Obdobně výbory ústavně právní
si ověřovaly v minulých letech účinnost
tohoto zákona.
Výbory pro zemědělství a výživu
se při svých jednáních o zajištění
zemědělství a potravinářského
průmyslu stroji a zařízeními i výrobky
z dalších odvětví, zejména z
chemického průmyslu, setkávaly s řadou
problémů v kvalitě, spolehlivosti a technické
úrovni i cen těchto výrobků a jejich
vliv na výsledky práce v zemědělství.
Jejich přístup k projednávání
návrhu zákona vycházel zase z těch.
to poměrně bohatých zkušeností
z pohledu uživatele výrobků.
Výbory pro plán a rozpočet se při
projednávání státního rozpočtu
i státního závěrečného
účtu už tradičně setkávají
s dopady úrovně a kvality produkce na výsledky
hospodaření a vůbec na efektivnost naší
ekonomiky.
Bylo tedy ve výborech dost zkušeností a poznatků
k náročnému projednávání
vládního návrhu zákona. Výbory
pro zemědělství a výživu vládní
návrh doporučily ke schválení. Výbory
pro plán a rozpočet i výbory pro průmysl,
dopravu a obchod doporučily shod. ně úpravu
odstavce 3 § 16 vládního návrhu.
Odlišná stanoviska výborů, zejména
ve věci předkládání zahraničních
vzorků v souvislosti s hodnocením výrobků
státními zkušebnami a s tím spojeným
vynakládáním devizových prostředků,
byla sjednocena na poradě předsedů výborů
s představiteli Úřadu pro normalizaci a měření
a zástupcem Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj. Aby byly vytvářeny
podmínky pro náročné hodnocení
výrobků, ale přitom zabráněno
možnosti paušálního vyžadování
vzorků zahraničních výrobků
státními zkušebnami při hodnocení
tuzemských výrobků, bylo dohodnuto, že
v prováděcím předpise bude formulována
povinnost organizace prokazovat skutečnosti rozhodné
pro zařazení výrobků do stupně
jakosti Q takto: "Důkazními prostředky,
kterými lze prokazovat skutečnosti rozhodné
pro zařazení výrobku do stupně jakosti
Q jsou např.:
- listiny obsahující technické a ekonomické
údaje o srovnatelných výrobcích a
o hodnoceném výrobku a údaje o vývoji
jejich jakosti,
- anebo podle povahy výrobku a možností výrobce
také vzorky srovnatelných výrobků."
Tato dohoda a závěr výborů je zahrnut
do společné zprávy výborů (tisk
23).
V předloženém návrhu je třeba
dále provést zpřesňující
dílčí legislativní úpravy,
které jsou taktéž obsaženy ve společné
zprávě výborů. Společnou zprávu
jste všichni obdrželi.
Jak už zde bylo připomenuto, do zákona se zařazuje
nový úřední výkon, certifikace
výrobků. Povinné certifikaci budou podléhat
pouze stanovené výrobky.
Úprava certifikace výrobků má zabezpečit
racionální dozor nad jakostí výrobků,
které není vhodné hodnotit nebo schvalovat.
Jde o režim, který má zabezpečit trvalé
dodržování jakosti. K této části
zákona nebyly výhrady ani připomínky.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu pro plán a rozpočet, pro zemědělství
a výživu, pro průmysl, dopravu a obchod a výboru
ústavně právního doporučuji
Sněmovně lidu schválit vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 30/1968 Sb., o státním
zkušebnictví (tisk 16) ve znění společné
zprávy výborů ústavně právního,
pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu
a obchod, pro zemědělství a výživu
Sněmovny lidu (tisk 23). Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL V. Vedra:
Děkuji společnému zpravodaji výborů
Sněmovny lidu poslanci Dobiášovi a uděluji
slovo poslankyni Hornáčkové.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně D. Hornáčková: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne, súdruhovia poslanci, vážení
hostia! Ako zdôraznil súdruh poslanec Dobiáš
vo svojej spravodajskej správe, vysoká technická
úroveň výrobkov, ich dobrá kvalita
i vzhľad vždy boli a stále sú jedným
z dôležitých predpokladov pre ďalší
úspesný rozvoj našej ekonomiky. Sú aj
rozhodujúcim predpokladom pre vytváranie spokojnosti
občanov s nimi.
Kvalita niektorých výrobkov, určených
najmä pre vnútorný trh, nie je už dlhší
čas dobrá, zákazník ich kupuje mnohokrát
s nedôverou a s obavami, ako dlho mu budú bez porúch
slúžiť. Niektorí naši výrobcovia
namiesto zlepšenia kvality svojich výrobkov zvyšujú
počet kupónov na záručné opravy,
ktoré sú súčasťou záručných
listov. Obzvlášť závažné sú
ekonomické dôsledky z dodávok nekvalitných
výrobkov a výrobkov bez dostatočnej technickej
úrovne našim zahraničným odberateľom.
Preto sa v súčasnosti venuje mimoriadna pozornosť
vytvoreniu všetkých nevyhnutných predpokladov
a podmienok pre to, aby sa vysoká technická úroveň,
kvalita a spoľahlivosť stala samozrejmou vlastnosťou
našich výrobkov.
Objektívna potreba vyvíjať tlak na zvyšovanie
akosti československých výrobkov vyvoláva
nutnosť zvyšovať nároky nielen na činnosť
výrobných organizácií, ale i na činnosť
orgánov štátneho skúšobníctva,
ktorá za uplynulých 20 rokov pôsobnosti zákona
o štátnom skúšobníctve nesporne
plne potvrdila dôležitý význam ich poslania.
Zákon však za tento dlhý čas predsa
len stratil na účinnosti, a preto treba jeho novelizáciou
vytvoriť väčší priestor pre ďalšie
zvyšovanie úrovne a účinnosti štátneho
skúšobníctva, pričom hlavným
cieľom je sprísnenie a racionalizácia postupu
štátnych skúšobní pri hodnotení
výrobkov a pri zvyšovaní objektivity celého
konania.
Vládny návrh zákona prerokovali výbory
Českej národnej rady a vyslovili s ním súhlas.
Výbory Slovenskej národnej rady s návrhom
takisto súhlasili, ale odporučili niektoré
drobné zmeny v záujme spresnenia dikcie zákona
a zosúladenia s textom a s terminológiou dosiaľ
platného zákona. O výsledku prerokovania
návrhu zákona vo výboroch Snemovne ľudu
a Snemovne národov podal podrobnú informáciu
súdruh poslanec Dobiáš. Všetky odporučené
zmeny boli prerokované v ústavnoprávnych
výboroch Snemovne ľudu a Snemovne národov a
väčšina z nich bola akceptovaná a premietnutá
do spoločnej správy výborov snemovní
- tlač č. 23.
Z hľadiska ústavnoprávneho je predložený
vládny návrh novelizácie zákona o
štátnom skúšobníctve v súlade
s článkom 24 ústavného zákona
o československej federácii, podľa ktorého
patrí do pôsobnosti Československej socialistickej
republiky okrem iného aj úprava štátneho
skúšobníctva, a preto novelizácia zákona
o státnom skúšobníctve sa musí
uskutočniť zákonom Federálneho zhromaždenia.
Ako spoločná spravodajkyňa výborov
Snemovne národov odporúčam snemovni schváliť
predložený vládny návrh zákona,
ktorým sa mení a doplňuje zákon č.
30/1968 Zb., o štátnom skúšobníctve,
so zmenami, uvedenými v spoločnej správe
výborov oboch snemovní.
Předsedající předseda SL V.
Vedra: Děkuji společné zpravodajce
výborů Sněmovny národů poslankyni
Hornáčkové. Do rozpravy se písemně
přihlásil poslanec Zdeněk Rada, prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec SL Z. Rada: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci. S přestavbou naší ekonomiky na intenzívní
rozvoj stává se kvalita naší výroby
mimořádně naléhavým ekonomickým
a politickým problémem, jemuž musíme
věnovat velkou pozornost. Závažná jednání
nejvyšších stranických orgánů
nejednou zdůraznila, že nedostatky v kvalitě
výroby, které jsou stále nemalé, způsobují
jak materiální, tak morální ztráty,
narušují rytmičnost výroby a vyvolávají
oprávněnou kritiku lidí. Je nutno otevřeně
říci, že bez obratu v tomto směru nemůžeme
splnit žádný z cílů, které
jsme si v naší společnosti vytyčili,
nedosáhneme vysoké produktivity ani neurychlíme
vědeckotechnický pokrok. Jestliže chceme splnit
úkoly XVII. sjezdu KSČ, neobejdeme se bez nových
forem a nových metod práce, bez mobilizace našeho
materiálního a duchovního potenciálu
a bohatství. Dosáhnout všude vysoké
kvality výrobků, přestat vyrábět
zmetky, pravidelně provádět inovaci výrobků
- vyžaduje vytvoření takových podmínek,
jako jsou organizovanost, disciplína, zdokonalování
stylu řídící práce a hlavně
mít snahu překonat stereotyp a návyky, které
jsou poplatné extenzívnímu rozvoji ekonomiky.
Začít musíme všichni na všech úrovních.
Je to bezesporu složité, ale žádný
kompromis ani polovičatost zde neobstojí, neboť
dosavadním způsobem řízení
výroby nelze zajistit potřebnou tvorbu prostředků
nezbytných pro další růst životní
úrovně.
O tom, že s kvalitou naší produkce není
vše v pořádku, svědčí
oprávněné připomínky nás
uživatelů k většině výrobků,
které jakýmkoliv způsobem užíváme.
Je skutečností, že jsme si v minulých
letech příliš zvykli chápat potíže
a z nich vyplývající nedostatky. Často
se zapomíná, že na jedné straně
jsme výrobci a na druhé straně uživatelé.
Přitom ne zřídka se stává,
že ti, kdo si oprávněně jako spotřebitelé
stěžují na nízkou kvalitu zboží
vyráběného jinými, sami si často
jako výrobci nepočínají právě
lépe. Nelze za výrobek nejvyššího
stupně jakosti považovat takový, který
sice technickou úrovní odpovídá srovnatelnosti
se světem, ale je vysoce poruchový. jeho životnost
je nízká a není zajištěn servis
ani náhradní díly. To všechno je znakem
jakosti výrobků, ovlivňuje jeho užití
a zároveň s tím i spokojenost spotřebitele.
V tomto směru byla přijata některá
opatření, která by měla změnit
přístupy a pohledy na tuto problematiku na koncepčních
i realizačních místech v celém systému
řízení našeho národního
hospodářství.
Také dnes projednáváme vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 30/1968 Sb., o státním
zkušebnictví, který by měl plnit úlohu
jednoho z důležitých nástrojů
k účinné realizaci komplexního řízení
jakosti našich výrobků. Naše dřívější
snahy o zvýšení jakosti výrobků
nepřinesly očekávané výsledky.
Opatření, která byla tehdy přijata,
nevyvolala dostatečně účinný
tlak na výrobce, kteří neměli ani
tak zájem o kvalitu výrobků, jako spíše
o plnění kvantitativních ukazatelů
plánu. Také státní technický
dozor a státní zkušebny neplnily účinně
kontrolní funkci vůči výrobcům.
A pokud jde o podnikové orgány kontroly jakosti,
tady se zanedbalo snad nejvíce. Např. praxe některých
výrobců produktů pro domácí
trh šla tak daleko, že se v prvých dvou dekádách
měsíce prováděla celkem poctivá
kontrola jakosti výrobků a ve třetí
dekádě se pustilo všechno, i ty zadržené
z prvních dvou dekád, jen aby plán byl v
objemových ukazatelích splněn.
Z dosavadní praxe je možno vyvodit závěr,
že i naše státní zkušebnictví
je poplatné dosavadnímu vývoji. Na jedné
straně, jak jsem uvedl, roste počet reklamací
a připomínek na technickou úroveň
a spolehlivost našich výrobků a na straně
druhé statistické údaje o zařazení
výrobků do I. stupně jakosti ukazují
na solidní úroveň, tzn. že by mělo
být vše v pořádku. Např. v roce
1986 bylo ze zkušebnictví celkem zařazeno do
I. stupně jakosti 30,1 % hodnocených výrobků.
Na první pohled bychom tedy mohli být spokojeni,
jen však do té doby, než to srovnáme s
předními výrobky světového
trhu.
Pro srovnání uvádím, že např.
v Japonsku hodnotí zhruba 7 % svých výrobků
jako výrobky špičkové světové
úrovně.
Z toho tedy vyplývá požadavek na naše
státní zkušebnictví, zvýšit
náročnost a kritičnost při hodnocení
a zařazování výrobků a také
rozšířit okruh výrobků k přezkušování,
jak stanovilo 5. zasedání ÚV KSČ.
Hovoříme-li o jakosti a spolehlivosti výrobků,
pak nemůžeme opomenout také nedostatky v obchodně
technických službách, které stejně
jako nekvalitní výrobky způsobují
zákazníkům technické problémy
a mají i ekonomické a politické důsledky.
Soudružky a soudruzi, zvlášť závažné
důsledky způsobují. výrobky nedostatečné
technické úrovně a nízké kvality
a spolehlivosti v zahraničním obchodě. Nízká
kvalita výrobků patří k hlavním
příčinám nízkých cen
docílených na zahraničních trzích,
vyvolává reklamace, dodatečné náklady
a připravuje nás nejen o materiální
hodnoty, ale i dobrou pověst.
Zvýšení konkurenční schopnosti
našich výrobků na zahraničních
trzích je jednou z rozhodujících podmínek
úspěšné přestavby našeho
národního hospodářství. Musíme
tudíž držet krok v ostrém konkurenčním
boji ve světě, v němž platí nekompromisní
požadavek růstu technické úrovně,
jakosti výrobků a zajištění bezporuchového
a včasného servisu. Proto je pro nás tak
důležité mezinárodní srovnávání
parametrů výrobků, které chceme na
zahraničních trzích nabízet.
Rozhodující jsou při tomto srovnávání
technické parametry výrobku, jeho ekonomický
efekt a čas. Jak víme ze zkušeností,
faktor času nám dělá velké
potíže, neboť navržený špičkový
výrobek, který obstál v mezinárodním
porovnání, toto hodnocení ztratí v
důsledku dlouhé přípravy jeho výroby.
Některé naše podniky mají určitou
nechuť a nezájem o mezinárodní porovnání.
Ale nám skutečně nezbývá, než
vycházet při hodnocení našich výrobků
ze srovnání s výrobky předních
světových výrobců. Nemůžeme
přihlížet jen k našim podmínkám
a možnostem a už vůbec ne k tomu, že by
naše měřítko užití a spokojenosti
s výrobkem mělo platit i pro zahraničního
zákazníka. Takový přístup vede
často k tomu, že výrobky, které u nás
hodnotíme jako špičkové nebo srovnatelné
s konkurencí, naši zákazníci za takové
nepovažují a samozřejmě se to projeví,
jak jsem uvedl, ve snížení zájmu o ně,
popř. ve snížení ceny.
V současné době, jak ukazují dostupné
informace, je mechanismus vlivu technické úrovně
výrobků na jeho cenu na světových
trzích velmi tvrdý a nekompromisní. Tak např.
snížení technické úrovně
strojírenských výrobků o 10 % vede
ke snížení jejich ceny o 15 až 20 %. Pokles
technické úrovně o 15 až 20 % znamená
snížení ceny až o 50 %. Naopak zvýšení
technické úrovně jen o několik procent
proti průměru špičkového výrobku
přináší výrobci výhodu
až dvojnásobné ceny.
Chceme-li být světoví u výrobků,
kde "na to máme", kde můžeme směle
konkurovat špičkovým výrobkům
ve světě nebo je i dokonce předčit,
pak se musíme pravidly, která ve světové
konkurenci neúprosně působí, řídit.
Soudružky a soudruzi, jak jsem uvedl (a poznatky z volebních
obvodů to plně potvrzují), v hospodářské
sféře je celá řada připomínek
k této problematice.
Právem je poukazováno na to, že kvalita je
celospolečenskou záležitostí a že
výsledky jednotlivých podniků-finalistů
jsou závislé na dodávkách řady
jiných podniků, na jejich včasnosti, úplnosti
a hlavně na kvalitě, což v konečném
výsledku rozhoduje o kvalitě finálního
výrobku. Jedná se např. o agregátovou
základnu, především jde o technickou
úroveň motorů všech výkonů,
jejich spolehlivost, hlučnost, spotřebu, problémy
jsou u hydrauliky nebo gumárenské a pryžové
výroby, a mohl bych jmenovat dále.
Pro zvýšení jakosti je třeba posílit
především zkušebnictví v podnicích
a vybavit je potřebným měřicím
zařízením a technikou, kterou je možno
získat většinou jen dovozem; stejně
tak je třeba řešit diagnostiku, aby odpovídala
světové úrovni.
Ke zvážení uvádím i to, aby již
při zadání vývojového úkolu
spolupracovaly zkušebny, protože v dané době
základní technické podmínky zpracuje
řešitel bez informací od zahraničního
obchodu a k těmto základním technickým
podmínkám se také státní zkušebny
nevyjadřují, proto je požadavek, aby úvodní
oponentury se zúčastnil i zástupce státní
zkušebny.
Řada připomínek je k úrovni kvalifikace
pracovníků státních zkušeben,
včetně praxe z vývojových nebo výzkumných
pracovišť, neboť v řadě případů
nejsou rovnocennými partnery odborníkům oboru,
který hodnotí. Je předkládán
názor, aby v hodnotitelských komisích byli
zástupci rozhodujících odběratelů,
kteří mají zkušenosti z provozu daných
výrobků.
Podobně mnoho nejasností je v současné
době v hospodářské sféře
na úrovni výrobních hospodářských
jednotek i podniků, jak to bude s prostředky na
pořizování srovnatelného výrobku
ze zahraničí apod.
Soudružky a soudruzi, vypořádat se s tak složitým,
dá se říci letitým problémem,
jako je kvalita výrobku, nebude jistě snadné,
přihlédneme-li k současným dodavatelsko-odběratelským
vztahům.
Proto bude nezbytné uskutečnit rozsáhlé
změny v ekonomickém mechanismu - především
však musíme dosáhnout toho, aby úsilí
o zlepšení kvality výrobků se stalo
prvořadou záležitostí pracovních
kolektivů.
Stejně tak je nutné, aby orgány státního
zkušebnictví zpřísnily a zracionalizovaly
svůj postup při hodnocení výrobků,
aby zvyšovaly objektivitu jejich hodnocení a využívaly
všech potřebných hodnot v zájmu toho,
aby naše výrobky svou technickou úrovní
a spolehlivostí vyvolávaly spokojenost jak u domácích,
tak zahraničních zákazníků.
To je také cílem dnes projednávaného
vládního návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
30/1968 Sb., o státním zkušebnictví,
a proto i já jej doporučuji sněmovnám
schválit.
Předsedající předseda SL V. Vedra:
Děkuji poslanci Radovi. Hlásí se ještě
někdo z poslanců o slovo? (Ne.) Není tomu
tak. Vyhlašuji rozpravu za skončenou.
Žádají o slovo společní zpravodajové?
(Ne.) Nežádají.
Můžeme přistoupit k hlasování.
V zasedacím sále je přítomno 167 poslanců
Sněmovny lidu, 64 poslanci Sněmovny národů
zvolení v České socialistické republice,
57 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice. Obě
sněmovny jsou usnášení schopné.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
národů.
Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí
s návrhem zákona ve znění společné
zprávy výborů Sněmovny národů
a podle doporučení společné. zpravodajky
výborů Sněmovny národů, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
zákona ve znění společné zprávy
výborů Sněmovny lidu a podle doporučení
společného zpravodaje výborů Sněmovny
lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Také poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví.
(Poznámka redakce: usnesení FS č.
16, SL č. 38, SN č. 43.)
Soudružky a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v
jednání. Dalším bodem pořadu
je