Příznivé zkušenosti brigád vyvolávají
úsilí pracovníků o založení
dalších kolektivů, což je dobré
a velmi příznivé. Na besedě jsem se
také ptala na stanovisko k experimentu. Členové
kolektivu jsou toho názoru, že experiment zatím
nijak nepociťují.
Celkové výsledky ve srovnání s plánem
navazující na tendence výrobní hospodářské
jednotky z minulých let jsou velmi dobré. Samozřejmě,
musíme je posuzovat střízlivě. Je
nesporné, že aktivizace všech složek, kterou
vyvolal experiment, se ve výsledcích projevila.
Je však třeba také posoudit, do jaké
míry se na výsledcích podílí
to, že nyní je bižutérie módní,
a tak se dobře prodává. Další
vývoj ukáže, zda se jedná o krátkodobé
konjunkturální výsledky nebo zda jde o dobře
založenou dlouhodobou koncepci.
Vím, alespoň z tisku, že experimenty všude
neprobíhají tak příznivě. Mám
proto otázku na ministra financí ČSSR s.
Žáka: "Jaké jsou poznatky z dalších
experimentujících podniků, zejména
z hlediska tvorby zdrojů? Jaké další
se připravují, ať už z rozpočtových
nebo příspěvkových organizací?"
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Stránské,
slovo má poslanec Štafa, připraví se
poslanec Rábel.
Poslanec SL F. Štafa: Soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi, v Praze jsme v poměrně dobré
situaci v tom, že můžeme říci:
splnil se plán investiční výstavby,
byla překročena dodavatelská výstavba
bytů, pravděpodobně, a vypadá to tak,
když se nic zvláštního nestane, že
splníme i plán průmyslové výroby
i služeb, včetně restaurací. To by samozřejmě
mohlo vést k uspokojení. Jsme ještě
všichni pod dojmem toho, jak vypadá Staroměstské
náměstí, pěší zóna,
co se pro Pražany v posledních letech udělalo.
Ale přesto nemáme žádné důvody
k uspokojení. Musíme říci, že
jsme Praze ještě hodně dlužni zejména
v základních oblastech - údržba domovního
a bytového fondu, kde nesmírně zaostáváme
a zaostávání se ještě prohlubuje
- budu o tom ještě podrobně hovořit
- ve službách, kde ne vždy plníme úkoly,
které před nás vytyčily stranické
orgány.
Pokud jde o plnění bytové výstavby:
to, že plníme výstavbu dodavatelskou, že
ji překračujeme, ještě neznamená,
že plníme plán výstavby rodinných
domků, svépomocnou výstavbu. Výpadek
v této oblasti nahrazujeme podnikovými byty, nástavbami
a vestavbami. Tedy čísla nám vycházejí,
ale není to v takové struktuře, jak se plánovalo
a jak lidé potřebují.
Pokud jde o bydlení, jsme v takové situaci, že
stavíme v průměru za pětiletku včetně
doplňkových forem zhruba deset tisíc bytů,
někdy šest, někdy devět. Rozmístění
v pětiletce je krajně nerovnoměrné,
vždy na začátku pětiletky doháníme
zpoždění v občanské vybavenosti,
máme malou přípravu a rozpracovanost nových
bytů a doháníme to počty kolem dvanácti
tisíc bytů na konci pětiletky. Tím
vytváříme trochu nereálné předpoklady
pro splnění celého úkolu pětiletého
plánu.
Měli bychom tedy příští pětiletku
připravovat tak, aby už nástupní roky
byly podstatně lepší, aby plán byl z
tohoto hlediska reálnější.
Pokud jde o bydlení celkem, když jsme zhodnotili domovní
a bytový fond v Praze, stav inženýrských
sítí, došli jsme k závěru, že
nám chybí zhruba dvacet čtyři miliardy
korun na to, abychom uhradili nedostatečnou údržbu
za posledních padesát let. Toto zaostávání
nelze odstranit v kratší době než zhruba
deset roků, a to i za předpokladu, že dnešních
šest miliard korun na údržbu města zvýšíme
postupně různými kapacitními opatřeními
až na dvanáct miliard korun. Ale bude to ještě
dlouho trvat, než některý jiný primátor
bude moci vystoupit: mám Prahu v pořádku.
Takové zvýšení kapacit, takovou pomoc
budeme potřebovat.
Pokud jde o některé problémy bytové
výstavby, mám stanovisko družstevníků,
kteří přebrali už všechny své
byty z letošního roku, a to je skoro polovina výstavby.
Říkají - ono se přece jen něco
zlepšilo, máme v průměru jen deset až
dvanáct kolaudačních závad na byt.
To je velmi pozitivní příklad. Mívali
jsme šedesát, ale také bývalo sto. V
tom se stavbaři zlepšili. Družstevníci
však současně říkají -
měli byste něco udělat s tím, jak
vypadají skryté vady, jak dlouho se řeší.
Ono nám to trvá někdy půl roku. Využívat
dům, který má jedenáct pater s tím,
že nejezdí výtah, není tak jednoduchá
věc.
Soudruzi doporučují, jestli by mohl hlavní
arbitr zvážit v této souvislosti, zda do doby,
než bude změněn hospodářský
zákoník, by se nenašlo nějaké
opatření toho typu, aby bylo uloženo a umožněno,
aby si například družstevníci sami sjednali
opravu a předložili účet k vyrovnání
stavařům. Zdá se mi, že je to podobný
postup jako u oprav aut po havárii atd. Je to ve
společnosti ověřený postup a bylo
by dobře se na to podívat. Vždy dostaneme zamítavé
stanovisko - až bude ten a ten zákon atd. Možná,
že by se našlo takové opatření,
které by pomohlo desetitisícům lidí.
Lidé, když sami zařizují opravu, jsou
většinou rychlejší, čipernější,
než organizace. Dávám tedy v úvahu tento
námět.
Druhá základní věc, která nás
trápí, je oblast stabilizační družstevní
výstavby. Musím říci, že výsledek
je takový - alespoň v Praze - že zhruba po
roce - podle podkladů, které dodala družstva
po roce 60 % bytů má jiného nájemníka
než původně určeného. Nechci
tím žádat o zrušení stabilizační
družstevní výstavby, ani ji zpochybňovat.
Do určité míry však tato čísla
zpochybňují náš záměr,
aby družstevní stabilizační výstavba
sloužila nejlepším pracovníkům,
a ne vždy volíme odpovědně takový
způsob obsazení stabilizačního bytu.
Myslím, že tady věci nemáme v pořádku.
Určité problémy vyvolává v
Praze i poslední zvýšení nákladů
na družstevní byty. Musím říci,
že i v podmínkách, kde v Praze družstevníci
nemají byt, se na nás obrátili s návrhem,
že by nám vrátili 500 největších
a nejdražších bytů, které vycházejí
na 90 tis. Kčs, protože těžko shánějí
přímo v družstvu takového člověka,
který by družstevní byt vzal, a chtějí
vyměnit za menší byt, chtějí
pomoc z komunální výstavby atd. To je určitý
problém.
Kdybychom tyto byty vzali a prodávali za dvě stě
tisíc Kčs, bude zde v Praze tisícová
fronta. V této oblasti jsou určité rozpory,
na které se musíme v souvislosti se zákonem
o hospodaření s byty a ostatními zákony
podívat, abychom věci dořešili do konce,
s klidnou hlavou, ale přece jen tak, abychom dále
pokročili.
Pokud jde o další základní otázky,
nestojíme s rukama v kapsách. V Praze teče
do 3500 střech. Není to jen tím, že
byly udělány nekvalitně, je to také
špatnou údržbou, tím, že si tam lidé
montují antény, střechy nejsou stavěny
jako pochozí atd. My nemůžeme na tento problém
jen ukazovat. Dohodli jsme se na Městském výboru
KSČ, se soudruhem ministrem, že vytvoří
a pověří organizaci, která tyto rovné
střechy bude opravovat. Je už dohoda s ředitelstvím
Teplotechny o 20 tis. metrů pro příští
rok, ale měli bychom jít na 100 tis. metrů.
Praha potřebuje, abychom tento problém řešili
rychleji.
Jsou před námi už opravy a modernizace panelových
domů. Budeme příští týden
dávat do provozu dvouset tisící nový
byt, který byl dodán investorovi, tj. Národnímu
výboru hlavního města Prahy, od války.
Je to obrovský výsledek, ale současně
znamená, že polovina obyvatel bydlí už
v panelových domech. Současně také
znamená, že jsme postavili vlastně novou Prahu
na okraji Prahy, a to má dopad především
na dopravu. Všechny tyto byty byly vybudovány mimo
rámec velké Prahy tak, jak vznikla v roce 1927.
Z tohoto hlediska si musíme uvědomit také
nové nároky. Je třeba přestavět,
rekonstruovat panelové domy a vytvořit k tomu zhruba
desetitisícovou organizaci. Tam, kde je to potřeba,
musíme už dnes za pomoci nástaveb vylepšit
vzhled panelového domu, jeho izolaci, a přitom rekonstruovat
jádra tak, aby i pohled na Prahu z okraje nebyl tak fádní.
Takové návrhy už máme, chceme jít
tempem prozatím asi tisíc nástaveb za pětiletku.
Pokud jde o některé další základní
otázky, zkoušeli jsme všechno - čety na
údržbu domovních fondů, máme
OPBH, zkoušeli jsme soutěž o vzorný podnik,
údržbu za pomocí nájemníků,
péče nájemníků o dům.
Ale všechno to nakonec vede k jedné základní
zkušenosti: bez domovníků to nepůjde.
Připravujeme návrh a zkoušíme vytvořit
funkci domovníka-údržbáře, abychom
ho mohli pořádně zaplatit, aby to bylo jeho
hlavní zaměstnání. Jdeme do toho na
dvou obvodech, na co máme, co můžeme to uděláme
teď. Víme, že se musí řešit
i způsob, jak opustí byt, když nebude plnit
povinnosti.
Budeme žádat i od lékařů, aby
měli rozum, když budou dávat potvrzení,
že ze zdravotních důvodů vykonávat
funkci domovníka nelze. Všechny tyto věci si
uvědomujeme. Ještě nikdo na světě
nevyřešil údržbu bytů, když
se o byt soustavně nikdo nestará. Z tohoto hlediska
jsme návrh připravili a poslali nadřízeným
orgánům. Chceme už začít, abychom
už určité zkušenosti, ještě
dříve než se o tom bude jednat, z této
praxe měli.
Takových návrhů se samozřejmě
rodí denně hodně. Ne vždy stačíme
lidem vyhovět. Konkrétně - o jaké
návrhy se jedná?
Lidé kritizují, že jsou odcizeni v sídlištích,
že tam není nikdo, kdo by organizoval činnost
sídliště. Za podpory české vlády
jsme přišli s tím, jak věci řešit.
Např. detašovaná pracoviště národního
výboru, vytvářet sídlištní
rady a jiné kolektivy. Ukázalo se, že bez materiální
základny, bez toho, aby tam určitý aparát
byl, věci organizoval, bez toho, aby zde byly údržbářské
a svépomocné čety, aby to bylo podřízeno
jedinému sídlišti, to nejde. My tedy v podmínkách,
kdy ještě platí zákon o hlavním
městě, který v podstatě počítá
s likvidací místních národních
výborů - tak jak budou zarůstat do města
- jsme situaci obrátili. Na Chodově jsme vrátili
sídliště původnímu místnímu
národnímu výboru, přidali tam lidi
tak, aby v pěti základních oblastech na sídlišti
vykonávali všechno to, co místní národní
výbor na vesnici. Vybavíme toto město, které
má 100 tis. obyvatel. Nemusíme reorganizovat celou
Prahu a měnit okresy, otravovat lidi. Chceme za pomoci
lidí zvládnout sídliště a potom
aplikovat tyto věci na dalších větších
sídlištích, kde pro to budou vytvořeny
podmínky. Mysleli jsme si, že to nebude jednoduché,
že ne všichni lidé vezmou tento námět.
A musím říci, aniž jsme dělali
nějaké zvláštní zákroky
a opatření, na dodatečné volby přišlo
90 % voličů. Znamená to, že lidé
mají zájem věci řešit. Jenomže
my musíme být dost důslední a vytvářet
všechno k tomu, aby se místní národní
výbor mohl osvědčit, aby získal autoritu
lidí. Možná, že bychom alespoň
částečně našli jeden z receptů
k tomu, jak věci na sídlištích
zlepšovat.
Je to tak, že v průměru nemáme málo
prostředků. Máme na komunální
byt zhruba 3000 korun, a to není málo. Je otázka,
jak s tím hospodaříme. Máme dnes 15
tis. lidí v OPBH a jen 1500 domovníků. To
neznamená, že všichni ostatní jsou úředníci.
Ale přece jen podíl úředníků
a správy je tam příliš velký.
Musíme najít novou dělbu práce mezi
domovníkem-údržbářem, mezi obvodními
komunálními podniky a našimi centrálními
podniky. I v tom musíme odlišovat organizace nějakou
částkou a druhem opravy.
Z tohoto hlediska se domnívám, že jde o zkušenost,
kterou bychom měli rozšiřovat a pokračovat
dál.
Na funkci domovníka budeme potřebovat v Praze zhruba
10 tis. lidí. A to počítáme 60 bytů
na jednoho domovníka-údržbáře.
Ale když už nyní máme v OPBH 15 tis. lidí,
je to tak velký rozdíl? Když trochu poradíme
v OPBH, postupně můžeme dobudovat tuto funkci
nejen na dvou, ale i na ostatních obvodech. Z tohoto hlediska
se domnívám, že je jedině správný
takovýto postup. Když bude domovník-údržbář
mít 60 bytů, tzn. hodnotu přes 18 mil. Kčs,
najděte mně někde jinde úsek národního
hospodářství, že je stav takový,
že 18 mil. Kčs je v podstatě bezprizorných,
tak jak to dnes u nás funguje na sídlištích.
Proto ty domy tak vypadají, proto všechno ostatní
se odvíjí špatně. Po realizaci našeho
návrhu dostanou svou reálnou základnu i stranické
orgány a organizace Národní fronty v této
oblasti, protože nebudou chodit stále jenom nahoru
a svádět vinu na jiné a budou moci a muset
organizovat práci v místě bydliště
v souladu s tímto záměrem.
Druhý základní problém je městská
hromadná doprava. Máme s ní samozřejmě
problémy. Kdybych měřil městskou hromadnou
dopravu a její odvětví tím, jak si
lidé stěžují, je stav zhruba takový,
že jedna třetina městské hromadné
dopravy je už v metru - na metro je zhruba jen 40 až
50 stížností ročně. Jiná
problematika je v provozu tramvají. U tramvají jsme
už většinou vyřešili to, že
jsou odděleny od ostatního provozu, jsou upraveny
dráhy. Na tramvaje je stížností zhruba
200, na autobusy 500. Myslím, že se nemusíme
zabývat tím, co lidé v podstatě berou,
na co si nestěžují, to je ba metro a tramvaje.
Ale kde jsou problémy u autobusů? Za prvé
že máme autobusy, ale ve špatném stavu.
Máme 1400 autobusů, do provozu jsme schopni jich
dát 950. Máme málo řidičů,
i když děláme nábor. Platy nemají
špatné. Máme povoleno 500 přesčasových
hodin, děláme 800. Jsou chyby ve struktuře.
V tom, že naše největší sídliště
- Jihozápadní Město, se vlastně muselo
stavět jako náhrada za Kolovraty a Nedvězí,
kde jsme zrušili výstavbu a odstoupili dobrou zemědělskou
půdu. A je to správné opatření.
Na druhé straně jsme museli náhradní
sídliště Jihozápadní Město
začít budovat z opačného konce, takže
metro jde ze středu Prahy a sídliště
se staví z druhé strany. Všechno musíme
řešit autobusy. Podobně i to, že není
metro na Severní Město, i to nás nesmírně
zatěžuje. Hovořím o tom ne proto, že
bychom v tomto potřebovali pomoc. My si pomůžeme
za podpory ústředních orgánů
tím, že dobudujeme metro. Již v příštím
roce budeme ve středu Jihozápadního Města.
Za dva roky budeme na Skalce, za tři roky budeme ve Vysočanech.
(V roce 1990.) To znamená, že budeme v této
době mít spojena metrem prakticky kromě Severního
Města všechna velká sídliště
a všechny větší průmyslové
rajóny. Zároveň budou mít sídliště
a průmyslové rajóny spojení se středem
města. Metro je už ve středu města přetíženo,
a ne vždy to dobře zvládáme. V současné
době na autobusy v podmínkách, kdy je jich
málo, kdy nemáme náhradní díly,
a v jiných krajích je to ještě horší,
přenášíme velikou zátěž.
Z tohoto hlediska lidé, kteří jezdí
autobusy musí mít pevné nervy.
Není jednoduché nahrazovat metro autobusy, to v
podstatě nejde Ale lidé to zvládají
a přichází na ně 500 stížností
ročně. Uvědomme si, že dohromady, i
se stížnostmi na obsluhu je 1200 stížností
na celý Dopravní podnik, na 1 miliardu 300 miliónů
cest za rok. Rád bych viděl službu - a u
nás v Praze taková není - která
má na 1 miliardu 300 miliónů výkonů
1200 závad. Polovina stížností je oprávněná,
polovina ne. I to je třeba vidět z hlediska lidí.
(Nejenom do dopravy "řezat", ale také
ocenit, v jakých podmínkách a s čím
pracují.) Je třeba, aby lidé věděli,
že o jejich práci víme, že ji vysoce hodnotíme.
My si pomůžeme i v řadě jiných
oblastí. Např. tím, že vytváříme
tramvajové rychlodráhy. Jedna bude uvedena do provozu
již příští rok. Tímto způsobem
chceme dořešit celý městský systém
tak, aby byl nejméně na úrovni dnešních
tramvají, tzn. aby počet stížností
a problémů dále a dále klesal.
Mohl bych samozřejmě hovořit o životním
prostředí. Když jsme sestavovali generel energetiky,
ukázalo se, že v roce 2030 bude pravděpodobně
v Praze ráj, protože se nebude uhlí, koks a
nic podobného spalovat, a my tím směrem jdeme.
A pokud z uhlí budeme získávat 40 % energie,
tak z dálkového topení z mělnické
soustavy. Z tohoto hlediska je záměr dobrý.
Ale lidem nepostačí říkat, že
bude jednou ráj. Chtěli by pro životní
prostředí udělat něco více
už dnes.
Musím říci, že naše dosavadní
opatření dosáhla toho, že se snížila
doprava v centru města na úroveň padesátých
let. Musím říci - a města ve světě
znám - že jen málo měst dosáhlo
této úrovně. Pomohlo k tomu metro i omezení
autobusové a automobilové dopravy. Musíme
říci Pražanům: Jestliže chcete,
aby se dále situace zlepšovala, musíme omezovat
dopravu ve středu města. Dát přednost
městské hromadné dopravě a zastavovat
svozy a objíždět střed města.
V tom se velmi výrazně projevují opatření,
která jsme provedli. Například na Václavském
náměstí před těmito opatřeními
jezdilo 24 000 jednotek za den. V současné době
je to méně než 4000. Tak jak budeme řešit
zásobování jiným způsobem,
budeme snižovat i počet zvláštních
povolení, abychom Václavské náměstí
uchránili. To se týká i řady dalších
oblastí, do nichž nyní půjdeme s druhou
etapou Královské cesty.
Myslím, že každý, kdo Prahu vidí,
co se v ní děje, pochopí, že nastolené
problémy nejsme schopni sami zvládnout bez pomoci
celé federace. Praha, všechna ta krása v ní,
vznikla z krve a potu vesnických lidí. Vznikla z
dolů na Kladně, na Ostravsku, vznikla z toho, jak
v ní pracovali zedníci ze Slovenska a ze Šumavy.
Bez pomoci ostatních krajů na rozvoj tohoto města
nejsme schopni problémy, které jsou před
námi, bezezbytku vyřešit.
Myslím, že tato tribuna je dána k tomu, abych
vás a vaším prostřednictvím všechny
kraje požádal, abyste pomohli, aby účast
ostatních krajů Praze byla ještě větší.
Předseda FS A. Ondra: Děkuji poslanci
Štafovi, nyní prosím poslance J. Rábela.
Poslanec SL J. Rábel: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, výbory
pro zemědělství a výživu spolu
s představiteli federálního ministerstva
zemědělství a výživy při
projednávání kapitoly státního
rozpočtu československé federace na rok 1988
mohly konstatovat, že i v letošním roce a tím
od počátku 8. pětiletky je předpoklad,
že bude u rozhodujícího objemového ukazatele
zemědělské výroby, tj. u hrubé
zemědělské produkce, splněna plánovaná
úroveň. V souladu s uvedeným je poznatek
z mého obvodu. Ověřil jsem si, že zemědělské
podniky šumperského okresu plně zabezpečí
odvod zemědělské daně ve výši
11 miliónů 600 tisíc Kčs, která
je významným zdrojem rozpočtu národních
výborů.
Od počátku pětiletky je zabezpečována
výživa obyvatelstva na potřebné úrovni
a poptávka spotřebitelů je kryta bez vážnějších
problémů. Některé nedostatky se projevují
v sortimentu. Hlavní důraz je kladen na inovaci
výrobků, na zvýšenou trvanlivost a nutriční
hodnoty potravin, v zemědělství i potravinářském
průmyslu na snižování vlastních
nákladů, snižování energetické
a surovinové náročnosti a na ekonomiku.
Odvětví zemědělství a výživy
přijalo plán na rok 1988 plně v souladu se
směrnicí. Plánované záměry
se neodchylují od záměrů 8. pětiletky.
I když plán za zemědělsko-potravinářský
komplex v oblasti finanční nedoznává
proti plánu 8. pětiletky změn, rozpracování
finančního plánu na jednotlivé plánovací
skupiny se od schváleného plánu poněkud
odchyluje, a to z důvodu řešení vysoké
rizikovosti finančního plánu potravinářského
průmyslu.
Půjde o vskutku náročný úkol,
budeme-li chtít našim občanům nabídnout
potravinářské výrobky v úhrnné
hodnotě 131,1 mld. Kčs. Představuje to na
jednoho obyvatele 8570 Kčs bez rozdílu věku.
To není nijak málo!