Úterý 10. října 1989

Přitom víme, že základem přestavby je chozrasčot, který je obecně známý a který má-li působit, musí být doveden až k jednotlivci či kolektivu. Jeho smyslem je, aby každý jednotlivec věděl, jak on sám může svým chováním, svojí prací, ovlivnit výsledek hospodaření. To znamená, že každý musí vědět, jak si může sám více vydělat. To je podstata celé přestavby. To je cesta ke snižování nákladů, často vysokých režií, cesta k úsporám paliv, ke kvalitě a koneckonců i k vyšším výdělkům.

Tuto zásadu budeme muset v příštích měsících velmi často prosazovat, vysvětlovat a někde i pomoci zavádět. Říkám to proto, že úroveň vnitropodnikového chozrasčotu je v podnicích značně rozdílná. Je výrazně lepší tam, kde se experimentovalo - k tomu došel i průzkum poslanců - a v podnicích lehkého průmyslu. Méně propracovaný je v oborech stavebnictví a zčásti i v některých oborech strojírenství.

Cesta k lepším výdělkům však vede i přes vyšší techniku a modernizaci a nebojím se říci - přes schopnost podniku, jak už z názvu vyplývá, umět "podnikat". Bez nové techniky, bez aktivní technické práce bychom vůbec nemohli v podmínkách přestavby udělat jakýkoliv výraznější pokrok.

Jak vyplývá z průzkumu podnikatelských záměrů, který provedla před 2 měsíci Státní banka ve státních podnicích, je současný stav připravenosti na rozvoj a modernizaci v průměru nedostatečný. Jedna třetina podniků nemá dosud zpracován žádný program rozvoje či modernizace. Zbytek je v rozdílné kvalitě a spíše postaru požadavkově. Většina podniků žádá dotace na rozvoj a devizové prostředky od centra. Také s návratností navržených akcí nemůžeme být spokojeni a často není doložena vůbec.

Takové pojetí není vůbec přijatelné. Shodli jsme se na tom, že resorty budou nereálné požadavky podniků odmítat, ale při formulování programu modernizace musí podnikům pomoci.

Otázka stojí tak, že buď naše podnikové kolektivy půjdou do nové techniky, do spolupráce se světem, do rozvoje aktivně, pak máme šanci naše hospodářství změnit, nebo budeme liknaví, zůstaneme u malé výkonnosti výrobní a výzkumné sféry, a pak musíme vzít na vědomí, že se to projeví negativně i v životní úrovni.

Hlavní smysl přechodu na samofinancování podniků je hledat cesty jak vyrábět levněji a jak dosáhnout vyšší užitné hodnoty, jak vyrábět to, co žádá vnitřní i zahraniční trh. A toho nelze dosáhnout bez lepší technické práce. Agitace a výzvy jsou v tomto směru málo účinné.

Dá se očekávat, že v příštím roce dojde k podstatně větší technické aktivitě. Podniky k tomu budou dotlačeny. Podnikové kolektivy budou donuceny situací hledat technickou pomoc, kterou dosud často suplovalo nebo rozhodovalo vedení výrobně hospodářských jednotek.

Je nanejvýš potřebné najít novou adekvátní formu technických služeb podnikům, které by na profesionální úrovni mohly navrhovat technické řešení a plnit funkci vysoce odborných informací především u těch podniků, které nejsou tak velké a nemají tak velký technický štáb.

Ve světě takové organizace zpravidla pracují pod názvem technicko-inženýrských kanceláří nebo projekčně inženýrských skupin.

Plně využívají služeb kvalitních odborníků, často i v pokročilém věku. Jde zpravidla o malé pěti až desetičlenné kolektivy, které pracují za úplatu na chozrasčotní bázi. Jejich výhoda je v tom, že využívají svých kontaktů se světem a pracují pohotově, nebyrokraticky. Na poradě všech tří vlád jsme dospěli k názoru, že je vhodná doba takové kolektivy, zejména v oborech, kde půjde o rozvoj či změny struktury - založit. Právní zásady pro jejich činnost budou vydány během dvou měsíců. Obdobně je potřebné hledat nové formy podnikání a rozvoje ve finanční oblasti. Vycházíme ze skutečnosti, že v plánech 9. pětiletky nebudou finanční a devizové prostředky na všechno potřebné stačit.

Bude třeba vést podniky k hledání nových, často málo prošlapaných cest financování a učit je přebírat zdravá podnikatelská rizika. To lze udělat zejména tam, kde jde o programy návratné a vývozně nesporné.

Máme na mysli především větší rozsah různých kooperačních vztahů, zakládání společných podniků, LEASINGOVÉ formy financování, kde nelze aplikovat devizově návratné úvěry. Nemáme-li se zadlužovat, musíme podobný způsob ve větší míře uplatňovat, jinak bychom modernizovali naši společnost moc dlouho. Neváhám říci, že k tomu musí zaujmout modernější postoj i některé průřezové resorty.

Soudružky a soudruzi poslanci, průzkum, který byl za aktivní účasti poslanců Sněmovny lidu proveden a jehož výsledky dnes projednáváme, ukazuje, že úspěch přestavby bude odvislý od toho, jak se nám ji podaří dovést na jednotlivá pracoviště a jak bude pochopena lidmi. Průzkum také přinesl řadu podnětů, kterými se budeme ve federální vládě i ve Vládním výboru pro řízení zabývat. Oceňujeme tuto pomoc a její konkrétnost.

Pokud jde o vysvětlování nové ekonomické soustavy z centra, skončilo období, kde zejména ve sdělovacích prostředcích, v rozhlase a tisku vystupovala převážně část teoretiků a prognostická sféra a několik stále se opakujících odborníků, kteří znají celý nový systém v souvislostech. Došli jsme k závěru, že přišla doba, kdy musí v masově komunikačních prostředcích vystupovat především vedoucí pracovníci jednotlivých resortů, kteří za jednotlivé zákony odpovídají a mají také odpovědnost je uvést do praktického života. To znamená lidé, kteří jsou schopni aplikovat přijaté zákony a nové vyhlášky do hospodářské praxe. Shodli jsme se na tom, že v této etapě nesmí zahálet žádné středisko pro výchovu lidí jak v centru, tak v podnikové sféře.

Proces, do kterého jsme vstoupili, který otevřela na svém 7. plenárním zasedání Komunistická strana Československa, a který podporují všechny organizace Národní fronty - je procesem, který směřuje k výkonnosti našeho národního hospodářství a ve své konečné fázi k vyšší životní úrovni. Za rozhodující považujeme docílit změny chování podnikové sféry tak, aby byla aktivní a přitom respektovala, zejména v prvních letech, současné možnosti a reality stavu naší ekonomiky. Zákon o státním podniku jí k tomu dává dostatečný prostor.

Předsedající místopředseda SL A. Hůla: Děkuji soudruhu Urbanovi. Soudružky a soudruzi, předsednictvo Sněmovny lidu navrhuje, aby Sněmovna lidu zvolila pro přípravu návrhu usnesení návrhovou komisi v tomto složení: poslanci Češka, Hůla, Kliha, Kryll a Železniková.

Má někdo připomínku k návrhu, který jsem přednesl? (Nikdo.) Nikdo.

Dávám o návrhu hlasovat.

Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Konstatuji, že návrhová komise byla schválena jednomyslně.

Soudružky a soudruzi, dovolte, abych zahájil rozpravu, do níž se písemně přihlásili tito poslanci: Češka, Belko, Benda, Kliha, Vávrová, Kubát, Janda, Kapitola, Kryll, Madarász, Matoušek, Zelenka, Michalková, Kubinsky a Šoltés.

Uděluji slovo poslanci Češkovi, připraví se poslanec Belko.

Poslanec Z. Češka: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, při uskutečňování revolučního díla přestavby hospodářského a společenského života připadá nemalá úloha našemu socialistickému státu, který pojímáme jako stát právní, tedy stát, v němž platí svrchovanost ústavy a zákonů. To si ovšem žádá, aby společenské vztahy byly upravovány adekvátními právními předpisy.

Právo není ovšem všemocné a nelze je přeceňovat. Ani sebelepší právní předpis nemůže např. vyřešit ekonomické problémy. Avšak bylo by stejnou chybou úlohu práva podcenit, protože právní předpisy mohou významně společenskému vývoji napomáhat, otevírat mu cestu, ale mohou jej také brzdit, působit retardačně. S tímto jevem jsme se ostatně setkali v nedávné době, kdy realizace jednotlivých prvků nového hospodářského mechanismu narážela na bariéru řady zákonných i jiných právních předpisů, poplatných dřívější hospodářské soustavě včetně administrativně direktivního způsobu řízení. Proto bylo nutné přistoupit k přípravě celé plejády nových zákonů, jež by odpovídaly zásadám přestavby hospodářského mechanismu naší společnosti a usnadňovaly její proces. Znamená to mimořádné vypětí jak pro vládu, tak pro Federální shromáždění a jeho orgány i pro jednotlivé poslance. Přijali jsme však tento úkol rádi, protože jsme si vědomi jeho závažnosti z hlediska zabezpečení zdravého budoucího rozvoje naší společnosti.

Prvním - a možno říci základním - kamenem přestavby právní regulace hospodářského mechanismu se stal zákon o státním podniku. Úkolem tohoto zákona bylo upravit vznik státního po niku jako základního článku v soustavě našeho národního hospodářství, otevřít prostor pro jeho podnikatelskou činnost, vymezit jeho vztah ke státu i k územním orgánům, upravit jeho právní, majetkové a finanční postavení včetně zásady samofinancování, a konečně zabezpečit v široké míře uplatnění jeho socialistické samosprávy.

Socialistické pojetí demokracie jako vlády lidu se od jejího buržoazního pojetí liší tím, že v něm jde o skutečně co nejširší účast občanů na správě veřejných záležitostí. Je jednou z předností socialistické demokracie, že se neomezuje pouze na politickou sféru (tedy na účast lidu na tvorbě, realizaci a kontrole politiky), ale že prostupuje i soudnictví a národní hospodářství. Zákon o státním podniku prohloubil uplatnění socialistické demokracie v ekonomickém životě tím, že vedle práv odborových orgánů pokud jde o řízení podniku (např. práva na spolurozhodování určitých otázek), zavedl volbu ředitelů pracujícími a zřídil volené rady pracovního kolektivu jako podnikatelské orgány nového typu. Účelem této úpravy bylo zvýšit zájem pracujících na hospodářských výsledcích podniku, ale i na celé jeho činnosti včetně otázek sociálních, mezi jinými též otázky pracovního a životního prostředí.

Federální shromáždění má vedle své zákonodárné činnosti též činnost kontrolní, do které patří i zkoumání účinnosti právních norem, jejich realizace v praxi.

Proto jsme provedli řadu poslaneckých průzkumů i pokud jde o uplatňování zákona o státním podniku. Rád bych se proto zmínil o některých poznatcích, které v tomto směru získal ve vybraných státních podnicích ústavně právní výbor.

Především pokud jde o vznik nových státních podniků a jejich strukturu praxe ukazuje, že při zakládání státních podniků na jedné straně nelze zakonzervovat stávající hospodářské struktury pouze pod jiným názvem, ale že na druhé straně by nebylo prozíravé podléhat za každou cenu nezdravému radikalismu, bourat a měnit osvědčené struktury. Teprve život prokáže efektivnost přístupu zakladatelů ke zřizování státních podniků, jinými slovy nutnost zakládání podniků v takové velikosti, kdy lze přijatelně vyvážit podnikavost a zásluhovost spolu s centrálním řízením a jednotlivými ekonomickými nástroji.

Zřízením státního podniku není jeho struktura dána jednou provždy, musí se pružně vyvíjet v závislosti na potřebách vnitřního a zahraničního trhu. Proto zákon umožňuje rozdělení, sloučení, splynutí nebo zrušení státního podniku. Rozhodování o vnitřní struktuře státního podniku je zcela v jeho dispozici. Zákon však rovněž vnitřní organizační jednotce podniku dává právo předložit příslušnému zakladateli návrh na založení dalšího podniku v případě potřeby dalšího rozvoje podnikatelské iniciativy a zabezpečení hospodářské činnosti. Domnívám se, že zákon o státním podniku zde poskytuje dostatečně širokou základnu pro možnost organizačních změn a pro korekci těch rozhodnutí, která se v praxi neosvědčila.

Problémy vznikaly i se zápisy vedoucích státních podniků do podnikového rejstříku. Podle novelizovaného ustanovení § 108 odst. 1 hospodářského zákoníku se do podnikového rejstříku zapisuje mimo jiné označení statutárních orgánů (s uvedením funkcí a jmen) a způsob, jak za organizaci podepisují.

V praxi rejstříkových soudů došlo k pochybnostem v souvislosti se zapisováním ředitelů státních podniků. Někteří zakladatelé totiž požadovali, aby ředitel státního podniku byl zapsán jako "generální ředitel". K této otázce lze již poukázat na judikaturu krajských soudů, které zastávají názor, podle něhož se do podnikového rejstříku jako jediný vedoucí státního podniku zapisuje pouze ředitel ve smyslu ustanovení § 25 odst. 1 zákona o státním podniku. Tento názor je správný a pokud se v citovaném ustanovení uvádí, že v čele podniku je "ředitel (popřípadě jiný vedoucí)" lze odkázat na ustanovení § 17 téhož zákona, které v určitých případech místo ředitele počítá se "správcem" státního podniku jako "jiným vedoucím", který jedná jménem státního podniku ve všech jeho věcech a za výkon své funkce odpovídá zakladateli v případě ustavení přímé správy podniku.

Na vysvětlenou je třeba uvést, že funkce generálního ředitele nebyla v minulosti zřizována proto, že tento funkcionář řídil velký podnik, ale proto, že stál v čele generálního ředitelství a označením své funkce se odlišoval od odborných ředitelů generálního ředitelství.

Stává se i to, že zakladatelé státních podniků neplní povinnost projednat vznik podniku s příslušným národním výborem, jak jim to ukládá ustanovení § 18 odst. 3 zákona o státním podniku. Je ovšem pravda, že projednání vzniku státního podniku s příslušným národním výborem není náležitostí návrhu na zápis do podnikového rejstříku. Jedná se o povinnost uloženou zakladateli, tedy zpravidla ústřednímu orgánu státní správy. Není stanovena forma tohoto projednání ani sankce za neplnění této povinnosti. Nelze proto požadovat, aby rejstříkové soudy nepovolovaly zápis státního podniku, jestliže zakladatel nedoloží výsledek projednání s národním výborem. Domnívám se však, že by bylo namístě, aby předsedové vlád zavázali ministry jako představitele orgánů státní správy, které jsou zakladateli státních podniků, aby ustanovení § 18 odst. 3 zákona o státním podniku - bylo důsledně respektováno a dodržováno.

Zcela zvláštní a věříme, že přechodná, je organizace řízení podniků v našem zemědělství. Kromě tří ministerstev existují krajské a okresní odbory ministerstev zemědělství a výživy republik, což je jistě nejnákladnější a nejpočetnější řídící aparát v našem národním hospodářství. Příslušné orgány by měly urychleně tento stav posoudit a přijmout v tomto směru potřebná opatření.

Další závažnou otázkou jsou konsolidační režimy. Byly zavedeny v několika desítkách nově vzniklých státních podniků. Jsou mezi nimi i takové podniky jako Škoda Plzeň, ČKD Praha, Vítkovické železárny K. Gottwalda nebo ZŤS Martin. Důvodem konsolidačních režimů je především platební neschopnost.

Vedení nově vzniklých státních podniků se tak hned v začátku ocitá v nepříznivém politicko-společenském klimatu, kdy se pracovní kolektiv cítí být neprávem zařazen - možno říci - na "černou listinu". Přitom zmíněná platební neschopnost často vznikla v důsledku nesprávných direktivních rozhodnutí nadřízených orgánů. Svou roli tu sehrávají i nevyhovující předpisy o fakturaci. Například u velkých investičních celků může výrobce fakturovat své výrobky až po dokončení celé zakázky. Některé velké komponenty se však vyrábějí i dva roky a k tomu je třeba dlouhodobé přípravy i předzásobení materiálem. V halách tak bez průběžné fakturace leží umrtvené peníze a zboží je k tíži podniku započítáváno do jeho zásob. Mám za to, že i tuto praxi by bylo třeba změnit.

Závady byly zjištěny také pokud jde o formální stránku věci. Ve státním podniku Kavalier Sázava se například teprve koncem minulého roku dozvěděli z denního tisku, že podle rozhodnutí vlády má být u nich zaveden konsolidační režim. Zakladatel, v daném případě ministerstvo průmyslu ČSR, jim tuto skutečnost oznámil dopisem v únoru t. r. a uložil jim, aby ve spolupráci se Státní bankou československou zpracovali a zakladateli předložili návrh konsolidačního programu do 20. března 1989. Návrh konsolidačního programu, zpracovaný státním podnikem, může však být pouze podkladem pro konsolidační program uložený zakladatelem. Správně mělo ministerstvo průmyslu ČSR jako zakladatel podniku podle § 14 odst. 2 písm. a) a § 16 zákona o státním podniku samo rozhodnout o uplatnění konsolidačního režimu v tomto podniku podle také jím stanoveného konsolidačního programu a na vymezenou dobu.

Snad nejvíce diskutovanou otázkou je problematika voleb ředitelů státních podniků. Touto otázkou se podrobně zabýval ve své zprávě předseda Sněmovny lidu soudruh Vedra. K jeho výkladu bych rád dodal jen to, že volba ředitelů, zavedená zákonem o státním podniku, je institutem novým a teprve čas může prověřit jeho opodstatněnost. Jistě nebylo možné vyvarovat se při přípravě a realizaci prvních voleb ředitelů státních podniků určitých nedostatků, na které při poslaneckých průzkumech upozorňovali sami pracující. V blízké budoucnosti je ovšem nutno důsledně respektovat zákon a naplnit jej tak, aby to odpovídalo zájmům jak samotných podniků, tak celého národního hospodářství. Z budoucích voleb ředitelů je třeba zejména náležitým výběrem kandidátů, při kterých by se více než dosud mělo využívat možnosti konkursů hovořil o tom soudruh Vedra - a zákon to v § 14 předpokládá jako pravidlo - vyloučit v co nejširší míře nahodilost, snížit časovou i finanční náročnost na provádění voleb, zamezit úpravu volebních řádů jejich zbytečné opakování, zabezpečit vhodné uplatnění těch kandidátů, kteří sice nebudou zvoleni, ale jejichž kvality jsou nesporné apod. Nově zvoleným ředitelům je pak nutno poskytnout všestrannou podporu a vytvořit jim potřebný prostor pro uskutečnění jejich záměrů. Volby ředitelů státních podniků se musí stát skutečnou prověrkou zralosti a politické vyspělosti pracovních kolektivů a je žádoucí, aby to sami pracující také tak chápali.

Pokud jde o samosprávu státních podniků, na 13. zasedání ústředního výboru KSČ soudruh Jakeš mj. řekl, že: "při volbách samosprávných orgánů je třeba věnovat větší pozornost jejich kádrové přípravě a politicko-organizačnímu zabezpečení. Je třeba dbát, aby v radách byl odpovídající počet komunistů, nestraníků, členů jiných politických stran a dalších organizací Národní fronty. Je rovněž nezbytné klást důraz na vyšší zastoupení předních dělníků, mladých perspektivních kádrů a žen".

Ne ve všech případech se to daří, zejména zastoupení žen a mladých lidí je nízké. V některých podnicích volí do rady pracujících ředitele nebo jiné vedoucí pracovníky, kteří podle mínění pracujících snáze prosadí skupinové zájmy té které organizační jednotky. Tento postup není možno považovat za užitečný. Je třeba si uvědomit, že člen rady není jen zástupcem kolektivu organizační jednotky, ale zastupuje zároveň celý kolektiv státního podniku.

Při volbách do rad i při volbách ředitelů státního podniku dávají pracovní kolektivy přednost přímému hlasování před volbami prostřednictvím shromáždění delegátů. Objevily se rovněž připomínky ke způsobu hlasování v samosprávných orgánech, kdy nerozhoduje nadpoloviční většina přítomných, ale přímo ze zákona nadpoloviční většina všech členů orgánu. Neúčast z důvodu nemoci nebo třeba pracovní cesty je potom vlastně "hlasem proti".

Obecně lze říci, že v současné etapě si samosprávné orgány, vedení podniku a odborové orgány vytvářejí svůj vlastní "modus vivendi". V této souvislosti bych se rád zmínil o aplikaci ustanovení § 34 zákona o státním podniku. Podle tohoto ustanovení při rozporu mezi radou či shromážděním delegátů na jedné a ředitelem podniku na druhé straně má ředitel oprávnění odvolat se k zakladateli, který rozhodne. Ředitel se tak vlastně staví do protikladného postavení k celému kolektivu pracovníků a jeho orgánům, jako by byl jediným zastáncem a zástupcem celospolečenských zájmů v podniku. Navíc spor (např. i o ročním či pětiletém plánu) rozhoduje zakladatel, ačkoli hmotnou odpovědnost za své rozhodnutí neponese. Nabízí se proto otázka, zda by nebylo vhodné v budoucnu řešit možný spor jiným způsobem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP