Navrhovaná sociální opatření
ve společenské péči o rodiny s dětmi
a v důchodovém zabezpečení směřují
k naplnění rozsáhlého sociálního
programu. Předložené návrhy zákonů
vycházejí z dosaženého stupně
hospodářského rozvoje naší společnosti
a odpovídají ekonomickým možnostem,
které jsou v současné době k dispozici.
Řeší se jimi nejaktuálnější
otázky v oblasti sociálního zabezpečení
s tím, že představují první etapu
sociálních opatření zamýšlených
v této pětiletce. Komplex těchto opatření
je třeba ocenit, neboť představuje ucelený
program, který zavazuje příslušné
státní orgány a ukládá jim
připravit k daným termínům potřebná
legislativní opatření.
Opatření v oblastí společenské
péče o rodinu a děti, o kterých hovořil
s. ministr Boďa, se dotýkají tří
významných dávek, a sledují posílení
jejich funkce. Společnost má zájem na vývoji
zdravé a dostatečně početně
silné populace, neboť současná populační
politika ovlivňuje pracovní potenciál v budoucích
letech. Víme, že populační vývoj
nebyl v posledních letech příznivý,
a od poloviny sedmdesátých let se vyznačuje
postupným poklesem - zatímco v roce 1974 se narodilo
292 tis. dětí, pak v roce 1985 již jen 225
tis. a podle projekce Federálního statistického
úřadu by se mělo v roce 1990 narodit 212
tis. dětí. Dalším negativním
jevem je zvyšování rizikových a předčasných
porodů. Nová opatření proto směřují
k prohloubení účelu uvedených dávek
a dále sledují zlepšení hmotného
zabezpečení rodiny.
Prodloužení doby poskytování peněžité
pomoci v mateřství a mateřské dovolené
před očekávaným porodem je zdůvodněno
lékařskými poznatky, neboť současná
doba, kdy ženy zpravidla zůstávaly doma, je
z hlediska péče o zdraví matek a dětí
příliš krátká.
Po dobu ošetřování nemocného
člena rodiny, v praxi převážně
malých dětí, se poskytuje podpora. Dosavadní
nárokové poskytování nepostačovalo
zpravidla pokrýt potřebu ošetřování
nebo péče a při dobrovolném prodlužování
se vyskytovaly velké rozdíly. Většinou
nebylo přiznáváno ženám činným
v dělnických profesích. Je proto odůvodněné
prodloužení, které pokryje většinu
běžných dětských onemocnění,
s možností dalšího prodloužení,
jak uvedl soudruh ministr Boďa, aby se zejména malé
děti z předškolních zařízení
vracely do kolektivu doléčené. Významné
je i upuštění od podmínky společné
domácnosti při ošetřování
nebo péči o dítě mladší
10 let, čímž se umožní poskytování
dávky i v těch případech, kdy rodiče
dítěte spolu z nejrůznějších
důvodů nežijí, ať se již jedná
např. o důvody bytové nebo o rozvedená
manželství apod.
Pokud jde o mateřský příspěvek,
navržená změna znamená již třetí
novelizaci zákona v posledních pěti letech
a další zdokonalení této dávky,
která se plně vžila. Ve výši mateřského
příspěvku se preferuje zejména rodina
se 3 dětmi. Tak se umožní osobní péče
matky o malé dítě, která je v tomto
věku základem pro jeho dobrý duševní
a fyzický vývoj.
Všechny tyto úpravy si budou vyžadovat nemalých
finančních částek - koncem 8. pětiletky
to bude více než 1 mld. Kčs. Další
výrazné finanční náklady státního
rozpočtu budou znamenat úpravy v důchodovém
zabezpečení, jejichž těžiště
bude v příštím roce. V letošním
roce se však realizují úpravy důchodů
nejnaléhavějších.
Soudružky a soudruzi, úroveň sociálních
vymožeností, které v současné
době dosahujeme, nás zavazuje k poctivé a
kvalitní práci. Plně si uvědomujeme,
že jen poctivá práce nás všech
vytvoří základnu, ze které se bude
moci rozvíjet další sociální
program.
Jako společná zpravodajka výborů Sněmovny
lidu doporučuji, aby s předloženými
návrhy zákonů byl vysloven souhlas.
Předsedající předseda SL V. Vedra:
Děkuji společné zpravodajce výborů
Sněmovny lidu poslankyni Mikundové a prosím
poslance Jaroslava Jenerála o přednesení
zpravodajské zprávy.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Jenerál: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, připojuji se ke stanovisku, které
zde zaujala za výbory Sněmovny lidu poslankyně
Mikundová. Sociální opatření,
která se mají uskutečnit předloženými
návrhy zákonů, doporučuji jednoznačně
podpořit.
Součástí navrhované novely zákoníku
práce je dále i úprava oblasti, která
s opatřeními ve společenské péči
o rodiny s dětmi a v důchodovém zabezpečení
přímo nesouvisí, je však rovněž
velmi důležitá.
Jde o pracovněprávní dopad rozvíjející
se mezinárodní ekonomické spolupráce,
do které se ČSSR zejména v rámci RVHP
stále více zapojuje. V souvislosti s realizací
komplexního programu vědeckotechnického pokroku
Rady vzájemné hospodářské pomoci
do roku 2000 se při rozvíjení socialistické
ekonomické integrace předpokládá v
podstatně širším měřítku
vytváření společných hospodářských
organizací s mezinárodní účastí,
která by odrážela vyšší formu
vzájemné spolupráce členských
zemí. S činností mezinárodních
hospodářských organizací jsou neoddělitelně
spojeny také pracovněprávní vztahy
pracovníků, zejména ze států
RVHP. Aby se mohlo pružně reagovat i na úseku
pracovního práva, návrh zmocňuje vládu
k tomu, aby stanovila potřebné odchylky pro pracovněprávní
vztahy pracovníků se zahraniční majetkovou
účastí v uvedených směrech.
Tyto odchylky se mohou stanovit jak pro mezinárodní
hospodářské organizace - to je pro socialistickou
ekonomickou integraci, jak hovořil soudruh ministr Boďa,
tak i pro ekonomickou spolupráci s nesocialistickými
státy. Úprava pro socialistickou ekonomickou integraci
v nařízení vlády bude vycházet
z dokumentů RVHP, kterými jsou "Jednotná
ustanovení o zřizování a činnosti
mezinárodních hospodářských
organizací z roku 1976" a "Vzorová ustanovení
o pracovních podmínkách pracovníků
mezinárodního hospodářského
sdružení" z roku 1979. Navržené doplnění
§ 6 odst. 2 zákoníku práce o zmocnění
pro vládu ČSSR tak umožní transponovat
do československého právního řádu
úpravu odlišností vyplývajících
z rozdílného pracovního zákonodárství
ČSSR a ostatních států.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, k vládním
návrhům několik doplňujících
poznámek z hlediska legislativního, ústavněprávního
a procedurálního.
Předloženými vládními návrhy
má být novelizováno celkem 6 zákonů
- zákon o mateřském příspěvku,
zákon o nemocenském pojištění
zaměstnanců, zákon o zabezpečení
družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení
matky a dítěte, zákon o prodloužení
mateřské dovolené, o dávkách
v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění,
zákoník práce a zákon o sociálním
zabezpečení.
Pokud jde o ústavněprávní stránku
předložených vládních návrhů,
je v pořádku a opírá se o čl.
22 písmeno a), c) a d) ústavního zákona
o československé federaci. Podle tohoto ustanovení
patří do působnosti Československé
socialistické republiky stanovit jednotné zásady
pracovněprávních vztahů, důchodového
a nemocenského zabezpečení a sociální
politiky. Tím je dána podle čl. 37 odst.
1 písm. b) téhož zákona i zákonodárná
pravomoc Federálního shromáždění.
Ve smyslu § 38 odst. 4 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění
vyslovil předseda Federálního shromáždění
souhlas s upuštěním od předložení
zásad a politickoekonomického rozboru a vládní
návrhy byly předloženy již v paragrafovaném
znění. Návrhy zákonů byly projednány
bez připomínek jak výbory pro sociální
politiku, pro plán a rozpočet a ústavně
právními výbory obou sněmoven, tak
příslušnými výbory České
národní rady a Slovenské národní
rady.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů doporučuji Sněmovně
národů schválit vládní návrhy
těchto zákonů (tisky 25, 26, 27, 28) v předloženém
znění.
Předsedající předseda SL V. Vedra:
Děkuji společnému zpravodaji výborů
Sněmovny národů poslanci Jenerálovi.
Do rozpravy se písemně přihlásila
poslankyně Hana Michlová. Prosím, aby se
ujala slova.
Poslankyně SN H. Michlová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
v úvodu svého příspěvku bych
chtěla podpořit slova ministra Bodi i obou zpravodajů.
Opatření, o kterých hovořili, jsem
diskutovala s občany ve svém volebním obvodu
a mohu říci, že všichni je přijali
kladně. Je to ostatně samozřejmé.
Týkají se prakticky všech skupin obyvatelstva
počínaje dětmi a starými lidmi konče.
Abychom je však mohli realizovat, museli jsme nejdříve
pro ně připravit předpoklady, a to platilo
nejen dosud, ale i v budoucnosti.
Navrhovaná opatření jsou zejména pro
mladá manželství neobyčejně významná.
Týkají se převážně rodin
mladých, kde jsou nejlepší možnosti jak
pro narození dětí, tak i pro jejich pozdější
výchovu. Umožňují ženě pečovat
o dítě v době, která má pro
jeho vývoj mimořádný význam
a kdy funkce matky je těžko zastupitelná. Proto
ženy v mém volebním obvodě se s uznáním
vyslovují o návrzích, které jsou součástí
všeho, co socialismus ženám přinesl a
které nepochybně vyzní v pevné odhodlání
žen přispět k dalšímu rozvoji socialistické
společnosti. Zároveň však s tímto
nesporně příznivým vlivem je nutno
si uvědomit jeho dopad. Tak například v závodě
Butonia v Roudnici nad Labem (knoflíkářský
průmysl) je podíl žen z celkového počtu
pracovníků 75 % a značná část
žen je ve fertilním věku. V praxi to znamená,
že proti minulosti zůstane v důsledku žádoucí
péče o dítě podstatně větší
část žen po delší dobu mimo pracovní
poměr a závod se tak bude muset s problémem
odpovědně vypořádat.
V oblastech, kde je napjatá situace v pracovních
silách, to není mnohdy jednoduché. Dále
se dá předpokládat, že v důsledku
delší doby přerušení pracovního
poměru se po ukončení péče
o dítě vrátí ještě menší
část do původního zaměstnání
než dosud. Tuto okolnost mi připomínali i v
závodě Balírny v Roudnici nad Labem, kde
procento návratnosti žen z mateřské
dovolené je již nyní nízké.
Změny v nemocenském zabezpečení budou
nesporným přínosem. Mnozí občané
mě již dříve upozorňovali na
to, že v důsledku omezené doby při ošetřování
člena rodiny chodily některé děti
do školy ne zcela zdravé a nemoc se jim mnohdy vracela.
Tyto situace by po úpravě měly být
omezeny na minimum. Všichni lékaři budou však
muset odpovědně posuzovat dobu nezbytnou k ošetření,
aby tato vymoženost nebyla zneužívána.
Pokud se týče kojenecké a novorozenecké
úmrtnosti, patříme mezi země, kde
úmrtnost těchto dětí je jedna z nejnižších
na světě. Přesto další zvýhodnění
se jistě projeví kladně a zlepší
se i zdravotní stav novorozenců.
Uvedla jsem stručně ohlas z mého volebního
obvodu. Občané opatření jednoznačně
vítají a spatřují v nich další
pokrok v sociálním rozvoji. Zároveň
však moudře upozorňují i na některé
okolnosti, které mohou žádoucí dopad
opatření oslabit. Uvedu jeden příklad
za všechny. Snažíme se vytvořit optimální
podmínky pro vývoj zdravého člověka
od jeho narození až po jeho stáří.
Stačí to však? Bude jedinec zdravý,
když rodiče například kouří,
pijí nepřiměřeně alkoholické
nápoje apod.?
Podle rezoluce Světové zdravotnické organizace
z roku 1985 má kouření za následek
roční ztrátu nejméně jednoho
miliónu osob a je příčinou onemocnění
a utrpení mnoha dalších lidí. A kouří
u nás méně osob než v jiných
státech? Jistě ne. Neměli bychom se i my
zamyslet nad tím, jak kouření omezit zejména
ve všech veřejných místnostech, restauracích,
na pracovištích i v soukromí? Různé
studie totiž prokázaly, že kuřáci
mají ročně nemocnost o 3 až 4 dny vyšší
než nekuřáci a přitom vlastně
s nimi pasivně "kouří" jejich spolupracovníci
nekuřáci.
Mimořádně znepokojivé je kouření
mládeže. Mladé ženy jsou obzvláště
citlivé na všechny škodliviny, a to nemluvím
o vlivu kouření na vyvíjející
se plod a další závažné následky
na později narozené dítě. Kolik stále
můžeme vidět nastávajících
maminek kouřit! Uvedla jsem kouření záměrně,
protože je prokazatelně škodlivé a přitom
mimořádně rozšířené.
Vážené soudružky a soudruzi, stojí
před námi další úkoly zejména
v oblasti ideově politické, které budeme
muset zajišťovat. Vždyť máme jedno
z nejlepších a nejrozsáhlejších
sociálních zabezpečení na světě.
Mnozí lidé je přijímají jako
samozřejmost. Proto bude nezbytné více působit
na vědomí lidí a zejména mladé
generace, aby si vážili sociálních hodnot,
které jim naše společnost poskytuje. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SL V. Vedra:
Děkuji poslankyni Michlové. Hlásí
se ještě někdo o slovo? (Nehlásí.)
Nehlásí. Vyhlašuji rozpravu za skončenou.
Přeje si závěrečné slovo soudruh
ministr Boďa? (Nepřeje.) Ne. Žádají
o slovo společní zpravodajové? (Nežádají.)
Ne.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
V zasedacím sále je přítomno 170 poslanců
Sněmovny lidu, 65 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice,
66 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice. Obě
sněmovny jsou usnášení schopné.
O každém vládním návrhu budeme
hlasovat odděleně.
Nejdříve budeme hlasovat o vládním
návrhu zákona o změnách zákona
o mateřském příspěvku.
Při schvalování tohoto zákona platí
podle článku 42 odst. 2 písmeno l) ústavního
zákona o československé federaci zákaz
majorizace; to znamená, že ve Sněmovně
národů budou hlasovat odděleně poslanci
zvolení v České socialistické republice
a odděleně poslanci zvolení ve Slovenské
socialistické republice.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
zákona uvedeným v parlamentním tisku 25 a
podle doporučení společné zpravodajky
výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku.
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené v České socialistické
republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona uvedeným
v parlamentním tisku 25 a podle doporučení
společného zpravodaje výborů Sněmovny
národů? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zvolení v
České socialistické republice zákon
schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené ve Slovenské socialistické
republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením
společného zpravodaje výborů Sněmovny
národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů ve Slovenské
socialistické republice zákon schválili.
Konstatuji, že zákon byl Sněmovnou národů
schválen.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon o změnách zákona o mateřském
příspěvku.
(Poznámka redakce: usnesení FS č.
12, SL č. 34, SN č. 39.)
Nyní budeme hlasovat o vládním návrhu
zákona o změnách v nemocenském zabezpečení.
Při schvalování tohoto zákona platí
rovněž zákaz majorizace.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny národů zvolené ve
Slovenské socialistické republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením
společného zpravodaje výborů Sněmovny
národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zvolení ve
Slovenské socialistické republice zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené v České socialistické
republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením
společného zpravodaje výborů Sněmovny
národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zvolení v
České socialistické republice zákon
schválili.
Konstatuji, že zákon byl Sněmovnou národů
schválen.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu:
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona a doporučením
společné zpravodajky výborů Sněmovny
lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Také poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon o změnách v nemocenském zabezpečení.
(Poznámka redakce: usnesení FS č.
13, SL č. 35, SN č. 40.)
Nyní budeme hlasovat o vládním návrhu
zákona, kterým se mění a doplňují
některá ustanovení zákoníku
práce.
Také při schvalování tohoto zákona
platí zákaz majorizace.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
zákona a doporučením společné
zpravodajky výborů Sněmovny lidu, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.