Další opatření směřují
k všestranné konsolidaci investiční
výstavby, k tomu, aby limity investic stanovené
státním plánem byly co nejefektivněji
využívány. Jejich zvyšování
nebo krácení bude záviset na míře
plnění nebo překračování
plánované tvorby zdrojů jednotlivých
resortů a organizací. Plán bude mnohem
výrazněji akcentovat cíl investiční
výstavby, tj. uvádění kapacit do provozu
v plánovaných termínech a technickoekonomických
parametrech, a na to bude vázáno i zahajování
nových staveb.
Současně budeme požadovat, aby do plánu
byly promítány technicko-hospodářské
parametry budovaných investic s tím, že případné
odchylky od nich pozitivně či negativně ovlivní
nejbližší i budoucí hospodářské
výsledky příslušných hospodářských
organizací.
Za nedílnou součást přestavby hospodářského
mechanismu považujeme zvýšení spolehlivosti
a účinnosti všech hodnotových nástrojů.
Významnou úlohu musí sehrát i aktivní
úvěrová politika a celá finanční
soustava.
Federální vláda již stanovila koncepci
vývoje velkoobchodních cen v 8. pětiletce.
Jde v ní o zásadní úpravy, jejichž
cílem je snížit úroveň velkoobchodních
cen a zreálnit jejich relace tak, aby lépe odrážely
společensky nutné náklady. Zdůvodněnost
rentability v cenách budeme posuzovat i s ohledem na vývoj
efektivnosti našeho vývozu.
V programu také počítáme s opatřeními
k posílení kázně v tvorbě cen,
s přísnějším postihem jejich
neoprávněného zvyšování
a se stanovením náročnějších
podmínek pro cenovou stimulaci.
Hlavní změnou, která se připravuje
ve finanční soustavě, je přestavba
odvodového a daňového systému. Spolu
s dalšími opatřeními, zejména
v cenách, má přispět k reálnému
oceňování výrobních činitelů,
k vytvoření předpokladů pro spolehlivou
ekonomickou kalkulaci, pro fungování chozrasčotních
principů hospodaření, a to při zabezpečení
rovnováhy úhrnného finančního
plánu.
Větší nároky na efektivnost dnes nutně
vyžadují, aby podmínky pro hospodaření
organizací důsledněji odpovídaly podmínkám,
ve kterých musí pracovat naše společnost
a ekonomika jako celek. Reálné údaje svědčí
o tom, že dosavadní systém umožňuje
hospodářským organizacím bez ekonomických
důsledků v nákladech profinancovat a v cenách
uhradit i vyloženě neracionální a nehospodárné
výdaje. Neúměrný růst zásob
v 7. pětiletce pokryly organizace bez větších
potíží z vlastních zdrojů nebo
provozního úvěru.
Ani s náklady spojenými s nadměrnou rozestavěností,
nekvalitní výrobou, placením penále,
reklamacemi, sankčními úroky, nemají
organizace větší problémy.
Proto počítáme i s dalšími vzájemně
skloubenými opatřeními, která mají
zpřísnit podmínky přístupu
organizací k peněžním zdrojům.
Jde zejména o snížení rozsahu přerozdělovacích
procesů a protisměrných finančních
operací ve vazbě na racionalizaci cen a devizového
kursu, o přestavbu systému odvodů, daní
i odpisů, o účinnější
působení úvěrů na ekonomiku
organizací, o racionalizaci nákladů na společenskou
spotřebu, hrazených organizacemi.
Těmito opatřeními spolu se změnami
metod rozpracovávání státního
plánu hodláme prosadit těsnější
závislost nároků organizací na zdroje
jejich rozvojových i stimulačních fondů
na skutečně dosahovaných dlouhodobých
výsledcích hospodaření. To bude mnohem
intenzívněji podněcovat k tomu, aby hospodářské
výsledky organizací byly co nejlepší.
Bylo již jednou řečeno, že měřítkem
výkonnosti a efektivnosti naší ekonomiky je
nutno učinit kritéria, kterými se řídí
nejvyspělejší výrobci ve světě.
Vždyť naše výkonnost a efektivnost se ověřuje,
uznává a ohodnocuje právě a zejména
na světových trzích. Ve smyslu tohoto požadavku
budeme přistupovat ke komplexní racionalizaci cen,
finančně ekonomických nástrojů
zahraničního obchodu, prostě k vytváření
náročnějších podmínek
pro hospodaření organizací.
Současně s těmito bezprostředními
úkoly musíme intenzívně připravovat
vše, co je nutné ke komplexnímu dořešení
kvalitativní přestavby naší soustavy
plánovitého řízení hospodářství.
Proto spolu s programem realizace opatření
v 8. pětiletce projedná federální
vláda i zaměření prací na přípravě
soustavy řízení pro období po roce
1990, uloží příslušné úkoly
a o jejich plnění bude informovat Federální
shromáždění.
Soudružky a soudruzi poslanci, na XVII. sjezdu KSČ
řekl generální tajemník strany a prezident
republiky s. Husák, že "prvořadý
význam přikládáme promyšlené
sociální politice, sledující vzestup
životní úrovně lidu, zdokonalování
společenských vztahů, prohlubování
reálného humanismu našeho společenského
zřízení."
Z tohoto hlediska je naprosto zřejmé, proč
vyvíjíme takový tlak na urychlení
tvorby zdrojů, proč zdůrazňujeme závislost
růstu životní úrovně na dynamice
tvorby národního důchodu a vysoké
efektivnosti výroby a kvalitě veškeré
práce.
Základním motivačním faktorem hospodářského
rozvoje bylo a zůstává odměňování
za práci. Direktivy XVII. sjezdu pro 8. pětiletku
předpokládají vzestup mezd. Lepší
hospodářské výsledky, tedy vyšší
tvorba národního důchodu a růst produktivity
práce, umožní hospodářským
organizacím dosahovat rychlejšího růstu
mezd, přičemž nástroje mzdové
regulace musí spolehlivě zabezpečovat, aby
se úroveň výdělků nedostala
do rozporu s vytvořenými zdroji.
Vláda bude usměrňovat mzdový vývoj
v zájmu intenzifikace ekonomiky a racionálního
rozmístění pracovních sil. Tato kritéria
však musí s plnou odpovědností uplatňovat
všechny orgány, které za řízení
mezd odpovídají. Nyní se aplikují
především při dokončení
druhé etapy programu Zvýšení ekonomické
účinnosti mzdových soustav, která
se realizuje prakticky v celé sféře materiální
výroby. Budeme ověřovat a hodnotit, jak vedoucí
pracovníci zajistí v této souvislosti kvalitu
a objektivnost technicko-hospodářských norem
a jak využijí pobídkových složek
mzdy ke zvýšení pracovní výkonnosti
a směnnosti, k urychlení inovací, ke zlepšení
kvality výroby i úsporám ekonomických
nákladů.
Od příslušných orgánů
budeme vyžadovat, aby předkládaly a realizovaly
návrhy, směřující k těsnějším
spojení mzdového vývoje s prokazatelnými
výsledky práce jednotlivých podniků,
s efektivností zahraničního obchodu, dodavatelskou
kázní i s uplatněním produkce na vnitřním
trhu. Rovněž je nezbytné ve mzdové soustavě
uplatnit účinné stabilizační
prvky, které by zamezily nežádoucí fluktuaci
pracovních sil a posílily zájem o práci
ve vícesměnném provozu.
Naše veřejnost s velkou pozorností přijala
závěry XVII. sjezdu KSČ týkající
se sociálního zabezpečení. V této
pětiletce předložíme návrhy na
diferencované zvýšení stávajících
důchodů a takovou úpravu způsobů
výpočtu nových důchodových
dávek, aby v nich bylo výrazněji uplatněno
hledisko pracovních zásluh.
Ke zvýšení životní úrovně
mladých manželství a rodin s více dětmi
vláda předloží zákonodárnému
sboru příslušné návrhy.
Je ovšem nutné s plnou naléhavostí prohlásit,
že rozsah těchto a dalších sociálních
opatření bude záviset na výsledcích,
které dosáhneme při plnění
úkolů osmé pětiletky.
Za jedno z nejdůležitějších kritérií
úspěšnosti našeho hospodářského
rozvoje považuje vláda kvalitu fungování
vnitřního trhu a služeb všeho druhu. Občané
často právem poukazují na nedostatky v zásobování,
na zbytečný a mnohdy i uměle vytvářený
nedostatek určitého zboží či
nabídky služeb, na podpultový prodej i na nejrůznější
formy šikanování spotřebitelů
ze strany pracovníků obchodu, služeb a správy.
Budeme vyvíjet maximální úsilí,
abychom tyto jevy z našeho života odstraňovali.
Uvědomujeme si, že lidé často posuzují
naši schopnost organizovat a řídit právě
podle toho, jak jim socialistické instituce zajistí
pohotový nákup všech základních
druhů zboží, spolehlivou veřejnou dopravu
či kvalitní, pohotové a místně
dostupné placené i neplacené služby.
S cílem řešit bytový problém,
a to jak z hlediska kvantity, tak především
z hlediska podstatného zvýšení kvality
bydlení, přistupujeme i k úkolům v
této oblasti. V 8. pětiletce bude vláda vytvářet
předpoklady pro výstavbu minimálně
480 tis. nových bytů ve všech formách
výstavby a ke zkvalitnění užitných
vlastností bytů. Má se zvýšit
i počet bytů určených pro sociální
účely, zejména s pečovatelskou službou
a pro invalidní občany.
Budeme zároveň usilovat o to, aby se zlepšila
plynulost výstavby a rovnoměrně s přírůstkem
bytů byla zabezpečována občanská
a technická vybavenost sídlišť. Pro lepší
uspokojování bytových potřeb i spokojenosti
obyvatelstva vláda přijala opatření
rovněž k tomu, aby byla urychlena modernizace stávajícího
bytového fondu. Byl přijat program modernizace minimálně
30 tis. bytů, které jsou ve správě
státních socialistických organizací,
na jehož zabezpečení musí soustředit
pozornost především národní výbory,
jimi řízené organizace za přispění
ústředně řízených stavebních
podniků. Spolu s tím je třeba zajišťovat
odpovídající rozsah i kvalitu údržby
bytového fondu a inženýrských sítí.
V nadcházejícím období počítá
federální vláda s řadou zásadních
opatření ke zlepšení životního
prostředí. Odstranění problémů,
které se zde nahromadily, bude dlouhodobým procesem,
ale zároveň jsme si vědomi, že politika
urychlení sociálně ekonomického rozvoje
vyžaduje řešit je rozhodněji a důsledněji.
Oproti 7. pětiletce výrazně zvyšujeme
objem prostředků na centrálně řízené
ekologické investice. Prioritně budou jednotlivá
opatření realizována v Praze, Bratislavě,
v severních Čechách, hlavně v podkrušnohorských
oblastech i v ostravské aglomeraci. Vzhledem ke stavu a
významu jednotlivých složek životního
prostředí bude věnována hlavní
pozornost především ochraně a racionálnímu
využívání vodních zdrojů,
neboť jde o oblast nepostradatelnou pro zásobování
obyvatelstva a další rozvoj výrobních
sil. Výstavbou a zkvalitňováním čistíren
odpadních vod vytvoříme předpoklady
pro pokles znečišťování vod a postupné
odstraňování výjimek z vodního
zákona.
Rostoucí pozornost budeme věnovat i ostatním
oblastem životního prostředí, jako je
ochrana a využívání půdy a péče
o lesní porosty. S tím souvisí snižování
emisí škodlivin v ovzduší, což odpovídá
našim vnitřním potřebám i mezinárodním
závazkům.
Soudružky a soudruzi poslanci, nejrychlejší složkou
růstu hmotné a kulturní úrovně
našeho lidu bude společenská spotřeba.
To se vztahuje zejména k takovým oblastem, jako
je zdravotnictví, školství, kultura, tělovýchova
a sport.
Ve zdravotnictví bude federální vláda
v součinnosti s vládami obou republik usilovat o
prohloubení kvality všech služeb, racionalizaci
a hospodárnost provozu příslušných
zdravotnických zařízení. Jde nám
o podstatné zlepšení úrovně ambulantní
a lůžkové péče a její
organizace, zejména v obvodech a závodech s důrazem
na zkracování a postupné odstraňování
čekacích a objednacích dob.
Hodláme pokračovat ve zdokonalování
sítě zdravotnických zařízení
v jednotlivých krajích a okresech, zvláště
pak ve velkých průmyslových aglomeracích.
Počítáme s další výstavbou
a modernizací nemocnic, poliklinik, hygienických
stanic a lázeňských zařízení,
se zabezpečováním potřebné
ortopedické a protetické péče.
V plánovaném rozvoji hlavního města
republiky budeme klást důraz na urychlenou výstavbu
a modernizaci pražského zdravotnictví v souladu
s generelem, který federální vláda
schválila.
Rovněž chceme zintenzívnit boj proti nejzávažnějším
onemocněním, který bude uskutečňován
v rámci celospolečenských programů.
To vyžaduje, abychom pokračovali v modernizaci lékařské
a provozní techniky a samozřejmě zabezpečovali
potřebné léky a zdravotnický materiál.
Výrobu léčiv předpokládáme
zvýšit téměř o 40 %. Ke zlepšenému
zásobování léky a zdravotnickým
materiálem přispěje také specializace
a kooperace jejich výroby s členskými státy
RVHP.
Pro spokojenost veřejnosti se službami našeho
zdravotnictví je však také velmi důležité,
aby všude, kde lidé s nimi přicházejí
do styku, nacházeli zájem, ochotu, citlivé
a přívětivé jednání.
Strategie urychlení zvýrazňuje význam
zdraví a fyzické zdatnosti každého občana.
Očividná je v této souvislosti úloha
tělesné výchovy a sportu, kterou chápeme
jako důležitou součást účelného
využití volného času a regenerace sil
nejen pro výrobní proces, ale i pro uspokojování
individuálních zájmů lidí a
obohacování jejich života.
Chceme proto pokračovat ve zlepšování
kádrových, materiálně technických,
ekonomických i dalších předpokladů
k tomu, aby převážná většina
obyvatelstva, zejména dětí a mládeže,
se mohla v zájmu svého celkového rozvoje
aktivně účastnit tělovýchovné
a sportovní činnosti. V tomto ohledu bude vláda
dbát o důslednou realizaci přijaté
dlouhodobé koncepce. Bude také vhodné posoudit
účinnost dosavadního zákona o tělesné
výchově a sportu z roku 1956.
V uplynulém období jsme vytvořili dobré
základy péče o vrcholový sport a státní
reprezentaci. V souvislosti s některými problémy
v této oblasti hodláme zvyšovat účinnost
systému vrcholového sportu a soustředit se
zejména na ta jeho odvětví, kde máme
podmínky pro dosahování nejlepších
výsledků.
Ve školství bude federální vláda
v úzké součinnosti s vládami republik
usilovat o další rozvoj vzdělanosti lidu, o
prohlubování socialistické výchovy,
o nové přístupy k úzkému sepětí
školy se společenskou praxí a vědeckotechnickým
pokrokem, o zkvalitnění pracovní a polytechnické
přípravy dětí a mládeže.
Současně s vyššími nároky
na každého učitele budeme vytvářet
příznivější podmínky pro
jeho práci, aby mohl ještě kvalitněji
plnit své významné společenské
poslání.
Pokud jde o základní školu, je třeba
dále zvyšovat účinnost výchovně
vzdělávacího procesu, předcházet
přetěžování žáků,
zlepšovat výchovu k volbě povolání
a všestranně zkvalitňovat podmínky pro
mimoškolní a zájmovou činnost, zejména
ve školních družinách a klubech.
Na středních školách je potřebné
zvýšit kvalitu absolventů. Přitom účinněji
využívat povinné desetileté školní
docházky k přípravě na povolání
i na vysokoškolské studium. Růst počtu
žáků na středních školách
o celou čtvrtinu v 8. pětiletce vyžaduje v
předstihu zabezpečit potřebné prostory
a kádry a optimalizovat síť těchto škol.
V popředí zájmu federální vlády
bude i nadále starost o přípravu mládeže
na dělnická povolání. Ve spolupráci
s národními vládami, za účinného
přispění resortů a národních
výborů dokončíme přeměnu
středisek praktického vyučování
na komplexní střední odborná učiliště.
Rozhodujícím úkolem vysokých škol
je dosáhnout kvalitativně vyšší
úroveň absolventů v těsné vazbě
na jejich účelné optimální
využití v praxi. Chceme zvýšit přímý
podíl vysokých škol na řešení
úkolů vědeckotechnického rozvoje,
zvláště těch, které vyplývají
z Komplexního programu vědeckotechnického
pokroku členských států Rady do roku
2000.
Počítáme s tím, že ministerstva
školství ve spolupráci s dalšími
příslušnými ústředními
orgány v nejbližší době předloží
návrh účelného systému postgraduálního
studia pro vysokoškolsky vzdělané kádry.
Program elektronizace školství, který vláda
přijala, bude nutné důsledně uskutečňovat.
Rovněž v kultuře a umění hodláme
v úzké spolupráci s vládami republik
podporovat vše, co pravdivě zobrazuje dnešní
život, co napomáhá tomu, aby kultura ještě
více pronikala mezi nejširší vrstvy našeho
obyvatelstva, aby účinněji působila
na formování socialistického způsobu
života a estetického cítění,
aby se spolu s profesionální uměleckou tvorbou
široce rozvíjela kulturní tvořivá
aktivita pracujících, zejména mládeže.
Z tohoto hlediska budeme podporovat rozvoj kultury v místech
a napomáhat národním výborům
v jeho řízení a zabezpečování.
Nadále budeme usilovat o vysokou úroveň vztahů
mezi českou a slovenskou kulturou v zájmu jejich
stále plnějšího rozvoje, vzájemného
obohacování a postupného sbližování.
Vláda hodlá věnovat pozornost také
otázkám ekonomiky kultury. Zejména bude dbát,
aby pod rouškou nových přístupů
se neskrývaly nezdravé komercializační
tlaky a aby se i v kultuře efektivně využívaly
vynakládané prostředky.
Počítáme s tím, že v příštím
období dojde k dalšímu posílení
a modernizaci materiálně technické základny
nejdůležitějších hromadných
sdělovacích prostředků.
Ve smyslu závěrů XVII. sjezdu považuje
federální vláda za důležité,
aby pomáhala vytvářet plodné tvůrčí
ovzduší, v němž se vysoké ideové,
morální i estetické nároky na umělce
a jejich tvorbu spojují s citlivým, pozorným
a chápavým vztahem vůči nim.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve své činnosti
bude federální vláda ve spolupráci
s vládami České a Slovenské republiky
pokračovat v upevňování našeho
právního řádu.
V této souvislosti se počítá i s řadou
prací v legislativní oblasti. Nejvýznamnější
bude, jak to určují závěry XVII. sjezdu,
příprava nové Ústavy ČSSR.
S vědomím vysoké závažnosti tohoto
politickoprávního dokumentu se bude vláda
odpovídající měrou podílet
na jeho přípravě.
V současné době je dopracován návrh
zákona o osmém pětiletém plánu,
který vláda předloží Federálnímu
shromáždění ve druhém pololetí
t. r. V souvislosti s tím předpokládáme
dále řadu úprav právních předpisů
a norem, aby účinněji zabezpečovaly
stanovené úkoly, zakotvené v 8. pětiletce.
Zároveň se zaměříme na přezkoumání
účinnosti předpisů, které dosud
regulují zvlášť exponované úseky
národního hospodářství. To
se týká zákoníku práce a hospodářského
zákoníku, zákona o národohospodářském
plánování, komplexu finančních
zákonů o odvodech a daních, předpisů
o jakosti a kvalitě výroby a vědeckotechnického
rozvoje. A také oblasti investiční výstavby,
kde bude nutné zjednodušit stavební a kolaudační
řízení, přepracovat celou právní
regulaci dokumentace staveb, projektové a inženýrské
činnosti a efektivnosti investiční výstavby.
Je připravován návrh bytového zákona
i řada předpisů na úseku paliv, energetiky,
hornictví a dopravy, z nichž některé
budou ve formě návrhu zákona předloženy
k projednání Federálnímu shromáždění
a jeho orgánům. To se týká i návrhu
zákona o publikaci právních předpisů,
jehož cílem je vytvořit účinné
bariéry proti jejich nadměrnému vydávání.
Nedílnou součástí práce vlády
v legislativní oblasti bude i snaha zkvalitnit účinnost
kontrolních systémů v národním
hospodářství a upravit nově podmínky
pro zapojování našich hospodářských
organizací do mezinárodní dělby práce,
zejména socialistické ekonomické integrace.
Všechny tyto úkoly hodlá vláda tak jako
dosud zabezpečovat v úzké a osvědčené
součinnosti s příslušnými orgány
Federálního shromáždění
a plně přitom využívat zkušeností
i poznatků poslanců obou jeho sněmoven.