Již v tomto období by měli v podnicích
rovněž pokročit v ujasňování
svých výrobních možností a perspektiv,
v řešení zásadního zlepšení
spolupráce s dodavateli i odběrateli svých
výrobků, v hledání možností
kooperace s domácími i zahraničními
výrobci a podobně. Již dnes by měly
vzniknout koncepce efektivního rozvoje podniku a s tím
spojené záměry technického rozvoje
a inovace výrobků a každý pracující
by měl vědět, jakým podílem
může přispět k budoucímu úspěchu
svého podniku. S tím souvisí i potřeba
promyšleného a kvalitního systému přípravy
kádrů, aby řídící pracovníci
i pracovní kolektivy byli na uskutečňované
změny připraveni. Je třeba mít na
zřeteli, že podceňování přípravy
v podnikovém a vnitropodnikovém řízení
se může vážně projevit v problémech
se samofinancováním. Nedostatky v těchto
oblastech by měly vedení podniků i samosprávu
odborové organizace znepokojovat a zakladatel podniku musí
v tomto směru být podstatně aktivnější.
Podniky k upřesnění výrobních
programů musí také znát záměry
vlády včetně strukturálních
změn.
Schopnost samofinancování byla jedním ze
základních požadavků při ustavování
státních podniků. Řada z nich však
tento požadavek nesplňovala. Například
v resortu ministerstva hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky je to pouze 13 % podniků. Jak zdůraznilo
jednání výboru pro průmysl, dopravu
a obchod Sněmovny lidu, jejich situaci je nutné
řešit, a to rychleji a zásadněji než
dosud.
Hlavní podíl při tom musí mít
samy podniky, ale svou funkci musí splnit i zakladatel.
Především je třeba od něho požadovat,
aby pomohl zpracovat těmto podnikům konsolidační
programy a poskytovat jim pomoc při jejich plnění.
Ředitelé a další řídící
funkcionáři podniků, ale i rady pracujících
by si měli uvědomit, že Státní
banka československá bude od 1. ledna 1990 pracovat
s úvěry jako s ekonomickým nástrojem,
který bude působit na usměrňování
činnosti podniků a na jejich efektivnost. Úvěry
budou muset být dohodnuty s bankou včetně
podmínek jejich umořování. S tím
je třeba v podnicích počítat při
tvorbě plánu na rok 1990.
Rozvoj podnikatelské činnosti podniků musí
být do budoucna spojován s vytvářením
takových zdrojů, které zabezpečí
odvody do státního rozpočtu, ze kterého
budou financovány celospolečenské potřeby,
strukturální změny, sociální
programy a rovněž zabezpečení jejich
dalšího efektivního hospodářského
a sociálního rozvoje.
Ověřili jsme, že v podnicích je věnována
pozornost zpracování sociálních programů.
Půjde nyní o to, aby tyto programy, přirozeně
postavené na základě zdrojů státních
podniků, byly důsledně uskutečňovány.
K získání přehledu o celkové
situaci měla být do 30. září
t. r. zpracována analýza důchodové
situace všech státních podniků v I.
pololetí tohoto roku v podmínkách nových
velkoobchodních cen a ve vazbě na plán 1990.
Očekáváme proto, že první místopředseda
vlády ČSSR soudruh Urban nám podá
informaci o získaných poznatcích této
analýzy a z ní vyplývajících
závěrů.
V průběhu zprávy jsem několikrát
upozorňoval na povinnosti zakladatelů. Jak při
průzkumech, tak ve výborech jsme posuzovali jejich
podíl na plnění zákona o státním
podniku i na přípravě podniků k přechodu
na nový hospodářský mechanismus. Úloha
centra a jeho jednotlivých orgánů se přijetím
zákona o státním podniku a při platnosti
nového hospodářského mechanismu nesnižuje.
Zvyšují se nároky zvláště
na kvalitu jeho koncepční činnosti a na hlubokou
znalost hospodářské situace ve světě,
na tendence jejího vývoje, znalost směru
vědeckotechnického rozvoje a perspektivních
výrob a podobně. Včasné a správné
závěry z ekonomického vývoje ve světě
jsou pro podniky a celé národní hospodářství
mimořádně důležité. Je
však rovněž nutné, aby zakladatelé
dokonale znali situaci a potřeby svých státních
podniků.
Rovněž samy podniky musí trvale získávat
informace o ekonomickém a vědeckotechnickém
vývoji ve světě, zejména o svém
oboru. To je předpoklad správného odhadnutí
potřeb zahraničních, ale i domácích
zákazníků. Zdrojů takovýchto
informací o potřebách trhu je dost, ale nejsou
podniky, ani zakladateli náležitě využívány.
Postavení a úloha zakladatele jsou vyjádřeny
v zákonu a byly dostatečně vysvětleny
při tvorbě i schvalování zákona
o státním podniku. Považujeme však za
potřebné upozornit zakladatele na povinnost důsledně
své úkoly ve vztahu k podnikům plnit. Hovořil
o tom přesvědčivě předseda
federální vlády soudruh Ladislav Adamec na
nedávné poradě našich tří
vlád.
Není možné nechat podniky bez kvalifikované
pomoci. Je nutné jim pomáhat při řešení
řady problémů, se kterými se dnes
potýkají. Vedle povinností, o kterých
jsem již hovořil, je potřebné řadě
podniků pomoci především v utváření
koncepce výroby a technického rozvoje, v navazování
kooperačních vztahů a v řešení
dalších problémů, zvláště
v přípravě na činnost při působení
nových pravidel hospodářského mechanismu.
V souladu s jednáním všech výborů
upozorňujeme, že stále vážnějším
požadavkem dneška je zásadní pomoc centra
v řešení nedostatků v dodavatelsko-odběratelských
vztazích, včetně řešení
koncepce oběhu zboží v národním
hospodářství. Dodavatelsko-odběratelské
vztahy však nejsou jen záležitostí centra,
ale i samotných podniků, které musí
důsledně řešit obchodní vztahy,
plnit hospodářské smlouvy a řídit
se novelizovaným hospodářským zákoníkem.
Současně je nutné odpovědně
připravit normativy, a tím vytvořit podmínky
pro dlouhodobější koncepční práci
organizací. Ukazuje se, že je nutno zvyšovat
význam hospodářských smluv. Nedostatky
se projevují v tom, že dodavatel uzavře hospodářskou
smlouvu pouze tehdy, má-li přebytek výrobků
a zejména je-li to pro něho výhodné.
V opačném případě je podnik
nucen doslova zápasit s dodavatelem o každou jednotlivou
položku a dodávku. Běžně dochází
k neplnění hospodářských smluv
se zdůvodněním nedostatku devizových
prostředků a dodavatelské podniky vyžadují
dokonce i devizové příspěvky. Bylo
konstatováno, že zrušení kontraktační
povinnosti v hospodářském zákoníku
značně zhoršilo dodavatelsko-odběratelské
vztahy a že mnohdy dochází k monopolizaci trhu.
Vláda by měla i nadále pečlivě
sledovat vývoj v této oblasti a zabezpečovat,
aby bylo důsledně uplatňováno vládní
nařízení o povinném projednávání
odběratelsko-dodavatelských vztahů.
Část poslanců sledovala i vývoj v
řešení problémů podniků
se zahraniční majetkovou účastí.
Dosavadní zkušenosti ukazují, že schvalovací
orgány dostatečně nezvažují devizovou
a korunovou pozici zakládaných společných
podniků a umožňují vznik se značně
sníženou kapitálovou účastí.
K 31. 7. 1989 bylo evidováno 31 podniků, kterým
bylo povolení k zahraničně obchodní
činnosti uděleno a 9 podniků, které
o ni požádaly. Zatím převažují
podniky z nevýrobní sféry, zakládání
podniků s výrobní činností
není zatím uspokojivé.
V souvislosti se zahraničně obchodním podnikáním
doporučujeme urychleně vydat nový prováděcí
předpis, který by nahradil vyhlášku
č. 60 z roku 1980 Sb., o udělování
povolení k zahraničně obchodní činnosti
a o provádění zahraničně obchodní
činnosti zahraničními osobami.
Při průzkumech v podnicích. i na základě
jednání ve výborech, jsme získali
řadu dalších poznatků o činnosti
našich podniků i úloze zakladatelů.
Jsou mezi nimi i zkušenosti z přechodu výroby
obranného průmyslu na civilní výrobu
pro národní hospodářství a
další poznatky.
Řada cenných poznatků byla získána
i ve státních statcích. Vedle těch,
které jsou totožné s ostatními odvětvími
národního hospodářství se ukazuje,
že ve státních statcích a v zemědělství
vůbec mají řadu specifických problémů.
Bylo o nich odpovědně jednáno ve výboru
pro zemědělství a výživu, bude
o nich hovořeno i v rozpravě na dnešní
schůzi naší sněmovny.
Dobré výsledky našeho zemědělství
jsou všeobecně známy. Značné
pracovní úsilí a snaha překračovat
úkoly v množství i kvalitě se projevila
i ve všech navštívených státních
statcích. Ukazuje se, že nový hospodářský
mechanismus, který je v zemědělství
zaveden již od počátku tohoto roku, vede podniky
ke kvalitnějšímu plnění hospodářských
úkolů.
Některé výbory se také zabývaly
situací ve vědeckovýzkumných ústavech.
Bylo konstatováno, že v souvislosti s přestavbou
hospodářského mechanismu se současně
začínají projevovat tendence v omezování
rozpočtových zdrojů státem vynakládaných
na řešení státních úkolů
technického rozvoje. Pokud jsou ústavy orientovány
převážně na řešení
úkolů nadresortního, průřezového
charakteru, které se odvíjejí od státních
programů technického rozvoje, může působit
omezování rozpočtových zdrojů
destabilizačně. Výbory upozorňují,
že také v chování partnerských
organizací podnikové sféry na základě
smluvních vztahů se začínají
objevovat poruchy a neochota ke stabilní vědeckoekonomické
spolupráci.
Pokud by trvala tato neochota podnikové sféry k
financování úkolů vyšších
inovačních řádů, vzniklo by
reálné nebezpečí orientace výrobní
sféry ke krátkodobé zainteresovanosti, což
by mohlo ohrozit zásadní perspektivní řešení
dlouhodobějších cílů vědeckotechnického
pokroku.
Schopnost samofinancování výzkumných
ústavů výrazně ovlivní i ekonomické
nástroje, které budou pro státní podniky
výzkumné a vývojové základny
uplatněny. Uvítali bychom, kdyby nás místopředseda
vlády ČSSR soudruh Juliš informoval, zda zpracovaný
návrh zákona o odvodech respektuje specifické
podmínky státních podniků v oblasti
výzkumu a vývoje.
V přípravě na dnešní jednání
jsme se snažili získat poznatky i o tom, jak se projevuje
uplatňování zákona o státním
podniku na plnění úkolů státního
plánu rozvoje národního hospodářství.
Získané poznatky ukazují, že v plnění
úkolů státního plánu se dosud
samotné založení státních podniků
nemohlo výrazně projevit. Vždyť pouze
jedna třetina z nich existuje něco málo přes
rok a další třetina byla ustavena teprve před
třemi měsíci. A navíc, jak jsem již
v úvodu připomněl, působí v
současné době v národním hospodářství
vedle sebe dva odlišné systémy řízení.
Přesto máme určité poznatky z chování
státních podniků, zvláště
experimentujících a považujeme za správné
o nich již dnes jednat, protože tyto podniky ověřují
v praxi prvky, které jsou pro další vývoj
ekonomiky velmi významné.
Ve shodě s poznatky Vládního výboru
pro otázky plánovitého řízení
národního hospodářství můžeme
konstatovat, že většina těchto podniků
dosahuje lepších výsledků než ostatní
srovnatelné podniky. Je to zvláště u
těch, které důsledně rozpracovaly
zásady chozrasčotu až na nejnižší
stupně řízení. Dochází
u nich zpravidla k výraznému zlepšení
hospodářských výsledků. Zejména
u podniků chemického a textilního průmyslu
a již i v některých strojírenských
podnicích je větší růst produktivity
práce, zvyšuje se efektivnost vývozu a roste
zisk. Znatelně se zde zvyšuje odpovědnost pracujících
za výsledky práce podniků, zvláště
je to patrné u hospodářských pracovníků.
Tyto pozitivní výsledky nejsou typické pro
všechny podniky. Ale příklady předních
už tu jsou, a to je velmi důležité!
Přes krátké období od ustavení
státních podniků řada z nich prokazuje
větší samostatnost a odpovědnost, zdravou
podnikatelskou aktivitu a snahu vyrábět výrobky,
které jim přinesou potřebný zisk a
umožní další rozvoj podniku. Usilují
o nové formy podnikání, zvláště
o kooperace, různé doplňující
činnosti, o přímé vztahy a podobně.
Hledají cesty ke snížení materiálové
a energetické náročnosti výroby a
začínají více objevovat rezervy v
organizaci a řízení práce uvnitř
podniku.
Tyto a další pozitivní tendence se však
dosud neprojevují v takovém rozsahu, jak to současná
situace vyžaduje. U části podniků se
vedle pozitivních tendencí projevují naopak
jevy, které zhoršují situaci ve vnitřním
trhu a oprávněně vyvolávají
nespokojenost občanů. Základ těchto
jevů spočívá v upřednostňování
podnikových ekonomických zájmů na
úkor celospolečenských, což je v rozporu
se společenským posláním podniku,
tak jak je stanoveno v zákonu o státním podniku.
Upozorňujeme vládu především
na pokračující tendence řady podniků
vyrábět zboží převážně
nebo dokonce jedině ve vyšších cenových
hladinách. Je to zejména v obuvnickém, kožedělném
a textilním průmyslu. Stále více mizí
z obchodu levnější zboží a občan
je nucen kupovat pouze za vyšší ceny.
Rovněž pokračují případy
tak zvaných inovací, kdy pro nepatrné či
fiktivní a často pro uživatele nepotřebné
úpravy se neúměrně zvyšují
ceny.
Objevují se případy zastavování
výroby zboží, které je pro podnik málo
efektivní, bez ohledu na to, že výrobky budou
na trhu scházet a jsou dokonce i případy,
kdy podnik své výrobky vyveze do zahraničí,
přesto, že je o ně u nás velká
poptávka.
Důsledky takovéhoto "podnikání"
se projevují v nedostatcích žádaného
zboží, zvláště pak zboží
levného, což nejvíce pociťují občané
a rodiny s nižšími příjmy.
Jak ukázala jednání výborů
naší sněmovny, bylo při diskusích
v podnicích pracujícími právem požadováno,
aby se těmto nezdravým tendencím energicky
čelilo. Centrum má k tomu dost možností,
je nutné je v zájmu ochrany občanů,
ale i v zájmu zdravého růstu ekonomiky použít.
Od federální vlády očekáváme,
že pro řešení uvedených problémů
využije všech dnes dostupných nástrojů
ekonomické stimulace, ale i ekonomických postihů
nežádoucího protispolečenského
chování. Chci ubezpečit vládu, že
při takovém přístupu bude mít
naši plnou podporu.
Závažnost uvedených negativních jevů
spočívá v tom, že by mohla vést
ke zpochybňování politiky přestavby.
Zvláště, když se u nich v podniku nic
neděje, když vše zůstává
při starém, a to jak organizace práce, prostoje,
které se pak dohání přesčasy,
rovnostářství v odměňování
a podobné, již dlouhou dobu kritizované nešvary
a nepořádky.
Důsledné řešení negativních
jevů a poskytování pomoci podnikům,
aniž by bylo zasahováno do jejich pravomocí,
je dnes prvořadou ekonomickou i politickou nutností.
Zdůraznil to soudruh Jakeš na celostátní
poradě vedoucích tajemníků okresních
a krajských výborů strany, když řekl:
"Nechceme od resortů žádné poručníkování,
ale zakladatel státního podniku má povinnost
starat se o jeho dobré fungování, o to, aby
plnil svou společenskou úlohu."
V případě dnešní schůze
sněmovny jsme se při mnoha diskusích na různých
pracovištích opět přesvědčili,
že všichni čestní a poctiví lidé
chtějí, aby program komplexní hospodářské
a společenské přestavby byl důsledně
realizován. Nejednou byl oceňován rozvážný
a cílevědomý postup Komunistické strany
Československa a federální vlády v
řízení procesu přestavby a jeho legislativní
zajištění.
Naši pracující zvláště pak
oceňují to, že přes složité
ekonomické a politické problémy sousedních
socialistických států a útoky nepřátel
socialismu v naší vlasti, je i přes řadu
různých potíží v naší
republice ekonomická a politická stabilita. Váží
si toho a chtějí k dalšímu vzestupu
naší ekonomiky aktivně přispívat.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, příštím rokem vstoupí
celá naše ekonomická sféra do rozhodujícího
období přestavby.
Základem úspěšného postupu bude,
aby hospodářské vedení, společenské
organizace, samosprávné orgány za účinné
pomoci národních a federálních orgánů
organizovaly zápas o úspěšné
výsledky hospodářské a společenské
přestavby.
Bude-li každý plnit v duchu linie Komunistické
strany Československa, v duchu přijatých
zákonů, čestně a důsledně
svoje poslání - pak se nám nové, vpravdě
revoluční úkoly naší doby podaří
úspěšně splnit.
Jsem přesvědčen, že my, poslanci Federálního
shromáždění, půjdeme v tomto
úsilí v předních řadách!
Předsedající místopředseda
SL A. Hůla: Děkuji soudruhu Vedrovi.
Za vládu Československé socialistické
republiky ke zprávě, kterou jste vyslechli, vystoupí
první místopředseda vlády Československé
socialistické republiky soudruh Bohumil Urban. Dávám
mu slovo.
První místopředseda vlády ČSSR
B. Urban: Vážený soudruhu generální
tajemníku ústředního výboru
Komunistické strany Československa, vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážený soudruhu předsedo federální
vlády, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci,
vážení hosté, o významu přestavby
pro celou naši společnost, o její nevyhnutelnosti,
hovořil ve svém úvodním slově
předseda Sněmovny lidu soudruh Vedra. Nebudu tyto
logické argumenty opakovat. Průzkum, který
udělali poslanci na téma "Uplatnění
zákona o státním podniku v praxi", je
dokladem toho, že nejenom Sněmovna lidu a její
výbory, ale celý zákonodárný
sbor má zájem na pozitivním vývoji
naší ekonomiky a na postupném přechodu
na jiný efektivnější způsob řízení
a rozhodování.
Federální vláda, která ve svém
programovém prohlášení na podzim minulého
roku převzala na sebe závazek zkrátit celé
přípravné období obecného uplatnění
přestavby o jeden rok, si tohoto aktivního přístupu
váží, děkuje za úzkou spolupráci
nejen při tvorbě a posuzování nových
zákonů, ale i za zájem o jejich uvádění
do života.
I my vycházíme z průzkumů a poznatků,
které jsme si ověřili u řady státních
podniků.
Vzhledem k tomu, že prakticky za tři měsíce
vstoupíme do nových podmínek, chci ve svém
úvodním slově krátce informovat za
prvé o tom, jaký je současný stav
přípravy celé přestavby z hlediska
právních norem a postavení centra. Jde o
takovou malou fotografii, co je hotovo a co nás ještě
čeká. A za druhé - především
se chci vyjádřit k hlavnímu tématu
dnešního jednání - to je k připravenosti
podnikové sféry, a to z pohledu značných
pravomocí, které podniky dostávají
a které s sebou přirozeně nesou i jejich
vyšší odpovědnost za výsledky hospodaření
i za celý kolektiv.
V úvodu chci konstatovat, že nový zkrácený
harmonogram přípravy celé přestavby
se plní.
Podařilo se likvidovat některá zpoždění
v přípravě zákonů a vyhlášek.
Jsou vytvořeny všechny předpoklady pro obecné
zavedení zásad přestavby k 1. lednu příštího
roku.
Řada zákonů, které jsme společně
přijali, směřuje k novému postavení
hospodářských organizací. Mám
tím na mysli především zákon,
o kterém dnes jednáme, dále zákon
o podniku se zahraniční majetkovou účastí,
novelu hospodářského zákoníku
a nařízení vlády o informační
soustavě. Všechno je přijato a uváděno
do života.
Chci se krátce zastavit u v podstatě dokončené
přestavby organizačních struktur, která
byla předmětem tohoto průzkumu.
Bylo zde řečeno, že nově vzniklo 2246
státních podniků. Cílem bylo přejít
na dvoustupňový systém řízení
a vytvořit tak vícesoutěžní,
nebo chcete-li konkurenční prostředí.
První poznatky ukazují některé klady
i zápory, které tento proces doprovázely.
Mezi klady patří, že se podařilo zejména
v podnicích textilního, oděvního a
potravinářského průmyslu takové
soutěžní prostředí zčásti
vytvořit. Zrychlila se výměna informací
mezi chozrasčotní sférou a centrem a zvýšila
se i aktivita řady podniků.