Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené v České socialistické
republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením
společného zpravodaje výborů Sněmovny
národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zvolení v
České socialistické republice zákon
schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny.
národů zvolené ve Slovenské socialistické
republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením
společného zpravodaje výborů této
sněmovny? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zvolení ve
Slovenské socialistické republice zákon schválili.
Konstatuji, že zákon byl Sněmovnou národů
schválen
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon, kterým se mění a doplňují
některá ustanovení zákoníku
práce.
(Poznámka redakce: usnesení FS č.
14, SL č. 36, SN č. 41.)
Nyní budeme hlasovat o vládním návrhu
zákona o zvýšení některých
důchodů, které jsou jediným zdrojem
příjmů.
Při schvalování tohoto zákona platí
také zákaz majorizace.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny národů zvolené ve
Slovenské socialistické republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením
společného zpravodaje výborů této
sněmovny, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zvolení ve
Slovenské socialistické republice zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené v České socialistické
republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením
společného zpravodaje výborů Sněmovny
národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Také poslanci Sněmovny národů zvolení
v České socialistické republice zákon
schválili.
Konstatuji, že zákon byl Sněmovnou národů
schválen.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením
společné zpravodajky výborů, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Také poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon o zvýšení některých
důchodů, které jsou jediným zdrojem
příjmu.
(Poznámka redakce: usnesení FS č.
15, SL č. 37, SN č. 42.)
Nyní projednáme, soudružky a soudruzi,
Vládní návrh odůvodní místopředseda
vlády ČSSR a předseda Státní
komise pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj soudruh Jaromír Obzina. Prosím, aby se ujal
slova.
Místopředseda vlády ČSSR a předseda
Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj J. Obzina: Vážený
soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, z pověření
vlády Československé socialistické
republiky předkládám Federálnímu
shromáždění ČSSR k projednání
a schválení vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví.
Předkládaný návrh upravuje významnou
část hospodářské, vědní
a vědeckotechnické politiky Komunistické
strany Československa a socialistického státu,
a to hodnocení jakosti výrobků, kterým
se z celospolečenského, státního hlediska
zabývá především státní
a resortní zkušebnictví. Chceme však při
této příležitosti znovu jednoznačně
zdůraznit, že o úrovni jakosti rozhoduje výrobce,
že o jakosti výrobku se rozhoduje ve výrobě.
Následná kontrola ani hodnocení netvoří
substanci jakosti výrobků a nelze je proto z tohoto
hlediska přeceňovat. Avšak stejně tak
nelze následnou kontrolu a hodnocení výrobků
z hlediska ekonomických zájmů jako faktory
a nástroje výchovy, ekonomické zainteresovanosti
či postihu podceňovat, a to tím méně,
že právě nyní máme s jakostí
výrobků nemalé problémy. Proto se
zákonodárce obrací touto obecně závaznou
právní normou především na výrobce
- řídící pracovníky, i bezprostřední
duševně a manuálně pracující,
aby jednoznačně stanovil jménem celé
společnosti, jménem státu objektivní
měřítko, které na jakost výrobku
klade a které při jejich hodnocení bude vyžadovat.
Proto je jakost jak svou podstatou, tak bezprostřední
zainteresovaností všech výrobců a uživatelů
výrobků nejen ekonomickou, ale v plném slova
smyslu kategorií sociálně politickou, mající
mimořádný celospolečenský význam.
Platí to v oblasti vnitropolitické i mezinárodní.
Ve vztahu k nejvyspělejším kapitalistickým
zemím při srovnávání úrovně
ekonomického rozvoje v současné historické
etapě tvoří hodnoty jakosti výrobků
nedílnou součást soudobé politické
strategie ekonomického růstu, vyjadřující
v programech socialistických zemí úsilí
jak o rychlejší tempo ekonomického růstu,
tak o jeho novou kvalitu. Vyplývá to z našeho
základního komunistického cíle, že
socialismus v měřítku státním,
stejně jako v měřítku mezinárodním
zvítězí konečně a definitivně
jedině tehdy, prokážeme-li své prvenství
a přednosti před kapitalismem i v oblasti ekonomické,
tzn., budeme-li vyrábět lépe, více,
kvalitněji a laciněji než nejvyspělejší
kapitalistické země. A to není úkol
ani snadný, ani krátkodobý. Avšak bez
jeho vyřešení není historické
cesty vpřed.
Předkládaný návrh chápeme současně
jako prvé, byť významné, avšak
přece jen dílčí opatření
v celém souboru připravovaných aktů,
k nimž řadíme nově připravovaný
vládní návrh zákona o ochranných
známkách, návrh komplexního zákona
o standardizaci a vládní opatření
k zavedení systému řízení jakosti
československého národního hospodářství.
K projednávanému vládnímu návrhu
zákona č. 30/1968 Sb. chci uvést tyto skutečnosti:
1. Výkon státního zkušebnictví,
státní zkušebnictví jako takové,
je oborem státní správy, jehož prvořadým
cílem je přispívat svým výkonem
ke zvyšování jakosti, k ochraně oprávněných
zájmů uživatelů výrobků
a k ochraně celospolečenských zájmů,
např. v oblasti zahraničního obchodu.
To znamená, že přímo jako orgán
státní správy nezasahuje do výrobního
procesu u výrobce, nedoplňuje, nezdvojuje a nenahrazuje
kontrolní činnost řídících
článků výroby ani odborných
inspekcí technického dozoru a nezabývá
se konkrétním jednotlivým výrobkem,
ale jeho typem, v jakém je dáván do oběhu.
Z uvedeného vyplývá, že vliv státního
zkušebnictví na úroveň jakosti výroby
je nepřímý, i když mimořádně
významný a s výraznými ekonomickými
a dalšími důsledky.
2. Ekonomické a sociální politické
důsledky státního zkušebnictví
se projevují v důsledku povinného hodnocení,
schvalování a certifikace stanovených druhů
výrobků a provádění kontroly
zhodnocených, schválených a certifikovaných
výrobků. Proto je třeba zdůraznit,
že přijetím tohoto zákona se v žádném
případě nesnižuje zákonná
odpovědnost výrobců za péči
o zvyšování jakostí jimi vyráběných
výrobků. Právě naopak. V důsledku
hodnocení výrobků státními
zkušebnami se určuje zařazení výrobků
do jednoho ze tří stupňů jakosti anebo
ve výjimečných případech pro
závažné nedostatky se jejich zařazení
odmítne. Zařazení výrobků do
jednotlivých stupňů jakosti má vedle
morálně politických důsledků
přímý ekonomický vliv, jehož
uplatnění stanoví cenové předpisy:
- výrazné cenové zvýhodnění
výrobků zařazených do stupně
jakosti Q ve prospěch výrobní organizace
a jejích pracujících;
- cenový postih organizace s vlivem na mzdové fondy
u výrobků zařazených do druhého
stupně jakosti;
- u výrobků zařazených do prvního
stupně jakosti stanovení pevné ceny bez zvýhodnění
a bez postihu;
- výrobky, které shledá státní
zkušebna nezpůsobilé k zařazení
do jednoho z uvedených tří stupňů
jakosti, nesmí být uváděny do oběhu,
do prodeje se všemi z toho plynoucími důsledky
pro výrobní organizaci.
Pokud jde o zařazení do nových stupňů
jakosti, navržená úprava přijímá
kritérium světové úrovně výrobků
jako objektivní měřítko a přiznává
- v navazujících cenových předpisech
- zvýhodnění pouze výrobků
stupně jakosti Q, a tím podněcuje naše
nejlepší výrobce, aby i oni svými výrobky
určovali úroveň vysoce jakostních
a vyhledávaných výrobků na světových
trzích.
Řečeno stručně a souhrnně:
zaváděné nové stupně jakosti
přizpůsobují klasifikaci stupňů
jakosti světovým systémům hodnocení
výrobků, a tím vytvářejí
pevný, objektivní základ srovnatelnosti našich
stupňů jakosti s označením stupňů
jakosti výrobků zahraničních světových.
To vede jak k výraznému zvýšení
náročnosti, tak i nevyhnutelně k přísnému
objektivnímu hodnocení, pro tože realizace
na světových trzích bude v každém
jednotlivém případě okamžitou
a účinnou prověrkou tohoto ohodnocení.
Zboží světové úrovně jakosti
s označením Q nutno prodávat za světovou
cenu, nikoliv neefektivně nebo dokonce ztrátově.
Proto do hodnotitelských komisí jsou podle novely
zařazováni zástupci vnitřního
i zahraničního obchodu při vědomí
jejich vysoké odpovědnosti, že nelze svými
posudky dávat světová hodnocení a
současně na světovém trhu prodávat
tytéž výrobky ztrátově anebo
na domácím trhu zvyšovat nežádoucí
nerealizované zásoby.
K zavedení navrhovaných změn nás vede
vedle těchto určujících vnitřních
potřeb a požadavků: rychle a výrazně
zvýšit jakost celé řady našich
výrobků i fakt současného projednávání
návrhu na sjednání mezinárodní
Úmluvy o Systému ověřování
jakosti a certifikace dodávaných výrobků,
jejíž podepsání zástupci všech
členských států Rady vzájemné
hospodářské pomoci je plánováno
již v tomto roce. Přijetí této Úmluvy
povede k podstatnému zvýšení požadavků
na jakost našich výrobků určených
ke směně i na trzích ve státech Rady
vzájemné hospodářské pomoci.
3. Významným novým právním
institutem vládního návrhu zákona
je zavádění certifikace výrobků.
Zavedení tohoto právního institutu vyplňuje
v do mácích podmínkách vážnou
mezeru, jak ovlivňovat zvyšování úrovně
jakosti výrobků, které až dosud nebyly
ani hodnoceny, ani schvalovány. Certifikace jejich významné
části přispěje k další
objektivizaci jakosti výrobků a k odstraňování
nedostatků, které často vedou k neodůvodněným
národohospodářským ztrátám.
Certifikaci chápeme jako racionální dozor
nad jakostí vybraných výrobků, neboť
má prokazovat, zda odpovídají technickým
normám, technickým dokumentům nebo právním
předpisům, a to na základě objektivních
zjištění státních zkušeben
jak o vlastnostech výrobků, tak i předpokladů
pro trvalé dodržování jejich jakosti
u výrobců. Jde zejména o ty výrobky,
kde certifikaci požadují mezinárodní
zvyklosti nebo dohody a kde požadovaná jakost je podmínkou
prodejnosti v zahraničí a dosažení srovnatelných
světových cen. Není bez významu, že
zavedením certifikace v ČSSR se ušetří
i nemalé devizové prostředky, které
dosud naše československé organizace vynakládají
na provedení certifikačních úkonů
v zahraničí.
A nakonec. Zavedení certifikace navazuje na mezinárodní
certifikační systém, který plní
významnou úlohu v odstraňování
technických bariér v mezinárodním
obchodě. Zapojení se do tohoto systému nám
umožní lépe rozvíjet mezinárodní
spolupráci v této oblasti, kde budeme usilovat především
o to, aby vytvářený československý
certifikační systém byl uznáván
v mezinárodním měřítku a aby
tak mohl účinně napomáhat k plnění
úkolů čs. zahraničního obchodu.
4. Navrhovanou úpravu lze proto stručně charakterizovat
jako výrazné zvýšení náročnosti
na jakost výrobků, zpřesnění
a zvýšení objektivnosti při hodnocení
a schvalování výrobků a racionalizaci
správních aktů ve státním i
resortním zkušebnictví.
To se projevuje zavedením takových podmínek
hodnocení, které na rozdíl s dosud platnou
úpravou musí na základě soudobých
poznatků vědy a techniky v příslušném
výrobním oboru stanovit nejen ukazatele vlastností
výrobků, ale i technickoekonomické ukazatele
výrobků ve srovnání s výrobky
světové úrovně.
Racionalizačním opatřením snižujícím
administrativní náročnost je zrušení
nežádoucích opakování hodnocení
pro zařazení výrobků do jakostního
stupně, přizpůsobení doby platnosti
zařazení výrobků do jakostního
stupně skutečnému inovačnímu
cyklu a pružné reagování na kontrolní
poznatky buď potvrzením právoplatného
rozhodnutí nebo odejmutím "státní
značky" či zákazem prodeje.
Charakter této činnosti státního zkušebnictví
bude zvláště zvýrazněn realizací
zásad přestavby ekonomického mechanismu,
kdy budou likvidovány ekonomicky nežádoucí
administrativní zásahy správních orgánů
do výroby, avšak na podstatně vyšší
úrovni budou jménem státu zabezpečována
hodnocením jakosti výrobků práva pracujících
a uživatelů.
Vážený soudruhu předsedo, soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, z těchto důvodů
jménem vlády Československé socialistické
republiky doporučuji po projednání předložený
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 30/1968 Sb., o státním
zkušebnictví, se změnami uvedenými ve
společné zprávě výborů
obou sněmoven schválit. Děkuji a pozornost.
Předsedající předseda SL V. Vedra:
Děkuji soudruhu Obzinovi za odůvodnění
vládního návrhu zákona.
Návrh byl přikázán k projednání
výborům ústavně právním,
pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu
a obchod a pro zemědělství a výživu
obou sněmoven.
Výbory Sněmovny lidu pověřily funkcí
společného zpravodaje člena výboru
pro průmysl, dopravu a obchod poslance Jana Dobiáše
a výbory Sněmovny národů členku
ústavně právního výboru poslankyni
Danu Hornáčkovou.
Prosím nejdříve společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance
Jana Dobiáše, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Dobiáš: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
30/1968 Sb., o státním zkušebnictví
(tisk 16), projednaly výbory pro zemědělství
a výživu, výbory pro plán a rozpočet,
výbory pro průmysl, dopravu a obchod a výbory
ústavně právní. Výbory věnovaly
projednávání návrhu mimořádnou
pozornost. Při všech jednáních byla
vyjádřena podpora opatřením, která
by napomohla urychlit proces růstu kvality a technické
úrovně veškeré produkce.
Chtěl bych se ve své zprávě zmínit
především o technických problémech
a názorech z jednání výborů.
Bezchybná kvalita výrobků a jejich vysoká
technická úroveň jsou nezbytnými předpoklady
pro další úspěšný rozvoj
naší ekonomiky a růstu její efektivnosti.
Proto je v současné době mimořádná
pozornost věnována vytvoření všech
podmínek, aby vysoká spolehlivost a kvalita se staly
samozřejmou vlastností našich výrobků
a jejich vysoká technická úroveň zdrojem
růstu efektivnosti. Jsme si vědomi, že zhotovit
kvalitní výrobek může jenom výroba
a spolehlivost i vysoká technická úroveň
je výsledkem spolupráce výzkumu, vývoje
a výroby. Pokud by tyto články správně
plnily svoji úlohu, pak bychom už nepotřebovali
do tohoto procesu zapojovat další instituce.
Bohužel, současný stav ukazuje, že tomu
tak zatím není. Proto vedle zásahů
státních orgánů, tedy centra - v rámci
řízení je od roku 1968 zákonem č.
30 Sb. zaveden systém státního zkušebnictví
vybraných výrobků. Státní zkušebnictví
má podle tohoto zákona chránit zájem
společnosti, a to proti výrobci, který -
jak dosavadní praxe ukazuje - dává někdy
přednost zájmům podnikovým. Od pracovníků
státního zkušebnictví to vyžaduje
jednak odpovídající kvalifikace, ale i vysoké
morální vlastnosti, protože jsou pochopitelně
vystaveni nátlaku výrobních podniků,
ale výše hodnotili kvalitu výrobků.
Dosavadní téměř dvacetileté
působení zákona č. 30 samo o sobě
nedokázalo v potřebném rozsahu změnit
situaci v kvalitě a technické úrovni výrobků
tak, jak to současný stav vývoje vyžaduje.
Byla však získána řada cenných
zkušeností, ať už kladných nebo záporných.
Výbory pro průmysl, dopravu a obchod provedly před
třemi lety více než rok trvající
kontrolu účinnosti dosavadního zákona
č. 30/1968 Sb. Své poznatky tehdy předaly
Úřadu pro normalizací a měření
a Legislativní radě vlády a kromě
toho je pochopitelně využily při projednávání
tohoto vládního návrhu.