Úterý 24. června 1986

Další opatření směřují k všestranné konsolidaci investiční výstavby, k tomu, aby limity investic stanovené státním plánem byly co nejefektivněji využívány. Jejich zvyšování nebo krácení bude záviset na míře plnění nebo překračování plánované tvorby zdrojů jednotlivých resortů a organizací. Plán bude mnohem výrazněji akcentovat cíl investiční výstavby, tj. uvádění kapacit do provozu v plánovaných termínech a technickoekonomických parametrech, a na to bude vázáno i zahajování nových staveb.

Současně budeme požadovat, aby do plánu byly promítány technicko-hospodářské parametry budovaných investic s tím, že případné odchylky od nich pozitivně či negativně ovlivní nejbližší i budoucí hospodářské výsledky příslušných hospodářských organizací.

Za nedílnou součást přestavby hospodářského mechanismu považujeme zvýšení spolehlivosti a účinnosti všech hodnotových nástrojů. Významnou úlohu musí sehrát i aktivní úvěrová politika a celá finanční soustava.

Federální vláda již stanovila koncepci vývoje velkoobchodních cen v 8. pětiletce. Jde v ní o zásadní úpravy, jejichž cílem je snížit úroveň velkoobchodních cen a zreálnit jejich relace tak, aby lépe odrážely společensky nutné náklady. Zdůvodněnost rentability v cenách budeme posuzovat i s ohledem na vývoj efektivnosti našeho vývozu.

V programu také počítáme s opatřeními k posílení kázně v tvorbě cen, s přísnějším postihem jejich neoprávněného zvyšování a se stanovením náročnějších podmínek pro cenovou stimulaci.

Hlavní změnou, která se připravuje ve finanční soustavě, je přestavba odvodového a daňového systému. Spolu s dalšími opatřeními, zejména v cenách, má přispět k reálnému oceňování výrobních činitelů, k vytvoření předpokladů pro spolehlivou ekonomickou kalkulaci, pro fungování chozrasčotních principů hospodaření, a to při zabezpečení rovnováhy úhrnného finančního plánu.

Větší nároky na efektivnost dnes nutně vyžadují, aby podmínky pro hospodaření organizací důsledněji odpovídaly podmínkám, ve kterých musí pracovat naše společnost a ekonomika jako celek. Reálné údaje svědčí o tom, že dosavadní systém umožňuje hospodářským organizacím bez ekonomických důsledků v nákladech profinancovat a v cenách uhradit i vyloženě neracionální a nehospodárné výdaje. Neúměrný růst zásob v 7. pětiletce pokryly organizace bez větších potíží z vlastních zdrojů nebo provozního úvěru.

Ani s náklady spojenými s nadměrnou rozestavěností, nekvalitní výrobou, placením penále, reklamacemi, sankčními úroky, nemají organizace větší problémy.

Proto počítáme i s dalšími vzájemně skloubenými opatřeními, která mají zpřísnit podmínky přístupu organizací k peněžním zdrojům. Jde zejména o snížení rozsahu přerozdělovacích procesů a protisměrných finančních operací ve vazbě na racionalizaci cen a devizového kursu, o přestavbu systému odvodů, daní i odpisů, o účinnější působení úvěrů na ekonomiku organizací, o racionalizaci nákladů na společenskou spotřebu, hrazených organizacemi.

Těmito opatřeními spolu se změnami metod rozpracovávání státního plánu hodláme prosadit těsnější závislost nároků organizací na zdroje jejich rozvojových i stimulačních fondů na skutečně dosahovaných dlouhodobých výsledcích hospodaření. To bude mnohem intenzívněji podněcovat k tomu, aby hospodářské výsledky organizací byly co nejlepší.

Bylo již jednou řečeno, že měřítkem výkonnosti a efektivnosti naší ekonomiky je nutno učinit kritéria, kterými se řídí nejvyspělejší výrobci ve světě. Vždyť naše výkonnost a efektivnost se ověřuje, uznává a ohodnocuje právě a zejména na světových trzích. Ve smyslu tohoto požadavku budeme přistupovat ke komplexní racionalizaci cen, finančně ekonomických nástrojů zahraničního obchodu, prostě k vytváření náročnějších podmínek pro hospodaření organizací.

Současně s těmito bezprostředními úkoly musíme intenzívně připravovat vše, co je nutné ke komplexnímu dořešení kvalitativní přestavby naší soustavy plánovitého řízení hospodářství. Proto spolu s programem realizace opatření v 8. pětiletce projedná federální vláda i zaměření prací na přípravě soustavy řízení pro období po roce 1990, uloží příslušné úkoly a o jejich plnění bude informovat Federální shromáždění.

Soudružky a soudruzi poslanci, na XVII. sjezdu KSČ řekl generální tajemník strany a prezident republiky s. Husák, že "prvořadý význam přikládáme promyšlené sociální politice, sledující vzestup životní úrovně lidu, zdokonalování společenských vztahů, prohlubování reálného humanismu našeho společenského zřízení."

Z tohoto hlediska je naprosto zřejmé, proč vyvíjíme takový tlak na urychlení tvorby zdrojů, proč zdůrazňujeme závislost růstu životní úrovně na dynamice tvorby národního důchodu a vysoké efektivnosti výroby a kvalitě veškeré práce.

Základním motivačním faktorem hospodářského rozvoje bylo a zůstává odměňování za práci. Direktivy XVII. sjezdu pro 8. pětiletku předpokládají vzestup mezd. Lepší hospodářské výsledky, tedy vyšší tvorba národního důchodu a růst produktivity práce, umožní hospodářským organizacím dosahovat rychlejšího růstu mezd, přičemž nástroje mzdové regulace musí spolehlivě zabezpečovat, aby se úroveň výdělků nedostala do rozporu s vytvořenými zdroji.

Vláda bude usměrňovat mzdový vývoj v zájmu intenzifikace ekonomiky a racionálního rozmístění pracovních sil. Tato kritéria však musí s plnou odpovědností uplatňovat všechny orgány, které za řízení mezd odpovídají. Nyní se aplikují především při dokončení druhé etapy programu Zvýšení ekonomické účinnosti mzdových soustav, která se realizuje prakticky v celé sféře materiální výroby. Budeme ověřovat a hodnotit, jak vedoucí pracovníci zajistí v této souvislosti kvalitu a objektivnost technicko-hospodářských norem a jak využijí pobídkových složek mzdy ke zvýšení pracovní výkonnosti a směnnosti, k urychlení inovací, ke zlepšení kvality výroby i úsporám ekonomických nákladů.

Od příslušných orgánů budeme vyžadovat, aby předkládaly a realizovaly návrhy, směřující k těsnějším spojení mzdového vývoje s prokazatelnými výsledky práce jednotlivých podniků, s efektivností zahraničního obchodu, dodavatelskou kázní i s uplatněním produkce na vnitřním trhu. Rovněž je nezbytné ve mzdové soustavě uplatnit účinné stabilizační prvky, které by zamezily nežádoucí fluktuaci pracovních sil a posílily zájem o práci ve vícesměnném provozu.

Naše veřejnost s velkou pozorností přijala závěry XVII. sjezdu KSČ týkající se sociálního zabezpečení. V této pětiletce předložíme návrhy na diferencované zvýšení stávajících důchodů a takovou úpravu způsobů výpočtu nových důchodových dávek, aby v nich bylo výrazněji uplatněno hledisko pracovních zásluh.

Ke zvýšení životní úrovně mladých manželství a rodin s více dětmi vláda předloží zákonodárnému sboru příslušné návrhy.

Je ovšem nutné s plnou naléhavostí prohlásit, že rozsah těchto a dalších sociálních opatření bude záviset na výsledcích, které dosáhneme při plnění úkolů osmé pětiletky.

Za jedno z nejdůležitějších kritérií úspěšnosti našeho hospodářského rozvoje považuje vláda kvalitu fungování vnitřního trhu a služeb všeho druhu. Občané často právem poukazují na nedostatky v zásobování, na zbytečný a mnohdy i uměle vytvářený nedostatek určitého zboží či nabídky služeb, na podpultový prodej i na nejrůznější formy šikanování spotřebitelů ze strany pracovníků obchodu, služeb a správy.

Budeme vyvíjet maximální úsilí, abychom tyto jevy z našeho života odstraňovali. Uvědomujeme si, že lidé často posuzují naši schopnost organizovat a řídit právě podle toho, jak jim socialistické instituce zajistí pohotový nákup všech základních druhů zboží, spolehlivou veřejnou dopravu či kvalitní, pohotové a místně dostupné placené i neplacené služby.

S cílem řešit bytový problém, a to jak z hlediska kvantity, tak především z hlediska podstatného zvýšení kvality bydlení, přistupujeme i k úkolům v této oblasti. V 8. pětiletce bude vláda vytvářet předpoklady pro výstavbu minimálně 480 tis. nových bytů ve všech formách výstavby a ke zkvalitnění užitných vlastností bytů. Má se zvýšit i počet bytů určených pro sociální účely, zejména s pečovatelskou službou a pro invalidní občany.

Budeme zároveň usilovat o to, aby se zlepšila plynulost výstavby a rovnoměrně s přírůstkem bytů byla zabezpečována občanská a technická vybavenost sídlišť. Pro lepší uspokojování bytových potřeb i spokojenosti obyvatelstva vláda přijala opatření rovněž k tomu, aby byla urychlena modernizace stávajícího bytového fondu. Byl přijat program modernizace minimálně 30 tis. bytů, které jsou ve správě státních socialistických organizací, na jehož zabezpečení musí soustředit pozornost především národní výbory, jimi řízené organizace za přispění ústředně řízených stavebních podniků. Spolu s tím je třeba zajišťovat odpovídající rozsah i kvalitu údržby bytového fondu a inženýrských sítí.

V nadcházejícím období počítá federální vláda s řadou zásadních opatření ke zlepšení životního prostředí. Odstranění problémů, které se zde nahromadily, bude dlouhodobým procesem, ale zároveň jsme si vědomi, že politika urychlení sociálně ekonomického rozvoje vyžaduje řešit je rozhodněji a důsledněji.

Oproti 7. pětiletce výrazně zvyšujeme objem prostředků na centrálně řízené ekologické investice. Prioritně budou jednotlivá opatření realizována v Praze, Bratislavě, v severních Čechách, hlavně v podkrušnohorských oblastech i v ostravské aglomeraci. Vzhledem ke stavu a významu jednotlivých složek životního prostředí bude věnována hlavní pozornost především ochraně a racionálnímu využívání vodních zdrojů, neboť jde o oblast nepostradatelnou pro zásobování obyvatelstva a další rozvoj výrobních sil. Výstavbou a zkvalitňováním čistíren odpadních vod vytvoříme předpoklady pro pokles znečišťování vod a postupné odstraňování výjimek z vodního zákona.

Rostoucí pozornost budeme věnovat i ostatním oblastem životního prostředí, jako je ochrana a využívání půdy a péče o lesní porosty. S tím souvisí snižování emisí škodlivin v ovzduší, což odpovídá našim vnitřním potřebám i mezinárodním závazkům.

Soudružky a soudruzi poslanci, nejrychlejší složkou růstu hmotné a kulturní úrovně našeho lidu bude společenská spotřeba. To se vztahuje zejména k takovým oblastem, jako je zdravotnictví, školství, kultura, tělovýchova a sport.

Ve zdravotnictví bude federální vláda v součinnosti s vládami obou republik usilovat o prohloubení kvality všech služeb, racionalizaci a hospodárnost provozu příslušných zdravotnických zařízení. Jde nám o podstatné zlepšení úrovně ambulantní a lůžkové péče a její organizace, zejména v obvodech a závodech s důrazem na zkracování a postupné odstraňování čekacích a objednacích dob.

Hodláme pokračovat ve zdokonalování sítě zdravotnických zařízení v jednotlivých krajích a okresech, zvláště pak ve velkých průmyslových aglomeracích. Počítáme s další výstavbou a modernizací nemocnic, poliklinik, hygienických stanic a lázeňských zařízení, se zabezpečováním potřebné ortopedické a protetické péče.

V plánovaném rozvoji hlavního města republiky budeme klást důraz na urychlenou výstavbu a modernizaci pražského zdravotnictví v souladu s generelem, který federální vláda schválila.

Rovněž chceme zintenzívnit boj proti nejzávažnějším onemocněním, který bude uskutečňován v rámci celospolečenských programů. To vyžaduje, abychom pokračovali v modernizaci lékařské a provozní techniky a samozřejmě zabezpečovali potřebné léky a zdravotnický materiál.

Výrobu léčiv předpokládáme zvýšit téměř o 40 %. Ke zlepšenému zásobování léky a zdravotnickým materiálem přispěje také specializace a kooperace jejich výroby s členskými státy RVHP.

Pro spokojenost veřejnosti se službami našeho zdravotnictví je však také velmi důležité, aby všude, kde lidé s nimi přicházejí do styku, nacházeli zájem, ochotu, citlivé a přívětivé jednání.

Strategie urychlení zvýrazňuje význam zdraví a fyzické zdatnosti každého občana. Očividná je v této souvislosti úloha tělesné výchovy a sportu, kterou chápeme jako důležitou součást účelného využití volného času a regenerace sil nejen pro výrobní proces, ale i pro uspokojování individuálních zájmů lidí a obohacování jejich života.

Chceme proto pokračovat ve zlepšování kádrových, materiálně technických, ekonomických i dalších předpokladů k tomu, aby převážná většina obyvatelstva, zejména dětí a mládeže, se mohla v zájmu svého celkového rozvoje aktivně účastnit tělovýchovné a sportovní činnosti. V tomto ohledu bude vláda dbát o důslednou realizaci přijaté dlouhodobé koncepce. Bude také vhodné posoudit účinnost dosavadního zákona o tělesné výchově a sportu z roku 1956.

V uplynulém období jsme vytvořili dobré základy péče o vrcholový sport a státní reprezentaci. V souvislosti s některými problémy v této oblasti hodláme zvyšovat účinnost systému vrcholového sportu a soustředit se zejména na ta jeho odvětví, kde máme podmínky pro dosahování nejlepších výsledků.

Ve školství bude federální vláda v úzké součinnosti s vládami republik usilovat o další rozvoj vzdělanosti lidu, o prohlubování socialistické výchovy, o nové přístupy k úzkému sepětí školy se společenskou praxí a vědeckotechnickým pokrokem, o zkvalitnění pracovní a polytechnické přípravy dětí a mládeže. Současně s vyššími nároky na každého učitele budeme vytvářet příznivější podmínky pro jeho práci, aby mohl ještě kvalitněji plnit své významné společenské poslání.

Pokud jde o základní školu, je třeba dále zvyšovat účinnost výchovně vzdělávacího procesu, předcházet přetěžování žáků, zlepšovat výchovu k volbě povolání a všestranně zkvalitňovat podmínky pro mimoškolní a zájmovou činnost, zejména ve školních družinách a klubech.

Na středních školách je potřebné zvýšit kvalitu absolventů. Přitom účinněji využívat povinné desetileté školní docházky k přípravě na povolání i na vysokoškolské studium. Růst počtu žáků na středních školách o celou čtvrtinu v 8. pětiletce vyžaduje v předstihu zabezpečit potřebné prostory a kádry a optimalizovat síť těchto škol.

V popředí zájmu federální vlády bude i nadále starost o přípravu mládeže na dělnická povolání. Ve spolupráci s národními vládami, za účinného přispění resortů a národních výborů dokončíme přeměnu středisek praktického vyučování na komplexní střední odborná učiliště.

Rozhodujícím úkolem vysokých škol je dosáhnout kvalitativně vyšší úroveň absolventů v těsné vazbě na jejich účelné optimální využití v praxi. Chceme zvýšit přímý podíl vysokých škol na řešení úkolů vědeckotechnického rozvoje, zvláště těch, které vyplývají z Komplexního programu vědeckotechnického pokroku členských států Rady do roku 2000.

Počítáme s tím, že ministerstva školství ve spolupráci s dalšími příslušnými ústředními orgány v nejbližší době předloží návrh účelného systému postgraduálního studia pro vysokoškolsky vzdělané kádry.

Program elektronizace školství, který vláda přijala, bude nutné důsledně uskutečňovat.

Rovněž v kultuře a umění hodláme v úzké spolupráci s vládami republik podporovat vše, co pravdivě zobrazuje dnešní život, co napomáhá tomu, aby kultura ještě více pronikala mezi nejširší vrstvy našeho obyvatelstva, aby účinněji působila na formování socialistického způsobu života a estetického cítění, aby se spolu s profesionální uměleckou tvorbou široce rozvíjela kulturní tvořivá aktivita pracujících, zejména mládeže. Z tohoto hlediska budeme podporovat rozvoj kultury v místech a napomáhat národním výborům v jeho řízení a zabezpečování.

Nadále budeme usilovat o vysokou úroveň vztahů mezi českou a slovenskou kulturou v zájmu jejich stále plnějšího rozvoje, vzájemného obohacování a postupného sbližování. Vláda hodlá věnovat pozornost také otázkám ekonomiky kultury. Zejména bude dbát, aby pod rouškou nových přístupů se neskrývaly nezdravé komercializační tlaky a aby se i v kultuře efektivně využívaly vynakládané prostředky.

Počítáme s tím, že v příštím období dojde k dalšímu posílení a modernizaci materiálně technické základny nejdůležitějších hromadných sdělovacích prostředků.

Ve smyslu závěrů XVII. sjezdu považuje federální vláda za důležité, aby pomáhala vytvářet plodné tvůrčí ovzduší, v němž se vysoké ideové, morální i estetické nároky na umělce a jejich tvorbu spojují s citlivým, pozorným a chápavým vztahem vůči nim.

Soudružky a soudruzi poslanci, ve své činnosti bude federální vláda ve spolupráci s vládami České a Slovenské republiky pokračovat v upevňování našeho právního řádu.

V této souvislosti se počítá i s řadou prací v legislativní oblasti. Nejvýznamnější bude, jak to určují závěry XVII. sjezdu, příprava nové Ústavy ČSSR. S vědomím vysoké závažnosti tohoto politickoprávního dokumentu se bude vláda odpovídající měrou podílet na jeho přípravě.

V současné době je dopracován návrh zákona o osmém pětiletém plánu, který vláda předloží Federálnímu shromáždění ve druhém pololetí t. r. V souvislosti s tím předpokládáme dále řadu úprav právních předpisů a norem, aby účinněji zabezpečovaly stanovené úkoly, zakotvené v 8. pětiletce.

Zároveň se zaměříme na přezkoumání účinnosti předpisů, které dosud regulují zvlášť exponované úseky národního hospodářství. To se týká zákoníku práce a hospodářského zákoníku, zákona o národohospodářském plánování, komplexu finančních zákonů o odvodech a daních, předpisů o jakosti a kvalitě výroby a vědeckotechnického rozvoje. A také oblasti investiční výstavby, kde bude nutné zjednodušit stavební a kolaudační řízení, přepracovat celou právní regulaci dokumentace staveb, projektové a inženýrské činnosti a efektivnosti investiční výstavby. Je připravován návrh bytového zákona i řada předpisů na úseku paliv, energetiky, hornictví a dopravy, z nichž některé budou ve formě návrhu zákona předloženy k projednání Federálnímu shromáždění a jeho orgánům. To se týká i návrhu zákona o publikaci právních předpisů, jehož cílem je vytvořit účinné bariéry proti jejich nadměrnému vydávání.

Nedílnou součástí práce vlády v legislativní oblasti bude i snaha zkvalitnit účinnost kontrolních systémů v národním hospodářství a upravit nově podmínky pro zapojování našich hospodářských organizací do mezinárodní dělby práce, zejména socialistické ekonomické integrace.

Všechny tyto úkoly hodlá vláda tak jako dosud zabezpečovat v úzké a osvědčené součinnosti s příslušnými orgány Federálního shromáždění a plně přitom využívat zkušeností i poznatků poslanců obou jeho sněmoven.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP