu.
Důsledky těchto, podle našeho názoru
nezbytných zásahů, představují
v celé pětiletce řád 40-50 mld. Kčs
národního důchodu. Pouze v letošním
roce reprezentuje tento zásah oproti původním
úkolům 8. pětiletky 10-12 mld. Kčs.
Toto rozhodnutí směřovalo zejména
ke zlepšení situace v materiálně technickém
zásobování, ke zmírnění
napětí v dodavatelsko-odběratelských
vztazích. Ale přes uvedená závažná
opatření se situace v této oblasti v široké
míře nezlepšila.
Vedle neplnění záměrů ve snižování
materiálové náročnosti výroby
jeden z nejzávažnějších důvodů
spočívá v nadměrném růstu
zásob v národním hospodářství.
Za poslední dva roky vzrostly o 35 mld. Kčs, což
je více než celý přírůstek
národního důchodu za uplynulé dva
roky. Tato zbytečně umrtvená produkce chybí
tam, kde ji potřebujeme - na vnitřním trhu
v podobě hotových výrobků a ve výrobním
procesu v podobě surovin a materiálů.
Z uvedeného je zřejmé, že situaci v
národním hospodářství posuzujeme
kriticky a otevřeně. To platí zejména
o porovnání tendencí vývoje s náročnými
cíli 8. pětiletky.
Ve srovnání se sedmou pětiletkou tu existují
pozitivní změny. Růst národního
důchodu je ve srovnání s ročním
průměrem dosaženým v sedmé pětiletce
přece jen vyšší. A to nehovořím
o srovnání tohoto růstu s prvními
třemi léty minulé pětiletky, kde je
více než dvojnásobný. Stejně
tak je třeba zdůraznit, že dáváme
nemalé vklady do budoucnosti v podobě výstavby
jaderné energetiky, a zvláště investic
v Sovětském svazu, které nám na mnohá
další léta, nejméně na dvě
až tři pětiletky, zaručí dodávky
plynu, železné rudy a dalších surovin.
A nejsou to jen tyto otázky, které lze zařadit
k pozitivům.
Jsme si vědomi, že rozhodující nyní
je, abychom co nejrychleji a také co nejúčinněji
reagovali - a to na všech stupních řízení
na současná slabá místa.
Především je třeba důsledně
splnit plán letošního roku. Hlavně v
jeho kvalitativní skladbě, ve struktuře i
sortimentu. Z toho hlediska prvé dva měsíce
tohoto roku ukazují na určité zlepšení.
Některé problémy plánu letošního
roku bude třeba ještě dořešit,
a to zejména v užití produkce. To proto, že
- jak jsem již uvedl plán počítá
u některých odvětví s nižší
výrobou zboží. Dořešení
otázek užití produkce se týká
jak vnitřního trhu, tak vývozu, investiční
výstavby i materiálně technického
zásobování. Tento úkol nebyl plánovacími
orgány ani resorty - federálními i národními
dosud doveden do konce.
Dořešit ústředně bilancované
položky, to je odpovědnost centrálních
orgánů i výrobních hospodářských
jednotek. Z případů, kdy se naprosto neodpovědně
narušují hospodářské smlouvy,
zejména v oblasti vnitřního trhu je třeba
vyvozovat přísné kádrové závěry.
Víme, jak závažné změny se připravují
v centru i v podnikové sféře. Jsou zde tedy
i různé spekulace v souvislosti s tím. Je
tu i snaha vytvořit si pro nástup do nového
systému řízení výhodnou, tedy
nižší výchozí základnu,
se záměrem - přirozeně nereálným
- aby v důsledku toho byly stanoveny méně
náročné ekonomické normativy. Je tu
i snaha - zvláště u subdodavatelů -
vynutit si zvýšení cen některých
výrobků, kde dosahují nižší
rentability. Místo snižování nákladů
se hledá tato nepřijatelná cesta.
Nelze přehlížet ani to, že na různých
stupních řízení se u některých
pracovníků objevuje určitá existenční
nejistota. To při tak rozsáhlé reorganizaci
bylo možné předvídat, ale neplnění
úkolů z tohoto důvodu není možné
tolerovat.
V období příprav plánů na léta
1989-1990 je třeba na Státní plánovací
komisi, na národních komisích a na resortech
intenzívně pracovat na tom, aby se v obsahu plánů
dvou koncových let pětiletky maximálně
uplatnily ekonomické podmínky předpokládané
v nové soustavě.
Probíhající experimenty totiž naznačují,
že je to cesta jak napomoci plnění náročných
kvalitativních ukazatelů, jak vytvořit podmínky
pro urychlení výrobkových inovací,
jak přizpůsobovat sortiment požadavkům
zákazníků, jak lépe hospodařit
se zásobami a celkovou materiálovou spotřebou.
V experimentujících podnicích lze zaznamenat
pozitivní změny zejména ve vnitropodnikové
organizaci, ve vyšší motivaci vedoucích
i pracovních kolektivů na efektivních výsledcích.
Reálná východiska z této složité
situace v národním hospodářství
tedy existují. Musíme však na všech stupních
řízení překonat určitou netečnost
či škodlivé představy, že toto
období je třeba nějak přežít
a že nová soustava pak vše zázračně
srovná. Je tomu právě naopak. Ten resort
či podnik, který úkoly 8. pětiletky
nesplní, si připravuje nemalé obtíže
v následujících letech. A tak už v této
pětiletce vlastně rozhoduje každý podnik
i resort o výsledcích hospodaření
v příštím období.
Soudružky a soudruzi poslanci, i za této situace v
tvorbě zdrojů se dosud dařilo zabezpečovat
plánem předpokládaný přírůstek
osobní a hlavně společenské spotřeby.
Zachování a další zlepšení
životní úrovně občanů
je však spojeno se stále většími
obtížemi.
Plán maloobchodního obratu se značně
překračuje, ale na trhu chybí určité
druhy textilního zboží, obuv, stavebniny, výrobky
spotřební elektroniky, náhradní díly
všeho druhu i další sortiment spotřebního
zboží.
V těchto dnech zevrubně projednáváme
otázky stabilizace vnitřního trhu ve zbývajících
letech osmé pětiletky. Počítáme
s tím, že uvolníme více prostředků
na dovoz chybějícího zboží, hledáme
i cesty ke snížení exportu v těch artiklech,
kterými není náš trh dostatečně
zásoben. Hlavní ovšem je, aby všechna
odvětví, která vyrábějí
zboží pro vnitřní trh, zabezpečila
plánované dodávky, plnila uzavřené
hospodářské smlouvy, přizpůsobovala
se požadavkům na sortiment i kvalitu zboží.
Nemůžeme být spokojeni ani s prací vnitřního
obchodu. Lepší průzkum trhu, respektování
přání zákazníka, poznání
jeho potřeb, operativní reagence na nejrůznější
výkyvy v poptávce, to jsou problémy, se kterými
se musí ministři vnitřního obchodu
a jim podřízené organizace vypořádat.
S cílem rozšířit nabídku spotřebního
zboží realizuje vláda ve spolupráci
s vládami republik několikaletý program modernizace
vybraných výrob spotřebního zboží.
Za tím účelem jsme uvolnili na modernizaci
vybraných výrob spotřebního průmyslu
pro osmou pětiletku 4,5 mld. Kčs. Jde o modernizaci
technické základny textilního, oděvního
a kožedělného průmyslu dovozem progresivní
techniky z nesocialistických zemí.
Modernizační program má vytvářet
podmínky pro lepší uspokojování
potřeb našeho trhu u žádaných výrobků
pletařského, oděvního a kožedělného
průmyslu.
V těchto modernizačních akcích bude
třeba pokračovat i v dalších odvětvích.
Například u barevných televizorů i
přes poměrně vysoký vzestup tuzemské
výroby i dovozu je nutné počítat s
tím, že poptávku bude možné plně
uspokojit teprve koncem tohoto pětiletí.
Vůbec výrobě spotřebního zboží
ve strojírenství a elektronice nebyla věnována
dostatečná pozornost. Nebyly tam vkládány
potřebné investice, a to je třeba v následujících
plánech zohlednit.
Jestliže tolik zdůrazňujeme význam a
potřebu co nejlepšího zabezpečení
vnitřního trhu, platí to v plném rozsahu
i o službách, včetně veřejného
stravování, dopravy a spojů. Jejich stav
je všeobecně znám. Zdaleka neodpovídá
stávající úrovni osobní spotřeby
našich občanů. Vláda si je vědoma,
že zvýšit jejich úroveň nutně
předpokládá jejich dokonalejší
materiálně technické zabezpečení,
podstatnější zvýšení počtu
kvalifikovaných pracovníků, lepší
vybavení drobnou strojovou technikou a nářadím.
Pokud jde o materiálně technické zásobování
služeb. výrobního družstevnictví
a místního průmyslu, je třeba zabezpečit,
aby už v samotném plánu byly vytvářeny
přiměřené předpoklady, které
by přispívaly k plynulejšímu zásobování
této sféry. Výrobní podniky by ovšem
měly také aktivněji a s větším
pochopením reagovat na potřeby těchto odvětví,
nabízet nejrůznější materiály
i stroje a zařízení. Stejně tak ani
národní výbory nemohou čekat se založenýma
rukama, ale hledat pro své podniky příslušné
partnery, kteří mohou přispět k zabezpečení
rozvoje příslušných služeb, činností,
a tím k lepšímu uspokojování
potřeb obyvatelstva.
V poslední době roste počet občanů,
kteří chtějí poskytovat služby
v drobných provozovnách nebo individuálně.
Je to dobrý jev a národní výbory by
je měly rozhodněji podporovat. Je tu nutné
zbavit se váhavosti a předsudků. Spolu s
tím ovšem bude třeba řešit i otázky
spojené se zajištěním vhodných
prostorů a v neposlední době posilovat i
jejich sociální jistoty.
Vytvoření široké základny pro
legální poskytování služeb umožní
všem občanům, kteří se chtějí
v této oblasti uplatnit, aby se do ní včlenili.
Zároveň však budeme vyžadovat, aby řádně
plnili své zákonné povinnosti vůči
státu, zejména v daňové oblasti.
I napříště budeme pokračovat
v odstraňování organizačních
a administrativních bariér, které by jakkoliv
překážely plnému uspokojování
potřeb lidí.
Jestliže tak široce a kriticky hodnotíme nedostatečnost
vnitřního trhu a služeb, pak to děláme
s vědomím závazku umožnit občanům,
aby mohli realizovat své příjmy, které
za dvě léta vzrostly o více než 6,5
%. To znamená, že tyto příjmy a v nich
zejména průměrné mzdy rostou rychleji,
než předpokládal plán. Reálné
příjmy za toto období vzrostly o 6 %, což
svědčí o poměrné stabilitě
životních nákladů.
Co ovšem zůstává kamenem úrazu,
to je okolnost, že se nám stále nedaří,
aby se výrazněji diferencovaly odměny za
dobrou a špatnou práci, a to nejen mezi jednotlivci,
ale i mezi kolektivy a celými podniky. Znovu a znovu se
přesvědčujeme, že denivelizaci mezd,
zdravé a náročné klima pro hmotnou
zainteresovanost nelze zavést sebepromyšlenějším
usnesením nebo nadekretovat shora. O tom mimo jiné
svědčí kritika, rozpaky i některé
projevy nesouhlasu s opatřeními vlády směřujícími
ke zvýšení ekonomické účinnosti
mzdových soustav.
Jsme si této kritiky vědomi. Současně
však musíme říci, že na ni nelze
reagovat provedením nějaké další,
dokonalejší přestavby mezd, neboť jádro
všech nedostatků spočívá jednak
v celém dnešním hospodářském
mechanismu, jednak v tom, že existuje nesoulad mezi nabídkou
a poptávkou na vnitřním trhu a v neposlední
řadě i v nedostatcích praktického
uplatňování mzdové politiky v závislosti
na skutečných výsledcích. Jen jeho
komplexní přestavbou lze docílit stavu, kdy
podniky budou tvrdě nuceny ke kvalitní práci,
kdy žádný řídící
orgán přitom nebude mít možnost ustupovat
ani v případech, kdy neefektivnost povede i k možnému
snížení mezd nebo naopak, zasahovat v případech,
kdy prokazatelný hospodářský efekt
umožní výrazný vzestup výdělků.
Jen v takovém náročném ekonomickém
prostředí lze plně prosadit sociální
spravedlnost, potřebnou denivelizaci, uplatnění
socialistických principů odměňování
za práci vůbec.
Poslanci jsou seznámeni s obsahem sociálních
opatření, která sledují zvýšení
společenské pomoci důchodcům, rodinám
s dětmi a mladým manželstvím. Vláda
plní svůj závazek přijatý společným
usnesením předsednictva ústředního
výboru strany, vlády, Ústřední
rady odborů a Socialistického svazu mládeže
připravit v důchodovém zabezpečení
systém průběžného přizpůsobování
důchodů růstu mezd. V závislosti na
rozvoji ekonomiky a možnostech naší společnosti
bude tento systém připraven k realizaci v závěru
této pětiletky.
Současně počítáme s tím,
že v zájmu zdravého vývoje mladé
generace připravíme koncepci politiky státu
ve vztahu k rodině, která je základní
buňkou našeho společenského organismu.
Vláda bude věnovat pozornost rozvoji zahraničního
cestovního ruchu jako významného prostředku
své hospodářské a sociální
politiky s cílem umožnit stále většímu
počtu občanů, zejména mládeže,
poznání jiných zemí. Za tím
účelem připravujeme některá
opatření ke zjednodušení výjezdů
československých občanů do zahraničí
- do socialistických i nesocialistických zemí
- včetně usnadnění a rozšíření
styků mezi příbuznými. Ve vazbě
na naše devizové možnosti jsou posuzovány
i otázky zabezpečování prostředků
do těchto zemí tak, aby je mohli občané
pravidelně v určitém časovém
období - zřejmě v průběhu jednou
za tři roky - využívat. Většina
těchto opatření se má uplatnit už
v příštím roce.
V popředí zájmu společnosti se oprávněně
ocitají otázky související se stavem
životního prostředí, zejména
v některých částech republiky. Usilujeme
o plnění ekologického programu, který
tvoří vážnou součást 8.
pětiletého plánu. Jeho podstatu tvoří
mimo jiné stavby o celkovém objemu 17 mld. Kčs.
Kontrola plnění tohoto programu v nedávné
době ukazuje u některých organizací
vážné nedostatky. Některé investiční
akce se opožďují. V uplynulých dvou letech
mělo být zahájeno 68 ekologických
staveb, 17 jich však bylo odsunuto. Situace se v důsledku
projektové a dodavatelské nepřipravenosti
opakuje i letos. To nelze nadále tolerovat.