Úterý 20. října 1987

Súdružky a súdruhovia, prameňom pre zhrnutie týchto niekoľkých faktov mi boli výsledky poslaneckých prieskumov, najmä Výboru pre poľnohospodárstvo a výživu Federálneho zhromaždenia. Mnohé som konfrontovala na závodoch a VHJ potravinárskeho priemyslu i na Federálnom ministerstve poľnohospodárstva a výživy.

Možno usúdiť, že ide o zhodu názorov najmä v tom, že je nutné akútne riešiť potreby potravinárskeho priemyslu a koncepčne riešiť jeho budúcu existenciu všetkými účastníkmi jeho modernizácie a investičného procesu.

Túto záverečnú myšlienku nech podporí i obsah rokovania sobotňajšej porady na ÚV KSSZ o Potravinovom programe, lebo jej konštatovania i východiská majú v mnohom analógiu i pre naše podmienky v Československu.

Je to základný moment, ktorý umožní plniť strategickú úlohu poľnohospodársko-potravinárskeho komplexu, t. j. zhodnocovanie poľnohospodárskej suroviny, zvyšovanie kvality, rozširovanie sortimentu a zvyšovanie efektívnosti výroby.

Pracujúci v týchto odvetviach boli vždy nositeľmi tradícií statočnej práce, ale nadchádza obdobie, kedy už nevystačíme len s dobrou agitáciou a nabádaním ľudí k iniciatíve.

Vytvorenie reálnych podmienok práce je predpokladom k očakávaniu dobrých výsledkov výrobcov potravín a spokojnosti spotrebiteľov.

Předsedající místopředseda SL A. Hůla: Děkuji soudružce Železnikové. Slovo má poslanec Fanta. Připraví se poslanec Flídr.

Poslanec L. Fanta: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, dodavatelsko-odběratelské vztahy jsou v současné době jednou z nejvíce problémových oblastí našeho národního hospodářství, a tím i jedním z hlavních problémů našeho dalšího hospodářského rozvoje. Potvrdil to i provedený poslanecký průzkum dodržování zákonnosti a kázně v těchto vztazích, který provedli poslanci Sněmovny lidu ve vybraných organizacích resortu strojírenství a elektrotechnického průmyslu. Tento průzkum ukázal, že se při realizaci právní úpravy dodavatelsko-odběratelských vztahů, ale i v samotné právní úpravě těchto vztahů, projevují sice problémy a nedostatky, ale základem problémů je především nevyváženost zdrojů, ekonomická převaha dodavatele nad odběratelem. Nízká úroveň dodavatelsko-odběratelských vztahů se projevuje negativně i v zabezpečování kvality dodávek, přičemž jako stát s vysokým podílem exportu jsme na kvalitě svých výrobků přímo existenčně závislí. Upevnění disciplíny v dodavatelskoodběratelských vztazích je proto bezesporu prvořadým úkolem v oblasti hospodářsko-právních vztahů.

Při průzkumu bylo zjištěno, že se v této oblasti projevují nedostatky, které lze stručně charakterizovat takto:

Organizace neprovádějí v potřebné míře průzkum vzájemných potřeb a možností jejich zabezpečení, spolupráce organizací v zájmu kvalitního a bezproblémového uspokojování budoucích potřeb je nedostatečná, příslušná právní ustanovení o spolupráci se nevyužívají.

Projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů je v řadě případů formální, často v důsledku nejednotnosti a nereálnosti stanovených termínů nejsou dodavatelsko-odběratelské vztahy projednány vůbec. Projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů je také mnohdy nedostatečným podkladem pro uzavření hospodářských smluv z hlediska sortimentu dodávek. Potíže působí opakované projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů v důsledku neznalosti podkladů státního plánu. Dodavatelsko-odběratelské vztahy neplní svoji funkci pokud jde o dlouhodobější dodávky.

Dodavatelé nejsou většinou dostatečně zainteresováni na řádném projednávání a smluvním zabezpečení svých dodávek. Někteří z nich odmítají uzavírat hospodářské smlouvy, a to i v případě dodávek, u nichž byly dodavatelsko-odběratelské vztahy projednány bez rozporu. Dodavatelé také často nedodržují dohodnuté termíny plnění dodávek.

Příčinou nízké autority hospodářských smluv je také příliš velký počet plánovacích aktů, které mají prioritu před dohodami sjednávanými v hospodářských smlouvách a které zakládají povinnost uzavřít hospodářské smlouvy i v případech, kdy dodavatel nemá pro splnění reálné předpoklady, a které v četných případech nezajišťují oprávněné potřeby odběratelů.

Při projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů odběratelé stále více projevují zájem o stroje a přístroje špičkových parametrů, s nízkou energetickou náročností, vysokou technickou úrovní a spolehlivostí, takže v rámci těchto jednání jsou často řešeny i otázky technického rozvoje a inovací dodávaných výrobků. U technických novinek jsou velkým problémem časté skluzy při zařazování inovací do výroby.

Nejsou ojedinělé případy, kdy dodavatelé odmítají uzavřít hospodářské smlouvy i tam, kde byly dodavatelsko-odběratelské vztahy projednány bez rozporu, v obavě, že jim nadřízené orgány uloží další úkoly. Téměř každoročně jsou podniky nuceny na základě dodatečných zásahů nadřízených orgánů hospodářského řízení projednávat materiálové a subdodávkové zabezpečení úkolů mimo již uzavřené protokoly o dodavatelsko-odběratelských vztazích. Při zcela vyčerpaných kapacitách se tyto zásahy řeší změnou dodacích lhůt v uzavřených hospodářských smlouvách s jinými, neprioritními dodavateli (pokud s tím souhlasí), často však zůstávají hospodářské smlouvy nesplněny nebo jsou plněny opožděně.

Pokud jde o vliv hmotných bilancí na utváření dodavatelsko-odběratelských vztahů, zjištěné poznatky ukazují, že tyto bilance plní svou roli pouze tehdy, jsou-li vydány v potřebném předstihu, to je před příslušným rokem, v němž mají být dodávky realizovány. Pokud k tomu dochází až v průběhu roku, kdy se má již vyrábět, hmotné bilance již nemohou plnit svoji úlohu s žádoucí účinností. Jsou tu ovšem ještě některé další nedostatky.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dlouhodobé průzkumy a zkušenosti orgánů hospodářské arbitráže i poslanecké průzkumy prokázaly, že základ potíží vznikajících v hospodářských závazkových vztazích a tedy i ve smluvní kázni mají svůj původ v nedostatečné vyváženosti zdrojů a potřeb, kterou způsobuje především skutečnost, že disponibilní zdroje nejsou využívány s dostatečnou efektivností. Stávající hospodářský mechanismus nebyl s to tento trend překonat. Převyšující poptávka odběratelů se setkává s ekonomickým nezájmem dodavatelů o získání zakázek, který je dán i tím, že dodavatelé mají možnost dosáhnout plnění stanovených ukazatelů plánu, aniž se zavázali k dodávkám v rozsahu a za podmínek výhodných pro odběratele a mnohdy dokonce aniž by závazky z uzavřených smluv splnili. Tyto skutečnosti se projevují i v oblasti strojírenské produkce a elektrotechnického průmyslu.

Z hlediska zásad přebudování hospodářského mechanismu ČSSR je k dosažení zásadního obratu ve smluvních vztazích socialistických organizací podle výsledků poslaneckých průzkumů nezbytné:

- v oblasti plánování učinit základnou pro formování dodavatelsko-odběratelských vztahů střednědobý plán, který bude v dostatečné míře zabezpečovat i podmínky vzájemné kooperace, k nimž dochází mezi organizacemi federálního ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství, federálního ministerstva všeobecného strojírenství a federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu, a to tak, aby při omezení podílu direktivně ukládaných úkolů na nezbytnou míru skýtal dostatek prostoru pro iniciativní rozhodování organizací,

- nalézt řešení, které zabezpečí, že se na hospodářských výsledcích dodavatelů včetně odměn jejich pracovníků výrazně projeví, jak zabezpečují potřeby svých odběratelů a tím i potřeby společnosti včetně uplatnění hodnocení podle plnění hospodářských smluv,

- dosáhnout zkrácení dlouhých objednacích lhůt, zejména u strojírenských výrobků, a to tak, aby tyto lhůty vyjadřovaly pouze dobu nutnou k bezprostřední přípravě výroby, k výrobě a expedici a nikoli i lhůty pro opatřování poddodávek,

