V oblasti sociálnej politiky výbory zdôraznili
potrebu ďalej rozvíjať a prehlbovať princíp
zásluhovosti, posudzovanú z hľadiska spoločenských
prínosov. Ocenili preto určitý prokok, ktorý
sa dosiahol v kvalite zavádzania programu zvýšenia
ekonomickej účinnosti mzdovej sústavy. Väčšina
podnikov už pochopila, že sa nemôžu spoliehať
na centrálne dotácie do mzdového fondu, ale
že môžu rozdelovať len to, čo skutočne
vyprodukujú. Tým stúpa i význam pripravovaného
vládneho opatrenia na posilnenie úlohy a postavenia
majstrov, ktorí sú bezprostrednými organizátormi
výroby a na presadzovaní zásluhovosti v odmeňovaní
sa plne podieľajú.
Pri prerokovaní kapitoly rozpočtu Československej
akadémie vied zdôraznili výbory pre kultúru
a výchovu pozitívne výsledky priamej spolupráce
vedy s praxou. V tejto súvislosti bolo poukázané
i na účelnosť a efektívnosť predaja
licencií z oblasti základného výskumu
do zahraničia.
Na úseku ekonomickej propagandy výbory odporučili
Československej tlačovej kancelárii prehlbiť
aktivizáciu vydavateľskej a propagačnej činnosti
a obchodných stredísk a hľadať nové
možnosti tvorby zdrojov pre ustavičné zrýchľovanie
a skvalitňovanie spravodajskej činnosti. S tým
cieľom postupne vybudovať komplexný automatizovaný
systém spracúvania spravodajských, ekonomických
a dokumentačných informácií.
V oblasti Československého filmu poukázali,
popri otázkach umeleckých, na kultúrno-politické
aspekty rozvoja tvorby na videonosičoch a na naliehavosť
prípravy koncepcie a zákonnej úpravy ich
užitia.
Aj vo výboroch zahraničných, branných
a bezpečnostných a ústavnoprávnych
bola pozornosť poslancov zameraná na účelné
vynakladanie prostriedkov pri zabezpečovaní rozhodujúcich
úloh príslušných centrálnych
orgánov. Výbory mohli konštatovať, že
sa vo všetkých oblastiach ďalej posilňujú
zásady hospodárnosti. Považovali za dôležité
vyjadriť, že sa pritom vytvárajú potrebné
ekonomické predpoklady pre splnenie plánu výstavby
Československej ľudovej armády, bojovej pohotovosti
a života vojsk v roku 1987. Vo svojich rokovaniach zároveň
podporili realizáciu mierovej zahraničnej politiky
nášho štátu a úsilie Sovietskeho
zväzu zabezpečiť mier na všetky časy.
Súdružky a súdruhovia, dovoľte mi na záver,
aby som ešte raz zdôraznil, že predložený
vládny návrh zákona o štátnom
rozpočte československej federácie vyjadruje
podľa výsledkov jeho prerokovania vo výboroch
závažné, ale reálne zámery finančnej
a rozpočtovej politiky, ktorých realizácia
by mala nájsť žíadúci odraz i v
úspešnom napĺňaní dlhodobej hospodárskej
stratégie, sledujúcej zabezpečenie ďalšieho
sociálno-ekonomického rozvoja našej spoločnosti.
Predkladá sa ako vyrovnaný, opiera sa o aktivizáciu
vnútorných zdrojov našej ekonomiky a príslušné
výbory Snemovne národov ho odporučili na
prijatie. Vyslovujem presvedčenie, že pri posudzovaní
otázok sociálno-ekonomického rozvoja sa budú
poslanci v duchu správy prednesenej s. Husákom na
4. zasadaní ÚV KSČ ešte viacej opierať
o návrhy ľudí a budú ich premietať
do svojej poslaneckej činnosti tak vo volebných
obvodoch, ako aj v orgánoch Federálneho zhromaždenia.
Ako spoločný spravodajca týchto výborov
navrhujem prijať v Snemovni národov vládny
návrh zákona (tlač 11) v predloženom
znení.
Předsedající předseda SN D.
Hanes: Ďakujem spoločnému spravodajcovi
výborov Snemovne národov poslancovi Csémimu
za prednesenie spravodajskej správy.
Udeľujem slovo spoločnému spravodajcovi výborov
Snemovne ľudu poslancovi Jiřímu Bezecnému.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Bezecný: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, příští
rozpočtové období, jehož se vládní
návrh zákona o státním rozpočtu
československé federace týká, bude
významnou etapou 8. pětiletky. Plánovaný
společenský rozvoj má přinést
takové výsledky, aby mohly být použity
pro další kvalitativní růst materiálně
technické základny naší ekonomiky. Musí
zabezpečovat sociální a životní
jistoty obyvatelstva, růst jeho životní úrovně,
a to v závislosti na vysoké efektivnosti a kvalitě
veškeré společenské práce.
Závěry XVII. sjezdu Komunistické strany Československa
a závěry přijaté na právě
skončeném zasedání jejího ústředního
výboru kladou pro toto období důraz na soustředění
všech sil společnosti s cílem prosadit výraznější
obrat v dosavadním tempu intenzifikace národního
hospodářství a z toho důvodu připravit
i komplexní přestavbu hospodářského
mechanismu.
Základ úspěšného nástupu
k dosažení těchto cílů je zejména
ve způsobu efektivního uplatňování
a využívání všech činitelů
výroby, především tedy práce
lidí a výrobních prostředků,
přírodních podmínek a poznatků
vědy a techniky, stejně tak jako v míře
a způsobu dalšího zapojování
naší ekonomiky do mezinárodní dělby
práce. Půjde zároveň o to, aby pro
naši společnost byl vždy rozhodující
souhrnný výsledek celospolečenského
úsilí a konečným ukazatelem tohoto
úsilí kvalita a dynamika tvorby národního
důchodu a způsobů jeho užití.
Je samozřejmé, že sledovaný cíl
musí být podporován i vysokou úrovní
pracovní a finanční kázně.
Tím se také posiluje aktivní úloha
finančních nástrojů, a to zejména
ve směru vytváření náročných
ekonomických podmínek pro kvalitu hospodářské
činnosti a pro stále širší uplatňování
chozrasčotních principů. Zároveň
se prosazuje omezování nadbytečných
přerozdělovacích procesů, spolu s
regulací přístupu chozrasčotní
sféry k finančním zdrojům v závislosti
na jejím přínosu k tvorbě celospolečenských
zdrojů a k jejich efektivnímu využívání.
V tomto úsilí má splnit svou významnou
úlohu i hlavní nástroj finanční
politiky našeho státu, tj. státní rozpočet
československé federace na rok 1987.
Vládní návrh tohoto zákona projednaly
výbory pro plán a rozpočet obou sněmoven
na společné schůzi konané 21. listopadu
1986 za účasti poslanců delegovaných
ostatními výbory sněmoven. Zároveň
byly seznámeny s informativním souhrnem a charakteristikou
všech tří státních rozpočtů
ČSSR a přihlédly k výsledkům
projednání jednotlivých rozpočtových
kapitol ústředních orgánů státní
správy.
Výbory dospěly k závěru, že návrh
státního rozpočtu československé
federace bude spolu s návratnými prostředky
zahrnutými do měnového plánu podporovat
a po finanční stránce zabezpečovat
dosažení záměrů, které
vycházejí z potřeb urychlení rozvoje
naší společnosti.
Výbory především konstatovaly, že
vládní návrh rozpočtového zákona
odpovídá ústavním předpisům,
vyjadřuje ve svém rámci hlavní hodnotové
proporce struktury státního rozpočtu federace
a splňuje též integrující úlohu
tohoto rozpočtu vůči státním
rozpočtům obou republik.
Výbory podpořily ve svém stanovisku záměry
finanční a rozpočtové politiky zpracované
do státního rozpočtu. Ocenily, že tyto
záměry umožňují dosáhnout
většího vlivu hodnotových proporcí
a nástrojů při efektivní tvorbě
finančních zdrojů a jejich racionální
využití ve výrobní a nevýrobní
sféře. Především náročnějšími
ekonomickými podmínkami a zvláště
za podpory výsledků vědeckotechnického
rozvoje a efektivní investiční politiky má
být zabezpečována celková finanční
a měnová rovnováha.
Zajištění reálné vyrovnanosti
rozpočtového hospodaření v příštím
roce je proto nutno chápat v celé výrobní
a nevýrobní sféře a na všech
stupních řízení jako úkol klíčového
významu, jehož naplňování si
především vyžádá docílení
nezbytného souladu všech hmotných a finančních
procesů.
V oblasti rozpočtových příjmů
připadne rozhodující úloha na dosažení
plánovaných objemů zisku v hospodářské
sféře a předpokládaných výnosů
daně z obratu.
Po zkušenostech z letošního roku, tj. nástupního
období 8. pětiletky, jde v tvorbě zisku a
z něho stanovených odvodů o úkol skutečně
vysoce náročný. Bude vyžadovat cílevědomé
plnění a splnění všech racionalizačních
programů a požadavků, důsledné
dodržení všech záměrů zpracovaných
do programu hospodárnosti přijatého pro 8.
pětiletku, a také snížení míry
ztrát a škod. Jen tak bude možno reálně
plnit dynamicky pojatý růst zisku, předpokládající
- jak na to bylo v expozé s. ministra poukazováno
- že téměř z 80 % by měl tento
nárůst být zabezpečován sníženou
nákladovostí výroby.
Pokud jde o zdroje plynoucí z daně z obratu, považují
výbory jejich výši za dosažitelnou. Předpokladem
však je - tak jako v minulosti - schopnost příslušné
výrobní sféry a obchodu reagovat včas
a v odpovídající míře na potřeby
vnitřního trhu. Týká se to stávajícího
i nového sortimentu zboží a především
jeho kvalitativní, technické a cenové úrovně.
Ani v této oblasti nelze pokračovat ve starých
metodách myšlení. Výbory proto považovaly
za účelné upozornit i na případná
rizika, která by spočívala nejen v nedosažení
plánované tvorby tohoto finančního
zdroje, ale i v tom, že trend dodávek zboží
do tržních fondů by měl převyšovat
nárůst peněžních příjmů
obyvatelstva. Tímto způsobem je nezbytné
zabezpečit potřebnou převahu nabídky
obchodu a služeb, zvláště pokud jde o
žádoucí sortiment zboží a jeho
kvalitu a technickou úroveň.
V oblasti rozpočtových výdajů účelového
a globálního charakteru se výbory přesvědčily,
že jejich plánovaná výše je zdůvodněna
a přiměřená možnostem naší
ekonomiky. Vyplývá z investičních
a neinvestičních potřeb, které pro
oblast hospodářství, vědy a techniky,
obrany a bezpečnosti či oblast správy a dalších
základních potřeb, vyplynuly ze záměrů
dalšího rozvoje naší společnosti.
Také u těchto výdajů představuje
dodržení jejich výše při jejich
optimálním využití jak ve výrobní,
tak i nevýrobní sféře jednu z podstatných
podmínek rozpočtové vyrovnanosti. Bude rovněž
závažným předpokladem posilování
kvalitativních stránek reprodukčního
procesu a zvláště žádoucích
změn ve struktuře základních fondů
výroby, realizace významných akcí
integračních a žádoucí rovnováhy
vnějších ekonomických vztahů.
Bude také významným nástrojem realizace
záměrů týkajících se
udržení a zkvalitňování životních
a sociálních podmínek našeho obyvatelstva,
a to v celé jejich šíři.
Podrobnější údaje k řadě
těchto důležitých a specifických
záměrů uvedl již soudruh ministr financí,
a proto nepovažuji za potřebné je znovu rekapitulovat.
Při projednávání návrhu státního
rozpočtu byl vedle otázky rozpočtové
a finanční kázně a jejího důsledného
respektování položen důraz též
na potřebu bedlivého zvažování
dopadu finančních důsledků každého
závažného rozhodnutí či opatření
na výsledky hospodaření orgánů
a organizací a na jejich vztah ke státnímu
rozpočtu.
Výbory považovaly za správné proto také
připomenout, že při postupné úpravě
hospodářského mechanismu bude účelné
zvýšit pozornost kvalitnímu propracování
finančních vazeb a způsobu využívání
nástrojů finanční politiky k zabezpečování
základních proporcí státního
plánu a k ovlivňování důchodové
situace hospodářské sféry. Výbory
považují v těchto otázkách za
rozhodující dosáhnout zejména jednoty
a komplexnosti působení opatření,
přijímaných pro oblast plánu, cen
a financí a pro organizační uspořádání
hospodářské sféry.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
výsledky posouzení a projednání návrhu
rozpočtového zákona na rok 1987 ve výborech
mně dovolují konstatovat, že ustanovení
tohoto zákona odpovídají základním
cílům a potřebám hospodářského
a sociálního rozvoje plánovaným na
uvedený rok.
Mohu proto doporučit jako společný zpravodaj
výborů Sněmovny lidu, aby vládní
návrh rozpočtového zákona československé
federace na rok 1987 byl přijat v předloženém
znění.
Předsedající předseda SN D.
Hanes: Ďakujem spoločnému spravodajcovi
výborov Snemovne ľudu poslancovi Bezecnému
za prednesenú spravodajskú správu.
Pokračujeme rozpravou. Písomne sa do rozpravy prihlásili
nasledovní poslanci: Jozef Stank, Zdeněk Kučera,
Josef Puchmeltr, Margita Obžerová, Jana Veselá,
Jozef Belko a Jana Pekařová.
Otváram rozpravu. Udeľujem slovo poslancovi Jozefovi
Stankovi, pripraví sa poslanec Zdeněk Kučera.
Poslanec SN J. Stank: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci! Neprestajne, žiaľ, už po mnoho rokov
sa presvedčujeme o nutnosti posilňovania chozrasčotného
hospodárenia a lepšieho využívania finančno-ekonomických
nástrojov na zvyšovanie efektívnosti podnikov
a VHJ, ale konkrétne kroky stále silne zaostávajú
za potrebami. Vieme, čo by bolo treba urobiť, aký
cieľ dosiahnuť, ktoré oblasti upraviť. No
nie vždy sa presvedčivo formulujú cesty k týmto
cieľom a myslím, aspoň podľa vývoja
v posledných rokoch, že bola iba malá odvaha
niečo zásadne, radikálne zmeniť. Toto
plodí narastanie počtu ukazovateľov, ale aj
výnimiek, znižovanie autority plánu, obmedzovanie
právomoci chozrasčotných jednotiek a niekedy
až protichodné pôsobenie ekonomických
nástrojov.
Rozhodne nechcem popierať výsledky, ktoré v
tomto smere priniesol "Súbor opatrení",
napr. metódu ústretového plánovania.
Umožnila nové prístupy podnikov k plánu
a k hospodárnosti vôbec, podnietila iniciatívu
ľudí na širokom fronte. Škoda, že porušenie
zásady stability podmienok načas oslavilo pôsobenie
tohto iste významného chozrasčotného
nástroja. Alebo brigádna forma organizácie
práce a odmeňovania tiež vo svojej podstate
obsahuje chozrasčotné princípy. Našla
veľký ohlas aj na pracoviskách môjho
volebného obvodu a stále väčší
počet kolektívov podľa nej pracuje. Všeobecne
z týchto a z mnohých iných poznatkov možno
konštatovať, že rozhodujúca väčšina
pracujúcich nielen slovami, ale konkrétnými
činmi usiluje o zvýšenie efektívnosti
svojej práce a že línia hospodárnosti
je osobitne v robotníckych kolektívoch iniciatívne
prijímaná.
Rýchlejšiemu postupu stoja v ceste viaceré
prekážky, súvisiace aj s pôsobením
hospodárskeho mechanizmu. Komplexne na ne poukázala
Správa Predsedníctva Ústredného výboru
Komunistickej strany Československa, prednesená
súdruhom Husákom na 4. zasadaní ÚV
KSČ v minulom týždni. Dôraz, konkrétnosť
a kritická náročnosť nastolenia týchto
úloh zodpovedá aj podľa nášho poznania
súčasnému stavu potreby zmien v jednotlivých
oblastiach.
Dovoľte mi ďalej podčiarknuť iba tri vybrané
problémové okruhy, ktoré ako to vyplýva
z informácií vo volebnom obvode, ale i z rozpravy
v ústavnoprávnych výboroch, spomaľujú
proces tvorby zdrojov štátneho rozpočtu. Sú
to dodávateľsko-odberateľské vzťahy,
nevýrazný postup štrukturálnych zmien
a nízka právomoc a zodpovednosť podnikov a
VHJ.
S dôsledkami neporiadkov v dodávateľsko-odberateľských
vzťahoch sa stretávame doslova na každom kroku.
Napr. v podnikoch elektrotechnického priemyslu v okrese
Dolný Kubín, Tesla Orava a ZVT Námestovo
nebol za desať mesiacov tohto roku prevažne z uvedeného
dôvodu vyrobený tovar v hodnote 340 mil. Kčs
a evidované prestoje sú takmer 200 tisíc
hodín. V tom je asi 27 tisíc farebných televízorov,
ktoré nebolo možno vyrobiť pre neplnenie dodávok
rôznych súčiastok a materiálov, a teraz
chýbajú na našom trhu. Preto v zlepšení
a skvalitnení dodávateľsko-odberateľských
vzťahoch vidíme v súčasnosti rozhodujúcu
rezervu rastu efektívnosti a základnú podmienku
fungovania chozrasčotu, ale aj celého systému
riadenia hospodárstva.
Táto mimoriadne zložitá problematika obsahuje
v sebe minimálne tieto základné činitele:
je to predovšetkým nedostatočná previazanosť
plánov na všetkých úrovniach v horizontálnom
i vertikálnom smere. V plánovacej praxi je takmer
pravidlom, že sa prerokujú a stanovia výstupy
- výroba, odbyt a ekonomické ukazovatele s tým,
že vstupy napr. materiálové, ale aj investičné
a mzdové sa postupne doriešia. Riešenia však
prichádzajú neskoro, často až v bežnom
roku, alebo vôbec nie, ak ide napr. o potrebu bilancovaných
strojov alebo devízových prostriedkov na dovoz.
Štrukturálne zmeny uplatňovaná plánovacia
metodika málo postihuje, čo sa najviac prejavuje
v organizáciách a odvetviach s vysokými tempami
prírastkov výroby, ktoré pracujú s
dodávateľmi s nízkou dynamikou. Príkladom
môže byť rad rozporov medzi elektrotechnickým
priemyslom a chémiou, celulózopapierenským
priemyslom alebo metalurgiou, ktoré majú vzrastajúcu
tendenciu. V oblasti ekonomických ukazovateľov je
táto nepreviazanosť ešte výraznejšia
pretože už rozpisy plánov nevychádzajú
z výsledkov vedeckotechnického rozvoja, prínosov
licenčnej politiky, efektov medzinárodnej spolupráce,
investičnej činnosti a ďalších
reálne založených intenziifkačných
prvkov, takže niekedy majú potom charakter želaní.
Ďalším faktorom pôsobiacim na poruchy v
dodávateľsko-odberateľských vzťahoch
je nefungujúci mechanizmus v tejto oblasti, a to tak legislatívny,
ako aj ekonomický. Dodávateľ je povinný
potvrdiť dodávky na úrovni predchádzajúceho
roka. Nie je motivovaný na doriešenie rozporu, ani
prevažne nemá záujem na zvyšovaní
kvality a znižovaní cien. Keď príde k
dohode, je plnenie dodávok v sortimete posledným
ukazovateľom, alebo lepšie povedané, toto zatiaľ
popri desiatkach iných vôbec nie je ukazovateľom.
Preto logicky splní to, za čo je hodno tený,
napr. upravené vlastné výkony, vývozy
a pod. A keď sa mu do tohto nehodí sortiment pre organizáciu,
v ktorej zastaví prácu napr. tisíc ľudí,
tak ho to prakticky vôbec nepostihne. Pokiaľ som dobre
informovaný, aj dodávatelia, ktorí neplnia
koncernovému podniku Tesla Orava, či už je
to ZVS Dubnica alebo Tesla Rožnov prípadne ďalší,
aj keď spôsobujú uvedený výpadok
výroby svoje plánované ukazovatele plnia.
Penalizácia a vymáhanie škôd je neúčinné,
zdĺhavé a mimoriadne namáhavé. Za tohto
stavu sú doslova zavalené centrálne orgány
jednak rozporovými protokolmi, ale aj mnohými intervenciami
o pomoc pri riešení týchto problémov,
ktoré však v skutočnosti pri ich kapacitách,
stupni informácií a poznania ani nemôžu
uspokojivo preveriť a optimálne uzavrieť. Ukazuje
to na potrebu takej úpravy príslušných
noriem, ktorá bude d ávať podnikom a VHJ nielen
možnosť prerokovať dodávateľsko-odberateľské
vzťahy, ale aj povinnosť a priestor ich s konečnou
platnosťou doriešiť.
Nie menej významný je aj posledný vplyv,
ktorý si dovolím uviesť v tejto súvislosti
výrazom "pokles celospoločenskej disciplíny".
Prejavuje sa v neplnení zákonných noriem,
uznesení, príkazov, hospodárskych zmlúv,
dohôd. Je sprevádzaný ľahostajnosťou,
nezáujmom, nezodpovednosťou a pôsobí
demoralizujúco. Významný je v technicko-hospodárskych
útvaroch a zabezpečujúcich zložkách
na celej riadiacej osi a následne zasahuje robotnícke
kolektívy. Toľko zdôrazňovaná
a požadovaná atmosféra náročnosti,
poriadku a disciplíny je stále iba naším
želaním. Ale bez nej dobre nefunguje vysoký
stupeň deľby práce, ktorý sme postupom
hospodárskeho vývoja dosiahli.