Vláda bude i nadále rozhodně působit
proti porušování zásad socialistické
zákonnosti, morálky a disciplíny v duchu
principů vyjádřených v dopise předsednictva
ÚV strany z února 1983. Na základě
příslušných opatření,
která nedávno přijaly všechny naše
vlády, budeme nesmlouvavě vystupovat proti těm,
kdo žijí na úkor společnosti, proti
všem druhům příživnictví
a spekulantství.
Rovněž budeme dbát o posilování
společenského právního vědomí
a důsledné upevňování socialistické
zákonnosti. Od orgánů činných
v trestním řízení budeme vyžadovat,
aby zabezpečovaly důslednou ochranu našeho
společenského zřízení, socialistického
vlastnictví, osobního majetku, práv a svobod
občanů. Jsme přesvědčeni, že
nás v tomto směru naše veřejnost plně
podpoří.
Soudružky a soudruzi poslanci, vláda si je plně
vědoma, že naše současné i příští
úkoly si nutně vyžádají další
celkové zkvalitnění její řídící,
koordinační a kontrolní činnosti.
Z těchto hledisek chceme pokračovat v účelné
spolupráci s vládami ČSR a SSR s cílem
důsledně zabezpečovat dané úkoly,
pokračovat v upevňování socialistické
státnosti na osvědčeném základě
naší federace a zároveň dbát
o její zdokonalování i efektivní fungování
jejího mechanismu.
Za nedílnou součást svých povinností
považujeme vytváření podmínek
k dalšímu zdokonalování socialistické
demokracie. Jak zdůraznil na XVII. sjezdu generální
tajemník ústředního výboru
KSČ a prezident republiky s. Gustáv Husák:
"V tvořivé činnosti, iniciativě
a uvědomění lidu má socialistická
společnost nevyčerpatelné zdroje. V jejich
rozvíjení a využívání
je základní cesta k tomu, aby se dále upevňovalo
postavení pracujícího člověka
jako hospodáře ve své zemi. V tom je i podstata
socialistické demokracie, vyvěrající
z hlubokého humanismu našeho zřízení,
demokracie pro pracující masy." Tolik s. Husák.
Tento proces, jehož podstatou je sjednocování
všech tvořivých sil naší společnosti,
si vyžádá hledat co nejúčinnější
způsoby a formy dalšího rozvoje socialistické
demokracie, jejího dokonalejšího fungování.
K tomu budeme prohlubovat součinnost s Národní
frontou a zejména pak s Ústřední radou
odborů a Socialistickým svazem mládeže.
Spolu s vládami republik budeme cílevědomě
usilovat o všestranné zdokonalování
činnosti nově zvolených národních
výborů. Povedeme ministerstva a ústřední
orgány státní správy k tomu, aby se
ve větší míře než dosud
podílely na vytváření potřebných
předpokladů pro výkon jejich funkcí
a rozsáhlých pravomocí.
Klademe si za cíl podstatně zlepšit činnost
státní správy, zejména pak snížit
přebujelou administrativu a neúnosný rozsah
některých předpisů. Otevřeně
nutno přiznat, že tato otázka není ústředními
orgány dosud zvládnuta. Převážná
část jejich pracovníků má stále
snahu zasahovat do nižších stupňů
řízení i v nepodstatných a detailních
záležitostech. Uvedené problémy nemůže
uspokojivě vyřešit nikdo jiný, než
ministři, generální a podnikoví ředitelé,
předsedové národních výborů
vyšších stupňů a další
vedoucí pracovníci státních i hospodářských
orgánů.
V zájmu vyváženého uspořádání
velkých územních celků pokládáme
za velmi důležité i širší
uplatnění koordinační úlohy
národních výborů při zabezpečování
ekonomického a sociálního rozvoje svých
územních obvodů. K tomu se má zejména
využít oblastního plánování
a rozhodování.
Úlohy komplexního rozvoje územních
obvodů vyžadují, aby lépe než dosud
fungovala spolupráce mezi národními výbory,
podniky, organizacemi a družstvy. Platí to zejména
pro přípravu rozvojových záměrů,
jejichž úkolem je zvyšování úrovně
bydlení a vůbec podmínek života v místech,
zlepšení péče o mladou generaci, zdraví
lidí a zabezpečování jejich sociálních
potřeb.
Národní výbory mohou přispět
k vyšší efektivnosti celospolečenského
rozvoje i důsledným plněním volebních
programů Národní fronty. Také v tomto
směru jim chceme být spolu s vládami republik
nápomocni a k účasti na realizaci těchto
programů povedeme federální orgány
i jimi řízené organizace. Především
v tom, aby se podle svých možností - mimo jiné
i v akci "Z" - podílely na zlepšování
životních podmínek občanů.
K jejich spokojenosti může významně
přispět také práce aparátu
národních výborů, na kterou jsou stále
mnohé a bohužel oprávněné stížnosti.
Někteří pracovníci se zřejmě
domnívají, že lidé jsou zde pro ně
a ne oni pro lidi, pro rychlé a kvalitní vyřizování
jejich záležitostí. I tyto otázky, které
mají ve svých důsledcích nedobrou
politickou odezvu, musíme energicky řešit,
důsledně odstraňovat netečnost, liknavost,
byrokratické přístupy a zkvalitňovat
aparát jak v národních výborech, tak
celé státní správy.
Soudružky a soudruzi poslanci, nedílnou součástí
generální linie KSČ jsou principy důsledné
mírové politiky, směřující
ke stabilizaci mezinárodních vztahů, k pokračování
politiky uvolňování, k prosazení principů
soužití zemí rozdílného společenského
zřízení, zastavení horečného
zbrojení a k odzbrojení. Z této linie vyplývá
i základní cíl zahraniční politiky
našeho státu. Soudruh Husák na XVII. sjezdu
formuloval tuto otázku jako "vytváření
příznivých vnějších podmínek
pro výstavbu rozvinuté socialistické společnosti".
Všichni si uvědomujeme, jak složitá a
nebezpečná je naše současnost. Pokračování
ve zbrojení hrozí proměnit v příští
válčiště i vesmír. Nejreakčnější
síly Spojených států amerických
a dalších zemí široce uplatňují
politiku neoglobalismu, pokračují v aktech agrese
a nijak nezastíraného státního terorismu.
Jsme svědky bezostyšného porušování
a odmítání odzbrojovacích dohod a
pokusů zvrátit strategickou rovnováhu. Svět
stojí na osudové křižovatce, kdy situace
si vyžaduje radikálního obratu k zlepšení.
Za tohoto stavu je nezbytné, abychom znásobili své
úsilí k prosazení těch východisek,
která v zájmu dosažení trvalého
míru na naší planetě tvořivě
vyzvedl XXVII. sjezd sovětských komunistů
a k nimž se plně přihlásil XVII.
sjezd KSČ i sjezdy bratrských stran dalších
socialistických zemí.
Je to přirozeně i náš zájem,
podporovat a aktivně napomáhat uplatnění
všech významných iniciativ, jimiž Sovětský
svaz navrhuje Spojeným státům americkým
konstruktivní dialog, upřímné a čestné
jednání. Jeho výsledkem by mělo být
především zastavení jaderných
zkoušek, zmrazení a poté i úplná
likvidace všech jaderných zbraní, které
dnes představují smrtelné nebezpečí
pro celé lidstvo.
Na pořadu dne jsou ovšem i další naléhavé
problémy, jejichž odstranění by do současného
světa vneslo více potřebného klidu
a jistot, ať jde o výzvu zemí Varšavské
smlouvy k vytváření bezjaderných pásem
v Evropě, projekt úplné likvidace amerických
a sovětských raket středního doletu
v Evropě, nebo návrh Sovětského svazu
na vyhlášení zákazu chemických
zbraní.
Právě v poslední otázce, jak je ostatně
dobře známo, směřuje společná
iniciativa Československa a Německé demokratické
republiky k vytvoření zóny bez chemických
zbraní ve střední Evropě, iniciativa,
která má podporu Sociálně demokratické
strany Německa i dalších stran Socialistické
internacionály.
Nové podněty zejména pro Evropu představuje
Výzva členům NATO a všem evropským
zemím, která vzešla z nedávného
budapešťského zasedání Politického
poradního výboru Varšavské smlouvy.
Její význam a závažnost spočívá
v návrzích na podstatné snížení
stavu pozemních vojsk a taktického letectva evropských
států a také USA a Kanady, pokud jsou
dislokovány na Starém kontinentě, včetně
účinné kontroly snižování
ozbrojených sil a konvenční výzbroje.
Máme za to, že Sovětský svaz a ostatní
socialistické země svými podněty i
konkrétními kroky zcela jasně a srozumitelně
ukazují reálnou a schůdnou cestu k vojenské
rovnováze na co nejnižší úrovni.
Současně - a to považujeme za velmi důležité
- umožňuje tato politika národům světa
pochopit a přesvědčit se, kde je strana války
a kde strana míru. Jsme si jisti, že neúnavnost
mírového úsilí zemí socialistického
společenství musí přinést a
přinese své pozitivní plody.
Otázky míru a války klademe na první
místo našeho zahraničně politického
úsilí s vědomím, že mír
je pro nás největší prioritou, nejdůležitější
životní otázkou. A nejen pro nás, ale
pro lidstvo vůbec.
Jsme toho názoru, že předpoklady a možnosti
k dosažení potřebných změn k
lepšímu v evropských i světových
záležitostech reálně existují.
Nebudeme šetřit sil, abychom co nejúčinněji
přispěli k jejich využití. V
tomto směru bude federální vláda orientovat
všechny své kroky v oblasti zahraničně
politické, ekonomické, vojenské i humanitární,
využívat svých možností při
všech bilaterálních jednáních
a na mnohostranných fórech, hlavně v Organizaci
spojených národů, kterou považujeme
za nezastupitelnou v globálních otázkách
života naší planety.
Přitom musí být zcela jasné, že
nezanedbáme nic, co by mohlo oslabit naši vlastní
obrannou schopnost. Budeme vytvářet podmínky
pro to, aby naše ozbrojené síly jako nedílná
součást branných sil států
Varšavské smlouvy byly zabezpečeny vším
potřebným. I tímto způsobem hodláme
přispět k udržení vojenské rovnováhy
v třídně rozděleném světě.
Naše zahraniční politika vědoma si svých
internacionálních závazků hodlá
posilovat náš příspěvek k tomu,
aby socialistické země i nadále byly nejen
v Evropě, ale i v ostatním světě stabilizujícím
faktorem, bez něhož není možné
řešit žádnou významnou otázku
mezinárodní politiky.
Vycházíme z toho, že je třeba neustále
posilovat akční jednotu a semknutost bratrských
socialistických zemí, upevňovat jejich přátelství
a dbát o soustavný rozvoj spolupráce. Velkou
pozornost budeme věnovat dalšímu prohlubování
koordinace zahraničně politických kroků,
zdokonalování mechanismů a metod činnosti
Varšavské smlouvy a RVHP.
Zásadní a trvalý význam má
pro nás spojenectví a přátelství
se Sovětským svazem, které představuje
nenahraditelný faktor bezpečnosti a mírového
rozvoje naší vlasti, důležitý předpoklad
úspěšného budování socialistické
společnosti. Proto budeme i nadále činit
vše pro to, aby naše vztahy se Sovětským
svazem byly živým a přesvědčivým
příkladem socialistického internacionalismu.
Naše země, náš stát, je otevřen
cílům soužití, které jsou kodifikovány
v Závěrečném aktu z Helsink. Chceme
pokračovat v politice dobrého sousedství
a spolupráce se všemi státy kapitalistického
světa. Jsme přesvědčeni, že rozvoj
styků s těmito zeměmi zdaleka nevyčerpal
svoje možnosti. To ovšem neznamená, že na
akty nátlaku, obchodní diskriminace, pokusů
o revizi hranic a dokonce revanše zůstaneme nečinní.
Naše koncepce soužití vychází z
respektu jednoho ke druhému, ze zásady nevměšování
a nedotknutelnosti státní suverenity. Těmito
zásadami se budeme řídit v bilaterální
spolupráci na probíhajících a příštích
evropských konferencích.
Široce založené styky chceme pěstovat
se zeměmi, které se zbavily koloniálního
jha a vydaly se cestou nezávislého rozvoje. Naše
sympatie a solidarita jsou již tradičně na
straně zemí socialistické orientace, na straně
národů, které bojují za své
národní osvobození, proti neokolonialismu
a rasismu, proti imperialistické agresi, za upevnění
politické a ekonomické nezávislosti, za společenský
pokrok. V rámci naších možností
jim budeme nadále poskytovat politickou, morální
i materiální pomoc, a to jednotlivě i v regionálních
organizacích, v Hnutí nezúčastněných,
které sledují tyto cíle.
Široké je spektrum úkolů, které
stojí před naší zahraniční
službou. Požadavky na dynamičnost, výkonnost,
úspornost, ale hlavně na pružnost a pohotovost
platí i pro naši československou diplomacii.
Soudružky a soudruzi poslanci, vláda Československé
socialistické republiky předstupuje před
vás s vědomím velké odpovědnosti
za splnění předkládaného programu
a také velkých nároků na její
řídící, hospodářsko-organizátorskou
a kulturně výchovnou činnost.
Víme, že styl a metody naší práce
musí doznat podstatných změn ve prospěch
vyšší odpovědnosti, kompetentnosti a důslednosti.
To platí samozřejmě i pro všechny ústřední
orgány federace.
Předpokládá to postupně snižovat
podíl administrativních zásahů vlády
a jejích orgánů, zejména do ekonomických
procesů, postupně uzavírat prostor k přesouvání
operativy zdola nahoru, podstatným způsobem omezovat
resortismus, zvláště ministerstev a ústředních
orgánů, zvyšovat úroveň řešení
interdisciplinárních meziresortních problémů,
prohlubovat zvláště analytickou a rozhodovací
činnost. Znamená to posilovat tendenci k řešení
koncepčních, perspektivních otázek
na úkor detailní, běžné operativy.
Těmito cestami spolu se zvýšeným tlakem
na plnění přijatých rozhodnutí
a přísnějším hodnocením
jejich účinnosti hodláme posílit výkonnou
funkci vlády.
Řekl jsem již, že program činnosti federální
vlády na toto pětiletí je v plném
souladu s duchem a literou dokumentu a závěrů
XVII. sjezdu Komunistické strany Československa.
Odpovídá nejvlastnějším zájmům
našich pracujících. Je to program, jehož
naplňování nepochybně povede k dalšímu
pokroku naší socialistické společnosti,
ke zvýšení příspěvků
Československa k posílení váhy a autority,
obranné schopnosti i přitažlivosti socialistického
společenství ve světě.
Odráží se v něm cílevědomá
snaha naší komunistické strany a Národní
fronty zabezpečit pro lid této země spokojený
a mírový život, snaha, která byla vždy
dominantou úspěšné politiky Komunistické
strany Československa od samého založení
této strany před 65 lety až po socialistický
dnešek.
Naše příští úkoly a cíle
jsou nesporně náročné. Spolu s poděkováním
za účinnou podporu Federálního shromáždění
v minulém období vám programové prohlášení
vlády Československé socialistické
republiky předkládám k projednání
a posouzení.
Jsme přesvědčeni, že jeho důsledná
realizace povede k dalšímu rozvoji naší
krásné vlasti, Československé socialistické
republiky.
Vážený soudruhu předsedo Federálního
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, prosím vás, abyste po jeho zvážení
v souladu s čl. 69 ústavního zákona
o čs. federaci vyslovili vládě Československé
socialistické republiky svoji důvěru. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Štrougalovi.
Soudružky a soudruzi poslanci, předsednictva obou
sněmoven doporučují, aby návrh usnesení
Federálního shromáždění
k programovému prohlášení vlády
připravila komise složená z poslanců
obou sněmoven.
Předsednictvo Sněmovny lidu navrhuje, aby do komise
byli zvoleni poslanci: Alois Hůla, Jana Pekařová
a Alexander Sommer.
Předsednictvo Sněmovny národů navrhuje,
aby byli zvoleni tito poslanci: Václav Štáfek,
Irena Horečná a Drahoslav Křenek.
Jsou k těmto návrhům předsednictev
nějaké připomínky nebo doplňující
návrhy? (Nebyly.) Není tomu tak.
Obě sněmovny jsou schopné se usnášet.
Prosím, aby nejdříve hlasovali poslanci Sněmovny
národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva
na složení návrhové komise? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Sněmovna národů schválila návrh
jednomyslně.
Nyní prosím o vyjádření poslance
Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s předloženým návrhem
svého předsednictva na složení návrhové
komise? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
I Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Komise pro vypracování návrhu usnesení
Federálního shromáždění
k programovému prohlášení vlády
Československé socialistické republiky byla
oběma sněmovnami zvolena.
Soudružky a soudruzi, do rozpravy k programovému prohlášení
vlády se zatím písemně přihlásilo
14 poslanců v následujícím pořadí:
Ján Marko, Dobromila Vávrová, František
Kubeš, Pavel Jonáš, Bohuslav Kučera, Jiří
Neubert, Ernest Balog, Valja Stýblová, Zbyněk
Žalman, Jan Zelenka, Helena Flösslerová, Emil
Hojnoš, Jaroslav Jenerál a Zoltán Sidó.
Uděluji slovo prvnímu místopředsedovi
Federálního shromáždění
soudruhu Markovi, připraví se poslankyně
Vávrová.
První místopředseda FS J. Marko: Vážený
súdruh generálny tajomník a prezident republiky,
vážený súdruh predseda, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci. Práve
pred mesiacom občania našich miest a dedín
volili vo všeobecných voľbách svojich
kandidátov do všetkých stupňov zastupiteľských
zborov.
Ešte máme vo sviežej pamäti obrazy z popoludňajších
či večerných predvolebných schôdzok,
keď naši voliči s plným zaujatím,
otvorene, demokraticky si povedali svoje slovo: uznanie za všetko,
čo sa za volebné obdobie zmenilo k lepšiemu,
kritiku za nedostatky, ktoré strpčujú život.