Úterý 23. června 1987

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené v České socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením společného zpravodaje výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice zákon schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny. národů zvolené ve Slovenské socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením společného zpravodaje výborů této sněmovny? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice zákon schválili.

Konstatuji, že zákon byl Sněmovnou národů schválen

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon, kterým se mění a doplňují některá ustanovení zákoníku práce.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 14, SL č. 36, SN č. 41.)

Nyní budeme hlasovat o vládním návrhu zákona o zvýšení některých důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmů.

Při schvalování tohoto zákona platí také zákaz majorizace.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené ve Slovenské socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením společného zpravodaje výborů této sněmovny, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice zákon schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené v České socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením společného zpravodaje výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Také poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice zákon schválili.

Konstatuji, že zákon byl Sněmovnou národů schválen.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením společné zpravodajky výborů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Také poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon o zvýšení některých důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 15, SL č. 37, SN č. 42.)

Nyní projednáme, soudružky a soudruzi,

3

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví (tisk 16), společnou zprávu výborů Sněmovny lidu a společnou zprávu výborů Sněmovny národů (tisk 23).

Vládní návrh odůvodní místopředseda vlády ČSSR a předseda Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj soudruh Jaromír Obzina. Prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČSSR a předseda Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj J. Obzina: Vážený soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, z pověření vlády Československé socialistické republiky předkládám Federálnímu shromáždění ČSSR k projednání a schválení vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví.

Předkládaný návrh upravuje významnou část hospodářské, vědní a vědeckotechnické politiky Komunistické strany Československa a socialistického státu, a to hodnocení jakosti výrobků, kterým se z celospolečenského, státního hlediska zabývá především státní a resortní zkušebnictví. Chceme však při této příležitosti znovu jednoznačně zdůraznit, že o úrovni jakosti rozhoduje výrobce, že o jakosti výrobku se rozhoduje ve výrobě. Následná kontrola ani hodnocení netvoří substanci jakosti výrobků a nelze je proto z tohoto hlediska přeceňovat. Avšak stejně tak nelze následnou kontrolu a hodnocení výrobků z hlediska ekonomických zájmů jako faktory a nástroje výchovy, ekonomické zainteresovanosti či postihu podceňovat, a to tím méně, že právě nyní máme s jakostí výrobků nemalé problémy. Proto se zákonodárce obrací touto obecně závaznou právní normou především na výrobce - řídící pracovníky, i bezprostřední duševně a manuálně pracující, aby jednoznačně stanovil jménem celé společnosti, jménem státu objektivní měřítko, které na jakost výrobku klade a které při jejich hodnocení bude vyžadovat. Proto je jakost jak svou podstatou, tak bezprostřední zainteresovaností všech výrobců a uživatelů výrobků nejen ekonomickou, ale v plném slova smyslu kategorií sociálně politickou, mající mimořádný celospolečenský význam. Platí to v oblasti vnitropolitické i mezinárodní. Ve vztahu k nejvyspělejším kapitalistickým zemím při srovnávání úrovně ekonomického rozvoje v současné historické etapě tvoří hodnoty jakosti výrobků nedílnou součást soudobé politické strategie ekonomického růstu, vyjadřující v programech socialistických zemí úsilí jak o rychlejší tempo ekonomického růstu, tak o jeho novou kvalitu. Vyplývá to z našeho základního komunistického cíle, že socialismus v měřítku státním, stejně jako v měřítku mezinárodním zvítězí konečně a definitivně jedině tehdy, prokážeme-li své prvenství a přednosti před kapitalismem i v oblasti ekonomické, tzn., budeme-li vyrábět lépe, více, kvalitněji a laciněji než nejvyspělejší kapitalistické země. A to není úkol ani snadný, ani krátkodobý. Avšak bez jeho vyřešení není historické cesty vpřed.

Předkládaný návrh chápeme současně jako prvé, byť významné, avšak přece jen dílčí opatření v celém souboru připravovaných aktů, k nimž řadíme nově připravovaný vládní návrh zákona o ochranných známkách, návrh komplexního zákona o standardizaci a vládní opatření k zavedení systému řízení jakosti československého národního hospodářství.

K projednávanému vládnímu návrhu zákona č. 30/1968 Sb. chci uvést tyto skutečnosti:

1. Výkon státního zkušebnictví, státní zkušebnictví jako takové, je oborem státní správy, jehož prvořadým cílem je přispívat svým výkonem ke zvyšování jakosti, k ochraně oprávněných zájmů uživatelů výrobků a k ochraně celospolečenských zájmů, např. v oblasti zahraničního obchodu.

To znamená, že přímo jako orgán státní správy nezasahuje do výrobního procesu u výrobce, nedoplňuje, nezdvojuje a nenahrazuje kontrolní činnost řídících článků výroby ani odborných inspekcí technického dozoru a nezabývá se konkrétním jednotlivým výrobkem, ale jeho typem, v jakém je dáván do oběhu.

Z uvedeného vyplývá, že vliv státního zkušebnictví na úroveň jakosti výroby je nepřímý, i když mimořádně významný a s výraznými ekonomickými a dalšími důsledky.

2. Ekonomické a sociální politické důsledky státního zkušebnictví se projevují v důsledku povinného hodnocení, schvalování a certifikace stanovených druhů výrobků a provádění kontroly zhodnocených, schválených a certifikovaných výrobků. Proto je třeba zdůraznit, že přijetím tohoto zákona se v žádném případě nesnižuje zákonná odpovědnost výrobců za péči o zvyšování jakostí jimi vyráběných výrobků. Právě naopak. V důsledku hodnocení výrobků státními zkušebnami se určuje zařazení výrobků do jednoho ze tří stupňů jakosti anebo ve výjimečných případech pro závažné nedostatky se jejich zařazení odmítne. Zařazení výrobků do jednotlivých stupňů jakosti má vedle morálně politických důsledků přímý ekonomický vliv, jehož uplatnění stanoví cenové předpisy:

- výrazné cenové zvýhodnění výrobků zařazených do stupně jakosti Q ve prospěch výrobní organizace a jejích pracujících;

- cenový postih organizace s vlivem na mzdové fondy u výrobků zařazených do druhého stupně jakosti;

- u výrobků zařazených do prvního stupně jakosti stanovení pevné ceny bez zvýhodnění a bez postihu;

- výrobky, které shledá státní zkušebna nezpůsobilé k zařazení do jednoho z uvedených tří stupňů jakosti, nesmí být uváděny do oběhu, do prodeje se všemi z toho plynoucími důsledky pro výrobní organizaci.

Pokud jde o zařazení do nových stupňů jakosti, navržená úprava přijímá kritérium světové úrovně výrobků jako objektivní měřítko a přiznává - v navazujících cenových předpisech - zvýhodnění pouze výrobků stupně jakosti Q, a tím podněcuje naše nejlepší výrobce, aby i oni svými výrobky určovali úroveň vysoce jakostních a vyhledávaných výrobků na světových trzích.

Řečeno stručně a souhrnně: zaváděné nové stupně jakosti přizpůsobují klasifikaci stupňů jakosti světovým systémům hodnocení výrobků, a tím vytvářejí pevný, objektivní základ srovnatelnosti našich stupňů jakosti s označením stupňů jakosti výrobků zahraničních světových. To vede jak k výraznému zvýšení náročnosti, tak i nevyhnutelně k přísnému objektivnímu hodnocení, pro tože realizace na světových trzích bude v každém jednotlivém případě okamžitou a účinnou prověrkou tohoto ohodnocení. Zboží světové úrovně jakosti s označením Q nutno prodávat za světovou cenu, nikoliv neefektivně nebo dokonce ztrátově. Proto do hodnotitelských komisí jsou podle novely zařazováni zástupci vnitřního i zahraničního obchodu při vědomí jejich vysoké odpovědnosti, že nelze svými posudky dávat světová hodnocení a současně na světovém trhu prodávat tytéž výrobky ztrátově anebo na domácím trhu zvyšovat nežádoucí nerealizované zásoby.

K zavedení navrhovaných změn nás vede vedle těchto určujících vnitřních potřeb a požadavků: rychle a výrazně zvýšit jakost celé řady našich výrobků i fakt současného projednávání návrhu na sjednání mezinárodní Úmluvy o Systému ověřování jakosti a certifikace dodávaných výrobků, jejíž podepsání zástupci všech členských států Rady vzájemné hospodářské pomoci je plánováno již v tomto roce. Přijetí této Úmluvy povede k podstatnému zvýšení požadavků na jakost našich výrobků určených ke směně i na trzích ve státech Rady vzájemné hospodářské pomoci.

3. Významným novým právním institutem vládního návrhu zákona je zavádění certifikace výrobků. Zavedení tohoto právního institutu vyplňuje v do mácích podmínkách vážnou mezeru, jak ovlivňovat zvyšování úrovně jakosti výrobků, které až dosud nebyly ani hodnoceny, ani schvalovány. Certifikace jejich významné části přispěje k další objektivizaci jakosti výrobků a k odstraňování nedostatků, které často vedou k neodůvodněným národohospodářským ztrátám.

Certifikaci chápeme jako racionální dozor nad jakostí vybraných výrobků, neboť má prokazovat, zda odpovídají technickým normám, technickým dokumentům nebo právním předpisům, a to na základě objektivních zjištění státních zkušeben jak o vlastnostech výrobků, tak i předpokladů pro trvalé dodržování jejich jakosti u výrobců. Jde zejména o ty výrobky, kde certifikaci požadují mezinárodní zvyklosti nebo dohody a kde požadovaná jakost je podmínkou prodejnosti v zahraničí a dosažení srovnatelných světových cen. Není bez významu, že zavedením certifikace v ČSSR se ušetří i nemalé devizové prostředky, které dosud naše československé organizace vynakládají na provedení certifikačních úkonů v zahraničí.

A nakonec. Zavedení certifikace navazuje na mezinárodní certifikační systém, který plní významnou úlohu v odstraňování technických bariér v mezinárodním obchodě. Zapojení se do tohoto systému nám umožní lépe rozvíjet mezinárodní spolupráci v této oblasti, kde budeme usilovat především o to, aby vytvářený československý certifikační systém byl uznáván v mezinárodním měřítku a aby tak mohl účinně napomáhat k plnění úkolů čs. zahraničního obchodu.

4. Navrhovanou úpravu lze proto stručně charakterizovat jako výrazné zvýšení náročnosti na jakost výrobků, zpřesnění a zvýšení objektivnosti při hodnocení a schvalování výrobků a racionalizaci správních aktů ve státním i resortním zkušebnictví.

To se projevuje zavedením takových podmínek hodnocení, které na rozdíl s dosud platnou úpravou musí na základě soudobých poznatků vědy a techniky v příslušném výrobním oboru stanovit nejen ukazatele vlastností výrobků, ale i technickoekonomické ukazatele výrobků ve srovnání s výrobky světové úrovně.

Racionalizačním opatřením snižujícím administrativní náročnost je zrušení nežádoucích opakování hodnocení pro zařazení výrobků do jakostního stupně, přizpůsobení doby platnosti zařazení výrobků do jakostního stupně skutečnému inovačnímu cyklu a pružné reagování na kontrolní poznatky buď potvrzením právoplatného rozhodnutí nebo odejmutím "státní značky" či zákazem prodeje.

Charakter této činnosti státního zkušebnictví bude zvláště zvýrazněn realizací zásad přestavby ekonomického mechanismu, kdy budou likvidovány ekonomicky nežádoucí administrativní zásahy správních orgánů do výroby, avšak na podstatně vyšší úrovni budou jménem státu zabezpečována hodnocením jakosti výrobků práva pracujících a uživatelů.

Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, z těchto důvodů jménem vlády Československé socialistické republiky doporučuji po projednání předložený návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, se změnami uvedenými ve společné zprávě výborů obou sněmoven schválit. Děkuji a pozornost.

Předsedající předseda SL V. Vedra: Děkuji soudruhu Obzinovi za odůvodnění vládního návrhu zákona.

Návrh byl přikázán k projednání výborům ústavně právním, pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu a obchod a pro zemědělství a výživu obou sněmoven.

Výbory Sněmovny lidu pověřily funkcí společného zpravodaje člena výboru pro průmysl, dopravu a obchod poslance Jana Dobiáše a výbory Sněmovny národů členku ústavně právního výboru poslankyni Danu Hornáčkovou.

Prosím nejdříve společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance Jana Dobiáše, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Dobiáš: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví (tisk 16), projednaly výbory pro zemědělství a výživu, výbory pro plán a rozpočet, výbory pro průmysl, dopravu a obchod a výbory ústavně právní. Výbory věnovaly projednávání návrhu mimořádnou pozornost. Při všech jednáních byla vyjádřena podpora opatřením, která by napomohla urychlit proces růstu kvality a technické úrovně veškeré produkce.

Chtěl bych se ve své zprávě zmínit především o technických problémech a názorech z jednání výborů. Bezchybná kvalita výrobků a jejich vysoká technická úroveň jsou nezbytnými předpoklady pro další úspěšný rozvoj naší ekonomiky a růstu její efektivnosti. Proto je v současné době mimořádná pozornost věnována vytvoření všech podmínek, aby vysoká spolehlivost a kvalita se staly samozřejmou vlastností našich výrobků a jejich vysoká technická úroveň zdrojem růstu efektivnosti. Jsme si vědomi, že zhotovit kvalitní výrobek může jenom výroba a spolehlivost i vysoká technická úroveň je výsledkem spolupráce výzkumu, vývoje a výroby. Pokud by tyto články správně plnily svoji úlohu, pak bychom už nepotřebovali do tohoto procesu zapojovat další instituce.

Bohužel, současný stav ukazuje, že tomu tak zatím není. Proto vedle zásahů státních orgánů, tedy centra - v rámci řízení je od roku 1968 zákonem č. 30 Sb. zaveden systém státního zkušebnictví vybraných výrobků. Státní zkušebnictví má podle tohoto zákona chránit zájem společnosti, a to proti výrobci, který - jak dosavadní praxe ukazuje - dává někdy přednost zájmům podnikovým. Od pracovníků státního zkušebnictví to vyžaduje jednak odpovídající kvalifikace, ale i vysoké morální vlastnosti, protože jsou pochopitelně vystaveni nátlaku výrobních podniků, ale výše hodnotili kvalitu výrobků.

Dosavadní téměř dvacetileté působení zákona č. 30 samo o sobě nedokázalo v potřebném rozsahu změnit situaci v kvalitě a technické úrovni výrobků tak, jak to současný stav vývoje vyžaduje. Byla však získána řada cenných zkušeností, ať už kladných nebo záporných.

Výbory pro průmysl, dopravu a obchod provedly před třemi lety více než rok trvající kontrolu účinnosti dosavadního zákona č. 30/1968 Sb. Své poznatky tehdy předaly Úřadu pro normalizací a měření a Legislativní radě vlády a kromě toho je pochopitelně využily při projednávání tohoto vládního návrhu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP