Přítomno:
186 poslanců Sněmovny lidu
68 poslanců Sněmovny národů zvolených
v České socialistické republice
68 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice
Omluveni poslanci:
Sněmovny lidu: Belko, Hoffmann, Klícha, Korf,
Z. Kučera, Lenárt, Niedobová, Stránská,
Svěrčina, Svoboda, Šimek, Škula, Trangoš,
Urban
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice: Blahník, Fojtík,
Juchelka, Křenek, Poledník, Zahradník, Zíka
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice: Dobrovoľný, Hanes,
Prievozníková, Šádek, Turošík,
Vargová, Zán
Předseda FS A. Indra: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté! Všechny
vás srdečně vítám a zahajuji
9. společnou schůzi V. volebního období
Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky.
Jménem všech přítomných vítám
co nejupřímněji generálního
tajemníka ústředního výboru
Komunistické strany Československa, poslance Sněmovny
lidu soudruha Miloše Jakeše (Potlesk.) a prezidenta
Československé socialistické republiky soudruha
Gustáva Husáka. (Potlesk.)
Vítám i další vedoucí představitele
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, funkcionáře orgánů
Národní fronty, společenských organizací
a politických stran. Vítám také členy
federální vlády, vedené jejím
předsedou soudruhem Lubomírem Štrougalem. (Potlesk.)
Jsme rádi, že naše pozvání na dnešní
schůzi přijali také členové
pražského diplomatického sboru a jménem
poslanců je upřímně vítám.
(Potlesk.)
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, prezident
Československé socialistické republiky oznámil
předsednictvu Federálního shromáždění
dne 20. dubna 1988, že přijal téhož dne
demisi vlády Československé socialistické
republiky. Dne 21. dubna sdělil, že podle článku
61 ústavního zákona o čs. federaci
jmenoval
Lubomíra Štrougala předsedou vlády Československé
socialistické republiky,
Rudolfa Rohlíčka prvním místopředsedou
vlády,
Ladislava Adamce místopředsedou vlády,
Petra Colotku místopředsedou vlády,
Svatopluka Potáče místopředsedou vlády
a předsedou Státní plánovací
komise,
Jaromíra Obzinu místopředsedou vlády
a předsedou Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj,
Matěje Lúčana místopředsedou
vlády,
Bohuslava Chňoupka ministrem zahraničních
věcí,
Milána Václavíka ministrem národní
obrany,
Vratislava Vajnara ministrem vnitra,
Jaromíra Žáka ministrem financí,
Jana Štěrbu ministrem zahraničního obchodu,
Miloslava Boďu ministrem práce a sociálních
věcí,
Vlastimila Ehrenbergera ministrem paliv a energetiky,
Ladislava Gerleho ministrem hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky,
Miroslava Tomana ministrem zemědělství a
výživy,
Vladimíra Blažka ministrem dopravy a spojů,
Pavla Hrivnáka ministrem pověřeným
řízením Federálního cenového
úřadu,
Františka Ondřicha ministrem-předsedou Výboru
lidové kontroly a
Mariána Čalfu ministrem vlády ČSSR.
Dovolte mi, abych jménem poslanců popřál
členům vlády mnoho úspěchů
v jejich odpovědné práci. (Potlesk.)
Svým dopisem ze dne 2. května sdělil prezident
republiky předsednictvu Federálního shromáždění,
že jmenoval soudruha Jána Pješčaka generálním
prokurátorem Československé socialistické
republiky. I soudruhu Pješčakovi přeji mnoho
úspěchů. (Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, předsednictva Sněmovny
lidu a Sněmovny národů navrhla na svých
schůzích dne 19. dubna tohoto roku konat společnou
schůzi sněmoven s pořadem, který je
uveden na pozvánkách. Jsou k tomuto návrhu
předsednictev sněmoven a k navrženému
programu nějaké připomínky? (Ne.)
Nejsou.
V této chvíli jsou v zasedací síni
přítomni 184 poslanci Sněmovny lidu a ve
Sněmovně národů 65 poslanců
zvolených v České socialistické republice
a 65 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické
republice. Obě sněmovny jsou tedy usnášení
schopné.
Nejprve prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
s navrženým pořadem? (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Sněmovna lidu návrh schválila.
Nyní prosím o vyjádření poslance
Sněmovny národů.
Kdo z vás, soudružky a soudruzi, souhlasí s
návrhem svého předsednictva včetně
programu? (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Není.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
I Sněmovna národů schválila návrh
jednomyslně.
Konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle
článku 34 odstavce druhého ústavního
zákona o čs. federaci na konání společné
schůze a schválily její program.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 67, SN
č. 76)
Přistoupíme k projednání prvního
bodu, kterým je
Prosím předsedu federální vlády
soudruha Štrougala, aby se ujal slova.
Předseda vlády ČSSR L. Štrougal:
Vážený soudruhu generální
tajemníku ústředního výboru
strany, vážený soudruhu prezidente republiky,
vážený soudruhu předsedo Federálního
shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté!
Změny v soustavě ústředních
orgánů a zejména pak příhodnější
uspořádání struktury a obsahu činnosti
orgánů federální vlády byly
podnětem k demisi předchozí vlády
a jmenování vlády nové. Z jejího
pověření vystupuji s dnešním
prohlášením, které je přímým
a bezprostředním pokračováním
programu přijatého Federálním shromážděním
před necelými dvěma lety. Tak jako tehdy
výchozí platformu tvoří závěry
XVII. sjezdu strany.
Od té doby jsme pokročili v poznání
potřeb dalšího rozvoje naší společnosti
i ve formulování konkrétních cílů
a v určení cest i způsobů jejich zabezpečování.
Významnou úlohu v tomto směru splnilo 7.
zasedání ústředního výboru
v prosinci minulého roku, které volbou svého
nového generálního tajemníka s. Jakeše
a tvůrčími přístupy k ocenění
nové reality rozvinulo závěry XVII. sjezdu
KSČ a zcela jednoznačně vytyčilo mimořádně
závažný program zásadní a komplexní
přestavby všech hlavních sfér naší
společnosti. Ucelenou podobu dostal tento program zejména
v národním hospodářství. Další
impulsy poskytlo i nedávné 9. zasedání
ústředního výboru strany.
Tím vším vyvstala před federální
vládou i vládami obou republik řada zcela
nových úkolů, s nimiž se musíme
vyrovnat.
Prosím, aby při posuzování tohoto
návrhu pracovního programu bylo bráno plně
v úvahu, že je také hodnocením vlády
předchozí. Soudružky a soudruzi poslanci, nejpodstatnější
díl své činnosti musí federální
vláda věnovat řešení sociálně
ekonomických problémů. Je to nutné
tím spíše, že jejich dnešní
rozsah je značný a že negativně působí
na morálně politický a sociálně
psychologický stav lidí. Odrážejí
se v obtížích a poruchách výrobního
procesu i v denním životě obyvatelstva. To
vše vyvolává nespokojenost a kritiku pracujících,
snižuje účinnost jejich motivace ke kvalitní
a odpovědné práci.
Důležité je zcela jasně stanovit, kde
jsou hlavní nedostatky, problémy, v čem spočívají
slabá místa národního hospodářství.
Na většinu z nich poukázaly 7. a 9. zasedání
ÚV KSČ a diskuse delegátů okresních
stranických konferencí. To hlavní ovšem
je přesně určit základní příčiny
našich nedostatků a slabin, abychom mohli nalézt
a volit konkrétní východiska, cesty jejich
řešení. V tomto ohledu máme ovšem
velký sklon k zjednodušování.
V jistém ohledu lze pochopit, že kritika směřuje
k tomu vidět všechny příčiny
těžkostí a poruch jinde než u sebe. Dosavadní
administrativně příkazní mechanismus
řízení takovou možnost přesouvání
odpovědnosti vysokou měrou poskytuje.
Říká se, že úspěch má
vždycky mnoho otců a neúspěch zůstává
sirotkem, k němu se nikdo nehlásí anebo přinejmenším
se k němu hlásí neradi a jen zčásti.
Ani vláda jako celek, ani já osobně se tímto
rčením nehodláme nechat vést. Právě
proto ne, že ani daný systém ekonomického
řízení není něco tajemného
a odlidštěného. I tento systém má
svou strukturu, své jednotlivé stupně vybavené
určitým okruhem pravomocí a odpovědností,
a v tomto smyslu lidí, které strana postavila do
čela příslušných institucí,
hospodářských orgánů a organizací.
V tomto smyslu tedy se každý má hlásit
k svému.
Proto považuji za čestné a morální
vzít svůj zcela osobní díl odpovědnosti
za stav věcí, za nedostatky, a to jak v ekonomice,
tak i v ostatních oblastech. Ani vláda jako celek
není totiž anonymní, každý resort,
ministerstvo, ústřední úřad
má v čele člověka s konkrétním
jménem a jemu svěřeným okruhem odpovědnosti
a pravomocí. O těchto otázkách jsem
hovořil již na XVII. sjezdu strany a přičítám
si za svůj nedostatek, že se mi v průběhu
oněch dvou let, které od sjezdu uplynuly, nepodařilo
zvýšit úroveň práce příslušných
soudruhů a pod jejich vedením příslušných
úseků tak, abych sebekritická slova nemusel
opakovat i dnes.
Říkám tato slova na půdě Federálního
shromáždění s připomenutím
toho, že jsme pracovali a dosud pracujeme v systému
administrativně direktivního řízení
národního hospodářství, v systému,
jehož hospodářský mechanismus v zásadě
vyčerpal své řídící
a motivační schopnosti.
Vláda je si vědoma, že jí může
v této souvislosti být položena otázka,
proč tedy - když byla postavena před úkol
zabezpečovat urychlení sociálně ekonomického
rozvoje cestou intenzifikace nepřistoupila k reformě
hospodářského mechanismu dříve?
Budeme-li k sobě čestní a upřímní,
a budeme-li tuto otázku posuzovat s odkrytým hledím,
dojdeme společně k závěru, že
důležitou úlohu tu sehrála setrvačnost
v myšlení i v přístupech k novým
ekonomickým skutečnostem, a že k takové
radikální přestavbě bylo možné
přikročit až po vyjasnění všech
nejdůležitějších politických
a ideově teoretických předpokladů.
A není sporu o tom, že v tomto směru sehrála
svou pozitivní roli teorie a praxe sovětské
přestavby.
Vláda je si ovšem vědoma také toho,
že i tak bylo možné a bylo třeba udělat
víc. Proto vás, vážené soudružky
a soudruzi poslanci žádám, abyste kritické
hodnocení stavu věcí brali také jako
sebekritické stanovisko vlády a jejích jednotlivých
členů.
Je třeba se vší otevřeností říci,
že uskutečňování záměrů
XVII. sjezdu KSČ a 8. pětiletky v sociálně
ekonomické oblasti je neuspokojivé.
Především v tom, že se nám nepodařilo
v potřebné míře prosadit procesy intenzifikace,
efektivnosti a vzestupu celkové kvality rozvoje hospodářství.
V důsledku toho i v průběhu uplynulých
dvou let pokračovala tendence ke zpomalování
růstu národního důchodu. Ve srovnání
se směrnicí XVII. sjezdu je jeho přírůstek
nižší nejméně o 15 mld. Kčs,
což znamená, že místo předpokládaného
sedmiprocentního vzestupu vzrostl pouze o 5 %.
Souvisí to s tím, že zmíněný
přírůstek národního důchodu
byl kryt růstem produktivity práce pouze ze 70 %
místo plánovaných 86 %. Nepodařilo
se také snížit podíl výrobní
spotřeby na společenském produktu. Závažné
přitom je, že v energetické náročnosti,
která se v roce 1986 relativně snížila,
došlo v loňském roce prakticky ke stagnaci.
V průběhu obou zmíněných let
jsme tak za vytvořený národní důchod
spotřebovali o 5,6 mil. tun měrného paliva
více než předpokládal plán.
Hlavní těžiště našich problémů
a potíží spočívá ve velmi
nízké inovační schopnosti, v pomalých
změnách struktury, zejména průmyslové
výroby. I přesto, že vybrané obory strojírenství
a elektrotechnického průmyslu dosahují relativně
vyšších přírůstků
výroby, nepodařilo se příslušným
ministrům - a tato kritika se vztahuje v jisté míře
i na plánovací orgány - výrazněji
omezovat výrobu energeticky, surovinově a materiálově
náročných odvětví. Je tomu
tak i proto, že jejich produkcí si nahrazujeme výpadky
v plnění exportních úkolů zpracovatelských
odvětví.
Velmi nedostatečná inovační schopnost
naší výroby i pomalost změn struktury
má svůj základ v nízké účinnosti
vědy a techniky a celého procesu jejího převádění
do výrobkových a technologických inovací
a do kvality produkce v jejím širokém smyslu.
Právě zde je nejužší místo
a největší slabina stávající
řídící a plánovací praxe
a fungování hospodářského mechanismu
vůbec.
Ministerstva, výrobní hospodářské
jednotky a podniky věnovaly a věnují dosud
těmto otázkám stále ještě
nedostatečnou pozornost. Podnikové plány
v těchto oblastech jsou v řadě případů
slabě a nekonkrétně propracovány.
Vycházejí z nízkých technickoekonomických
parametrů a neopírají se o srovnání
s úrovní zahraničních výrobků
a technologií. To se pak samozřejmě projevuje
zejména v nízkém přínosu investiční
výstavby, kde řada akcí nedosahuje potřebné
technickoekonomické úrovně.
V prvních letech pětiletky byla jen necelá
třetina investic použita na modernizaci a rekonstrukci,
a to ještě prověrky ukázaly, že
tyto akce nejsou vždy na potřebné úrovni.
Podíl strojů je stále nižší
než podíl stavebních investic. Podle údajů
Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj ukázala její prověrka
u vybraných rozestavěných staveb zvlášť
neuspokojivou technickou úroveň. Pro tyto akce je
charakteristická vysoká investiční
náročnost, ale nízká výsledná
efektivnost. To znamená, že tu staré technologie
nahrazují sice novými, ale jejich technickoekonomické
parametry jsou jen nepatrně vyšší a neumožní
dosažení konkurenceschopnosti jejich výrobků.
Podobná zjištění učinil Výbor
lidové kontroly u staveb nově zahajovaných.
O nízké účinnosti vědeckotechnického
rozvoje svědčí koneckonců i to, že
neinvestiční výdaje na rozvoj vědy
a techniky činí ročně zhruba 21 mld.
Kčs, přičemž celkový přírůstek
národního důchodu loni nedosáhl ani
15 mld. Kčs.
Je proto pochopitelné, že si klademe otázku,
jaká je vlastně účinnost práce
federálních i bývalých národních
komisí vědeckotechnického a investičního
rozvoje, jaká je v tomto ohledu účinnost
práce ministerstev i příslušných
výrobních hospodářských jednotek.
Nemůže jít pouze o to, aby tyto komise, resorty,
podniky zpracovávaly programy. To je samozřejmě
důležité, ale stejně tak důležité
je, aby přímo a bezprostředně na základě
těchto programů organizovaly významné
vědeckotechnické operace, jejichž cílem
mají být inovace vyššího řádu
ve výrobě, modernizace technologických procesů
na vyšší úrovni.