Přítomno:
185 poslanců Sněmovny lidu
72 poslanci Sněmovny národů zvolení
v České socialistické republice
70 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu: Džupina, Flösslerová,
Hajn, Havlíček, Horáček, Jakeš,
Kapek, Michalski, Pakán, Panster, Slavík, Sommer,
Šípek, Vajnar, Venhauer
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice: Křenek, Stütz,
Vomastek
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice: Hornáčková,
Kováč, Mráz, Riško, Turzo
(Řízení schůze převzal a druhý
den jednání zahájil místopředseda
Federálního shromáždění
a předseda Sněmovny národů D. Hanes.)
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Vážené Federálne zhromaždenie,
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, vážení
hostia, otváram druhý deň rokovania 3. spoločnej
schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromažd enia Československej socialistickej republiky
tohto volebného obdobia.
V zasadacej sieni je prítomných 168 poslancov Snemovne
ľudu, 63 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike, 64 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Podmienky článku 40 ústavného zákona
o československej Federácii o spôsobilosti
rokovať sú splnené a obe snemovne sú
schopné sa uznášať.
Na programe máme
Vládny návrh zákona odôvodní
minister financií Československej socialistickej
republiky súdruh Jaromír Žák.
Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr financí ČSSR J. Žák: Vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi, vážení
hosté, vláda Československé socialistické
republiky předkládá Federálnímu
shromáždění návrh zákona
o státním rozpočtu československé
federace na rok 1987. Rozpočet byl vypracován v
souladu s 8. pětiletým plánem rozvoje národního
hospodářství, rozpočtovým výhledem
na léta 1986-1990 a dalšími programovými
dokumenty, zabezpečujícími úkoly hospodářského
a sociálního rozvoje stanovené XVII. sjezdem
Komunistické strany Československa.
Základní přístupy a východiska
k uskutečňování strategie urychlení
sociálně ekonomického rozvoje zdůraznil
ve svém vystoupení na 4. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa generální tajemník
ústředního výboru strany soudruh Husák.
Hlavní úkoly 8. pětiletky a jejich zabezpečení
včera projednalo Federální shromáždění
a schválilo zákon o 8. pětiletém plánu.
Jsou základem i pro finanční a rozpočtovou
politiku. Efektivní a dynamická tvorba zdrojů
je nejspolehlivější zárukou zdravého
rozvoje národního hospodářství,
upevnění rovnováhy ekonomiky, stability měny
a dalšího růstu životní úrovně
obyvatelstva.
Z těchto principů jsme vycházeli i při
vypracování návrhu státního
rozpočtu na rok 1987. Zabezpečujeme v něm
úkoly stanovené pro tento rok v rozpočtovém
výhledu a státním plánu. Přihlíželi
jsme i k některým charakteristikám vývoje
hospodářství v letošním roce.
Skutečnost, že vedle převážně
pozitivního vývoje v tvorbě hmotných
zdrojů se v ekonomice nadále projevují některé
setrvačné tendence extenzívního rozvoje,
se promítá i ve finančním hospodaření
a tedy i v oblasti příjmů a výdajů
státního rozpočtu roku 1986. Neplnění
plánovaných úkolů ve snižování
nákladů ovlivňuje odvody z hospodářského
výsledku do státního rozpočtu. Problémy
přetrvávají i ve struktuře dodávek
zboží na vnitřní trh, a tím i
ve vývoji daně z obratu. Rovněž pokles
cen ropných produktů na světových
trzích má nepříznivé dopady
na státní rozpočet. Těmito otázkami
se federální vláda i vlády republiky
podrobně zabývaly zejména v souvislosti s
projednáváním výsledků plnění
státního plánu a státního rozpočtu
za I. pololetí letošního roku. Byla přijata
řada opatření směřujících
k zajištění plánovaných úkolů,
mezi nimi i opatření ve finanční oblasti.
Bylo rozhodnuto nepovolovat další slevy z odvodů
do státního rozpočtu a výjimky z předpisů,
které by měly negativní dopad na rozpočet,
zpřísnit posuzování všech žádostí
o krytí mimořádných požadavků
na dotace ze státního rozpočtu zejména
v rámci finančního vypořádání
za rok 1986.
Přes existující problémy jsou reálné
předpoklady pro zajištění celoročně
vyrovnaného rozpočtového hospodaření.
Je však zřejmé, že předpisy z růstu
efektivnosti a z celkového zhodnocení produkce pro
rozpočet budou poněkud nižší, než
jsme počítali. Z hlediska plánovaných
úkolů na rok 1987 to pak znamená zvýšení
náročnosti úkolů v růstu tvorby
finančních zdrojů v některých
resortech a výrobních hospodářských
jednotkách.
Soudružky a soudruzi poslanci, tlak na růst efektivnosti
a zvyšování hospodárnosti patří
k hlavním zásadám finanční
politiky na období 8. pětiletky. Odráží
se i v návrhu státního rozpočtu na
rok 1987. Hospodářským organizacím
jsou stanoveny náročné úkoly ve snižování
nákladů a tvorbě zisku, v efektivnějším
hospodaření se zásobami a financování
dalších potřeb.
Náročnější ekonomické
prostředí pro hospodářskou sféru
vytváříme i dalšími opatřeními
- zpřísněním financování
podnikové společenské spotřeby hrazené
z nákladů, zavedením finančního
dozoru nad hospodárnou realizací vybraných
integračních akcí, prosazováním
důsledného dodržování stanovených
průměrných nákladů na jeden
byt, vyloučením části poplatků
za znečišťování životního
prostředí z plánovaných nákladů
podniků. Rovněž rozhodnutím vlády,
aby k financování 6 % plánovaného
objemu investic na rok 1987 byly použity nadplánové
finanční zdroje, resp. prostředky z minulých
let, se vytváří tlak, aby investiční
záměry v plném rozsahu mohly realizovat jen
ty organizace, které výrazněji pokročí
ve zvyšování efektivnosti.
Návrh státních rozpočtů a rozpočtů
národních výborů na rok 1987 počítá
s celkovým objemem příjmů i výdajů
ve výši 382 mld. Kčs, což je ve srovnání
s rokem 1986 o 4,8 %, tj. téměř o
17,5 mld. Kčs více. V souladu se zákonem
o 8. pětiletém plánu je v tomto návrhu
zabezpečena jak vyrovnanost zdrojů a potřeb
celé rozpočtové soustavy, tak i jejích
jednotlivých článků - státního
rozpočtu československé federace, státních
rozpočtů republik i rozpočtů národních
výborů.
Rozhodující podíl na celkových příjmech
rozpočtové soustavy - 87 % - představují
příjmy ze socialistického hospodářství,
především odvody hospodářských
organizací a daň z obratu. Daně placené
obyvatelstvem činí 13 % všech rozpočtových
příjmů.
Největší část rozpočtových
výdajů - více než 45 % - je určena
na neinvestiční výdaje na sociální
zabezpečení, školství, zdravotnictví,
kulturu a další služby a činnosti pro
obyvatelstvo. Na investiční a neinvestiční
dotace hospodářským organizacím bude
vynaloženo více než 16 % objemu rozpočtových
výdajů. Ve státním rozpočtu
jsou rovněž zabezpečeny potřebné
výdaje na rozvoj vědy a techniky, na posílení
obrany a bezpečnosti státu a na plnění
dalších úkolů v souladu se záměry
pětiletého plánu a rozpočtového
výhledu.
Rozhodující podíl na celkovém objemu
prostředků rozpočtové soustavy má
státní rozpočet československé
federace, jehož plánované příjmy
dosáhnou 208,6 mld. Kčs. Z této částky
je 75 mld. Kčs určeno na financování
federálně řízených orgánů
a organizací a 133,6 mld. Kčs představují
dotace do státních rozpočtů obou republik.
Proti roku 1986 se tyto dotace snižují o 2,2 % v souvislosti
s růstem vlastních příjmů rozpočtů
republik.
Významnou složku naší rozpočtové
soustavy představují rozpočty národních
výborů. Jejich celkový objem se v příštím
roce zvýší o 4,2 mld. Kčs a dosáhne
téměř 130 mld. Kčs, což představuje
více než třetinu všech prostředků
rozpočtové soustavy. Výdaje rozpočtů
národních výborů se zaměřují
na zajišťování komplexního rozvoje
územních celků, zejména hospodářství
řízeného národními výbory
a financování výdajů na společenskou
spotřebu obyvatelstva v odvětvích školství,
zdravotnictví, bytové výstavby a bytového
hospodářství, sociální péče
a kultury.
V návrhu rozpočtů národních
výborů je zapracováno finanční
zajištění akce "Z" ve výši
4,4 mld. Kčs, což představuje růst o
6,7 %. Promítají se zde i opatření
přijatá od roku 1986 k uvolnění doplňkových
zdrojů rozpočtů národních výborů
na realizaci volebních programů Národní
fronty. K lepšímu finančnímu zabezpečení
akce "Z" byly od letošního roku rovněž
rozšířeny možnosti sdružování
prostředků organizací působících
v daném územním celku.
Mimořádně náročné úkoly
v tvorbě finančních zdrojů vyplývají
z navržených úkolů finančního
plánu a státního rozpočtu pro hospodářskou
sféru. Rozhodující význam pro zabezpečení
nezbytného přírůstku finančních
zdrojů má plánované zvýšení
celkového zisku téměř o 11 %, tj.
o 15,6 mld. Kčs. Z tohoto přírůstku
má být 12,5 mld. Kčs zabezpečeno relativním
snížením celkových nákladů,
zbývající část růstem
výkonů. Splnění tohoto úkolu
vyžaduje snížit podíl celkových
nákladů na výkonech o 1 % a podíl
materiálových nákladů o 1,5 %. To
jsou výrazně náročnější
parametry, než jsme dosáhli v období 7. pětiletky.
O to důležitější je orientace na
dlouhodobé faktory snižování materiálových
nákladů, mezi které patří důsledná
realizace strukturálních změn, zvýšení
přínosů vědeckotechnického
rozvoje a prohlubování mezinárodní
hospodářské kooperace a specializace,
zejména se zeměmi RVHP.
Neinvestiční výdaje na rozvoj vědy
a techniky se v příštím roce zvýší
o 3,5 % a dosáhnou 20 mld. Kčs. Z toho výdaje
státních rozpočtů budou činit
8,6 mld. Kčs a vlastní zdroje hospodářské
sféry 11,4 mld. Kčs. Tyto prostředky plně
finančně zabezpečují úkoly
státního plánu rozvoje vědy a techniky,
úkoly hospodářských plánů
technického rozvoje i činnost organizací
výzkumné a vývojové základny.
Soustavnou pozornost je však nutno, jak bylo nejednou zdůrazněno,
věnovat zaměření úkolů
rozvoje vědy a techniky a jejich aplikaci v praxi. V řadě
případů již zadávané technicko-ekonomické
parametry nově vyvíjených výrobků
zaostávají za světovou úrovní.
Týká se to i některých našich
tradičně úspěšných výrobních
oborů. Stejné problémy jako u výrobkových
inovací existují též v oblasti technologických
inovací, které v rozhodující míře
ovlivňují efektivnost investic.
V příštím roce vzrostou finanční
potřeby na investiční výstavbu státních
organizací o 4,4 % a dosáhnou téměř
180 mld. Kčs. Ve struktuře plánovaných
zdrojů financování investic se posiluje v
souvislosti s realizací významných investičních
akcí úloha prostředků státního
rozpočtu, které dosáhnou 46,6 mld. Kčs,
což je o 1,7 mld. Kčs více než v roce
1986. Hospodářské sféře poskytuje
státní rozpočet nezbytné dotace na
investice, především v palivoenergetickém
komplexu, v dopravě, v lesním a vodním hospodářství.
I v oblasti investiční výstavby je třeba
rozhodněji pokročit v překonávání
řady přetrvávajících nedostatků,
které nepříznivě ovlivňují
její efektivnost. Nelze se smiřovat s tím,
že nejsou dodržovány lhůty výstavby
a projektované parametry nových investic. Například
za 7. pětiletku představovalo nesplnění
projektovaných kapacit výpadek produkce ve výši
80 mld. Kčs. Z vyhodnocení výsledků
státních expertiz provedených Státní
komisí pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj za rok 1985 vyplývá, že u 8 %
posuzovaných staveb ve zpracovatelském průmyslu
se dokonce počítalo s poklesem produktivity práce
oproti stavu před výstavbou. U třetiny staveb
bylo nutno vrátit dokumentaci k přepracování
v důsledku zhoršování ekonomických
parametrů proti výchozím předpokladům.
Zvýšení efektivnosti celého procesu
reprodukce základních prostředků spojujeme
také s intenzifikací jejich údržby.
Týká se to zejména údržby, rekonstrukcí
a obnovy ve spotřebním a potravinářském
průmyslu a ve stavebnictví. V uvedených odvětvích
bude na tyto účely ze státního rozpočtu
vynaloženo 1,2 mld. Kčs, což je zhruba o třetinu
více než v roce 1986.
V příštím roce počítáme
se zrychlením doby obratu zásob v průmyslu
a ve stavebnictví o 2 dny, což odpovídá
úkolu zapracovanému v rozpočtovém
výhledu. Také splnění tohoto úkolu
bude náročné, neboť navazuje na celý
komplex problémů dodavatelsko-odběratelských
vztahů. Nevhodná struktura zásob často
způsobuje, že dílčí nedostatek
některých komponentů má za následek
vázání značně vysokých
objemů zásob u finálních výrobců.
Vzhledem k tomu, že přes řadu přijatých
opatření se dosud nepodařilo dosáhnout
zásadního obratu ve využívání
zásob, uložila vláda úkol vypracovat
v průběhu roku 1987 návrhy jak na řešení
problematiky dodavatelsko-odběratelských vztahů,
tak na zdokonalení systému regulace zásob.
Významné úkoly stojí před finančními
orgány v prohlubování účinnosti
finanční kontroly a revize v oblasti tvorby a užití
prostředků státního rozpočtu,
správy a ochrany národního majetku, v boji
proti nehospodárnostem, plýtvání,
příživnictví a dalším negativním
jevům v národním hospodářství
a ve společnosti. Důsledně budeme kontrolovat
i realizaci úkolů programu hospodárnosti
přijatého pro 8. pětiletku.
Že v této oblasti existuje řada nedostatků,
ukazují poznatky finančních správ
a výborů lidové kontroly. Např. za
období 7. pětiletky bylo v důsledku zjištěných
nedostatků na úseku daní a odvodů
doměřeno finančními správami
více než 2 mld. Kčs. Kromě toho finanční
revize stanovily za toto období 750 mil. Kčs sankcí
a dodatkových odvodů do státního rozpočtu.
Při kontrolách provedených Výborem
lidové kontroly ČSSR ve vybraných podnicích
byla zjištěna řada negativních jevů
týkajících se ochrany národního
majetku, ztrát z nejakostní výroby, zneužívání
podnikových osobních automobilů a porušování
zásad při odměňování
prací konaných mimo pracovní poměr.
Mezi společné příčiny těchto
nedostatků patří špatné vedení
evidence, slabá vnitřní kontrola, neuzavírání
dohod o hmotné odpovědnosti, zkreslování
vykazovaných výsledků. Škody a ztráty
způsobené na národním majetku, které
dosahují miliónových částek,
se vypořádávají převážně
na účet podniků, a tím i celé
společnosti a jen v nepatrné míře
se uplatňují náhrady vůči viníkům.
Tyto a další negativní jevy v hospodaření
s celospolečenskými prostředky ukazují,
že přes opatření přijatá
v návaznosti na Dopis předsednictva ústředního
výboru Komunistické strany Československa
k prohloubení účinnosti boje proti porušování
zásad socialistické zákonnosti, morálky
a disciplíny, proti obohacování a spekulacím,
se přístupy a chování řady
vedoucích hospodářských pracovníků
v podstatě nezměnily.
Ve státním rozpočtu na rok 1987 jsou zabezpečeny
prostředky na realizaci stanovených záměrů
v oblasti životní úrovně našeho
lidu. Neinvestiční rozpočtové výdaje
na společenské služby a činnost pro
obyvatelstvo mají v příštím roce
dosáhnout celkové výše téměř
173 mld. Kčs, což představuje růst o
více než 7 mld. Kčs. Tyto prostředky
zabezpečují růst výkonů jednotlivých
odvětví společenské spotřeby
obyvatelstva, nové úkoly související
např. s programem elektronizace ve školství,
realizací zdravotnických programů, řešením
problematiky západního pohraničí.
Více než polovina plánovaných prostředků
je určena na sociální zabezpečení,
kde běžné výdaje v příštím
roce dosáhnou částky více než
91 mld. Kčs. Z této částky připadá
na důchodové zabezpečení zhruba 56
mld. Kčs, 29 mld. Kčs je určeno na nemocenské
pojištění.
Na školství bude v příštím
roce vynaloženo téměř 28 mld. Kčs
neinvestičních výdajů. Ve srovnání
s rokem 1986 se tyto prostředky zvyšují o 2,5
%. Rostou výdaje na údržbu a opravy škol,
úhradu školních potřeb, rozvoj tělovýchovy
a branné výchovy ve školách, vybavení
a provoz nových kapacit vysokoškolských menz
a kolejí. V rezervách státních rozpočtů
jsou navíc zajištěny prostředky na program
elektronizace ve školách ve výši 248 mil.
Kčs.
Značnou pozornost socialistického státu věnovanou
rozvoji zdravotní péče o obyvatelstvo dokumentuje
růst neinvestičních výdajů
na zdravotnictví celkově o 5,3 %. Výdaje
na léky a speciální zdravotnický materiál
vzrostou o 8 %, zvyšují se prostředky
na opravy, údržbu, modernizaci a rekonstrukci zdravotnických
zařízení, rozšiřuje se zdravotnická
a lázeňská péče o děti
a pracovníky vybraných zvláště
náročných profesí. Celkový
objem neinvestičních výdajů na zdravotnictví
dosáhne 29 mld. Kčs, z toho výdaje na léky
a speciální zdravotnický materiál
8,1 mld. Kčs.
Neinvestiční výdaje na kulturu se zvyšují
o více než 5 % na více než 5 mld. Kčs.
Urychluje se obnova kulturních památek, městských
památkových rezervací, jsou zajišťovány
prostředky na opravy divadel a provoz nových kulturních
zařízení.
Rozpočtové výdaje na bytovou výstavbu
a bytové hospodářství přesáhnou
29 mld. Kčs, přičemž se v souladu s
koncepcí státní bytové politiky pro
8. pětiletku zvyšuje především
objem státních příspěvků
na družstevní bytovou výstavbu. Dotace na úhradu
plánované ztráty podniků bytového
hospodářství dosáhne 5,6 mld. Kčs.
Kromě uvedených prostředků jsou vynakládány
ze státního rozpočtu další částky,
které ovlivňují životní úroveň
obyvatelstva. Např. na dotaci k ceně tepla dodávaného
obyvatelstvu z dálkových zdrojů bude v roce
1987 vynaloženo 1,6 mld. Kčs, na dotaci podnikům
městské hromadné dopravy téměř
4 mld. Kčs.
Na financování společenské spotřeby
obyvatelstva se významnou měrou podílejí
i prostředky organizací. Jedná se především
o výdaje na výchovnou a vzdělávací
činnost včetně přípravy mládeže
na budoucí povolání, závodní
stravování, rekreaci, sport, výstavbu a provoz
mateřských škol apod. Tuto činnost chceme
dále podporovat a rozvíjet. K tomu má přispět
především zvýšení zaručené
tvorby a rozšíření možností
používání prostředků fondu
kulturních a sociálních potřeb, o
kterém bylo rozhodnuto počátkem letošního
roku. Zároveň je však nutno prosazovat vysokou
hospodárnost a účelnost dalšího
rozvoje podnikové společenské spotřeby.
Proto byly přijaty zásady postupného převodu
úhrady části podnikové společenské
spotřeby z nákladů podniků především
do rozdělení zisku. Tímto opatřením
bude rovněž odstraněno dosavadní zkreslování
výše režijních nákladů a
velkoobchodních cen, zreálněny podnikové
kalkulace, plánování nákladů
a výdajů na podnikovou společenskou spotřebu.
Účelné a maximálně hospodárné
vynakládání finančních prostředků
na společenskou spotřebu obyvatelstva a zachování
jejích potřebných proporcí s ostatními
složkami životní úrovně se týká
i vydávání rozpočtových prostředků
na tuto oblast. Proto i na tomto úseku prosazujeme hlediska
hospodárnosti a usilujeme o účelné
rozdělení použitelných prostředků
podle stanovených priorit. Zároveň připravujeme
návrh opatření směřujících
k dalšímu zhospodárnění oblasti
hmotné společenské spotřeby.