Úterý 10. října 1989

Soudružky a soudruzi, letošní poslanecké průzkumy účinnosti zákona o státním podniku potvrdily, že s úrovní dodavatelsko-odběratelských vztahů není nikdy spokojenost. Chtěla jsem na několika poznatcích ukázat, že některé nedostatky v těchto oblastech by nemusely být neodstranitelné. Znamená to však řešit stav ekonomiky jako celku, to jest uplatnit bez odkladu zásady přestavby s důrazem na důsledné vyžadování plnění přijímaných usnesení a platných zákonů.

Předsedající místopředsedkyně SL E. Železniková: Ďakujem poslankyni Vávrovej. Slovo má poslanec Milan Kubát, pripraví sa poslanec Janda.

Poslanec M. Kubát: Vážený soudruhu generální tajemníku ústředního výboru KSČ, vážený předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, vážení hosté, v návaznosti na dnešní úvodní zprávy, které pokládám za velmi výstižné, chci mluvit k novým formám hospodaření a řízení ve státních obchodních podnicích v souvislosti se zavedením zákona o státním podniku. Vycházím současně z poslaneckých průzkumů, které ve státních obchodních organizacích proběhly.

Zákon o podniku zakládá nové organizační struktury státních podniků a vede na řadu nových rysů hospodaření také ve státních obchodních podnicích. Jde zejména o tyto rysy:

1. Ustupuje monopolizace v obchodní síti a posiluje se zdravá soutěživost mezi státními obchodními organizacemi navzájem i mezi nimi a družstevními, komunálními, případně i soukromými formami podnikání. Ta tlačí kolektivy státních obchodních organizací k promyšlenějším a aktivnějším postupům.

2. Dochází ke zpružnění a účelnému zjednodušení ekonomických pravidel, což otevírá prostor pro obchodní podnikání.

3. Zvětšuje se pravomoc v obchodní činnosti, zejména v zahraniční oblasti, což usnadňuje výměnu zboží s ostatními socialistickými a nesocialistickými státy směrem k oživení a obohacení sortimentu pro náš vnitřní trh.

Stupeň naplnění těchto rysů nového hospodaření jsme si ověřili například ve státním podniku obchodní dům Kotva, který byl ustanoven k 1. lednu 1989, avšak podmínky fungování státního podniku byly experimentálně ověřovány již od 1. ledna 1988, takže přechod na státní podnik byl poměrně hladký. Podnik si v souvislosti s volbou ředitele vytyčil aktivní, avšak reálný a pro zaměstnance srozumitelný sociálně ekonomický program, který klade velký důraz současně na uspokojení potřeb zákazníka i na motivaci a seberealizaci zaměstnanců obchodního podniku.

Cenné je, že si obchodní dům vytyčil náročný cíl zajistit spokojenost zákazníka co do sortimentu. Zatím však Kotva eviduje asi 800 nedostatkových položek zboží, u poloviny z nich není vůbec kryta poptávka, u druhé poloviny těchto položek je poptávka kryta asi na 50 %. V další perspektivě chce obchodní dům řešit tento problém výměnnými obchody se socialistickými státy a za tím účelem si mapuje v tuzemsku i v socialistických zemích potenciální výrobce a dodavatele zboží pro směnu.

Druhá cesta řešení potřebného sortimentu zboží jsou dodávky z nesocialistických zemí. Zde však obchodní dům Kotva nemá zatím povoleny přímé vztahy a dodávky se realizují přes podniky zahraničního obchodu. Situaci by také usnadnilo zřízení majetkového devizového účtu místo dosavadního nárokového devizového účtu, aby obchodní dům mohl sám podle své potřeby zabezpečovat devizově svoje záměry k obohacení sortimentu.

Jiným příkladem je státní podnik Nábytok Žilina, kde byl přechod na státní podnik k 1. lednu 1989 obtížnější, protože podnik nepracoval v experimentu a všechny propočty bylo nutno převést na novou metodiku až k termínu zřízení státního podniku. Přesto byly úkoly zvládnuty a organizace zabezpečila podmínky pro přestavbu organizační struktury.

Podnik vykazuje zatím menši rozpracování způsobů jak zabezpečit tržní fondy a chce se k této věci vrátit v souvislosti s dalším kvalitnějším rozpracováním principu zásluhovosti. Zatím tedy pracují naše obchodní podniky i nadále v podmínkách neuspokojené poptávky v řadě sortimentních skupin, i když celoroční úkoly letošního roku budou splněny.

Úkoly 8. pětiletky byly v obchodních podnicích, které byly předmětem poslaneckého průzkumu, přijaty i při přechodu na státní podnik a jsou zabezpečovány. Podniky upozorňují na to, že zatím dochází k redistribuci a odčerpávání zisku, což podniky pokládají za rušivý moment v samofinancování, ale, jak víme, vyplývá to z rozpisu 8. pětiletky. Státní obchodní podniky mají však možnost zisk překročit a tento nadplánovaný zisk podléhá stanoveným odvodům a nikoli redistribuci. Toto využívá například obchodní dům Kotva, který překročí v r. 1989 zisk asi na 135 % a vytvoří si tak další zdroje.

Pro úplné uplatnění principu samofinancování schází však za tím zásada dlouhodobosti hospodaření. Redistribuci prostředků stanoví totiž nadřízený orgán dle vlastní úvahy pouze pro příslušný rok a přitom odčerpává podstatný podíl podnikem vytvořených zdrojů. Je žádoucí, aby tato praxe byla od příštího roku změněna tak, jak se předpokládá.

Nové státní obchodní podniky oceňují přínos nových pravidel v tom, že namísto rozsáhlého direktivního rozpisu ukazatelů byly na rok 1989 rozepsány jen závazné výstupy státního plánu. Poprvé byla dána možnost stanovit si plánovanou výšku maloobchodního obratu a v návaznosti na to i objem mzdových prostředků. Například státní podnik Nábytok Žilina toho využil a při nižším plánu obratu a nižším mzdovém fondu snížil také plán pracovníků. Tím bylo docíleno dokonce mírného zvýšení průměrné mzdy s možností dalšího zvýšení mzdy při růstu produktivity práce. Zjednodušení pravidel přispělo také k řešení zásob. Nedostatkem však zatím zůstává existence starých právních předpisů a norem. Negativně se projevuje vliv některých limitů, jako je např. limit prodeje mimotržním odběratelům, což omezuje podnikatelskou činnost.

Je třeba dále ocenit některé novátorské a účinné formy práce v oblasti mzdové diferenciace a motivace. Takové formy byly zjištěny především ve státním podniku Kotva. Hmotná zainteresovanost pracovníků prodejních útvarů je vázána výhradně na plnění maloobchodního obratu. Vedoucí pracovníci jsou zainteresováni na přírůstku zisku. Ve mzdové politice se osvědčil a uplatňuje se systém výrazné diferenciace. Platy se pohybují od 1600,- Kčs až 7500,- Kčs (tj. u vedoucího oddělení obchodního domu), přičemž u prodavačky není plat 4500,- Kčs výjimkou. Vysoký podíl platu představuje pohyblivá složka. Motivace pro pohyblivou složku je jednoduchá, je to - u obchodních útvarů - dosažený obrat prodeje. Plat vedoucího oddělení 7500,- Kčs se dosáhne při obratu 150 % plánu maloobchodního obratu. Rozhodujícím momentem motivace na maloobchodní obrat je odpovědnost oddělení a jeho vedoucího nejen zboží prodat, ale také si je opatři t. Vychází se z toho, že sortiment zboží je dán požadavky trhu, ale také jeho dostupností u výrobců a dodavatelů, nelze jít na tak zvaný výhodnější sortiment, který sice třeba přináší např. vyšší zisk, ale nekryje požadavky trhu. V těchto souvislostech byl tedy chozrasčotní přístup na prodejních odděleních redukován na maloobchodní obrat spojený nejen s prodejem, ale i se získáním zboží, přičemž v trvajících podmínkách nedostatku dodavatelů pokládáme toto za účelné.

Neoddělitelnou součástí nových forem hospodaření ve státních obchodních podnicích je aktivní program sociálního rozvoje. Průzkum ukázal, že zejména vedení obchodního domu Kotva položilo správně na sociální rozvoj potřebný důraz.

Mnoho zde bylo již uděláno, ale dosud chybí byty, vlastní rekreační středisko, vlastní pionýrský tábor, rehabilitační centrum. Dosud vedení Kotvy spoléhalo na nadřízené generální ředitelství.

Se vznikem státního podniku bere Kotva ty to body plně do svých rukou a chce je řešit svými silami s využitím všech dalších možností. Uvedený sociální program je rozvržen na období kratší pěti let.

Vytyčení aktivního reálného a přitažlivého sociálně ekonomického programu státního podniku hrálo důležitou úlohu také při volbě ředitele. Například v Kotvě ze dvou kandidátů na ředitele, z nichž jeden byl dosavadní ředitel a druhý byl jeho statutární zástupce, byl zvolen 75 % hlasů mladší kandidát, dosavadní statutární zástupce ředitele. Příčiny této volby lze spatřovat jednak v tom, že mladší kandidát byl generačně bližší mladému osazenstvu obchodního domu, dále dosavadní ředitel prošel v uplynulých 15 letech úspěšného hospodaření také řadou konfliktních situací, které vyvolaly také opozici proti němu, a nakonec nemalou roli sehrál právě přitažlivější sociálně ekonomický program navržený mladším kandidátem, který byl z hlediska potřeb společnosti skromnější, ale lépe přijatelný pro zaměstnance podniku a méně rizikový. Naproti tomu dosavadní ředitel navrhl do svého programu výstavbu dalšího obchodního domu na Floře, což bylo pro zaměstnance méně přitažlivé, i když společensky potřebné.

Je třeba konstatovat, že zakladatel, tj. ministerstvo obchodu a cestovního ruchu, předpokládal zvolení dosavadního ředitele a z tohoto hlediska podcenil názory kolektivu, takže výsledek volby byl pro zakladatele překvapením. I když zákon o státním podniku působí celkově pozitivně, projevily se v zákoně dílčí mezery v zabezpečení volby a činnosti rady pracujících.

Jaké závěry vyplývají z procesu vzniku státních obchodních podniků a z provedených poslaneckých průzkumů:

1. uplatnění zákona o podniku podnítilo podnikatelskou aktivitu státních obchodních podniků,

2. zakladatelé spolu s obchodními podniky připravili a zabezpečili přechod na státní podnik, v některých případech byl zakladatel výsledkem volby překvapen,

3. státní obchodní podniky, které byly předmětem průzkumu, se orientují na racionální podnikatelský program, zajistitelný z vlastních podnikatelských zdrojů,

4. ekonomická pravidla pro rok 1990 a pro 9. pětiletku nejsou stále v celém rozsahu stanovena,

5. zahraničně obchodní aktivita státních obchodních podniků je zatím omezována tím, že si nemohou dosud zřídit majetkový devizový účet,

6. pozornosti a případně rozšíření zaslouží motivace určená maloobchodním obratem,

7. státní obchodní podniky si vytyčují aktivní sociální program, zatím co v minulosti spoléhaly na pomoc nadřízených orgánů,

8. zákon o podniku se celkově projevil pozitivně. Text zákona vykazuje dílčí mezery v otázce úhrady nákladů na volby, na činnost rady pracujících, volební a jednací řád. Zákon tak neumožňuje jednotný výklad postupu voleb a činnosti rady,

9. je třeba pokládat za velmi účelnou a potřebnou pozornost, kterou věnovala Sněmovna lidu Federálního shromáždění procesu vytváření státních obchodních podniků a uplatnění zákona o podniku v této oblasti, protože činnost těchto podniků má obrovský politický dopad v důsledku jejich přímého působení na. uživatele.

Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředsedkyně SL E. Železniková: Ďakujem poslancovi Kubátovi. Slovo má poslanec Stanislav Janda, ktorý vystúpi ako posledný pred poludňajšou prestávkou.

Poslanec S. Janda: Vážené předsednictvo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, při přípravě na dnešní samostatnou schůzi Sněmovny lidu na téma Uplatňování zákona o státním podniku a jeho vlivu na plnění státního plánu poslanci výborů pro zemědělství a výživu prováděli v řadě podniků skupinové poslanecké průzkumy, ale i jednotlivě se ve svých volebních obvodech zajímali, jaký je dosavadní vývoj ve státních podnicích. Cílem průzkumu bylo zejména si ověřit, jak se shodují zájmy centra pro dlouhodobý rozvoj zemědělsko-potravinářského komplexu při úplné samofinancovatelnosti podniků. Dá se říci, že převážná většina navštěvovaných podniků vychází při zabezpečování výrobních úkolů ze směrnic 8. pětiletky a dochází jen k malým změnám ve výrobní struktuře. V podstatě je výroba orientována již podle specializace podniků danou investiční politikou minulých let, kdy lze jen obtížně v krátkém časovém úseku zásadně měnit strukturu výroby. Z druhé strany nevelkou možnost dávají dlouhodobé smlouvy a dohody uzavřené na prodej zemědělských výrobků, jako je obilí, cukrovka, brambory, živočišné výrobky se stálými odběrateli, kteří zemědělské výrobky zpracovávají nebo jsou garanty za distribuci apod.

Navštívené podniky s malými výjimkami plní své úkoly za tři roky pětiletky dobře. Tak například státní statek Bruntál plní výrobu obilovin na téměř 111 %, řepku na 121 %, prodej masa na 108 %, statek Přeštice v mém volebním obvodu na okrese Plzeň-jih dlouhodobě dosahuje dobrých výsledků ve výrobě a prodeji státu, s úkoly 8. pětiletky se vyrovnává v mase, mléce, řepce. Jen letošní nižší sklizeň obilovin v Západočeském kraji způsobuje menší dluh, i když dosažený výnos obilovin 4,5 t z ha v jeho podmínkách není špatný.

Škrobárny Havlíčkův Brod, kde se rovněž průzkum prováděl, plní své výrobní i ekonomické úkoly za uplynulé 3 roky pětiletky přes 100 %. Z hlediska plnění výrobních úkolů zjišťujeme, že navštívené státní podniky jsou si vědomi své vysoké odpovědnosti za zajištění výživy našeho obyvatelstva a jejich snah a o splnění úkolů je maximální.

Trochu rozdílný názor však získáme, podíváme-li se blíže na hospodářské a ekonomické podmínky, za kterých uvedené státní podniky pracují. Zejména si nutno uvědomit, že zemědělský a potravinářský průmysl vstoupily do přestavby o rok dříve než ostatní odvětví a nebyla a není určena povinnost zakladatele zabezpečit vznikajícím státním podnikům materiální a ostatní vstupy, nezbytné pro jeho plynulý chod. Také dodavatelské podniky nejsou povinny smlouvy o dodávkách uzavřít nebo potřebu podniku zcela naplnit a také této možnosti plně využívají. Rovněž dochází k situacím, že zatímco nákupní ceny zemědělských výrobků jsou pevné, ceny vstupů jsou pohyblivé a jistě není bez zajímavosti, že většinou vždy směrem nahoru. Dochází pak k takovým situacím, že uvažovaná ekonomická pravidla v důsledku nedostatečných vstupů i zvýšeni cen mají zdaleka jiný dopad, než se původně předpokládalo.

Zemědělské podniky za účasti okresních a krajských oddělení ministerstva zemědělství a výživy prováděly propočet plánů roku 1989 podle cen a ekonomických ukazatelů roku 1988 a cen a ekonomických ukazatelů roku 1989. I při zvýšených nákupních cenách nevyzněly výsledky nijak povzbudivě. Tak např. státní statek Ďulov dvor, kde na loňských 5,1 mil. Kčs zisku vychází v ekonomických podmínkách 1989 4 mil. Kčs, zhruba tedy o 1 mil. Kčs méně. Státní statek Přeštice v průměru uplynulých let dosahoval ročně kolem 25 mil. Kčs zisku. letos jen úpravou ekonomických nástrojů klesá podle propočtu na 5,4 mil. Kčs.

Škrobárny Havlíčkův Brod, jako všechny závody zpracovávající kampaňové produkty nárazově, mají své určité zvláštnosti a odlišnosti i ve finančním a hmotném hospodaření. Snahou je přejít u všech kolektivů na úplný chozrasčot, zavádět odměňování závislé na odvedené práci a mají již v tomto směru dobré výsledky. Po doladění některých cenových rozporů možno očekávat dobrý hospodářský výsledek. U kampaňovité výroby (cukr, škrob) by měla být rentabilita vyšší než 4,5 %. Problém je u zásob. Ve světě mají zásoby např. škrobu na 1 rok, u nás máme jen 20 % roční potřeby. V roce 1980 při katastrofální neúrodě brambor musel být uskutečněn dovoz škrobu za 150 mil. Kčs v devizách. Finanční předpisy by měly rozlišovat zásoby účelné a zbytečné.

U všech navštívených státních podniků byla rovněž zkoumána funkce zakladatele ve vztahu k založení státního podniku, ve všech případech jím byla ministerstva zemědělství a výživy ČSR a SSR. Zakladatel zpracoval i dodržel organizační postup již v dostatečném předstihu, ať již šlo o vlastní akt založení podniku, přípravu voleb, stanovení cílů a úkolů a přípravy registrace podniků. V předstihu byly okresním soudům předány zakládací listiny k zapsání do podnikového rejstříku.

Volba ředitelů byla prováděna v souladu se zákonem o státním podniku, a to s jedním nebo dvěma kandidáty. Zástupce zakladatele se též zúčastňoval předvolebních jednání.

V navštívených podnicích bylo v diskusi poukazováno, že zákon o státním podniku nebo jeho působení má řadu kladů. Jedním z kladů je skutečnost, že ve značné míře omezuje vnější vlivy nebo setrvávání ředitele ve funkci přesto, že nevykazuje dobré výsledky nebo neprovádí modernizaci a inovaci výrobků.

Při průzkumech bylo poukazováno, že kromě kladů a záměrů sledovaných zákonem o státním podniku se projevují i některé dílčí nedostatky. Tak například:

- předvolební kampaň, příprava voleb i volby samé představují značné pracovní i finanční zatížení. Zmínil se o tom i předseda Sněmovny lidu soudruh Vedra ve svém vystoupení,

- při navržení dvou vážných uchazečů nezvolený nemá v podniku dobrou pozici a zpravidla odchází,

- je otázka, zda pětileté období je dostatečná doba, aby zvolený mohl realizovat své dlouhodobé záměry, protože neví, zda bude opět zvolen,

- volby dle zákona neřeší a ani nemohou řešit situaci, kdy dlouholetý úspěšný ředitel v předdůchodovém věku není zvolen,

- při volbách se málo, téměř vůbec, nevyužívá konkursu k vyhledávání nejvhodnějších typů na ředitele. O tom dnes již bylo také hovořeno.

Zakladatel státních podniků na zemědělském úseku bohužel neřeší to nejdůležitější pro budoucí podnik, tj. materiálně technické zabezpečení. Přitom není myšleno konkrétní zabezpečování, ale to, aby zemědělské podniky při uzavírání hospodářských smluv byly rovnocennými partnery. V současné době tomu tak není. Například u průmyslových hnojiv může zemědělský podnik uzavřít hospodářskou smlouvu pouze na množství čistých živin, aniž ví jaké druhy hnojiv dostane. Víme přece, že existují kyselé nebo zásadité půdy, i plodiny, pro které se jakékoliv hnojivo nehodí.

Dále např. státní statek Bruntál poukazuje na nemožnost získání nových osobních automobilů jako náhradu za dožívající. Státní statek totiž hospodaří téměř na celém okrese Bruntál - na 80 tis. ha. Objevila se rovněž skutečnost, že v rámci pomoci pohraničí je od 1. 1. letošního roku z preferenčního příplatku odváděno 50 % z mezd, čímž se pomoc fakticky snižuje na polovinu. Na druhé straně republiky, státní statek Ďulov dvor dostává byty pro své zaměstnance ve městě, zcela exentricky a zbytečně rostou náklady na dopravu, což při směnném provozu např. v loňském roce představuje pro podnik navíc částku 750 tis. Kčs.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP