Úterý 24. března 1987

Poslanec SN M. Štefánik: Vážený súdruh generálny tajomník a prezident republiky, vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci! V súlade so stratégiou urýchlenia hospodárskeho a sociálneho rozvoja, ktorá bola prijatá XVII. zjazdom Komunistickej strany Československa, významnú úlohu jej uplatňovania zohráva socialistická ekonomická integrácia krajín RVHP. Veľká pozornosť tejto otázke bola venovaná i v správe Predsedníctva Ústredného výboru Komunistickej strany Československa o plnení záverov 8. zasadania ÚV KSČ z júna 1983 a XVII. zjazdu KSČ o urýchlení vedeckotechnického rozvoja a o ďalších úlohách, ktorá bola prednesená na nedávnom piatom zasadaní Ústredného výboru KSČ.

Ako z uvedenej správy a dnes prednesenej správy vlády ČSSR o plnení programového vyhlásenia vyplýva, je potrebné prehlbovať aktívnu československú účasť v medzinárodnej socialistickej deľbe práce a v zabezpečovaní realizácie Komplexného programu vedeckotechnického pokroku členských krajín RVHP do roku 2000.

Ako tu už bolo povedané, je nanajvýš žiadúce prehĺbiť dvojstrannú súčinnosť na základe programov dlhodobej hospodárskej a vedeckotechnickej spolupráce so Sovie tskym zväzom a ďalšími členskými štátmi RVHP. Ráta sa s rozhodnejším postupom pri rozširovaní priamych vzťahov od výskumu, vývoja až po špecializáciu a kooperáciu výroby, vrátane vytvárania spoločných podnikov.

V tejto súvislosti mám otázku na predsedu vlády Československej socialistickej republiky súdruha Štrougala, a to, aké sú doterajšie konkrétne výsledky prijatých opatrení v rozvíjaní priamych vzťahov a vzájomnej spolupráce našich štátnych hospodárskych organizácií so socialistickými podnikmi krajín Rady vzájomnej hospodárskej pomoci a aký bude ďalší vývoj v tejto oblasti. Ďakujem.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Štefánikovi, prosím poslankyni Kocinovou.

Poslankyně SN B. Kocinová: Vážený soudruhu generální tajemníku ústředního výboru Komunistické strany Československa a prezidente Československé socialistické republiky, vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky a soudruzi právo na práci, jeden z charakteristických rysů socialistického řádu, bereme již jako samozřejmost. Stejně tak i stálé zvyšování naší životní úrovně. Jak rychle životní úroveň poroste, o tom rozhodujeme my sami. Proto se s ohlasem setkávají na veřejnosti zásady přebudování hospodářského mechanismu, schválené předsednictvem ústředního výboru Komunistické strany Československa a vládou Československé socialistické republiky. Jejich brzké uvedení v život rozhodne o tom, kdy se u nás bude mít ještě lépe každý dělník, technik či jiný pracovník.

Chtěla bych se pro to zamyslet nad jednou z vyhlášených zásad, nad důslednějším využíváním principu rozdělování a odměňování podle konečných výsledků práce hospodářské organizace, pracovních kolektivů i jednotlivců. O prosazení tohoto principu usilujeme od počátku výstavby socialismu v Československu, ale se současným stavem nemůžeme být spokojeni. Není proto náhodou, že tento problém je stále předmětem mnoha diskusí a průzkumy nám potvrzují, že princip zásluhovosti se stále prosazuje obtížně a často i nedůsledně. Prvá kritizovaná skutečnost je nivelizace mezd, jejich malá diferenciace v závislosti na množství a kvalitě odvedené práce. Příčinu vidí mnozí pracovníci v nevhodném mzdovém systému, tedy v uplatňování mzdových předpisů. Ale je tomu skutečně tak? Průzkum na mnoha podnicích nám ukázal, že platná soustava odměňování umožňuje podstatně více odstupňovat mzdy, než je současný stav, a že jednou z hlavních příčin jejich neuspokojivé diferenciace je konkrétní podniková praxe. Stále ještě přežívá v mnohých podnicích tendence průměrnosti - snaha jednotlivých pracovníků nevybočit z řady, a to ani ve výkonu, ani ve výdělku. Při mzdových úpravách se upravuje mzda všem pracovníkům rovnoměrně, bez ohledu na jejich skutečný přínos při plnění plánovaných úkolů. Důvodem nedostatečné diferenciace je i snaha stanovovat podmínky a ukazatele pro osobní hmotnou zainteresovanost pracovníků tak, aby je všichni plnili přibližně na 100 %; za takovéto situace se opravdu těžko může prosadit odůvodněná mzdová diferenciace. Přispívá k tomu i celkové společenské a ekonomické klima: podniky zatím nejsou nuceny ve vlastním zájmu využívat osobní hmotné zainteresovanosti jako nejdůležitějšího nástroje k plnění svých úkolů. Tento přístup je pohodlnější i pro mnohé vedoucí. Řada z nich se snaží vyhýbat konfliktům a nerozlišují v úrovni mzdy pracovníky vynikající, průměrné a podprůměrné. Neuvědomují si, že jednají nespravedlivě a že si získávají pracovníky výkonnostně slabé, ale zároveň ztrácejí ty nejlepší, kteří se na výsledcích jimi řízených úseků podílejí nejvýrazněji. A to je špatné, zejména pokud je v těchto tendencích někde podporují i složky. I s takovými případy jsme se setkali při zavádění II. etapy programu zvýšení ekonomické účinnosti mzdové soustavy, která z tohoto důvodu byla neprávem kritizována jako další krok k zachování nežádoucí nivelizace mezd.

Chtěla bych se proto, vážené soudružky a soudruzi, zastavit i u problému, který s tím souvisí, a to u postojů některých vedoucích a pracovníků útvarů ekonomiky práce, kteří jsou za zavádění nové soustavy odměňování zodpovědni. V současnosti u této skupiny pracovníků dochází k podstatně větší generační obměně než u ostatních skupin pracovníků. Na tato místa se vyhledávají noví pracovníci, kteří kromě odborných znalostí a dalších kvalifikačních nároků musí i umět jednat s lidmi. Odměňování je činnost nadprůměrně konfliktní. Již delší dobu se z řad mistrů a pracovníků, zabývajících se normováním, ztrácejí zkušení pracovníci, kteří jsou schopni každému z podřízených dělníků sami a názorně předvést jak mají svěřenou operaci vykonávat přímo na místě, zdůvodnit reálnost plnění stanovených norem a zamezit tak případným nezdůvodněným reklamacím. V uvedených profesích by proto i nadále měli tvořit jádro převážně starší zkušení dělníci, kteří si vhodně doplnili i požadované vzdělání. Není však dobré, když přechod do těchto společensky mimořádně náročných funkcí pro ně znamená pokles výdělku.

Doposud jsem hovořila o nežádoucí nivelizaci a jevech, které ji způsobují. Chtěla bych se však zmínit i o opačném jevu - o neodůvodněné diferenciaci. Spočívá v tom, že z různých důvodů se některým skupinám pracovníků vytvářejí takové podmínky, aby jejich výdělková úroveň byla i bez mimořádného úsilí výrazně vyšší než u ostatních pracovníků.

V čem má konkrétně kořeny. nivelizace a neodůvodněná diferenciace mezd? Začíná již u stanovení výkonových a ostatních technickohospodářských norem. Ty zdaleka nejsou vyvážené, jedny jsou "tvrdší" a jiné "měkčí", takže u některých prací se snadno překračují a u jiných se plní jen obtížně.

Obdobně je tomu i u prémií. V nejednom podniku stanovují pro jejich přiznávání ukazatele nejsnáze plnitelné a ne takové, které váží na rozhodující úkoly organizace. Prémiové sazby jsou mnohdy stanoveny téměř všem skupinám pracovníků - nebo všem vnitropodnikovým útvarům - na stejné úrovni, bez ohledu na náročnost a složitost plněných úkolů a odpovědnost při jejich zajišťování. Při průzkumech jsem se setkala i s úplně odlišným přístupem při přiznávání osobního ohodnocení. V převážné většině navštívených podniků správně pochopili tuto formu jako nástroj lepšího ohodnocení nadprůměrných pracovníků, někde ale jako nejjednodušší formu vyrovnávání výdělků na předchozí nebo požadovanou úroveň.

Druhá etapa ZEÚMS alespoň zčásti prohloubila žádoucí mzdovou diferenciaci, i když zdaleka ještě nedosáhla optimálních relací. Kromě již uvedených důvodů její nesprávné realizace přispívají k tomu i nedostatečné mzdové prostředky. Lidově řečeno: nechci-li někomu ubrat, nemohu jinému přidat. To je však otázka vhodných předpokladů pro realizaci nové soustavy odměňování - když na ni "nemám", neměla bych se do ní pouštět. Ve většině případů druhá etapa umožňuje podstatně větší diferenciaci, než je v současné mzdové praxi uskutečňována. Mnoho těžkostí a nepříznivých ohlasů na realizaci druhé etapy má své kořeny v dřívější nesprávné podnikové praxi. Proto v těch podnicích, kde postupovali v této oblasti zodpovědně a seriózně v minulosti, probíhá realizace druhé etapy. bez větších problémů. Naopak tam, kde byl dříve hrubým způsobem narušován socialistický princip odměňování, se při jejím zavádění objevují závažné problémy. Domnívám se, že v této důležité oblasti nepostoupíme výrazně dopředu, pokud každá organizace sebekriticky nezhodnotí svůj podíl na existující nivelizaci či nezdůvodněné diferenciaci mezd a nestanoví konkrétní postup nápravy.

Po přechodnou dobu bude existovat ještě jeden problém, a to současná platnost různých systémů odměňování vedle sebe, např. i v sousedních podnicích. Podle nich pak může být stejná pracovní činnost hodnocena rozdílnou výší mzdy a přispívat tak i k nežádoucí fluktuaci. Je proto úkolem vedoucích pracovníků na všech stupních řízení, aby na tuto situaci včas reagovali a zabránili negativním jevům. V mnohých podnicích kritizují pracovníci složitost nového systému odměňování, zejména nadměrný počet položek, z kterých se výdělek skládá a navrhují i řešení, jak ho zjednodušit. Tak v ČKD Praha navrhují dosavadních 14 složek výdělku snížit na 11, přičemž toto podstatné zjednodušení by se v úrovni samotného výdělku neprojevilo, což je příkladný způsob řešení.

Dále bych vás, vážené soudružky a soudruzi, chtěla seznámit se zkušenostmi podniků s uplatňováním brigádní formy organizace práce a odměňování. Nesporným přínosem této formy se ukázalo zejména podstatné zvýšení účasti pracovních kolektivů na řízení výroby a ekonomiky jednotlivých úseků, prohlubování vnitropodnikového chozrasčotu, upevňování technologické a pracovní kázně, zlepšení kvality výroby a tím i celkově vyššího plnění daných úkolů.

Brigádní forma, nebo alespoň uplatňování jejích některých podstatných stránek v pracovních kolektivech, je významným nástrojem i pro prosazování zásluhovosti a diferenciace v odměňování. To platí jak pro jednotlivé kolektivy pracující na podkladě chozrasčotu, tak i pro jednotlivce uvnitř těchto kolektivů, kde výdělek je rozdělován podle zásluh na dosažení společného výsledku. Je potvrzeno, že v podnicích s vyšším podílem kolektivů uplatňujících brigádní formu dochází jak k celkovému zlepšení práce celé organizace, k vyšší hospodárnosti, kvalitě, tak i k diferenciaci úrovně odměňování mezi jednotlivými kolektivy podle jejich chozrasčotních výsledků. V těchto podnicích, např. v SONP Kladno, NHKG Ostrava a dalších, je brigádní forma využívána jako významný nástroj řízení a prostředek k zabezpečení plánu.

Nejlepší výsledky v rozvoji brigádní formy jsou dosahovány v těch podnicích, které vytvořily základní předpoklady pro plynulou práci kolektivů, podloženou zejména uspokojivou funkcí dodavatelsko-odběratelských vztahů. Riziko neustálených dodavatelských podmínek je jednou z hlavních brzd rozvoje brigádní formy. Pokud dodavatelské podmínky jsou dobré, není překážek pro rozvoj uvedené formy odměňování. Jako příklad uvedu vlastní podnik a jeho závod AVIA Žilina: V kolektivu zajišťujícím výrobu spojovacích hřídelů a dílů motoru pracuje jeden technickohospodářský pracovník a 164 dělníků a tato velká skupina pracovníků je rozdělena do 6 kolektivů uplatňujících brigádní formu. O vhodnosti této formy hovoří výsledky: meziroční nárůst produktivity práce činí za období let 1985-1986 1,96 %, růst průměrného výdělku 0,7 %, dále bylo plně využito strojních kapacit a došlo ke snížení ztrát z nekvalitní výroby o 37 tis. Kčs.

A nyní dovolte, abych přešla na problematiku, která se také významně podílí na výsledcích naší výroby - a to je směnnost. Vezmeme-li statistiku, ukáže nám, že v posledním období vývoj nebyl příznivý. Teprve po roce 1980 se podařilo zastavit její pokles. Ne ovšem na takovou úroveň, která by zajišťovala uspokojivé využití investic. Koeficient směnnosti dělníků činil v roce 1985 1,3 i když jeho žádoucí výše by měla překročit 1,4. Přitom do investic jsme nevložili jen tisíce, ale stamilióny korun.

Jak tuto situaci zlepšit, jaká opatření podniknout? Když jsem například já nastoupila do zaměstnání v roce 1952, současně jsem podepsala, že budu podle potřeb pracovat ve druhé a třetí směně Proč se situace od té doby změnila a směnovat se většině pracovníků nechce? Jsou ochotni pracovat jen v první směně, i když to nelze tvrdit všude, např. v textilním průmyslu, kde pracuje většina žen ve více směnách. Přesto musíme hledat cesty, jak práci ve směnách udělat přitažlivější, jak ji motivovat. Při vysoké životní úrovni našich pracujících, současné mzdové zvýhodnění směnujících pracovníků tuto otázku samo o sobě neřeší. S těmito názory jsem se běžně setkávala a podnikoví pracovníci doporučovali výraznější zvýhodnění - obdobně jako je tomu v Sovětském svazu. Podle jejich názorů by vyšší směnnost zaznamenala i pokles nežádoucí přesčasové práce.

Pozitivní přístup k práci ve druhé a třetí směně můžeme však zajistit i dobrými pracovními a sociálními podmínkami. Doposud tomu tak všude není. Mnohde chybí možnost kvalitního stravování, doprava do zaměstnání je časově náročnější, nelze využít ani různých služeb. Některé úkoly mohou v tomto směru zabezpečit podniky samy, jiné, týkající se zejména dopravy, služeb, kultury atd., národní výbory, či jiné odpovědné ústřední orgány. Mám-li shrnout hlavní možné způsoby řešení, vidím je zejména:

- ve vyšší zainteresovanosti všech pracovníků na zvýšení směnnosti;

- v poskytování zvláštní dodatkové dovolené směnujícím pracovníkům;

- ve zlepšení podmínek pro zabezpečení léčebné péče o pracovníky v odpoledních a nočních směnách;

- ve zvýšení rozsahu a úrovně závodního stravování pro pracovníky v odpoledních a nočních směnách;

- v racionálnější organizaci dopravy pracovníků do a ze zaměstnání v odpoledních a nočních směnách;

- v racionálnějším uspořádání provozní doby a ve zvýšení kvality služeb s ohledem na směnující pracovníky;

- v přizpůsobení režimů a časového uspořádání společenského a kulturního života.

(Předseda FS A. Indra: Soudružko poslankyně Kocinová, už mluvíš 16 minut.)

Tyto náměty vyplynuly nejen z průzkumů, ale jsou i součástí návrhu opatření k podpoře vyššího časového využití strojů v průmyslu, zpracovaného ministerstvem práce a sociálních věcí ČSSR a Státní plánovací komisí. Domnívám se, že navržená opatření jsou reálná. Jejich realizace by se kladně projevila v žádoucím zvýšení směnnosti a tím nepřímo i v nutném vyšším využití investic.

Vážené soudružky a soudruzi, ve svém diskusním vystoupení jsem se dotkla jen dvou dílčích oblastí, které těsně váží na připravované přebudování hospodářského mechanismu. Domnívám se, že stejnou pozornost bychom měli věnovat všem současným hospodářským problémům a vytvořit tak předpoklady pro realizaci uvedených závěrů XVII. sjezdu Komunistické strany Československa.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Kocinové. Soudružky a soudruzi, odhlasovali jsme si řečnickou lhůtu maximálně 15 minut. Prosím proto přihlášené řečníky nebo ty poslance, kteří ještě zamýšlejí vystoupit v rozpravě, aby si své diskusní příspěvky upravili.

Připomínám členům návrhové komise, aby se hned po vyhlášení polední přestávky sešli v místnosti č. 030 v přízemí.

Jako první po polední přestávce vystoupí v rozpravě poslanec Čmelo.

Pokračovat v jednání budeme přesně ve 13 hodin.

(Jednání přerušeno v 11.52 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13 hodin.)

Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, do lavic byl rozdán návrh usnesení Federálního shromáždění ke kontrole plnění programového prohlášení federální vlády. Návrhová komise prosí, abyste prostřednictvím pořadatelů svoje připomínky odevzdali do 14 hodin.

A nyní budeme pokračovat v rozpravě ke druhému bodu našeho pořadu. Slovo má poslanec Čmelo, připraví se poslanec Černík.

Poslanec SL A. Čmelo: Vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, program urýchlenia sociálno-ekonomického rozvoja je skutočne revolučná úloha, vyjadrujúca novú kvalitu ekonomického rastu. Zápas o jeho splnenie je spojený so zápasom za zmenu myslenia, psychológie a metód činnosti ľudí. Patrí sem presadzovanie všetkého nového a pokrokového, zavádzanie špičkových výsledkov vedy a techniky, robotizácie a automatizácie pracovísk, ale tiež aj organizácie socialistického súťaženia a rozvíjania nových foriem tvorivej aktivity a iniciatívy pracujúcich. Aby sa to dosiahlo, je a bude aj naďalej nevyhnutné aktivizovať ľudský faktor, zvýšiť uvedomelú účasť pracujúcich a mládeže na procese hlbokých premien našej spoločnosti.

Pre zlepšenie situácie v rozvoji iniciatívy pracujúcich, vláda ČSSR už v roku 1985 svojím rozhodnutím č. 297 schválila "Zásady k rozvoju a oceňovaniu iniciatívy pracujúcich v ôsmej päťročnici" a v nadväznosti na tieto zásady vydali jednotlivé rezorty v spolupráci s príslušnými ústrednými výbormi odborových zväzov a Ústredným výborom Socialistického zväzu mládeže opatrenia k rozvoju a oceňovaniu iniciatívy pracujúcich v týchto rezortoch. Prax nám každodenne potvrdzuje, že tam, kde pod vedením straníckych organizácií sa uskutočňuje neformálna spolupráca odborov, hospodárskeho vedenia, Socialistického zväzu mládeže a vedeckotechnickej spoločnosti, tam sa práca darí a dosahujú sa dobré výsledky.

Súčasným požiadavkám intenzifikácie ekonomiky plne zodpovedá Pražská výzva s heslom "Spojením vedy s výrobou, modernizáciou, tvorivým úsilím kolektícov, za splnenie úloh ôsmej päťročnice".

Svojím novým poňatím socialistického súťaženia, Pražská výzva vyvolala mimoriadne veľký záujem, a to nielen v Prahe, ale v celej republike. Možno povedať, že na podobný impulz sa v závodoch čakalo.

I keď jej uplatnenie nie je možné zabezpečiť všade, jej komplexný prístup je však aktuálny pre každé pracovisko.

Prvé skúsenosti s Pražskou výzvou v niektorých prípadoch ukazovali na pretrvávanie formalizmu, ktorý sa prejavoval snahou "pripojiť sa", ale v skutočnosti s úmyslom pokračovať starým spôsobom, neprehlbovať prácu s ľuďmi a pod.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP