Úterý 24. června 1986

Vláda bude i nadále rozhodně působit proti porušování zásad socialistické zákonnosti, morálky a disciplíny v duchu principů vyjádřených v dopise předsednictva ÚV strany z února 1983. Na základě příslušných opatření, která nedávno přijaly všechny naše vlády, budeme nesmlouvavě vystupovat proti těm, kdo žijí na úkor společnosti, proti všem druhům příživnictví a spekulantství.

Rovněž budeme dbát o posilování společenského právního vědomí a důsledné upevňování socialistické zákonnosti. Od orgánů činných v trestním řízení budeme vyžadovat, aby zabezpečovaly důslednou ochranu našeho společenského zřízení, socialistického vlastnictví, osobního majetku, práv a svobod občanů. Jsme přesvědčeni, že nás v tomto směru naše veřejnost plně podpoří.

Soudružky a soudruzi poslanci, vláda si je plně vědoma, že naše současné i příští úkoly si nutně vyžádají další celkové zkvalitnění její řídící, koordinační a kontrolní činnosti. Z těchto hledisek chceme pokračovat v účelné spolupráci s vládami ČSR a SSR s cílem důsledně zabezpečovat dané úkoly, pokračovat v upevňování socialistické státnosti na osvědčeném základě naší federace a zároveň dbát o její zdokonalování i efektivní fungování jejího mechanismu.

Za nedílnou součást svých povinností považujeme vytváření podmínek k dalšímu zdokonalování socialistické demokracie. Jak zdůraznil na XVII. sjezdu generální tajemník ústředního výboru KSČ a prezident republiky s. Gustáv Husák: "V tvořivé činnosti, iniciativě a uvědomění lidu má socialistická společnost nevyčerpatelné zdroje. V jejich rozvíjení a využívání je základní cesta k tomu, aby se dále upevňovalo postavení pracujícího člověka jako hospodáře ve své zemi. V tom je i podstata socialistické demokracie, vyvěrající z hlubokého humanismu našeho zřízení, demokracie pro pracující masy." Tolik s. Husák.

Tento proces, jehož podstatou je sjednocování všech tvořivých sil naší společnosti, si vyžádá hledat co nejúčinnější způsoby a formy dalšího rozvoje socialistické demokracie, jejího dokonalejšího fungování. K tomu budeme prohlubovat součinnost s Národní frontou a zejména pak s Ústřední radou odborů a Socialistickým svazem mládeže.

Spolu s vládami republik budeme cílevědomě usilovat o všestranné zdokonalování činnosti nově zvolených národních výborů. Povedeme ministerstva a ústřední orgány státní správy k tomu, aby se ve větší míře než dosud podílely na vytváření potřebných předpokladů pro výkon jejich funkcí a rozsáhlých pravomocí.

Klademe si za cíl podstatně zlepšit činnost státní správy, zejména pak snížit přebujelou administrativu a neúnosný rozsah některých předpisů. Otevřeně nutno přiznat, že tato otázka není ústředními orgány dosud zvládnuta. Převážná část jejich pracovníků má stále snahu zasahovat do nižších stupňů řízení i v nepodstatných a detailních záležitostech. Uvedené problémy nemůže uspokojivě vyřešit nikdo jiný, než ministři, generální a podnikoví ředitelé, předsedové národních výborů vyšších stupňů a další vedoucí pracovníci státních i hospodářských orgánů.

V zájmu vyváženého uspořádání velkých územních celků pokládáme za velmi důležité i širší uplatnění koordinační úlohy národních výborů při zabezpečování ekonomického a sociálního rozvoje svých územních obvodů. K tomu se má zejména využít oblastního plánování a rozhodování.

Úlohy komplexního rozvoje územních obvodů vyžadují, aby lépe než dosud fungovala spolupráce mezi národními výbory, podniky, organizacemi a družstvy. Platí to zejména pro přípravu rozvojových záměrů, jejichž úkolem je zvyšování úrovně bydlení a vůbec podmínek života v místech, zlepšení péče o mladou generaci, zdraví lidí a zabezpečování jejich sociálních potřeb.

Národní výbory mohou přispět k vyšší efektivnosti celospolečenského rozvoje i důsledným plněním volebních programů Národní fronty. Také v tomto směru jim chceme být spolu s vládami republik nápomocni a k účasti na realizaci těchto programů povedeme federální orgány i jimi řízené organizace. Především v tom, aby se podle svých možností - mimo jiné i v akci "Z" - podílely na zlepšování životních podmínek občanů.

K jejich spokojenosti může významně přispět také práce aparátu národních výborů, na kterou jsou stále mnohé a bohužel oprávněné stížnosti. Někteří pracovníci se zřejmě domnívají, že lidé jsou zde pro ně a ne oni pro lidi, pro rychlé a kvalitní vyřizování jejich záležitostí. I tyto otázky, které mají ve svých důsledcích nedobrou politickou odezvu, musíme energicky řešit, důsledně odstraňovat netečnost, liknavost, byrokratické přístupy a zkvalitňovat aparát jak v národních výborech, tak celé státní správy.

Soudružky a soudruzi poslanci, nedílnou součástí generální linie KSČ jsou principy důsledné mírové politiky, směřující ke stabilizaci mezinárodních vztahů, k pokračování politiky uvolňování, k prosazení principů soužití zemí rozdílného společenského zřízení, zastavení horečného zbrojení a k odzbrojení. Z této linie vyplývá i základní cíl zahraniční politiky našeho státu. Soudruh Husák na XVII. sjezdu formuloval tuto otázku jako "vytváření příznivých vnějších podmínek pro výstavbu rozvinuté socialistické společnosti".

Všichni si uvědomujeme, jak složitá a nebezpečná je naše současnost. Pokračování ve zbrojení hrozí proměnit v příští válčiště i vesmír. Nejreakčnější síly Spojených států amerických a dalších zemí široce uplatňují politiku neoglobalismu, pokračují v aktech agrese a nijak nezastíraného státního terorismu. Jsme svědky bezostyšného porušování a odmítání odzbrojovacích dohod a pokusů zvrátit strategickou rovnováhu. Svět stojí na osudové křižovatce, kdy situace si vyžaduje radikálního obratu k zlepšení. Za tohoto stavu je nezbytné, abychom znásobili své úsilí k prosazení těch východisek, která v zájmu dosažení trvalého míru na naší planetě tvořivě vyzvedl XXVII. sjezd sovětských komunistů a k nimž se plně přihlásil XVII. sjezd KSČ i sjezdy bratrských stran dalších socialistických zemí.

Je to přirozeně i náš zájem, podporovat a aktivně napomáhat uplatnění všech významných iniciativ, jimiž Sovětský svaz navrhuje Spojeným státům americkým konstruktivní dialog, upřímné a čestné jednání. Jeho výsledkem by mělo být především zastavení jaderných zkoušek, zmrazení a poté i úplná likvidace všech jaderných zbraní, které dnes představují smrtelné nebezpečí pro celé lidstvo.

Na pořadu dne jsou ovšem i další naléhavé problémy, jejichž odstranění by do současného světa vneslo více potřebného klidu a jistot, ať jde o výzvu zemí Varšavské smlouvy k vytváření bezjaderných pásem v Evropě, projekt úplné likvidace amerických a sovětských raket středního doletu v Evropě, nebo návrh Sovětského svazu na vyhlášení zákazu chemických zbraní.

Právě v poslední otázce, jak je ostatně dobře známo, směřuje společná iniciativa Československa a Německé demokratické republiky k vytvoření zóny bez chemických zbraní ve střední Evropě, iniciativa, která má podporu Sociálně demokratické strany Německa i dalších stran Socialistické internacionály.

Nové podněty zejména pro Evropu představuje Výzva členům NATO a všem evropským zemím, která vzešla z nedávného budapešťského zasedání Politického poradního výboru Varšavské smlouvy. Její význam a závažnost spočívá v návrzích na podstatné snížení stavu pozemních vojsk a taktického letectva evropských států a také USA a Kanady, pokud jsou dislokovány na Starém kontinentě, včetně účinné kontroly snižování ozbrojených sil a konvenční výzbroje.

Máme za to, že Sovětský svaz a ostatní socialistické země svými podněty i konkrétními kroky zcela jasně a srozumitelně ukazují reálnou a schůdnou cestu k vojenské rovnováze na co nejnižší úrovni. Současně - a to považujeme za velmi důležité - umožňuje tato politika národům světa pochopit a přesvědčit se, kde je strana války a kde strana míru. Jsme si jisti, že neúnavnost mírového úsilí zemí socialistického společenství musí přinést a přinese své pozitivní plody.

Otázky míru a války klademe na první místo našeho zahraničně politického úsilí s vědomím, že mír je pro nás největší prioritou, nejdůležitější životní otázkou. A nejen pro nás, ale pro lidstvo vůbec.

Jsme toho názoru, že předpoklady a možnosti k dosažení potřebných změn k lepšímu v evropských i světových záležitostech reálně existují. Nebudeme šetřit sil, abychom co nejúčinněji přispěli k jejich využití. V tomto směru bude federální vláda orientovat všechny své kroky v oblasti zahraničně politické, ekonomické, vojenské i humanitární, využívat svých možností při všech bilaterálních jednáních a na mnohostranných fórech, hlavně v Organizaci spojených národů, kterou považujeme za nezastupitelnou v globálních otázkách života naší planety.

Přitom musí být zcela jasné, že nezanedbáme nic, co by mohlo oslabit naši vlastní obrannou schopnost. Budeme vytvářet podmínky pro to, aby naše ozbrojené síly jako nedílná součást branných sil států Varšavské smlouvy byly zabezpečeny vším potřebným. I tímto způsobem hodláme přispět k udržení vojenské rovnováhy v třídně rozděleném světě.

Naše zahraniční politika vědoma si svých internacionálních závazků hodlá posilovat náš příspěvek k tomu, aby socialistické země i nadále byly nejen v Evropě, ale i v ostatním světě stabilizujícím faktorem, bez něhož není možné řešit žádnou významnou otázku mezinárodní politiky.

Vycházíme z toho, že je třeba neustále posilovat akční jednotu a semknutost bratrských socialistických zemí, upevňovat jejich přátelství a dbát o soustavný rozvoj spolupráce. Velkou pozornost budeme věnovat dalšímu prohlubování koordinace zahraničně politických kroků, zdokonalování mechanismů a metod činnosti Varšavské smlouvy a RVHP.

Zásadní a trvalý význam má pro nás spojenectví a přátelství se Sovětským svazem, které představuje nenahraditelný faktor bezpečnosti a mírového rozvoje naší vlasti, důležitý předpoklad úspěšného budování socialistické společnosti. Proto budeme i nadále činit vše pro to, aby naše vztahy se Sovětským svazem byly živým a přesvědčivým příkladem socialistického internacionalismu.

Naše země, náš stát, je otevřen cílům soužití, které jsou kodifikovány v Závěrečném aktu z Helsink. Chceme pokračovat v politice dobrého sousedství a spolupráce se všemi státy kapitalistického světa. Jsme přesvědčeni, že rozvoj styků s těmito zeměmi zdaleka nevyčerpal svoje možnosti. To ovšem neznamená, že na akty nátlaku, obchodní diskriminace, pokusů o revizi hranic a dokonce revanše zůstaneme nečinní. Naše koncepce soužití vychází z respektu jednoho ke druhému, ze zásady nevměšování a nedotknutelnosti státní suverenity. Těmito zásadami se budeme řídit v bilaterální spolupráci na probíhajících a příštích evropských konferencích.

Široce založené styky chceme pěstovat se zeměmi, které se zbavily koloniálního jha a vydaly se cestou nezávislého rozvoje. Naše sympatie a solidarita jsou již tradičně na straně zemí socialistické orientace, na straně národů, které bojují za své národní osvobození, proti neokolonialismu a rasismu, proti imperialistické agresi, za upevnění politické a ekonomické nezávislosti, za společenský pokrok. V rámci naších možností jim budeme nadále poskytovat politickou, morální i materiální pomoc, a to jednotlivě i v regionálních organizacích, v Hnutí nezúčastněných, které sledují tyto cíle.

Široké je spektrum úkolů, které stojí před naší zahraniční službou. Požadavky na dynamičnost, výkonnost, úspornost, ale hlavně na pružnost a pohotovost platí i pro naši československou diplomacii.

Soudružky a soudruzi poslanci, vláda Československé socialistické republiky předstupuje před vás s vědomím velké odpovědnosti za splnění předkládaného programu a také velkých nároků na její řídící, hospodářsko-organizátorskou a kulturně výchovnou činnost.

Víme, že styl a metody naší práce musí doznat podstatných změn ve prospěch vyšší odpovědnosti, kompetentnosti a důslednosti. To platí samozřejmě i pro všechny ústřední orgány federace.

Předpokládá to postupně snižovat podíl administrativních zásahů vlády a jejích orgánů, zejména do ekonomických procesů, postupně uzavírat prostor k přesouvání operativy zdola nahoru, podstatným způsobem omezovat resortismus, zvláště ministerstev a ústředních orgánů, zvyšovat úroveň řešení interdisciplinárních meziresortních problémů, prohlubovat zvláště analytickou a rozhodovací činnost. Znamená to posilovat tendenci k řešení koncepčních, perspektivních otázek na úkor detailní, běžné operativy.

Těmito cestami spolu se zvýšeným tlakem na plnění přijatých rozhodnutí a přísnějším hodnocením jejich účinnosti hodláme posílit výkonnou funkci vlády.

Řekl jsem již, že program činnosti federální vlády na toto pětiletí je v plném souladu s duchem a literou dokumentu a závěrů XVII. sjezdu Komunistické strany Československa. Odpovídá nejvlastnějším zájmům našich pracujících. Je to program, jehož naplňování nepochybně povede k dalšímu pokroku naší socialistické společnosti, ke zvýšení příspěvků Československa k posílení váhy a autority, obranné schopnosti i přitažlivosti socialistického společenství ve světě.

Odráží se v něm cílevědomá snaha naší komunistické strany a Národní fronty zabezpečit pro lid této země spokojený a mírový život, snaha, která byla vždy dominantou úspěšné politiky Komunistické strany Československa od samého založení této strany před 65 lety až po socialistický dnešek.

Naše příští úkoly a cíle jsou nesporně náročné. Spolu s poděkováním za účinnou podporu Federálního shromáždění v minulém období vám programové prohlášení vlády Československé socialistické republiky předkládám k projednání a posouzení.

Jsme přesvědčeni, že jeho důsledná realizace povede k dalšímu rozvoji naší krásné vlasti, Československé socialistické republiky.

Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci, prosím vás, abyste po jeho zvážení v souladu s čl. 69 ústavního zákona o čs. federaci vyslovili vládě Československé socialistické republiky svoji důvěru. (Potlesk.)

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Štrougalovi.

Soudružky a soudruzi poslanci, předsednictva obou sněmoven doporučují, aby návrh usnesení Federálního shromáždění k programovému prohlášení vlády připravila komise složená z poslanců obou sněmoven.

Předsednictvo Sněmovny lidu navrhuje, aby do komise byli zvoleni poslanci: Alois Hůla, Jana Pekařová a Alexander Sommer.

Předsednictvo Sněmovny národů navrhuje, aby byli zvoleni tito poslanci: Václav Štáfek, Irena Horečná a Drahoslav Křenek.

Jsou k těmto návrhům předsednictev nějaké připomínky nebo doplňující návrhy? (Nebyly.) Není tomu tak.

Obě sněmovny jsou schopné se usnášet.

Prosím, aby nejdříve hlasovali poslanci Sněmovny národů.

Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva na složení návrhové komise? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Sněmovna národů schválila návrh jednomyslně.

Nyní prosím o vyjádření poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s předloženým návrhem svého předsednictva na složení návrhové komise? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

I Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.

Komise pro vypracování návrhu usnesení Federálního shromáždění k programovému prohlášení vlády Československé socialistické republiky byla oběma sněmovnami zvolena.

Soudružky a soudruzi, do rozpravy k programovému prohlášení vlády se zatím písemně přihlásilo 14 poslanců v následujícím pořadí: Ján Marko, Dobromila Vávrová, František Kubeš, Pavel Jonáš, Bohuslav Kučera, Jiří Neubert, Ernest Balog, Valja Stýblová, Zbyněk Žalman, Jan Zelenka, Helena Flösslerová, Emil Hojnoš, Jaroslav Jenerál a Zoltán Sidó.

Uděluji slovo prvnímu místopředsedovi Federálního shromáždění soudruhu Markovi, připraví se poslankyně Vávrová.

První místopředseda FS J. Marko: Vážený súdruh generálny tajomník a prezident republiky, vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci. Práve pred mesiacom občania našich miest a dedín volili vo všeobecných voľbách svojich kandidátov do všetkých stupňov zastupiteľských zborov.

Ešte máme vo sviežej pamäti obrazy z popoludňajších či večerných predvolebných schôdzok, keď naši voliči s plným zaujatím, otvorene, demokraticky si povedali svoje slovo: uznanie za všetko, čo sa za volebné obdobie zmenilo k lepšiemu, kritiku za nedostatky, ktoré strpčujú život.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP