Úterý 10. října 1989

Náš státní podnik v uplynulých letech předával uživatelům ročně v průměru 1700 bytů. V letošním roce a již 3222 a příští rok dokonce 3666 bytů. Protože tento úkol značně přesahuje naše kapacitní možnosti, především v řemeslných oborech. snažíme se úkol plnit s pomocí pracovníků z PLR. Je to však poměrně velmi drahé a není to za koruny. A protože tyto vícenáklady hradíme z prostředků podniku, dochází tím ke snižování vytvářeného zisku a nenaplňování jednotlivých fondů. Z toho vyplývá, že podnik nemá pro podnikání žádný prostor. Podle názoru vedení podniku by neměl objem ukládaných zakázek přesahovat 70 % celkového objemu.

Na takto náročně postavené úkoly nejsou ale vůbec připraveni naši dodavatelé. To plodí známé permanentní komplikace v dodavatelsko-odběratelských vztazích, které nejsou mnohdy racionálně řešitelné ani na úrovni podnikových ředitelů, ani ministerstev. Znamená to nehospodárnost, narušování technologií a prodlužování doby výstavby. Kromě toho hromadění nepotřebných zásob na straně jedné a naprostý nedostatek potřebných materiálů na straně druhé.

Všechny uvedené, nebo spíše jen naznačené problémy, a ono je jich ve skutečnosti ještě daleko více, např. nadměrná fluktuace, jsou dále násobeny dlouhodobým neduhem stavebnictví - nadměrnou rozestavěností. Ta je způsobena rozporem mezi společenskou poptávkou a kapacitami našeho stavebnictví; je jedním z důsledků nezvládnutí investičního procesu a doléhá tíživě na celou naši ekonomiku. Jen pro ilustraci: u našeho podniku je v současné době rozestavěno asi tisíc objektů, takže na jeden připadá 3,3 dělník a stavební výroby. Snaha alespoň částečně tento problém řešit vedla federální vládu v květnu letošního roku k rozhodnutí omezit zahajování nových staveb i k dalším opatřením. Toto rozhodnutí lze chápat jako sice momentálně nutné, ale přece jen jaksi nouzové a krajní. Bude mít mimo pozitivních vlivů i dopady negativní, zejména u podniků specializovaných na zakládání staveb.

Bylo by užitečné vysledovat, o kolik se z tohoto titulu, čili zákazu zahajování nových staveb, urychlí dokončování těch rozestavěných.

S rozestavěností úzce souvisí i platební neschopnost - insolvence - většiny státních podniků. Nezanedbatelný je zde mimo jiné i vliv již neaktuální fakturační vyhlášky č. 37/83, dnes již několikrát vzpomenuté, jejíž novelizace byla avizována, ale zatím na podnicích se neví, kdy k ní dojde.

Ještě poslední poznatek, soudružky a soudruzi, s vazbou na samofinancování našeho podniku se musíme snažit udržet, případně rozšířit naši působnost v zahraniční výstavbě. Jeden z vážných, ale současně velmi zajímavých kroků jsme pro to již učinili, a to založením akciové společnosti Pozimos, ve které jsme majoritním akcionářem (s 51 %) spolu s jugoslávskou firmou IMOS (39 %) a anglickou firmou VITREA (10 %). Věříme, že se nám podaří získat zajímavé zakázky v tuzemsku i v zahraničí (zatím jsme dokončili první zakázku - výstavní a jednací pavilónek Kandt na brněnském výstavišti pro soukromého zákazníka z NSR). Musíme ovšem počítat s velmi vysokými nároky na kvalitu i rychlost dodávek stavebních prací. Tento, v československém stavitelství, myslím, asi ojedinělý krok je spolu s prosazováním nových technologií (monolitický beton v komplexní bytové výstavbě) další ukázkou progresivity gottwaldovských stavbařů. Progresivity, na kterou jsme ale, bohužel, dosud spíše dopláceli, a to skutečně doslova, penězi. I tuto okolnost je třeba vzít vážněji do úvahy při stanovování trendu, kterým se má naše stavebnictví dále vyvíjet. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředsedkyně SL E. Železniková: Ďakujem poslancovi Matouškovi. Slovo má poslanec Jan Zelenka, pripraví sa poslankyňa Michálková.

Poslanec J. Zelenka: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci, na problém prvních kroků státních podniků, a tím také na kroky přestavby hospodářského mechanismu, jsme se ve výborech pro kulturu a výchovu zamýšleli pochopitelně z hlediska připravenosti mozků na novou etapu socialismu, z hlediska strukturálních proměn v kvalifikaci lidí v našem hospodářství a z hlediska schopnosti nového myšlení řídících kádrů státních podniků.

Přejdu hned k základnímu pohledu na tyto otázky. Chápeme, že ředitelé podniků a rady pracovních kolektivů měli při volbách a při rozběhu nových mechanismů příliš mnoho jiných starostí. Proto se zdaleka nedostala na stůl, natož do popředí zájmu, kvalifikace kádrů inženýrských, technických, obchodních atd. Dostupné statistiky zatím hovoří značně špatně o tomto stavu a nic nenasvědčuje, že by to vedení podniků a rady pracovních kolektivů příliš mučilo. Chceme-li však, aby moderní věda a technika rázně pronikly do naší výroby a abychom to ucítili pozitivně na zahraničním i domácím trhu, jak to zdůraznil poslanec soudruh Benda, je nutné rázněji řešit kvalifikaci inženýrských kádrů a jejich široké a zainteresované tažení do procesu výroby. Tím se musí zabývat i rady pracovních kolektivů. Vždyť je v nejvlastnějším zájmu dělnické třídy, jejího úspěchu, její životní úrovně a dokonce její historické politické úlohy, aby v celé struktuře podniků fungovaly na vysoké úrovni výzkum, konstrukce, stálé tempo modernizace, design výrobků, dokonalé znalosti zahraničních trhů atd.

V dnešním moderním průmyslu se tempem mění nejen struktura výroby, ale souběžně s ní kvalifikace pracujících uvnitř podniků. Byli jsme příliš zvyklí třeba i postavení dělnické třídy hodnotit podle množství, kvantifikačně, ve vysokých procentech a podle toho pak správný podnik je ten, který má třeba 80 % dělníků a slabý je podnik, který má třeba jen 40 % dělníků. Tempo vědy a techniky však mění i tyto klasické vztahy.

Měl jsem možnost, ještě když jsem řídil Čs. televizi, poznat v Japonsku obrovský elektrotechnický koncern NEC a SONY. V onom koncernu NIPPON elektronic company mně zavedli do nejmodernějšího svého závodu na výrobu komponentů elektroniky pro spotřební i profesionální televizní přístroje. Viděl jsem obrovské haly s minimálním počtem lidí; většinou to byli kvalifikovaní dělníci, schopní obsluhovat a kontrolovat automatizované linky a roboty. Avšak v zázemí této společnosti pracuje několik tisíc inženýrů, kteří jsou limitováni z roku na rok na stálém zlepšování výroby a výrobků. Inženýr musí každý rok prokazovat, že je schopen držet tempo se světem. Pochopitelně tady v NIPPON elektronic company jde o veliký podnik. Malé podniky mají málo inženýrů, ale využívají služeb specializovaných inženýrských technických firem, asi takových, jak je zobrazil soudruh Urban.

V Praze byl předminulý týden kongres inženýrů z celého světa. Na obrazovce představitel japonské unie mluvil o tom, jaké postavení má inženýr v průmyslu a ve společnosti. Já myslím, že to není nějaký kult inženýra, ale nutnost držet tempo se světem.

Naše země má bezpochyby jednu historickou výhodu oproti jiným socialistickým zemím. Prošli jsme dost dlouhým obdobím kapitalismu, celé generace poznaly jeho líc a jeho rub. Velmi zajímavě o tom hovořil soudruh Lenárt v Partyzánském, když v tamním obuvnickém průmyslu hodnotil podnikatelskou dravost starého Bati, jeho prestižní organizaci práce, jeho vnitropodnikový systém financování, jeho tvrdost a tlak na kvalitu práce a na druhé straně jeho sociální ignoraci a typicky kapitalistické vykořisťování.

Žádní papíroví tygři, kteří v životě nepracovali v kapitalistickém podniku, nás nemusejí v tomto smyslu - ať z domova nebo zvenčí poučovat. Máme z vlastní historie dostatek poučení, kladného i záporného, abychom věděli, co ze světa brát, co oživovat, anebo co naopak odvrhnout jako neslučitelné s humanismem a sociální spravedlností socialistické společnosti. Myslím však, soudružky a soudruzi, že vyžadovat vysokou kvalifikaci, nutnou pro moderní hospodářství a také ji podle výsledků odměňovat není v rozporu se sociální spravedlností. Když tuto zásadu vezme dělnická třída za vlastní, pak si bude pěstovat ve svém zájmu, v zájmu o svoji životní úroveň a celé společnosti takové inženýry a takové manažery, kteří tento trend zaručí a splní. Nemyslíme však, že by se pro to měla organizovat různá a přemnožená cyklická školení v pracovní době. Za mnohem prospěšnější bychom považovali atestaci, potvrzující nesmlouvavě kvalifikaci rozhodujících kádrů a připravuj se na ní sám! I v tom se projeví síla určité povahy vhodné pro manažéry. Vyjíždět na různá soustředění v pracovní době umí každý, ale vzdělávat se ve volném čase, to už dokáží cílevědomější lidé.

Například v našem zdravotnictví funguje tento systém běžně dlouhá léta. Specialistou-ortopedem nebo chirurgem se nemůže stát lékař, který nemá první atestaci, primářem nemůže být, kdo nemá druhou atestaci, atd. Proč není takový postup i v průmyslu? Proč nezavedou koncerny nebo resorty také atestace? Snad nemusí čekat na nějaké vládní rozhodnutí. Čas letí a nikdo ve světě na nás nečeká a nepočká a konečně i naši lidé jsou také někdy netrpěliví.

Ignorace lepší kvalifikace však většinou začíná už při přijímání absolventů vysokých škol. Proč myslíte, že se studenti očividně spokojují, když u zkoušky u profesora obstojí na tzv. lidovku, což ve studentském žargonu znamená za trojku? Důvod je jednoduchý - přece vědí, že po absolutoriu se jich už nikdo nezeptá, jak studovali. Mají prostě diplom a všem se rozděluje stejně. Že některý má červený diplom nebo že jiný se na fakultě věnoval a uspěl v tak zvané SVOČ (studentské vědecké odborné činnosti) to nikoho v kádrových odděleních ani vedoucí pracovníky nezajímá, natož, aby podle toho mu nabídli lepší místo nebo "nedej pánbůh" dokonce plat. A tady to začíná. Pak se divíme, že naše tempo vědeckotechnické revoluce je pomalé.

My, poslanci výboru pro kulturu a výchovu, apelujeme - a to je jediný smysl mého vystoupení - na státní podniky, aby si do čela snažení daly úkol povznést vzdělání a doškolování inženýrských kádrů, daly zelenou talentům a vytvořily podmínky pro to, aby věda a technika prudčeji protrhla stagnaci našeho průmyslu. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředsedkyně SL E. Železniková: Ďakujem poslancovi Zelenkovi. Slovo má poslankyňa Štefánia Michalková, pripraví sa poslanec Kubinsky.

Poslankyně Š. Michalková: Vážený súdruh generálny tajomník, vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, prestavba hospodárskeho mechanizmu a s ňou súvisiaca prestavba organizačných štruktúr, ktorá vyústila do systému dvojstupňového riadenia, postavili štátne podniky do nových ekonomických podmienok. Vyššia právomoc a s tým spojená i vyššia zodpovednosť, vytvárajú zosilnený ekonomický tlak tak z vonku, ako aj zvnútra podniku. Nové pravidlá hospodárskeho mechanizmu odstraňujú predchádzajúce bariéry spočívajúce v prehnanej schematičnosti centrálneho riadenia, ktoré oslabovali využívanie efektívnych metód riadenia podnikov a ich vnútropodnikových útvarov.

Pretože pracujem v podnikovej sfére, zaujímala som sa predovšetkým o to, ako sa využíva, prípadne ďalej rozširuje a prehlbuje, chozrasčotný princíp vo vnútropodnikovom riadení. Vychádzala som z toho, že je v plnej kompetencii štátneho podniku, aké formy vnútropodnikovej organizačnej štruktúry použije a aké pravidlá a nástroje ekonomického riadenia uplatní na jeho nižších organizačných článkoch.

Na základe uskutočneného poslaneckého prieskumu môžem konštatovať, že skúsenosti podnikov sú dobré i zlé. Tam, kde je narušená základná motivácia podniku pre rozvoj podnikavosti tým, že je mu predpísaný mimoriadne vysoký odvod zo zisku do štátneho rozpočtu, je veľmi ťažké presvedčiť zamestnancov, že zásluhovosť na výsledku je vyjadrená v odmene za ich prácu.

A to nehovorím ani o vplyve na celý systém podnikového riadenia. Napríklad v TOS Hulín je stanovený odvod z výrobných fondov na 3 %, odvod zo zisku 65 % a dodatočný zvýšený odvod ďalších 18 %, spolu teda 85 %. Sú však známe prípady, kedy celkový odvod zo zisku do štátneho rozpočtu presahuje 90 %. Podniky preto očakávajú, že pravidlá pre 9. päťročnicu budú v tomto smere predsa len prijateľnejšie, i keď úplne spravodlivé nedokázalo byť a asi nikdy nebude žiadne centrálne opatrenie, či už ide o komplexnú prestavbu veľkoobchodných a nákupných cien, či redistribúciu odpisov a pod.

Inou vážnou prekážkou pre rozvoj a úplné uplatnenie vnútropodnikového chozrasčotu sú poznatky predchádzajúcich administratívno-direktívnych rozhodnutí, kde hľadiská hospodárnosti sa nebrali do úvahy. Napríklad v štátnom podniku Komunálne služby, Spišská Nová Ves, boli v minulosti vybudované prevádzky služieb, ktoré sú stratové. Pretože ide o služby, ako napríklad čistiareň s ročnou stratou 300 tis. Kčs, oprava obuvi a sedem ďalších s celkovou stratou pre podnik viac ako 2 mil. Kčs ročne, nie je príslušný národný výbor ochotný ich ani prevziať, ani dať súhlas k ich zrušeniu. Samozrejme, nie je vždy možné čakať, že všetko sa vyrieši zhora úpravou cien alebo dotácií. Inšpirujúci je príklad pražských reštaurácii, ktoré dokázali prejsť od straty k zisku a tak našli východisko z obdobnej situácie.

Tam, kde nie sú podobné vonkajšie prekážky a vedenie správne využíva vytvorený priestor pre rozvoj iniciatívy, prejavujú sa aj dobré celkové výsledky. V Spišskej Novej Vsi nie je potrebné chodiť pre príklad ďaleko. Od polovice roku 1988 pracuje Okresný stavebný podnik ako štátny podnik a môžem rovno povedať úspešne. Došlo ku zvýšeniu samostatnosti a zodpovednosti všetkých podnikových útvarov. Bolo rozhodnuté uplatniť v novej organizácii dvojstupňový systém riadenia, t. j. stredisko - podnik. Tým sa nielen ušetrilo 10 % technicko-hospodárskych pracovníkov v oblasti správy a riadenia, ale celé riadenie sa tým stalo pružnejším. To však nebola jediná zmena. Dochádza tiež ku zmene aj pri tvorbe plánu. Zásadne sú vylúčené všetky projektovo nepripravené stavby. Pri vlastnej realizácii majú vedúci stredísk povinnosť preveriť pripravenosť pre nástup svojej profesie a pokiaľ nájdu vážne nedostatky, môžu prejsť na inú, lepšie pripravenú zákazku. Cieľom takto delegovanej právomoci je pružne a bez zložitého rozhodovania zaistiť čo najefektívnejšie využitie mechanizmov, dopravných prostriedkov a pracovného fondu. Myslím, že to je smer, ktorý najmä vo veľkom stavebníctve by priniesol organizáciám mimoriadne zisky.

V oblasti miezd využíva podnik skutočnosť, že zákon č. 88/1988 Zb. umožňuje voliť si najvhodnejšiu formu odmeňovania. Z tohto dôvodu je uplatňovaná podielová mzda, ktorá má priamu väzbu na znižovanie celkových nákladov, kde prevažujú samozrejme materiálové náklady, a na zvyšovanie výkonov a tým i celkového zisku. Ekonomickým nástrojom vnútropodnikového riadenia sa tak stal úplný chozrasčot výrobných aj nevýrobných stredísk. Podnik tým docielil, že všetky kolektívy budú vlastne pracovať podľa zásad brigádnej formy organizácie práce a odmeňovania. No ani tu nie je všetko ružové. Najväčším problémom je zásobovanie. Výrobcovia stavebných hmôt, ale aj inštalačného materiálu, drevárskych výrobkov, výrobkov chémie a ďalších prosto Okresný stavebný podnik neberú na vedomie. Je tu cítiť akúsi absenciu strešného orgánu. Komu vlastne Okresný stavebný podnik patrí? Ministerstvo stavebníctva sa k nemu nepriznáva, vnútro o nich vlastne tiež nič nevie. Je to vážny problém, ktorým je potrebné sa zaoberať a vyriešiť ho. Za súčasného stavu zásobovači podniku cestujú po celej republike a kupujú, čo kde objavia. Tak narastajú náklady, ktoré by mohli byť ušetrené. Len v minulom roku to boli 2 mil. Kčs, o ktoré spoločnosť prišla úplne zbytočne. Ako každé zvyšovanie nákladov, narušujú i spomenuté 2 milióny princípy vnútropodnikového chozrasčotu.

Pri poslaneckých prieskumoch som sa stretla i s ďalšími dobrými príkladmi uplatňovania chozrasčotných princípov vo vnútropodnikovom riadení. Možno uviesť štátny podnik Tesla Elektroakustika, koncernový podnik Matador, Slovenské závody technického skla a ďalšie podniky.

Keď sa na celú vec pozrieme z patričného odstupu, potom za problémové otázky v súvislosti s vnútropodnikovým chozrasčotom považujem na jednej strane nevyjasnenosť a neustálenosť vonkajších ekonomických nástrojov z hľadiska podniku, ako sú odvody zo zisku a z majetku, odpisy a odvody z odpisov, normatívy prídelov do fondov zo zisku a zdanitelného základu zo zisku, finančno-ekonomické nástroje zahraničného obchodu a devízové kurzy, nedostatočná informovanosť o dlhodobých tendenciách na trhu, vrátane konkurencie.

Na druhej strane ide o poriadok vo vnútri podniku, počínajúc technicko-hospodárskymi normami, spravodlivým, ale diferencovaným odmeňovaním, optimálnou organizáciou všetkých činností vrátane decentralizácie právomoci a zodpovednosti na nižšie podnikové zložky. V závodoch 29. augusta zvažujú i možnosť vytvorenia vnútropodnikovej banky, ktorá by zjednocovala hmotné i finančné toky a stala by sa základňou pre vnútropodnikový chozrasčot.

Za rozhodujúci poznatok pritom považujem - a myslím, že prestavba ekonomického mechanizmu, najmä v tej časti, ktorá sa týka sociálno-ekonomického rozvoja, je stredom pozornosti všetkých našich občanov. Preto riešenie i nepopulárnych krokov potrebných pre ďalší postup patrí pred oči celej verejnosti. Práve oblasť vnútropodnikového chozrasčotu je jedným z citlivých miest, kde sa prejavuje priamy vzťah medzi výsledkami práce jednotlivca a jeho spoločenským ocenením. Vo svojej podstate je to i základ celej prestavby.

Předsedající místopředsedkyně SL E. Železniková: Ďakujem poslankyni Michalkovej. Slovo má poslanec Florián Kubinsky. Pripraví sa poslanec Šoltés.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP