V současné době rozpracováváme
různé varianty řešení, jak zvláště
prostřednictvím změn palivové základny
- záměnou uhlí za plyn, eventuálně
elektřinu - řešit situaci v některých
místech. Strojírenské podniky odpovědné
za výrobu vhodných technologických zařízení
pro ekologické programy by měly rychleji navázat
výrobní spolupráci s těmi zahraničními
firmami, které mají na vysoké úrovni
technologii již osvojenu. Bylo to předmětem
řady mezinárodních jednání,
ale dohodnuté projekty bohužel nejsou dosud dovedeny
do stadia praktické realizace.
Pokud jde o bydlení, 8. pětiletým plánem
bylo stanoveno postavit ve všech formách 482 600 nových
bytů. V letech 1986-1987 jich bylo ukončeno 157
500. Z toho je zřejmé, že máme co dohánět,
neboť sjezdový úkol zůstává
v platnosti. Stav je o to nepříznivější,
že ani při tak nízkém počtu odevzdávaných
bytů se nepodařilo odstranit chronické nedostatky,
které bytovou výstavbu stále provázejí,
včetně projektové nepřipravenosti,
její nekomplexnosti a nízké kvality.
Ministerstva stavebnictví a jimi řízené
podniky se velmi pomalu adaptují na nové potřeby,
strukturální změny stavebních kapacit
jsou nepatrné a také výkonnost stavebních
podniků se nezlepšuje a nesnese vůbec srovnání
se světem.
Tlak na stavebnictví vůbec - a v bytové údržbě
a modernizaci bytového fondu zvlášť -
se bude neustále zvyšovat. Mimo jiné i proto,
že dospívají populačně silné
ročníky, takže poptávka mladých
manželství po bytech mimořádně
zesílí.
Stav věcí vyžaduje zásadní řešení
v přípravě, organizaci, v celém materiálním
zabezpečení bytové výstavby a konečně
i ve vlastním hospodaření s byty. Uvedenými
problémy se bude komplexněji zabývat vláda
v nejbližším období.
V bytové politice se nechceme vzdát osvědčených
principů, které prokázaly svou životnost
a jsou atributem socialistické společnosti. Pro
příští a další pětiletí
je však třeba připravit koncepci, která
v sobě lépe než dosud sloučí
ekonomickou a sociální stránku bydlení.
V tomto duchu jsou již připravovány návrhy
zásad zákona o bydlení. Mimořádně
citlivou otázkou je tu ovšem žádoucí
sjednocování ekonomických podmínek
bydlení a určení optimální
míry finanční účasti obyvatelstva
při výstavbě a užívání
bytů.
V roce 1986 byl schválen oblastní plán rozvoje
hlavního města Prahy. Mnohé z přijatých
záměrů se zdařilo zajistit, ale převážná
část úkolů je stále před
námi. Je proto nezbytné provést jejich kontrolu,
aktualizaci, nutné korektury s cílem soustředit
síly na nejdůležitější akce.
Vedle pomoci českého stavebnictví je třeba
zesílit v tomto směru pomoc s mezikrajskými
přesuny stavebních kapacit.
Soudružky a soudruzi poslanci, uplynuly dva roky od doby,
kdy XVII. sjezd KSČ přijal úkol postupně
přebudovat hospodářský mechanismus.
Jestliže se ohlížíme zpět, nelze
popřít významný krok, který
jsme v chápání i realizaci sjezdové
směrnice uskutečnili. Je jasné, že dílčí
zlepšování existujícího systému
řízení je v dnešních podmínkách
nemyslitelné, že doba a její problémy
vyžadují komplexní reformu, spojenou s rozsáhlou
demokratizací, rozvojem socialistické samosprávy.
7. plenární zasedání ústředního
výboru KSČ přijalo významný
dokument, usnesení o komplexní přestavbě
hospodářského mechanismu a jejím zabezpečení.
Návazně na něj pak vláda schválila
příslušnou směrnici včetně
časového harmonogramu přestavby do roku 1990.
Oba dokumenty se staly předmětem širokého
zájmu veřejnosti. Usnesení 7. zasedání
ústředního výboru KSČ je pro
vládu závazným úkolem a proto její
úsilí bude soustředěno na to, aby
se přijaté závěry důsledně
realizovaly, aby nedošlo k jejich zkreslené interpretaci
či rozmělnění ve vlastní hospodářské
praxi.
Nelze podceňovat ani jeden z úkolů přestavby,
který máme před sebou - ať už je
to komplexní přestavba velkoobchodních a
nákupních cen, úprava soustavy odvodů
a daní a zejména pak uplatnění nových
pravidel řízení v celé výrobní
i oběhové sféře.
Zásadní změny v ekonomickém mechanismu
se týkají jak průmyslu, tak zemědělství
a terciární sféry. V obchodu a službách
se snažíme již v tomto roce zavést v maximálně
možné míře prvky nového hospodářského
mechanismu. V zájmu spotřebitelů, v zájmu
uspokojování jejich oprávněných
potřeb.
Pokud jde o zemědělství, opatření
vyplývající z reformy vstupují v podstatě
v celém komplexu do života začátkem
příštího roku. Jde o významný
krok, který má výrazněji působit
na efektivnost vlastní zemědělské
výroby. V posledních letech je zisk v jednotných
zemědělských družstvech a státních
statcích zabezpečován především
růstem výkonů bez ohledu na růst materiálových
nákladů, a to hlavně v přidružené
výrobě a nikoliv cestou snižování
nákladů na jednotku zemědělské
produkce.
Je třeba obnovit předstih rostlinné výroby,
jestliže máme dosáhnout efektivních
výsledků v živočišné výrobě.
K zvládnutí těchto úkolů je
nezbytná součinnost i ostatních odvětví
národního hospodářství, hlavně
strojařů a výrobců chemických
prostředků, kde zatím registrujeme jejich
značné technické zaostávání.
V současné době jsou nejaktuálnější
dva úkoly: přestavba obsahu, organizace a metod
práce ústředních orgánů
a nové uspořádání výrobní,
vědeckovýzkumné a oběhové základny.
Vláda si je vědoma, že přechod k novému
pojetí práce centra nebude jednoduchý. Více
než v mnoha jiných oblastech právě v
činnosti aparátu centrálních orgánů
přežívají resortní zájmy,
sledující zachování nejrůznějších
práv a mocenských výsad. Proto vláda
musí být a bude i nadále důsledným
strážcem jednoznačnosti a objektivity příštích
právních norem a přesného vymezení
pravomocí orgánů centrálního
řízení. V souvislosti s tím bylo rozhodnuto
i o snížení aparátu a souvisejících
správních nákladů.
Celkově se má počet pracovníků
ústředních orgánů státní
správy snížit o 30 %. S ohledem na nové
vymezení působnosti a pravomocí ministerstev
bude toto snížení diferencované a v
některých resortech bude ještě výraznější.
Snižuje se počet náměstků ministrů,
vznikají ucelenější útvary v
rámci aparátu ministerstev.
Podstatných změn musí doznat i příští
práce vlády samotné.
Z hlediska obsahu její činnosti vystoupí
do popředí koncepční a strategické
rozhodování, zvýšení její
výkonné schopnosti v oblasti centrálního
řízení základních věcných
i systémových otázek, sociálně
ekonomického rozvoje, podstatné zvýšení
úrovně a účinnosti jejích kontrolních
funkcí a konečně - vytváření
podmínek pro vyšší účast
pracujících na rozhodování o veřejných
záležitostech.
V této souvislosti bude nutné, aby se oprošťovala
od projednávání takových otázek,
které spadají do kompetence příslušných
resortů.
Rušíme naprostou většinu vládních
komisí a výborů na federální
úrovni s cílem zvýraznit přímou,
bezprostřední odpovědnost příslušných
ministrů.
Uvedená opatření budou mít svůj
odraz i v přehlednějším uspořádání
dělby práce mezi federální vládou
a vládami republik v té části ekonomiky,
která podle ústavního zákona o federaci
přísluší do společné působnosti
federace a republik.
Více než kdy jindy bude třeba, aby činnost
vlády charakterizovala dělnost, kolektivnost, profesionálnost,
otevřená soudružská spolupráce.
Ministři jsou členy kolektivního orgánu.
Priorita společenských zájmů se tady
musí prolínat v celé jejich činnosti.
Nemohou přistupovat ke své práci ve vládě
z pozic ochrany jimi řízených resortů,
stejně tak jako nemohou prosazovat jejich zájmy
v rozporu s kolektivně přijatou strategií
vládní politiky. V daném resortu jsou představiteli
státu a tedy celospolečenského zájmu.
Zdokonalování vlastního centrálního
řízení, které do značné
míry podmiňuje i účinnost řízení
na úrovni hospodářské sféry,
se musí projevit i ve změně obsahu a vyšším
stupni komplexnosti práce vlády v oblasti ekonomiky.
Při rostoucí složitosti úkolů
vystupuje na první místo požadavek přísné
objektivizace všech rozhodnutí a zpracování
variantních řešení.
Plně si uvědomujeme, před čím
federální vláda stojí. Jde nejen o
zvládnutí této pětiletky, ale i o
kvalitativně novou přípravu pětiletky
příští. V ní musí být
velmi výrazně ztvárněn program strukturálních
změn národního hospodářství
i konkrétní, silně motivující
sociální program, stejně tak jako naše
širší zapojení do mezinárodní,
zejména socialistické dělby práce.
Propracování deváté pětiletky
musí být založeno na dlouhodobém výhledu
sociálně ekonomického rozvoje naší
země do roku 2005 a musí se opírat o závěry
připravované Kolektivní koncepce mezinárodní
socialistické dělby práce, která bude
projednávána v červenci t. r. na zasedání
Rady vzájemné hospodářské pomoci
v Praze.
Neméně závažným úkolem
těchto týdnů a měsíců
je organizační uspořádání
podnikové sféry. Také zde musí jednoznačně
převládnout jednotné, celospolečenské
kritérium nad úzkými lokálními
zájmy generálních ředitelství,
podniků vnitropodnikových složek či
územních orgánů.
V ekonomice je v souladu s celospolečenským zájmem
pouze to, co je efektivní. Mnohokrát jsme zdůraznili,
že nebudeme přijímat uniformní podobu
výrobní základny. Naopak, požadavkem
je vytvářet podniky a organizace rozmanité
co do své velikosti zaměření činnosti
i vnitřního uspořádání,
ale vždy tak, aby byly schopné samostatného
rozvoje, vlastního podnikání, pružné
reakce na požadavky tuzemských i zahraničních
odběratelů. Tak hodlá postupovat vláda
a její orgány v příštích
měsících při nesnadném a velice
konfliktním rozhodování o budoucí
organizační struktuře československé
ekonomiky.
Na tom, jak se podaří přeměnit tento
základní článek řízení,
tedy státní podnik, na skutečný podnikatelský
subjekt, závisí v rozhodující míře
účinnost přestavby, budoucnost efektivního
rozvoje čs. hospodářství.
Pro přípravné období přestavby,
tedy pro léta 1988-1990 přijala vláda program
konkrétních opatření. Při jeho
koncipování vycházela z toho, že to
musí být vzájemně spjatý a
koordinovaný komplex předpokladů přestavby
hospodářského mechanismu.
Za rozhodující považujeme řešení
problémů spojených s obnovou vnitřní
a vnější ekonomické rovnováhy
cestou dodržení základních záměrů
8. pětiletky, ať už na celostátní
úrovni nebo v jednotlivých podnicích. Úkolem
všech řídících orgánů
je využít nových prvků hospodářského
mechanismu a stejně tak i zkušeností experimentujících
podniků a v nejširší míře
je uplatnit při zajišťování úkolů
zbývajících let pětiletky.
V této souvislosti klade vláda důraz na přiměřenost
výdajů ve všech oblastech výrobní
i nevýrobní sféry a na účelné
využívání finančních a
úvěrových zdrojů. Ministerstvo financí
a státní banka musí v těchto směrech
být mnohem důslednější, přísně
dodržovat stranické a vládní směrnice
a neustupovat neodůvodněným požadavkům.
S cílem posílení rovnovážných
tendencí letos omezujeme rozsah zahajování
staveb proti úkolům rozepsaným v 8. pětiletém
plánu, ovšem bez krácení prostředků
na efektivní modernizační akce, efektivní
státní cílové programy, akce zajišťující
plnění mezinárodních závazků
a ekologický program.
Současně jsme stanovili, že stavby zahrnuté
do státního plánu lze zahajovat jen tehdy,
je-li zajištěno krácení lhůt
jejich výstavby alespoň o 20 %.
Obnovení ekonomické rovnováhy je základním
předpokladem účinnosti ekonomické
reformy. V tomto směru musí federální
vláda, její jednotliví členové,
mnohé otázky dále promýšlet a
nacházet konkrétní východiska. Z podstaty
či na úkor budoucnosti se žít nedá.
A ani to nechceme.
V současné době se pracuje na komplexním
projektu ekonomické i organizační přestavby
celé nevýrobní sféry. Jde o tisíce
nejrůznějších organizací a institucí,
kde je třeba rovněž zavést racionální
režim hospodaření.
Přípravné období i počáteční
fáze plného uplatnění nového
hospodářského mechanismu budou nesmírně
složité a konfliktní. Budeme muset překonávat
dlouholeté zvyklosti, setrvačnost starého
myšlení, půjdeme proti hluboce zakořeněným,
rovnostářským přístupům,
falešným zájmům. Jak uvedl s. Jakeš
na 9. zasedání ÚV KSČ: "Složitost
etapy, do které vstupujeme, je dána tím,
že na řadě úseků přestávají
plnit svou funkci překonané mechanismy a nové
se teprve začínají uplatňovat."
Řídit a pracovat v takových podmínkách,
plnit úkoly této pětiletky, připravovat
pětiletku novou, bude vyžadovat veškerou energii
a plné osobní nasazení vedoucích pracovníků.
Čeká nás společný boj proti
vyčkávacím postojům a v nejednom případě
proti malomyslnosti a fňukání.
Musíme si být vědomi řady úskalí,
která budou vznikat v hospodářských
vztazích organizací. Zvýšená
samostatnost státních podniků povede v některých
případech i ke změnám výrobních
programů, bude nutno hledat nové, efektivnější
svazky výrobců a odběratelů, zásobovacích
i dopravních cest. Leckde přitom může
dojít k nejrůznějším poruchám,
na které bude třeba operativně reagovat.
Bude, v některých případech, v některých
místech, nutné měnit i strukturu zaměstnanosti.
Náročnější podmínky zakotvené
v plánu i v normativech hmotné zainteresovanosti,
v přísné finanční a zvláště
úvěrové politice povedou u některých
podniků k platebním potížím.
To vše bude vyúsťovat do konfliktních
situací. Je třeba počítat také
s tím, že tu budou snahy ústředních
orgánů pracovat a řídit podnikovou
sféru postaru, a ani to se neobejde zřejmě
bez střetů.
Problémům a rozporům se však nevyhnou
ani nejmenší pracovní kolektivy, jako dílny,
střediska, brigády. Důsledný vnitropodnikový
chozrasčot, zvýšená samostatnost a odpovědnost
těchto útvarů povede k výraznému
tlaku na kvalitu práce a pracovní morálku
každého jednotlivce. Nikdo nemůže být
lhostejný k výsledkům činnosti druhého,
nikdo nebude chtít svou prací přispívat
na životní úroveň lajdáků.
I při všem respektu k případným
sociálním dopadům nelze z tohoto kursu slevit.
V zájmu budoucího rozvoje země i v zájmu
růstu životní úrovně našeho
lidu.
Vysoké nároky klade přestavba na naše
zákonodárné sbory. Legislativní program
nejbližších let je tak rozsáhlý,
že s ním snad snese srovnání jenom období,
kdy jsme od základu vytvářeli náš
socialistický právní řád -
období po Únoru 1948.
Vedle již Federálnímu shromáždění
předložených návrhů zákona
o státním podniku, zákonů o zemědělském
družstevnictví a o bytovém, spotřebním
a výrobním družstevnictví, zákonů,
kterými se mění a doplňuje hospodářský
zákoník a zákon o hospodářské
arbitráži a návrhu novely zákona o hospodářských
stycích se zahraničím, nás čekají
ve 2. pololetí tohoto roku a v tzv. přípravném
období přestavby do roku 1990 další
rozsáhlé a významné legislativní
úkoly. Bude třeba zpracovat v krátké
době nový kompetenční zákon,
nový zákon o národohospodářském
plánování, novely zákonů o
odvodech do státního rozpočtu, o důchodové
dani, nový zákon o zemědělské
dani a novelu zákoníku práce, abych uvedl
ty nejaktuálnější. Jde vesměs
o předpisy, které vytvářejí
prostor pro činnost státních podniků
a ostatních chozrasčotních jednotek, regulují
otázky výkonu práce a zakotvují nejvýznamnější
nástroje ekonomického řízení
chozrasčotní sféry centrem.
Zrušit či upravit je třeba mnohé vládní
či resortní normy, které předurčují,
jaké organizační útvary mají
být v jednotlivých organizacích a institucích,
od centra až dolů.
Úsilí vlády bude soustředěno
na to, abychom do roku 1991, tedy k termínu všeobecného
nástupu čs. ekonomiky do hospodaření
v nových podmínkách, vstoupili s uceleným
souborem nových právních předpisů
postihujících v celém komplexu ekonomickou
reformu.
Obracím se proto na vás, představitele nejvyššího
čs. zákonodárného sboru, se žádostí
o pochopení naléhavosti úkolu, o kterém
jsem hovořil. Chci při této příležitosti
s uznáním ocenit porozumění, operativnost
a iniciativu, s níž jsou návrhy nových
zákonů projednávány ve výborech
sněmoven a v plénu Federálního shromáždění.
Soudružky a soudruzi poslanci, na 7. zasedání
ÚV KSČ řekl jeho generální
tajemník s. Jakeš: "Kurs, který jsme nastoupili,
budeme všestranně rozvíjet a posilovat. Budeme
důsledně dbát, aby se v praxi plně
projevovala hluboce demokratická podstata našeho politického
systému, který patří k největším
vymoženostem lidu, jichž dosáhl ve svém
zápase za revoluční přeměny
společnosti."
Přičteme-li k těmto slovům i závěry
9. zasedání ÚV strany, pak je zcela zřejmé,
že federální vláda i vlády republik
musí mnohem účinněji a rychleji zvládat
úkoly vyplývající z potřeb
rozvoje socialistického demokratismu a samosprávných
prvků vládnutí při energickém
překonávání všech projevů
formalismu a byrokratismu.
Zásadní krok v tomto směru představují
opatření o rozšíření práv
podniků a samosprávného postavení
pracovních kolektivů, o úloze jejích
orgánů a volitelnosti vedoucích. Vláda
a její orgány budou napomáhat jejich formování
a uplatňování jejich poslání.
Vláda a její jednotliví členové
jsou si vědomi, že za svou činnost plně
odpovídají Federálnímu shromáždění,
že mají být pod stálou kontrolou sněmoven
a jejich orgánů. Tuto skutečnost bude vláda
v celé šíři své práce
respektovat. Budeme - tak jako doposud - nadále využívat
zkušeností i poznatků vás, poslanců,
které přinášíte z volebních
obvodů.
Vláda je připravena podporovat vše, co bude
směřovat k další demokratizaci společenského
organismu a v tomto širokém rámci k celkové
aktivizaci Národní fronty a v ní sdružených
organizací.
Proto je vláda rozhodnuta dále zkvalitňovat
svou součinnost s ústředním výborem
Národní fronty. Chceme postupovat tak, abychom přispěli
ke zvýšení jejího vlivu na tvorbu, realizaci
a kontrolu důležitých rozhodnutí federální
vlády. Spolu s již osvědčenou praxí
informování vrcholných orgánů
Národní fronty o základních záměrech
hospodářské a sociální politiky
vlády hodláme prohloubit konzultace připravovaných
důležitých opatření s cílem
více využívat podněty pro práci
vlády.
Přestavba nepochybně přinese nové
prvky a impulsy pro dnes již rozvinutou spolupráci
vlády a jejích jednotlivých členů
s nejvýznamnějšími organizacemi Národní
fronty, především pak s vedoucími orgány
ROH, SSM a Československé vědeckotechnické
společnosti.
Významnou pozornost hodláme věnovat harmonickému
vývoji vztahů mezi našimi národy a národnostmi,
zejména pak jejich sociálně ekonomickému
rozvoji.
Jsme si vědomi, že občanská aktivita
a iniciativa přinese tím větší
a zralejší plody, čím šířeji
se bude moci uplatnit. Prostor pro ni vytváří
otevřenost politiky, informovanost lidí, vytváření
podmínek pro to, aby mohli fakticky ovlivňovat rozhodování
o veřejných záležitostech.