Úterý 10. října 1989

Průměrná velikost státního podniku v ČSSR činí zhruba 2100 lidí - to je přes průměr, který dosahují ve vyspělých zemích.

Nepodařilo se tedy výrazněji oslabit monopolní postavení podniků zejména ve strojírenství a stavebnictví, i když je známo, že ve světě jsou aktivnější a operativnější menší podnikové kolektivy. Musím ovšem dodat, že svět směřuje v současné době finančně k větším seskupením, koncernům, ale v organizaci výroby jde cestou větší decentralizace. Tento trend musíme mít na zřeteli. Dokazují nám to i u nás značně aktivní a výrobkově přizpůsobivá výrobní družstva, která reagují na trh pohotověji.

Také se nám v podstatě nepodařilo výrazněji propojit podniky vzájemně se doplňující, do kombinátní formy organizace, kde odpadají složité odběratelsko-dodavatelské vztahy. K tomuto je třeba do budoucna vytvářet vhodné ekonomické předpoklady.

Naším cílem musí být postupně otevírat ekonomiku světu tak, aby trh, ale i světové ceny, stále více ovlivňovaly chování našich podniků, staly se kritériem jejich úspěšnosti.

V tomto směru jsou naše velkoobchodní ceny stále ještě odtrženy od světového trendu, jsou deformované a bude potřebné je postupně - možná několika kroky - rovnat. Tuto skutečnost musí respektovat i konsolidační programy podniků a směřovat k takovým parametrům, aby konečné výrobky byly technicky i cenově ve světě konkurenčně schopné.

Zrušení středních článků řízení klade mnohem vyšší požadavky na řízení státních podniků z centra, zejména ze strany zakladatelů. Už tady byla o tom řeč. Ukazuje se, že ne všechny resorty jsou dostatečně připraveny na nové pojetí práce.

V procesu přestavby organizačních struktur se ukázalo, že zákon o státním podniku nepokrývá plně potřebnou různorodost organizací, a proto v několika případech se přistoupilo k ověřování "sdruženého podniku s právní subjektivitou".

Nový přístup byl také zaujat u malých organizací do 100 pracovníků, kde umožňujeme výrazné zjednodušení předpisů o jejich hospodaření.

Soudružky a soudruzi poslanci, uskutečnění přestavby si také vyžaduje výrazné úpravy v oblasti pracovního práva a hmotné zainteresovanosti lidí. Jde o jednu z klíčových oblastí přestavby. K tomu - jak víte - jsme přijali: nový zákoník práce, vyhlášku o pružné pracovní době a výrazně se změní i usměrňování mzdového vývoje, kde se doporučují tři formy, jejichž volba bude odvislá na dohodě zakladatele a podniku.

Tato norma je v současné době ve stádiu posuzování. Na poradě všech tří vlád jsme otevřeně řekli, že regulace mzdového vývoje představuje obtížný, ale nezbytný prvek v naší soustavě. Obtížný v tom, že nesmí potlačovat motivaci lidí na straně jedné, a nezbytný v tom, že musí čelit inflačním tendencím, které jsou značné. Tady musí tedy centrum k této věci přistupovat citlivě, s rozmyslem a dobrou přípravou.

Dají se přirozeně očekávat tlaky celé výrobní sféry po co nejvyšší volnosti ve mzdách. Budou-li to mzdy zasloužené, nic proti tomu. Důležité však je. aby vedení podniků vstoupilo do vlastní diferenciace mezd a začalo se chovat tak, jak je to ve světě obvyklé, že dobrý pracovník musí být lépe placen než ten, který nemá výkon nebo své úkoly neplní. Značné rezervy ve mzdách, které se dají využít, je i počet pracovníků v našich podnicích, zejména vysoké stavy režijních zaměstnanců a celé administrativy.

V centru jsme snížili stav direktivně o 30 %. Podniková sféra - chce-li obstát - musí přijmout filosofii: pracovat s menším počtem lépe placených lidí. Této cestě nebrání žádný předpis ani vyhláška o usměrňování mzdového vývoje.

Připravuje se také novela zákona o hospodaření s pracovními silami, kde se řeší otázky hmotného zajištění občanů před nástupem do zaměstnání, mzdového vyrovnání při přechodu na jinou práci i otázky rekvalifikace, takže každý, kdo chce pracovat, bude práci mít.

Značným nástrojem posílení úlohy lidí ve výrobním procesu se stala socialistická samospráva. Je to významný demokratizační prvek. Samosprávy neexistují dlouho. Zatím hledají svůj styl práce. Jejich členy jsou lidé různého vzdělání. Od vysokoškoláků - techniků až po dělníky z pracovišť. Zákon o státním podniku dává radám značné pravomoci, ale jejich využívání je zatím slabé.

Pro nás je důležité, aby rady pracovního kolektivu

- nepreferovaly krátkodobé (operativní) cíle podniků,

- aby nepřevládal jen sociální pohled na výsledky,

- a aby to byl především kolektiv, který bude podporovat podnikatelské pojetí práce.

Pokud jde o volby ředitelů - jsou diskuse na toto téma dostatečně známé a zazněly i ve zprávě předsedy Sněmovny lidu. Dnes, kdy jsou v podstatě volby za námi, čeká nás zvolení jen nevelkého množství ředitelů nevýrobních organizací, a to ve dvou termínech: k 1. 1. příštího a přespříštího roku. Názorů na to, jak volit či nevolit, je mnoho.

K opakování voleb došlo jen u 6 % podniků. Skutečnost, že nebyl někde zvolen dlouholetý ředitel, nelze označovat jen jako nepřipravenost nebo nevýhodu voleb.

Je otázka, zda by se některé dlouholeté ředitele podařilo změnit ve funkci, kdyby se nevolilo.

Ve shodě se stranickými orgány budou všechny zkušenosti z voleb zhodnoceny a jak řekl generální tajemník ÚV KSČ soudruh Jakeš na nedávné poradě vedoucích tajemníků okresních a krajských výborů strany: "čas ukáže jak postupovat v budoucnu", po celkovém zhodnocení.

Soudružky a soudruzi, je všeobecně známo, že v podmínkách přestavby se výrazně mění i postavení centra a jeho orgánů. K tomu byla přijata řada zákonů. Za základní považujeme především:

- zákon o národohospodářském plánování,

- novelizovanou vyhlášku o odběratelsko-dodavatelských vztazích,

- zákon o Státní bance československé.

Dovolte mi v této souvislosti několik poznámek. Přijetím zákona o národohospodářském plánování se zásadně mění formy sestavování státního plánu.

O jaké tři základní změny se zákon opírá. Dovolím si je připomenout.

1. Plány, které půjdou z centra, směrem dolů do státních podniků, nebudou představovat jako dosud rozpis rozsáhlého počtu objemových ukazatelů, ale budou to normativy, odvody a finanční, mzdové a měnové nástroje.

2. Plán půjde z centra jenom jeden - komplexní. Resorty, především odvětvové, nedělají a nebudou dělat samostatný plán pro jednotlivé podniky.

3. Výrazně se mění a v plánování posiluje postavení státních podniků. Tohoto momentu si není celá řada podniků ještě vědoma. V praxi to znamená, že státní podnik si vypracuje svůj plán - je povinen dodržet limity a normativy. Nikomu jej zpětně nepředkládá ke schválení, schvaluje si jej sám. Pro informaci jej pouze do centra oznamuje.

To je veliká změna, na kterou se musíme připravit. Skončí zakrývání rezerv, boj s nízkými plány a nebojím se říci, že podnikům začnou starosti. Měly by sestavovat plán tak, aby zajistily potřeby trhu a samofinancování, které váže výdělky pro své pracovníky.

Na tuto změnu v přístupu a myšlení nejsme dostatečně připraveni. Ani v centru, ani v podnicích.

Připomínám je proto, že by měla skončit praxe požadavků a začít doba mobilizace rezerv a hledání cest, jak lépe, kvalitněji a laciněji vyrábět a jak se rozvíjet. První léta budou složitá, ale měl by to být krok kupředu.

Z tohoto hlediska, i když ještě podniky nepracují v nových podmínkách, nejsme spokojeni s dosavadními postoji centrálních orgánů, kdy se nelze smiřovat s tím, že v resortech přetrvává stará podpora neoprávněných požadavků, zejména počínaje investicemi a konče požadavky na dotace.

Musím k tomu dodat, že stejně po staru se chová zhruba polovina státních podniků, kde existuje stále málo náročné prostředí a velká setrvačnost, a kde se nové postoje projevují zatím jen ojediněle. Návrhy plánů na rok 1990 jsou toho dokladem.

Pokud jde o odběratelsko-dodavatelské vztahy v nových podmínkách, kdy existuje nerovnovážný stav naší ekonomiky a z toho plynoucí nebezpečí, nařídila vláda určitý rozsah povinného projednávání odběratelsko-dodavatelských vztahů.

Přesto, že tomu tak je, jsou a budou odběratelsko-dodavatelské vztahy roku 1990 značně volnější než kdykoliv dříve. Z původních 800 bilancí jsme dnes na 200 rozhodujících. Jaké se zde projevují tendence? V průzkumu se nám to jednoznačně prokázalo.

1. Při uzavírání smluv se již nyní v některých podnicích taktizuje; čeká se, co bude závazné a co ne. Ne všichni si uvědomují reciprocitu dodávek a jejich vzájemnou provázanost.

2. Ve značném rozsahu výrobci vyžadují devizovou účast odběratelů. Požadavky jsou v tomto směru neúměrné a někdy neseriózní.

3. Projevuje se snaha vypouštět z výrobního programu neefektivní sortiment. Už tady byla o tom řeč. To je logická snaha, ale nelze ji řešit bez odběratelů a okamžitě.

4. Podniky na jedné straně požadují od centra zajistit vstupy a na druhé straně považují ukládání jmenovitých úkolů za omezení svých pravomocí a chtějí mít co největší volnost ve výstupech, a to je také nelogické chování.

Očekáváme, že odběratelsko-dodavatelské vztahy budou v příštím roce nejvíce diskutovanými otázkami. Jde o to, aby nám nebrzdily výrobu a nerozkládaly vnitřní trh.

Rozhodující úlohu při tlumení těchto negativních tendencí musí sehrávat zakladatelé.

V praxi to znamená

- dbát na to, aby podniky neutíkaly od svého výrobního programu, ale aby jej rozvíjely, modernizovaly a zlevňovaly. Musí pružně reagovat na potřeby svých odběratelů i dodavatelů, jinak soutěžní trh nevybudujeme,

- dbát na to, aby se mezi podniky všude vzájemně seriózně jednalo. Pryč jsou doby, kdy se odběratelsko-dodavatelské vztahy vyřizovaly písemně, nebo kdy se řešily bilančně v centru. Administrativně direktivní nástroje, na které jsme byli zvyklí, nebudeme mít k dispozici.

Naše poslání musíme vidět v tom - naučit podniky vzájemně

- seriózně jednat a,

- vzájemně se chápat, opustit platformu "my dole a vy nahoře, my v podnicích a vy v centru."

- a tam, kde to nepůjde, bude třeba přitlačit i na morální postoje vedoucích pracovníků, které jsme do těchto funkcí doporučovali.

Pokud jde o zákon o Státní bance československé, lze říci, že banky se stanou významným článkem v podnikání a motivování podniků, ale také strážcem efektivního počínání a rozhodování.

Průzkum, který jsme si ve státních podnicích udělali, napovídá, že v přístupech poboček Státní banky dochází ke změnám zatím jen velice pomalu a diferencovaně.

Jsou zde pobočky, které zatím nezměnily svůj postoj kontrolního a sankčního orgánu, ale je tady také řada pozitivních poznatků aktivní finanční politiky, včetně nabídky služeb.

Podnikatelské chování bankovní sféry se tedy předpokládá.

Jaká opatření, soudružky a soudruzi poslanci, ve vztahu ke státním podnikům budou v nejbližším období schválena a na jakých se pracuje. Jak víte, Federálnímu shromáždění byl předložen návrh zákona o odvodech do státního rozpočtu, zákon o důchodové dani, zákon o bankách a spořitelnách a devizový zákon. Protože tyto zákony budou během následujících týdnů předmětem diskuse ve Federálním shromáždění, nebudu je komentovat.

Stejně tak se připravují další dokumenty přestavby. Velikou důležitost přisuzujeme pravidlům usměrňování ekonomiky. Je to zcela nový prvek zásadního významu v novém systému řízení. Je to proto, že v nových podmínkách budou mít podniky vysokou samostatnost a dlouhodobá pravidla hospodaření. To na druhé straně vyžaduje, aby centrum nejen analyzovalo, ale mělo i možnost reagovat na měnící se podmínky vnější i vnitřní v době, kdy se vývoj ekonomiky bude odchylovat od základních záměrů státního plánu, a to jak v negativním, tak i v pozitivním směru.

K tomu budou sloužit pravidla usměrňování ekonomiky. Bude to usměrňování pomocí cen, úroků, dotací a měnových kursů. Pravidla jsou zpracována a budou součástí státního plánu.

Obdobně se pracuje na nových pravidlech finančně ekonomických nástrojů zahraničního obchodu, na aktivizaci celního systému, na dlouhodobém programu snižování dotací, na vyhlášce o společné podnikové spotřebě a fondu kulturních a sociálních potřeb a na vyhlášce o udělování povolení k zahraničně obchodní činnosti, jejichž zpoždění soudruh Vedra oprávněně kritizoval.

Federální vláda posuzuje i stav, postavení a úlohu jednotného centra.

Základním úkolem národohospodářského centra je formulovat hlavní cíle rozvoje a koncipovat jednotnou politiku ve všech oblastech.

Porada všech tří vlád, ke které došlo zhruba před týdnem, se shodla na tom. že pří formulování jednotného centra nejde o žádné změny organizace. Máme za to, že nutné změny organizace se provedly a že jsme v etapě, kdy je třeba organizaci centra stabilizovat a nezpochybňovat.

Řekl jsem již, že centrum snížilo svůj aparát o 30 %. S dalším snižováním stavu se v souvislosti s pracemi na jednotném centru nepočítá. Shodli jsme se na tom, že aparát je třeba stabilizovat, odborně posilovat a plně jej využívat.

Úkolem nejbližších týdnů bude formulovat práva a povinnosti všech orgánů centra, aby do sebe zapadala, respektovala kompetenční zákon tak, aby mohla federální vláda i národní vlády plnit úlohu vrcholových orgánů.

Soudružky a soudruzi, ještě poznámku v poslední části. Zákon o státním podniku je především důležitý pro podnikovou sféru.

Tři měsíce před koncem roku je rozhodující, aby státní podniky neotálely s přípravou na svoji práci v nových podmínkách a začaly myslet, rozhodovat a pracovat v duchu přijatých požadavků a pravidel. V praxi to znamená vytvořit si v podniku takové organizační, systémové a kádrové předpoklady, aby zvládly vstup do roku 1990 i do 9. pětiletky. Praxe nám ukazuje zatím značně diferencovaný přístup. Potvrzují to i zkušenosti ze zemědělsko-potravinářských podniků, kde uplatňujeme zásady, jak víte, od 1. ledna tohoto roku.

Pozitivní je např. skutečnost, že se projevuje vyšší finanční tlak na hospodaření v důsledku zdražení vstupů a zavedení daně z mezd. Začíná se víc kalkulovat v zemědělských podnicích.

Vidíme na příklad určitý ústup od výroby, která si vyžaduje více mezd k výrobě méně pracné. Konkrétně od výroby cukrovky, brambor, lnu a zeleniny, k pěstování obilovin a řepky. Obdobně se někde projevil menší zájem o chov skotu a ovcí, a stoupá naopak nabídka jatečných prasat a drůbeže. To jsou tendence.

Vidíme tedy, že výrobní základna reaguje na podmínky a pravidla, i když jde jenom o první poznatky, které nelze vůbec generalizovat. Průzkum v zemědělských podnicích však současně ukázal, že informovanost o pravidlech je celkově opožděná a v průměru malá. Obdobně se projevuje setrvačnost v myšlení řídících pracovníků a snaha řešit dopady stále postaru.

Uvádím to proto, že pomalá aplikace pravidel do rozhodování a malá informovanost podnikové sféry se vyskytuje prakticky všude a je nebezpečí, že se nám bude opakovat i v oblasti průmyslu. Tomu musíme zabránit.

Často se setkáváme s názorem, nejčastěji u dělníků, ale i středních techniků, že o přestavbě jenom mluvíme, ale nic pro ni konkrétně neděláme. Každý samozřejmě toto tvrzení opírá o praktické zkušenosti ze svého závodu a ze svého pracoviště. Tyto odpovědi či názory jsou důkazem toho, že vedení podniku či závodu dosud nepropracovalo a nedovedlo zásady samofinancování na jednotlivá hospodářská střediska, pracoviště a jednotlivce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP