Místopředseda FS B. Kučera: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
vyslechli jsme se zájmem prohlášení
federální vlády přednesené
jejím předsedou soudruhem Lubomírem Štrougalem.
Vycházejíc z programových cílů
formulovaných XVII. sjezdem KSČ a přijatých
celou naší Národní frontou i podpořených
milióny našich občanů ve volbách,
předstupuje nyní federální vláda
před Federální shromáždění
s programem konkrétních kroků k realizaci
těchto cílů. Vycházíme jen
z vůle našich voličů, jestliže
tomuto programu vyjadřujeme podporu očekávajíce,
že vláda v celé řídící
sféře bude přistupovat k jejich plnění
s plnou náročností. Chtěl bych při
této příležitosti prohlásit jménem
Klubu poslanců Československé strany socialistické,
že v tomto úsilí budeme vládu podporovat
a že budeme rozvíjet veškerou naši stranickou
práci tak, abychom všemi svými silami přispěli
ke splnění náročných úkolů
socialistického rozvoje naší společnosti.
Zamýšlíme-li se nad úkoly rozvoje, které
rýsují naši budoucnost, pak si přirozeně
s velkou naléhavostí uvědomujeme, že
nezbytnou podmínkou pro tyto náročné
plány je zachování míru. Uvědomujeme
si zároveň, že současná komplikovaná
a výbušná mezinárodní situace
vyvolává potřebu nového myšlení
politiků zaměřeného k odpovědnému
hledání cesty ke sblížení zájmů
různých zemí a zajištění
jejich mezinárodní bezpečnosti. Mírumilovní
lidé celého světa viděli po schůzce
generálního tajemníka ÚV KSSS s. Michaila
Gorbačova s prezidentem Spojených států
Reaganem velikou šanci v tom, že se vývoj změní.
Komuniké, které v Ženevě bylo přijato,
hovořilo jasnou řečí. Doufali jsme,
že se stane impulsem ke změně postojů
USA v nejživotnějších otázkách
současného světa. Bohužel, více
než půlrok, který od Ženevy uplynul, ukazuje,
že s podpisem prohlášení v Ženevě
si prezident USA dělá pramalé starosti.
Přes závazek jednat o nevyzbrojování
kosmu byl jím dán pokyn k ještě cílevědomějšímu
budování a rozvíjení tak zvaného
projektu strategické obranné iniciativy. Přes
několikerý návrh Sovětského
svazu na zákaz zkoušek jaderných zbraní
a jeho jednostranné moratorium, které trvá
už téměř rok, USA nejen že nechtějí
o zákazu zkoušek jednat, ale v odpověď
na moratorium je zcela bezostyšně provádějí.
Rozmísťování raket středního
doletu a raket Cruise v Evropě pokračuje ještě
rychlejším tempem než se v původním
plánu předpokládalo. USA s podporou zemí
NATO se připravují k výrobě nového
typu chemických zbraní. V zájmu ještě
rychlejšího kola zbrojení se nyní zříkají
i smlouvy SALT 2, která v oblasti jaderného zbrojení
představovala limitující a omezující
prvek. Navíc v zájmu prosazování svých
globálních zahraničně politických
cílů Spojených států se bezostyšně
vměšují do vnitřních záležitostí
řady států a uchylují se i k aktům
státního terorismu, jak jsme toho byli svědky
při nedávném útoku proti Libyi.
Zcela jinými cestami se po Ženevě ubírala
zahraniční politika Sovětského svazu.
Jejím cílem bylo nejen, jak se říká,
ducha Ženevy naplnit, ale i dále rozvinout. Slouží
tomu především všestranný, propracovaný
mírový program přijatý na XXVII. sjezdu
KSSS. Mimořádný význam mají
ovšem i přímé iniciativy, z nichž
nejzávažnější je prohlášení
M. Gorbačova z 15. ledna t. r. V tomto prohlášení
je srozumitelně a přesvědčivě
narýsována perspektiva jak zbavit svět do
roku 2000 jaderných zbraní. Jestliže Reaganův
projekt strategické obranné iniciativy bývá
prezentován jako úsilí učinit jaderné
zbraně zbytečné, pak Gorbačovův
návrh směřuje k jejich zbytečnosti
přesvědčivěji a laciněji. Reagan
ovšem na rozloučení s jadernými zbraněmi
ani nepomýšlí, jinak by snahami obejít
smlouvu SALT 2 nesměřoval naopak k jejich dalšímu
rozšíření. V oblasti jaderných
zbraní, zejména raket středního doletu,
přinesly sovětské návrhy předložené
v Ženevě řadu iniciativ vycházejících
vstříc požadavkům USA i zemí
NATO. Přesto se setkáváme s malou snahou
o nich skutečně konkrétně jednat.
Před krátkým časem k řadě
návrhů přibyl z Politického poradního
shromáždění zemí Varšavské
smlouvy nový podnět směřující
k dalekosáhlým krokům v odzbrojení
konvenčním. Země Varšavské smlouvy
tak daly jasně najevo, že jsou připraveny i
k dalekosáhlému odzbrojení v oblasti konvenčních
zbraní, tedy ve sféře, o níž
se často v kruzích NATO hovoří, že
pro jejich zdánlivou převahu u zemí
Varšavské smlouvy musí mít k dispozici
jaderné zbraně. Dovršuje se tak logika založená
v jiném návrhu zemí Varšavské
smlouvy o nepoužití síly mezi oběma
seskupeními; a to jak jaderné tak konvenční.
Před zraky lidí celého světa se dnes
tedy prosazují dvě linie. Linie Sovětského
svazu a zemí socialistického společenství,
založená na vůli po odzbrojení a snižování
mezinárodního napětí. Je to linie,
jež je neoddělitelnou součástí
sovětské zahraniční politiky téměř
tři čtvrti století. Právě v
těchto dnech si připomeneme 45. výročí
přepadení Sovětského svazu hitlerovskými
fašisty. Je to i připomenutí faktu, že
Sovětský svaz nesl v zájmu svobody evropských
národů obrovské břemeno válečných
útrap, že přinesl k vítězství
nad fašismem nejvyšší oběti. Celá
poválečná historie SSSR je spojena se snahou
SSSR a jeho spojenců přinést Evropě
i světu mír, zbavit je obětí, jež
sebou nese nesmyslné zbrojení. Jak kontrastuje tento
humánní přístup s politikou zbrojení
a vydírání světa, jež přinášejí
lidem v čele imperialistického světa Spojené
státy a reakční kruhy v zemích NATO,
které je podporují.
Naši voliči v průběhu předvolebních
schůzí často vyslovovali podporu mírové
politice naší země, mírovým návrhům
SSSR. To proto, že naše země, země ve
středu Evropy, jíž se dotkla každá
válka moderního věku, má hluboký
zájem na mírovém životě v Evropě
i ve světě. Je v zájmu našeho lidu v
klidu a míru budovat svou vlast. Proto i zaměření
zahraniční politiky naší vlády,
jak jej formoval dnes ve vládním prohlášení
předseda vlády, mají plnou podporu nejen
nás poslanců, ale i naší široké
veřejnosti. Oceňujeme přitom i iniciativy,
které sama naše vláda podniká. Mám
na mysli například úsilí o vytvoření
pásma bez chemických zbraní, které
vláda předložila řadě evropských
zemí. Stejně tomu je i s podporou bezjaderných
pásem. Samozřejmě víme, že to
je řešení dílčí, ale je
to krok k řešení cílovému, a
na to by neměli naši partneři zapomínat.
Pokud nebudou přijaty návrhy socialistických
zemí na snížení úrovně
ozbrojených sil a výzbroje, pak k prvořadému
úkolu patří zabezpečení obranyschopnosti
Československa a upevňování obranného
charakteru Varšavské smlouvy. Ochrana naší
vlasti má a bude mít naši plnou podporu.
Soudružky a soudruzi poslanci, na prosazení mírových
návrhů regionálního i globálního
charakteru závisí další budoucnost lidstva.
Uvědomujeme si, že se jedná o významný
zápas o spojence, a proto je nutné jít iniciativně
kupředu. Je třeba ve všech směrech působit
na oslabení a izolaci nejmilitantnějších
sil imperialismu, jít cestou upevňování
důvěry mezi státy s rozdílným
společenským zřízením. Proto
je nezbytné stupňovat mírovou iniciativu
jak čs. vlády, tak i Federálního shromáždění
i celé Národní fronty v rámci celkové
aktivity v Mezinárodním roce míru.
Jak jsem již zdůraznil, týká se tento
aktivní přístup k prosazování
cílů naší mírové politiky
i práce Fedrálního shromáždění.
Máme rozvinuté mezinárodní styky prakticky
s parlamenty celého světa. Naše setkání,
naše diskuse s našimi kolegy, budou proto nyní
ještě více sloužit k objasňování
našich přístupů k palčivým
mezinárodním problémům. Stejným
cílům bude podřízena i. naše
aktivita na půdě Meziparlamentní unie i rozvíjení
práce jejích zájmových skupin s obdobnými
skupinami v parlamentech různých zemí světa.
V úsilí o udržení světového
míru má ovšem své nezastupitelné
místo i naše úsilí o úspěšný
rozvoj naší země. Zdaleka není frází
ono Gottwaldovo "Buduj vlast, posílíš
mír!". Jinými slovy - tuto potřebu v
současnosti zdůraznil i Michail Gorbačov,
když v Budapešti letos v červnu řekl:
"Nemáme právo přešlapovat na místě
a zůstávat pozadu. Jedině tehdy, přidáme-li
do kroku, dokážeme plněji dát do služeb
pracujícího člověka obrovské
rezervy a možnosti socialismu. To znamená také
upevňovat pozice našich zemí a světového
socialismu na mezinárodní scéně, zvýšit
jeho autoritu, přitažlivost a vliv na události
a na boj o odvrácení jaderné katastrofy.
V tom je hlavní smysl a cíl strategie urychlení
sociálně ekonomického rozvoje."
Proto naše podpora platí nejen programu vlády
v oblasti zahraniční politiky, ale platí
i celé koncepci vládního prohlášení.
Jménem Klubu poslanců Československé
strany socialistické proto prohlašuji, že budeme
hlasovat pro návrh usnesení, které vyslovuje
vládě naší Národní fronty
plnou důvěru. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji místopředsedovi
Federálního shromáždění
B. Kučerovi. Slovo má poslanec Neubert, připraví
se poslanec Balog.
Poslanec SL J. Neubert: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, jménem poslanců, funkcionářů
odborů, vyjadřuji plnou podporu programovému
prohlášení vlády Československé
socialistické republiky.
Vyjadřujeme tuto podporu proto, že z výkladu
předsedy vlády Československé socialistické
republiky soudruha Lubomíra Štrougala je zřejmé,
že činnost našeho nejvyššího
výkonného orgánu socialistické státní
moci bude důsledně orientována na zabezpečení
programové linie stanovené XVII. sjezdem Komunistické
strany Československa.
Z postojů členů Revolučního
odborového hnutí, dnes již téměř
8 miliónové organizace dělnické třídy
a ostatních pracujících naší
země, jednoznačně vyplývá,
že tato programová linie, která si klade za
cíl urychlit sociálně ekonomický rozvoj
naší společnosti, dále zvyšovat
životní úroveň pracujících
i všech ostatních občanů naší
vlasti, má všestrannou podporu lidu.
Je to podpora vyjadřovaná nejenom slovy, ale i praktickými
činy. Dokladem toho je masový charakter iniciativy
pracujících, orientované na zabezpečení,
či v žádoucích směrech překročení
úkolů prvého roku 8. pětiletky. Tak
například na iniciativu Ústřední
rady odborů snížit oproti plánu materiálové
náklady o 0,5 %, zvýšit produktivitu práce
o 1 % a výrazně zlepšit kvalitu vyráběné
produkce, reagovalo v ústředně řízeném
průmyslu a ve stavebnictví již 988 podniků
a jejich pracovních kolektivů, především
brigád socialistické práce. Pozitivní
je, že značná část těchto
kolektivů spatřuje hlavní cestu k dosažení
stanovených cílů v užším
sepětí vědy s výrobou v duchu výzvy
pražských závodů. Stručně
řečeno, v obsahovém zaměření
iniciativy pracujících se výrazněji
počíná prosazovat - i když zatím
nikoli v potřebné míře - orientace
na intenzifikační faktory, kvalitativní ukazatele
rozvoje národního hospodářství.
Revoluční odborové hnutí považuje
další rozvoj tvořivého potenciálu
dělnické třídy a ostatních
pracujících k zabezpečení potřebné
nové kvality ekonomického rozvoje naší
společnosti za svůj prvořadý úkol.
Samozřejmě předpokládá, že
v tomto směru od státních a hospodářských
orgánů v rozvoji své iniciativy nalezne podporu.
Rozvoj iniciativy pracujících je přímo
úměrný tomu, do jaké míry jsou
vytvářeny podmínky pro reálnou, praktickou
účast mas na řízení a správě,
na rozhodování i na realizaci sociálně
ekonomických úkolů socialistické společnosti.
Vytvářet podmínky a prostor pro neformální
účast pracujících na řízení
a správě však znamená opírat
se o takový hospodářský mechanismus
řízení, který vytváří
žádoucí ekonomický tlak, dává
účinné ekonomické podněty a
zabezpečuje i jejich relativní stabilitu. V zájmu
toho, aby náš hospokářský mechanismus
řízení plnil tuto úlohu, je žádoucí
urychleně realizovat program dalších opatření
k zdokonalení soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství a dbát
i o účinnější uplatnění
a využití všech ostatních nástrojů
politickoekonomického řízení, jako
jsou výrobní porady, vstřícné
plánování, socialistické soutěžení,
brigádní forma organizace práce a odměňování,
kolektivní smlouvy a další.
Zkušenosti odborových orgánů a organizací
potvrzují, že k tomu, aby byly vytvořeny
ještě účinnější předpoklady
pro iniciativnější přístup podnikové
sféry k odhalování rezerv a k ještě
účinnějšímu rozvoji iniciativy
pracujících, je nezbytné zabezpečit
větší stabilitu normativů hmotné
stimulace, zejména dlouhodobých, posoudit dnešní
složitý systém usměrňování
mzdových prostředků, hledat cesty k prohloubení
jeho účinnosti i k jeho podstatnému zjednodušení.
Při hodnocení hospodářských
výsledků organizací vzít do úvahy
i stav v uzavírání a plnění
hospodářských smluv a výsledky promítnout
do odměňování příslušných
hospodářských pracovníků. Přispělo
by to i k upevnění dodavatelsko-odběratelských
vztahů.
Bez rezerv nelze řídit národní hospodářství.
Je však ekonomicky i politicky neúnosné, jestliže
si vyšší články hospodářského
řízení navykly používat v plánu
vytvářených rezerv, navíc často
i neúměrně vysokých, nikoli k řešení
mimořádných situací k dosahování
vyšších efektů, ale k zajištění
celkového plnění úkolů, to
znamená ve své podstatě k podpoře
podprůměrné práce na úkor práce
dobré a vynikající. Dokladem toho jsou v
masovém měřítku prováděné
úpravy hospodářských plánů,
především ze strany VHJ v druhé polovině
a často dokonce na samém konci roku. Ukazuje se,
že opatření vlády sledující
odstranění tohoto nešvaru jsou dosti málo
respektována.
Počátkem letošního roku byla u cca
10 tisíc kolektivů sdružujících
čtvrt miliónu pracovníků. uplatňována
brigádní forma organizace práce a odměň
ování. Tento stav neodpovídá ani.
potřebám, ani vynakládanému úsilí.
Neodpovídá proto, že brigádní
forma je, jak potvrzují získané zkušenosti,
významným nástrojem ke zvýšení
úlohy a rozvoje především dělnických
pracovních kolektivů, jejich účasti
na řízení výroby i spoluodpovědnosti
za realizaci socialistických principů odměňování.
Právě brigádní forma může
značně napomoci tomu, aby se upevňovala pracovní
kázeň a disciplína, aby se ve všech
hospodářských jednotkách vytvářelo
takové politickoekonomické klima, které nedovolí,
aby se - přes vynakládané úsilí
o změnu, zejména v souvislosti s realizací
II. etapy zdokonalení ekonomické účinnosti
mzdové soustavy - mzdová praxe) vyznačovala.
preferencí spíše rovnostářství
nežli zásluhovostí mezd a platů.
Širší uplatnění brigádní
formy, k čemuž budou odbory i nadále napomáhat,
však vyžaduje, aby především hospodářská
řídící sféra vytvářela
pro její rozvoj nezbytné podmínky, zejména
výrobně technické, organizační
a ekonomické, a to důsledným uplatňováním
chozrasčotních principů hospodaření.
V návaznosti na potřebu zdokonalit stávající
hospodářský mechanismus v řízení,
vytvářet optimální podmínky
pro efektivní účast pracujících
na řízení a správě národního
hospodářství, ukazuje se nezbytné
usilovat i o zdokonalení řízení a
aktivní řešení některých
problémů podnikové sociální
politiky. Máme na mysli dosáhnout praktického
sepětí hospodářských plánů
s plány personálního a sociálního
rozvoje v zájmu toho, aby ve všech hospodářských
organizacích byly cílevědomě řešeny
pracovní, zdravotní a sociální podmínky
pracovních kolektivů.
Je nesporné, že v rozvoji podnikové sociální
politiky bylo dosaženo mnoho dobrých výsledků.
Avšak růst počtu rizikových pracovišť,
nemocí z povolání, vyšší
procento nemocnosti žen, stejně tak růst počtu
mimořádných směn, přesčasové
práce a nemalé problémy v pracovních
podmínkách žen v řadě závodů
zvláště v textilním, kožedělném,
oděvním, potravinářském a v
některých dalších odvětvích
národního hospodářství, signalizují
nezbytnost věnovat této problematice jak ze strany
státních a hospodářských,
tak odborových orgánů více pozornosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, vítáme prohlášení,
že vláda Československé socialistické
republiky v zájmu sjednocování všech
tvořivých sil naší společnosti,
prohlubování a dokonalejšího fungování
socialistické demokracie bude i nadále zdokonalovat
součinnost s Ústřední radou odborů.
Rovněž sekretariát Ústřední
rady odborů je připraven pokračovat v dělné
spolupráci s orgány vlády ČSSR, zejména
pak uplatněním metody společných jednání.
K tomu povedeme i všechny nižší odborové
orgány, zejména pak ZV ROH. Vždyť, jak
potvrzují dosavadní zkušenosti, sjednocování
sil socialistického státu a socialistických
odborů prostřednictvím společných
jednání jejich orgánů významně
přispívá k realizaci a řešení
společenských, ekonomických a sociálních
úkolů a problémů naší
společnosti.
Mimo jiné zvláštní význam přikládáme
dělné spolupráci vlády a Ústřední
rady odborů při přípravě návrhu
novelizace zásad Zákoníku práce.
Považujeme za významné, aby v souladu s principy
naší socialistické demokracie a vžitou
praxí byl tento, pro všechny pracující
důležitý zákon upravující
socialistické vztahy, před jeho schválením
Federálním shromážděním
posouzen delegáty všeodborového sjezdu.
Soudružky a soudruzi poslanci, v závěru mi
dovolte ještě jednou vyjádřit plnou
podporu programovému prohlášení vlády
Československé socialistické republiky a
ujistit Federální shromáždění,
že orgány Ústřední rady odborů
v dělné spolupráci s vládou Československé
socialistické republiky vynaloží v zájmu
a ku prospěchu pracujících veškeré
své síly k tomu, aby Revoluční odborové
hnutí přispělo důstojným vkladem
k realizaci závěrů XVII. sjezdu Komunistické
strany Československa. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Neubertovi.
Slovo má poslanec Balog. Připraví se poslankyně
Stýblová.
Poslanec SN E. Balog: Vážený súdruh
predseda, súdružky a súdruhovia, dovoľte
mi, aby som z poverenia Klubu poslancov Strany slovenskej obrody
vo Federálnom zhromaždení Československej
socialistickej republiky vyslovil plnú podporu progamovému
vyhláseniu vlády ČSSR a uistit vás,
že členovia Strany slovenskej obrody vynaložia
všetko úsilie na dosiahnutie jeho cieľov.
Sme všetci priamymi iniciátormi a stávame sa
i realizátormi výrazných zmien v hospodárskom
mechanizme nášho štátu. Sú prirodzené,
nastoľuje ich dynamizmus doby a schopnosti nášho
človeka ísť s duchom sveta.
Tieto skutočnosti našli vyjadrenie v rokovaní
a cieľoch XVII. zjazdu KSČ, ktorý nadväzoval
na historický prelom v ponímaní vývoja
rozvinutej socialistickej spoločnosti, postulovaný
XXVII. zjazdom KSSZ.
Každý z nás si uvedomuje, v čom je ťažisko
súčasných problémov a ich riešenia.
Ide predovšetkým o zvýšenie efektu z využitia
vedeckých poznatkov v praxi.
Veda ako odraz činnosti človeka má všeľudský
dosah. Nemá hranice. K jej rastu prispieva každý,
kto skúma, hľadá nové a nachádza
východiská z problémov.
Vieme, že my, v našej republike, nebudeme môcť
nikdy obsiahnuť do hĺbky všetky oblasti vedy.
Ale nové vedecké poznatky v spoločenskej
praxi musíme aplikovať bezprostredne.
Opodstatnene sa preto vo vládnom vyhlásení
konštatuje, že jednou zo základných podmienok
nášho ďalšieho napredovania je spolupráca
s ostatnými socialistickými krajinami tak, ako je
zakotvená v komplexnom programe vedeckotechnického
pokroku čľenských štátov RVHP,
ktorý sa stal základným medzinárodným
dokumentom pre mnohostrannú činnosť v prioritných
smeroch rozvoja národného hospodárstva.
Táto nová štruktúra medzinárodnej
spolupráce vyžaduje nový systémový
prístup, ktorý sa začína uplatňovať
v ZSSR. Vznikajú medziodvetvové vedeckotechnické
komplexy na báze popredných vedeckých zariadení
ZSSR, čo umožňuje likvidovať medzirezortné
bariéry už v začiatkoch realizácie vedeckotechnického
programu.
Inými slovami, prioritné smery sa nerozvíjajú
len v smere vlastného rezortu, ale majú zásadný
vplyv na ceľý hospodársky mechanizmus štátu
a majú priniesť rozhodujúci podiel na zlepšení
kvality života celej spoločnosti. V tomto smere si
počínajú správne v Nemeckej demokratickej
republike, kde v niektorých oblastiach už veľmi
ťažko nájde výrobný podnik vo výskume
partnerov, pretože väčšina vedeckovýskumných
pracovníkov je zmluvne viazaná až päť
rokov dopredu. To je zdravý prejav hladu po nasýtení
výroby duchovným potenciálom spoločnosti.