- omezit dodatečné zásahy a mimořádná opatření ze strany nadřízených orgánů na nezbytnou míru a zároveň řešit otázku odpovědnosti nadřízených orgánů za případnou škodu způsobenou organizaci takovým opatřením, jímž byl porušen právní předpis,

- stanovit povinnost úplné a přehledné evidence došlých objednávek a poptávek, upravit povinnost dodavatele pro případ, kdy nepřijme ve stanovené lhůtě odběratelskou objednávku nebo nepředloží odběrateli návrh smlouvy na základě jeho poptávky,

- vytvořit zábrany negativnímu působení tzv. bezesmluvních dodávek tak, aby ve všech případech, kdy ekonomicky jde o dodávku, nesl dodavatel plnou záruční odpovědnost za vady dodávky i za škodu způsobenou vadným plněním,

- dále zvýšit účinnost majetkových sankcí jejich promítnutím do hospodaření podniků a do hmotné zainteresovanosti pracujících v odpovídající míře.

Při hledání cesty z této současné nedobré situace v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů si mnozí slibují řešení od připravovaného zákona o státním podniku. Myslím, že tento zákon nepřinese zásadní převrat v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů. On pouze může vytvořit podmínky pro to, aby lépe a komplexněji, bez omezujících vlivů, mohly fungovat ekonomické zákony. Ty budou tím ukazatelem schopnosti, kvalifikovanosti, účelnosti i hospodárnosti v rozhodovacím procesu řízení jednotlivých podniků i podnikových útvarů.

Často se vychází z představ, že vyřešení základních předpokladů pro ekonomickou rovnováhu v národním hospodářství vyřeší i současné nepříznivé tendence v dodavatelsko-odběratelských vztazích. Je nesporné, že náročné klima získávání finančních prostředků a tedy dosažení vyšší míry souladu hodnotových a hmotných vztahů pozitivně ovlivní formování dodavatelsko-odběratelských vztahů. Nevyřeší ovšem řadu dnešních příčin vzniků dílčích, tzv. sortimentních nedostatků v dodavatelsko-odběratelských vztazích, dokonce je může ještě zintenzívnit.

Smysl a cíl nového myšlení v ekonomice, konkrétně pak v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů, spatřuji v překonání zlozvyků raději se předzásobit, než mít problémy se sháněním nedostatkových druhů, raději hospodářskou smlouvu neuzavřít, protože pak budu muset odebrat i to, co dnes již nepotřebuji, ale když mi bude chybět, tak vždycky něco seženu.

Pro dodavatele pak musí být ekonomicky výhodnější plnit své závazky vůči odběratelům jeho výrobků, prací a služeb. Vždyť plynule, bez výkyvů způsobených chybějícím materiálem, polotovary, náhradními díly, fungující ekonomika, produkující konečné výrobky plně srovnatelné se světovou špičkou, je smyslem přestavby ekonomiky nejen československé, ale i ostatních ekonomik zemí Rady vzájemné hospodářské pomoci.

Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, tak jako v jiných orgánech a organizacích, i u nás v Československé straně socialistické vrcholí práce na formulaci stanovisek a námětů k návrhu zákona o státním podniku, jakož i k návrhu zákona o zemědělském družstevnictví a k návrhu zákona o výrobním, spotřebním a bytovém družstevnictví. Jejich přijetí bude velkým počinem. Samo o sobě však nemůže vnést náhlý a okamžitý jas a přehled do dodavatelsko-odběratelských vztahů. K tomu je zapotřebí dalších opatření. O některých jsem hovořil. Jsme přesvědčeni, že přijetí nových zákonů vytvoří nezbytné psychologické klima novosti, soutěživosti, iniciativy a odpovědnosti, klima tak nezbytné k tomu, abychom mohli přestat hovořit o dodavatelsko-odběratelských vztazích jako o chronickém neduhu naší ekonomiky.

Předsedající místopředseda SL A. Hůla: Děkuji poslanci Fantovi. Slovo má poslanec Flídr, připraví se poslanec Matyáš.

Poslanec Flídr: Soudružky a soudruzi, tak jak postupně pronikají do podvědomí lidí zásady přebudování ekonomického mechanismu - a tyto otázky se stále bezprostředněji dotýkají každého z nás - vystupují do popředí problémy související s rostoucí úlohou hodnotových vztahů. Vždyť i dnes projednávaná problematika strojírenství a elektrotechnického průmyslu nachází svůj výraz ve významném podílu na tvorbě zdrojů pro státní rozpočet, kde jen za odvětví všeobecného strojírenství má být v roce 1987 odvedeno 35 mld. Kčs.

Rok od roku se však ukazuje, že tvorba těchto zdrojů je stále nesnadnější, že je provázena mnoha problémy, ať již objektivního nebo subjektivního charakteru. Jde například o problematiku efektivnosti reprodukce výrobních fondů jako celku, tj. investic, základních prostředků a zásob, ve kterých je nejen strojírenství, ale celá naše ekonomika v porovnání se světovým hospodářství ve svém účinku a využití podstatně nižší.

Existuje ovšem celá řada dalších problémů, které jsou příčinou toho, že především vlastní efektivnost strojírenské výroby v posledním období citelně klesá a ovlivňuje negativně i plnění plánovaných úkolů. Poslanecký průzkum ukázal na nízké využívání výrobních kapacit, kdy například v Bratislavských automobilových závodech klesly výkony na 100 Kčs základních prostředků ze 74 Kčs v roce 1981 na 50 Kčs v roce 1985.

Dalším závažným poznatkem, jak se zde již zmínil i poslanec Tichý, je zastaralá výrobní základna, spojená s nízkou technickou úrovní výroby, produktivitou práce a s nízkými technicko-ekonomickými parametry výrobků. Co lze očekávat od výrobní základny Agrozetu Prostějov, vykazující průměrné stáří 23 roky? Avšak ani využití stávajících výrobních prostředků není uspokojivé, o čemž svědčí neustále klesající, v nejlepším případě stagnující směnnost ve strojírenských resortech.

Všechny tyto a další nedostatky mají krajně negativní dopady na ekonomickou rovnováhu, růst a strukturu užití národního důchodu, na úroveň nákladů výroby, na ceny a spolu s neuspokojivou kvalitou výrobků také na konkurenční schopnost vývozců na stále náročnějších zahraničních trzích.

Křižovatkou všech problémů v hodnotové i věcné sféře společenské výroby jsou nakonec ceny. jejichž vzájemná relace i vztah k nákladovosti výroby se v podmínkách samofinancování stanou jedním z nejdůležitějších nástrojů ekonomického řízení.

Jaké jsou však současné podmínky k využití stimulační úlohy cen v prosazování náročných požadavků na kvalitu a technickoekonomickou úroveň výrobků. Pro rozhodující část strojírenské produkce platí povinnost stanovit cenové limity nových výrobků již před zahájením jejich vývoje. Podle těchto cenových limitů je posuzována efektivnost zamýšlené investice a odběratelé je promítají do svých plánovaných kalkulací. Dosavadní metodika se opírá v zásadě o tři možné způsoby tvorby velkoobchodní ceny. Jak jsem si mohl ověřit na konkrétních příkladech v mém volebním obvodě, žádná neplní v dostatečné míře svoji stimulační funkci. Limit pro nový výrobek u nákladového typu je stanoven v průměru 2-3 roky před zahájením výroby a při jeho zpřesňování lze uplatnit v podstatě jen jeho snížení. Proto výrobce má zájem na jeho maximální výši bez vazby na konkrétní vlastnosti výrobku a odběratel jen nezúčastněně registruje jeho výši ve svých nákladech. Metoda porovnání zahraničních cenových relací s relacemi velkoobchodních cen srovnatelných výrobků umožňuje zase opakovat nedostatky předchozího stanovení velkoobchodní ceny bez žádoucí stimulace.

Aplikace dosažitelné ceny při vývozu je relativně nejobjektivnější. Stimulační vliv je však silně zeslabován uplatňováním vyhlášky FCÚ č. 113/1985 Sb. - § 9, podle které je velkoobchodní cena na základě potvrzení podniku zahraničního obchodu upravena podle rozdílového ukazatele dosaženého v předchozím roce. Vzniká tak paradoxní situace, kdy je znevýhodňován výrobce s trvale vysokou efektivností vývozu. Za příklad mohou posloužit výrobky k. p. TOS Svitavy, například u čtyřstranné frézky FWC 50 s návrhem velkoobchodní ceny 175 tis. Kčs a vývozní cenou 303 tis. Kčs, nebo u poloautomatické pásové brusky BWP 23 s návrhem velkoobchodní ceny 195 tis. Kčs a dosažitelnou cenou při vývozu 320 tis. Kčs.

Ani cenová zvýhodnění, případně srážky vyplývající z uplatňování zákona o státním zkušebnictví nemohou samy o sobě v potřebné míře zabezpečit stimulaci na kvalitu a technickou úroveň výroby, protože nemohou respektovat vztahy mezi dodavatelem a odběratelem v jednotlivých konkrétních případech. V tomto směru je třeba především vytvořit podmínky na vlastním trhu tak, aby se mohl prosadit zájem odběratele. Stručně řečeno: vytvořit nadbytek zboží na trhu a využít působení konkurenčních výrobců.

Předpokládám proto, že připravovaná přestavba velkoobchodních cen bude vycházet z kritické analýzy některých stránek negativního působení dosavadní tvorby cen. Na jedné straně je nutno posílit ekonomickou jistotu podniků stanovením objektivních dlouhodobě platných pravidel cenové tvorby. Samozřejmě při zabezpečení plynulé aktualizace podle dalšího vývoje ekonomických vztahů, zejména vůči zahraničí. Současně však je nutno chránit odběratele před libovolným zvyšováním cen, zejména ze strany monopolních výrobců.

Proto doporučuji zvážit možnost stanovení konkrétních cen ve dvou etapách. Velkoobchodní ceny nových výrobků z ověřovacích sérií a z prvních dvou let opakované výroby stanovovat dohodou dodavatele s odběratelem. Nesmí však narušovat principy státní cenové politiky, stanovené obecně Federálním cenovým úřadem. Po dvou letech výroby by výrobce byl povinen navrhnout novou cenu podle platných cenových předpisů, ale již bez stimulačních příplatků.

To by výrazně podpořilo zájem podniků na zavádění nových progresívnějších výrobků. Přitom výrobce by měl vyšší stupeň jistoty, že se mu vrátí vynaložené náklady, a to vše se souhlasem odběratele. Důležitým přínosem by bylo zjednodušení dnešní rozsáhlé administrativy spojené s cenovou tvorbou. Stanovení ceny po dvou letech výroby by zohlednilo i získané zkušenosti jak výrovně technického, tak odbytového charakteru.

Soudružky a soudruzi, v systému samofinancování budou hrát finanční a ekonomické nástroje rozhodující roli při řízení celé ekonomiky. Chtěl bych upozornit na jeden poznatek, se kterým jsem se setkal při rozboru situace v TOS Svitavy. U hlavního výrobního oboru, tj. u dřevoobráběcích strojů, jsou zahraniční ceny vyšší v průměru o 80 % proti tuzemské velkoobchodní ceně. To je samozřejmě velice pozitivní. Ale v podmínkách samofinancování takový stav bude všeobecně vyvolávat tlak na neúměrné zvyšování exportu na úkor dodávek do tuzemska. Na druhé straně obvykle vyšší úroveň cen dovozních surovin a materiálu preferuje dodávky tuzemských výrobců a nevytváří podmínky pro zvýšený tlak na inovace s využitím demonopolizace a kooperace v rámci RVHP.

Na těchto několika příkladech jsem chtěl ukázat, že ceny jsou jedním z důležitých nástrojů v soustavě řízení, ale mohou se uplatňovat pouze v klimatu celého hospodářského mechanismu. Samy o sobě nemohou vyvolat žádoucí komplexní účinky v prosazování intenzifikace. Proto i připravovaná přestavba velkoobchodních cen zůstává pouze jedním z výchozích předpokladů přestavby ekonomického mechanismu. Rozhodujícím kritériem bude vždy a ve všech případech kritérium konečného efektu. Tím se postupně vytvoří podmínky pro hospodářskou činnost podniků na základě socialistické podnikavosti a podle potřeb socialistické společnosti.

Předsedající místopředseda SL A. Hůla: Děkuji poslanci Flídrovi, slovo má poslanec Matyáš, připraví se poslankyně Freiová.

Poslanec J. Matyáš: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, nezastupitelné místo v zabezpečování moderní techniky pro ozbrojené složky má československý průmysl a v něm zejména resorty všeobecného strojírenství a elektrotechnický průmysl.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP