Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu ministru
Žákovi. Jak už se soudruh ministr zmínil,
jednotlivé kapitoly státního závěrečného
účtu projednaly všechny výbory obou
sněmoven, samozřejmě mimo výbory mandátové
a imunitní.
Prosím společného zpravodaje výborů
Sněmovny lidu, místopředsedu Sněmovny
lidu soudruha Hůlu, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu A. Hůla: Vážený soudruhu generální
tajemníku Československé socialistické
republiky a prezidente republiky, vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, základním úkolem státního
rozpočtu na rok 1986 bylo zajištění
vyrovnanosti zdrojů a potřeb celé rozpočtové
soustavy a zabezpečení celkové finanční
rovnováhy naší ekonomiky. Splnění
tohoto cíle je však nerozlučně spojeno
s předpokladem dalšího růstu efektivnosti,
hospodárnosti a kvality společenské výroby.
Přes složitost vnějších a vnitřních
podmínek ekonomického vývoje v roce 1986,
tak jak o tom hovořil ministr financí ČSSR
soudruh Žák, souhrnné výsledky hospodaření
státních rozpočtů česko slovenské
federace, České socialistické republiky a
Slovenské socialistické republiky dosáhly
vyrovnanosti příjmů a výdajů.
Došlo k dalšímu postupnému zvyšování
dynamiky ekonomického rozvoje, no však plně
v souladu s požadovanou efektivností ve vývoji
národního hospodářství a nebyly
v plném rozsahu splněny plánem stanovené
úkoly.
To se projevuje v přetrvávání extenzívních
tendencí hospodářského rozvoje, v
nedostatečném uplatňování vědeckotechnického
pokroku, v zaostávání plnění
kvalitativních ukazatelů, v dlouhodobých
nedostatcích v investiční výstavbě,
v zahraničním obchodě a kvalitě některé
produkce.
Jak je známo, výsledky prvního roku 8. pětiletky
se kriticky zabývalo i 4. a 5. zasedání ÚV
KSČ. Pro to výbory při svých jednáních
se zejména zaměřovaly na kontrolně
finanční otázky z oblasti technického
rozvoje, investiční výstavby, tedy na klíčové
oblasti pro zrychlení procesu intenzifikace naší
ekonomiky a zajištění jejího perspektivního
rozvoje, dále na zásoby a oblast životní
úrovně. Podle dosahovaných výsledků
a přínosů pro národní hospodářství
z těchto oblastí posuzovaly i úroveň
řízení na jednotlivých stupních.
Na financování neinvestičních potřeb
rozvoje vědy a techniky bylo vynaloženo celkem 19,87
mld. Kčs, z toho z rozpočtových prostředků
8,11 mld. Kčs a z vlastních zdrojů organizací
11,6 mld. Kčs. Rámcově byly využity
všechny plánované prostředky a překročeny
o 2,6 %. S uspokojením lze konstatovat, že vlastní
zdroje podniků, výrobních hospodářských
jednotek a resortů byly použity ve větším
rozsahu o 620 mil. Kčs než se plánovalo. Plánované
prostředky státních rozpočtů
se nevyčerpaly pouze v organizacích výzkumné
a vývojové základny řízených
federálními ústředními orgány.
U ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství
výbory ocenily, že u plánu technického
rozvoje byly realizovány všechny plánované
výstupy a byl splněn závazný ukazatel
státního plánu - podíl výrobků
vysoké technické úrovně.
Vedle této skutečnosti je však třeba
zdůraznit - a výbory to ocenily - že Státní
banka československá v roce 1986 rozšířila
další možnosti úvěrové podpory
realizace výsledků vědeckotechnického
rozvoje. Tyto nové formy úvěrování,
jako je inovační úvěr, úvěr
na doplnění fondu technického rozvoje a jiné,
však nebyly vy užity v dostatečné míře,
což svědčí o malé odvaze našich
vedoucích hospodářských pracovníků,
postoupit případné riziko a návyk
na dotace ze státního rozpočtu. Hlavní
těžiště úvěrů k podpoře
vědeckotechnického rozvoje spočívalo
v devizově návratných úvěrech
a v úvěrech na jednoúčelové
stroje. Realizaci výsledků vědy a techniky
podporovala banka investičními úvěry
i úvěry na záběhové náklady
při uvádění nových akcí
technického rozvoje do provozu a směřovala
je na ta odvětví, která jsou hlavními
realizátory vědeckotechnického pokroku.
Nás však vedle vynaložených a plánovaných
finančních prostředků musí
zajímat zejména výstupy a realizace vědy
a techniky do výrobní praxe. Výbory konstatovaly,
že vědeckotechnický pokrok se ani v roce 1986
výrazněji neprojevil v intenzifikaci národního
hospodářství. Jednou z příčin
tohoto stavu jsou stále přetrvávající
problémy ve vzájemném propojení plánu
technického rozvoje s národohospodářským
plánem, zejména pak pomalé stimulování
sou. stavy ukazatelů a jejich prosazování
v jednotě přímých a nepřímých
nástrojů řízení. Není
to jenom vina podniků, ale i centra, které v předpisech
a nařízeních staví do cesty řadu
vyhlášek a nutno říci i byrokratických
přístupů. Myslím, že i z těchto
hledisek by měla federální vláda provést
zhodnocení výsledků dosažených
v oblasti vědeckotechnického rozvoje a jejich uplatňování
v praxi.
Z 260 úkolů státního plánu
technického rozvoje bylo plněno 250 a z nich 27
bylo ukončeno. Mezi úspěšně ukončené
úkoly patří např. malé elektronické
počítače SMEP III, systémy automatického
řízení válcovacích tratí,
zařízení a osvojení technologie výroby
kysličníku hlinitého vysokotlakovým
rozkladem bauxitu, pružné výrobní systémy
na plošné a objemové tváření
a systém automatizace s řídící
elektrotechnikou pro objekty živočišné
výroby.
Naproti tomu nemohla být ani v roce 1986 ověřena
spolehlivost a tkací možnosti strojů KONTIS
v Perle v Ústí nad Orlicí. Neplněn
je i úkol ve výrobě kyseliny citrónové
submerzní metodou ve Výzkumném ústavu
LIKO Bratislava. U 41 úkolů je signalizováno
ohrožení realizace, a to z různých důvodů,
jako je opoždění technické přípravy
výroby, nezabezpečení dodávek materiálů
a komponentů pro výrobu, u některých
nezabezpečení odbytu i ohrožení plánovaných
investičních akcí. Je vidět, že
přes všechna politická rozhodnutí a
vládní usnesení nemá uplatňování
výsledků vědeckotechnického rozvoje
v řadě míst zelenou. A to už je otázka
odpovědnosti vedoucích pracovníků
jednotlivých stupňů řízení
včetně centrálních orgánů.
Plánovaný objem výroby z 917 hmotných
realizačních výstupů státního
plánu technického rozvoje byl celkově splněn
na 114,7 %, z toho plánovaný objem výroby
schválený vládou Československé
socialistické republiky na 115,6 %. Ve výrobě
však nebylo uplatněno 56 realizačních
výstupů a u 219 bylo plnění nižší
než 60 %. Překračování plánovaného
objemu realizace v hodnotovém vyjádření
bylo v řadě případů ovlivněno
nedodržením plánovaných cenových
limitů. Např. Závody těžkého
strojírenství DETVA splnily svůj realizační
výstup v hodnotovém vyjádření
na 100,1 %, avšak v počtu kusů pouze na 8,4
%. Podobně VÚKOV Prešov splnil realizační
výstupy v nasazení průmyslových robotů
a manipulátorů v hodnotovém vyjádření
na 91,3 %, ale v kusech pouze na 50 %. (Týká se
realizátora - Autobrzdy Prešov.)
V roce 1986 bylo celkem 246 realizačních výstupů,
u nichž byly překročeny cenové limity.
To znamená, že tyto výrobky nebo zařízení
budou dražší než bylo stanoveno v zadání
pro vývoj a výrobu.
Uplatněním realizačních výstupů
státního i hospodářských plánů
technického rozvoje ve výrobě průmyslových
podniků bylo v roce 1986 dosaženo, podle jejich výkazů
(tj. podniků), relativní úspory více
než 10 tis. pracovníků, za 1,6 mld. Kčs
bylo ušetřeno surovin a materiálů. Zvýšil
se vývoz do socialistických zemí o 4,1 mld.
Kčs fco, do nesocialistických zemí o 1,1
mld. Kčs fco a dovoz z nesocialistických států
se snížil o 646 mil. Kčs fco. Celkem bylo dosaženo
přírůstku zisku ve výši 3,9 mld.
Kčs.
Podle údajů bylo realizací státního
cílového programu 02 docíleno relativní
úspory 3,3 mil. tun měrného paliva a programem
03 úspora kovů 476 tis. tun.
Výbory doporučují zhodnotit skutečné
národohospodářské přínosy
státních cílových programů,
zejména 02 a 03 a prosadit uplatnění
jejich výsledků ve vztahu k příslušným
resortům.
Výbory také ocenily, že Úřad
pro normalizaci a měření se zabýval
i urychlením promítnutí výsledků
vědy a výzkumu do čs. státních
norem, konkrétně v 8 případech v loňském
roce, které by měly přinést značný
finanční přínos pro národní
hospodářství.
Za závažné nedostatky s celospolečenským
negativním dopadem je nutno považovat na základě
poznatků finanční kontroly, kdy předmětem
činnosti výzkumných pracovišť byly
četné úkoly bez reálných předpokladů
pro zavedení výsledků do výroby, nebo
značné rozdíly uvažovaných a
skutečných plánovaných přínosů,
nebo značné opoždění plánované
výroby a dokonce i nezajištěný odbyt.
Týká se to například: Tesly Brno,
o které již soudruh ministr hovořil, Braneckých
železáren Hradec nad Moravicí, Baterie Slaný,
TOS Rakovník a celé řady dalších.
Takovéto případy odčerpávají
značné finanční vklady do úkolů
zavedení vědeckotechnického rozvoje a jeho
užití v praxi a svědčí o nedůsledném
plánování, provádění,
sledování a vyhodnocování skutečných
přínosů.
Celkově objem výroby průmyslových
výrobků, u nichž je sledována novost
po dobu 3 let, dosáhl v roce 1986 17,7 % z celkové
výroby a byl nižší než v předcházejícím
roce. Kvalita byla ověřována u 56 % těchto
výrobků a z nich téměř 60 %
bylo zařazeno. do kategorie výrobků vysoké
technické úrovně. To není špatné,
pokud jde skutečně z hlediska mezinárodního
srovnání o výrobky vysoké technické
úrovně, tedy o výrobky, které se na
světových trzích prosadí a dobře
zaplatí. Výsledky zahraničního obchodu
tomu však nenasvědčují.
Počet výrobků zařazených do
I. stupně jakosti sice stoupl o 20,3 %, avšak v hodnotovém
vyjádření to představuje zvýšení
pouze o 2,2 % proti roku 1985. Celková inovační
aktivita měřená rozsahem nově zavedených
výrobků do výroby byla sotva průměrná,
tedy neměla očekávaný vzestup.
V této souvislosti poslanci ve výborech kritizovali
na příkladu u federálního ministerstva
všeobecného strojírenství pokles inovační
aktivity u pěti výrobních hospodářských
jednotek i celkově za resort nesplněný podíl
výrobků vysoké technické úrovně.
S uplatňováním vědy a techniky ve
výrobní praxi nerozlučně souvisí
kvalita produkce. Otázky kvality jsou ve všech výborech
soustředěným zájmem při jednání
s jednotlivými resorty a předmětem značné
kritiky poslanců. Bylo tomu tak i v roce 1986. Poslanci
proto uvítali rozhodnutí vlády Československé
socialistické republiky o provádění
kontroly jakosti u některých organizací
Výborem lidové kontroly. Jsme běžně
informováni o výsledcích těchto kontrol.
Jde o n. p. Calex Zlaté Moravce, n. p. Eska Cheb, n. p.
Sfinx České Budějovice a k. p. Tesla Orava
a řadu dalších. Při těchto kontrolách
jsou zjišťovány významné rezervy,
jako je nutné zvýšení účinnosti
výstupní technické kontroly, konstrukční
a technologické úpravy zabezpečující
bezvadnou výrobu, vybudování pracovišť
mezioperační kontroly za rozhodujícími
operacemi, zabezpečování dodržování
technologické kázně, vyřešení
nedostatků v technologii výroby vůbec a organizace
zvýšené náročnosti technické
kontroly. Jak je možné, že takovéto základní
záležitosti byly u těchto organizací
zanedbávány, co dělali odpovědní
hospodářští pracovníci těchto
organizací, ale také odborné a kontrolní
orgány resortů? Je pro ně nedůstojné,
že Výbor lidové kontroly se musí stát
spásou kvality jejich vyráběné produkce.
I to je nutné, vážené soudružky
a soudruzi, říci při projednávání
státního závěrečného
účtu, protože takovéto případy
ochuzují podstatně tvorbu našeho národního
důchodu.
Značný objem finančních prostředků
v roce 1986 představovala investiční výstavba.
Investičních prací a dodávek bylo
provedeno za 158,9 mld. Kčs, což proti roku 1985 představuje
zvýšení o 1,8 mld. Kčs, bez akcí
"Z" a soukromé výstavby. Při jednání
ve výborech bylo konstatováno, že i nadále
přetrvávají nedostatky v investiční
výstavbě, zejména vysoké překračování
rozpočtových nákladů staveb a nedodržování
termínů jejich dokončení a předávání
kapacit do zkušebního provozu. Řada realizovaných
investic nedosahuje plánovaných přínosů
a využití základních prostředků
je nízké proti plánovaným předpokladům.
Nejčastější příčinou
zvýšení rozpočtových nákladů
je podhodnocení nákladů stavby, což
dokumentuje skutečnost, že u 161 staveb se zvýšily
o 9,51 mld. Kčs.
Nezanedbatelným problémem je i překročení
orientačního limitu zvláštních
zemědělských investic o 4 mld. Kčs
a překročení plánu práce a
dodávek v regulované investiční výstavbě
o 3,5 mil. Kčs. Z toho stroje a zařízení
o 1,9 mld. Kčs. Výbory pro zemědělství
a výživu poukazují v této souvislosti
i na neúměrný a značný růst
cen zemědělské techniky.
Průměrná doba výstavby na všech
stavbách prováděných v celém
národním hospodářství dosáhla
v roce 1986 pěti let. Nejdéle z těchto staveb
trvá výstavba u národních výborů,
která je nepříznivě ovlivňována
komplexností bytové výstavby. Poměrně
dlouhá doba výstavby 5,6 roku je u federálního
ministerstva paliv a energetiky. Je to samozřejmé,
protože jde o velká stavební díla, jako
jsou jaderné elektrárny, zatímco je zarážející
a nepříznivé, že u federálního
ministerstva elektrotechnického průmyslu je doba
výstavby 5,5 roku, ačkoliv inovační
cyklus u výrobků elektrotechnického průmyslu
ve světě je 3 roky. Za povšimnutí stojí,
že u akcí "Z" je průměrná
doba výstavby 2 roky - právě vlivem zájmu
a aktivity našich občanů.
Otázkou prvořadého ekonomického významu
je včasnost uvádění strojních
investic vyrobených v tuzemsku nebo dovezených ze
zahraničí jako aktivního činitele
do výrobního procesu. Četné poznatky
finanční kontroly dokazují, že i přes
všechna opatření včetně opatření
sankčního charakteru, negativní stav stále
přetrvává. Například: Slovlik
Trenčín zaplatil za opožděné
uvedení do základních prostředků
z dovozu do výrobního procesu sankce ve výši
670 tis. Kčs, Nafta Kbely 881 tis. Kčs, n. p. NHKG
Ostrava 8,8 mil. Kčs, n. p. Průmysl kamene Příbram
742 tis. Kčs, n. p. Optimit Odry 846 tis. Kčs a
řada dalších podniků a organizací.
V oblasti vynakládání finančních
prostředků na investiční výstavbu
stále trvají případy celospolečenské
nehospodárnosti. Vlastní realizace investiční
výstavby charakterizovaná dobou výstavby,
mírou dokončenosti, zůstala v roce 1986 na
úrovni roku 1981. Na vynaložené finanční
prostředky mají nepříznivý
vliv i takové případy, jako je elektrárna
Dukovany, kde vláda musela o 8 mld. Kčs zvýšit
rozpočtové náklady. V tom je zřejmě
i část nehospodárnosti při výstavbě.
V roce 1986 v investiční výstavbě
nebylo zatím dosaženo požadovaného zlepšení
v celkové úrovni rozestavěnosti. K mírnému
rychlejšímu růstu investiční
výstavby se blíží strojírenské
resorty.
Jedním z předpokladů urychleného procesu
intenzifikace je efektivní a hospodárné využívání
výrobních zdrojů. Součástí
řešení těchto problémů
je i zabezpečení hospodárného vývoje
zásob, které mají sloužit k zajišťování
plynulosti hospodářské činnosti takovým
způsobem, aby rozsah prostředků vázaných
v zásobách byl optimalizován ve vztahu k
výrobě. a odbytu, v opravárenství
nebo jiných specializovaných činnostech.
Vývoj zásob je v našem národním
hospodářství dlouhodobě neuspokojivý.
Zásoby mají vyšší dynamiku než
tvorba národního důchodu a v roce 1986 se
vývoj zásob značně zhoršil. Podrobnější
údaje uvedl ve svém vystoupení soudruh ministr
Žák. Též ve struktuře zásob
došlo v roce 1986 k nežádoucímu zvýšení
podílu výrobních zásob na celkových
zásobách o 1,3 %. Vnitřní struktura
jak výrobních, tak odbytových zásob
se jeví jako nevhodná a nevyhovuje plně potřebám
výroby ani spotřebitelské poptávce.
V celkovém vývoji obchodních a odbytových
zásob se projevují prohlubující problémy
v odběratelsko-dodavatelských vztazích mezi
obchodem a výrobou a nedostatečný tlak obchodu
na výrobu při prosazování sortimentu
dodávek zboží, které odpovídá
spotřebitelské poptávce.
Podle poznatků na vnitřním trhu jsou v současné
době shodně vyšší stavby výrobků
z umělých materiálů jak u výrobních,
tak i obchodních organizací. Důvodem je nižší
zájem spotřebitelů. Stejně závažným
problémem jsou naopak chybějící zásoby
bavlněných výrobků, zejména
pleteného prádla, punčochových standardních
výrobků apod. Na seznamu nedostatkových položek
je i řada výrobků průmyslového
zboží a náhradních dílů.
Značná nespokojenost byla vyjádřena
ve výborech u dodávek náhradních dílů,
zejména pro osobní vozy Škoda. Výbory
ve svém usnesení doporučily resortu ve spolupráci
s dalšími orgány přijmout taková
opatření, která už konečně
zabezpečí výrazné zlepšení
dodávek náhradních dílů pro
tyto osobní vozy. Vývoj zásob i opatření
přijatá k jejich usměrňování
ukazují, že se zatím nepodařilo výrazně
zvýšit efektivnost v jejich využití. Současná
soustava řízení vyvolává přednostní
zájem organizací na růstu výkonů
i za cenu nadměrných zásob. Zásada
chozrasčotní odpovědnosti za vývoj,
využití a finanční krytí zásob
není v organizacích v dostatečné míře
uplatňována.
Jak informoval soudruh ministr Žák, Státní
banka československá ve spolupráci s dalšími
ústředními orgány předkládá
vládě Československé socialistické
republiky návrh postupu v této oblasti. Očekáváme,
že po projednání předloženého
návrhu vláda Československé socialistické
republiky přijme a uloží opatření
na výrazné snížení stavu zásob,
spolu s opatřením na financování a
jejich úvěrování - opatření,
která by měla vycházet z nových podmínek
uplatňování hospodářského
mechanismu.
Soudružky a soudruzi poslanci, přes diferencované
výsledky národního hospodářství
v roce 1986 byly vytvořeny podmínky pro další
materiální a sociální jistoty obyvatelstva.
Došlo k dalšímu růstu jeho životní
úrovně. Svědčí o tom předložené
vládní návrhy zákonů o společenské
pomoci rodinám s dětmi a důchodovém
zabezpečení, které na této naší
schůzi budeme projednávat. Jde o významné
úpravy, které pozitivně ovlivní životní
úroveň obyvatelstva.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu doporučuji Sněmovně lidu vyslovit souhlas
s předloženým vládním návrhem
usneseni - tisk 31 - kterým Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schvaluje
státní závěrečný účet
československé federace za rok 1986. Děkuji
za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji společnému
zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci
Hůlovi. Slovo má společný zpravodaj
výborů Sněmovny národů poslanec
Csémi.
Společný zpravodaj výborů SN J.
Csémi: Vážený súdruh generálny
tajomník a prezident republiky, vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, prerokúvanie štátneho
záverečného účtu za rok 1986,
ktorý vláda predkladá v súlade s ústavným
zákonom o československej federácii, zahrňuje
nielen zhodnotenie rozpočtového hospodárenia
z hľadiska finančnej sústavy, ale aj posúdenie
výsledkov a úrovne činnosti jednotlivých
rezortov a ústredných orgánov federácie.
Táto vzájomná väzba je daná náročnými
konkrétnymi a adresnými úlohami stanovenými
XVII. zjazdom KSČ a rozpracovanými na 4. a 5. zasadaní
ÚV KSČ. S ich plnením však nemôžeme
byť bezo zvyšku spokojní. Závažným
nedostatkom, ktorý podľa doterajších výsledkov
pretrváva i v tomto roku, je nízka úroveň
efektívnosti pri tvorbe, ale i pri použití
zdrojov. Zápisy zo spoločných i samostatných
schôdzí snemovní Federálneho zhromaždenia
ukazujú, že hovoríme o stále rovnakých
nedostatkoch.
Pokiaľ sa z takýchto konštatovaní nebudú
dôsledne vyvodzovať i príslušné
závery a prijímať zodpovedajúce opatrenia,
nemožno očakávať, že sa situácia
zlepší. Výbory preto využili prerokúvanie
prikázaných kapitol nielen na posúdenie úrovne
hospodárenia príslušného rezortu, ale
svojimi pripomienkami, námetmi a odporúčaniami
sa snažili ukázať na možnosti ako dosiahnuf
žiadúci obrat.
Tak napríklad Federálnemu ministerstvu financií
odporučili výbory pre plán a rozpočet
zvýšenú pozornosť venovať riešeniu
finančných otázok spojených s postupným
prebudovaním hospodárskeho mechanizmu štátov
Rady vzájomnej hospodárskej pomoci najmä na
úsekoch nadväzovania priamych vzťahov, zabezpečeniu
vybraných integračných akcií, vrátane
výkonu finančného dozoru a postupného
vytvárania podmienok na dosiahnutie ekonomicky determinovaného
kurzu československej koruny.
Značnú pozornosť výbory venovali trvajúcim
nedostatkom v uplatňovaní vedeckotechnických
poznatkov, ako vyplynulo z prerokúvania kapitoly Štátnej
komisie pre vedeckotechnický a investičný
rozvoj. Z predložených podkladov zistili, že
i licenčná výroba pri exporte do nesocialistických
krajín vykazuje podľa rozdielového ukazovateľa
index 0,66, to znamená podpriemernú efektívnosť.
Zaoberali sa i problematikou investičnej výstavby,
ako o tom podrobne vo svojej spravodajskej správe informoval
súdruh Hůla.