Úterý 24. června 1986

Základní úlohu v tomto procesu mají především Státní plánovací komise, Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj a Československá akademie věd. Do prací na perspektivě budou postupně zapojovány i další ústřední orgány, VHJ i podniky a musí se na nich účinně podílet sféra vědy a výzkumu, která je odpovědná za přípravu souhrnné prognózy do roku 2000. Budeme vyžadovat, aby pro posouzení ve stranických a státních orgánech a pro přípravu 9. pětiletky byl propracovaný dlouhodobý výhled k dispozici do konce roku 1988.

Soudružky a soudruzi, základní požadavek XVII. sjezdu - prosadit již v tomto pětiletí podstatný pokrok v intenzifikaci národního hospodářství - považujeme za závazný pro celkovou hospodářskou politiku a praxi vlády. Její podstatu spatřujeme ve výrazném zvýšení národohospodářské efektivnosti při využívání všech výrobních činitelů: lidské tvůrčí práce a iniciativy, výrobních prostředků, vědy a techniky, přírodních podmínek i prohlubujícího se zapojování do mezinárodní dělby práce, zvláště socialistické ekonomické integrace.

Vláda si je vědoma, že úkoly v růstu produktivity práce, vytyčené v Hlavních směrech, je třeba zabezpečit zdokonalením řídící a organizátorské práce, zvyšováním kázně a odpovědnosti, účinnější vazbou hmotné stimulace s vývojem efektivnosti a účinným podněcováním vědeckotechnického rozvoje a efektivních inovací.

V tomto pětiletí musíme dosáhnout rychlejšího tempa snižování výrobní spotřeby. Je známo, že předpokládaný ekonomický růst musíme zabezpečit v podstatě se stávající úrovní zdrojů paliv, energií, surovin a materiálů.

Mimořádně náročným úkolem, který stojí před všemi ministerstvy i hospodářskými jednotkami, je zastavení tendence k poklesu účinnosti výrobních fondů. To vyžaduje zefektivnit celý cyklus jejich reprodukce od projektování a vlastní realizace investiční výstavby přes mnohem vyšší využití stávajících kapacit až po likvidaci zastaralých, nevyužívaných a nevýkonných výrobních prostředků.

Proto také musíme investování v hospodářských organizacích stále přísněji podmiňovat zvyšováním účinnosti jejich základních prostředků, které se reálně projeví v přírůstcích tvorby zdrojů.

Nejzávažnějším opatřením, které v této oblasti vláda přijímá, je politika urychlení modernizace a rekonstrukce výrobní základny zejména ve zpracovatelském průmyslu s cílem zvýšit podíl automatizovaných technologií, strojů a zařízení umožňujících několikanásobný vzestup produktivity práce a zkvalitnění užitných vlastností produkce. Proto má zvýšení dodávek strojů a zařízení činit v 8. pětiletce 37 % a naopak objem stavebních prací v této. oblasti zaznamenává mírný pokles. Významná budou i opatření, která vláda hodlá uplatnit proti extenzívnímu zvyšování objemů investic, ke zkrácení lhůt výstavby a k přednostní orientaci prostředků do rozvojových programů. Důležité místo zaujme také rekonstrukce výrobně technické základny a celé infrastruktury hlavního města Prahy.

Aktivnější přístup k těmto otázkám budeme požadovat od našich projektových organizací, od jejich spolupráce s investory i dodavateli investic a také od expertizních orgánů. Jejich společná činnost musí směřovat k zavádění technologií nejvyšší dostupné technicko-ekonomické úrovně.

Federální vláda je si plně vědoma, že cíle a úkoly osmé pětiletky a výhledu do roku 2000 nezbytně vyžadují urychlit vědeckotechnický rozvoj a zvýšit jeho vliv na efektivnost hospodářství. S tímto záměrem byly zpracovány hlavní směry rozvoje vědy a techniky do roku 1995 s výhledem do roku 2000 a řada státních cílových a vědeckotechnických programů. Zvláště jde o dlouhodobý komplexní program elektronizace národního hospodářství, rozvoje jaderné energetiky, odvětví zabezpečujících výživu lidu, o komplexní program rozvoje biotechnologií, zásady koncepce tvorby a ochrany životního prostředí a racionálního využívání přírodních zdrojů a koncepcí bytové politiky.

Tyto základní linie a priority naší vědy a techniky i celé naší ekonomiky, které jsou formulovány v Hlavních směrech hospodářského a sociálního rozvoje Československa, budou koordinovány s naší účastí na Komplexním programu vědeckotechnického pokroku členských států Rady vzájemné hospodářské pomoci do roku 2000, a to s cílem dosáhnout výrazný růst produktivity práce.

Proto také usilujeme od samého počátku o to, abychom důsledně propojili státní plán technického rozvoje na léta 1986-1990 s úkoly Komplexního programu.

Naše účast na tomto programu a realizace úkolů dvoustranného Dlouhodobého programu hospodářské a vědeckotechnické spolupráce Československa a Sovětského svazu do roku 2000, které na sebe vzájemně úzce navazují, musí výrazně profilovat naši výzkumnou a vývojovou základnu a dlouhodobě dotvářet a prohlubovat výrobní specializaci naší ekonomiky v rámci celého socialistického společenství.

Uplatňování cílově programového přístupu k řešení rozhodujících národohospodářských inovací vysokého řádu a s tím spojených efektivních strukturálních změn v ekonomice považuje vláda za jednu z nejdůležitějších metod své práce. Proto v dalším postupu počítá se systematickým dopracováváním státních cílových a vědeckotechnických programů, s prosazováním požadavku na jejich nejvyšší efektivnost.

Realizace těchto programů bude zabezpečována stanovením přímých závazných úkolů státního plánu pro jednotlivá odvětví, výrobní, vědeckotechnické, projekční i vývojové organizace. Od nich budeme vyžadovat, aby přehodnotily své dosavadní plány technického rozvoje s cílem přispět rozhodujícím způsobem ke zvýšení výkonnosti čs. ekonomiky, podstatně zkrátit délky inovačních cyklů podle zpřísněných kritérií.

Všechny tyto požadavky stejnou měrou platí pro širokou škálu technologických a výrobních inovací uskutečňovaných z iniciativy a v kompetenci výrobně hospodářských jednotek a podniků. Nemůžeme se smiřovat s tím, že pro řadu našich organizací není urychlené a masové zavádění poznatků vědy a techniky do praxe hlavní metodou tvorby a realizace plánů, že mnozí řídící pracovníci nespatřují pravý účel technického rozvoje ve zvyšování efektivnosti výroby, vnitřního užití i vývozu, ale ve formálních pseudoinovacích. Vláda bude důsledně trvat na tom, aby ekonomické výsledky technického rozvoje byly promítnuty do všech částí plánů a jejich dosahování výrazně ovlivňovalo hodnocení a odměňování řídících pracovníků i pracovních kolektivů.

Důležitou roli v tomto náročném procesu musí sehrát i Československá akademie věd, výzkumná pracoviště vysokých škol i aplikovaného výzkumu, a to orientací a strukturou svého výzkumu na rozhodující potřeby národního hospodářství. Výsledky jejich práce musí být mnohem více svázány s praktickými současnými i budoucími úkoly.

V souladu se závěry XVII. sjezdu bude federální vláda nekompromisně požadovat, aby odvětvová ministerstva, výrobní hospodářské jednotky a podniky zabezpečily mnohem rychlejší zvyšování technické úrovně a zvláště kvality vyráběné produkce. V nejbližší době budou přijata opatření jednak k náročnějšímu hodnocení technické úrovně a jakosti a současně opatření, která umožní cenově zvýhodňovat pouze výrobky špičkové úrovně dosahující světových parametrů a u II. stupně jakosti bude uplatněna výrazná srážka z cen. Pokud jde o ztráty z reklamací, zmetků a nejakostní výroby, které stále ještě jdou v podstatě na účet společnosti, budou v plném rozsahu přeneseny na tyto odpovědné hospodářské pracovníky i pracovní kolektivy, které je zavinily.

Náročné cíle v intenzifikaci ekonomiky vyžadují, aby proces zapojování Československa do mezinárodní dělby práce byl založen na soustavném zvyšování efektivnosti. Znamená to dosáhnout v 8. pětiletce výrazné zlepšení ve vývoji reálných směnných relací. Proto vláda bude vyžadovat zvýšení účinnosti proexportních programů v progresívních zpracovatelských oborech s tím, že musí důsledněji zabezpečovat efektivnost exportu, strukturální změny a inovace výrobků.

Předmětem naší pozornosti budou také otázky účelného organizačního a ekonomického spojení výroby a zahraničního obchodu. K realizaci našich záměrů ve vnějších ekonomických vztazích musí napomoci i finančně ekonomické nástroje a stimulace vůbec na dosahování vysoké efektivnosti vývozu, pohotovostí a kvalitou dodávek i služeb.

Vláda se přednostně zaměří na klíčové změny ve struktuře našeho vývozu, jak jsou obsaženy v Hlavních směrech. Jde o postupné omezování vývozu surovin a polotovarů a vytváření předpokladů pro dynamický růst exportu hotových výrobků, zejména strojírenských, a dalších zpracovatelských oborů s vyšším stupněm zhodnocení.

Rovněž považujeme za nezbytné pokračovat v udržení a posilování vnější ekonomické rovnováhy, a to jak ve vztahu k socialistickým, tak zvláště k nesocialistickým zemím.

Nejdynamičtěji se rozvíjející oblastí našich vnějších ekonomických vztahů se stane účelná vnitroodvětvová a vnitrooborová specializace a kooperace výroby a v souvislosti s tím i vědeckotechnická spolupráce v rámci zemí Rady vzájemné hospodářské pomoci, především se Sovětským svazem. K tomu bude třeba iniciativně uplatňovat pravidla přijatá federální vládou k navazování přímých vztahů našich organizací s organizacemi členských států Rady, dále posilovat pravomoc a odpovědnost našich výrobních hospodářských jednotek i podniků v této oblasti a současně se aktivně podílet na zdokonalování celého integračního mechanismu včetně zlepšení činnosti orgánů Rady.

Ve vztahu k ostatním zemím budeme usilovat o dynamický rozvoj obchodu, o vzájemně výhodný rozvoj kooperace, licenční spolupráce i o dovoz progresívní techniky a technologie. Soudružky a soudruzi poslanci, všechny záměry, které bude vláda prosazovat v přestavbě a modernizaci naší materiálně technické základny, ve snižování materiálové i energetické náročnosti a zvláště pak ve vědeckotechnickém rozvoji a zapojení do mezinárodní dělby práce, budou současně představovat složitý a dlouhodobý proces strukturálních změn. V tomto rámci orientujeme státní i hospodářské plány především na snižování podílu a někde i absolutního objemu materiálově, energeticky a investičně náročných výrob a na zvyšování podílu oborů s vysokou mírou přidané hodnoty a s nadprůměrnou úrovní technicko-ekonomických parametrů.

V této pětiletce chceme dosáhnout dalšího snížení podílu uhelného průmyslu, hutnictví i výroby stavebních hmot na celkovém objemu průmyslové produkce a zvýšit podíl vybraných oborů strojírenství a zejména elektrotechniky a elektroniky s vysokou kvalitou, spolehlivostí, technickými parametry a dobrým uplatněním na zahraničních trzích. Významné strukturální změny budou probíhat rovněž v chemickém průmyslu, kde půjde především o rozvoj malotonážní chemie, farmacie a hlubší zpracování ropy. V produkci stavebnictví musíme plně zvládnout úkoly v modernizaci rekonstrukci a údržbě, zejména bytového fondu.

Strukturální změny v palivoenergetickém komplexu budeme nadále řešit rozvojem jaderné energetiky, včetně jejího využití pro zásobování teplem, rozvojem hydroenergetiky, jakož i zvyšováním podílu plynu v energetické bilanci. Jaderné elektrárny se budou v roce 1990 podílet na celkové výrobě elektřiny cca 30 % a kolem roku 2000 zhruba 50 %. Výroba elektřiny z vodních elektráren se v tomto období zhruba zdvojnásobí. V koncových letech osmé pětiletky budeme ve spolupráci s Maďarskou lidovou republikou uvádět do provozu vodní elektrárnu Gabčíkovo.

V souvislosti s posledními nehodami v atomových elektrárnách některých států i zkušenostmi z Černobylu a v důsledku objektivní nezbytnosti orientovat se na rozvoj jaderné energetiky chci Federální shromáždění informovat, že federální vláda přísně a důsledně sleduje všechny otázky související s bezpečností provozu našich jaderných zařízení.

Jsme přesvědčeni, že mezinárodní společenství států, které provozují či hodlají rozvíjet jadernou energetiku, přijme s porozuměním návrhy Sovětského svazu na vytvoření systému výměny zkušeností z provozu jaderných elektráren, mezinárodního systému předávání nezbytných informací i systému vzájemné pomoci při větších haváriích.

Podporujeme také návrh na uspořádání mezinárodní konference, která by se těmito otázkami zabývala, včetně posílení činnosti Mezinárodní agentury pro atomovou energii. Po pečlivé analýze mezinárodních zkušeností hodláme v těsné součinnosti se Sovětským svazem realizovat opatření, která zvýší kvalitu výstavby, úroveň obsluhujícího personálu i vlastního bezpečného provozu jaderných elektráren.

Pokud jde o zemědělsko-průmyslový komplex, bude federální vláda řídit a organizovat činnost odpovědných státních a hospodářských orgánů i organizací tak, aby úkoly XVII. sjezdu k zajištění vysoké úrovně racionální výživy a k posílení soběstačnosti byly splněny.

Zejména hodláme dbát na stabilitu produkce potravin přednostním rozvojem rostlinné výroby a vytvářením potřebných rezerv. Živočišnou výrobu a její strukturu chceme podřizovat společenským potřebám i dostupným zdrojům krmiv při jejich vyšším zhodnocování.

Investiční vklady budeme přednostně směrovat na vyšší stupeň využívání výchozích surovin, na výrazné snížení ztrát, zlepšení technické úrovně zpracování prvotní zemědělské produkce.

Zvláštní důraz budeme klást na efektivnost hospodaření zemědělských a potravinářských podniků. Výsledkem musí být vyšší kvalita, trvanlivost a bohatší sortiment potravin. Budeme dbát o důsledné uplatňování a další zdokonalování soustavy řízení zemědělství a vytvářet podmínky, aby dodavatelská odvětví stále lépe plnila své povinnosti vůči zemědělsko-potravinářskému komplexu.

XVII. sjezd KSČ zdůraznil, že zabezpečení dalšího dynamického rozvoje národního hospodářství vyžaduje neustále zdokonalovat systém plánování a řízení, přebudovat hospodářský mechanismus.

Vycházíme z toho, že musí jít o programově pojatý, komplexně založený proces, opírající se o hlubokou analýzu pozitivních i negativních tendencí ve vývoji ekonomiky a respektující požadavky na všestranné uplatnění intenzívních faktorů rozvoje. Za nejdůležitější úkol v tomto procesu považuje federální vláda realizaci opatření, která mají působit již v průběhu 8. pětiletky. K tomu uložila odpovědným ústředním orgánům zpracovat program, který bude v nejbližší době projednán.

Sledujeme přitom dva hlavní cíle. Jednak vytvořit lepší podmínky pro plnění náročných úkolů stanovených pro toto období, a to jednotnou orientací věcného obsahu plánů a systémových opatření. A jednak otevřít prostor a vytvořit předpoklady pro další přestavbu soustavy řízení v následujícím období.

Plánem a ekonomickými pravidly chceme vytvořit náročnější podmínky pro činnost hospodářských organizací tak, aby mohly získávat prostředky a zdroje pouze efektivním uspokojováním společenských potřeb kvalitními výrobky a službami. Spolu s tím chceme dát organizacím větší pros tor pro racionální hospodaření a samozřejmě i vyšší ekonomickou odpovědnost. Chceme všestranně stimulovat socialistickou podnikavost, zjednodušovat systém řízení a podporovat moderní způsoby vnitropodnikového řízení, jako jsou brigádní formy organizace práce a odměňování.

Společným jmenovatelem již uplatňovaných i připravovaných opatření je zaměření na intenzifikaci ekonomiky a její nejdůležitější faktor, to je iniciativa lidí směřující k urychlení vědeckotechnického pokroku. Naše řízení musí mnohem účinněji organizovat a zabezpečovat efektivní fungování a rozvoj výroby, vědy, techniky i kvalifikace lidí. Vyžaduje to budovat v ekonomice takové vztahy mezi lidmi, které je budou nutit i zainteresovávat k tomu, aby se nejnovější poznatky vědy včas uplatnily v technice, v technologii i konečné produkci. Tímto směrem je třeba přednostně orientovat i socialistické soutěžení, jak to např. v praxi činí Pražská výzva.

Realizace Komplexního programu vědeckotechnického pokroku členských zemí RVHP do roku 2000 vyžaduje učinit kvalitativně nový krok v socialistické ekonomické integraci a tedy i v integračním mechanismu. Z tohoto hlediska musíme přistupovat i ke zdokonalování naší soustavy řízení a dopracovat dlouhodobý výhled národního hospodářství i koncepci rozvoje odvětví a oborů.

Dále chceme pokročit ve zvyšování úlohy pětiletého plánu. K tomu má přispět zejména změna dosavadního způsobu tvorby ročních plánů, jejichž základem mají být ne očekávané výsledky, ale jasně stanovené úkoly pro jednotlivá léta pětiletky.

Rozsah závazných ukazatelů státního plánu v porovnání se 7. pětiletkou podstatně omezujeme. Vláda kromě toho přijala opatření zakazující nesprávné rozšiřování počtu ukazatelů na nižších stupních řízení. Chceme tím jednak učinit další kroky k posílení odpovědnosti, ale i otevřít větší prostor pro samostatné jednání výrobních hospodářských jednotek a podniků při zvýraznění úlohy dlouhodobých závazných normativů.

V nejbližší době počítáme s uplatněním dalších opatření k upevnění dodavatelsko-odběratelských vztahů. Kritériem hodnocení práce podniků nutno učinit především plnění společenských potřeb konkretizovaných v objednávkách odběratelů a hospodářských smlouvách, a to při dodržování parametrů plánu a ekonomických pravidel. Základní předpoklad zde však spatřujeme v tom, aby rovnovážnost ekonomiky a soulad nabídky a poptávky vedly k zásadnímu posílení postavení odběratele a spotřebitele.

Zvyšování úlohy ekonomických nástrojů musíme kombinovat i se závazným určováním limitů spotřeby vybraných materiálů, paliv a energie, příp. stanovením výše jejich absolutní úspory. Jejich zdůvodněnost, stejně tak jako hospodárnost ve všech oblastech ekonomiky, vyžaduje zkvalitnit naši základnu technicko-hospodářských norem.

Na základě dosavadních zkušeností s tvorbou 8. pětiletého plánu připravujeme i opatření, která by účinněji stimulovala zájem hospodářských organizací na jejich přínosu k tvorbě národního důchodu, a tím posilovala i tvorbu zdrojů pro jejich vlastní rozvoj. Půjde mimo jiné o to, propracovat ukazatel plánu, který by spolehlivěji než dosud používané upravené vlastní výkony vyjadřoval výsledky nejen tuzemské, ale i zahraničně ekonomické činnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP